bweLeittCsiil
Tweede BSad.
STEPHANUS.
aterdag 10 September 1921
Door nacht tot iicht.
L JVant d» kinderen Israels zullen vela
Üa-gen blijven zitten, zondoc koning
en zonder vorst, en zondor offer cn
fonder opgericht boold, en ïonder
Ephod en TeraÜoi. Hoaea 3: 4.
lilbes Jjeeft li cd, volk Israël om zijn zon-
ij verLoren. Eerste bom het in balliug-
bap werd weggevoerd. En lat» nog
Bei', toen hel onder de volkeren was
kfcrooid.
Het was een zoo lioog bewoldadigd en
■enadigd volk. Een volk van den Heere
rkonen om Hem le bennen-, om met Hem
«neeiischap te hebfcen, ora onder zijn
id in vrijheid te leven te niiJdcn der
Ikeren, onafhankelijk van de vreemden
fdoor deze vereerd -ent gediend.
Pen profetisch, een priesterlijk, eert ko-
frkirijk volk, zooals gren ander op den
nschen aardbodem.
Il'aar liet heeft zijn drievoud igen adel
loedeld door den waarzegger hij den
pfeet voor te trekker! door de zuivere
ienstt te veixlringert voor da beetden-
'.ering. en door een politiek te voeren,
rel nationaal als iciteroatronaall, die
n de vreeze des Heeren ten eenienmale
lemti was.
Daarop beeft de Heerc toen} ook zijn
Blitvaardïge straffen laten vobgenl En
ik voor stuk /heeft Ilij hun ontnomen
I groote voorrechten, die Hij hun had
Ichonkent,
Kerst is hun macht verminderd, en ten
fee gebroken! door het geweld hunner
anden. De koninklijke eer ontviel hun.
Daarna is 'hun het priesterlijk naderen
den Heerc ontzegd.
Sr is geen vergeving voor hun zonden,
ja verhooring meer voor ihun geroep
3 hun ellende. En eindeilijk worden ze
der de heidenen gedwongen om te die-
i1 de afgoden.
ja'aar ook de profetie wijkt almeer uit
aël weg. Totdat de bange tijd konut, dat
geen profeet meer is, noch iemand, die
niet hoe lang (Ps. 74 :9).
dleeU Israël zich toen} onder dit oordeel
jfls verootmoedigd? Ls het tot den Heerc
dergekeerd mot boete cn smeeking?
>ch, dat zij het gedaan hadden! Hoe zou
Weere zich hunner weder ontfermd heh-
t cn hun wedergegeven." hebben hun
deken, nun priesters, bun koningen,
laar neen, ze zijn op het verkeerde
►or nog verder doorgegaan. Met al de
xlaekkighcid der onbelceerlijkhoid heb-
Ik zc aan do waarzeggers, de beeldenf-
fcst en hun goddelooze machtspolitiek
ii vastgeklemd. Zoo dwaalden zc al vcr-
J? af-
ale zerken nu hun troost in wat niet an-
(•s in dan het spotbeeld van de voorrech-
hun een-s door den Heerc geschonken,
Br door hen zoo roekeloos versmaad.
4*
®5r wat -doel, nu do Heere? Laat Hij liert
flln, zooals Hij de heidenen laat wandelen
Jbunnc wegen (Hand. li :I6)? Bemoeit
=5 zich met hen niet meer als zijn volk?
iSeen, ook nu zoekt Hij hen mot straf-
'i zooals Hij alleen, over zijn afkeerige
',k brerfgt. De Heere wil niet. dat, zijn
.•teerige volk troost zal zoekert in de din-
die geen nut doen. en zich daarmede
(den zal stellen.
m zal Hij hun ook die namaak van
'jfc-eens hun adeldom uitmaakte afnemen'
ai5cw koning hebben zc niet meer. maar
ipc geen vorst zullen ze hebben. Het offer
(jiveggcnomlenmaar ook het opgerichte
waarvoor zij hun valsche eeredienst
«voeren, wordt him niet gelateni.
Sn eindelijk moeten zé met den Efod ook
k'Terafirh missen.
&-
de
nJat was het laatste, waaraan ze zich
C ha. ten vastgeklampt.
3lan den Efod, het schouderkleed van
[I Hoogepriestee, bevond zich de borst-
2» met de Urim en Thummim, waardoor
de Heer© verborgenheden openbaarde en
zijn wit tc kennen gaf in voorvallende za
ken. Met den priest or was dit nïhldcl om
cles Heeren weg Le weten van hen gewe
ken.
