Dagblad voor Leiden en Omstreken.
STADSNIEUWS.
Aan het Zoeklicht.
HESBON N EM ENTSPRIJS
in leiden en buiten leidbn
aar agenten gevestigd zijn
wartaal 12.50
eek10.19
GefCO per post per kwartaal 12.90
2de JAARGANG. - ZATERDAG 21 MEI 1921 - No. 347
BUREAU: HOOIGRACHT 35 - LEIDEN. - TELEFOON INT. 1278
ADVERTENTIE-PRIJS
PER GEWONE REGEL 102211%
DES ZATERDAGS E0.S0
INGEZONDEN RECLAMES DUBBEL TARIËR
KLEINE ADVERTENTIES ran hoogs ten# -
50 woorden 50 cent: Zaterdag# 75 eeal,
bij vooruit betaling
lummer bestaat uit twee bladen.
ag- J
I Pi ,S
0 dc' zijn
'PHchris
^qodsdienst en Cultuur.
i borf- 'W tusschen godsdienst en bescha-
,{vrde.*<y>ri nauw verband is, behoeft voor
«dénkt., geen beloog.
Iigodsdienst stelt ons toch n-Let alleen
zekcro verhouding tot God, "maar
t een bepaalde verhouding tot de na-*
len do medomenschen.
1, geldt lot op zekere hoogte van all©
liens ten, maar in zoor bijzonderen zin
Hen Christólijken godsdienst, die noch
rei'i?ldvermijding, noch tot wereld-
i dringt, maar die ook do natuur wil
i in dienst van do verheerlijking van
zegen van hot dienen van God is niet
pet lot het toekomstige en ook niet
Sliet persoonlijke leven, maar Wordt ook
fin in het staakuudige en 'het jnaat-
Ijcr Jpelijko leven.
edkoï was ^r' '*L' van An del, korten
geleden uit Indiü teruggekeerd, die in
1 cr Interessant opstel hierop de aandacht
)bcu tde om daardoor tevens to laten uit-
1 eto lioe de Christelijke godsdienst on.
n- ^8p Javaansche volk oen hooge-rc cul-
a Woitot slan'd kan brengen.
Christendom, zoo betoogde Dr. van
een actieve factor van cultuur
beschouwing van den arbeid,
istendom ontleent eten plicht lot
facS»|en aan liet Goddelijk voorbeeld. „In
CD i|agfn heeft de Heerc den hemel on de
oer'sij gemaakt, de zoo en alles wat daarin
ikjo, jen daarom: „zes dagen zult gij arbel-
entgn al uw work doen",
i. Oitj hebben een arbeidstaak, ,en wij moe*
vanr'e Scheel, ten einde toe, vervullen. Het
l/nrr VOor^c€^ adelt den arbeid; wer»
|0||,s ?®ewninderwaardig iels, maar een
un& taak, een navolging van ,God in den
j^Bgenover deze ideale beschouwing van
arbeid staat de Javaansche, dio hot
b dl bebouwt als een minderwaardig©
c 1 waaraan men zich zooveel mogelijk
bkt; boe hoogex men staat op den
ïhappelijken ladder, des to mmdor
men te doen; in rriets-doen ligt eer.
>r zal gevoelen, wolk een verheffing
de Javaansche maatschappij ver.
jfc mag worden van het vcfldwinnen
Christelijke beschouwing van den ar.
1 Niet alleen, dat er mitor gewerkt zal
?n, er zal ook veel opgewekter en veel
gewerikt worden. De Christelijke bc-
wwing wekt arbeidsvreugde en ver.
Tdc arbeidskracht.
Iet Christendom werpt een verrassend
|t op het huisgezin,
het huisgezin wordt de verhouding
God tot den mensch in menschel ijk©
nen afgebeeld. De banden tussclien
""s en kinderen worden door die be»
iwing geheiligd. Het gezag van de
'rs komt ie rusten op Goddel ijken
adslag; de gehoorzaamheid dor kinoe.
t wordt oen plicht om Godswil. In bet
gezin wordt geleerd de gehoorzaam-
aan allen, die in maatschappij en
it in Gods naam regeeren. Het gezin
dt 'ie leerschool der gehoorzaamheid.
