Dagblad voor Leiden en Omstreken. NIEUWE LEID ABONNEMENTSPRIJS ra LEIDEN EN BUITEN LEID89 WAAB AGENTEN GEVESTIGD ZiJS PER KWARTAAL 1Ê-EÖ PEE WEEK10-1» SRANCO PES POST PER KWARTAAL IA8S 2de JAARGANG. - WOENSDAG 9 NOVEMBER 1921 - No. 491 BUREAU: HOOiGRAGHT 35 - LEIDEN. - TELEFOON INT. 1273 ADVERTENTIE-PRIJS PER GEWONïï RLÜKL JOSSti; DES ZATERDAGS 1050 INGEZONDEN RECLAMES DUBBEL TARlhTf KLEINE ADVERTENTIES vu boog*™ y voonlrn 50 eest: Zaterdag» 75 eeck bij rciTraitbetaüa» -S Dit nummer bestaat uit twee bladen Niets geleerd. Nadat con politieke massamoord op groote 6chaal had plaats gehad, waarbij de Liberale Unie, de Liberale Partij, de Economische Bond, de Neutrale Partij en do Middenstandspartij sneuvelden, is in het begin van dit jaar de Vrijheidsbond opge richt. Met, blijde verwachtingen werd de jong geborene begroet. Speenhof en Ter Hall zongen hunne feest liederen en „De Loods'" het orgaan van den jVor.oinisehen Bond jubelde: „Aan het onderling geharrewar van in wezen gelijk gezinden is thans een eind gemaakt. Een politiek van waarlijk groote lijnen doet thans haar intrede. Rustig, vol zelfbewuste kracht, glijdt hetgroote schip van stapel, geleid door kundige scheeps officieren, met een zeewaardige bemanning aan boord cn de vrijheids vlag, welke het voert, wappert fier over de golven als eerbiedwekkend, bemoedigend symbool van een blijde toekomst." Alleen de keuze van den naam gaf aan vankelijk nog moeilijkheden. De naam liberaal of vrijzinnig lag voor de hand, maar vanwege den „his- torischen bijsmaak" liet men deze namen rusten. Er waren in de liborale familie dingen gebeurd, die men liever niet noemt, omdat ze nu juist nicl tot eer van de familie strékken De heer Gccrtsema drukte dit zeer juist uil fre-n hij schreef: ..Wü hehr.i n alle rede nom bescheiden te zi.iit t;> ie ioonen. dat wij in onze neder! .cel hebben vergeten en voel hebben ge leerd om wederom het vertrouwen in het land te krijgen." Om dat vertrouwen te herwinnen, word ccn nieuwen naam gekozen en de jongge borene „Vrijheidsbond" gedoopt. Wij dienen er echter wel aan te denken, dat deze naamsverandering geen innerlijke verandering beleelcent. G:sferen hebben wij reeds aangetoond. <1 at de Vrijheidsbond evenals de vroegere liberale par'iien op revolutionair standpunt staat. Ten overvloede herinneren wij nog aan een uitspraak van den vader van den Vrij heidsbond, Mr Trcub, die eenmaal schreef: ..Liberalen van allerlei slag, hebben deze negatieve eigenschap met elkander gemeen, dat zij elke politiek verwerpen, welke baar uitgangspunt neemt in een goddelijke open baring. die hetzij direct aan de individuen zelve, hetzij nrtn de kerk waartoe deze be boeren. ten deel gevallen is." Dit is in wezen niet anders dan wat wij gisteren uit ..De Vrijheid" citeerden. Ook ten opzichte van andere vraagstuk ken wordt de oude traditie gehandhaafd. De wijze waarop men tegen Minister Aal- bersq ageert, wijst er op, dat als we hier tenminste niet met een verkiezingsma- qoeuvre te doen hebben, men weer terug verlangt naar den tijd van het liberale ont- houdingssysteem, toen het recht van den sterkste gold en de economische zwakken zonder beschermer waren. En uit de uitbundige blijdschap waarmee hot. „stopwetje" van Minister De Visser werd ontvangen, blijkt duidelijk dat ook in dit opzicht de oud-liberale zuurdeesem nog niet is uitgezuiverd. Wij moeten mot den Vrijheidsbond, on danks zijne schoonschijnende leuzen dus zeer voorzichtig zijn. Alios wijst er op dat de liberalen niets bobben vergelen en nils geleerd. STADSNIEUWS. Gabriel .