Dagblad voor Leiden en Omstreken-
Warme Kleeding
DE BAZAR
ABONNEMENTSPRIJS
ra LEUiBK eh buctes uairss ;'J
WAAB agenten gevestigd zuji
pkb ewabtaal i1m
paa week ioj>
pbasco feb POST FEB KWABTAAB IBM
2de JAARGANG. - DONDERDAG 10 NOVEMBER 1921 - No. 492
BUREAU: HOOIGRACHT 35 - LEIDEN. - TELEFOON INT. 1278
ADVERTENTIE-PRIJS
PER GEWONE REG KL *0221/2
DE3 ZATERDAGS ittjao
ingezonden RECLAMES DDBEEL ta «1st
KLEDiB ADTERTHJfTlBS ra h oogstrat
SO woorden 60 rrot: Zuierdago <5 oec.i.
bij t(*frailb?4a!is5
V Inentingsdwang,
Vrijheid is ecu mooi woord en een koste*
lijko zaak.
Wio de vrijheid predikt is reeds van te
yoren van een dankbaar gehoor verzekerd.
Hot gansche schepsel haakt naar vrij
making.
Tocb moefc-n wo ten opzichte van de vrij-
heidsprediking voorzichtig zijn.
Er is en waro en een valsche vrijheid.
Een ware vrijheid die gebondenheid be-
teekent; een valsche vrijheid die uitloopt
op dwang en onderdrukking.
Do mcnsch in het Paradijs, leefde in vrij
heid, omdat hij zich gebonden wist aan de
iwet God3.
En toen kwam de valsche vrijheid en
jwerd hij 'n knecht, een slaaf. Een slaaf van
den duivel en van de zonde; onderworpen
ean ziekte en ellende en dood, gebonden in
de dienstbaarheid der verdervenis.
I Het is niet alles vrijheid wat onder dien
I schoonen naam aan do markt wordt ge-
brach; er is ook een erzatz-vrijheid.
Dat ie gebleken in de vorige eeuw, toen
de liberale vrijheidstheoriën in practijk
werden gebracht.
In naam van de vrijheid is toen de ge
legenheid geopend om do maatschappelijk
zwakken te onderdrukken en het is in die
dagen geweest, dat de revolutionaire woe
lingen die we thans beleven werden voorbe
reid.
Hot toen gestrooide zaad begint thans te
I ontkiemen.
Maar die vrijheid op maatschappelijk ge-
bied ging gepaard met een geestelijke
dwang, die met allo vrijheidsbegrippen
spotte.
i Do geschiedenis van kerk en school in
'die dagen is een geschiedenis van dwang
I en onderdrukking.
En nu is er tusschen de socialistische en
de liberale theoriën op sommige punten een
groot verschil, maar hier in stemmen ze
toch zeer goed overeen.
Ook de socialisten prediken dé vrijheid
en toch moet wat zij wenschen uitloopon op
een vernietiging van de vrijheid, ook van
ide vrijheid op geestelijk gebied.
Dit blijkt weer opnieuw uit de houding
ine wordt aangenomen tegenover hen, die
gemoedsbezwaren hebben tegen den vaccine-
dwang.
De vaccinatie is, wanneor althans de be
handeling met de noodigo voorzorgen ge
schiedt, naar het oordeel van bevoegden
een zoer nuttige zaak, al wordt de beteeke-
nis misschien vaak sterk overdreven en al
blijft het waar, dat het middel meermalen
vee] erger bleek dan de kwaal.
Maar de dwang die op dit gebied wordt
uitgeoefend, hoeft toch sleede in anti-revo
lutionaire kringen afkeuring gevonden. En
1t zal dan ook worden toegejuicht, dat de
Regee-ring voornemens schijnt te zijn, om
voor de ouders die tegen do inenting ernsti
ge gemoedsbezwaren hebben, de gelegenheid
te openen, toch hunne kindoren naar school
te zenden.