Toen» grepen ze naar de lerafim. een
soort poppen of beeldles, waaraan zij naar
het voorbeeld der heidenen waarzeggende
kracht'toekenden. Maar de lerafim spre
ken ijdebheid (Zach. 10:?).
En zdlfs die lerafim zouden zc -moeten,
missen. De ware profetie en openbaring
hadden ze versmaad. Ook de valsche waar
zeggerij zal in haar nietigheid van hen
wijken.
Eu dan. als ze alles kwijt zijn. dan
zal do tijd aanbreken, dat zij zich zullen
üekeeren, en zoeken den Heere hunnent
God en David hunnen» koning (vs. 5).
In dc orde van hel profetisch, priester
lijk, en koninklijk ambt ligt de lijn aange
geven, die tot de zaQigheid leidt.
Eerst heit rechte kennen vau God, zoo
als Hij zich heeft geopenbaard ia Zijn
Woord, cn zooals Hij in Christus onze
God en Vader is. Want dit is het eeuwige
lenen, dat zij U kertneu. den eenigen en.
waarachtigen God en Jezus Christus dien!
Gij gezonden hebt (Joh. 17:3).
Daaraan paart zich dan door Christus
de vrijmoedigheid, om priesterlijk tot God
le naderen met de offerande der dankbaar
tieid van ons hart en loven.
En hieraan is wederom de zegen verbon
den, dat wij staan in de koninklijke vrij
heid, waarmede Christus ons vrijgemaakt
heeft, om eens met Hem over alle schep
selen te regeerem
Maar alle afwijking van den levenden
God begint dan ook met een verlaten van
tiert weg der waarheid. Dit brengt dan
weer mede oen dwalert in den weg om Lot
God te naderen. En zoo zinkt men dan
terug in -de slavernij der zonde.
Als de Heere God mot zijn oordeelenj
komt, dan ontneemjt Hij den zondaar eerst
de koningskroon.
Mag er dan bij den zondaar zijn een zoe
ken van vergeving door het bloed van den
een-igeiï Hoogepriester Jezus Christus, dan
is er weer herstel van de verzoende ge
meenschap m'et God.
Maar als in plaats daarvan allerlei eigen
willige vroomheid wordt geploegd, dan
neemt God dc priesterlijke vrij moedigheid
weg.
En eindelijk gaat het licht der kennis
onder in allerlei dwaüing ea bijgeloof. ToL
dat ook het valsche schijnsel daarvan zelf3
gebluscbt wordt in slikdonkeren nacht.
Doch Welk een. genade is het dan, als
God in zijn ontferming en trouw in die
duisternis weer het Jicht van zijn Woord
laat valllen. en den) verdoolden zondaar met
schuldbelijdenis doet wederkeeren om de
verzoening weder te vinden, en de banden
der zonde opnieuw c.va*.- hom.
om hern zoo weder tof. profeet en priester
en koning to naaken door Christus Jezus.
HET ZACHTE JUK, DE LICHTE LAST.
Ja, Heer! Uw juk is zacht on lieflijk om
le dragen:
Uw last is mij een lust: niet zwaar zijn
Uw gehoon.
U uaadrend klopt mijn hart met altijd
Wijder slagen,
En heerlijker dan ooit straalt Gods
genadetroon!
Als ik Uw schaduw volg, wa't vreugd! wat
zie-levrede!
Gij keert U vriendïijk om. en wwvkt mij:
..Kom en zie!"
Ik zet mij aaii Uw voet. Gij deelt m,o Uw
schatten roede.
En 's waerelds wanklank smelt in "s Hemels
harmonie.
Neen, verre van Uw stem. ver van Uw
vriendlijke oogeo,
Geen vogel meer die zingt, geen zon meer
om mij heen.
De wondren der Natuur. Gods Liefde en
Alvermogen
Als "s Levens zaligheid, smaak ik door
U alleen!
Daarom Tcrlaat mij niet! Ik kan U niet
ontberen:
Yerslerk me in dat geloof, op reis naar
't Vaderland!.
Laa! me op mijn pelgrimspad geen ander
licht hegeeren
Dan van Uw oog, O Hoer! geen öteun-sel
dan Uw handt
En als ik Boven kom, van Juk en krui?
ontheven,
Dan wuiy' diezelfde hand mij d'eersten
welkomstgroet,
•En voer me. af evoi* zacfaK, den God van
Lioht en Leven
En al mijn lieven üoón, Gods kindren,
-tegemoet!