\lizcc. f Niet. znmlcr ontroering zal in den kring onzer pari ijgcnooten zoowel in Leiden als in de omgeving, kennis worden genomen van hef. overlijden van de lieer G. Mizee. Immers door zijn veeljarigen en veelzij- digen arbeid in Gods Koninkrijk, had de overledene een breede kring van vrien den en bekenden, die zijn arbeid op ve lerlei gebied wisten te waardeeren. Do kwaal die hem had aangegrepen en die hem tenslotte ten grave sleepte, had den laatsten lijd zijne krachten onder mijnd. De stoere werker, die naast zijn particuliere zaken, voor verschillende or ganisaties, onvermoeid arbeidde en inzon derheid velerlei administratieven arbeid verrichtte, zag zich langzamerhand ge noodzaakt zich terug te trekken. Een operatieve behandeling, die hij en kele jaren geleden onderging en die aan- vankelijk hoop gaf op volledig herstel, bleek toch geen volledige genezing te heb ben gebracht. De hoop dat hij zich nog weer met volle kracht aan den arbeid voor zijn gezin cn a oor do publieke zaak zou kunnen wijden, word niet vervuld. God heeft het anders gewild. Hof, is bem nog vergund den onlangs ge- ïouden Partijdag, zoowel des morgens in oe iooraaal als dos middags op liet 1j,cj rem. hij Ie wonen en hel. deed opr«cht genoegon iiif zijn mond vernemen, dat bel veikoeron dien dag on der dc broeders cn za-deis, hem zoo bui tengewoon goed bad gedaan. Hij miste den laatsten zooveel, wa; r hij zich uit ve lerlei arbeid moest terugtrekken. Den 22en September trad een inzinking in en gisteren, 8 November, is hij door God van zijn post afgelost om, naar wij vertrouwen mogen, in te gaan in de rust die er overblijft voor het volk van God. De heer Gabriël Mizee werd op 22 Juli 1803 le Leiden geboren. Na het verlaten van de school werd hij in de zaak van zijn vader, wijlen de heer Ghr. Mizee. bij vele ouderen onder ons nog wel bekend, opgenomen. llecds vroeg openbaarde zich bij den jongen Mizee belangstelling voor het \er- eenigingsleven. Hij werd lid van de Kna pen vereen iging en later van de Jong. Vereen.. „Obadja". waarvan hij meerdere jaren voorzitter was. Na het verlaten van de Jong. Vereen, betrad de heer Mizee In-t politieke pad. In de A.-R. Kiesvereen'ging, destijds nog zeer bescheiden van omvang, verkreeg hij al spoedig een belangrijke plaats en werd hij tot lid van het bestuur gekozen. In December 1896 werd de heer Mrzce tot secretaris der Kicsvercen. gekozen. Deze functie, waarin hij achtereenvolgens met de heeren G. Mulder, A. E. van Kem pen, Ds. R. J. W. Rudolph, J. Bosch en Mr. P. E. Briët, samenwerkte, heeft hij steeds met voorbeeldigen ijver en groote toewij ding vervuld. Voorts was hij gedurende een reeks van jaren secretaris van de Staten- en de Kamercentrale. Ook op kerkelijk gebied heeft de over ledene zich bewogen. Reeds voor de in eensmelting van de Geref Kerken was hij ouderling en daarna scriba van den Ker- keraad. In de Geref. Schooivereeniging bekleede hij eerst de functie van secretaris, tot hij na het overlijden van den heer van Riet, van 1901 tot 1913 als penriingsmeester fun- Voorts was de heer Mizee vanaf 1912 lid van het bestuur der Kweekschool en had hij zitting in do Plaatselijke Schoolcom missie