Dagblad voor Leiden en Omstreken.
I
BINNENLAND.
(ABONNEMENTSPRIJS
1 in leiden en buiten leiden
waar agenten gevestigd zijn
sr kwartaal 12.50
week10.19
Jan co per post per kwartaal i 2.90
Ste JAARGANG. - VRIJDAG 17 DECEMBER 1920. - No. 220
BUREAU: HOOIGRACHT 35 LEIDEN. - TELEFOON INT. 1278
ADVERTENTIE-PRIJS
PER GEWONE REGEL10.22 1/3
DES ZATERDAGS 10 30
INGEZONDEN RECLAMES DUBBEL TARIBP
KLEINE ADVERTENTIES van hooaüim
30 woord.o 50 cent: Zaterdags 75 cent.
bij vooruitbetaling -t 1
«lit nummer bestaat uit twee bladen
Op post Zaterdag!
i,Zal 't Zaterdag in Leiden anders zijn?"
Zoo besluit 'fc mooie, bezielende boofdar-
;ei over „De nieuwe leiders" in het nom-
van gisteren, 't Ging over de vergade-
jon, die alom worden gehouden, waarin
ÏCbe veldheeren, de eersten uit do school
Kuyper, het millioenpian bespreken en
tbeveien.
andere plaatsen ging 'fc schitterend. De
iesche en de Grouingsche regimenten
iben reeds geparadeerd voor onze twee
irlijke generaals, en zij hebben voor die
unen, die den stervenden Kuyper houw
i trouw aan onze beginselen hebben be-
ofd, den eed op ons a. r. vaandel her-
euwd. Bij duizenden.
„Zal 't Zaterdag in Leiden anders zijn?"
Zal Holland voor Groningen en Friesland
ader doen?
Zullen de vijanden van God on Zijn ge-
ill'den Koning straks den spot drijven met
i mislukte miliioenvergadering?
Zal do oud-liberaal er over gnuiven stil-
kens, en de gewone liberaal do handen
tod wrijven van pleizier, en de roodo broe-
,er zich een klinkende klap op de knie ge
en, omdat die vergadering zoo „lokker"
gekelderd is?
broeders, Zusters, gij, honderden, hier
in in de omgeving, die a. r. zijn in hart en
lieren, geelt, als staande bij het pas geslo
ten gral van den van God ons gegeven lei-
Ier, op die vragen morgenavond met uw
Lneen!" een donderend antwoord.
I Voor velen is geen opwekking noodig.
Die staan nu al al6 onrustige paarden te
Ir appelen. Grijze mannen on vrouwen, en
jongedochters en jongelingen, on de
pngeren, die, nog baardeloos, daarom den
Zaterdagavond vrij hebben, zoo God
ïun gezondheid geeft, en gelegenheid, ze
lullen er zijn in de Hooigrachtkcrk. Laat
t sneeuwen, laat 't regenen, zij hebben des-
ïoods een nat pak er voor over, om te dé-
ileeren voor onze twee vechtgeneraals, laat
Y glad wezen, ze kernen elkaar in den arm,
aat 't koud wezen, 't zij zoo, ze zullen, or
i;een last van hebben, omdat zij er niet over
'éremieeren, en omdat zij warm zullen zijn
an binnen, gloeien soms, laat 't Zaterdag
ijn, best! die dag moet toch ook con naam
lebben, maar zij gaan! Afgeloopen!
Maar er kunnen ook anderen zijn. Ik be-
'chuldig U niet, lezer of lezeres! 'k Wil
►est aannemen dat gij tot de categorie, zoo
iven kan, breekt 't er uit, onder Godsze-
leste meuschen, uitnemende a-ren, onver-
jalschte, beginselvaste lieden, die groote
gevechten hebben medegemaakt, dio zich
hebben, maar die wel eens
net een zwak oogenblik te kampen hebben.
En nu bedoel ik dit. Laat Jan Salio, de
ïnverbeterlijke Jan Salie alsjeblieft weg
blijven. De politieke baliekluiver, Jan Sa
lie, die mot hoog opgetrokken knieën boven
bp de kachel zit, als de legerscharen veeh-
Jien ten bloede tos, als zijn broeder staat
Dp zijn wachtpost, terwijl do hagel hem in
t gezicht 6triemt, Jan Salio, die te voor
schijn drentelt, als hij daar buiten de zege-
hoort spelen de volle muziok van
Te overwinningstroepen, en ja waarlijk den
en de kracht heeft, om mee hoera te
|oepen, Jan Salie neme geen plaatsen in,
lie voor de vechttroepen bestemd zijn. Jan
Salie zorge, dat thuis de kachel niet uitga.
