G*.* it Dagblad voor Leiden en Omstreken. BUREAU: HOOIGRACHT 35 - LEIDEN. - TELEFOON INT. 1278 rel* T Kracht in isolement. )i V BiftNENLANU. ABONNEMENTSPRIJS IN LEIDEN EN DUITEN LEIDEN WAAR AUKN'TLN GEVESTIGD ZIJN 'ER KWARTAAL 12.B0 'ER WEEK10.19 ANCO PER TOST PER KWARTAAL 12.60 2de JAARGANG. - ZATERDAG 30 APRIL 1921 - No. 331 ADVERTENTIE-PRIJS TER GEWONE REGEL 022 1/3 DES ZATERDAGS t&30 INGEZONDEN RECLAMES DUBBEL TARIED KLEINE ADVERTENTIES ?an hoogsteu 30 woorden 50 cent: Zaterdags 75 cenl* j bi) vooruitbetaling j v.d, nummer bestaat uit twee bladen. ■■De Amslerdamscho verkiezingen hebben e4»£i een en ander te zeggen. TA ls hel onze bedoeling was aan deze >n lemming een speciale 'beschouwing tewij- ~~pn# dan zouden we kunnen Wijzen op hel *r4kcr niel onbedenkelijk verschijnsel, dat "~|i een bekend straal type, een zwerver, gedegenereerd schepsel een li.000 ïgjleumien werden uitgebracht;op het weg- Inkcn van dc vrijzinnige partijen; op liet P aiaodliouden van de Soc. Domocraten en L U' de niet onbelangrijke winst door de Itch terzijde behaald. ilet is echter niet daarüp dat wij dc. aan- profe- t'-Ojerwacht ing opgewekt dat 'bij de volgende abr^'kiezingen, waarbij ook de vrouwen hare TRiem zullen lalen lioonen, de reclitsche par Ten een vrij sterke meerderheid zulle.n ijen. Ken verwachting die door wat in S'sniile: iaiu gebeurde, is versterkt, aakt Als :n een plaats als Leiden het aantal clejs der rechterzijde met 20 pet. vooruit- laat, dan ligt daarin al een zekere vinger lijzin:. maar als in een rood brandpunt als imsterdam, waar de ongelooTspartijen den 8 %on aangeven, de reChtsdhc partijen een Last hebben te boeken van 23 pet., onge- fekend nog den Christen-Democraat die pcli zeker ook niet tot de linkerzijde kan VpiJrorden gerekend, dan is de voorspelling "iet te gewaagd, dat het volgend jaar op rpjien vr.i sterke reclitsche meerderheid kan V-rden gerekend. a Op zichzelf is dit een zeer verblijdend fl I'Tsohijiisel. i Inzonderheid in deee van onrust en re- tolutic zwangere dagen, nu dc partijen der Ilnkcivijilc alle wcaenlijkc wcerstands- Iraolit missen, ligt daarin iels gerustslcl- fends. t Maar hel heeft -ook en liet is good Kharop voortdurend de aandacht le vesti gen zijn gevaarlijke zijde. j)f Het. ajn sterke beenen die de weelde kun hen dragen. Ook in het politieke leven, rrl De jaren dat een part ij tot de begeerirtgs- f I meerderheid behoort zijn voor tiaar itmer- Tijk leven lang rrie.t a 1 t/ij«T de beste. Zoolang men in dc oppositie is, kunnen a][öe beginselen scihenp en zuiver op den Toorgnond worden gesteld. Maar dit ver hindert eerxigennate, wanneer een partij Erode de regeeringsverantwoordelijkheid he,lft dragen. Wil me.n iets bereiken dan is samen werking noodig. Dan kan niet op den voorgrond worden gesteld wat verdeelt, maai moet steeds worden getracht, de een heid te bevorderen. j(j{| En dit nu is, vooral wanneer zulk een samenwerking van eenigszins langen duur 5 is. niet /onder gevaar, liet voortdurend rekenen met de. gevoeligheden, van een an- ■fler slijpt zoo ligt de scherpste kantjes af en het is niet onmogelijk dat op den langen enpiinr de eigen kleuren cenigernralc gaan hnblêcken. "fl. Tiet - daarom zoo dringend noodzakelijk ktcc.ls weer in gedachtenis te brengen het bekende woord van Mr. Groen