Dagblad voor Leiden en Omstreken.
s
BINNENLAND.
ABONNEMENTSPRIJS
IS LEIDES ES ELITES LEIDES
WAAK AGESTES GEVESTIGD ZIJS
_!B KWAKTAAL [-•
iE WEEK fO.I»
ilSCO TEE POST PEE KIVAP.TAAL f2.99
Iste JAARGANG. - MAANDAG 16 AUGUSTUS 1820. - No. 115
BUREAUHOOIGRACHT 35 - LEIDEN. - TELEFOON INT. 1278
ADVERTENTIE-PRIJS
PER GEWONE REGEL f0.22»/a
1)ES ZATERDAGS f0.30
INGEZONDEN RECLAMES DUBBEL TARIEF
KLEINE ADVERTENTIES van hoogstens
30 woorden 50 cent: Zaterdags 75 cent,
bg vooruitbetaling,
evolutioneerendekrachten
(Slot).
Hier ligt een zeker gevaar!
Nog kort geleden heeft prof. Slotema-
r de Bruine or tegen gewaarschuwd,
iristenen kunnen zich met die leus heel
makkelijk werpen in de armen van de
actie, van een star-conservatisme, dat
>t in de lijn van het Evangelie van
iristus is.
Wanneer dat geschiedt, verbeuren zij
in invloed op het volksleven. Wat dan
k meermalen i s geschied.
Waar het Christendom siaan wil als
eirbezorger voor een of ander maat-
happelijke groep, waar het zich opwerpt
t paladijn eenerzijds van de „kapitalis-
n" of anderzijds van het „proletariaat"
ar miskent het zijn roeping.
Tegenover allen heeft het te staan met
n eisch: Zoekt eerst het 'Rijk Gods én
jae gerechtigheid. Tegenover allen heeft-
it te doen gelden de beginselen van ge-
chtigheid, liefde, en verzoening, die de
ginselen van het Evangelie van Christus
Zoo bezien, schuilen er in het Chris-
ndom, al is het niet revolutionair, toch
hoogeren zin revolutioneercnde krach-
Van den beginne af aan heeft de we
id dat ook gevoeld. Het was een verma-
flijke vergissing haast, die de Roniein-
:he hoofdman te Jeruzalem beging, toen
j aan Paulus vroeg: Zijt gij de Egypte-
lar die voor deze dagen een oproer
rwekt heeft en vier duizend moordenaars
ileidde naar de woestijn? M.a.w. zijt gij
»nis die groote revolutionair, die hier on-
ngs alles in beweging gebracht heeft?
Paulus kon zoo dood eenvoudig er een
itwoord op. geven, dat alle misverstand
egnemen moestIk benhet niet. Ik ben
*n Joodsch man van Tarsus, een burger
an een vermaarde stad in Cilicië.
Maar toch als Paulus te Thcssalonica
en er naar aanleiding van zijn predi-
ing opschudding ontstaat onder de be-
ilking dan heet het van hem en zijn me
iarbeiders: Die de gehcele wereld in be-
icring brengen, deze zijn ook hier geko-
an.
En in Filipppi daar wordt het ook al
an hem en Silas gezegd: Deze menschen
aroeren onze stad't Is of men bij in-
litie iets er van voelt, dat in het Chris-
indom wereld omwentelende krachten lig-
en verborgen.
wereld zal sidderen zegt Prof.
lotemaker de Bruine als de kracht
aa de kerken mobiel wordt.
Wij kunnen dit omzeilen en zeggen: De
ereld zal sidderen als de krachten, ook
e sociale krachten des Evangelies gemo-
iliseerd worden.
Ja, waar het Christendom komt, daar
onit de revolulioneerende werking van
rods Heiligen Geest.
Ergens in Frankrijk zag eens een rei-
iger een eigenaardig schouwspel. Hij zag
ea grafzerk, halverwege opgelicht, rus-
ia tegen een boom, die in den grond on
er de zerk zijn wortels had gedreven.
