tweede Biad.
Zaterdag 17 April 1920
wijg vsor Zijn aangezicht!
Haar de ÏJeere is in Zijn heiligen tempel:
Swijg voot Zijn aangezicht, gij ganscLe
aarde.
Heb. 2 20
Zwijgen staat tegenover spreken. Dit
ïjjgën ka-w meer dan 'één reden hébben,
kiuai zwijgen uit gebrek aan slof, om
ga niets weet te zeggen; uit vrees, om-
gjj niets'durft 'ie zeggen; uit eerbied,
idat ge i/eselt niets te mogen zeggen .(zoo-
een welopgevoed, kind zwijgt wanneer
n ouders preken).
In 't algemeen herinnert het spreek-
►orti ons er reeds aan dat zwijgen een
jeiüjke kuneiü is. ijgen §pud waarfleer-
ar. De mensch Is pinaigraag. Hoe wel-
m is het menigeen tegen de woorden en
den van zijn medemensch eigen tong
as duchtig te kunnen roeien!
Helaas, ook de woorden en dad?n Gods
wden dikwijls niet ontzien. En dit selnjii-
ar met zooveel rechi. Er is zooveel woe-
i en woeden der zonde op aarde. Met
igelwekkende isnelheid streeft zij naar
opperheerschappij onder de volken, al
gebod Gods minachtende en vertredende,
goddelijke orde omk-eerende. En nu
hijnl de Heere dit alles lijdelijk aan te
«o, terwijl Hij toch met één woord 2Sj-
t almadst kon tusschenbeide teedtai.
larbij zijn Zijn eigen wereMfladen zoo
liidit-nöl Zijn doen jegens Zijn volk is
enigwerï zoo onverklaarbaar, schijn!, souas
hard!
Ki6t overbodig is daarom, in wereldwee
levensleed, de opzettelijke vermaning:
Zwijg voor Zijn aangezicht!'
Wannder daarbuiten onder lauw-zwoeïe
dit dreigende wolkgevaarten aan den toe-
elkoepel oprijzen en straks vnurflitsen
itscbïeien en domdersüagen kneïteinemd tos-
irslen, komt er dan niet een stilzwijgen
rer de gansehe schepping? Dam buigt het
aan den slootkant in onbewttien èer-
ied den kop; dan verstomt de zang der
>ge!en en de hoornen staken hun bewoeg-
lk bladerspel; dan zwijgt de mensch voor
m God der eere! Zulk zwijgen nu vraagt
od ten allen tijd; ook in dezen tijd,, waar
in Hijzelf in en achter alle revolutie de
>nde zoo schrikkelijk oordeelt Een zvrij
en in eerbied en diep ontzag. Niet slechts
tn sommigen, doch van de gansche aar-
0, hoor het antwoord op dien eisch
ods, vanaf de einden der aarde! ..Zwijg!"
oept de Heere aan de wereld toe, ..zwijg,
erend voor Mijn vermogen, eiideifend
oor het vuur biijns looms, waardoor Ik
lie volken in één ©ogenblik in den brand
utiner zonden rechtvaardig kan doen om-
omen, buk U in verootmoediging zeer
iep voer Mij neder, kom tot inkeer, be-
eer U!" Doch in haar breede rijen is dfe
proep Gods voor de wereld en die in
iaar naar de macht grijpen jnisê een uit-
Iaging om hun keel nog verder te openen,
en gillend togbja de aarde en den hemel,
eg:« elkander en legen God, raast de
irercld liaar ondergang legemrM', om eerst
araks. in het einde, door hei volle oordeel
ïods tot zwijgen te worden gedwongen.
Ooi; voor wie God keni is het zwijgen
roor Zijn aangezicht moeilijk. Het is den
Itóilge kunst die de mensch zichzelf niet
kan leeren.
De Heere moet er Zijne genade toe ver-
t a-een en zwijgend maken.