van Prin- ler.T: In ons isolement, dTwiz. dn onze celfstandigheid, in onze begin- clvaslheid ligl onze krac-hla I Neen. k oen bedoelde daarmede niet, dat nr^amenwerking met andere partijen ongcoor d3<">fd 2 ii zijn. 11 Maar dat isolement, die beginsel vastheid pserd wel als onmisbare voorwaarde voor jsiinie nw e k ing ges told 0 fuis om de onwrikbaarheid van e.en standpunt zoo schreef Groen van Prin- felerer aan Da Cosla dat men niet ver waal., kan aan andersgeeinden zonder vrees ■t^ au mede-gesleept te worden met. aantrek- ^Jkingskraehl, de hand worden gereikt. Dit woord heeft in 't bijzonder voor onze Mtiagen beteckenis. Wij leven in oen tijd dat {alles wankelt en glijdt, en wee onzer, wan- jncer we dan geen vast sleumpimt hebben Koor onzen voet. Als we dan niet met 'beide handen vasf- —jgi ijpen en vasthouden onze Anti-revolu- ^Imnaire beginselen, dan zullen we iuplaals _Elv"i kracht.igen tegenstand te bieden, in —kien s .com van den lijd mee ondergaan. i Met beginselen, zoo is den den laalslen "wiioermaien betoogd, moeten wij voorzich tig zijn. Wij moeten niel van alles beginsel- kwes'Jies maken, en wij geven gaarne, toe. dai hi-?riiij de noodige voorzicht igjheid moet wm'dt betracht. Maar het loslalen van vroeger bo lden beginselen is niel minder gevaarlijk. Z'k-v die beginselen passen niet altijd bij do praclijlk; vasthouden aan de. beginse len /al tengevolge hebben dat wij meer- E^«n;>!en geïsoleerd zullen slaan, maar dit «al ons (och niet verhinderen grooteu in- VloL'iijüit te vctencn. N Van een partij, al is zij klein, kan veel kracht uitgaan, mils zij vasthoudl aan hare beginselen en daarvan geen duimbreed wijkt. Er zijn.op dit gebied verschijnselen die te denken geven. Groote voorzichtigheid is daarom gebo den. Beginsels Lu d i c en (bcginselp ro p a- ganda is noodzakelijk. En daarnaast in alle besturende en vertegenwoordigende col leges een kloek belijden van de beginselen. Inzonderheid in dagen van politieken voorspoed zullen we alleen sterk slaan, door isolement, zelfstandigheid, beginsel vastheid. V Prinses Juliana, 't Is fcc6t vandaag in ons Koninklijk ge zin. Feest door heel 'hel. land van Oost tot Wo l, van Zuid tot. Noord. i' K. Tlontrhri nrin-f- Juliana verjaart I .Weer ia een jaar tot hare levensjaren toe, - iiaan. Mot blijdschap mag worden teruggezien op oen jaar van gezonden groei, van viCi* spoedige ontwikkeling. De eorste lentedagen zijn voor dit jeug dige leven reeds voorbij. Een tijd van ingespannen studie, van ernstige voorbereiding, voor een uiterst zware en verantwoordelijke laak is aange broken Wij kunnen het ons indenken dat. op een dag als deze de vreugde in het Koninklijk gezin niot onvermengd is, dat vooral op zulk een blijden gedenkdag weieens niet zonder zorg getuurd wordt naar de verre toekomst, die ook voor oen Koningskind wel cons o zoo droef en donker kan zijn. Maar 'toch is vandaag dc vreugde over- heerschend. Moge God ons Princeeje nog vele jaren sparen en haar bij het verder opgroeien zegenon. Leve ook in haar hart de belijdenis van baron groot en voorvader: Mijn Schild endo betrouwen Zijt Gij o God en Heer Op zoo wil ik bonwen, Vetfaat mij nimmermeer. En worde ook voor onzo geliefde Prin ses het. fiere woord van hare Koninklijke jytoemr het lovensdevies: Christus voor alles! V