yveede Blad. terdag 16 April 1821. i weg tot den Vader. Niemand komt tot den Vader dan door Mij. J°h- 14: 6. We hn gcr in den mensch brandt, dan gc dfcu mensoih, met begeerLgon blik, y wor des 'bakkers waren-stalling. En Jclwijivt omdat niet voldaan wordt de f, waar hot allernoodzakelijkste ont- t; koopkracht! En voor „koopkracht" te een .er woord zetten: geld! keker, we weten, het allornoodzo» Ut ion hongei-ige nu „brood".;muar Lek is hel zoo, dat «begeerd-er^ en Lieerde' elk,.ar nooit zullen vinden, idaar is het middel dat ze samen- hieihet gelid jcT hier dus middelaar tussohen ,,'be- F en het „begeerde', eoo vinden vve de keerzijde van ons jwant daar zijn anderen, en ze tollen Ink® schijven, en ontvangen wat ©oren, oandat betaald wordt do prijs! kunt ge beeld zijn en aanbeeld, maar 6 zult gc dit vinden, dat Lusschen be en hare voldoening noodwendig zijn een weg; óen middelaar, kl als daar is de landman, en hij bet brood te eten van eigen land; hoe zal ilen zijn meel, en bakken zijn brood, ien aan voorzie non d'isch, als daar middel Lot Uit bef eerde zijn har loid, van dien vroegen morgen tot den avond; veel dagen en maanden lang. leou kleine, nietige, naar leven hun- zaadkorrel, worden tot korenhalm lor niet was de barende schoot van f-e aarde? En boe zou korenaar, mei wedde—stort-begeoren, rijk vrucht Bonder zomio-stoving op haar lijf? itdekken, we al maar, dolt daar in stof wereld, tussohen begeerte en be- i-stiliïng is een werking, een weg kaar noemen we „middel"! rt zonder „middel" den bongorigen inood; don landman geen bete. )er deze werking geen zaadkorrel tot ea geen weolde-dragen van kore- rectot vci-staan, zoo kunnen wo het f (lat ons voert op geestelijk ter- XX* „Niemand komt tot den Vader dan lij", benaderen. s I A LtJer monschen-hart is hoe ver- DANll' Oo^ honger naar Clod. Do be- mag door ontbering gedoofd zijn, op nds j. irhaa.nl der meivscfaelijk© ziek diep ai sonde asch'aag, glimt en gloeit nog Wel een voiukske. Want wie uwer ook !an<t aan de residing eener menschen- J. de Eeuwige zéker niet! En zoo staat geschreven, dat vele laatsten do i zullen zijn! pensch oorspronkelijk rijk heeft veterd naar fluisterstem van Duister- jg g^an speculeeren, en heeft ver- s'n kapitaal, dat nu rust in wo'.ge- brandkast van Mephistophelcs. XXXJfephislo had zóóveel beloofd zelfs irijken r bedrogen, arm, naaMgcscliuri door rooien Wereld-roover staat nu de 'igo mensch hij de koning voor nstefcuwige deuren" en bedelt, om wat behalen den prijs: een reine ziel, >ted^ <je bezitlooze niet meer! Tr stoffelijke, en ook noodwendig blijkt rol3fctelijke wereld: de middellaar! En ih iggevajllcn is „middelaar": genade-gift! 'het. is „genade Gods" die ons schaft g Ar°od op de spinde. En arbeid is ge- el vvpenai^ waardoor straks gevuld wor- hriiV4 aiders en schuren van den land- met gouden graan. -vQe;iard© is genade voor nietige zaadkor- 9 4 anders verdroogt in zaadbak, aarde, haar koestert en aanstonds wekt tot —tlevenlEn als nu liet Woord,,vleescb' en de Christus komt, dan spreken g van dat deze Christus ons is gewor- ,n God „genade"! s de werking Gods de Gods-daad. oote de Middelaar, want Hij zal binden, tot" wat zonder meer zich niet vereenigen laat. En is geslolen de hemel, en gaa;t in 'haar blindheids-nacht de menschhoid al tastend om den opgang te vinden, dan is deze Christus: do Jacobsladdor! En Hij zal storten Zijn blood, dat zal onreine menschenzielen wasschen en blan ken als sneeuw. En nu kan de honger gestild worden omdat Hij den prijs betalen zal. Hij de Christus