Dat wil Hij schenken in den weg des ge
boete. Onder hei te voet vallen voor Hem en
cneekende Hem aanroepen wil Hij ant
woord geven aan de ziel die bijna vragens-
moecle werd. Dan wil Hij doen verstaan
Hat Zijn gemoed niet met één -enkel1-:- smet
van onrecht is bevlekt; dat Hij verre is van
goddeloosheid en troont in Zijn hemel-
empel van volkomen heiligheid; dat geen
hardvochtigheid Zijn liefde heelt bevroren
toï ijskoude hardheid, doch Zijn har! ook
onder Zijn oordeelèn altijd vol is van
vaderlijke liefde tot Hem rreezen. En bij
dat verslaan klimt de ziel, die te voren in
bangheid ver van den Hf^rc zich voelde,
weer gereedcr ten berge van Zijn heiligheid
gaat in Zijn heiligdom en belijdt met
eigen stem, in kinderlijk ontzag en eer
biedige vre&ze voor Zijn hooge Majesteit:
„Heilig rijn, o God. Uw wVgen;
Niemand spreek Uw hoogheid tegen'.'-'
Dat spreken voor het aangezicht
Cftds is dan wel het meest volstrekte z w ij-
6en. En, als er dan toch weer een koon
ran tegenspraak oprijst, in heil hart. laat
godvruchtige ziel zich niet enkel ver-
anen door God, doch vermaant zichzelf:
-.Gij, o mijne ziele, zwijg Gode, want va»
Bern is mijne verwachting!"
Ook al begrijpt ge God niet, door het ge
loot is het U dan tot zekerheid dat a 1 Zijn
ook Zijn wegen van gericht en
duisternis, wegen der zaligheid, voor Zijn
volk zijn. En dan wordt ook geleerd dat 't
raadzaam is ie zwijgen voor Zijn aan
gericht omdat wij ons zoo dikwijls vergis
sen, gelijk daarna zoo menigmaal blijkt,.*.
Wanneer, met name, zou met meer schijn
van recht de mond legen God kunnen rijn
geopend, om Hem van onrecht en wreed
heid te beschuldigen, dan toen Hij Zijn
eigen Zoon overgaf in de handen van moor
denaren? En bleek toen niet reeds ten
derde dage dat deze doodsgang juist, de weg
tjrt het onverderfelijk leven was? Is niet
juist uit die schijnbaar onrechtvaardige
dood Gods het grootste heil; al de zalig
heid, ons toegekomen?
Zoolang -Wij nog „vóór des Heeren aan
gericht" zijn; zoolang wij in 'dl tijdperk van
den nog „toeveude dageraad" van den
jongsten dag verkeeren, vraagt de Heere
dat do mensch zwijge voor zijn God, dat
hel kind zwijge voor zijn Vader in de
toaüülcn. Maar als dat eindet waarbij de
Heere al rijn -doen zal veridla-refi, gekomen
is, zal degene die nii dat eindoordeel voort
komt, als een eeuwig levende moge/a 3pre-
Skeu, en willen spreken. Niet ran -alsnog met
Hrmi He itr'wisten, maar om Hem te behjdfeiL
„Gij hei>t mijn weeklagen veranderd in
een-rei Gij fbeM mijn-zak ontbonden en mij
met blijdschap omgord; opdat, mijne eer U
psalmzinge eri niet z wij g e Heeife,
mijn God. in eeuwigheid zal ik U loven",.
(Ps. 30.- 12, 13.)
A. M BOEHTXGA,
Sassemheim.
Uit de Pers.
WAARHEID OF P20PAGAWDA?
Het is de „S tan daard''- die onder
bovenstaand ©psrhrift'eens de aandacht
vestigt, -op _de proy-vraTida der socialis
ten. Het blad doel dit aldus;
,.Er zijn mt-nschen. die de sociaal-de
mocraten on-^prsefceiden -in fanatici,
vrelke heel de vsereld zon den villen op
offeren aan hun vraan, cn -bezadigde lie
den, diie, in soromïtre gevallen, lemnïn-
ste de waarheid nog welen le stellen ho
ven de eischen der pariij-pTDpaganda,
welke over het algemeen op niet al le
goeden voet staal mot de waarheid-
Tot die bezadigde lieden zon dan bijv.
de heer Van Kof hehooren.
fn hoeverre die faam verdiend is,
moge blijken uit een propagandage
schrift je,'door den heer Van Kol ge
schreven, en dal inzonderheid bestemd
schijnt voor verspreitdÊng in ïnöiê.