Maar-die anderen, al hebben ze eens een
swak oogenblik, die moeten ook komen. Die
fiooren met heel hun hart bij on6. Die blij
ven niet thuis, als de krijgstrompetten klin
gen van de kruinen der bergen. Die moeten
bedenkenj dat onze generaals ook hon wil
len zien morgenavond.' En daarom, mannen
Jjroeders, en vrouwen zusters, als 't maar
even kan, breekt 't er uit, onder Gods ze
gen zal 't een prachtvergaderiug wezen,
waar we genieten, waar we ons geven, waar
we onzen weerpartijders gevoelig aan 't ver
stand moeten brengen, dat de antithose mely
Kuyper niet door is gegaan, maar nog
springlevend is, .en nog wel honderd jaar
ouder kan worden, en dat we, na 't verschei
den van onzen groote leider, trouw blijven
kan de heilige beginselen, en dat we om
Üie beginselon, net- ouzo twee gene
raals even toegewijd als ooit te voren in het
Jruur gaan.
We gaan om Gods wille. We gaan om
ons zelf. Maar we gaan ook om Idenburg
fen Colijn. Om dien twee fieren kampioenen,
"bm dien twee grooten, die den kleinen luy-
den de forscho broederhand reiken, d e
irolle broederhand, te tooncn, dat
zij, onze hulp staande in den naam des
Hoeren, voor den toekomenden strijd, waar
in 't er op of er onder zal gaan, op ons
ïcunnen staat maken, mits trouw aan Gods
i|Woord, onvoorwaardelijk.
Strijdgenooten hier en in de omgeving,
.komt, doen we een gelofte in Godos kracht,
r Deze: „Wij zetten morgenavond voort
de glorie vaa oud en vroom Holland!"
i „We zetten voort de glorie van Leiden
4574!"
1 lu i II. Th.
V Het Militaire Vraagstuk.
Het ontwerp tot tijdelijke afwijking van
de Militiewet is door de Tweede Kamer
aangenomen.
Ook de A. R. afgevaardigden hebben
aan dit ontwerp hun stem gegeven, evenwel
met dit beding, dat deze beslissing voor de
toekomst tot niets bindt.
Is omtrent de definitieve plannen der Re-
georing voor 1 September 1921 geen be
slissing genomen, dan zal de oude toestand
weer worden hersteld en zullen de 10.000
man die thans thuis blijven weer worden
opgeroepen.
In een vorig artikel hebben wij reeds met
een enkel woord op de bezwaren tegen de
plannen van Minister Pop gewezen.
Evenwel, daarmee zijn we niet klaar.
Een negatieve uitspraak is hier niet vol
doende.
Daarom willen we hier dc aamlacht ves
tigen op een van Antirevolutionaire zijde
gegeven schema, waarin is aangegeven op
welke wijze zonder de weerkracht van ons
leger te schaden de persoonlijke en finan
cieels lasten kunnen worden verminderd.
„Een deugdelijk stelsel zal aan do vol
gende voorwaarden moeten voldoen.
Onze weermacht mag niet verzwakt;
ihet moet voor de regeering aannemelijk
izijn in verband "met haar program; het
.moet uitzicht openen op bezuiniging, cn
het moet zorgen dat onze menschen zoo
weinig mogelijk worden blootgesteld aan
do verkeerde invloeden, die in de kazerno
op hen kunnen inwerken.
Wil men aan deze eischen voldoen, dan
moet men beginnen met een grondige
scheiding van oorlogs- en vredesorganisatie.
De vredesorganisatie behoeft slechts to
dienen om de ingelijfde manschappen indi
vidueel te oefenen in kleinere verbanden,
do compagnie.
Men zou daartoe een zeker aantal recru-
itenscholen, oefeningskampen, in het leven
kunnen roepen, waar do soldaat de eerste
opleiding ontvangt.