is de Middelaar! Hij is ge d, dat ons schaft levensbr.ood. Hij is arbeid, waardoor gevuld worden otrie gccslcllijke schuren met koafcb'f© vrucht. Hij is wat aarde is voor zaadkorrel: schoot die ons wederbaart ten leven I Dit speurden wc nu, dat in stoffelijkc- en iu geestelijke wereld, tusschen verlan gen en hare voldoening moét zijn de sa- menJbinder; do middelaar. Dachten wo Lot dusver echter aan het wettig-, daar is in sommige gevallen -ook liet onwettig'middel. Mist do hongerige het geld dat hem do beto moet schaffen, dan kunnen medelij denden hem reiken het begeorde méér ook: hij kan met sluvven greep het zic-h toeëigenen. Hier nu, het onwettig middel: diefstal Dan wol, de honger gestild imaar niet de vrede gekocht» Sterker evenwel dan in stoffelijke-, rlcedt het onwettig middelt op in geestelijke waorold. Hior de greep naar het Eeuwige, waarbij men echter dén wettigen Middelaar niet. ten einde raad opzettelijk uit dien weg .gaat. En nu gaat men langs allerlei bijwegen, en honger wordt zij 't schijn baar gestild maar, dit nooit: vrede, ge kocht! dus geen verzadiging. De hemel blijft gesloten, en men heeft wat men oenmaai ontdekt slee oen voor brood. En vragen we: hoe komt bet dat de mensch gaat op bijwegen en passeert den Middelaar, en grijpt het onwettig middel, dan komen we op den nog niet genoemden factor, dio besloten ligt in „hot middel": bet offer! Want geven we geld voor brood, dan offeren we dus van ons bezit. Geeft de landman zijn arbeid, opdat be reid zal zijn de diseh, dan offert hij dus van zijn kracht. En rijker en completer zien we he* bij de zaadkorrel, die zich volkomen offert, zich gehoed verliest, opdat uit dazen abso- luten offerdood kan worden de nieuwe le vens-vorm. Dit nu reeds wet in stoffelijke 1hoeveel te moor in geestelijke waerekL En het is juist deze wet die de mensch ontduiken wil hij wit het „Eeuwige", maar met behoud van zónde-teven-. En zijn opwaarts streven wordt religieu ze „Schwamerei" en mysterie-spel en tot den Middelaar komt hij niol, want deze vraagt, het absolute offer: ejgen leven af sterven! En toch, heeft God het ons gemakkelijk gemaakt, want Hij, de Christus, hooft be taald aan 't hout der schande den grooten prijs, d. w. z..de weg is ontsloten! Wie dus niet rusten kan in grimmen zondc-nacht., dat hij heffe de onreine han den naar blanken Koning met ge.nade-nim- bus om lijdensvol, bleek gelaat, en hij zal ervaTen, dat het door dezen Christus is maar ook door niemand anders door Wien wij tot den Vader kunnen komen. En zoo eindigen we mot „het wonder", want wat zou het offer-willige zaadkorrel nulten, indien daar niet was het wonder: aarde, wat zou het den offedboreiden mensch (baten, zoo daar door Gods genade niet was het Wonder: Jezus Christus, de Middelaarll JEZUS KOMT? Op 's lieraols wolken zal Hij komen die aan den nacht een eindo maakt! die, in Zijn hesm'len opgenomen, hot troostwoord uitsprak: „Wacht Mij! waakt'" Hij komt naar wien Gods schepselen smachten, wie 's werelds eeuwen tweemaal wachtten, wien do Aard reeds eenmaal heeft gebaard l Het Lam wiens bloed hier heeft gevloten, de Leeuw, uit 16 a gesproten, de Man der smart, de God der aard! Ja, 't woord is uit. den mond des Heeren v naar 's werelds einden uitgegaan 't Zal nimmer tot Hem wederkeeren, tenzij voldragen en voldaan: „Mijn Koning, ziet! Hij zal regeeren! „Hom zullen alle volken eoren, „Hem allo Vorsten huldo biCn. „Hem, allen die Zijn smaadheid droegen, „dio om belioudnis naar Hom vroegen, „in Zijn aanbidbro schoonhoid zien." In Zijne dagen