Iri -dat boekje wordt herhaald, dal
toen hej. Mandsche volk nog niel zelf
kon strijden voor rijn vrijheid on wel
vaart, de socdem. rusteloos voor In die
op de bres stonden en vrijwel alleen te
genover een machtig en winzuchtig
behoud, den strijd voerden voor groote
Indische levensbelangen.
De korte geschiedenis van Tndië is
deze, dat het arme volk verschrikkeïiik
wend uitgezogen: dal voot ons land
hebzucht "alleen de ware drijfveer was
van ai de bemoeienis met Indië. Nie
mand was er die pleilte voor een an
dere en betere politiek.
Zoo vonden, de socaaal-democraten
(den toestand', toen zïi in de Nederland-
sche A'olfevertegciiwDordiging hun in
trede deden.
Toen begon echter de strijd voor een
betere, behandelgig- van Indië.
Alles wat sinds gedaan is voor den
Indiër komt voor rekening van do so
ciaal-democraten en inzonderheid voor
-die van den heer Van KoL
fn groote bescheidenheid zegt hij hei
zelf
Nu is het zoover, dat de grondslag
gelegd is voor het zelfbestuur van
Indië.
De oude tactiek van de soc--dem-
Tnoet nu worden veranderd- Eens strem
den zij voor den Indiër, thans moeien
ai.ri'j e 1 hem strijden.
De dag stijgt, ter kimme. Het gestrooi
de zaad begint vrucht ie dragen.
^Er komt, een Indische Staat los ^*an
Nederland, die. stellig al de zegeningen
van de soeïaal-democratie zal genieten.
Wii men in Indië weten wal dól betee-
kent, dan kan uien in Hongarije, in
Rusland en thans o©2i in Buïïsckland
uiinemc-nd terecht. Voor Indfië zou het
misschien nog heel wal erger -worden-
Dit geschriftje zaï nu in Indië worden
verspreid.
Wij ontkennen niet. dof- Nederland
een schuld aan Indië heeft.
Maar hel wH ons voorkomen, 'dat het
ergste wat 'aan Indiië zou kunnen over-
kome.n. is, dat hel de sociaal-democralie
\-an u-l Europa inporieerde.
En dat in een lijd. nu de machteloos
heid var: die ?Srooming hier roods meer
en meer duidelijk wordt.
Als Indië aan iels behoefje heeft, dan
is het. aan de waarheid.
Het spjjt ons. dat de lieer Van Kol al
leen gedacht heeft aan de propaganda
voor wij zntlen nu maar zeggen
voor rijn partij.5*.
Wezp hel roer om!
Was maar -een ktejoe i'isschcrsscliiji l, en
t iras r!?t goed, er mee in r©lk zee te gaas.
'Dat -was ook nleï de óedoPIiHg: gsveesL Ze
hadier. aan de kus! willen "blijven, en *t was ook
ffotd weer, toen Tja uitvoeren. Maar pJoiserv?
was de wind opgestaan, en had bet kieine
scaeopje aangegrepen en de oiten zee iege-
iaagd. Eu bu -vloog he; voort voor den storoi. e;i
de twee mannen wisten riet, scat ze moesten
■Sen tkoarj^is hadden ze n'ei; ze rekendeu er
op, dat ze de kust rit: verlie-ea. Gaan zon aas
le zien en 'geen üand: ze voeren maar voort
zonder koers Maar ze meendeii loch we! te we
ten, dat de wind rit hei Zuidwesten irwa-m. en
wasoser ze an maar vóór den wind -fcloit-a.
dan moestee ze we! aan lasd kouten.
Es zc voeren voort mei snelle vaar; en tie-
reiïen geen Jard. Maar de wind1 werd beviger;
de so'.ven sloegen over hei iieice scheepje heen
tn vulden bet met water.
,Wat moesten ze begimien?
'i Waren gsen vreesachtige caïuren, Tom en
Jakob, en ze badden al h-ee". wat ruw weer over
bun zuidwester gehad, maar su bekroop ;oc3i de
vrees hun hart.