Men kan deze opleidingsscholen zooveel
mogêlijk plaateen in de streek vanwaar da.
irecruteh afkomstig zijn. Zij blijven -daD in
de hun bekende omgeving zoo dicht moge
lijk bij de leiding, dié zij tot dusver heb
ben gehad."
Dit is uit sociaal en geestelijk- oogpunt
van niet gering belang.
Voor deze oefening zou met 4 maanden
kunnen worden volstaan.
„De oefening in de grootere verbanden,
de oorlogsorganisatie, de verdere opleiding
dus van den soldaat, zou men kunnen aan
brengen in tweo aanvullende herhalings
oefeningen van drie weken; de eersto twee
in de beide jaren volgend op de eerste oefe
ning, do herhalingsoefening een drietal ja-
Ten na de laatste aanvullingsoefening.
Laat men de eerste opleiding in twee
ploegen opkomen, dan kan men zonder
eenig bezwaar hetzelfde instructiepersoneel
voor beide ploegen bezigen, wat een flinke
besparing geven zou. Drie ploegen zouden
goedkooper zijn, maar het is gewenscht den
ruwsten wintertijd buiten den oefentijd te
laten. De twee aanvullingsoefeningen en de
herhalingsoefeningen nu worden eveneens
in oefenkampen doorgebracht, maar nu iu
oorlogsorganisatie.
Zij dienen om den man vertrouwd te ma-
ken met de oefeningen in grooter verband,
maar ook tot oefening van de aanvoerders,
die veel meer dan voorheen uit de militie
zelve zullen opkomen, wat ook zijn groot
voordeel heeft.
Nu is de eerste oefening in vredesorga
nisatie van vier maanden een vereischle,
waarvan, wil men een bruikbaar leger krij
gen, niet kan worden afgeweken.
Maar men kan zeer goed den last nog
aanmerkelijk verlichten door te zeggen, dat
wie zich buiten het legerverband een zekere
militaire geoefendheid heeft eigen gemaakt
voor zijn intrede in het leger, slechte twee
maanden meer behoeft te dienen.
Dit terugbrengen van den diensttijd tot
twee maanden zal een 6terko prikkel zijn
om zich die voorgeoefendheid eigenste ma
ken. Maar dan moet de idee van de loting
natuurlijk vervallen. Ieder moet weten, dat
de vooroefening hem van pas kan zijn.
De gelegenheid doortoo moet nu vanwe
ge het Rijk worden gegeven op do best mo
gelijke wijze on op onbeperkten voet. Want
het is ook.een landsbelang, dat het verblijf
onder de wapenen wordt verkort.
Toch moet het meedoen aan dio voor
oefeningen geheel vrijwillig zijn.
En hier nu krijgt do vrijwillige land
storm een goede plaats, afgezien nog van
hetgeen hij kan doen voor de bevordering
van de kader op leiding, die wij hier nu niet
nader bespreken om de volle aandacht te
behouden voor de hoofdzaak.
Op deze wijze verkrijgen wij een goede
weermacht, terwijl tevens bezuinigd
wordt.
V Prijsdaling
NSar aanleiding van onze driestar in het
nummer van Maandag j. 1. „Do prijzen da
len," ontvingen wij van een Middenstander
een schrijven, waarvan wij de hoofdzaak
hier laten volgen.
„U verblijdt u, aldus onze opponent, als
de kleinhandel de druk der daling zal ge
voelen. Hoe U dan de volgende zin kan
neerschrijven is mij onbegrijpelijk. Dat is
toch geen overeenstemming met elkaar!
En voorts:
Als wij naar normale tijden zullen terug
gaan is het toch alleszins begrijpelijk dat
ook de loonen zullen moeten dalen. En ziet
u daarin al eenige beweging?!
Hoe en welke prijzen van welke artikelen
worden kunstmatig omhoog gehouden? In
den kleinhandel niet één.
Het publiek is er, jammer genoeg, al
reeds al te veel van doordrongen dat de
winkelier do prijzen hooghoudt on zoekt
het niet aan de bron.
In deze geest als U schrijft, is het niet
moedgevend voor den wiknelier die zich toch
steeds genoodzaakt ziet tegen de hooge
prijzen in te koopen. Als u naar de bron
van al deze oorzaken terugging zou U meer
troebel water vinden dan in de stroom.
