Dagblad voor Leiden en Omstreken.
ABONNEMENTSPRIJS -
IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN
WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN
TER KWARTAAL f 2.50
PEK WEEK f 0.19
FRANCO PER POST PER KWARTAAL 12.00
'ste JAARGANG. - ZATERDAG 26 JUNI 1920. - No. 72
BUREAUHOOIGRACHT 35 - LEIDEN. - TELEFOON INT. 1278
ADVERTENTIEPRIJS
PER GEWONE REGEL f O.SSy.
DES ZATERDAGS i 10.80
INGEZONDEN RECLAMES DUBBEL TAR1EE*
KLEINE ADVERTENTIES van hoogstens
30 woorden 50 cent j Zaterdags 75 cent,
bij vooruitbetaling.
Dit nummer bestaat uit drie bladen
SCHOUTEN in de Stads-
Gehoorzaal,
Gisterenavond 8 uur had in de Stads-Ge-
fioorzaal de aangekondigde ..Groote Openbare
Vergadering" van de A--R. Kiesvereeniging
„Nederland en Oranje" plaats, waarin de heer
Schouten, lid der Tweede Kamer optrad, met
het onderwerp: „De komende Strijd".
Nauwelijks 7 uur stond reeds een groot aan
tal mensohen in rij voor het gebouw op de
Opening der zaal te wachten, en om half acht
jvas de zaal schier geheel bezet.
Even na het aangekondigde uur opende de
Jieer GosLinga. door afwezic-heid van voorzit
ter en vice-voorzitter de vergadering en ging
in gebed voor.
Miet een kort woord leidde hij den heer
Schouten bij de aanwezigen in, wijzende op
den te wachten stembusstrijd, die on2e stad in
rep en roer zal brengen,
jDe heer Schouten, begon met te wij-
gen op het feit. dat allen die de stennplicht en
het stemrecht bezitten genoodzaakt zijn met een
partij mede te gaan om aldus op de lijst van
deze partij te stemmen. Doordat Leiden is uit
gebreid. moet alhier de raad opnieuw worden
samengesteld.
i Er, zijn menschen, die beweren of denken,
dat bij gemeenteraadsverkiezingen partij en po
litieke verhoudingen geen rol behoeven te
spelen. Het gaat immers over technische kwes
ties- Kwesties over de doelmatigheid waarop
de belangen van de gemeente het best kunnen
worden gediend'. *t Geeft niet, zeggen zij van
Welke partij men ook is.
„Deze beschouwing is ten eenenmale on
juist" aldus sipr.
Er mag een tijd geweest zijn waarin deze
strijdpunten niet vaak ontbrandden, thans is de
gemeentepolitiek zelve het brandpunt tusschen
de verschillende partijen, betrefiende orde,
heerschappij en gezag.
In de gemeentepolitiek komt thans steeds de
vraag naar voren': Hoe denkt gij over het ge-
eaa?
De Gemeente is een organisatie. Er is noo-
dig een gemeentelijke huishouding en een ge-
mcentelijqe organisatie. Daarin moet zijn or
de, tucht en leiding, en dient bepaald te wor
den de verhouding die tusschen de verschillen
de personen en zakeh noodig zijn. Om te ko-
,tnen tot die orde en tot die afbakening van
ieders plaats, invloed en zeggenschap moet cr
zijn gezag".
Hierbij verwijst spr. naar de demonstratieve
.istaking tegen ihet A.-R.-onlwerp, hoe daar te
Rotterdam ©en socialistisch onderwijzer tegen
de kinderen beeft gesprokeH over deze staking
/volgens nadere verklaringen zou de onderwij
zer met de leerlingen over de staking hebben
gegekscheerd). In ieder geval heeft dit ten ge
volge gehad, dat een groot deel van de leer
lingen dien middag heeft gestaakt.
En tegelijlcertijd houdt een Rotterdamsch wet
houder een rede om aan de protest-staking deel
te nemen.