dauwt hot vrede; in Zijne schaduw lofzingt do aardl 't Gediorto zelve jubelt mede, weer onder Edens wet geschaard. Een jongske zal den Leeuw beboeren 1 de wolf zal met het lam verkoeron en de Engelen Gods weer met den mensch! Het zijn do lang verwachte dagen van 't aangekondigd Welbehagen, en - aller lxemolingen wensch 1 Brengt aan dien Koning op uw knieën, o Koningen! uw heerlijkheid. Zij voor Zijn voetbank, o Genieën 1 uw schattirg hoedrig neorgeloid! Gij wetenschappen en gij Kunsten gij krachten, machten, gaven, gunsten, door d' Adem Gods in ons verwekt! Weg met den dienst der heiligschennis; gij hoort den Goël toe, wiens kennis eerlang hot aardrijk overdekt l DA COSTA. Uit de Pers. EENE MISLUKKING. Op het laatst© SovjeUcongvee heeft Denin een merkwaardig© redevoering gehouden en den „nieuwen koe.rs" ingeluid. Hij zeide o.m., dait de 'boeren zeer onte vreden zijn. Zij vragen vrijheid van handel, en de regeeriug wil dien eiseh inwilligen. Om vele redenen is de .national iaat ie der productie een mislukking geweest; zij is te ver doorgewoeld. Onder degenen, die de so ciale revolutie steunen zijn to veel droo- «ïers en zieners, personen, die niet het ge ringste denkbeeld hebben van landelijke economie en landbouw, hebben getracht landbouwcammunes te organ iseeren. Er zullen eohter generaties moeten verloopen, voordat hot gelukt zal zijn de psyche van den boer to veranderen. Er moet onmiddel lijk vrijheid van handel worden toegestaan en zoo mogelijk met de hulp van-coöpera tieve voroenigingen en organisaties. Het is waar, dat alle coöperatieve instellingen ver dweilen, zijn, gedeeltelijk als resultaat van een© verkeerde politiek, gedeeltelijk omdat wij te strijden hadden tegen de mensjewiki en de sociaal-revoiutionnarren, dï© in d© coöoperalievo organisaties te veel macht hadden verkregen. Het is onmogelijk om er op het huidige oogenbHk over te oordoelen of wij in staat zullen zijn d© vrijheid van handel te verwezenlijken door bemiddeling van coöperatieve vereenigingen of door middol van particulieren kleinhandel. Do communisten hebben niete te vreezen van de wederinvoering van het kapitalisme op kleine schaal. Waarmede do communisten zich thans in hoofdzaak hebben bezig te houden is er voor- te waken, dat hét gebrek aan goederen, waardoor het proletariaat verzwakt wordt, niet te lang duurt. Heit zal geen gemakkelijke taak zijn om de vrijheid van handel weer in te voeren. Maar op dit o ogenblik kunnen wij geen tijd verliezen met ie beraadsagen over <1© middelen en wogen, waarlangs dit vraagstuk kan wor den opgelost. Wij moeten onmiddellijk de resolutie herroepen, welke op het negende communistische congres is aangenomen en die bepaalde, dat do coöperatieve organisa tie on dergescbikt werd gemaakt aan het commissariaat van voedselvoorziening. Patrimonium merkt hierbij op Het is wel ©en merkwaardig program voor een communistische regeering: „we- dor-invoea-ing van het kapitalisme, zij het op kleine schaal"! Duidelijk blijkt, in Rusland, dat men niet „oen nieuwe Maatschappij", kan „stichten". „Droome.rs', die van economie weinig be grip hebben, vindt men overigens niet al leen in Rusland. Onder de oorhjke „socialisten' van alter lei schaloeoring treft ge er zeer velen aan. In menig opzicht sympathieke menschen, maar dio volkamen ongeschikt zijn om op economisch gebied leiding te geven. „Dioomors", dl© ook, geen kennis van d-a menschen bezitten. Ja, die zich zelf niet kennen. KEnK EN SCHOOL NED. HERV. KERK. Zestal. To IJmuiden (vac.