en in het Burgerlijk Armbestuur. Hij heeft verstaan wat het zegt te wer ken zoo'iang het dag is. Moge ook van hem gelden het woord: „En zijne werken volgen met hem". Prof. J. R. Slotenmaker de Bruine. Gisteravond trad in de Stadsgehoorzaal Prof. Slotemaker de Bruine op, met het on derwerp: „Het goed recht der vakvereeni- gingen", op uitnoodiging van den Kerke- raad der Ned. Henr. Kerk alhier. Er was voor zulk een avond ccn zeer ma tige belangstelling. De Stadszaal was on geveer voor de helft gevuld. Nadat gezongen was P6. 89 7 opende Ds. Punseliede bijeenkomst met gebed •en sprak een kort openingswoord. Spr. heette allen welkom op dezen avond, door den Leidschen kerkeraad georgani seerd ter bespreking van sociale belangen. Er zijn misschien mensehen, die vinden, dat de Kerk zich op haar (het geestelijk) terrein moet houden, zeggende: „Zoek eerst het koninkrijk Gods en zijn gerechtigheid en alle deze dingen zullen u toegeworpen worden." Maar juist omdat dit geschreven staat moet de kerk zich op het sociaal gebied be geven, want „het Koninkrijk Gods" omvat alle terreinen, waar God'6 naam ter eere, gewerkt kan worden. Men mag niet de wereld ontvluchten of, als do middeleeuwsche kerk, haar slechts als een ladder tot hooger dingen bezigen, maar zooals Calvijn het zeide: „De wereld is oen terrein, waaruit God zich lof bereidt". Men moet daarom ook niet toornen tegen de z.g. sociale preeken, want alle geestelijke dingen hebben hun materieelen kant. Dezen materieelen kant nu zal Prof Slotemaker hedenavond toelichten. Na dit door applaus gevolgde openings woord begon prof. Slotemaker de Br u i n e zijn rede: Het was voor spr. oen lastig iets, waar hij in begin April 1921 in deze zelfde zaal had gesproken over hetzelfde onderwerp, nu weer daarover te spreken. Want de omstan digheden dragen een gansch ander karakter Spr. was destijds gekomen voor den Be sturenbond, om de leden te bemoedigen in den niet. gemakkelijken strijd en hun propa gandamateriaal, in don gooden zin des woords, in handen te geven. Nu dit onderwerp op uitnoodiging van den kerkeraad wordt besproken is meteen het karakter iotaal veranderd. Nu behoeft spr. niet te trachten te bemoe- digon of te sterken. Wat dan wel? Spr. zal dit langs oen om weg trachten te verduidelijken. Het is een zeer verblijdend teeken, dat dit onderwerp nu niet wordt, behandeld op uitnoodiging der arbeiders, maar op ver zoek van de leiders van een der kerken. Dit bef eekent, dat er behoefte bestaat het gemeentelijk leven on de maatschappelijke vragen in oenig verband te stellen. Dit is van grooto beteeken is. Hol botoekont dat er op het maatsehap- jf-liik ferrein groole behoefte is aan sreosf o- V 'M cn geestelijke kracht. en het. k een.der meest. on.roerende kenmerken, dat sociale vragen geen sociale vragen zijn maar geestelijke, zedelijke-, beginselvra- gen, dat iemand op het sociaal gebied niet recht, kan handelen, zonder geestelijken steun. Dan moet ook de Gemeente inzien, dal zc is de lichtdraagster. Jasaia profeteerde: En hel zat geschieden in hel laatste der dagen, dat de berg van het Huis des' Hoeren zal vastgesteld zijn op den lop der bergen, on hij zal verheven worden boven de heuvelen cn lot donzelven zullen alle. volkeren toevloeien. Boven de wijde, vlakke wereld zal het huis des Hoeren I roonen, waar Gods slemme klinkt, waar Gods glans blinkt cn de