Mijns inziens ware het beter geweest uwq
uitlatingen over den kleinhandel in de pen
te houden. Uwe inzichten zijn zeer eenzij
dig en alleen beschouwd van de zijde van
het publiek. Een winkelier zou U andore
gegevens kunnen verstrekken.
De groote malaise in do hidustriën is al
reeds een gevolg van de mindere kooplust
van het publiek dat courantenberichten van
den aard als uw stuk gretig slikt. Het eene
wreekt zich op het andere en men ver
moordt elkaar.
Laten wij toch steeds aan 't opbouwen
en niet aan 't afbreken der nijvere midden-
en winkelstand onze aandacht wijden. Pu
bliek en winkelier zullen er wel bij varen.-
Waarheden mogen niet verzwegen, doch
een halve waarheid is meer misleidend dan
een heele leugen."
Blijkbaar heerscht er bij den schrijver
eénig misverstand.
Wij schreven dat de daling der prijzen
ook in den kleinhandel, waarvan de voor
teekenen alreeds gezien worden, opzichzelf
zeer verblijdend is.
Maar, zoo lieten wij daarop volgen, het
is tevens te verstaan, dat er in de kringen
der ondernemers, voor wie een plotselinge
daling zware verliozen beieekent, groote
Ongerustheid heerscht.
Dat de kleinhandel de prijzen kunstma
tig op peil zou houden is door ons niet ge
zegd.
Wel hebben wij gewezen op het streven
van sommige fabrikanten en groothandela
ren, om door protectie of een invoerverbod
de prijzen kunstmatig hoog te houden, wat
ons, schreven wij, niet gewenscht schijnt.
Dat is dus heel iets ander dan onze op
ponent daaruit heeft gelezen.
De geheele strekking van bedoelde drie
star was om in aansluiting aan een voor
afgaand artikeltje, onze arbeiders ernstig te
waarschuwen.
Hoe is toch de zaak?
Vele werknemers, zien in deze dagen
hunne opzichzelf vaak niet onredelijke
looneischen afgewezen.
De ondernemers durven niet verder te
gaan. De toekomst is voor hen ie onzeker.
Met het gevolg, dan meermalen arbeiders,
die lichtvaardig ©cn staking begonnen
voor een hoogor loon, zonder vorm van
proces op straat worden gezet.
Inzonderheid in dezen overgangstijd, die
iiiet zonder schokken zal voorbijgaan, is
het noodig de hoofden koel te houden en
geen onverantwoordelijke leiders to volgen.
STADSNIEUWS.
DE MIDDAGHOOGTE.
Wij hadden den Stadszaal gisteravond vollor
verwacht, omdat een, in de laatsto dagen zoo be
kend geworden persoon als Ds. B. Netelenbos
van Middelburg, daarin voor „Do Middaghoogte"
optrad. Vermoedelijk was het slechte weer, do
oorzaak dat alleen slechts do benedenzaal gevuld
was. Om 8 uur hootto ds. W. Boissovain allen
wolkom, waarna Ds. N. het woord- verkreeg. Do
naam Prolest-antismo zogt voor do geestelijke
beginselen, waarvan hij in do kerkgeschiedenis
uitging, bitter weinig. Hot was hot protest op
den Rijksdag te Spiers van de aanhangers dor
Horvorming.
Aan dit protest lag het beginsel van do vrij-
hoid van hot gewoten ten grondslag.
Na in 't kort de ontwikkeling van do actie te
gen de gewetensvrijheid te hebben nagegaan, zogt
spr. dat Luther langs den weg van ervaring
zich van het persoonlijke in zijn godsdienst eigen
gemaakt heeft. Kern van 'het Evangelie is voor
Luther dit: de gerechtigheid van Christus is door
het geloof ons eïgenxlom. „Wie van harte golooft
een kind van God te zijn, i s een kind van God."
Voor Luther was de rechtvaardighoid geen loer,
maar oen prediking: „onze zonden worden bodekt
door den in ons wouenden Christus". Luthor is
zich dit alles zeer goed bewust geweest. Hij ziot
in do II. S. geen wekboek met artikelen, de Geest
werkt niet in alle doelon der Schrift even krach
tig. Do kork is voor hem niet een juridisch ge
ïnstitueerd lichaam, maar oen goloofswerkelijk-
lieid. Dit subjectieve beginsel hooft heel hot pro
testantisme beinvlood.