-H. Wr Creutz- fcorg)Pw J. do Jong te Bennobrook, "W. A. B. ten Kate» te Horsten, J. G. Lekkorkerker te Nieuw Vennep, G. W. Oberman to Bovenemildo, W. C. Posthumus Meijjcs te Groosbeek en H. A. C. Snethlage, prod.-dir. van het Diaconessenhuis te Den Haag. Zostal. Te Breda: P. J. do Jong te Benno brook, W. C. Posthumus Meijjes te Groesbeok, G. W. Oberman te Bovensmildo, H. A. C. Sneth lage Den Haag, J* G. Lekkerfierkor te Kieuw- Vennep en W. A .B. ten Kate te Horsten. Bod an kt. Voor Hoogoveen: Ph. J. Vreug- denhil te Leerdamvoor Zuid-Bei jtu-land G./ Tichelaar te Klundert; voor Asperen: EI. v. Dijken to '6-Graveland. GEREF. KERK. Twee tak To Huizum: W. H. den Houting te Giessen-Oudcrkerk cn J. van Loo te Mijdrecht. CHR. GEREF. KERK. Beroepen. Te Apeldoorn: J. W. Geels te Haarlem. GEREF. GEMEENTEN. Bod ank t. Voor Nieuw-Beijerland; J. Fraan- je te Barneveld. EVANG. LUTH. KERK. D riot al. Te Monnikendam: W. M. Duyker Tiel, J. P. van Heest te Groeda en J. J. Si mons te ^Veesp. Ds. C. S. Boss. Naar wij vernemen, hoeft de classis Harder wijk der Geref. Kerken, in veroeniging met de Prov. Deputaten, aan Ds. C. S. Boss te Doorn spijk eervol emeritaat verleend, ingaande D.V. 1 October 1921. Z.Eerw. hoopt dus van zijn Gemeente afscheid te nemen op den laatsten Zondag in September. Hij zal dan 52 jaren in het ambt gestaan hebben en 76 jaren oud zijn. Vermoedelijk gaat Ds. Boss bij zijn emeritaat zich metterwoon te Nun6peet vestigen. Alg. Synode Ned. Herv. Kerk. Donderdag werd do vergadering der Synode voortgezet en benoemde deze, zooals wij reeds meldden, tot hoogloeraar Dr. A. M. Brouwer, rec tor aan de Zendingsschool te Oegstgeest, die on derwijs zal hebben te geven in Biblica, zendings- gosehiedenis en practica. Opnieuw wordt gestemd (in de vorige zitting taakten de stemmen) over het verzoek van den Raad van Beheer tot wijziging van eenige ar tikelen in het reglement op de predikants-lrac- lomenten. Voornamelijk ia de strekking van het verzoek, aan den Raad van Beheer de bevoegd- hoid te verleenen tot hot verstrekken van uit- keeringen uit de kas, bedoeld in art. 6 al. 2, waar hij dit noodig oordeelt. Doch dan zou hem niet alleen in 1921, maar ook voor de volgeudo. jaren de bevoegdheid moeten worden gegeven tot hc«t verleenen van dispensatie van de ver plichting, te voldoen aan de bepalingen van art. la en lb, omdat andere de besturen de aanvraag, bedoeld in art. 40 van bet reglement op de vaca turen, niet mogen doorzenden, indien het volledig tractement bij het reglement voorgeschreven, niet wordt gegeven. Het verzoek wordt thans verworpen met 10—8 stemmen. Do buitengewone vergadering ging spoedig daar na uiteen. Zendingsschool te Oegstgeest. Omdat de administratie van een zondingsbu- roau een belangrijk dool van den zendingearbeid is, gestadige controle behoeft en het gewone tce- zicht, hoe goed ook, niet voldoende kan geacht worden, wendde het Zendingsburetu te Oegst- gocst rich tot het accountantsbureau >an den heer v. Bodegraven te Rotterdam, die men opdroeg zijn gevoelen omtrent de boekhouding mede te doelen, en van raad te dienen. Aan die opdracht is voldaan en uit het uitgebrachte rapport blijkt o. a., dat „allo gecontroleorde boeken en beschei den werden accoord bevonden, zoodat wij voor de accuratesse slechts lof hébben", en „dat het goheele personeel, zoowel boekhouding als Binnl. Actie, zich met toewijding kwijt van zijn taak, en dat ieder voor zich tracht zijn of haar werk zoo goed mogelijk te doen; slechts wane eer men van nabij heeft gadegeslagen de minitieuse wijze, waarop honderden en