vol keren zullen turen en luisteren en tocstroo- men lot. Jeruzalem. De Gemeente jAin het nieuwe verbond moet staan in dc wereld. En nu voelt go, hoe mooi het Chr. leven dan wordt, aardsch. maar met een diep geestelijk perspeciief, dan worden we ah gemeente gebracht in een sfeer van frisch- heid, waar niet getwist, wordt over onbelee- kende nietigheden. Dan behoeven we niet bang te zijn, dat we den ons voorgeschreven plicht niet. ge hoorzaam zijn geweest, dat op de vele maat schappelijke vragen door ons geen ant woord is. gegeven. Spr. heeft, het nu in het midden der Ge meente over de Chr. vakbeweging, cn zal haar moeten verdedigen tegen veel bezwa ren cn misverstanden. Hoe staan we als Gemeente daartegen over? Deze vraag kan in tweeën worden gesplitst. „Hoe staat do Gemeente tegenover de Vakbeweging?" en „Hoe staat zij tegenover de Chr. Vak beweging?" Want het is zonderling, maar sommigen voelen wel voor Vakbeweging, maar uict voor Chr. en omgekeerd. Een arbeidersorganisatie, wat is dat? Log deze vraag voor aan monschon, die nooit lust- gehad hebben haar te bestudoc- ren, en ze zullen zeggen, zoo iets van op roer en eigenzinnigheid cn halen wat jo halen kunt en „revolufeïe", cn aangezien een Christenmensch daar niet aan mee mag doen, ben ik er tegen. Spr. wilde, dat hij overdreef, maar het is een droevige realiteit. Staken is luiheid, contractbreuk, alles waar sociaal voor staat beteekemt stoffelijk, voor brood, centen, kortom materialisme, en daartegen ver klaart men zich dan als Christen. Wanneer deze en diergelijke elemen.en zich in de Chr. Arb. beweging bevonden zou 6pr. geen kans zien dit onderwerp voor een kerkeraad te behandelen. Wat is de vakorganisatie dan wel? Ze is een verschijnsel der 19e eeuw, ont staan door de groot-industrie. Vroeger let te men alleen op landbouwtoestanden en kléin-industrie, maar met de groot-industrie kwamen de groote schare geschoolde ar beiders. Hoe kan nu 't verband worden gelegd tusschen werknemer en -gever? Vroeger praatten ze eenvbudig met. elkaar. Maar tegenwoordig gaat dit niet. meer, en dus worden de voorwaarden van één kant vastgelegd en daar komt spreker als Chris ten tegen op. De mensch mag niet beslis sen hoe 't zal zijn met den mensch. Wij leven in een zeer gowichtigen tijd Zooals het jaar 1789 slaat vermeld in de geschiedenisboeken, zoo zal over jaren het jaar 1918 vermeld staan. Beiden omdat er toen iets nieuws kwam. Do groote scharen arbeiders, die in '18 vair den oorlog terug kwamen, wilden ge kend avorden als mensch. Dat wil ook de arbeidersbeweging, en wie dat niet kan in zien is reactionair. Zullen we ook slagen een middel te vin den om tot een overeenkomst te komen, waarbij de arbeider zelfstandig optreedt? Daarvoor is de organisatie noodig, die met den patroon kan onderhandelen. Er zijn menschen die hiervan niets willen weten. Gewoonlijk zij, die als ze de sociale wetgeving hooren noemen een koudo rilling over den rug voelen gaan. Misschien hebben ze daar gelijk in. Niet als ze zeggen: Laat do boel maar Teilen en zeilen, zooals ze is, want daar is onze wereld niet. op ingericht. Maar wan neer ze er een hekel aan hebben, dat die mensehen in den Haag hier het werk moe ten regelen, wel dan moeten ze zich oreani- seeren om zelf met den patroon to kunnen overleggen, en dan moeten Christen meu- schen die zich met elkaar verstaan een eigen