Schleicrmacher zogt, dat in het Katholicisme
de verhouding van dc enkele t.ot Christus afhangt
van de kerk, en omgekeerd hangt in het pro
testantisme de verhouding van do ziel tot dc kerk
van Christus at. -
Bij Calvijn is hetzelfde subjectieve element te
onderscheiden. Men heeft zelfs zijn „Institutie"
to subjectivistisch geaoht. Het eene juiste stand
punt in de theologie is hot subjectivisme.^
Do nieuwste philosophic die hot weoen de6 le
vens opvat al6 wil en energie, is eigenlijk de op
vatting van Calvijn, dat we Gods zaligmakende
gonade ervaren door het geloof.
I. Geloof en dogma. In het dogma moet tot
uiting komen haar vaste overtuiging in de open-*
baring Gods. Een dogma treedt op met gezag.
Volgens hotprotestantismo met b ij b e 1 s c h gezag
Er is tweeerlei Schriftgezag. Ten eerste: de le
gale opvatting. Ten tweede: de alleen zedelijke,
innerlijke. Deze laatste noemt spr. de eenige goe-
do opvatting voor den protestant. In hot dogma
moet het lied der gemeente zingen, naar Gun
ning's woord. Geloof en dogma zijn niet te schei
den. Anders krijgt het dogma een knellende be-
tcekenis. Gaf de kerk ooit een dogmatisoho be
schrijving, die liart en verstand beido bevredigde?
Het dogma zegt alleen: koo het niet moet
wozen. Niot, wat het dan wel is. Wat op zedo-
lijk gobied geldt, geldt ook op intellectueel ge
bied. Daarom moet men nooit oen 6ystcem aan
geloofswaarheden opdringen, maar er denkend
uit afleiden. Er is voor ons geen kruis van Gol
gotha, als we geen deel hebben aan dat kruis.
Het is niet de vraag w a t wo gclooven, maar in
w i e n we gelooven.
II. Geloof en Schrift. Voor Luthor was do Bij-
bol geen uit den hemel gevallen boek. Hij zocht
alleen het zedelijke gezag dor Schrift. Dat is de
opvatting van het protestantisme. Do hoofdzaak
ishot woord i n ons. Anders komt het gezag der
letter. Men stelt dan de zedelijke beteekenis der
heitegoschiedons afhankelijk van de letter der
Schrift.
III. Goloof en Historie. Geloof hooft met ge
schiedenis niets te maken. Verliest men door het
historische geloof het subjectieve element van
het goloof uit het oog? Is de heilsgeschiedenis
een verzameling van feiten, of do openbaring
Gods in den tijd? Volgens prof. r. d. Lee ein
digt de heilsgeschiedenis in ons eigen leven mot
God. Men kan niet het kruis als feit ervaren,
maar wel do verlossing aan het kruis.
Wie gelooven niet, omdat de Bijbol het. ons
zegt. Werd Christus duizendmaal in Bethlehem
geboren en niet in u, zoo waart gij nog verloren.
IV. Goloof en Christus. Christus is do inhoud
der heilsgeschiedenis, kan uiterlijk opgevat worden
als de Christus der Schriften.
Of zooals ik mij die denk. Of ook, zooale ik
Hem ervaar. En in dit geval is mijn maatstaf
i n n e r 1 ij k. Gelooven in Christus is nog ieta
andors dan: dat eenmaal Jezus van Nazareth
hooft geleefd.
Gelooven in Christus is, met hem, in levens
verband staan. Als we hem zoo bezitten, dan ver-
bleoken volo kerkelijke kleuren. Dan worden we
gewaar, dat we vroeger meer hechtten aan letters
en niet aan den geest van Christus. Ja, do her
vormers stonden wel op den bodem der Schrift,
maar ze hebben zich niot tegenover den Paus
op den Bijbel beroepen. En dan trekken zij
zich terug op de Schrift, dan doen zo dat alleen
tegenover dwepers, die alios toekenden in hun
eigen letter. Spr. beroept zich vooral op Luthor en
Zwingli. Lo3 van de heerschappij der letter,
en alleen leven uit den Geest! Voor Lulher was
de Schrift geest.