TEN KATE.
Uit de Pers.
De onberekenbare.
Mr. Treub zegt onze Rotterdam
mer, hanhaaft zij reputaties vaa de on
berekenbare.
In 1913 nam hij afocheód uit de politiek,
bodankto als Kamerlid voor Assen, doe-d
allen. Kamerleden een kaartje, p.p.c. toeko
men. en oen maand daarna kwam hij
ak Minister in hot Kabinet-Coct vau der
Linden to voorschijn.
Treub geeseldo don staaispensioimee-
ringszwca-del der cancoofcratie; om haar
houding .tegenover de ouderdomsvoorzie
ning onttrok hij zich aan de actieve poli
tiek en luttele maande» daarna dien-
do hij een ontwei p in, dat staaispension-
neoring bracht.
In 1916 was verder aanblijven in het Mi-
nisterio-Cort van der Linden onmogelijk
en in 1917 kwam hij alweer als op
volger van Van Gijn terug.
In 19 richtte hij met groot gedruisch
en enorm enthousiasme den Econoraischen
Bond -op on in 1920 draaide 'hij het
jonge wicht, roods den nek om.
In 1921 werd hij leider van den nieuwen
Vrijheidsbond en enkele maanden, daar
na keert, hij aan de actieve politiek den
rug toe.
Drt verbluffend aantal evoluties maakt
het moeilijk te voorspellen, dat ook thans
weer geen frontverandering in zicht is.
Wij althans zien geen reden om een po
litieke necrologie op Mr. Treub te schrij
ven, maar roepen den onberekeribaren
maar frisschea, oorspronkelijker, energie-
ken Treub een tot weerziens in do politieke
arena toe."
De Novelle-Arbeidswet.
La-ngzaam-aan zegt de Neder I., be
ginnen do Christelijke arbeidersbladen
zich over de novelle uit te laten.
Dit is reeds op zich zelf van gewicht.
Ze zijn niet bereid geweest om aan
stonds, dus zonder tijd tot rustig over
wegen een oordcel uit te spreken, dat dan
natuurlijk afkeurend zou zijn geweest, om
dat het voorstel onaannemelijk is, wijl
reactie troef is en diergelijke.
In socialistische bla-den heeft men dit
aanstonds niet zonder vette letters en
dikke kopjes kunnen vinden.
Onze arbeiders wenschen blijkbaar de
zaak zelf te onderzoeken en een zakelijk
oordeel te vormen.
Dit- Elii.Lt. fint uit. een ïuedetlf^^g 00
Gids, hei orgaan van bet Christelijk Vak
verbond; een mededeeliqgt die wij niet
aarzelen zeer opmerkelijk te noemen. Het
bestuur van het Verbond heeft namelijk
een samenkomst gehouden op 30 Juli met
vertegenwoordigers van sociale en politieke
kringendie in geestelijk opzicht eikaar
verwant zijn, wat voor rustige bespreking
onontbeerlijk is, doch die in sociaal op
zicht een verschillenden blik hadden en
zeer verschillende posities in het maat
schappelijk leven bekleedcn. Ea die nu
door dit alles tezamen een breede en
vruchtbare bespreking konden houden,
waarin van alle zijden, correcties op elkan
ders inzicht konden worden aangebracht.
Wij dwalen wel niet, als wij vermoeden,
dat de beschouwingen in de christelijke
pers mede gevormd zijn onder invloed van
de daar Terkregen alzijdige voorlichting.
Wij zijn overtuigd, dat de beschouwingen
in de niet-arbeiders-pers en in commissie
of vergadering hetzelfde kenmerk zullen
vertoonen.
Hierdoor is zakelijkheid en breedheid
van blik .gewaarborgdterwijl alle lagor-
staande zv.i ver-p ro p a .«and is tis ch e beha nde
ling van de stof aldus onmogelijk gewor
den is.
Alles te zamen een nieuw stial van het
goede, dat ons nationale leven iu de chris
telijke arbeidersbeweging bezit.
KERK EN SCHOOL
NED. HERV. KERK.
Beroopen. Te Scherpenisse: F. de Gidts,
te Goedereede te Zuidland: L. Emmen te Dur-
gerdam; te Driesum: IJ. Doorm eld Hzn te
IJssclstem
Bedankt.. Voor KaïnpenG. A". Pott, te
Oud-Bei jerlaad.