De Zondagswet, Opnieuw gaat een juichtoon op in liet vrijzinnige kamp. Donderdag werd men verrast met de be slissing van de Kamer, inzake bet houden van optochten op Zondag. En gisteren verscheen de m »morio van antwoord inzake het ontwerp-Zondagswet. waarin door do Rogeering zeer belangrijke •wijzigingen zijn aangebracht. „In do eerste plaats zoo weet de 'f e 1 c- graaf to vertellen, zal in de wereld der „openbare vermakelijkheden", waaronder het wetsontwerp, begrijpt alle wedstrijden spolcn, tentoonstellingen vertooningen, op voeringen, met vreugde worden vernomen, d a t h e t reeds b ei a a m- de artikel 9 van het omwerp aan merkel ij k is verzacht. Ter wijl het oorspronkelijk wetsontwerp ril i openbare vermakelijkheden gedurende den gcnooien Zondag verbood (oen ju-i' iidis pensatie voor den namiddag door iicn ge meenteraad) worden thans do opc-nbrn i vermakelijkheden alleen in den voor middag verboden. In den namiddag e» '6 avonds zullen zij dus onbeperkt mo gen plaats hebben, behoudens bevoegdheid van den gemeenteraad, (welke bevoegdheid trouwens op het oogenblik ook ieeds be staat.) om voor de uren na den middag be paalde openbare vermakelijkheden te ver bieden. Verder is do bepaling opgenomen, dat voor bepaalde openbare vermakelijkhe den, bij bestuursmaatregel aan te wijzen, zelfs voor den voormiddag dcor don gemeenteraad verlof kan w orden, ge geven." Is het wonder dat de Regeoring uil den vrijzinnigen hoek een ...goede aauieeke- ning" krijgt? Noen, men heeft nog niet wel niei; a 11 e 6 bereikt, algehcele vrijheid naar het. recept van den Vrijheidsbond blijft het ideaal, maar het gaat toch good zoo. Nog een klein stapje, en de zaak is in orde. A11 e o n is niet d u i de 1 ij k waar voor op die wijze nog eon r cch te c h Kabinet noodig is. STADSNIEUWS. De Middaghoogte. Gisteravond sprak Dr. A. H. de Ifartogli in de Stadezaal over „Het geloof in een persoonlijk God". Na een kort openinge woord van don voorzitter Ds. VV. Roisse- yain, ving Dr. do Hartogh aan met op te merken, dat het vreeselijke in het natuur gebeuren ishet o n p e r s o o n 1 ij k e. Dit komt.uit in de ijzeren noodzakelijkheid, dio als wet het geheele natuurgebeuren beheerscht. Tegenover dezen dwang blijft echter toch het mysterie der liefde, dat in dien ijzeren drang weldadig aandoet en ver- ti oost en verzacht. Wie nu de natuurwetten opspoort, legt. er ziöh dan pas bij neer als hij logiciteit en wetmatigheid ontdekt. En wanneer hij zich neerlegt bij bet onpersoon lijk natuurgebeuren, Jan blijft iiij zelf loth m e n s c h, met allen merrechelijken drang. Want die menschclijkheid puurt met onein- digon drang naar het Eeuwige. De mensch, product van de 6tof, is iemand die in don korten tijd dat hij bestaat, eeuwigheden na speurt. In 't heelal gezien, is de menich als sief fel ijk wezen verkwijnend klein maar, naar don geest is hij eeuwig groot, zoo- dat. hij alles kan speuren en nagaan. Ja Nietzsche greep zelfs naar den Ueber- menseh. Als mensolien zijn wij bovennatuur-^ 1 ij k e, aldoorvorschendo geesl en. En dit nu typeert voor den meuo'h den naam van persoonlijkheid. Of vol gens KantWeet dc meüsch zich in alle omstandigheden verantwoordelijk, omdat hij zich redelijk en zedelijk beweegt. De mensch knn zich met. zijn denken verheffen boven tijd