Nog voor oen dergelijk ontwerp echter is
ingediend, wordt de Regecring in de socia
listische pers reeds op do meest, heftige wij
ze aangevallen.
In naam van de vrijheid!
STADSNIEUWS.
Zemlingssamenkon» st.
Vanwege do Zendingscommissie der Ge
reformeerde kerk alhier werd gisteravond
een vergadering belegd in de Hooigracht-
kerk, waarin als spr. optrad D s. D. Pol
van Boskoop, die een hoogst-interessante
leziug hield over het onderwerp: „Het
huidige geestesleven op Mid-
den-Javaon de Zending."
Na de gebruikelijke opening der vergade
FEUILLE TON.
ring mot psalmgezang en geoed, vangt spr.
zijn rede aan met de aanduiding van de
machtige opwaking in den laatsten rijd, de
z 8- „Iulandscho beweging". Hierop werken
in v.n.l. twee factorenlo. de nationale
factor en 2o. de aanraking met de
Westersche cultuur.
De opleving van de nationale gedachre
heeft in de ziel van den Javaan opgeroepen
den drang naar verweer, om 't nationaal
volksbestaan te handhaven. Het. is vooral
de S a r e k a t-I s l a m, die hiervan gebruik
maakt en duizenden Javanen in een belan-
gen-gemeenschap heeft, voreenigd en in 't bi
zonder in haar nationale beweging heeft
ingeschakeld den nationalen godsdienst:het
Mohamedanisnie en deze heeft betrokken in
haar strijd. Spr. toont dit uitvoerig aan.
Daarnaast heeft vooral in de Vorstenlan-
landen: Djocjakarta en Soerakarta zich een
beweging baan gebroken, die terug grijpt
naar de oude Hindoe-cultuur en de verhef
fing van het volksbestaan zoekt, buiten de
relegie om. Spr. wijst in dit verband op bet
cultuur-congres te Solo.
Voorts is daar in de derde plaats: de re
volutionaire propaganda, die zich in het bij
zonder richt tegen de „witmensohen". Voor
al cegenover deze revolutionaire propagan-
da past ons do belijdenis van schuld. Er
loopt. dit valt niet te ontkennen door
onze koloniale politiek een roode draad. En
het. is niet de roeping van do Zending Java
in zijn ondergeschiktheid ce be
waren voor het moederland. De Zending is
een geestelijke zaak en moet tegemoet ko
men aan die nationale opwaking en het den
Javaan duidelijk trachten te maken, daG hei-
Christendom de ware vrijheid waarborgt,
ook van het volksleven.
Dit klemt te meer, wanneer wij er acht
op geven, hoe de Javaan in aanraking is ge
komen met de Westersche cultuur en met
het Christendom. Ook hierbij zijn duidelijk
verschillende stroomingen te onderkennen.
Het Mohamedanisme negeert niet langer
het Christendom, maar trac-hc op alle ma
nier het Christendom afbreuk to doen. Het
heeft ernstig studio gemaakt van hcG Chris
tendom en tracht het te treffen op zijn
zwakke plaatsen. Dac is, wat spr. wil noe
men de antit.hetiïChostrooming.
Daarnaast is or or.der het. Mohamedanisme
ook een reformatorische strooming
waar te nemen, die het Mohamedanisme wil
opbouwen tot een gelijkwaardige philosofie
van de Christelijke geloofsleer en zich stelt
op hot standpunt „Leer eerst het Christen
dom kennen, voor ge het oordeelt-en beoor
deelt." Hiervan vertelt, spr. interessante bh
zonderheden.
Als spr. terloops de vraag: „moet do
Westersche cultuur het Mohamedanisme
naar boneden braigen door overrompeling?"
in ontkennenden zin heeft beantwoord en in
dit verband meer naar voren wil gebracht
zien de z.g. „associatie-idee" komt spr. tot
de beschouwing van een derde strooming:
de theosofie, waarvoor door pers en
meeting, colportage e.d. groote propaganda
wordt gevoerd en die vooral onder de hoo-
gere standen gretig ingang vindt.