Na do pauze boantwoorddo spr. do vraag of do
wetenschap do subjoctivische geloofsvoorstelling
ontkent. De empirische wetenschap zeker! Maar
onzo lijd heeft leeren verstaan, dat het psychische
qualilatief verschilt van het physische. Do kunst
is bijv. niet langer een photografie der natuur,
maar impressionistisch en futuristisch. Wij etaau
in het teeken der psychologie. Er is oen boven
zinnelijke wereld. Wel is do oorsprong en ont
wikkelingsgang van het leven niet verklaard. Do
mensch is meer dan stof en persoonlijk-
h e i d. Godsdienst is meer dan Culto ze is
verlossingsreligio. Do godsdienst wijot een
vermoeide menschheid op Jozus Christus, die de
waarheid is. Over den baaierd denkt het Chris
tendom zich broedend Gods Geest; zij verzoent
de schuld en opent liemelscho heerlijkheid. Als de
normen van goed en kwaad ontward zijn, en als
de psycholoog de zelfstandigheid der menschelijke
psyche ontkent, dan is nog de hoogste weten
schap het kennen van den eenigen waarachtigen
God door Jezus Christus. Wie in Hem gelooft
weet, dat de aarde eens vol zal worden van do
kennisse Gods", eindigt spreker.
Namens enkelen in do vergadering vroeg Ds.
Boissovain, in hoever in do hervorming hot 6ub-
jectiove niet veel meer „reactie" was. En of er
wel een tegenstelling subjoctiof-objoctiof is? Is
ons dool niet door de synthese boven die twee
uit te komen? Is het noo-Galvinismo niet objec
tief?
Ds. Netelenbos in 'fc kort zijn rode roleveerend
maakt oen onderscheid tusschen subjectief en
subjectivisme. W'aar ligt de klemtoon? De grond
van ons geloof is objectief n.l. de Heilige
Schrift. Dit is geen objectivisme. Het subjectieve
legt den klomtoon op hot persoonlijk geloofsbezit
en reageert tegen het gelooven op gezag der kerk.
Het noo-Calvanisme is onafscheidelijk aan Dr.
Kuypor vorbondon, dio tegenover zich vond de
menschen der „bevinding" en daarin zag een
govaar voor zijn doel: „kerkhorstel". Ook de
pthischen gingen niet met hom moe. Spr. noemt
prof. Gunning en Dr. Bronsveld. Zoo kwam het,
dat hot noo-Cakinismo zoo objectief gestempeld
werd. Spr.' noomt dit alloon een kwestie van na
druk. Het dogma heeft geen waarde, als we dit
niet innerlijk ervaren. Spr. gispt hiorop do.objoo-
tievo houding in do Gorof. kerken, waardoor het
innerlijko loven verwaarloosd zou worden. Hier
door ontstaat liet govaar voor objectivisme.
Spr. zogt dat or ook verschillende menschen
verschillends karakters hebben. Zoo had Calvijn
een ander karakter den Luther. Niet onze denk*
richting, maar onze wilsrichting behcerscht ons.
Het verschil tusschen subjectief en objectief
doet niets van het Evangelie ai. „Op den bodem
aller vragen, ligt der wereld zondeschuld".
We moeten de synthese tusschen subjectivisme
pn objectivisme zooken. Maar dan dienen we eerst
te weten, wat subjectief en objectief is. In hot
woord: Jezus, Uw verzoenend sterven, is het rust*
punt van mijn liart, is de hoogste objectiviteit,
subjectiviteit. We zullen nooit vatten, dat de
Eeuwige werkt in den TijdHij is do e e u w i g a
Liefde. Gods doel is: de Christus in ons.
Hierna maakte iemand uit de vergadering nog
eenige persoonlijke opmerkingen legen Ds. Nete
lenbos. Een ander vroeg, hoe Ds. Netelenbos over
dc Schriftinspiratie; een derde hoe hij tegenover
do veronderstelde wedergeboorte stond; een vier-*
do vroeg iets naar aanleiding der kerkelijke rich*
tingen in de Ned. Herv. Kerk.
Uit het hierop volgende debat teekenen we al*
leen aan, dat' Ds. Netelenbos de Schrift be
schouwt als oorkonde der openbaring van Jezus
Christus. Spr. zegt hierop, dat een der vooraan*
staande mannen in de Geref. Kerk gezegd heeft,
tegen hem in een persoonlijk gesprok, dat hij het
6lot van het Marcus-evangolie, onwaarschijnlijk
acht. Maar dozo wildo dat niet zeggen in do
Kerk in 't openbaar.