en ruimte, on leven in wat %ijn willen zoekt, als vaste wetten, als bet eeuwige, als hot bovennatuurlijke. Even pauzeerend ging spr. verder, dat ccn persoonlijkheid tot. stand komt, wan neer hij tegenover zich iets vindt. Hoo meer de mensch zic-h onderscheiden gaat van het andere om hent heen. Hij komt dus tot zelfbepaling van het „Ik". Het „ik" wordt men door beperking en men i s hot, (men wordt het zich bewust) door o n l-porking. Steplum George heeft ge zegd, „do meeuwen vlogen om de schedels der Vikingen en zweven nog om de dread noughts, maar wij zweven uit boven den •tijd der Vikingen, naar bet Eeuwige". Want een natuurkracht is onpersoonlijk, de mensch echter is persoonlijk. Een natuur kracht loopt, af als ccn klok, do mensch be gint zijn eigen dagtaak, zijn eigen werk. De mensch, do cLrcvendo, als boven na tuurlijk, individu zoekt daarom ook een na tuurlijk, boven-inenscheïijk wezen. Kunnen we God nu echtor daarom per soonlijk noemen? Het Goddelijke is Al-Oorsprong, Al- Draagkracht aller diagtn. Treden wij mot. dien .Ge .1 in verband, dan doen wij menschcn dat, juist als persoon lijkheden. De persoonlijkheid spruit voort u i t. den Goddel ijken scheppingsdrang. Dus moet de mensch daar eerst i n hebben ge zeten. Dus heeft de mensch nog het godde lijke aan zich. Anders heeft hij geen le vensgemeenschap met God, want in het ge bed roept de mensch het Bovennatuurlijke aan on krijgt daardoor een bovennatuurlij ke rust. De beestmensch zoekt, het natuur lijke, do geest mensch het persoonlijke (het bovennatuurlijke). Het verdiepen op zichzelf van don mensch in den- Algcost, is dus de subjectieve grond voor den persoonlijken God. Maar nu: is God op zichzelf per soonlijk? Dus objectief? De oud Christe lijke kerk noemde God: „drie personen in een wezen". Eigenlijk belet-kent. persoon masker, waa'rdoor en waarachter men spreekt. Persoon is dus hier: wijze van openbaren. Deze openbaringswijze is drievoudig. Dp eerste is: Vader. Dit beteekent le- v nsoorsprong. God is dus de oor sprong van alles. Do tweede is: Zoon, d.w.z. draag- krac h I van alles. Deze draagt wat uit den Vader komt. Do dorde isGeest. Deze werkt d e A 1-v o le i n d i n g. Deze drie-onderschei ding is niet specifiek Christelijk,, maar vinden we terug o.a. in de Indische gods diensten. Dus: God is niet onpersoonlijk, wij stel len ons met God op persoonlijke wijze in verband ja ten slotte is God b o v e n- pcrsoonlijk: d.w.z. persoonlijk in Zichzelf. Hiervoor staat do mensc-h verstomd en met eerbied, en zingt Vondel zijn hcogstc lofhymnen en wij begrijpen met. Niotzsehc dat wij gebaard zijn uit liet Licht der Eeuwigheid, als een vlam. Wees dan e-en baken in zee en werpt uw hemelsch schijnsel uit. naar de ondergang der zon on op do schepen, die voorbij u trekken uit hot be sef: „Ik ben uit de vlam der Eeuwigheid ge baard on ben meer dan licht... Op een vraag van den heer F ranken, hoe nu deze God heet, wat, zijn naam is. wil dr. do H. een bijbelsch antwoord geven. Gods naam is Wonderlijk. Vervolgens Almachtige, dan Jehova. Deze laatste wordt aan Mozes medegedeeld. Voor deze naam geldt, dat hij de naam van Gods heiligheid is. Eindelijk is God: Jmma- nuel. Deze is alleen aan Jezus Christus gegeven. Deze naam nu is boven allo naam, om dat God daarin Zijn liefde