Dagblad voor Leiden en Omstreken. ALLES „DE BAZAR" Bimmikm. ABONNEMENTSPRIJS i. 01 uhühh us ttuina uwtua i WAA8 AÜKNTKS GBVSSTIG» ZVI PKJl KWABTAAfc ltS9 r£B WUKKNU» SUA NCO l'KB POST PUB KW ABT A AC liS» 2de JAARGANG. - WOENSDAG 30 NOVEMBER 1921 - No. 509 BUREAU: HOOIGRACHT 35 - LEIDEN. - TELEFOON INT. 1278 ADVERTENTIE-PRIJS PEE UKWOK* EtQML ;CJSUt DBS ZATESDAGS !U INGEZONKEN EKCLASES DC33EL TAiUffl KLEINS AKTEKHSTS» m hw-.; 01 wverita SO Mil btaEfi Ti UI Dit nummer bestaat uit twee bladen Ons program van Actie. Er is onderscheid tusschen een program y&n besgiceekn en een program van aclia Worden in het eerste in moor algemee- ncn zin de 'beginselen aangegeven naar welke een bepaalde partij 'het staatkundig leven wemedht geleid te zien, een program yan a<ctie is meer beperkt on is zeer spe ciaal van beteekenis voor een op handen zijnde verkiezing en eon daarop volgende parlementaire periode. Door het publiceeren van een program van actie wordt door een partij de seinvlag hoog in top gdheschen om alleen die bij haar behonren te vereenigen en anderen ai te weron. Duidelijk wordt daarin aangegeven in yvolke richting men de oplossing van be paalde, thans aan de orde zijnde vraag stukken wenscht te zoeken en welke maat regelen men voor do komende parlemen taire periode wensdhelijlc aoht. De kiezers hebben dan de gelegenheid zidh uit te spreken. Keuren zij zulk oen program af, moenen zij dat in andere rich ting moot worden gestuurd, dau volgt daaruit dat zij aan de candidaton van zulk een partij hun stern niet kunnen geven, ter wijl omgekeerd ook al is men niet bij oen partij aangesloten, zulk oen program aan leiding kan zijn om toch de candidate®, die het als richtsnoer nemen te steunen. M 9 Een program vereeniigt dus of het brengt «cöioïdiibg al -naar 't gova.lt. Het spreekt wel vanzelf, dat. iu verbaasd met de telkens wisselende omstandigheden de inhoud van zulk een program bij elke verkiezing, althans gedeeltelijk, een ander zal zijn. Nu eens dringt zidh dit, dan woer oen ander vraagstuk op den voorgrond. Toch kan een program vau actie niet naar willekeur zijn- samengesteld. De band" met de beginselen inoot bewaard blijven. Het program van beginselen is dei halve de "basis, waarop een program van actie woreft opgebouwd. Waurmoer bijv. het program van begin selen aangeeft, clat onze partij het vrou wenkiesrecht wraakt, dan volgt daaruit dewb een program van actio niet de invoe ring van het vrouwenkiesrecht kan vra gen. Als het „de vrije school regel" als de vies prijkt in het program van beginselen, kunnen in het pro graan van actie geen ma&fcregefïon worden gevraagd, die de vrije School in hare ontwikkeling belemmeren. Schrijft het program van beginselen voor, dat wij onze nationale zelfstandige beid hebben te handhaven, dan volgt daar uit dat de socialistische leuze, waarmee men ffwwie weer eens de kiezers tracht te vangen „geen man en .geen cent", in het program van actie contrabande moet zijn. Mot dozen eiech nu is in hot ons voor gelegde concept-program mn actie reke ning gehouden. Do beginselen worden krachtig op don yoorgrond gesteld. De malaise in ons partijloven was onge twijfeld mode daaraan too te schrijven, dat velen de overtuiging hadden of althans de vrees koesterden, diat er met do beginselen eotüs gemarchandeerd werd. Daarbij komt dat or in breode kringen, -ook we4 onder ons, een neiging is, om de belan gen op don voorgrond te stollen. Men oprookt dan eerst uit wat men voor zich wucsuht, wat voor czaak of eigen stand hot meost profijten, i. om dan na te ga-nm waar deze vormoende belangen het bost worden behartigd. Het bühooft geen betoog, dat. we op dio manier op het- verkeerde spoor komen en dat de beginselen in de knol geraken. Precies andersom moot het gaan. Tfc Beginsel meet het eerste woord heb ben. Dat blijft het richtsnoer. En wanneer dan mocht blijken, dat onze wenschen on verlangens met dio beginselen botsen, dan moeten zo worden losgelaten. Do A.