Ten slotte wijst spr. op de atheïs
tische beweging, die den Javaan van alle
religie wil vervreemden en vooral onder do
Jong-Javanen veld wint.
Gezongen wordt nu Ps. 67 vs. 2 en 3,
waarna spr. in het tweede deel van zijn le
zing de vraag beantwoordt: „Welke gele
genheden worden nu ten gevolge van dit
huidig geestesleven op Midden-Java gebo
den aan* de Zending?" Spr. gaat dit na len
opzichte van elk dor door hem geteekende
richtingen. Wat betreft de Sarekat-Is-
lam, men ttcosi in die kringen de voort
gaande prediking van het Evangelie. Mid-
den-Java heet daar niet ten onrechte „het
bedreigde land." Een reden te meer, ora
voort te gaan in Gods kracht. Den Javaan,
die huivert voor het ongodsdiensti
ge in de Westersche cultuur moet worden
voor
Dames en Heeren
DesverKiezencl op gemakke
lijke beiaüngwijze. 2424
BREESTRAAT 161.
aangezegd, dat het Christendom met. de ze
geningen der beschaving ook de zaligheid
dor zielen predikt. Tegenover do refor
matorische beweging moet volgens
spr.'s mccning niet in de eersto plaats pole
misch, maar thetisch worden opgetreden.
Laat uitstralen do majesteit van de waar
heid Gods in ChristusVooral moet worden
getracht ingang te verkrijgen in do krin
gen der theosofen. Daardoor komt,
omdat deze vooral worden gevonden onder
de hoogere standen, de zending op hooger
niveau. Maar ook do atheist moet wor
den bewerkt tot bevrediging van verstand
en hart. Als spr. do oogen heeft geopend
voor do groote dingen, die God bezig is te
doen, is zijn doel bereikt.
„Daar is zoo eindigt ds. Pol zijn leer
zaam betoog verband tusschen het ver
val in liet Wosten en de opwaking in het
Oosten. Het gaat in den Zendingsarbeid als
in de gelijkenis, waarin het zaad wordt ge
zaaid cn het komt op eu men weet niet, hoe.
Maar als het. zaad opgroeit en het koren
is rijp, dan wordt terstond de sikkel
daarin geslagen.
Aan ons de taak er voor te zorgen, dat
de sikkel gereed ligt".
Een korte bespreking volgt, waarin spr.
gelegenheid vindt wat nog niet duidelijk
was, op te helderen, waarna de helaas
slechts matig bezochte samenkomst doon
Ds. Pol met dankgebed wordt beëindigd.
De Autobranilspuit.
De autobrandspuit door de Gemeente Leiden
besteld, ie Dinsdag aangekomen.
Wij hadden het genoegen haar in de daarvoor
speciaal ingerichte stalling aan de Garenmarkt
te bezichtigen, waabij de opperbrandmeester, do
heor Verhoog, zoo welwillend was ons de do eb
matige inrichting te toonen.
Do eerste indruk, is direct gunstig. De wa
gen, geheel rood gelakt en voorzien van het
Leidschc wapen, is in totaal 7 M. lang en 2 M.
breed. Een electriscbe 6tarter, maakt het moge
lijk, om dadelijk zonder oponthoud uit te ruk
ken. Vooraan i3 een instrument bevestigd, dat
door een gemakkelijke handbewoging naar rechts
en links omlaag kan worden gebracht, ter aan-*
wijzing voor den verkeersagent., welke richting
men neemt, 's Avonds kan het worden verlicht.
Verder is de wagen voorzien van eloctrische
lampen, terwijl bovenop oen electrisch zoeklicht
is aangebracht om het terrein van den
brand te verlichten. Ook een Kilometerteller is
aanwezig.
Onder de zitplaats voor den chauffeur, is een
benzinetank. Kasten voor reserveslangen zijn
onder dc zitplaatsen der manschappen, en berg-»
plaatsen voor 4 zuigbuizen onder do treeplankon
aangebracht. Er is op do banken (yan deugde
lijk eikenhout gemaakt) plaats voor 10 man.