Verbaasd vroeg hij hoe dit mogelijk
'as. En men zeidc hem: Eens lag die
erk plat ter aarde. Maar door een kleine
pleet viel een zaadje in den grond, die de
teen bedekte. Dat zaadje schoot wortel;
et werd tot een rijsje; het rijsje een
oompje; het boompje een boom. En lang-
amerhand, door de kracht van het inwo
onde leven werd de zerk opgeheven, hoe
inger hoe hooger, toldat het geworden is,
Is gij het heden ziet.
Laat ons dat onthouden!
Wij zien ook alp Christenen misstanden
do wereld.
Allerwegen. In iederen kring.
En we. kunnen1 er soms moedci nij
forden.
Want ze schijnen vaak onveranderlijk.
Ze blijven drukken.
Doch op Gods tijd komt het leven. Als
wij maar willen medehelpen om de be
ginselen des Evangelies uit te dragen ook
in het maatschappelijk leven.
Wilt ge een voorbeeld van de revolu-
tioneerende kracht van het Christendom?
Denkt dan aan de slavernij.
Paulus heeft nimmer de slavernij af
geschaft. Maar als hij Philemon zijn weg-
■geloopen slaaf Onesimus terug zendt, die
onder Paulus invloed tot Christus bekeerd
is, dan zegt hijmisschien is hij
daarom voor een tijd van u gescheiden
geweest, opdat gij hem voor eeuwig weder
zoudt hebben: nu niet meer als een
knecht, maar meer dan een knecht, als een
geliefden broeder.
Dat beginsel, rustend op het woord van
den Heiland: Een is uw meester, maar gij
zijt allen broeders het was de hefboom,
waardoor straks de slavernij verwijderd
kon worden. En verwijderd i s.
Dat is de heilig-revolutioneerende kracht
yan het Christendom.
En daarom, als de Revolutie, die
van deze aarde is roept; Kom!, zegt het
Christendom: Neen.
En als dan de Redctie roept: Kom!
zegt het Christendom: Neen!
Het heeft zijn eigen taak: alle maat
schappelijke verhoudingen, tu6schen arbeid
en kapitaal, tusschen werkgevers en werk
nemers, toetsen-aan de beginselen des
Evangelies.
Het kan niet voeren dén klassenstrijd:
het kan niet voeren den- belangenstrijd.
Maar den strijd voor Gods rijk en Zijne
gerechtigheid ook in 't maatschappelijk le-
Z o o hebben wij als Christenen voor te
bereiden de komst van Jezus Christus in
heerlijkheid.
Zeker de zonde blijft. En hét egoisme
blijft.
Maar dat erkennend en tevens erken
nend, dat alleen Jezus Christus daarvan
verlossen kan, omdat Hij de harten ver
nieuwt en de zelfzucht breekt, hebben wij
te doen wat onze hand vindt om te doen.
Zeker, dan zullen wij moeten constatee-
ron dat op den akker der wereld het on
kruid blijlft groeien onder de tarwe. Maar
wij zullen niet versagen. Wij zullen voort
gaan met volle handen uit te strooien het
goede zaad. God vraagt niet naar onze
resultaten, maar naar onze trouw en ge
hoorzaamheid. En straks als het oogst
tijd wordt dan wordt het onkruid ver
zameld in bundels en verbrand, maar de
tarwe opgeborgen in de schuren. De over
winning is aan Gods Rijk en Zijne ge
rechtigheid.
Ten slotte nog één opmerking. Daar is
één enkel aanrakingspunt tusschen Chris
tenen en revolutionairen.
De revolutionairen verwachten even
min als de Christenen de nieuwe wereld
waarop gerechtigheid woont, langs den
weg van evolutie.
Zij verwachten haar na de wereldrevo
lutie.
W ij verwachten haar door de cata
strophe van het eindoordeel heen, bij de
komst van Jezus Christus- in heerlijk
heid.
Als al zijne vijanden zullen gelegd wor-
dén aan den voetbank Zijner voeten.
Maar het aanrakingspunt is tevens het
punt van verschil.
Z ij zien de wereldrevolutie als men-
6chenwerk, al6 mensckenzaak.