-R. partij ijvert voor hot recht ook van den arbeider, dio zij eert. als sohepsei Gods. Dat is niet altijd voordeelig. Dat geeft soms ernstige moeilijkheden. Vandaar dat er zijn die van dat tocht niet gesproken willen zien. Het botst met hun persoonlijk of stamiddbelaiig en zij zou den aioh hot. liefst süharou bij oen partij, die de vrijheidsvlag omhoog heft. an die alle ovonheidsbemoei ing ter bescherming van hot zwakke uit den boozo abht. In zulk oen geval moet hot 'belang wij ken, voor hot beginsel, wat daarvan dan ook de gevolgen mogen zijn. Do A.-R. partij die ook met do hand Gods in de historie rekening wensoht te hoirden, erkent de beteokoeds van den Mid densla nd, die een belangrijke taak in hot maatschappelijk loven hoeft te vervullen. Nu zijn er, die den middenstand het liefst zouden zien, verdwijnen cn hem als eon ge vaarlijke parasiet zouden willen afschud den. Maar als dat het beginsel spreekt, dan blijft het foi-muleeren van zulk een wensch achterwege. En zoo zouden we door kunnen gaan. Het beginsel moot. altijd op don voor grond worden gesteld. Daarom valt het ook toe to juichen dat het concept-program begint met van de beginselen to spreken als het heet: „De nood der tijden roept met grooter aandrang dan ooit tevoren, om een zuivere beginselpolitiek; om vastheid van grond slag; om een onwankelbare overtuiging." Herinnerd wordt dan dat ons beginsel program de bron van het recht zoekt, niet in den mensch maar in God, en hoe het tegenover de souvereiniteit van den mensch handhaaft, do volstrekte souvereiniteit Gods over al het geschapene. En tevens wordt dian nog uitgesproken, dut bij allo politieke actie, als hoofdzaak moet worden beschouwd, het zonder schip peren, niet beslistheid handhaven en daar door vast. te houden aan den Galvinasti- sdhen grondtrek in ons volkskarakter. Dat wordt op den voorgrond gesteld. En daarnaast spreekt het program zich dan nog uit over enkele op den voorgrond tredende punten van staatsbeleid. V Hooge invoerrechten gevraagd. Door de Werkgeversvereeuiging is oen actie op touw gozot om don invoor van goedkoopc artikelen uit Duitschland te be moeilijken. In verband d-aannedo wordt gevraagd, „een zoodanige tijdelijke be- inoeilijking van den invoer, dat hel. Duitschland mogelijk blijft, bijv. 20 pCfc, goödkooper te leveren." Een verbod A~an den invoer alidui3 een schrijven van bedoelde vereeniginig, zou te ver gaan, omdat, dit tot prijsop drijving in ons land aanleiding zon kunnen gevcu en omdat het herstel van het inter nationaal verkeer niet meer móot worden belommerd, dan striot noodzakelijk ia. „Dat sommige artikelen door de 'béleni- mering van don invoer in prijs zullen stij gen, valt niet to ontkennen. Maar daiar staat tegenover, dat de ondernemers en do werielooze arbeiders, die op het o-ogenblik onder da ellende der valuta-concurrentie dreigen ondier te gaan, weer een bron van inkomsten zullen hebben en derhalve een veel grootere koopkracht zullen krijgen. Wat hoeft men aan lage prijzen als een oroot deel der bevolking zelfs te weinig verdient,om die prijzen te kunnen beta len? Bovendien behoeven de gezamenlijke verbruiken» geen ziwuro belastingen op te brengen voor do werkloosheidsuitkeerin- gen. ntegendeel, do rechten, die van do Duitedhe goederen, worden geheven, zullen do schatkist stijven. Trouwens reedfe op het oogeblik legt