„Is dat nu een man die de wet houdt? Hoe
komt het dat die nian de wet niet houdt?
Alleen omdat deze 'man r e v ólu tion ai r
denkt en het gezag wil verloochenen en ver
werpen ook op het gemeentelijk gebied.
En straks zal deze zelfde man dienen te
teslissen wat er met den onderwijzer zal moe
ten geschieden.
Is het niet dat deze onderwijzer zich met
kracht zal kunnen 'beroepen op het woord van
den wethouder en dat dan de wethoudej er van
zich zal onthouden de wet te houden?
Dit is de ontkerstering di langzaam maar
fccker doorvreet.
Thans gaat spreker tot zijn 2e punt over en
stelt de vraag: Is ©h voor de goede ontwikke
ling van een gemeente leiding noodig en is er
daarbij verantwoorcelijkheid?
„Gij zijt allen nog eiken dag verantwoerde-
ïijk voor uw daden tegenover God. tegenover
•hen die over u gesteld 'zijn. uw ouders en uw
-naaste, ook tegenover de gemeentelijke gemeen
schap.
Er zijn menschen, die zeggen: Eén- woord
kennen wij niet, en dat is ^verantwoordelijk
heid. En zij gaan voort: Al wat de gemeente
aan de ingezetenen levert, kunt ge allën wel
krijgen beneden den kostprijs. De schade valt
wel in te halen 'bij de kapitalisten door de be
lastingen H©t grootste deel van de gemeente-
exploitafies moeten worden bekostigd uit de
zakken van de meer gegoeden.
Wanneer men die politiek werkelijk zal
willen toepassen bij de gemeente dan is het
een onbetwistbaar, feit dat. de gemeentelijke ge-
.méènschap ni langer zal kunnen blijven
bestaan.
De derde vraag die spr. stelt is: Zal men bij
bet bestuur van de gemeente rekening houden
met de geopenbaarde waarheid Gods of zal
men die voor het gemeentelijk leven looche
nen en uitgaan- tot de verwekelijking van eigen
revolutionaire ideeën waarin men geen God en
geen meestér wefischt erf waardoor men ook
zoowel in het publieke'als private leven afgaat
Jiaar het goeddunken "van zijn bpoze hart. Zoo
,ÏS' de mensoh die zich niet gebonden -weet aan
de orde welke de eerste grondslag is voor het
feven dat maatschappij en gemeente behaeft.
iln de vierde plaats vraagt spreker zich af:
Wat is de laak van de gemeente?
Het gemeentebestuur dient niet de eenige le
verancier. de eenige producent te worden'.
Bolsjewisten en Communisten werken wel in
deze richting.
De Soc.-Democraten zeggen: Heel deze
maatschappij moeten wij in den kortst mogelij
ken tijd vervangen door een ander. De Com
munist wil de gemeenschap door z-g. raden
besturen.
De taak van de Overheid is om het maat
schappelijk leven wetten te geven, waardoor
ongebondenheid teruggedrongen wordt, over
macht van grooten en kleinen getemperd en
zoo noodig weggenomen wordt.
Het radenstelsel brengt ons naar het m i-
litairisme op het terrein van den ar
beid. dat men op een ander gebied verfoeit cn
bestrijdt.
Op het eene gebied wil men het afschaffen,
maar op het ander, imet gejuich invoeren-
Het Communisme wil den mensch los maken
van de gemeenschap, losmaken van God en
van Zijn openbaring.
De Sociaal-Democratie doet precies het
zelfde. al is het in een ander tempo en gedeel
telijk .met andere middelen.
(De Communist wil een maatschappij zonder
overheid, -de Socialist geen maatschappij, en
slechts de staat.
Hier staat Mr. v- Eck.die niets vai het refor-
malisme weten wil, en behoort tot de uiterst
iinksche gelederen boven aan de Socialistische
lijst.