Ie Javaansche ziel heeft een sterke vat-
Tbéid voor deze beschouwing. In haar
t eerbied voor al het hoogere énhet
Aschelijk-hoogere. Die eerbied mag na-
Irlijk niet ontaarden in slaafschhcid, in
redelijk volgen of vernederend eerbe-
>n. Maar indien daarvoor gevaar mocht
1. dan zou juist het Christendom daarte-
waken en daarvoor bewaren, omdat
|t zoo sterk de gelijkheid van alle men-
ïen voor God predikt. Het Christendom
de uiting van liet eerbiedsgevoel der Ja
vaansche ziel in goede 'banen leiden.
Juist 'in dezen tijd' is de Christelijke be
schouwing van gezag en vrijheid voor bot
Javaansclio volk zoo nood ig, omdat een on
gezonde democratie zich van do volksziel
tracht meester te maken.
Mat milde hand zaait men .tegenwoordig
op Java do zaadkorrel en dor revolutionaire
democratie. En juist, omdat di© revolu
tionaire gedachte niet strookt met de' Ja
vaansche volksziel, is ze zoo gevaarlijk.
De Javaan moet oorst iets in zijn
zteletcven vernield hebben,
hot hem ingeboren cerbicdsbesef, voordat
hij met vertrouwen zich overgeven kan aan
do revolutionaire gedachte. Maar met dat
oerbiedsbesef gaat een der beste en edelst©
schatten van Uc Javaansche volksziel ver
loren.
Daarom is het thans zoo bijzonder noo-
dig. dat de Christelijke gezinsbeschouwing
wordt 'ingedragen in het Javaansche gees
tesleven. In den tcgenwoordigen tijd is op
Java dringend behoefte aan prediking
van gezag, maar ©en gezag, door vrijheid
begrensd; van gehoorzaamheld aan men-
scheni, doch oen gehoorzaamheid alleen om
Godswil en dus naar Gods wil beperk*van
eerbied voor mensehen, maar een eerbied,
die zich verdraagt mot do gedachte, dat
wij allen gelijk zijn tegenover God.
Hot Christendom kan groolen culturoe
renden invloed oefenen door zijn beschou
wing van de vrou w.
De plaats van de vrouw, in het Christe
lijk gezin ten do Christelijke maatschappij
is geheel door den godsdienst bepaaild. D«
geschiedenis van zonde en verlossing in den
Bijbel is tegelijk de geschiedenis van d©
vernedering en de verhooging van de
vrouw.
De Bijbel leert, dat de vrouw oorspron
kelijk een hulpe van den man was, naast
den man stamde, zij het op de tweede
plaats. En dat die vrouw door den Satan
te helpen in plaats van den man, liaae
recht en oero als hulpe verloren hoeft en
geworden is een slavin van den man. Van
daar ook do oneer der polygamie, zelfs on-
déV liet volk van Israël.
Maai' die vrouw, die als hulpe den weg
baande voor den boozem geest om de. we
reld te verdorven» heeft als moeder den
weg gebaand voor den He-ere Christus om
do wereld te behouden. Zij heeft als een
hulpe der verlossing 'herwonnen de ee.r©,
die zij als oen hulpe dor zonde verloren
had. Door Christus, het zaad der vrouw,
is do vrouw op haar oorspronkelijke plaats
en in haar oude eer hersteld.
In het Javaansche -huwelijksrecht is de
posit ie van dte. vrouw eten betere dan in het
gewone Mohammedaansche recht. Toch la
de positie van de vrouw op Java oen min
derwaardige. Do polygamie en het -recht
van den man omi zijn vrouw Bonder eenige
•reden weg te Zenden, berooven haar van
de 'haar toekomende rechtéplaaJts. Vejo mo
dern-voelende Javanen willen de polyga
mie afschaffen.
-Maar een instelling, die zich beroepen
kan op een godsdienstig recht, wordt
slechts opgeheven door een godsdiensligen
plicht: gelijk wordt alleen door gelijk ovc*
wonnen. De polygamie, recht van den Mo
hammedaan, en gesteund door do natuur-,
iijko luslen, zal slechts wijken voor de
monogamie als plicht van den Christen.