Duihsdhland bij den uitvoer een belangrij ken „Zuschlaig" op hot product, zooda^ van „Vrijhandel" reeds geen sprake meer i6. Het lijjet ons, ook van dat standpunt van den vrijkaudeLaar gezien, da.n toch 'bo ter, dat die toeslag aan doze on niet aan gene zijde van do grens wordt geheven. Daarom moet. naar onze meening aan den Minister vanLandbauw de bevoegdheid worden gegeven, om die industrieën, welke steeds uit zichzelvo levenskrachtig zijn ge bleken, maai- door den abnor.maJen stand van de mark dreigen onder te gaan, door een tijdelijken valutatoeslaig te 'beschermen. In elk bedrijf zouden commissies moeten worden gevormd, best aande uit werkgevers werknemers, verbruikers cn regeeringsver- tegenwoordigers, met 'het dool, do noodigo gegevens cn adviezen aan de Regcering te verschaffen. Boven de Bedrijf scommissios zou 'n. algomoene cohümiefc'ie moeten komen om de nooaige eenheid tuechen do bedrijven rot- stand brengen. Natuurlijk zouden ver st rekkende bevoegdheden ter berekening van den kostprijs van hot product, (boeken onderzoek door accountants e.d.) niet kun nen worden gemist. Wij zullen natuurlijk geenszins ontken nen, dat aan de doorvoering van dit plan bozwaam verbonden zijn. Maar deze be zwaren zijn o.i. nog maar kinderspel bij de moeilijkhede, die zich zullen openbaron in dien alleen Nederland aan de Duiiflflhe nij- yeiheid de vrije gelegenheid blijft geven om, door gebruik te maken van den chaos in de verhoudingen der wisselkoersen, aan onze geboele industrie onherstelbare schade toe te brengen. Voor het 'hier geopperde denkbeeld valt mre»ohk® iets te zoggen. Maar waar wij op wildon wijzen is dit, dat hiei' dezelfde argumenten worden ge bruikt, die voor een stelsel vau bescher mende veohfon steels zijn aangevoerd. Altijd edhtor hebben de z.g. „vrijsbando laars" de oorc-rt dicht gestopt en dc oog-n. stijf gesloten gehouden. Zoo ongeveer de goh cole wereld mocht, den vrijen handel loslieten, Nederland, moest en zou het vriiihautdelsboginsel vasthouden Met het gevolg dat nu onze industrie de •dupe wordt. Door soliade en schande wordt men wijs zegt. het spreekwoord. Nu, aan schade ontbreekt het niet. Het. meest onaangename is editor, dat ondanks de enorme schade, die toch eigen lijk voor ons Land een schande betee- kent, de wijsheid nog steeds ontbreekt. op liet gebied van KLEEDiNG en MEUBILEERING des verkiezend op gemakkelijke betalingswijze. 303S Bi-eesiraat 161. STADSNIEUWS. De „Middaghoogte. Gisterenavond hield „Do Middaghoogte" een openbare vergadering, waarin als sprekor optrad: D s. F. 3 tegoüga Ai van Amsterdam, met liet onder werp: W ij s h e i d, Vrijheid, Vroom heid. Ds. Stegcnga begint met te zeggen, dat het. onderweip het luisteren waard is. Deze drie woorden zijn van groote beteekenis on geven oen opgaaf van oen bepaalde geestesstructuur. De wijsheid is 'dat grootsohc, ont zaglijke, dat slechte weinigen ten deel valt n.l. volkomen te rasten in de wereld- doorgrondinig. Toch is er oen zekere mate van wijsböidazin bij lederen menMi Nieuwsgierigheid!, die we niet alleen aan treffen bij vrouwen, maar ook bij mannen, is or een lagere vorm van. Nu gaat de wijshoidazin bij de moeste monsohen niot zoo heel ver; aij ie bij alle menschen niet even sterk. Het is een or gaan dat bij sommigen aan degeneratie lijdt. Maar er zijn er, voor wie de wijsheid het beginsel is van 'het heele zijn. Dat zijn 'de echte filosofen. Slechts weinigen dienen 'de wijsheid om haar zelfs wil, miaar do echte wijsheide- mjanfsefoen dienen de wijsbegeerte zonder eenige prikkel. Spr. denkt hieihij aan een zeer beroemd man: Immanuol Kant, die zoo arm was, dac hij oen nog armeren wijsgeer geen