Zouden ze wel ooit het !and weerzien? Zo'uden
ze terugiecren lot vrouw en kind? En inden
niet. indien het water hun grai zou worden, wat
dan?
Ntfien, \tohk; mannen waren ze riot; ze
sloor den rich nooit aan God cn Zijn dienst,
maar als ©en mensch den -dood voor oogen
heen, dan komen er 'och wei eens eigenaar-
'digc gedachten bij hem op. Dan vraagt hij
toch wel eens, oï hij den heiligen God wel durit
oafcmoelen.
.Toni vooral maakte zich ongerust Hü sioad
aan r.cl roer en hield het Sievig in zijn sterke
vnislen. Rechtuit moesten ze todi; daar zouden
ze het land vinden. Als de schuit het zoo lang
maar kon uithouden!
En terwijl T-om dan zoo aan liet roer siaa'
daar is hel hem. of hij duideüjk iemauj hoort
zeggen: „Werp. het roer om!"
Zóó slerk fs hij ónder den indruk, dat naj niet
eens nadenkt, of het goed is of verkeerd: hij
kan nte: anders dan gehoorzamen. Onmiddellijk
doet hfj het; hh werpt het roer om, zoo ver als
hij -kan, cn trekt er tegen rit al rijn macht.
De schuit gehoorzaamt Ze draait en zweenkt,
en schiet ie dwarse richting vooruit in de sche
mering. -En welk een riibomst na een paar
minuien, daar dnrkt in het flauwe licht de kus; op
•en met groote vaart schuift de hoot op het
srand. Onze twee rissabers springen er af,
beklimmen het duin en vinden roensclteffjke wo
ningen. Ze rijn gered!
AI men lijd wanen ze langs de kost gevaren,
en nooit zouden ze die hebben bereikt. Bo bet
draaien van oe boot gingen ze naar de kust, en
werden ze behouden.
„Werp het roer om!" Hoe gelukkig, dat Tom
oumradeTSjk het bevel gehoorzaamde. Hij ge
loofde teler stellig en "vast, dat God Zelf hem
dat bevri had toegeroepen. Wie anders zou het
ook hebben gedaan!
Maar toen begreep hij ook, dat God ïiemvhet
leven niet bad gered, opdat- -hij wat langer'zo-u
leven, maar opdat zijn ziel zon worden behou
den. -,!k moet 'het roer van mijn leven omwer
pen,"" zei Tom, eu hij d-ecd 'het. Hij wendde zich
to: God; hij deed belij-d-enis van zijn zonden en
hij geloofde in Jezus. Zod vond hij vrede.
J. N. V.
VAN ALLES WAT.
KNAP!
In een spoorcoupé zitten twee handels
vrienden tegenover elkaar en voeren een ioa
gesprek.
„Kijk daaT <eens wat 'n schapen", merkt
-de een op, wijzend naaT - een kudde scha
pen in de wei.
„.Hoeveel zonden er flat wel zijn?"
„Hoeveel,, hoeveel?', vraaga, de ander,
.wel dat rijn er precies 347."
..Hoe vd>e! jij dat zoo pTbcïes 5n eens"
.schampert de ander terug.
,,Wri, del- is doodeenvoudig tc«ch"„ oohj-
kert de t-en-te. „ik tel even de poo*en en
doel -dié dan door vier"*.
PAREL EN UT.
Eea parel is. net als een ai, mit lagen
ougc&ouwd. De lagen rijn zeer hard. maar
met. voldoende routine kan de eene laag
na de andere venrijderd, ''en de parel ge
peld -worden. Soms gebeurt dat raeS pare
len, die gevelkS1 of beschadigd, rijn. En het
kan gebeuren, dat dof Te., ruwe parellen,
voor een paar gelden gekocht, na het pel
len voor duizenden nog niet te koop rijn.
BAMBOE.
De l^analMN? MoeSt pas na z'n dertigste
„xar. Dan geeft hij overvloedig zaad en
sierfti daama.
M\?n zegt, dat in l«t? in Engelsch-Indië
een hongersnood werd bezworen door het
plotseling Moeien van den hamhoe. 50.00-9
menschen Imkken naar de jungles en ver
zamelden het voedzame zaad.
UIT DE KERK.