nog eens honderden dikwijls zoer kleine postjes moeten geboekt en nog eens goboekt, zal men kunnen beoordeelen, welk werk is verbonden aan een verantwoording in het Maandblad en de Jaarrekening." Unie van Chr. Onderwijzers. Op Dinsdag na Pinksteren, 17 Mei, zal de Unie van Chr. Onderwijzers to Utrecht in het gebout voor K. en W. haar 25-jarigen stichtingsdag her denken met een recoptie en gemeenschappelijken maaltijd des middags en oen feestelijk samenzijn des avonds. Een noodkreet nit Rusland. Het Duitsche blad „Licht und Lfbcn" deelt den volgenden brief niedo uit de Krim, die in Augustus 1920 geschreven werd. „Wanneer gij in Duitschland arm geworden zijt, gij zijt -toch vrij en veilig! Ja vrij! Want wij in het land der zooge naamde vrijheid zijn met ketenen geboin den, erger dan slaven. Ons leven wordt verteerd door een dagelijks opdoemenden angst. Gij kunt u niet voorstellen, hoe het hier onder de leugenachtige vrijheid toe gaat. Eiken dag moeten wij er op rekenen. dat er verdeeld wordt. „Kommuhaw ix-rite- gemeenschap. Het land behoort aan de re- geering. De bevolking moet het bearbeid den. De regeering geeft wat er aan voed sel, kleeding enz. noodig is. Maar hoe gaat dat too! De vrouw is vrij verklaard. Er is geen huwelijk meer. De kinderen worden als zij een maand oud zijn van de moeder afgenomen en in inrichtingen voor kleine kinderen opgevoed, waarin waarschijnlijk ook do kraamvrouwen zullen opgenomen worden. Er mag dus geen gezinsleven meer zijn. Allo kinderen moeten naar het Bols jewistisch program opgevoed worden. Het wordt in'alle 6cholen gevolgd. De weeskin deren te Odessa mogen niet meer naar da kerk gaan; ook i6 bidden hun verboden. In- de slaapzaal mogen geen wandteksten meer hangen. Maar een kindertuin werd aangelegd. Drie Joodsche onderwijzeressen leeren de kinderen van drie tot zeven jaar. Velen denken dat zij allen zullen wegge voerd worden! Welk een angst! Ach, ik kan u niet alles schrijven. Een huivering zonder einde- overvalt iemand als men slechts aan deze ellende denkt. Men ver werpt hot oude geloof aan God. Lenin en Trotzki worden vereerd. Ook anderen dia reeds dood zijn, voreeren zij, als Roea Luxemburg, Liebknecht en Bebel. Wij gaan een geloofsvervolging tegemoet^ waarvan men zegt dat de menschen gezift worden als tarwe. Ik kan u niet alles schrijven. Het zijn slechts brokstukken, die ik naar voren breng. Bijna iederen dag woTdt tarwe, gerst, haver enz. geleverd, zonder einde, zonder gold. Voor zoover ik weet nceft ieder in de demeonte drie doosjes wa gensmeer, een kan smeerolie en wat tabak gekregen. Dat is slechts het begin. Arbeid en geen eten. En aldoor afhankelijk. Voor elke koe die men bezit, moet wekelijks twee pond boter geleverd worden. Daarbij is do weide droog en do koeien geven wei nig melk. Van elke kip moet men wekelijks 2 eieren afgeven. Maar dat is niet hot erg ste. Nu zullen bok de kleederen in beelag genomen worden. Menigeen heeft, als hij nog een paar goede stukken had, deze ver borgen of begraven. Maar vejpbergt mon ze. dan knagen de muizen er aan, begraaft men ze, dan worden zo verteerd. Laat men ze hangen, dan worden zo waarschijnlijk afgenomen. Dat is een leven, waarover God zich moge erbarmen. Ook de bedden, zelfs de meubelen wil men ontnemen en die kan men toch niet ergens verstoppen. Tn Odessa heeft men de huizen van alle rijke lieden geplunderd en hunne bezittingen naar Groot Rusland gezonden. Vele spoorwagens vol vrouwen en moe ders van den hoo geren of den middenstand werden naar hot front gezonden. Daan