Er is voor gezorgd, dat de wagen nooit be
hoeft te draaien daar aan beide zijden dezelfde
installatie is aangebracht.
Een waterreservoir, dat 350 L. kan bevatten,
cn waarvoor oen aparte s'angenhaspel niet slang
aanwezig is, stelt in slaat om dadelijk water lo
geven.
Terwijl zorgen 2 man dat (mits toestemming
van dc waterleiding Mij.) een slang op dc wa
terleiding wordt geplaatst, waarna de inmiddels
bevestigde zuigbuizen in open water gelegd wor
den.
De pomp werfet op de motor van de auto.
Het is een ccntrifugaalpomp die pl.m. 1200 sla
gen per minuut doet. De motor ontwikkeld 60
P.K. Op do wagen worden nog eeiiige kleine
ladders meegevoerd.
Men is in staat met G stralen water te geven.
De chauffeur die de spuit bediend, heeft een
olectriccho looplamp, waardoor hij overal licht
bij zich heeft.
Het water kan 40 tot 50 M. hoog worden op
gevoerd.
Ook is een 6lang aanwezig, die op het door
tie motor verbruikte gas werkt, om bevroren
brandkranen te ontdooien.
De eloctrische cliaxon van den wagen zal wel
boten het stadrumocr uitklinken.
Do wagen met zijn inrichting weegt pl.m.
5000 K.G., de snelheid kan tot 40 K.M. per uur
worden gebracht.
Wij zijn overtuigd, dat onze stad een goede
aanwinst heeft in dezo practisch ingerichte
autospuit, echter hopen wij dat ze weinig zal
behoeven op te treden.
Onze Vrije Universiteit.
Woensdagmiddag vergaderden in Consistorie
Hooigracht genoodigden uit Leiden on Oir.stre-
ken, om de belangen te besproken van ons Hoo
ger Onderwijs op Geref. grondslag. Nadat Ds.
Thomas met gebed had geopend, zette de heer
J. v. Oversteeg van Amsterdam uiteen, ho© bij
het groeien der Vrije Universiteit, de financi
eel© moeilijkheden in gelijke mate toenameD.
Mag ons vrije Chr. Hooger Onderwijs niet
verdwijnen, dan dienen middelen bedacht oou
met Gods liulp zijn voortbestaan t© verzekeren.
Do noodzakelijke uitbreiding der V. U. vraagt
naast meer gebed, grooter geldelijke offers. Den
weg te bepalen, waarlangs de inkomsten gere
geld en overvloediger zullen toovlocion, was het
doel der vergadering.
Na aangename gedachtenwisscling, werd be
sloten tot oprichting van oen gewestelijk Comité,
dat- leiding geeft aan, en controle houdt over do
plaatselijke comitc's, dat ook samenkomsten or
ganiseert, opdat de liefde voor onze Vrije Uni
versiteit meer ontwako en zich openbaro in
meerdere offervaardigheid.
Als voorloopig comité werd benoemd:
Ds. H. Thomas, Leiden, Voorzitter.
Ds. A. M. Boeyinga, Sassenheira.
Da. T. H. Woudslra, Leiderdorp.
W. Tom Wzn., Katwijk aan Zom.
J. W. Eggingk, Voorschoten.
J. AL de Koning Jzn., Leiden, Secr.
Dierenasyl.
Op Vrijdag 18 Nov. zal des nam. te 4 uur in
het Volkshuis oen vergadering worden gehouden
tor bespreking van do oprichting van een Pen
sion met Asvl voor huisdieren.
In een asyl, zoo lezen wij in het programma
van de te houden dierenweek, brengt men zijn
huisdier, zijn hond of kat „en pension" als men
zelf, hetzij voor één dag of voor vole weken
de stad uitgaat. Men heeft daardoor de zeker
heid dat bij terugkomst het dier niet heeft ge
leden door verwaarloozing of gebrek aan voed
sel, dat het niet is zoekgeraakt of erbarmelijk
omgekomen door nalatigheid van hem of haar,
die er voor zou zorgen.