Wij '.houden vol dat Communisme noch
Sociaal-Democratie kunnen worden aanvaard
door hen die hun geloof stellen op de Heilige
Schrift, waarvan God de autoriteit is.
iMannen en Vrouwen, grij 'hebt U af te vragen
of gij medewerkt aan de toename van de
macht en invloed der Socialisten en Commu
nisten voor Staat en Maatschappij. Wie hier
aan medewerkt, hij handhaaft zijn Chr. levens
overtuiging niet. Hij gaat daarmede in lijn
rechten strijd, tenzij hij dwaalt.
Over de vrijzinnige wenscht spr. niets te
zeggen. (Geroep: Zij doen geen kwaad!)
De heer Schouten beantwoordt deze uitroep
en zegt dat zij nog wel kwaad doen hoewel
hij deze partij beschouwd als een vijaudebjk,
zinkend schip.
De Vrij-Liberale, Uni-Liberalen en de Vrij
zinnig-Democraten staan, als het gaat over
"algemeene en sociale beginselen steeds op re
volutionairen; grondslag, Spr. licht dit gezegde
met enkele voorbeelden toe. Zij zijn tenslotte
voor revplutie en tegen de belijdenis van Jezus
Christus.
Zij ontkennen dat het gezag van God afdaalt
en loochenen de door God ingestelde zedenwet.
Zij hebben seen principieelen weerstand te
genover, de beginselen van de revolutie, omdat
zij menscherfbeginselen huldigen.
Onze A.-R. partij kiest het Woord van Hem
die voor onze belijdenis het leven heeft ge
geven!
En ditmaal zullen niet alleen onze mannen,
maar ook onze vrouwen moeten stemmen.
Er is altijd wat te doen geweest en den laat-
sten tijd heel wat over onze A.-R. vrouwen!
Er zijn er die jiog altijd denken dat zij niet
mogen stemmen, en ik wil, aldus spr-, die dui
delijk maken dat zij het wel moeten
doe n- Het kiesrecht is er wel zonder hun
medewerking gekomen; maar thans moeten zij
hun stemplicht vervullen.
Voor ons, A.-R- geldt het dat Wij zijn en wil
len blijven Anti-Revolutionair, en dat wij zijn
tegen 'de omkeering van de orde. dat wij zijn
tegen de omwenteling van ons leven, omdat
die omkeering welke men wil, in den grond
der zaak is het willen doen heerschen in ons
leven van een neest die voor"het eerst als een
heerscliend beginsel is uitgeroepen m 1789 in
de Fransche Revolutie.
„Tegen de revolutie het Evangelie! Dat wij
dan persoonlijk en gemeenschappelijk vast ver
bonden blijven aan God en Zijn Woerd en
Wet om zoo hervormend en reformeerend op
het leven en. op al wat in dat leven bestaat,
in te werken-
Een daverend applaus volgde nadat d* W.r
Schouten zijn rede had geëindigd.
Voor het debat gaven zich op de heertn
Stol. Tol. Leman. Schorssing en Knuttel.
De heer Stol' (C-P"3 dankt den heer
Sohouten voor de zakelijke wijze waarop hij
ook over de Communistische levensbeschou
wing heeft gesproken.
Hij acht echter, dat de spreker te weinig
heeft igezegd van de huidige toestanden in het
maatschappelijk leven. De arbeidersklasse
wordt gedrukt, terwijl de kapitalisten groote
winsten opstrijken.
"Hij zegt voorts dat het Communisme den
Godsdienst niet bestrijdt. De regecriug dient de
behoeften van het volk te vervullen. Thans is
achter het maatschappelijk vraagstuk niet meer
op te lossen.
De heer Tol spreekt als Christelijk arbei
der en zegt dat het de kwaal van den tijd is
dat de arbeiders maar wat wordt voorgepraat.
De arbeiders worden bedrogen. Maar de arbei
ders dienen, naar de praktijk te zien! Die kan
leeren- Hij keurt het af in een vurig betoog
dSt er zoovele christenen zijn die de maat-
(Schappelijke toestanden verergeren.