legt. Wij ken nen God niot anders noemen, zooals Hij zichzelf mededeelt. Als God zijn Naam openbaart, straalt Hij als het Zonnohart zaligheid en heerlijkheid uit. Want in den naam Jezus Christus, wordt juist de vol heid Gods lot. den mensch medegedeeld". Na oen enkele verduidelijking van den heer Franken, sloot Ds. W. Boisscvain mot een vriendelijk speech je dezen iccrzamen avond. Dr dc H, eindig'" r 1.zegging. We vestigen de aandacht onzer lezers op de advertentie in dit nummer (betreffen de onze Christelijke Hoogere Burgerschool alhier. De uilgeschreveyi lgening is voor drievierde volleekend. Voorwaar, een mooi succes voor het bestuur. Wie nog geld be schikbaar heeft om goed rentegevend te 3/eleggcn leze dc. advertentieman haastczicli. Men steunt het Chr. onderwijs en doet zich zelf voordeel. Door den secretaris der Leidscho Chr. Oranje Veneeniging word heden, bij ge legenheid van Juliana's Verjaardag de naam der vereeuigin« geschreven in hot fe licitatie boek ten palcize. Hedenavond opent do boer A. Korenboff in hot perceel Rapenburg 3 tegenover d ..do Gijse- laarsbank" een zaak in Kriudeoiers en Grutters waren, Boter, Kaas, Eoieren, Fijno Ylèeecbwa- ren en Comestibles. Door bijtrokking van een aqliter de winkel ge legen vertrek heeft de zaak welke niet groot van omvang is meer ruimte gekregen en komt de ctalleering dor verschillende artikelen beter tot zijn recht. „Klein maar rein" zouden we van deze zaak kunnen zeggen. Do vele vcpakte artikelen en „chocolaterie" zijn smaakvol geëtaleerd en geven 'n aangenomen indruk. Do heer KörerJhoff, die sedert jaren in het eo- mo6tiblcsvak is werkzaam geweest (o.a. bij de la. Roodenburg) heeft genoegzame vakkennis op gedaan en zal niets onbeproefd laten zijn tookom- stiigo clientele naar genoegen te bedienen, llem zij voel succes ia zijn nieuwo zaak toogowcnsclit Het was lieden de laatste dag, dat do heer v. d. Mijlo, chel aequiwiluur aan do Stedelijke Lichtfabrieken, aan dezo instelling werkzaam was. De ambtenaren aan het magazijn Hooigracht werkzaam, meenden, omreden de hoer v. d. Mijle aan het hoofd dezer afdecling staat, hem een hartelijk afscheidswoord to moeten toevoegen. Do hoor Meeuwbsc, inspecteur der Lichtfabrie ken, voordo namens do overige ambtenaren liet woord tot den vertrekkende, en schetste in een voudige woorden, hoe de heer v. d. Mijlo, e tends op een humane manier, deze afdool ing had be stuurd; ,,en", zoo besloot hij, „wij hopen dat U dit geschenk, bestaande uit een bureaulamp steeds als een aangename herinnering zult beschouwden, en U met pleizier zult terugdenken aan den tijd dat U liier werkzaam was, wij van onzen kant, zullen etee'ds met genoegen dezen lijd gedenken, "dat wij mot U hebben samengewerkt." Do heer v. d. Mijlo dankte in hartelijke woor den, en verzekerde dat liet hom genoegen deed, dat do ambtenaren van deze afdeeling hem bij z'n afscheid een dergelijk bewijs van sympathie gaven en vervolgde, dat het hem steeds een aangename herinnering zou zijn, wanneer hij den tijd her dacht, met de ambtenaren te hebben gewerkt. Yan wel ingelichte zijde vernemen wij dot liet 121-jarig bestaan der Leidscho Chr. Oranjo- Yereeniging op Donderdag 26 Mei a.8. in de Stads gohoorz. op feestelijke wijze zal worden herdacht Als feestredenaar hoopt, op te troelen