Het asyl voorziet tegen billijken prijs in allo
zorgen voor de dieren die tijdelijk „en pension"
zijn opgcuomen, onder voortdurend toezicht van
mensclien die van dieren houden.
Maar daarnaast wil het zija een „toevluchts
oord", waar oude, leelijke, zieke, uitgestotene
of verjaagde dieren worden opgenomen, geheeld
en verpleegd of zoo dit noodig ia op pijnlooze
wijze uit hun lijden verlost.
De vraag of zulk oen asyl, evenals in vclo an-
i't-ro plaat-- u ook in Lei.l-n mogelijk is. werd
door ccne Comm. uit de afd. van de Noderl.
ciL-cn. tot bescherming van dieren ondeizocht,
!.;iar antwoord luidt: het kan, mits het pu->
bliek stnipathio gevoelt niet alleen, maar ook
zijn belaugs!oiling met daden loont.
Belangvol lenden worden gaarne a.s. Vrijdag
13 Nov. :n liet Volkshuis verwacht, of zoo dat
niet mogelijk is, verzócht hunne belangstelling
te toonen door een schriftelijk bewijs van in-
Timing lo
Ven
igsplicht.
In de op 3 November j.l. gehouden zit ling vaa
den Ccnfralen Raad van Beroep tc Utrecht is
uitspraak gedaan in oen geschil tusschen hot
Bestuur van den Raad van Arbeid to LoiiLn <u
Ie. do firma Tieleman en Dros
Leiden, in zake verzekeringsplicht van een groen
teii-H toon m aahster-thuiswcrkst (?.z. V dien
vrouw.)
De Cent rale Rurd besliste, dut i:?r gei»
loondienst aanwezig is en dal er dus niet
voor de vrouw, waarover het geding li:n, door
dc firma behoefde te worden geplakt. Deze be
slissing brengt moe, dat voortaan" door den
Raad van Arbeid geen premie voor de buiten
vrouwen zal worden gevorderd of m.a.w. dat -de
firma's, die zo in dienst nemen, er niet voor be
hoeven ie plakken;
2c. d c N. V. „L. D a g b b" alhier, in zake
de verzekeringsplicht van oen courantenbe
zorger .Beslist werd: geen loondienst, dus
geen verzekeringsplicht. Voor couranten bezorgers
behoeft dus ook niet meer geplakt te worden.
Gisteravond werd in do Ned. Hcrv. Kerk
alhier (Oosterkork) do dankstond voor het go-
was gehouden, onder leiding van Ds. G. II. Beo-
keukamp.
Z.Eerw. had tot tekst gekozen Hozoa 2: 20
22: „En het zal to dien dage geschieden, dat
Ik verhooren zal spreekt do Heerc; Ik zal den
hemel verhooren, cn die zal de aardo verhooren;
en de aarde zal het koren verhooren mitsgaders
den most en de olie en dio zullen Jisreül verhoo
ren; en ik zal zo mij op de aarde zaaien en zal
Mij ontfermen over Lo Ruchamma en ik zal zeg
gen tot Lo Amrni: „Gij zijt mijn volk, cn dat zal
zeggen: O mijn God!"
De hoofdgedachte was: Do groote Huurder lies
gebeds. Gewezen werd achtereenvolgens op 1.»
een ics voor het natuurlijk leven 2e een les voor het
geestelijk leven; 3o een les voor het eeuwige
leven.
Ds. J. Jansen predikant bij de Chris
tel. Goref. Kerk alhier ontving een boroep naar
Maassluis.
Hedenmorgen, te ongeveer half elf.
kwam F. M., een 6-jango jongen, wonen
de aan het Plantsoen, op de Sladhuistrap,
te vallen.
Met een blocdcndo wonde aan het hoofd,
werd hij het politiebureau binnengebracht
waar do inspecteur van dienst hem voor
loopig verbond.