Het Christendom kan aan Java den zegen
der monogamie brengen.
Voor do verheffiag van een volk heeft
de positie der vrouw bijzondere be teek ©nis.
De moeder is do opvoedster dn de kin
derjaren. Zij vormt de kinderziel en legt
daarin de zaadkorrels van ontwikkeling,
die later vruchten zullen dragen.
De moeder, gedrukt door haar afhanke
lijke positie, kan niet opvoeden tot een
fier en krachtig volk. Voor liet bereiken
van een hoogte ontwikkeling, waarvoor in
de Javaansche volksziel de aanleg aanwe
zig is zal oen onmisbare voorwaarde zijn
dat aan do vrouw gegeven worde de plaats,
die zij mag innemen naar hot Christelijk
recht.
De vrouw op haar eereplaats in liet ge
zin, gesteld in haar recht tegenover man
en kinderen, zal een der krachtigste facto
ren kunnen zijn om dien akker der Javaan
schei volksziel te doen .voortbrengen een
vollen, heerlijken oogst.
Leidsche Vrijwillige Brandweer.
Men schrijft ons:
Dezer dagen hield het College vam Ópper-
brandmeesters, Brandmeesters, en Adjunct-
Imndinecsters van de Leidsche Vrijwillige
Brandweer zijn gewone voorjaarsvergade
ring. De openingsrede van den voorzitter
was niet vrij van eenigen weemoed en te
recht. Werden voor een -tiental jaren deze
vergaderingen nog bezocht door ruim
50 personen, thans haalt het getal bezoe
kers do 20 niet. Dit vindt niet zijn oor
zaak in de weinige belangstelling, neen,
want op enkele uitzonderingen na, en dan
nog om te eerbiedigen redenen geven allen
aan den oproep van 't lies tuur gehoor maar
de oorzaak is gelegen in het. feit, dat het
kader der Leidsche Vrijwillige Brand
weer langzaam maar zeker aan het uit
sterven is. Reeds bij gewijzigde verorde
ning van dd. 29 April 1909 is het perso
neel tot de helft teruggebracht en sinds
dien is door het afkeuren en niet ver
nieuwen van e©n -vijftal handspuiten het
personeel geleidelijk nog meer ingekrom
pen.
De fatale leeftijdsgrens van 50 jaar voor
het kader zal de oorzaak zijn, dat binnen
betrekkelijk korten tijd het geheele, thans
aanwezige kader, verdienen is. Dook dit
was niet de eenige reden van den voorge
noemd en geestestoestand des voorzitters
en later van de geheele vergadering. Er
was n.l. een schrijven ingekomen van den
commandant, vermeldende de opheffing
van den standplaats van reddingslad.der
en slaugenwagen in het weeshuis aan de
Kerkgracht. Dit was geschied op verzoek
der Regenten van het weeshuis en wel om
dat er geen jongens meer aanwezig -zijn
om he.t brandweer-materiaal te bedienen.
Hiermede was het laatste stadium van ver
val, waarin de eertijds zoo bekende en
hooggewaardeerde spuit der weesburgers
verkeerde, afgesloten. Wie kende niet de
zjg. wees jon gensspuit, eens de Favorit der
spuiten? Wie. herinnert zich niet de be
richten na eiken brand, meldende dat spuit
No. 3 der wees burgers het eerste, ep als
zij het eens slecht had getroffen, -het twee
de water had gegeven? Geen brandje zoo
klein of men vond de weesjongens paraat.
Waren de z.g. werkjongens uit, hetzij naar
werk, hetzij naar teekenschool, geen nood,
de schooljongens, zoo noodig geholpen
door de meisjes, brachten de spuit naar
buiten en met altijd aanwezige vrijwillige
hulp naar het tooneel van den brand,
waar de inmiddels aangekomen werkjon
gens de bediening op zich namen. Geen
beroeps-brand weerman kon een spuit snel
ler op- of aftuigen dan de jongens, ieder
wist zijn plaats en kon zijn werlc. Was de
zege behaald, snel werd de vlag gehaald
en op de spuit geplant en onder het ztn-
gea van vroolijke liedjes werd gepompt dat
het een lieve lust was. Na afloop werd
de spuit in triomph naar haar standplaats
gebrachtHelaas dit behoort tot het
verleden.