W ij kunnen wachlen op Gods tijd en
bidden:
„Dag van Christus heerlijkheid
Rijs aan 's Hemels jiooge kimmen,
Sprei alom Uw majesteit,
Kom den doodsnacht overwinnen.
Maar juist omdat wij dit verwachten,
gaan wij voort, verzekerd dat onze arbeid
niet vergeefsch is in den Heer.
STADSNIEUWS.
„De Lakenhal"
Wij ontvingen het verslag van den'
toestand vanhet Stedelijk Museum „De
Lakenhal gedurende het jaar 1919.
Aan dit verslag is het volgende ont
leend:
De samenstelling van de commissie on
derging eene belangrijke wijziging. De
heeren Prof. Knappert en A. C. Reime-
ringer verloren hun mandaat door hun af
treden als raadslid; hunne plaatsen wer
den ingenomen door de heeren Huurman
en van Hamel.
De voorzitter, Mr. Van der Lip, werd
door de wijziging in de verdeeling der
werkzaamheden in het college van B. en
W. verlangen door Jhr. Mr. Dr. N. C. de
Gijselaar.
Met leedwezen betreurt de comniissio het
aftreden van de heeren Knappert en Rei-
moringer, beiden bekend om hunne groote
belangstelling in de geschiedenis van Lei
den en van haren voorzitter, wiens aange
name leiding zij steeds mocht waardeeren
en in wion zij steeds een kraehtigen verde
diger vond van hare belangen.
In de plaats van den oppasser C. Sprui-
tenburg, die ontslag vroeg, werd benoemd
H. van Weeren.
Den 15en Juni werd begonnen met het
sloopen der voor de uitbreiding van het
museum aangekochte gebouwen en den
15en September met het grondwerk voor
liet nieuwe gebouw.
Naar aanleiding van de belangrijke ver
andering welke het museum door do ver
bouwing zal ondergaan, deed de Directeur
uitvoerige voorstellen, welker behande
ling echter werd aangehouden in verband
met de a.s. wijziging in de samenstelling
van den gemeenteraad en het uittreden
van twee commissieleden die zich voor
het lidmaatschap van den Raad niet meer
beschikbaar 6telden.
Eén punt echter eischte nu reeds een be
ginselverklaring.
Besloten werd 't Leidsche karakter v. h. mu
eèum te handhaven, doch hieraan 'n ruimer
opvatting te geven, door aan de kunstnij
verheid een ruimere plaats, in te ruimen en
hierbij, zoowel als bij dé gebruiksvoor
werpen zich te bepalen tot die welke in ons
land en bij voorkeur iu Leiden en omge
ving in gebruik waren, doch daarbij niet
te eischen, dat het gebruik hiervan of de
vervaardiging tot Leiden beperkt zij.
Tevens werd besloten het museum zoo
veel mogelijk te splitsen in twee gedeel
ten, waarvan bij het eerste alleen de kunst
waarde der voorwerpen den doorslag zou
den geven en bij het tweede meer het his
torisch en locaal karakter.
In 1919 werden verschillende tijdelijke
tentoonstellingen gehouden. Eerst de Boer-
have-tentoonstelling en daarna een ten
toonstelling van Nederlandsche oorlogs
penningen die later tot een tentoonstel
ling van oorlogspenningen uit de oorlog
voerende landen werd uitgebreid.
De herdenking van Rembrandt's sterf
dag voor 250 jaar gaf aanleiding tot het
houden van een tijdelijke tentoonstel
ling naar Rembrandt's werken.
Het muscumbezoek bedroeg het vorig
jaar: 5788 betalende bezoekers en 7492 op-
de vrije dagen, totaal 13280, tegen 5406
en 8163 in 1918. Den „3den October werd
het museum bezocht door 791 personen te
gen 452 in 1918.