Ds. J. D o u m a- v a n 's-G r a v e n li a g e, Eere-voor- zitter der vcroeniging. Vorder zal door muziek, zang tableaux en gym nastiekoefeningen een eu ander worden afgewis seld. Nadere bijzonderheden zullen later worden ge publiceerd. De N. V. Leidsclie Ijzerhandel v.li. ,T. C. Bernard Yischmarkfc alhier, exposeert een arti kel dat in de huishouding en voor onzo sportiovo merschen, waarvoor liet seizoen wcnlcr aanbreekt, van groote beteekonis is. De Storno Canned Heat" is een Amerikaansch artikel, dat als kook- en verwarmingsapparaat een prachtige uitvinding is. Do „Storno" is een busje waarin een paarsach tig brandbaar product is verpakt, dat op het eer ste gezicht doet deuken aan een waxine blokje. Wanneer men dit aansteekt dan wordt dit blokje vloeibaar en ontstaat er een groote flink liit-to- govendo spiritusvlam. Niet door middel van oen pit, zooals in het genoemde waxineblokje, maar de geheele oppcrvlakto geeft een evenredige vlam. Wanneer men evenwel de vlam dooft, dan stolt do vloeibare stof weer uit zichzelf en sluit men do bus met het deksel weer af, welke nveu in den zak of koffer kan meedragen. Bij de „Storno" zijn verkrijgbaar comforen, (céu of tweepits) welke geheel opvouwbaar zijn en daardoor op uiterst gemakkelijke wijze zijn uioe to voeren. Wij raden onze lezers, die voornemens zijn de n.s. zomermaanden, te kampceren, zeil of fiets tochten te maken, enz. ernstig aan eens kennis ie maken met de „Storno" dio ook voor ziekenka mers, kinderkamers enz. zeer bruikbaar is. Do N. V. „Leidscho Ijzerhandel verstrekt gaar r.e inlichtingen. Gisteravond word door do Leidscho Chr. Be sturenbond besloten tot de oprichting van ccn Christelijk Mannenkoor, ten dienste van de Chr. arbeidersbeweging. Het voorloopig bestuur wordt gevormd door de hoeren H. J. Singling, C. Du- pont. en N. Verbiest, Secr. Evertsenstr. 30. Vertrouwd mag worden dat volo Chr. georga niseerde arbeiders zich bij dit Mannenkoor zul-' len aansluiten. Op Maandag 9 Mei a.s. zal in de Stadsge hoorzaal een concert gegeven worden door het. beroemde „Dresdener Zangkoor." Dit koor, waarvan Prof. Otto Richter dirigent- Aan het Zoeklicht. Leiden, Prinsessedag 1921* Een. heerlijke dag vandaag, liet ruime, hemelrond, Vertelt met 'blijden mond Gods eer en heerlijkheid. Alles groent en jubelt. En het heerlijk lentefeest, worclt nog schooner door de wapperende vlaggen, do kle.urige Oranje-wimpels en de vroolijke vlaggetjes aan de beugels van den tram, dio ons herinneren aan den geboortedag van on§-Prinsrsje. O, er is vaak veel donkers en droefs iii ons leven, veel wat tot somberheid stemt, vooral wanneer we zien, hoe allerwegen on tevredenheid en haat worden gezaaid en de harten verbitterd. Maar op een dag als deze moeten wo onze oogen openen voor het licht, moe ten we wel danken vóór wat God ons ook in het rijk der natuur schenkt, moeten wet wel j'u b c 1 c n en on/.c sjem paren in liet groole koor. dat zingt lor eerc van Hem, die de werelden schiep en die met namo ons land en ons volle zoo rijkelijk zegent. OBSERVATOR. is/ beslaat uit 75 jongens en jongelieden, terwijl .medewerking is toegezegd door den pianist. „Heia rich Bergzog". Dezo uitvoering strekt ten bate van het nood-t lijdende Duitschc kind. Het comité dat dezo avond organiseerde en zich groote moeite