ïn de oerRte 8 tuaaarden van 1910 zijn te
üjeuköUn 21Ó00. menschen uit de kerk ge
treden. Tm Taiïsrersoimde in de laatste
week van 1919: 90» personen. In Harburg
in dezelfde week o.a. 3000. In Hamburg
den 2Meii tijd 10Ö0 personen dagelijks ge-
óurcvnde 14 dagen.
In de Nieow-Aposfo3jsciae garoeenle is
eene scheuring gekomen. Twee hunner bis-
schopcen rijn van de hoofdleiding uitgeslo
ten. 7,ij en een aantal hunner gembenH-en
in Saksen en Wurtenberg hebben zich hij
de z.g. Pinksferbeweging aangesloten.
ERG „BIJ".
Een reiziger venfc-lL dat hij Hindoekinde-
ren had gezien, die vol!eerde handweikJie-
ö'en waren ou een leeftijd, dat andere kni
el eren heit alfabet, laer-am. Een van de beste
ho-ulsnijders. die bij ontziinette, was een
tongen van zeven en de kostbaarste kl^-
(ï-ïr, worden geweven door kinderen bene
den de tien.
JERUSALEM IN SNEEUW.
Een geweldige sneeuwstorm heeft in de
bmiij van Jeruzalem gewoed. De sneeuw
lag 'luior en daar een mét-er -hoog. In G-eth-
seuiané zijn tal van boonien onKvoridd,
t»venals iioawens in het geheels district
Deze sneeuwstorm was de lievigs!e sinds
186?). Men schat de schade o-p minstens 3
midi oen guiden.
De Iweroemde boom ..EI Biiüni", waar
aan vroeger beschuldigden opgehangen
weiden, woei door den slorm om. De le-
geade zegt, dat. als deze boom valt, ook
het Tucksrii; rijk zal vailen, vandaar, dal
men den boom met ijzeren banden vast
gebonden. 'had
Dn- bevolking van Jeruzalem is zeer ón
der den indruk van dit slechte voorteek-en.
STUDENTEN STAKIML.
In Karlsralüe is eqa studenlenstakio g
uitgbbroken aan de Teefinisciie h-oogeschool
•oandai professor Max Maijer aldaar beroe
pen was en dete een Jood is en door zijn
aanstelling beide chemische Jeersioelec
dan door J-odan bezet zonden zijn. De pro
fessor heeft nu roor het beroep bedankt.
Dit gevat echter toekent ons weer op bij
zondere wijze ©enerzijds de superioriteit
van iiM. wondervoJk Israels en anderzijds
de voorbereiding van de laatste groote ver-
dinkking der kinderen Israels. Het-Anti-
semislismo zal ïen slotte de Joden raar
Palestina, -drijven, alwaar ze hun groote
iouteringsoven vinden zullen.
DE BIJBEL.
Hei Amerikaansche Bijbel Genootschap
hteeft het volgende telegram gekregen van
Hsn Shiti Chang, president van -de Chinee-
sche i-epubliek.
„Het ondeiwijs in alle deugden, dat
vervat is in de Heilige Schriften van den
godsdienst van Jezus, heeft een ongelimï-
leerden invloed ten goede teweegge
bracht bij alle Christenen in China, en
heeft do standaard van mijn volk in alle
lijnen van waren vooruitgang verhoogd
ïk hoop zK-r dat de todtomstig© welda
den die uit de Heilige 'Schriften zullen
voortkomen, uitgestrekt zullen worden tot
het einde der aarde en de vroegere zege
ningen verre -overtr-effen.
BAAT EN KWAAD.
Ats de slakke komt gekropen
iilcr en ginder door het iuiis,
Is a' roet haar slijm bedropen,
Niet- één- kamer blijft er k-niseh.
Maar het iméde! is te vinden
(Om het vuil, het leelïjk ding,
Op te schorsen, in te binden,
Dat bet niet ïe verre gin?.
Men behoeft maar zont te krijgen.
Dat men op rijn lichaam strooit;
Straks zoo zal het uqkrzëge®,
ï'Ais. het ijs, wanneer het 'dooit.
Ais de lusb u komt bekoren.