Ds. N. gelooft in de organische inspiratio dor
Schrift, in de beelden en taal van dien tijd, voor-
zoover die taal en beelden en gcdachtevormen vol*
ledig waren. Alle Gereformeerde bogripsformules
zijn van den heiden Ari6toteles afkomstig.
Spr. noemt den etrijd over de verondersteld®
wedergeboorte zeer subjectivistisch. Kuypor heeft
tegen 't rationalisme dor 19do eeuw, den objec
tieven grond van den doop gezocht. Kuypor zei,
onder invloed van Schleiermacher, dat de doop da
wedergeboorte versterkt. Vandaar de vroeg-
aoop.
Bij welke richting moeten we ons aansluiten?
Och laten wc dicht bij Jezus blijven. Laten
we ons aansluiten daar, waar we het moest voor
ons hart rontvangen. Kan men niet kiezen, dan is
het ook al niet erg; maar heb geen menschcn-
vrees. Spr. weet niet wat de be«to richting is.
Hij voor zich vindt al die richtingen betrekkelijk.
Na nog eenigo re- en dubliek en oen aanspo
rend woord van den pennningmeester, sloot Ds.
Boissevaiu de vergadering to circa 11 uur.
Don len Januari a.s. zal bot 40 jaren gelo
den zijn, dat de heer F. C. Rosier, referendaris
ter Gomeente-Secretarie, afd. Algomoer.o Zaken,
in gemeentedienst trad.
Op Donderdag 11 November j.l. trok
„Jahn", alhier, naar Lisse, om aldaar pro
paganda te maken voor een Chr. Gymnas-
tiekbeoefening.
In het gebouw der Katholieke Volksbond
werden door de dames- en heerenafdeeling
op de bekende verdienstelijke wijze, eenigo
gymnastische oefeningen uitgevoerd, ter
wijl de leider, den heer C. A. de Bruijn, aan
het 6lot uiteenzette het verschil tusschen
lichaamsoefening uit een materialistisch en
con Christelijk oogpunt.
Als gevolg dezer propagandaavond isle
Lisse thans opgericht een Chr. Gymn. Ver-
eeniging bestaande uit 23 leden.
Het bestuur bestaat uit do heeren: L.
Bogaards, voorz.; Spelt, secr. en Boel,
penningmeester.
De heer F. de Haan, „Jahn"-lid alhier,
heeft de leiding op zich genomen.
De Kcrstfeestvicring met do leerlin
gen der Zondagschool en Handwerklessen,
uitgaande van de stads-evangelisatie der
Goref. Kerk alhier, zal dit jaar niet zooals
gewoonlijk in het gebouw Morschweg
plaats hebben, doch in dc grooto zaal van
het gebouw „Prediker". Thans kunnen ook
de ouders der leerlingen tot de Kerstfeest-
viering worden toegelaten, welke op^Woens
dag 22 December, des avonds to 5,30 uur.
zal plaats hebben.
De afdeeling Leiden der Chr. Kan
toor- en handelsbedienden vereenigmg be
staat 12,5 jaar. Dit feit zal in de tweede
helft van Januari, zoo meldt men ons
feestelijk worden herdacht in een openbare
bijeenkomst, te houden in de Stadsgehoor
zaal.
Met. ingang van 1 Januari is benoemd
tot amanuensis 2de klasso bij de kinder
geneeskunde aan de rijksuniversiteit te Lei
den A. Zwanenburg, thans tijdelijk als zoo
danig werkzaam.
heer J. van Berkel alhier slaagdo voou
het examen Handelskennis L. O.
Nooduitkooring aan gemeenten.
Bij de Tweede Kamer is ingediend een
wetsontwerp waarbij de rijksuitkeering
aan de gemeenten onder zekere voorwaar
den wordt vorhoogd.
Do vorhooging zal plaats vinden, indioa
het gemiddelde van do opbrengst dep
gemeentelijke inkomsten-belasting over
1917, 1918 cn 1919 moer bedraagt dan
dio van do Rijksinkomstenbelasting ovor
het dienstjaar 1918—1919. Bij een verschil
van 10—20 pet. worden de Rijk6uitkeorin-
gen met 20 pet. verhoogd; bij een verschil
van meer dun 20 pot., mot 10 pet. voor elke