vindt men Cfaineezen en veel ander volk. dio hebben vrouwen noodig. Weldra bracht men velo vrouwen weder terug, de meesten ongeneeslijk geschonden. De hospitalen zijn vol, er is geen medicijn aanwezig. Nu leven wij ook in deze vrees: Er wordt ge zegd, de vrouwen uit de stad zijn allo be dorven, mén moet ze van het land halen. Het was reeds aangeplakt, dat vrouwen, dio geen kinderen hebben, beneden de 9 jaar, als waschvrouwen en werksters voor de kazernen opgeroepen zouden worden. Maar als dit doorgaat, krijgen zij met. de mannen te doen. Voorhands is het 'rustig, doch God weet wat geschiedt, wanneer geen hulp komt. IIET MILLIGEN. 9e Verantwoordi Y. D. te Gr. Kiesvor. Driebergen—Rijsen- burg ©.o., 2e storting Kieskring Den Helder 4e stortiug Kiesvor. Heard© ie storting Kiesver. Bodegraven le %tort. Kietsver. Aal ten Noord Kiesver. Diomen N. N. te R. Kiesvor. Wilsge-Langerak Kiesv©r. Bussum 3e storting Kiesver. Amsterdam Kiesver Amsterdam Effecten Kiesver. Gramsborgen Zuid 2e storting Kiesver. Zegveld Provincie "Drente Ie storting C. M. te I. 25.— 1.000.— 3.000.— 83325 1.170.40 2.36230 300.— 20.— 569.75 600.— (500.— 1.000.— 147— 502.— 10.000. 627 Totaal 22.136 47 8e Verantwoording 123.712.521 145.848.90* De Penningmeester, S. BAKKER. FtUILLElON o angs den afgrond. i eerste begroeting verdween al zijn Inheid. In hare tegenwoordigheid (Ooejde hij zich volkomen op zijn gemak. dan oen uur bleef hij bij haar en haar alles van zijne reis on van Br blijf in don vreemde. En gedurig jj/ite" hij zich zelf af hoe het toch zou |\l, dat hot hem steeds zoo wel te rnoe- p in die ongewone omgeving. het oind der volgende week werd ontraot tusschen de aandoelhouders b Wheal Anthony, mi Mary Vivian aakt en getcolcend, en Paul was nu n zijn onderzoekingstocht to onder was juist twee jaar geleden, sedert i Abigail afscheid genomen had op ation te Plymouth. Op dien tijd te lde, schenen het hem de langste ja- Gran zijn loven geweest te zijn, en 1 verlangde hij met een onuitspreke- aiiangon haar weer te zien. Twoe sleden had hij gevreesd, dat dit nooit zou gebeuren. Toen was hij heènge- 1 ten eindo haar te vergeten. Maar I wetende, dat zij arm en vrij wac 2©ïUviie lieKu ocerker dan ooit, cn brand- men de hij van ongeduld om haar dit te zeggen. Hij begon de dagen, neen, de uren te tel len. Over veertien, dagen kon hij t© Ne braska zijn, en indien de Tresjllians geen anderen naam hadden aangenomen, dan hoopte hij in staat te wezen binnen eene week hun verblijf te ontdekken. En dan stelde hij zich het tooneel hunner ontmoeting voor! Hoe verbaasd zou Abi gail wezon. Hoo zouden hare oogen schit teren, on hare wangen zich kleuren, want hij was overtuigd, dat zij zijne liefde be antwoordde. Iets in de uidrukking van baar gelaat bij hun laatste ontmoeting, had hem daarvan do zekerheid gegeven. Hare liefde was misschien niet zoo groot al6 de zijno, maar hij hoopto toch, dat zij hem te eoniger tijd haar hart zou schen ken. In elk geval wensebte hij hoe eerder hoo liever zekerheid te hebben. Tot nu toe had hij zijne pleegmoeder nog niots van zijno plannen gezegd, maar op don avond, nadat, het contract getee- kend was, deelde hij haar zijn voornemen mede. Eorst zag zij hem ohgoloovig aan, toen bot rok haar gelaat, en eindelijk baret- te zij in tranen uit. Paul keek haar verwonderd aan. Zij had hem nooit een buitengewone genegen heid betoond. Gedurende do enkele weken na zijno tehuiskomst had zij zich moor aan hem gehecht dan vroeger, maar dat was natuurlijk, nadat hij zoo lang weg was geweest, cn nu zij David moest misssn. Maar hij had nooit gedacht, dat zij rich zijn heengaan zoozeer zou aantrekken. „Gij moet het u niet zoo aantrekken, moeder," zeide hij, eeno poging doende om haar to troosten. „Och, ik dacht niet aan mijzelf," ant woordde zij snikkende. „Alles, wat mij overkomt, is slechts het verdiende loon voor mijn goddeloozen, hardnekkigen trots. Maar mijn arme David! Och, het is zoo hard, dat hij verstooten wordt."