GEREF. KERKEN.-
Beroepen. Te Ariilum.: van Duinen,
camL ta Groniugen.
CHR GEREF. KERK.
Tweetal. To Hoogoveen: H. B'—siua te
Groniagea en K. Zuidersma to N.-Pekela.
DOOPSGEZINDE GEMEENTEN.
Beroepen. Te Vecndaax: M. Onnes le
.Weslzaan
Do heer R. J. H. Brink cand. t. d. H. D.
te Oosterlittens (FrLoopt Zondag 16 October
e.k. zijn intrede te doen bij de Ned. Herv. Ge
meente te Kimewerd (Er.), na vooraf in de
ochtendgodsdieuetoefening bevestigd, te zijn door
zijnen vader Ds. G. Briuk, Ned. Herv predikant
te Oosterlittens.
Ds. W. L. Mulder, Ned. H?rv pred. te
Garderen, hoopt op Zondag 18 September te
Benthuizen intrede te doen, na bevestiging door
Ds. J. G. Dekking, van Koeleren, Van zijn. te
genwoordige Gemeente neemt hij as. Zondag
afscheid.
D s. J. B e u in e e boopt 2 Oct. a.s. afscheid
te nemen van dc Goref. Kerk te Landsmeer en
9 Oei <Lar. intrede t-e doen te Skeewiflt. na
bevestigd te zijn door Ds. Aadxeo van Werken
dam.
Cand. E. D. Kraan, van Den Haag. is
voornemens Zondag 16 Oct. als predikant der
Geref. Kerk te Zuilen intree te doen, na beves
tiging door Ds. Js van dor Linden, «m.-pred.
te Den Haag.
SLpds eenigen tijd verblijft Ds. H. v. <L Wal,
Geref. predikant to Hoek, tar genezing te Haar
lem. Naar ingekomen berichten, heeft ZEcrw.
hoogo koortsen, verzwakt veel en er wordt ge
vreesd of hij uog ia da bediening zal kunnen
voorgaan.
Het prov. kerkbcetuiu- van Overijsel heeft als
candidaat tot den dienst in do Ned. Herv. kerk
toegelaten den heer J. A. van N i e to Zeist.
Theologische school te Apeldoorn.
In do vergadering van het curatorium der
TheoL School te Apeldoorn werd bepaald, dat
Donderdag na Pinksteren een Schooldag zal wor
den gehouden. Daags te voren komen da predi
kanten in conferentie bijeen.
Voorts bleken curatoren algemeen, van gevoe
len dat uitbreiding ran leerkrachten zoor nood
zakelijk was. Het curatorium zal dan ook op de
as. Generale Synode voorstellen liet leerplan te
wijzigen en een vierden docent aan te stollen.
Kerk en schooL
De Algemeen© Synodale Commissie vestigt in
lïet. Weekbl. der Ned. Heer. Kerk- de aandacht
der kerk cm den op de bepalingen in de nieuwe
Wet op het Lager Onderwijs, waardoor het gods
et ieustondenrijs op de openbare scholen beter
den dusver tot zijn recht kan komen. Art. 26
dier wet geeft den kerkeraad het recht op elke
scbooI voor openvaar "lager uitgebreid lager en
vervolg onderwijs godsdienstonderwijs te doen
geven gedurende de schooltijden cn dit onderwijs
op den lesrooster te doen plaatsen. Art. 143 bevat
dezelfde bepaling ten opzichte van do Rijks
kweekscholen voor onderwijzers en onderwijzeres-
zen.
Ziehier aldus genoemde commissie bepa
lingen van groot belang, waarvan de kerkaraden
van meet aan zoo volledig mtogolik gebruik: moe
ten maken. Tot dusver werd op vele openbare
schelen in het geheel geen godsdienstonderwijs
gegeven, of het werd gegeven na of tnsschen do
schooltijden. Ook in het laatste geval kwam het
dikwijls niet voldoende tot zijn recht en vond het
niet do gowecschto belangstelling. Thans is de
mogelijkheid geopend, dat dit onderwijs door veel
meer leerlingen dan tot nu toe zal worden be
zocht en dat hef zal worden beschouwd als een
normaal bestanddeel van het schoolonderwijs.