De jongen werd vervolgens naar huis
gebracht, waar men verdere geneeskun
dige hulp zou inroepen.
Gistermiddag, omstreeks 1.15 uur
sloeg een tweetal paarden, gespannen voor
een fouragewagen der vcW-artillcrie, in
het Noordeindo, op hot.
De paarden renden, met den wagen ach
ter zich, eerst tegen Pet hek van de
Kweekschool voor Zeevaart. Toen het hek
tegen den schok bestand bleek, wendden
do dieren zich om, en wilden dc Rom-
brandtstraat ingaan, maar werden gestuit
door een lantaarnpaal.
Een der paarden viel. Inmiddels tocgc-
loopen militairen, spanden de paarden uit,
welke geen letsel hadden bekomen.
Op de Haarlemmerstraat, werd gister
middag, omstreeks half vijf, de 9-jarige
E. v. M., wonende in da Leeuwenpoort aan
de Middelslcgracht, dcor eigen schuld
aangereden door een wielrijder. De knaap
bekwam een bloedende hoofdwonde en
werd, na aan het St. Elisabethgeslicht
door Dr. Leesberg te zijn verbonden, naar
buis geleid.
STEPHANUS.
Naar hot F/ngelsch van
3. M. KING8LEY.
44)
„Ik wil wel over hem heen rijden, in
dien ge het wcnscht.zeido de man, die de
teugels hield, en over wiens witte tunica
een 6jerp van het keizerlijk purper beves
tigd was.
„Zoo zij het," antwoordde zijn metgezel
met een boosaardigen lach. „Het zal een
gelukkig toeval zijn, dat de wereld van
zulk een man bevrijdt."
„Een toeval natuurlijk!" zeide de andere
eveneens met wreeden lach. „Wie zou het
in twijfel durven trekken?" En hij liet de
lange zweep met een fluitend geluid op de
glanzende ruggen der paarden neerdalen;
deze sprongen voorwaarts. Iets anders
sprong ook vooruit. Er werd een kreet ge
hoord, en het gel'lid der ijzeren hoeven
klonk een oogonblilc gedempt; daarop rolde
do wagen voort cai reed de laan achter het
palcis in.
„Bij alle goden, Alexander!" riep Hcro-
des uit, „hebt ge den man gezien, die voor
t-aarts sprong? Hij trok don bedelaar nog
fnist in tijds terug; een oog nblik later zou
hij onder de wielen verpletterd zijn."
Ik zag het ja", antwoordde de andore
knarsetandende van woede. „Het leven van
den ellendeling is betooverd."
„Wij moeten terugkeeren, om naar het
ongeval fce vragen," vervolgde Herodes met
hatelijken lach. „Pollux zette zijn hoeven
iets zachter op hét plaveisel neer. Nietwaar,
Pollux, mijn schoon paard? Indien bij toe
val het hoofd van den man onder zijn hoef
is gekomen, zal hij niet meer over doode
boosdoeners kunnen praten en van le
venden ook niet. Wat ie er, knaap!" riep
hij, de vurige paarden intoomende, toen zij
de menigte naderden, die zich dadelijk op do
plaats van het ongeval verzameld had,
„Was de man ernstig gekwetst?"
„Niet ernstig, zeggen ze, uw Hoogheid,"
antwoordde de knaap, tot wien hij het,
woord gericht had, en die diep neerboog bij
den aanblik van zijn vorstelijken ondervra
ger, doch de vreemdeling, dio hem ter hulp
gesneld is, is ongetwijfeld doodelijk go-
wond."
„Wat een dwaas!" riep Herodes spottend
uit. Terwijl de paarden weer vooruit spron
gen door den slag van zijn zweep, wendde
hij zich tot zijn metgezel: „Hot zou wel oen
aardig tijdverdrijf zijn voor ons, om dio ge
vaarlijke mannon in de Heilige Stad uit te
roeion, en daardoor zouden zeker een menig
te zonden uitgewiecht worden."