- „Maar hij wordt niet verstooten," zeide Paul op vriendelijken toon. „Wanneer hij terug wil komen, dan zult gij hem zeker mei. open armen ontvangen." „Ja, dat zal ik zeker," riep zij heftig, „maar hoe zal hij terugkomen? Misschien heeft hij geen geld! Misschien lijdt hij ge brek! Misschien is hij diod! ^Ach,. arme, arme jongen!" „Hij maait, hetgeen hij gezaaid heeft en dait is misschien het bcsto voor hem Vador zeide, in de straf 'bewijst God den zondaar genade." ,,'t ls voor u, die alles hebt, wat gij begeert, gemakkelijk om zoo te 6preken," zeide zij, met oene opwelling van bitter- heid, „maar 't is duidelijk, dat gij mce.i geeft om Mr. Tresillians dochter dan om j uw eigen broeder."- Paul beet zich op de lippen, en kreeg eene kleur van ergenis. „Ik kan u niet te genspreken," zeide hij zijn be6t' doende om kalm te blijven. „Het is waar, Abigail is mij meer waard dan David. Bovendien weet gij, dat David mijn breeder niot is." „Uw broeder niot is!" herhaalde zij. „Wie heeft u dat gezegd?" „Hij, dien ik don vadernaam gaf, on dien ik altijd zoo zal blijven noemen." „Hoeft hij u verteld, dat gij een vond© ling waart?" vraagde zij, hem aanziende met een ongewone flikkering in hare oogen. „Ja, hij heeft mij alles medegedeeld, kort voordat hij stierf. Ik wenschte dat hij het niet gedaan had, maar hij oordeel de het beter „En nadat wij u grootgebracht on u al die jaren verzorgd hebben, gaat gij ons verlaten," sprak zij bitter. „Gij beoordeolt. mij verkeerd, moeder, zeide hij met grooto zachtmoedigheid. „Ik vergeet niet, en zal nooit vergeten, dat gij mij gehuisvest, gekleed, gevoed en op gevoed hc-bt, terwijl ik niet de minste aan spraak op uwe goedheid had, on dat gij mij als een zoon behandeld hebt, hoewel ik slechts een vondeling was. Had ik het ge weten, ik zou mijn best gedaan hebben om u minder moeite on zorg te geven." „Spreken is gemakkelijk", zeido zij kort af, „maai* daden bewijzen meer dan woor den." *,,Dat weet ik", antwoordde hij op droe ven toon, „en het 6pijt mij, dat mijne da den u niet voldaan hebben. Ik meen, dat ik voor u gedaan heb wat ik kon, en zoolang ik leef hoop ik uw vriend te blijven." „Men heeft niot veel aan een vriend, als men niet weet, waar hij is, en mon nooit iets van hem hoort of ziet", en zij begon weer te schreien. „0, als er maar iemand was dio mijn armen David wildo gaan zoeken,, die hom op den goden weg wilde terugbrengen. David is niet slecht. 0! ik weet zeker, dat hij niet slecht is. Maar hij is zwak en meegaande, en zoolaifg hij zich in slecht gezelschap bevindt bestaat er geene kans, dat hij terecht zal komen. Ik zon graag zelf gaan om hem te zoeken. Maar ik ben slechts eene vrouw, ik ben nooit in een groot© stad geweest, ik zou niet weten, wat ik moest beginnen." „Ik geloof, dat het. boter is, als hij uit eigen bewoging terugkomt," zeido Paul. „0, neen! zegt dat. niet. Hoe langer liij wegblijft-, hoe dieper hij zal zinken, en hoe zwakker hij zal worden. Noen, a.l6 hij ge red zal worden, dan moot dat zoo spoedig mogelijk gebeuren." (Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1921 | | pagina 5