getroost, roept de gaetvrij- het onzer siadgenooten in, tot huisvesling van cenige jongens wciko tot het DresdeDer Koor bes» hooren. .Zij die hiertoo genogen ziju, kunnen zich wen den tot Mevrouw Schokking-Metelcrkamp, Ivoor- steeg 15 of tot Mevrouw Boot-Filippo Lago Rijn dijk 94. Men zie do advertentie in dit nummer. DE ZONDAGSWET, Verschenen is de Memorie van Ant woord (2e Kamer) in zake het bcdocldi wetsontwerp. We ontleenen er het vol- génde aan: Geen nieuw beginsel. Bij de bestrijding van dit voorstel ver liezen de tegenstanders uit liet oog, dat reeds in 1815 e.en Zondagswet tot stand, kwam, welke betoogt de Zon-dagshe i- liging krachtdadig te bevorderen. Dio wet is nochtans begrijpelijkerwijze ver-' ouderd, rniet haar bepalingen wordt ge transigeerd en reeds de ccribied voor do wet gebiedt aan zulk een halfslachtigen toestand een einde te maken. Daartoe dezo wet kortweg af le schaffen, ware een maat regel,- tot welken dit Kabinet zeer" stellig niet zou kunnen medewerken. In e.en c li r i 6 t e 1 ij k e samenleving moet de dag des II e e r e n wijding vinden en dienen andersden kenden zich le onthouden van daden welke die wijding kunnen verstoren.-Zoo min mo gelijk behoort voorts tot 'liet verrichten van werkzaamheden op Zondag te worden genoopt. De overheid dient bij een en an der het goede voorbeeld te geven. Van deze beginselen gaat het wetsont werp uit, dat wel verre van iemand te dwingen tot handelingen met zijn overtui ging in strijd, ieder vrij laat zich te gedra gen als hij passend acht, alleen hem belet datgene te doen wat tegen het gesleldcpos tulaat. zou kunnen indruischen. Geheel onjuist is de opmerking, dat alle wedstrijden op Zondag onmogelijk gemaakt zouden worden. Reeds in zijn oor spronkelijke redactie opende art. 9 gelegen beid om in alle gemeenten waar daartoe aanleiding bestaat, vrijwel alle wedstrijden te doen plaals vinden. Thans is 'het artikel aldus geformuleerd, dat elk reëel bezwaar uit dezen hoofde, aan hel wetsontwerp te ontleenen.ook waar dit is gericht legen andere openbare vermake lijkheden, de pas wordt afgesneden. D*e beperking van den Zondagsdienst voor open bare middelen van vervoer is noodzakelijk om een zoo breed mogelij ken groep van ambtenaren en beambten in het genot van den vrijen Zondag te stol len. Werd de dienst geheel slop gezet, dari zou er reden zijn voor dc klacht dat stads bewoners de gelegenheid benomen wordti zich in Gods vrije natuur te bewegen. Thans zal het voorschrift-, dat trouwens reeds in menig opzicht is verwezenlijkt^ slechts ten gevolge hebben, dat cr minder keuze is van reisgelegenheid en dat mem zich wellicht met minder ruime plaataenl heeft te vergenoegen. Het nut dat de bo* paling afwerpt, weegt stellig wel op tegetf deze kleine ongeriefolijkhcdon. Voor het houden van optochten (art. 5)' pleegt reeds thans do middag bestemd 13 worden. He.l zou met het karakter van hefi wetsontwerp strijden, indien ook dispen satie voor morgenuren moge tijk werd ge maakt, waaraan trouwens blijkens deprao* tijk geen volstrekte behoefte beslaat. Landarbeid (art. 6) die niet volstrek# noodzakelijk is, b.v. ten gevolge van cm weersgesteldheid, blijft reeds thans op Zondag achterwege. Het artikel is aldu»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1921 | | pagina 1