geld kon leenen, een echte geest csaristocraat. Meestal wonden deze vorsten des gees- tes niet begrepen 'en daarom worden ze zoo vaak op zijde gezet. Een 'breedere klasse zal afgaan -op het woord v r ij h e i d. Vrij, dat vrffitt} we ale 't er op aan komt allemaal zijn. We z ij n 't geen van allen, maar we willen 't gaarne zijn. - Als spr. het woord vrijheid zegt, kan hij gemakkelijk zijn gehoor opwinden. Maai* hij wil 't niet, wane men krijgt, er niet al leen hoofdpijn van, maar 't gooft. ook zoo vaak teleurstelling. Vrijheidsliederen en vrijilfaidlsdroomen, worden menigmaal óp ruwe wijze verstoord. Dacur is voor geen eikel ding zoo gewel dig, zoo bloedig en zoo tragisch gestreden als voor do vrijheideged-achte. Voor vrij heid in politiek en g-otkdionstirg opzicht, maar ook om zidhzelf te zijn om zidh uit te kunnen loven in den harmonisch en echt monschelijken zin.Waarom kan een mansch niet in vrijheid opblorien? Waarom altijd weer die kneuzing, die levenskueuzing. Dat is een vraag, dio tal van groote den kers zich gesteld hebben. W-aaawm zoo heaft Ibsen gevraagd, kan een mensch niot zidhzelf zijn, waarom kan hij niet een Held zijn? En dan ziet hij dat het leven aan alle zijden gefleneued wordt, en daarom wondt hij zidh in bitterheid van het. leven af. Maar hij teekent ook andere /monsdhen, die met het leven marchandeeron, die het romen zooals ze 't kunnen krijgen. Zie, op die manier kan men aan den ketting liggen en toch zoggen dat men vrij is. Men kan dan zoggen dat de ketting toch zoo mooi is. Er loopen velen rond, die in dezen zin vrij zijn. Maar vriiheiddh o 1 d e n zijn er weinige. Zij sterven meestal op de bres, en soms ook vertwijfelen zo. Spr. meent dat de s hare von ware vrij- heklismenschon, goed beschouwd nog klei ner is, dan dio der wijfihoidamenachen En nu het woord vroomheid, hoe slaan we dat aan. Er zijn velen, die daar van niet willen hooren. En dat is eenige- zins begrijpelijk. Er i6 een vroomheid die 't cr naar maakt. Jezus sprak von menschen die in sclmaps- kloc.leren komen, maar die van binnen grijpende wolven, zijn. Zij hadden niets dan den s c h ij n van do vroomheid. Zulke mcnschon z ij n cr. Bovendien, ook bij hen, die 't waarach tig raeenen, als wo zo op de kepea- beschou wen, zien we nog telkens oneffenheden. 't Is natuurlijk vreeselijk onredelijk op do vrcmeii te schelden, omdat er bedriegers zijn met een masker voor, en allen over een kam to scheren. Ma-ar inderdaad is de vroomheid dilcwijls niet in alle opzichten zooals ze zich innerlijk tegenover God veriioudt. Daarom ziet men haar gebreken. Maar men lette er wol op, dat als de vroomheid niot iets heel kostelijks was, er niot zoo veel surrogaten zouden zijn. Op clat kostelijke van de vroomheid wil spr. wijzen. Wijsheid -en vrijheid zijn dan alleen woo-rdon met. inhoud, als ze opi- bloeien uit den wortel vroomheid. Als dat niot het geval is, hebben ze geen grond. Als er geen vroomheid is zijn wijsheids- zin en vrijheid tenslotte ten doode opge schreven. Spr. toont dit nador aan. De wijsheidszin worstelt ir.et drie vra gen of eigenlijk met één vraag: de zin dos levens. Wat 'b e t e e k e n t mijn leven. Plato, de groote denker, zegt 'f begin j van aillo wijsbegeerte is verwonde ring. Een kind kan leven in de wereld, zonder or over na te denken. Da/t is in ze keren zin het paradijs. Heel lang duurt deze paradijs toestand trouwens niet. Al spoedig wordt de wijsgeer in hem waikker. De vragen stormen op hem af. En dian breekt, dio vraag naar den zin des levens ia drie andere vragen: waar vandaan, waar toe en waarheen? Nu kan men doan als Couperus, die er gens zegt, dat hij zichzelf beloofde nooit meer