organisatie bouwen, die zoo groot in aaa- tal is, Mat er mee gerekend wordt.. Nu mag men zee gen, dat het meer op den innerljiken geest aankomt, en dat de qualitoit de quantlteit moet overtreffen, maar wanneer de Chr. organisatie uit twee man en een halfwas bestaat, dan wordt e-r geen rekening mee gehouden. Ook de quantileit moet medewerken. Nu do tweede vraag: „Hoe denkt de Gemeente, over de Chr. Vakbeweging?" Sommigen zeggen, dat in geen geval. Want wat Christelijk is geestelijk en arbei dersbeweging ie stoffelijk, en dat hoort niet biï elkaar. Ge weet hoe Calvijn hierover oordeelde, Ds.Punselie zeide het in zijn ope ningswoord, en nis we maar wal meer ge reformeerd waren, dan zou de Christelijke Vakbeweging blreien. Men mag geen heiding maken tuss-hen binnenkamer en werkplaats, tusschen kerk cn maatschappij, tusschen Hemel en aarde Voor Chr. S': hooi, voor Zending, voor Kerk wordt wel gevoeld, maar niet voor C!>r. Arbeidersbeweging. AUe deze dingen hebben hun materieelen cn hun geestelijken kant en als dat met de arbeidersbeweging nic-t zoo was, zou spr. hier niet op het podium slaan. Anderen zeggen, dat hun ziele-leven in de organisatie verdord. Maar denken zij dan. dat anderen daar geen last van hebben? Men moest een? ken nen den ziele-tcesland der arbcidersleiders om over hun worsteling tc kunnen oor- dec-len. Ten slotte wordt, nog beweerd, dat dc Chr. organisatie precies hetzelfde is als de anderen, ze zijn alleen niet opgeverfd. Voor zoo iets heeft spr. geen Avoorden KcAdet. ge alle moeilijkheden in de organi satie, dan zoudt ge beseffen hoe indigne het is om te zeggen: het i? ..één pot nat" Men moet- weten hoe lastig het is, om als men gdms wel do macht en niet het recht heeft, zich te kunnen bcheerechen. zooals David, toen Saul sliep in de spelonk. Daarvoor zijn twee deelcn van Gods Geest noodig. Alles roept. nu. in het maatschappelijk leven om Geestelijk licht en Geestelijk© kracht, zelfs in de socialistische pers komt zulks lot uiting. Laat. dat dan komen vanuit de Gerac-ente. Geef antwoord op de sociale vragen. Laat het licht schijnen vanuit Gods huis op den berg in do vlakke wereld. En vele volken zullen henengaan e» zeg gen: ..Komt laat öne opgaan tot den berg des Hoeren, want. uit Sion zal de wet uit gaan en des Heeren woord uit. Jerusalem Nadat, over deze met gespannen aandacht beluisterde rede enkele vragen waren ge steld en beantwoord, sloot De. Riemens de vergadering met dankgebed. .J. V. o}) Gerei. Grojsdsl. „Obadja". In „Patrimonium" bad gisterenavond te 8 uur de laatste propaganda-vergadering plaats der J. V. „Obadja'. In tegenstelling met de beide voorgaan de openbaro vergaderingen, was dezo sleelit bezocht. De voorzitter, do heer N. R u d o 1 p h, opende de vergadering met het doen zin gen van Ps. G8:i en gebed, waarna hij voorlas Pred. 12, en vervolgens een woord Aan welkom sprak tot ae aanwezigen, in 't bijzonder tot tie beide sprekers, en het „strijkje", bestaando uit do lieercn Plu, Wolf en Kriek. Aan deze heeren was nu eerst gelegen heid om een muziekstukje uit te voeren, 't welk met een dankbaar applaus werd beloond. De heer A. Warn a a r, van Sassen- lieim, die daarna het woord verkreeg, had als onderwerp gekozen: ,.Onze jongelingen en de toekomst". Wij hebben steeds de eigenaardigheid, aldus spr., om vooruit tc blikken. Vooral kenmerkt dit den jongeling; zijn