Er werden 232 catalogi verkocht en het
is te voorzien, dat weldra de catalogus
van voorwerpen zal uitverkocht zijn. Met
het bewerken van een nieuwe uitgave
moet echter gewacht totdat de uitbreiding
van het nieuwe museum gereed is, ten
einde hierin ook de uit de nalatenschap
van Mr. C. W. J. J. Pape toegezegde voor
werpen te kunnen opnemen alsmede de
geschenken die bij de opening van het mu
seum van andere belangstellenden mogen
worden tegemoet gezien.
Verschillende toezeggingen werden reeds
gedaan eu verwacht wordt dat naarmate
de nieuwe bouw vordert ook de belang
stelling der meer gegoede stadgenooten zal
stijgen, opdat bij de opening de verzame
ling kan worden gebracht op een peil dat
aan de hooggestemde verwachtingen eeiii-
ger mate kan beantwoorden.
Met groote erkentelijkheid wordt mel
ding gemaakt yan de ontvangen blijken
van belangstelling in het museum.
Door het rijk werd een subsidie van
f 500 verleend. De door Mej. van Suchtelen
te 's Gravenhage vermaakte legaten wer
den ontvangen en door den heer L. C.
Blom en Mevr. Blom te Driebergen werd
bericht dat zij eene collectie portretten,
porcelein en oudheden aan de Lakenhal
hadden vermaakt.
Ten geschenke werden ontvangen van
den heer W. J. J. C. Bijleveld een op per
kament geteekend portret van- Jhr.
Adriaan van Swieten, toegeschreven aan
H. Goltzius, in antieke lijst; van den heer
P. Herfst Jz. een schilderij de Antiquair
van een to Leiden gewoond hebbende schil
der Johannes Helder; van den heer H. L.
Ouwerkerk to Dordrecht een groote cra-
yon-teekening, gezicht op de Vlietbrug aan
de Boisotkade en aan de erven Mevr. U.
Kneppelhout te Oosterbeek, twee schilde
rijtjes van J. L. Cornet, een trappenhuis,
op paneel en een schildersatelier op paneel.
Verder werd nog ontvangen van den
heer W. van Rossum du Chattel een thee
lepeltje met zeer scherp ingedrukte Leid
sche keur en van Mej. G. Carp een kinder
spel (Optische telegraaf) 1ste helft 19e
eeuw.
Ten slotte wordt nog een overzicht gege
ven van de door aankoop en ruiling ver
kregen voorwerpen.
Op het 72e Nederlandsche Landhuis-
houdkundig congres. 23, 24, 25 en 26 Aug.
te Arnhem te houden, zal door den heer
H. Ruyter alhier een inleiding worden ge
houden over de vraag: „Wat kunnen de
land- en tuinbouworganisaties doen om
voldoende bedrijfszekerheid voor him in-
dividuoole leden te bevorderen?
De Nederlandsche Pilvriin-Falhers-
Cofnmissie meldt ons:
Een van de-leden van hec Uitvoerend Co
mité ter herdenking- van de Pilgrim-Fathers
in Nederland, prof. ar. A. Eekhof te Leiden,
heeft in het archief te Leiden een drietal do
cumenten ontdekt, welke een nieuw en ver
rassend licht werpen over het verblijf en de
geschiedenis der Pilgrim-Fathers in Holland.
In dit geschrift, dat onder den titel; „Three
unknown documents concerning the Pilgrim
Fathers in Holland" (The Hague, Martinus Nij-
hoff) is versohenen, vindt men als eerste rifo-
cument een door John Robinson eigenhandig
onderteekende acte; wij hebben hier de
ee'nigst bekende handteekening van dezen
leider der Pilgrim Fathers, de sleutel tot ici-en-
.tificeerin-g van andere schrifturen van dezen
•predikant. Het tweede document-is een stulc
door William Bradford opgesteld, kort voor
zijn vertrek uit Leiden. Het derde is niets
meer of minder dan het testament van Bridget
White, de vrouw van John Robinson, dat ge
heel nieuwe gegevens over zijn gezin „bevat.