ma, te denken en dat het sedert dien tijd rustig in hem geworden was. Dat be hoeft niet to verwonderen, 't Is feitelijk geestelijke zelfmoord. De zin des levens, dat is de groote vraeig. De wijebegeerte heeft aan die vraag haar kradhte® beproefd, maar het antwoord ia altijd zeer onbevredigend. Zij doet per slot van rekening niet anJderB dan. van een bepaald aaioma af te leven conatatoeren. Zij zegt er bij dat het zoo moet zijn, omdat het zoo i s. Toegegeven kan worden, dat men daar een o ogenblik in rusten kan; miaar dan? Dan heeft man toch een gevoel als Sanson, die na zijn geweldige krachtsinspannïng in den Pilistijnsdhcn tredmolen liep. Het, antwoord dat de wijsbegeerte geeft, goeft geen zielevoldoening; laat tenslotte een diep onbevredigd gevoel ach ter. 't Lijkt i e t. e op 'bet. zoeken in een donkere kamer van eon zwarte kat, die er niet is. Het leven, hard en scherp als 't is, dat toch redelijk moet zijn, maakt ons altijd weer met ons eigen stelsel ontevreden en laat ons tenslotte verzinken ia berusting: ik kan er mets aan doen. Dcce berusting voert tot pessimisme. En vrijheidszin zonder vroomheid, ein digt ia -bandeloosheid en anarchie. De ware wijsheid en vrijheid bloeien al leen op in de vroomheid. Zonder meer geven ze geen levensharnionie. .Spreker komt dan, na èen korte pauze, tot de beteekenis van de waarachtige vroo-niheid, die hij omschrijft als het con tact met de zelfbewuste eeuwigheid. Het is het. contact met de zelfbewus- t e eeuwigheid. De wijsbegeerte heeft contact» met de eeuwigheid, tracht het eeuwigheids-pro bleem te benaderen, maar er is geen b e- wust contact. En dat is wiat. de vroom heid eigenlijk geeft. Contact, met God. Spr. wil nu niet handelen over het- be staan van God. Men zal misschien zeggen het i» niets dan een woord, en nu zal spr. niet trachten bewijzen 'aan te voeren, maar hij wil er toch op wijzen. Jat Heine, die nooit 'buitenigavoon aan vroomheid heeft gedaan, vertelt dat, toen hij eens geheel al leen. temidden van oen aanbal krankzinni gen was, zich nameloos angstig voelde. Dat gevoel zegt hij krijg ik altijd als de menschen betootgen dat God niet bestaat. Do heek wereld is vol van de gedachte aan God. Wat mankeert ail -uie menschen. Heb ben ze dan allemaal een mankement in de hersenen? Spr. gaat hierop niet nader in, maar zegt alleen, dat, vie contact heeft met. dén Eeuwige, lean komen tot de ware wijsheid en vrijheid. Tot. wijsheid d.w.z. tot levensdoor- gronding. Wie waarlijk met God in aanraking is gekomen, kan komen tot een levens-Joor- gronding, waarmee niit alleen de geest, maar ook de ziel vrede kan hebben. Er komt hot bowuisuzijn van do groote rechtvaardige, liefde van God, die allo din- gen drijft on beheersoht. Dat geeft rust voor de ziel. Dit geldt tot op zekere hoogte ook van do vrijheid. De Christelijke monsoh is een vrijheids- zoekend wezen. Bij don Christen ie de heilige, stille wil van God, dio hem den weg der vrijheid toont. Wie contact, heofl met den Eeuwige kooit tot de ware vri.thekl.Wat de Eeuwige niet wil is het diahf monische in ons loven, terwijl wat Hij wil, de ware levcas- hamicnio geeft. Zoo bloeit uit vroomheid op ware wijs heid en vrijheid. De vreeze de» Hceren is het beginsel der vrijheid. Indien de Zoon u vrijgemaakt heeft, zou zult ge waarlijk vrij zijn. Nadat, enkéle vragen waren beantwoord^ werd de goedbezochte vergadering, die door den heer Odée was geopend, door Ds» Boisscvara met een. woord van dank aan den spreker gesloten. Het ijs. Vau officieele zijde vernemen wij, dat indien de vorst dezen nacht voortduurt, morgen de banen op den Zoeterwoud«eben Singel worden geopend. i Do heer W. Solid pp