Zoo dikwijls wordt geklaagd over de ver
vreemding van het opgroeiend geslacht van kerk
en godsdienst; de kerk mag geen enkel middel
vcvznmwu om dit euvel te herstellen en te voor
komen. Zie hier een door do wet gegeven cn
dankbaar te aanvaarden middel, dat met groote
zorg moet worden toegepast. Elke korkcraad nonie
daartoe, voor zooveel dit nog niet is geschied,
zoodra mogelijk het initiatief en rcgcle deze
aangelegenheid met burgemeester cu wethouders
zijner gemeente.
Prof. Mr. D. P. D. Fahius.
Er heeft zich, volgens cle „N R. Ct.", ecu
Comité gevormd, dat zich ten doel stolt, an
ProL Fabïus bij bet neerleggen van zijn profes
soraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
oen huldeblijk aan te bieden. Over do wijze va:
huldiging bestaat nog geen bepaald plan.
Vrije Universiteit te Amsterdam.
De lessen worden geopend op Woensdag '21
FEUILLETON.
Naar bot Engelsch vaa
F. M. KLNGSLEY.
De blinde zangeres.
„Milddadige Nijll
Vader van alles waf. leeft,
Omkranst do» lotasbloesem,
rooskleurig als Horns"! 1)
Terwijl doze woorden, gezongen door een
^dore, lieve stom, vnr weg klonken over
-gi rotsacbitigen heuvel, stonden twee man-
l die de steile helling beklommen, een
&kblik stil en stoardon elkaar aan.
^»Dat is de etemw, zeide een van hen op
?r>gst voldanen toon: „een stem, die goud
j-ard is, indien we haar slechts in tegen-
„ordigheid van koningen loinnen bron-
»li' zijn er twee", zeide zijn metgezel,
ftfijl hij zijn verhit voorhoofd rrwisohte;
\'a' andere is een jongen, een water-
.Gocd, liij zal ook een goeden prij6 op-
Mot. Een bezit van grooio waande in-
Irtad, dat verloren zou ga;:.i als water
hel zand. Waarom sla ven mot goud te
koopen, aio zij in hot wilde on groeien in
de Woestijn?" En de spreker lachte spot
tend.
..Gij zijt een gunsteling der goden", zei-
do de and et o, hem met valschen blik uit
ziju kleine zwarte oogen van ter zijde aan
ziende. „Vergeet echter niet, in je van go
den verkregen wijsheid, dait ik 'bet was, die
het tweetal ontdekt heb, zich nestelend© in
gindsche oude graftombe, als een paar
zwaluwen."
„Gij moogt den jongen hebben."
„En wie eteldo u in de gelegenheid,
vriend?"
„Kunt gij 20 dan verkoopen? Wil de
prinses van u slaven koopen? De halve
prijs komt je toe; indien je dat niet aan
staat, dan
„Zie mij aan, ia ben uw zuster, die "J
lief heeft;
Blijf niet verre van mij. o hemolsch wezen!
Kom terug naar uw woning, met speed, met
sp >ea.
Ik zie u niet meer. Ik zie u niet meer."
deed zich het onzichtbare zangvogeltje
fcooron.
„Ha! Hot lied van Isis! 2) De kleine is
godsdienstig", vervolgde de spreker, die
midden in zijn onderhandeling was blijven
steken. „Komaan, wat zegt go orvan?"
voegde hij er bij. „De halve prijs en het
zal ruime betaling zijn, niemand kan hoo-
geio priizen maken, dan
„Niemand beter dan Besa", viel de an
dere ruw in de lodt-n. ^Nu, het is goed;
maai' als je mij voorliegt over den prijs,
zal het jo berouwen."
Hot tweetal had nu den lop van den
•heuvol bereikt»
„Pas op! Laat. ze je niet zien."
„Neon, beter gezegd, laat ze je niet hoo-
ren: ze is blind."
„Blind?"
„Ja, stekeblind! Dooh wat komt er dat-
op aan, daar ze een zaugvogeltjo in haar
keel heeft ze maken de nachtegalen to oh
ook wel blind?"
Beide mannon naderden behoedzaam;
hun voeten in sandalen gestoken, gleden
bijna onhoorbaar over het. zasadplai/hau,
waarin verscheidene spleten tot schuil
plaats kondon dienoi. In een van die dooi
de natuur aangebrachte schuilhoeken zat,
of bete? gezegd hurkte, oen. jong meisje.