Prof. Eskhof geeft deze stukken In het oor-
spronlcelijke en in Emgelsche vertaling, terwijl
hij bovendien de facsimiles der documeml-iv
er aan heeft toegevoegd. Behalve eene inlei
ding van zijne hand vindt men ook nog fac
similes van de titelbladen yan twee hoogst
zeldzame boekjes, welke op de Pilgrim-Fa-
thers-pers zijn gedrukt.
Voor het eindexamen H. B. S. 5 j. c. is
geslaagd W. E. Husting alhier.
Bij de firma Eduard IJdo. HoogL Kerk-
gracht 4. is een nieuwe uitgave in bewerking
van Leidens Adresboek 19201921.
•In een desbetreffende advertentie in ons
Zaterdagavondnummer roept de uitgever de
welwillende medewerking in van de Leidsche
ingezetenen, hun naam en adres duidelijk en
nauwkeurig ten zijner kantore op te geven.
Wij dringen cr bij onze lezers beleefd op
aan hieraan gevolg te geven. Vooral degenen
die door de annexatie sedert Januari burgers
van Leiden geworden zijn, hebben er belang
bij een duidelijke opgave van hun adres te
doen. opdat de nieuwe'uitljave zoo volledig
"mogelijk worde.
Ook richten wij liet verzoek tot alle secrc-
tarissen(essen) van in onze kring levend*
vereenigingen en corporaties, om zoo duidelijk
mogelijk op te geven de naam hunner ver-
ecniging en de namen der bestuurders.
De uitgever, de lieer Eduard IJ-do. vérstrek*
gaarne alle gewenschte inlichtingen.
Naar men ons mededeel: heeft ds. van
Reenen, voormalig predikant bij de Gerefor
meerde Gemeente alhier, thans predikant to
Gouda, het beroep naar de Gereformeerde Ge
meente re Werkendam aangenomen.
Het suppleliefonds „Schoolhulp" heeft in
zijn laatste vergadering besloten eene co li-
missie te' benoemen tot het organïseeren vam
een openbare samenkomst. Een bekend spre
ker zal worden uitgenoodigd en ook zal de
vergadering -worden opgeluisterd door zang.
In veiband met de inwerkingtreding der
nieuwe Schoolwet. 1 Jan. a.s., waarbij aan
„Schoolhulp" overbodig wordt, w-erd besloten
samenwerking te zoeken met de Gereformeer
de Schoolvereen-iging, waarvan het fonds uit
gaat om aan deze vergadering een meer
grootsch karakter te geven.
Betreurd wordt dat „Schoolhulp" nog wor
stelt met een tekort van f 500.Men. zou zoo
gaarne, ncte dit jaar. de schuld gedelgd zien.
De penningmeester, de heer L. van Loo.
Hopgen Rijndijk 53 is gaarne bereid giften in
ontvangst te nemen.
v
De afd. Leiden van de Vereeniging vr.n
den Christelijken Handeldrijvendcn en Indus-
trieèlen Middenstand zal a.s. Woensdag,
's avonds 8 uur. in het Nutgebouw' vergaderen.
Op de agenda komt o-a. voor bespreking
Arbeidswet agenda Bondsvergadering.
De prijzen dalen.
In de Langstraat worden bij de verpachtin
gen van de naweiden uiterst lage prijzen
besteed.
Perceelen onder Waspik, die verleden jaar
f 120 per H.A. deden, brengen nu f 11 en
minder op.
Suikerprijs.
Het Haagsch Correspondenitiebureau meldt:
Zooals be-kend is wordt maandelijks door
den Minister van Landbouw de prijs vastge
steld. waartegen de Cenitra-le Suiker-Maat
schappij suiker eerste hand moet leveren en
tevens aangegeven, welke prijzen <te ros-
siers voor deze suiker mogen in rekening
brengen. Het is uitdrukkelijk de bedoeling van
de regeering, dat deze prijzen niet overschre
den worden, waartoe ook geen aanleiding be*
staat, "aangezien met de belangen der gros
siers in billijkheid is rekening gehouden.
Niettemin schijnt het voor te komen, blijkens
klachten van winkeliers en gemeenten, dat
een grossier niet bereid is zich aan de gestel
de prijzen te houden en slechts suiker wensoht
af te leveren tegen hoogere noteeringen.