Het beeld van deze spuit geeft het beeld
van de geheele vrijwillige brandweer weer.
Ondanks het feit dat in den Raad herhaal
delijk het tegendeel beweerd is, kan het
niet ontkend worden, dat door gezagheb
bende personen geleidelijk in de richting
van het scheppen van een vaste brandweer
gestuurd wordt; in brandweerkringen is
men dan ook vast overtuigd, dat de Vrij
willige Brandweer langzaam maar zeker
omhals gebracht wordt.
Druk werd besproken ehtgeem in Den
Haag staat te gebeuren. Aldaar zijn de
kosten der brandweer van 60.356 in 1900
opgcJoopon tot ƒ843.298 in 1920, hetgeen
B. en W. aanleiding heeft gegeven bij den
Raad een voorstel tot (reorganisatie in te
dienen, wat in het kort neerkomt op op
heffing van de vaste brandweer. Wel
stellen B. en W. geen wij willige brand weer
voor, zooads te Rotterdam b.v., omdat zoo
zij zeggen „een vrijwillige brandweer
stampt men niet uit den ©rond". Maar
toch zullen bepaalde wijken met vrijwilli
ge brandweer woTden toegerust en kan
later gestreefd worden naar uitbreiding.
Van hun voorstellen verwacli-len B. en W.
een besparing van ƒ500:000.
Te Leiden bestaat een vrijwillige brand
weer; deze behoeft dus niet uit den grond
gestampt te worden, hoogstens behoeft zij
eenige reorganisatie. Om met den drang
der tijden geheel op de hoogte te komen,
werd nu een commissie benoemd, welke
tot haar taak heeft gekregen, zich zoo vol
ledig mogelijk op de hoogte te stellen van
de toestanden bij de verschillende bekende
brandw. in onzen omtrek en het kader door
middel van rapport of lezing voor te lich
ten. Men hoopt dan in staat tc zijn eenigen
invloed op de zaken alhier te kunnen oete-
nen door zelf een reorganisatie-plan
aan de autoriteiten voor -te leggen. De
verwachting is dan dat dit plan een beter
lot beschoren zal worden dan liet voor
gaande, waarvan, na de verzending nimmer
meer iets vernomen is, zelfs niet nadat de
t-oenmalige voorzitter van het college als
commandant benoemd is, op welke ge
beurtenis toen alle hoop gevestigd was.
Ook is de commissie opgedragen zich met
een request itot de autoriteiten tc wenden
om altlcans voorloopig art. 9 van het
Brandweer-Reglement, bevattende die fa
tale ouderdomsgrens, buiten werking ge
steld .te krijgen.
Heden ontving de N. V. Hollandsehc Con
struct io-Werkplaatscn Zoetenwouclsclnen wog 1,
alhier eene excursie van Deutsche Professoren
en studenten van het laatste studiejaar onder lei
ding van Prof. Kist, C. I., ter bezichtiging van
de vervaardigde en in aanbouw zijnde bruggen
ten dienste van het Departement van Koloniën,
Rijks Waterstaat, Staatsspoorwegen, eift.
Tovens werden met zeer veel bek waas lelling_
bezichtigd een aantal in aanmaak zijndo spoor-
,wegwagons ten dienste van het Indische Gouver
nement.
Na bezichtiging der fabriek word het gezel
schap vanwege de Directie in auto's vervoerd
naar eenigo bruggen in Leiden en omgeving
.waarvan er enkele door de N. V. Hollandscho
Constructic-Woi kplaatsen worden geleverd.
Na bezichtiging der Blauwpoortsbrug werd de
excursie aldaar ontbonden.