Haar blauwzwart, haar, van het voorhoofd
weggestreken, en in verscheiden» dikke
vlechten gesIreugeld, deed hoar fijn besne
den gezichtje nog liet er uitkomen; do zachte
bruingerir.ee w angen waren iets donk^rd»-
gekleurd door de wsame zonnorirolen. Haas-
oogen wraron groot en donker, doch zonder
uitdrukking, zoo als de oogen van god Ptah
in den tempel. Overigens was zij gekleed
in het eenvoudig blauw linnen kleed van
Egyptische vrouw; om haar smalle enkels
sloot een breede band, waaraan metalen
ringen van gewerkt zilver rinkelden.
Bij hei geluid van. de sluipende voetstap
pen op do rots, boog het blinde meisje ang
stig luisterend bet hoofd.
„Ben jij het. Sefcb?" vroeg zij weifelend.
„Neen, kleintje", zeid» een van de man
nen, brutaal naar voren komende. „Ik ben
maar een voetgangor, die een godin hoorde
zingen tnsschen de rotsen. Hebt ge haar
ook niet gehoord?"
Het meisje deed eonige slappen achteruit
in de nauwe rotsopkel. waar pp de steen
achtig© mureu ia zwierige -hilderingoi de
ridïds langon tijd geëindigde levensloop van
den vroegoren bewoner wrs weergegeven
Zij gaf geen antwoord.
..Deze nis'plaats der dct len is g=en go-
schikt oord voor ie", vervolgd© .1" spivki-r
op hontgzocton toon, „want guzelf :i .v.e-
mand andore hebt de stem van -1
moest jo laten boeren in het vorblï f v.-a
prineon ou gekroond Word' v roet geci iec
guiriandcHw; on dit a^lc- zal binnen kort
gebonren, iudira ge sleeh r.v- mij mee
wilt gaan. Luister!" voeg 1 hij zijn ïnet-
Scpt«nbor a.fi., des middags le 3 uur. Naar
ckm inact. de pra-roc'or. Prof. Dr TI. H.
per. oe:i openings-yoorti cprekeo.
Er wordt Maandag 3 October on v rraxte d*>
geu toriali-ngbexamau fdgoii.>n^c. ij: jü'-s mor
,22 SvptemU»r bij tien pettel der ï':.:v>>raitoM^
KaaersgracLt. 164.
De (Hide Joaiincc-,
Wij leien in .Jlet Vaderland'
De loden der pos oat bonder. Sriiodo i-xK»rea
riet to schrikkeü, aU rilt - 1 WQ
rija niet van plan Lca t. ver -jj het
peusioearvoorstoUotje run d«.a Pretü-:r .v-aboed
wezen vaa de lutad. <mkL;U z.'Ouk» co report ear
tei. er een ander voorsiei ter tsieJ •- --aBl
ecbier hetzelfde lot ru 't ters". deelcE ring,
toen het zoover kwam. Wij onder>'!- ndat da
leden der Synode hierover retriï aeNvenryt g»*
noeg te vorduren heb ten.
Wij bedoelen naderen «KrJea Ar-: dao
predikant, wiens pennoen in cob ver-
echiet iigL inanr die «ad gaeaoakt r door
ccc verderfelijke terWijko praktijk.
Le---. tv.?t is het algemeen ooree:-1. ovor oen
mcut v.v vijf en veertig jaar. dio leem: - i=s» ad«
vokaat. Kooeriid, majoor o! iv>': -3? dat
iemand, van wien cv?i nog ton fin to e;ds<
prestatie venvacht, of tehoort hij tot c^- maat-
schappolijlr-halfeleter:.(.a, dio blij urogea zijn. dat
ao op !um postje worden gahaedhaaM? »s zoo
iemand nog geseliikt voor prem de
leoraar. de a<i\-okaat uog professor e het
Knneriki miaistor, de majoor ovoret©?
Dwaze vragen, meeat ge, waar e«t ivaa ran
over do zastfg krachiig genoeg geoor ordt
om Gonrero.-Generaal to zijn, dr- «'o op
dio jaren minister werd, en dr. Crac ;<ü-
kar.t in Den Haag, do azstig Badarende, -i tot
oen professoraat gcroepea ia
Maar de dominee in het oog der iw >-id»
starkgomeentca niet aJzoo. F\j k: - >-
dig op, te o*"' 'r- 4
w veel to worden gevergd, too dat al!oea
joag». friestè© -u
stadsgeaicor.to te Ixdric^:.. Vv.. -o-
reopen een man van -15 geacht wordt in de roll©
kracht der jaren te staan, ja zelfe ©an zeker©
ontplooiing redchjkenvijzo nog vaa liom var*
wacht worden kan, blijkt di^in het predikambt
niet het geval.