De heer Leman maakt propaganda voor
den Ec. Bond. Hij zegt dat het niet moet schij
nen dat het alleen gaat tusschen A.-R. en
Rood;. Er zijn gok nog andere partijen, die met
rood niet medegaa/n, doch daarom nog niet A.-
R. zijn.
Voorts zegt hij niet te begrijpen dat tegen de
Chr. vrouwen wordt gezegd dat zij moeien
gaan stemmen. Waarom laat de A.-R. partij ru
zij zulk een 'blind vertrouwen in God' heeft.niet
Gods water over Gods akkertje loopem?
De heer Sc h lossing (S.D.A.P.) vindt
het dat er vanavond erg met de „roode lap"
wordt gezwaaid1. Hij betwijfelt het of dit voor
de A.-R. partij veel succes zal geven. Want
over de maatschappelijke toestanden wordt ge
heel gezwegen.
Doch deze verkiezing zal het wel duidelijk
maken dat er steeds meer stemmen zullen
worden uitgebracht en cr steeds meer arbeiders
en arbeidersvrouwen, ook Ohist dijken, zullen
stemmen op de S.D.A.P.
Hij keurt de wijze waarop de Chr. pers zijn
beginselen bestrijdt ten zeerste af.
Als Gods Woord inderdaad een licht öp het
.pad is. dan zouden alle Christenen het, dunkt
me. toch met elkander eens moeten zijn.
Spr. wekte de aanwezigen op rood te stem
me 11!.
Dr. Knuttel wijst op de vooruitgang
van het socialisme: door den heer Schouten
genoemd „een oirtkerstening die doorvreet".
Alle partijen ondervinden dit.
Niet door de onze wordt er revolutie gemaakt,
maar door die partijen, die vast blijven houden
aan het oude en bestaande en niet mede willen
gaan met de ontwikkeling.
De leus: tegen de revolutie het evangelie,
zal de ontwikkeling van de revolutie toch niet
kunnen tegenhouden.
Wij behoeven ons niet druk te maken, wij
behoorén tot de klasse die de toekomst in
haar hand heeft. Om het volk van de ondergang
te redden, aldus eindigt spr-, moeten de ar
beiders stemmen op de Communistische partij.
Dc heer Schouten bantwoordde kor-
telijk de debaters in een fraai gedocumenteerd
betoog.
Den heer Tol beantwoordend zeidc spr. dat
het ongetwijfeld .waar is dat er in de prakrijk
vele Christenen zijn die bewust of onbewust
tegen bun leerstelling en- ingaan. Daar zijn in
ons'Vaderland menschen, die zich Christenen
noemen-, en in dc praktijk tegen hun belijder k,
en tegen de Heilige Schrift in handelen.
Dit koert in de eerste plaats door de m?.chur
ge doorwerking van de zonde. Is er onder u.
is er op de wereld een mensch die goed
doet. volmaakt, volstrekt, absoluut?
Die mensch is er niet'. Dat is alleen God.
Geen enkele richting of partij bestaat er
waarin de aanhangers allen gelijk denken en
gelijk doen.
Spr.'s grootste bezwaar daarbij is da', men
hierover zich verocrdeelend heeft uitgelaten,
slechts naar één zijde, alleen naar de Christe
lijke kant.
Het is de roeping van elk Christen, dat hij
zijn levensbeginsel zoo ruim mogelijk uit
leeft-
Uit het betoog van den heer Leman moest
de heer Schoutën ccncludceren dat hij nog
nooit iets heeft begrepen van de opvatting van
de A.-R- partij op politiek gebied. Dat blijkt
ten duidelijkste» uit zijn bewering, als hij zegt
dat de vrouwen maar-riet'moeten stemmen,
daar alles tochge schied zooals he Opperwezen
heeft bepaald. Gij blijkt nog nooit onze leer
te hebben begrepen cr. op dat punt ook de Hei
lige Schrift-niet. Wij gelonven dat God öe
wereld heeft geschapen en die nog van oogen-
blik tot oogeriblik door Zijn Woord en Geest
bestuurt en onderhoudt. Hoe het ook op deze
aarde loopen moge. de uiteindelijke zegenpraal
van de elkander bekampende machten is aan
God.