Uit het verslag van de op 13 Mei gehouden
vergadering van den' Algemeenen Kerkeraad der
Ned. Herv. Gemeente blijkt, dat voor de stich
ting „Voordorp" een rogeeringssubsidio inkwam
van f 13.850. Met dezo subsidio zou het mogelijk
zijn de stichting zonder inkrimping te handhaven,
maar aangezien op dit bedrag niet vast, kan wor
den gerekend, werd toch besloten do capaciteits
vermindering van „Voordorp"' to handhaven.
Ds. Groot Enzerink die do verantwoorde
lijkheid voor de manier waarop Ds.
Kramer ontslagen werd niet mede wenschte Ie
dragen, nam in verband daarmede ontslag als
lid van de Commissie van „Voordorp", terwijl
de heer J. P. Mulder in verband hiermede ont
slag nam als diaken.
Besloten werd verder in de vacature-Ds. Hoo-
genraad uitstel van beroep aan te vragen, tot
hier het minimum-traetemeut zal zijn bereikt.
Door de Nieuwe Kerkelijke Kiesvereeniging
„Het Evangelie" te A'dam wordt voor een dor va
catures in de Ned. Herv. Kerk bij de leden van 't
kioscollege mede aanbevolen, Ds. M. Punselie al
hier.
Leiden, 21 Mei 1921.
Er wordt geklaagd over de hooge cisohen
door sommige vakvereenigingen gestold en
niet. altijd geheel ten onrechto.
Maar laten wij niet vergeten ook naar,
den anderen kant ons oog te richten.
Ik las daareven van de N.V. Iïoll. Mar-
garine-fabrkkon, die een groot deel van d-3
fabricatie van dit artikel beheerscht.
De productie, zoo las ik, nam in sterke
mate toe. En met de productie vermeerder
de de winst, zoodat het dividend kon wor
den bepaald op 20 pCt. i
Wat. al niet onbelangrijk is.
Maar bovendien werd nog een bedrag van
2 lA m i 11 i o e n op de nieuwo rekening
-overgebracht.
Millioenen „verdiend" op bet voedsel'van
de armen en minvermogenden.
Ik wil niet trachten zooiets te kwalifi
ceer en, daar ik vrees dat ik dan uitdruk
kingen zou .gebruiken die nu niet bepaald
parlementair klinken.
Maar hot woord woeker wil ik toen
niet. terughouden. OBSERVATOR,
Aan de Hollandsche school der Rheinischo Mis
sion te Taroètocug is tot onderwijzer benoemd
de heer A. v. d. Bijl, thans werkzaam aan oca
Chr. School to Zwammerdam.
Ons werd gemeld dat binnenkort opnieuw
een vergadering zal worden gehouden van ledea
der Ned. Herv. Gemeente ter bespreking van den
financicelen noodtoestand. Ook gisteren gewerd
ons reeds een dergelijk bericht.
Bij informatie ter bevoegder plaatse werd ons
echter verzekerd dat deze berichten niet juisb
zijn. Een besluit dienaangaande word nog niot
genomen.
Hieruit volgt natuurlijk niet dat een dergelijke
vergadering niet zal gehouden worden.
Mcj. W. B. m. Engels alhier slaagde roe*
het -examen voor onderwijzeres in keken eu voo
ding3leer, a[genomen door den Bond van Leera-
ressen bij het Huislioudonderwijs.
De dames E. M. Labree en J. Metselaar
alhier slaagden to 's-Gravenhage voor het examen
voor onderwijzeres.
In plaats van Prof. Mr. van Blom, dioiüe*
meer in aanmerking wilde komen voor een her
benoeming, is in do Commissie van Toezicht voo?
de "VYoningbouwvcroeniging „Ons Belangbe*
noem Prof. Mr. Oppenhoim.
>- De Minister van Onderwijs heeft de hoeren
Dr. J. C. Kluyver, Dr. F. A. H. Schreinemakera,
lioogleerarcn en Dr. J. Droste lector aan de RijiW
Universiteit alhier benoemd tot leden van do
commissie, aan welke wordt, opgedragen het oxa-
minoeren van hen, die een akte van bekwaamheid
verlangen tot hot geven van middelbaar onder
lijs in do wis- en natuurkundige wetenschappen.
BINNENLAND.
Van het Hol.