„Mogen wij op uw hulp rekenen, mijn
vorst?" zeide Alexander opgewonden. „Wij
die tegen de Nazarencrs zijn, worden dage
lijks kleiner in getal; reeds hot grootste
aantal Farizeërs gelooft of is toegevend ge
stemd jegens hen. Dezen verklaren allen
openlijk, dat de doode timmerman van Ga-
lilea weer in leven is, en iederen dag kan
terugkeeren, om over Israël te regeeren."
Op het gelaat van Herodes kwam een on
heilspellende uitdrukking. „Laat Hom te
rugkeeren en dat beproeven!" riep hij toor
nig uit. „Achter mij is Rome!"
HOOFDSTUK XXII.
Langs de doornige paden zijner zondo.
Op oen legerstede in het huis van Johan
nes lag de vreemdeling, die Stephanue van
den dood gered had. Om hem heen waren
allen voreenigd, die zich thuis bevonden,
toon do treurige stoet aankwam.
„Hij gaf Zijn leven voor het mijne," zei-
do Stephanus plechtig, neerziende op het
kalme gelaat, waarover de schaduw van den
naderenden dood reeds lag uitgespreid. „En
God heeft het offer aangenomen; het is niet
Zijn wil, dat hij behouden zou worden. Ik
wenschto zoo gaarne te woten, wie het is,
aan wien ik mijn dankbaarheid kan betui
gen, voordat hij htengaat."
„Hij zal nog wol bij kennis komen, denk
ik," zeide Maria, haar koele hand op het
voorhoofd van den lijder leggende. „Hij is
geen Jood", voegde zij voegde zij er bij, tor-
wijl zij met onderzoekenden blik hot don
kere gelaat op de kussens gadesloeg. „Breng
mij een kom en spons, mijn dochter, mis
schien dat het koele water hem zal ver
kwikken."
Het meisje, tot wie zij gesproken had,
haastte zich te gehoorzamen. Terwijl zij
zich bukte, om water uit een kon t-e gieten,
(lie op de binnenplaats stond, trad een
jonge man met haastigo schreden naar bin
nen.
„Waar is Stephanus?" riep hij, terwijl
zijn oog op het mcisjo viel. „Ik. hoorde zoo
juist, dat Heriodes hem onJcr dc wielen
van zijn wagen vorbrijzeld heeft. Een
schandelijke daad; do man, die het mij ver
telde, was ooggetuige.
„Door do genade Gods", antwoordde het
meisje met een snik, „is hij arn het gevaar
ontkomen met slechts een enkele schram;
een ander werd in zijn plaats getroffen en
is nu stervende. Ik moet snel het water
brengen!" cn zij sprong op o*j xpooddo zich
heen.
Do jonge man volgde haar, en de gtr
naderende, die aan do 'legerstede stond, zag
hij over den schouder van het jonge meisje,
terwijl zij do kom gereed hield voor Maria.
Hij schrikte, toen zijn oog op den gewonde
viel.
„Hij is oen Egyptenaar," riep hij uit.
Terwijl hij sprak, opende do gekwetste
do oogen. „Water!" hijgde hij met zwakke
stom. Stephanus hief het mocdo hoofd op,
terwijl Maria hem den beker voorhield.
In de doffe oogen lichtte een hcldono
glans. „Heb ik hem gered? O ja. Den godc*i
zij dank, gij loeft! Is u geen letsel over
komen?"
„Neen; maar ik leef, helaas, omdat gij
sterven moot."
„Zoo is het goed, niet alleen dat gij zult
leven, maar dat ik zal -sterven; indien de
God, dien gij aanbidt, mijn nutteloos loven
slechts als offer wil aannemen voor mijn
vele zonden."
„Neon, brooder," zeide Stephanus, „ia-
dien go slechts geiioft in Jezus Christus,
dan is geen opoffering van een loven noo
dig. om do ronden uit to wisschon. Hij gaf
ziil:/.cl\r n rds offer voor onze overtredin
gen, uit liefde voor ons."
fWordt vervolgd).