ors alhier, wiens oktrisch inatalla/tieburau, voroal in den laatsten tijd veler aandacht trok, zag zioii we gens de groot© uitbreiding der klandïsie genood* zaakt zijn magazijn vau de Lange Di'efsteey te verplaatsen naar de Korte Diefsteeg No. 6a, hoek Langehrug. Dat deze verandering en groote botoekems boteokent, behoeft geen. betoog De zaak ddo eerst op den Oude Vest, vervolgens in de Lange Diefsteeg en nu in dit ruime hoek huis is g©v©6tdgd, is mede door do krachtige medewerking van don. heer v. Zonderen, accoun tant alhier, ten zeerste vooruitgegaan en heeft o-a. en chef-monteur, d/en hoer Goovers, in haren dienst verbonden. De heer Schippors verricht werkzaamheden op eüc electrisch gebied, kracht-, telefoon- en lichtin- ötaHitjes en heeft oen ruimen voorraad van hiertoe bonoodigdo artikolen, als: motoren, lichtkronen, strijkijzers enz. Onae aandacht trok een strijkijzer, dat op elke stroorakoogto kan ingeschakeld worden en tevens als scheer- en frieeertoestel beschikbaar is. Gaarne wekken wij alle lozere op dit ruim gesorteerde magazijn te bozoeken. De Landho uv.-uïbei'ler- v, e De Nederlandsche Tuinböuwnuul jieefft in studie genomen -het door den Minister van Affibeid o-m advies bij den Hoogen R-aad van Aribeid ingediende voor-ontwerp van den LanlidouwvarboidswOtt Bfet cari- t.raal bestuur heeft nu een zestal resoluties vastgesteld, die ale uitgangspunt zu/llcn dienen op de buitengewone alg#.A-:ne ver gadering, die op 19 December te Utrecht kn „FEurope" zal gehouden worden. De heer Valstar uit Naaldwijk, die ook raar liet comgree te Geneve is geweest, ral deze resolutie verdedigen. Ie. De arbeidstoestanden in !c:i Ntdeo- lairdechen Tuinbouw wijzen niet op een zood'anigen arbeidsduur, dat inmenging van den wetgever op dit punt noodzake lijk kan worden geacht. 2e. De regelingen, -hoe soopel ook, ont worpen in het voor-ontwerp Landbouw-ra- beidéwet, kunnen geen voldoende rekening mot de noodzakelijke cn steeds wisselende behoeften van het bedrijf houden. 3e. De daarin gedane voorstellen, waar bij -het den Minister en zijn ambtenaren zou vrij 6loen, te komen zelfs tot een aoht- urigen werkdag, met. bovendien vrijen Za terdagmiddag on aftrek van den tijd noo- dig om van en na.ar hot. werk te gaan. zou den de tuinbouwproductio te ernstig .vbar den en bovendien de vrijheid van den ar beid in banden loggen van. den onverantr woord-elijken cn dikwijls ondcel:nii Ire; m ambtenaar. 4e. De regeling van den anbteistiid in den tuinbouw bdhoort to geechieden laags den wog van goz-amenlijk overleg tu£- ;am wor'kgo\'e's cn weiknomers, bij voorkeur door coll-eetiövo arboidfivooreenk-omst. 5e. Do ernstige crisis, waaronder d-c tuin bouw nu lijdt, gedoogt- op dit oogenblik zeker geon kunstimatige vermindering der productie. 6c. De internati-oraio vcrhoiulirg -n on de thans reeds bestoando moeilijkholon voor den uitvoer, verbieden dat de Neder- landsdhe Tuinbouw zidh tegenover ten vreemden tuinbouw gedrongen ziet tot on gunstige voorwaarden ten aam:ion van pro. ductie en concurrentie. Indexcijfers van groothandclprijzcn. Blijkens modedeeling van hot Centraal Bureau voor de Statistiek was bet index cijfer van de prijzen van 53 artikelen in den groothandel in October j.L 193, togen 205 in September te voren en 323 in Octo ber 1920. Voor voedingsmiddelen e.d. be droegen deze cijfers reep. 191, 207 en 281. Alg. Indexcijfer vee- Indexcijfer dingerM. o.d. 1901—1910 100 100 1913 114 113 1918 447 330 1919 339 313 1920 320. 276 Januari 1921 243 227 April 1921 201 204 Juli 1921 201 202 September 1921 205 207 October 1921 193 191

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1921 | | pagina 1