De Koningin-Moeder bracht gistermid
dag eon langdurig bezoek aan eon aan/tal
arbeiders won ingen in do residentie. Lij,
werdwerd rondgeleid -door don heer Bakken
Schut, directeur van den Dienst, der Stads
ontwikkeling en Volkshuisvesting.
Bij het.bezoek aan verschillende gezin
nen worden inlichtingen verstrekt, aan do
arbeiderswoningen aan het "Afvoerkanaal
door de inspcctrice der Woningexploitatie
mevr. Dudolc, en aan die in de Spoorwijk
door de inspcctrice mcj. ter Pelkwijk.
Geen Ministerieel© crisis.
Naar het-„Centmm" verneemt, zijn alJ.«
geruchten over een aftreden, niet. allebei
FEUILLETON
Y Eindelijk 't huis.
^SoniujJ.s moet ik mij zelf afvragen, waar-
|J ben ik geen huissloofje, dat haar work
gaat, dan kon ik tenminste mijn ellendig
ten met oen zekere domme goedaardigheid
y orslepen in plaats van ieder o ogenblik
pftig te worden en mij gekwetst te gevoe-
lOfo"
T CNu zou men natuurlijk veronderstellen.
L">1 elke jonge damo, die nog con greintje
irstand over had in kalme o ogenblikken
i fa blij dan het -tegendeel zou zijn, als een
22pcf, die zulk een rustoloozen, ongelukkigen
onchristelijken geest ademdo, onlierroepe-
pijk verloren was. Maar wij hebben gezien,
at Esther vreeeelijk uit haar humeur was
fcidat haar brief, waarin zulke verhevene
naar haar meening godvruchtige govoe-
uitgedrukt waren, zijn bestemming to-
aal gemist had. Toch moet. men niet denkon.
I één van die oproerige woorden enkel
effect berekend was. Toen Esther schreef,
t zij haar leven haatte, was het haar diepe
treurige ernst. Toen zij 'savonds in de een-
jl'aamhcid haar kamer op en neer liep er»
Janhopig mompelde: „0, als er maar eens
Hels gebeurde, als ik maar eens een oogen-
^likjo tot. mijzelf kon komen!" was het
haar volkomen ernst en voelde zij zich on
gelukkiger dan iemand, die weet dat Chris
tus voor haair gestorven is en dat. liaan een
eeuwige rustplaats bereid ds, zich om zoo
iets mag gevoelen. En hoewel do brief nim
mer zijn bestemming bereikte, haast© zich
de medelijdendo Heiland, dio op zijn arm
verdoold lam in teederc liefde neerzag, haar
oproerig reepen om uitkomst te beantwoor
den, hoowel zij in den blinde riep, zonder
aan den Helper te denken, die in alle noo -
den voorziet.'
„De langverwachte is eindelijk geko
men", zoo klonk Sadie's heldere stom door
de eetkamer en een oo-genblik later ver
scheen dezo jonge dame zelf in de keuken
en duwde Esther een net briefje onder don
neus, waarop met nette hand Esthers adres
geschreven was.
Hier is nu die belangrijke brief van nicht
je Abbie, waarvoor ik drie weken lang, drie
maal daags naar het postkantoor moest.
Hij ziet er uit of hij over Kaap Hoorn ver
zonden is, en er staan itweo slempels op.
Est/hor zet-te haastig haai* bak neer, groep
den brief en nam de wijk naar de provisie
kamer, waar zij hem verslond; voor eens io
haar leven vergat zij op Sadie te letten, die
wachtte om het- nieuws uit den brief 4e hoo-
ren en onderwijl haar tweede ontbijt nam.
bestaande uit kleine stukjes, die zij van
cm zacht, lang brood afplakte.
,'Ook iets bijzonders?" vroeg Mevrouw
Ried, die even in de deur bleef staan, waar
op Esther haar moeder en zuster oen blo
zend en opgewekt gelaat toekeerde en den
brief aan Sadio overreikte mot vergunning
hem overluid te lezen. Stil geworden door
dit ongowone blijk van vertrouwen, las
Sadio het nette briefje zonder op- of aan
merking: Lieve Esther, ik heb grooto haast
en zal daarom maar zonder veel omhaal
dadelijk tot de zaak komen. Wij hebben u
noodig. Dat is nu wel geen nieuws, want
ge weet wel, dat wij al zoo lang naar u
verlangd hebben. Maar er zijn grootc ver
anderingen op til en er is nu een aanleiding
voor uw komst.