De H- S. leert-ons dat wij hebben te wo-ste
len om de maatschappij te brengen onder de
Christelijke beginselen. En daarbij maakt 'het
geloof den mensch niet passief, maar ac
tief.
Uw partij, mijnheer Leman kent wel het
woord orde met een kleine o, maar niet de
Orde met een groote O-Uw partij erkend een
ingestelde orde van menschen. Wij
aanvaarden en wenschen te onderhouden de
orde. die niet door menschen. maar
door God is gegeven.
Tegenover andere partijen die een orde voor
stellen; is uw partij principieel weg.
Hierna beantwoordt spr. de heeren Knuttel en
v. Stol. beide Communisten.
U hebt een geloof dat als straks de
bestaande orde zal weggenomen zijn. er een
orde die beter is. zal worden ingesteld, en
uie wrede en gelijkheid brengen zal. Dit is
een misplaatst geloof.
Dr. Knuttel roept: Geen geloof, maar een
wetenschap.
De heer Schouten: Te den opzichte berust
uw wetenschap op het Darwinisme-
Onder degeweldige vooruitgang die in de laat
ste 25 jaren in de natuurwetenschappen is ver
kregen staat vast, dat op dit ©ogenblik geen
enkel eerste rangs geleerde op wetenschappelijk
göbicd, het darwinisme meer voor zijn rekening
neemt.
Het Communisme neemt als uitgangsptmt een
wetenschap aan,en beschouwt deze als waar cn
good; die door den tijd reeds bankroet heeft
geslagen.
De tijd zal komen, dat het Communisme zal
worden vaarwel gezegd, oimdat het ook weten
schappelijk onhoudbaar is geworden.
Uw strijd gaat tusschen kapitaal en proleta
riaat Veel verder en dieper gaat de strijd in
dit leven echter, tusschen de geest die liet
volk „zelfstandig"' maken wil en de strooming
die beweert dat alle geest is uit God. In het
menlschelijk hart zijn de uitgangen* van het
leven. De strijd gaat niet stoffelijk, maar gees
telijk.
De heer S c h o u t en zegit volgaarne be
reid te zijn over üif punt met den heer Knut
tel in 't openbaar te komen debatteeren. De
'heer Knuttel anwoordt, dat hij hiertoe
wel genegen is. (Applaus). De heer Schouten
roept voor dit debat de tusschenkomst van de
A.-R. Kiesvereeniging int Spreker vervolgt:
In Rusland, waar het Communisme - zijr.{;
idealen heeft, trachten te krijgen, is de draad
der geschiedenis doorgeknipt. Daarbij ontstaat
altijd wanorde. De maatschappij immers waar
in wij leven is het resultaat van eeuwen. Dit
weg te willen bannen, is in strijd met de ge-
openba" .waarheid Gods.
Den heer Slosscher beantwoordend zeide
spr. dat zijn partij wel veel beloofd, maar Git
dikwerf niet doen kan. Ik beloof niet
wat ik niet weet of ik T ook kan doen. Bii be
sluiten die vallen in den gemeenteraad moet
men in aanmerking nemen dat de raadsleden
deel uitmaken van de Overheid, en daarbij
dienen alle factoren in aanmerking genomen te
worden die invloed moeten en mogen uitoefe
nen; Wat wij W'i 1 1 e n, kan niet altijd.
Vóór ge de uitdrukking bezgt dat alle
Christenen gelijk moeien denken, moet gij
wachten, tot gij dat ideaal in uw eigen partij
hebt verwezenlijkt-
Mannen en vrouwen, zoo beslui: spreker,
bedenkt u. gaat de dingen na. en zoo ge u
verwant gevoelt aan de Anti-Revolutionaire
beginselen, stemt d<Tn op den
•heer P E R A!
(Daverend en langdurig applaus).