Door dergelijke practijken geraakt dc kleinhan1
lielaa: in moeilijkheden-, aangezien deze. al
thans bij de goedkoope huishoud-(bonnen)-
suiker. niet vrij is in de bepaling van zijn
winstmarge. -Het is daarom duidelijk, dat ook
ter wille van een geregelde suiker voorzie
ning. die op deze wijze gevaar zou loopen,
deze prijso versolui j dingen niet kunnen woeden
geduld. Mede in hun eigen belang zij daar
om den grossiers in suiker dringend aanbe
velen zich stipt aan de vastgestede prijzen
te houden. Mocht namelijk blijken, dat ondanks
deze waarschuwing een grossier toch voort-
FEUILLETON.
.angs donkere weaen
3)
Helaas! arme Janet zóó rfcïe en
och zoo oproerig zij v.wii Santa
fauna, die ha-ar man sm het kruis te
>redi-ken
En 'toch vond Janet, dat zij ëene gods
dienstige vrouw Ayas; zi.i maakte zeer juiste
ttpmerkingen; sprak v -tend over de leer
stellingen, en helde tot het Calvinisme
>ver.
'Haar godsdienst was koud en streng,
daurice izeidè eens half -schertsend tot
laar, „dat zij eene goede Farizeeër ge
neest zou zijn Zij woonde geregeld de
weekbeurten bij; zij nam in haar huishou-
ling stiipb den Zondag in acht zelfs Bee
ia"d hare Zondagsche 'hoeken en spelen,
laar man verzette zich soms tegen zulke
?urite.irische gebruiken, maar in die dingen
wilde Janet haar zin hebben, en dan schud-
Ie hij zijn hoofd tegen haar. en gaf toe.
,Wees niet al te s-treng. voor. hen", zei hij
soms; „laten de kinderen boven alles blij
zijn als het Zondag is"; en in zijn vrije
Dogen-blikken verg hij ze om 'zich
heen, en vertelde h -mooie geschie
denis.
Janet verwonderde er zich dikwijls over,
waarom hare kinderen zoo onoplettend
waren gedurende de 'bijlbelles op Zondag;
•zij zeiden -hun catechismus 'snel op en zon
der er bij te denken. „Ik wilde dat al do
koningen van Israël door Herodes gedood
waren", fluisterde Rosie Hatty eens in. „Ilc
leg knoopen in mijnen zakdoek één voor
Joas en één -voor Joachim, maar ik kan
nooit onthouden wie eerst kwam; men zou
evengoed de dieren van de ark kunnen
onthouden."
„Ik weet niet. wat ik gedaan heb, dat ik
gestraft moet worden met zulke domme
kinderen", zeide Janet eens op verslagen
toon tot Mary.
„Stil! zij zijn niet dom; zie ze maar eens
aan", amtvvoorle Mary op de groep vóór
haar wijzende vij'f blonde hoofdjes en
vijf paar blauwe oogen, die hJcn verstandig
aanzagen; vijf ernstige, gelukkige gezich
tjes waren het. O, vader, hoe mooi! maar
hoe kunnen wij schaduwen werpen?" vroeg
Hatty wanlt hij had hun de schoone alle
gorie van Adam verteld, van de schaduw
van het kruis".
„Domme Hatty!" riep Bee uit; gij' zult
geen s-chaduw hebben; Rosie en ik zullen
•ze alle hebben en wij zullen in don groo'ten
tuin wonen.
„Maurice, het is tijd voor de kin-deren-om
naar bed te gaan", kiwam de moeder ietwat
ongeduldig tusschenheide. Misschien voel
de zij zich wat eenzaam en veriaën, nu
al die gezichtjes niet naar haar, maar naar
•den vader waren gekeerd, nu al die
armpjes niet haar, maar hem omvat hiel
den. Maurice keek snel op, en zag de scha
duw op het gelaat zijner vrouw.
„Loop nu'gauw naar uwe moeder, kinde
ren, en kus haar goedennaclit!" zeide hij.