leeftijd, zijn levcnsomslanighedun werken er toe mede, om hem steeds 'e doen vooruitzien, in de toekomst. De jongeling gaat zich vormen zijn levensidealen, hij gaat ge voelen zijn verantwoordelijkheid, hij tracht te komen tot een maatschappelij ke positie; do vrouw kemt in het spel. hij gaat ernstiger nadenken over zijn plich ten. tegenover huisgezin c-n slaat, kerk en maatschappij. Maar, willen wij goed vooruitzien, clan moeten wij eerst het heden begrijpen. Toekomstplannen, welke gemaakt worden, zonder dat men rekening houdt met lie den en verleden, zijn geheel zonder goe den grond. Dit zegt ook Paul Kruger, in zijn laatsten brief:,, Want wie zich een toekomst scheppen wil, mag het verledene niet uit het oog verliezen. Daarom: zoekt in het verledene al het goede en schooue dat daarin le ontdekken valt, vormt daar naar uw ideaal en beproeft voor de toe komst dat ideaal to verwezenlijken Wij moeten terugblikken in de geschie denis en opmerken wclko zegeningen God ons volk heeft gegeven.. Gaan wo na den loop A-an het Christen dom, dat in Azië is opgekomen. Niet voor namelijk naar Zuiden of Oosten heeft het zich gewend, maar Westelijk. In Azië -en Afrika bleef liet nog langen tijd duister nis; in Europa werd het licht, en ook Ne derland heeft liet Christendom aangeno men. Wel is in do Middeleouwen ook hier het licht verduisterd door de kerk van Rome, maar daarna is vooral in ons land geko men de herstelling van de zuivere predi king van Gods woord eb het is eigenaar dig, dat de groole reformator Calvijn. niet in zijn geboorteland, Frankrijk, noch in Zwitserland, waar hij leefde en werkte, maar in Nederland den. meesten invloed heeft gehad. In den I8cn g?' het begin van den i9en eeuAA', is oen inzinking van het Calvinisme gekomen, maar geenszms is hel. verdwe nen; in den 19en eeuw heeft het terrci i herwonnen. De Réveil is gekomen. Holland is weer geworden ren vuurhaard van CjMv. loon en GaJv. actie. Doch daar is gevaar, dal wij tc gemak kelijk over deze din.j=n denken. Het is tegenwoordig geen moeite meer om Gere formeerd le zijn. Maar waardeeren wij dat wel ton volle? Zouden wij bereid zijn, don <maad Ie drogen, die onze vaderen gedra gen hebben? Wij spreken OA*er den strijd voor nel onderwijs, wij zijn trolsch op on ze mooie scholen, maar lnten wij ook God 'danken voor mannen als Groen van Prin- steror on Dr. Kuyper. Kerk en school zijn wel (le voornaamste terreinen waar het Calv. zijn invloed doet gelden, maar géén terrein mag onaangeroerd blijven. Daarvoor is noodig een kennen van onze beginselen. Salan is aliijd bëzig Cods werk te ver nielen, cn krijgsoverste tij uitnemendheid tracht 'hij nu eens met deze, dan weer mol die lactiek de overwinning le bevechten. Spr. waarschuwt voor do valsch-religi- eusc slroemingen, voer awr.lingcn als de leer van Tagoro e.d. Salrn tracht ons van ons voetstuk le trekxen. Wij moeten vast - slaan als „zonen van 't edel voorgeslacht Wij moeten den strijd niet te licht ac';:- ten; wij dienen ons goed te wapenen dat kunnen wij, door de Geref. J. V. den Bond van Geref. J. Vereen., welke ding geeft door leiddraden en Jongel.ht Enkelen achten zicli Le ontwikkeld vo. r zoo'n ..gewone" J. V. Indien zij werkeli. k ontwikkeld genoeg .zijn. dan nog hebben zij verplichtingen jegens anderen; daar om behooren ook zij hun steun aan de J. V. le geven. Na nog een korte, opwekking