Door den heer Goslinga werd deze belang
wekkende en hoogst aangename avond daarna
met dankgebed gesloten.
STADSNIEUWS.
A. S. Donderdag, 1 Juli. zal het 23
jaar geleden zijn, dal do heer K. van
SteeriwijK in dienst trad bij den heer p,
J. Mulder, boekdrukker en lithograaf,
than? finna p. J. Mulder en Zoon, Broer
straal, alhier.
Iic-don herdenkt J- W. van Hees,
dat hij voor 40 jaar in dienst trad bij do
firma Gebr- Boot. scheepsbouw alhier.
Op 20 Juni 1880, fad hü bii'deze fiirma
opawichl in den jaro 1877 in dienst,
llij is dus bijna vanaf do oprichting bij
deze firma werkzaam, eerst als scheeps
maker in don houlen scheepsbouw en
later bi' wijziging van het bedrijf als
i j zo rw erker(boven f erker) in den ijzer-
bouw.
Dat oen zoodanig zeldzaam feu mot
onopgemerkt voorbij kon gaan. behoeft
geen betoog. In don voormiddag werd
hi: op hot privé-kantoor dor firma ont
vangen. waar hem de patroons eompli
monteerden en hom on de" couvert ccn
jubileum-gedachtenis 'overhandigdon.
Het personeel liet zich ook niet onbe
tuigd en offreerde hem zes stceien en
een o-oriGïooper mot matter.
Getroffen door deze bewijzen van aan
hanketijkheid. die. tevens "d- «mede ver
standhouding tusschen patroons en
personeel uitdrukken dankte dc jübi-
laris voor het hem aangebodene.
Den jubilaris wenschen wij met de
zijnen een recht aangenamen en gezel-
Hijgen dag en "wij hopen zeer. dat het
hem ces-even worde, dat hii noer gedu
rende tal van jaren op dezen goden k-
wanrdigen herinneringsdag mag terug
zien
Bij het eindexamen van de afdeeling
Hoogere Handelsschool der Middelbare
School voor Handel en Administratie te
's-Gravenhage verwierf W. J. A. Janse al
hier het diploma.
Het spoorwegtelegraafkantoor alhier zal
met ingang van 1 Juli a.s. op Zon- en
feestdagen geopend zijn van 810 en van
12.30 tot 2.30 uur.
De universiteit alhier heeft gevaar ge-
loope ëon harer beste leerkrachten te ver
liezen. Dr. H. Windiach, hoogleeraar in het
Nieuwe Testament, heeft een beroep ont
vangen naar de universiteit te Giessen in
Hessen. Hernack heeft tot de faculteit be
hoord; de vacante leerstoel is die van wij
len Bousset. Gelukkig kunnen wij tnede-
deelen. dat prof. Wlndisch voor het beroep
heeft bedankt, wat strekken zal bot groote
vreugde voor zijn ambtgenooten en leer
lingen. „N. B. Ct."
Aan het Zoeklicht.
Heiden. 26 Juni 1920*
Als ik" de Socialisten aan het werjfl
zie moet ik altijd donken aan de beloo*
verde bezeirtsteel.
De zaak was deze.
Er was een jongen die een kelde*
moest schrobben. Maar zooals meer
gaat, het jongmensch was liever lui 'd®iï
moe. En dies zon hij op middelen om
er op een gemakkelijke manier af te ko
men.
Dit gelukte. Door het. uitspreken van'
een 10 over woord wi'st hij het zoover te
brenger, dat oen bezemsteel ging wa
ter dragen.
Aanvankelijk ging dit prachtig. Maar-
het duurde niet lang of er kwam wa
ter teveel.' En tot overmaat van ramp
was hij het toovcrwoord vergeten. In
zijn angst nam hij een kloek besluit, en
sloeg de steel in twee stukken-. Dit mid
del bleek echter erger dan de kwaal'
want inplaats van één waren er nu twee
stelen die om het hardst water, aandroe
gen.