„Hét is eene lange geschiedenis en wij zul
len hem den volgenden Zondag eindigen;.
<en God zegene mijne kleine Bee!" en hij
nam het lachende kind op en kuste de
armpjes en het halsje; Janet glimlachte,
toen lvij het kind in hare armen legde.
Toen Janet dien morgen mét haar ern
stig Zondaggezicht aan het ontbijt kiwam,
vond zij Mary op haar oude plaats, hezig
dikke boterhammen voor de kinderen 'te
maken, terwijl zij Maurice van koffie
voorzag.
„Ik ben laat; ik moet mij verslapen'heb
ben"; zeide zij op misnoegden toon, toen
Mary opkeek en liaar vroolijk' „goeden
morgen" wenschte. „Goeden morgen! als
het koud en vochtig is", en zij keek'huive
rend haar hui ten.
„Ik veronderstel, dat gij met ons naar de
kerk gaat, tante Mary, -en uwe Zondags
school er van morgen aangeeft?"
„De Zondagsschool er aangeven?" ant
woordde Mary verbaasd: kon Jan-et werke
lijk denken, dat_-zij zóó hare plich:en zou
verzaken*? Janet keek nog ontevredener
Joen Mary haar hoed op zei te
Gij hebt niets gegeten", ging zij klagend
voort.
„Tiet doet er niels toe, ik zal vanmiddag
mijne schade wel inhalen", antwoordde
hare zuster opgeruimd.
„Nu Maurice, als gij klaar zijt zullen we
gaan."
Mary gaf eérsb les aan haar klasse en
zette zich 'toen tusschen de kinderen op de
gallery; zij zeide hare gebeden op, begeleid
door het klossen van klompjes op den
grond; een sterk gefluister hinderde haar
gedurende dien>tijd. Onder het zingen wa
ren er ook soms enkelen, die eene geheel
andere wijs zongen. Zelfs hoorde Mary
eens een bekend straatdeuntje, dat door
een roodwangigen jongen gefloten werd.
„Zoo is de wijs niet, Tommy", fluisterde
Mary.
Wat doet het er tpe, juffrouw? liet is
goo'n. mooi wijsje prachtig mooi", ant
woordde Tommy op verslagen toon.Tonvmy
was de belhamel van de klasse, en het was
zijn knikker, die eens op het kale hoofd
van den koster terecht kwam. „Was dat
niet prachtig gemikt? Heb ik het niet. mooi
gedaan?" riep Tommy, boen hij te midden,
van de grootste verwarring de trap af werd
gebracht. '„Verbeeldt u eens, dat ik hem
een gat in het hoofd gegooid had?"
„Gij zult nog eens In de gevangenis 'te
recht komen. Tommy", antwoordde de
hleeke, jonge medehelper, die wat driftig
was hij was een uitstekende jonge man,
maar wat bekrompen in zijne opvattingen.
Tommy trok zich niet veel van deze bewe
ring aan, want hij kreeg eltken dag wel
harder slagen, as zijne moeder hare kersen
niet verkocht had.
-Arme Mary! Zij had dien morgen niet
veel rust Onder de preek sliepen de meeste
kinderen in, en vielen van hunne plaatsen;
sommigen werden opgeraapt en door el
kander geschud door den bleeken onder
wijzer; anderen leunden hunne vermoeide
hoofdjes tegen Mary aan. Janet zat recht
op, mat hare kleine meisjes naast zich.
Toen d'e dienst geëindigd was. stond liet
nog te betwijfelen wie vermoeider was, zij
of Mary. Maar hun rust was nog niet ge
komen. Terwijl Janot en haar kinderen de
koningen van Israël doorzwoegden, en den
prettigen Zondag vervelend maakten, gin
gen Mary en haar broeder weer door do
natte" straten. Maurice moest doopen on
j (;atechiseeren en had dienst voor de ik in do
ren. en Mary bracht haar namiddag dooc
■in een groote kelderkamer van een go-
bau uil voor verschillende doeleinden
0»Vor<U vervol?d).