Wij w i 11 o n n niet alleen hebben, maar
wij moeten u hebben. Zeg nu dit. keoi
als je blieft, geen ,yncen". Er is een bruiloft
in de familie en wij hadden u er zoo gaar
ne bij om alles met n to overleggen en uw
6maak te raadplegen. Vader zegt., dat gij
uw moeders dochter niet zijt, indien gij
geen voortreffelijken smaak hebt. Ik heb
het zeer druk met allee voor de bruid in
gereedheid te brengen en dat vereischt zeer
veel tijd en geduld; ik heb uw hulp zoo
noodig; daarbij komt nog, dat de bruid de
eenige dochter van uw oom Ralph is, dus
moet go wel belang m haar stellen. Kom
toch vooral, Esther! Vader zegt, dat de in
gesloten vijftig dollars een nrosontje van
hem zijn en dat ge zo besteden moet om
zoo mogelijk naar New-York te komen.
Het huwelijk zal op den 22sten voltrokken
worden en wij verwachten u minstens drie
weken vroeger. Mijn broer Ralph zal
bruidsjonker zijn en hij vooral heeft uw
hulp.cn raad noodig, daar de bruid u ver
kozen heeft als bruidsmeisje. Ik zal, ik
meen do bruid zal in het wit trouwen en
moeder heeft al een passende japon gereed
voor het bruidsmeisje; heb daar dus maar
geen zorg voor en stel er de (reis niet em
uit. De brief wordt te lang en ik was nog
wel van plan heel kort. en zakelijk to schrij
ven. Ieder woord in mijn brief moest u toe
roepen „kom", maar, eigenlijk geloof ik
niet, dat wij zoo bij u behoeven aan te
dringen. Ik vlei mij, dat gij genoeg van mij
houdt-, om over te komen, als 't u eenigs-
zins mogelijk is. Ik laat het aan Ralph over
om u in te lichten omtrent do beste reis
gelegenheid. Ik moet nu gauw mijn bruid
6luier gaan passen, die daar juist thuis be
zorgd is.
P.S. Er is een bruidegom zoowel als een
bruid, hoewel ik bemerk, dat ak hem niet
gonoemd heb. Maar gij zult hem wel zien.
als ge bij ons zijt. Lieve Esther, er i6 geen
enkel verstandig woordje in dozen brief,
dat weet ik wel, ik had geen tijd om ver
standig te zijn.
„Waarlijk", lachte Radio, toen zij met
lezen ophield, „de brief is zoo dwaas alsof
ik hem geschreven had. Daar, is 't niet
prachtig? Esther ik ben blij, dat jij het
bont en niemand anders. Ik wou, dat ik mot
nichtje Abbio briefwisseling gehouden had.
Iedere bruiloft heeft voor ons de bekoor
lijkheid van het nieuwe, maai' een echte
New-Yorksche bruiloft en daarbij de rol
van bruidsmeisje te vervullen, verrukke
lijk! Ik heb lust. in de handen te klappen»
daar jij het beneden je waardigheid acht
om het zelf -te doen."
„0, zeide Esther, van wier gelaat de blof
verdwenen was en die nu bleek zag van op
winding en vrees voor mogelijke teleurstel*
ling, ,,je denkt toch niet-, dat ik dwaas ge
noeg ben om te meenen, dat ik gaan kan.,
wel?"
„Natuurlijk ga je: oom Ralph heeft hel
geld voor de reis gezonden en nog wal
daarenboven. Voor vijftig dollars kan me*
heel wat koopon behalve een kaartje naa*
New-Y"ork. Moeder, gij denkt er immeré
niet aan te zeggen, dat zij niet gaan kan.
Er is niets dat. haar verhindert. Zij mag,
niet waar?"
(Wordt vervolgd).