Gelukkeg kwam -tensbife de patroon
die de kunst verstond de beloovtring: te
breken en den jongen \-art den dood
door verdrinking te redden
Precies zoo gaat 'het nu oolc niet 'dé
Socialisten.
Ze 'kennen wel net toovcrwoorcl orrf
de menschen ontevreden te maken en
het revolutievuur 'e stoken
Maar als tenslotte de brand naar allo
zijden uitslaat en alles vernielt en ver
woest. dan staat men inct de handen'
in het haar.
Dan is men het toover woord vergelen?
OBSGilVATOR.
BINNENLAND.
Snikerkaart.
De Minister heeft ingetrokken het verbod:
van vervoer van gedroogde aardappelen cn
van alle producten door het drogen of'op
andere wijze verduurzamen van aardappe
len verkregen en het verbod van vermalen,
drogen of verduurzamen van aardappelen,
aardappelschillen en aardappelvezels.
Boter.
De Minister van Landbouw heeft bepaald
dat van de boter, bereid door producenten,
zal mogen worden uitgevoerd 35 pet. dei;
productie over de week van 1320 Juni.
Dispensatie.
De Minister van Landbouw heeft beslo-
ten tot nadere aankondiging dispensatie t?
verleenen met 30 Juni van het verbod
van uitvoêr. van: graphiet en daaruit ver
vaardigde artikelen' als grondstof en be
werkt, van zwavel, zoomede van stalen cy
linders, al of niet gevuld, voor het com-
primecren en afleveren van alle gassen;
met ingang van 25 Juni van het \erbod
van uitvoer van ammonium-fosfaat en van
peulvruchten en meel van peul
vruchten.
Staking bij de Haagsclie T. M.?
'Het hoofdbestuur van de Nederlandschei
Vereeniging van Spoor- en Tramwegperso
neel heeft een manifest verspreid onder het
personeel van de Ilaagsche Tramweg Maat-
schappij, waarin gezegd wordt, dat wan
neer in de Raadsvergadering van Maandag
de eischen van dit personeel niet worden
ingewilligd, de Nederl. Vereeniging tot sta
king zal besluiten. Ter behandeling van
de slakipgsvraag, in.verband met het ver
loop der raadsvergadering, roept bet-hoofd
bestuur het personeel op tot een vergade
ring in den nacht van Maandag 28 op
Dinsdag 29 Juni, ten 1 uur, in den tuin van:
het Volksgebouw, Prinsegracbt 73.
Staking fn- do textielindustrie.
Men meldt uit Enschede aan de „Msb":
Donderdag hebben een 15-tal inrijgsters em
aandraaisters, werkzaam bij de firma J. F.
Scholten en Zonen, alhier, wegens èe»
loonkwestie het werk gestaakt.
Een 15-tal aanlangefers werden door deze
staking, die buiten de organisaties omgaat,
reeds werkloos, terwijl te verwachten is dat
met een paar dagen ook de weverij zal
moeten worden stopgezet.
Do koizerlijks familie.
Dc keizerin etc voelt zich than? be'er
dan voor ceo!?r maanden. Dc -plolc 'lin-
ge komst v»n Prins Joachim te Doorn 13*
ntel.s bijzonders. Pnjis Joachim, üle te
Berlijn sludcert had verlof gekregen zijn
ouders lo bezoeken, waarvan hij dan
ook gebruik heeft gcmnakL Verleden
week Donderdag kwam hij te Doorn aan
begaf zich den daarop* volgenden dag1
naar zijn broer op Wienngen, d!ie loen
toestemming kroeg eveneens zijn oudrtrs
te mogen opzoek»*n. De kroonprins ging
per motor rijwiel, prins Joachim per
auto Do bcCfio prinsen bleven tot Woens
dag in Doorn. Des morgens vertrok prins
Joachim cn des middags de kroonprins.
De kroonprins gv'ng per auto naar Drio- j
bergen, vanwaar hij per motorfiets de
re.is voortzette Rij het vertrek \an z.in
zoons wuifde de keizer hen van het bal-r