eindigt spr. met het 3o en Se couplet van het Bondslied. De voorz. bedankte den heer Warnaar, en gaf gelegenheid aan het „strijkje" on? nog iels ten gehoore te brengen, waaraan door het drietal heeren op verdienstelijke wijze werd gevolg gcgc-ven. Na het zingen van Ps 89:8, werd ccd kwartier gepauzeerd. Toen de vergadering heropend was. trad do heer F. G. van Hoeken op met hel onderwerp: „Dc Liefde". Zeg: „liefde", Aldus spr., en uw hoor der fantaseert twee gelieven, wandelend op stillo wegen, in (zocals de traditie dat schijnt le willen) het zoveren maanlicht. Zeg: „liefdo", en uw hoorder denkt aan verlovingsfeesten, met roode rozen, en witte geurende oeringen. Zeg: „liefde", en rnen denkt, aan die .ontroerenrlo ure, dat twee menschen voor Gods aangezicht zich to zamen vereenigen. Liefde doet altijd denkon, aan liefdo tus schen man en vrouw. Liefde is er in ver schillende vormen, mar.'' in de liefde tus schen man en vrouw culmineert dc Ciard- sche liefde. Spr. gaat na, wat Gods woord ons zegt van de liefdek- Hei, verhaal \ran den Hof van Edon is oud, en toch, het is nieuw, het is voor allo volken en voor alle tijden. Het doel van dea menschelijken ar beid is, de schepping te begrijpen, te be- lieerschen, en God daarin te eeren. Ieder mensch heeft een cultuuraard. Spr. gaat verder na de schepping van de vrouw. Dc mensch, allen zijnde, ziet dat het dier niet alleen i".. De mensch gevoelt verlangen naar een huipe tegenover hem, verlangen naar een samenzijn, verlangen om lief te hebben en te worden bemind. En ook Godzelf, werkt op dat verlan gen, dat" géén zonde is, en spreekt: „Het is niet goed dat de mensch alleen zij". En God gaf Adam een vrouw, en zij hadden elkaar lief. -In dit verhaal van Eden liggen vele trekken, die ieder rnenscli doorleeft. Als do kinderjaren voorbij zijn en het gevoel van zelfstandigheid over den jongeling komt, gevoelt hij ook zijn cuÜuurtaak. Alle waarachtige cultuur ontslaat in be wondering voor de schoonheid der schep ping. De 2c trek is: het verlangen naar liefde. Dat hebben gévooJd wereldverover aars cn hooggeplaaUfer., maar ook laag geplaatsten en proletariërs. Het verlangen naar liefde is door God in den mensch geschapen; 't is een gavo Gods God wist hoe moeilijk voor den mensch de levenstaak is. cn omdat God barmhartig is, schiep hij niet slechts één wezen, maar „man en vrouw schiep hij ze" Daar is nog een oorzaak, dat God het verlangen naar liefdo r'en mensch gaf: God had gezegd: weert vruchtbaar en ver menigvuldigt u en v»rvuU de aarde. Daar zijn misschien nog vele oorzaken te noemen. Eén wil spr nog aangeven. Tn de liefde ligt een symbool van dc liefde van Christus tot Zijn kerk. Een symbool, meer dar. een vergelijking „En God bracht ze («le vrouw) lot Adam". We zien liier, dat Godzelf liet verlangen naar liefde vervult on o k nu nog brengt God man en vrouw tot elkander, wel an ders dan in Eden, go moei nu zelf beslis sen, en er zijn zooveh omstandigheden (naar ge meent), daarom moet ook in de- zon hel gebod een ruin:»' plaats innemen. Een definitie van „liefde", kan spr. niet geven. Men moot ze ei varen; begrijpen kunt-ge ze niet, dan'z.m liet geen v. der meer zijn, dat God gaf. Spr. lean wel iels Wi ucfdn 71 i? zichzelf geven, zitóizelf opofferen. HTj dringt er op aan, ook hierin kracht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1921 | | pagina 1