Het was ons al eens eerder gebleken, maar
nu worden, wij or op duidelijke wijao aan her*
inr.crd. Uit volkomen betroiuwtfcvr© broö vtr»
namen wij, dat zoowel do Evangelische als do
Orthodoxe koorcammïssse te Leeuwarden voor
oen! loaf tijd van den te- beroepen predikaat oea
oodordom van 45 jaren hebben geetekL
Onder mag hij niet zijn om hot dienstwark
te Leeuwarden op bevredigende wiizo te kun
nen verrichten. Meent men soms, dai de rijpe*
re ervaring, den middelbaren leeftijd eigen, den
stadspredikant goede diensten kon bewijzen,
volgons Loeu warden's koorcoicmissies wordt
die rijpere ervaring maar al to spoedig over
schaduwd door den last dor te hooge jaren.
Er is in het orgaan van den. Predikanten-
bond wel cecs geroepen om rneec werk voos
den dorpsdominee. Maar do jaren, op oen dorp
te grijpen. Blijft hij daar. of in ean kleinere
stad tot zijn vijf-en-voortigate jaar, dan is het
boste van hom afgeroomd; hij is een uitgekne
pen citroen. Misschien kan hij rijn werk in de
gemeente, welke hem nu eenmaal heeft, emi-
germato vervullen blijven, maar voor Loeawar*
den is zijn stem te zwak, rijn guost te mat,
zijn licltaain te zeer gesloopt
Maar men Leeft te Loouwarden gelijk. Laat
men het beste en het jongst© maar nemen. Bij een
höfcrt&Mng^ zoo weelderigbeaold-r-d Il's Lat
predikambt kon mjn niet te kieskeurig rijn.
Bij een zoo groote toevloed van jong© krach
ten zal do keuze toch steeds ruimer worden.
Do oudjes dio vijf en veertig balen, mogan
dankbaar rijn voer hetgeen rij hebben. Op
Leeuwarden tenminste behoeven rij niot meor
te hopen."
Daar er ook andcro plaatsen ea ook andere
kerken zjia dio can predikant van boven do veer
tig als to oud, niet beroepbaar achten, meen
den wij goed te doen Lot bovenstaande over te
nemen.
KtrKgaiujers.
Toer. Fenelou hofkapelaan van Lodewijk
XIV was, vond du koning op zekeren Zon
dag een zeer klein getal hoorders in de
kerk. Hij gaf zijne bevreeirjdmg daarover
te kennen cn oiütving ten antwoord: „Mon
sieur Fenclon heeft het gerucht laten uit-
frooien, dal mve Majesteit heden de kerk
iet zou /bezoeken, opdat gij zendt rxeii,
.vie herwaar's korrerj c:n God le vereeren,
en wio, om den koning te vleien".
Niet elke kerkgang; is naar God gaan!
Helaas!
i (0>
gezel op gelnedcnden tooit toe, hom in het
Griok> i\ toesprekend©:
„Ik neem het. kind nice, haar aardig go-
zicht je verhoogt, haar waarde; haai* blind
heid is geen. be.iwaar. Maar wacht gij dan.
op den jongen en breng hom naar da stad,
naar d© plaats, die wij aigeuprokon heb
ben. Morgen zullen teriien vorkochA
worden".
Hij stond, icnvi;! bij ^nrak. gevaarlijk
dkbt bij d«i rand -!cr rot sa ch tig© helling,
waarlangs hij zoo met moeit© naar
bovea was geldoru.uen; de zwarte cluwa
oog«i op het weisio corieht, do hand
reeds uiigestrek4, om i -e grijpen,
toen iuat do lec igc \!v tijgeff
zij zich oprichtte, ei eliag
kraolitigcn s'oo; onge
armen, den man a orov. - J lieptft
stortte. Diarop wendde zij zich -net eon
luidm kreet ori. c: -aven
van den ander oatduL1 :ij en
verdween in een tos-
scheu du rotsen. D-. Crbleef,
staarde haar c- .i ik v?.<l
daarop bard te hij in ctu smadc-'. k gelaoll
uit.
1) Egyptische god.
2) Egyptische godin.
(Wordt ytrvolgd), j