En n kruipt omtrent -het brein,
Geeft den moed toch riet verloren,
Maar bewaart tuv leden rein!
Uit haar vnil is wel te komen,
Laat maar 't kwaad niet verder ©a®n;
Zont, rit Godes Woord genomen,
Kan de zonde tegenstaan.
JACOB CATS
KLACHT VAN EEN BRIEFKAART.
Een brMkaart was ik eens, toen was ik
(dik en stevig;
Nu ben ik dun en ©lap, aam ikreuklen
(onderhevig.
Imdïeai *i zóó voort moet gaan. -en 'k zou
(hm vreezen schier.
Word ik nog op het rindeen blaadje
(vloeipapier.
Frankrijk Moed! dood-
Een Ffanseh blad doet de vol
gende m-edodfeeling betreffende -bevol-
king-statislieken in Frankrijk en Pruisen;
„Van 1 Juli 1914 tot 30 Juni 1918 is de
Fransche bevolking der niet bezette gebie-
dem (33 jziillaoen imwomers) ma-et 973.000
verminder-d. De in den oorlog gesneuvel
den rijn natuurlijk niet meegeraden d.
In betzelfde tijdperk ging de Pruisische
bevolking (42 nnülioen inwoners) met
313.990 achteruit
Aldus is de achteruitgang in Frankrijk,
dat 9 milLioen inwoners minder telt. dan
Pruisen, 3 maai zoo groot ais in Pruisen.
Rekening gehouden niet de 10 bezette de
partementen, waarvan geen volledige sta
tistieken rijn, doch waar natuurlijk de ge
boortecijfers zeer laag en de .sterftecijfers
zeer boog gewenst rijn, is de vermindering
der Fransche bevolking nog grooter dan
bovengnoemdc cijfers zeggen.
Het groolë verschil tusschen Frankrijk
en Pruisen vindt rijn oorzaak uitsluitend
in de hoogere géhoorterijfers in Dultsch-
land, ook gedurende den ooriog.
Hierbij dieni nog le worden opgemerkt,
dat de Duitsche bevoJkïng thans opnieuw
stijgende iis, terwijl de Fransche nog steeds
achteruit gaat."
Lichamelijke opvoeding.
Religie der Kruises, slechts
gij vereenigt in oen krans ran
deemoed en kracht een dub
belen palm!
Schiller.
Htd wezen der lichaamsoefeningen wordt
zeer miskend, vooral onder ons Christen
volk. Van deze en gene zijde wordt de
vrees uitgesproken dat door een ruimere
toepassing er van, den mensch, en vooral
den jongen mensch. ran het eene noodige
wordi afgeleid. Het tegendeel is waar. De
ervaring heeft veeleer geleerd, dat in een
slecht opgevoed liéhaam de hartstochten
zich krachtiger dan ooit doen gelden. Of
was het een bezwaar voor het godsdien
stig leven van -onze Transvaalsche boenen,
dat ze zich, door hun natunrleien, een
g&r/uanengestalte wisten ie bezorgen? Zij
geven ons een beeld van een volk dat
wenscht te leven in Godes vrees, maar te
gelijkertijd de noodige zorg aan de ont
wikkeling des lichaams wist te besteden.
Paul Erüger was ïn zijn jeugd bekend
om zijn vlugheid en.kracht Men zegt van
hem, dat hij eens tegen drie van de vlug
ste Zoeloe-hardloopers liep en ze in de
vier-en-twintig uur tien mijlen voorkwam.
Krüger werd eens door opstandelingen
omringd, die hem met de kolven hunner
geweren zochten te dooden of met hun
bajonetten wilden doorsteken. Een oog
getuige van dit gevecht zegt in de „Bos
ton Transcript
„Snel als het weerlicht zwaaide hij z'n
zwnard of deed het als een vurige tang
vliegen van kan: tot kant, en als hij sloeg
was -het raak." Na vijftien minuten strij
den legden de 20 muiters de unpens neer
en gaven zich over. Zijn geheele lenen is
Krüger, en met hein zijn dapper volk, een
man geweest van Godsvrucht- Zeer zeker,
in dit lolk vonden, en vinden wij geluk
kig nog, een dubbelen palm van deems-1
en kracht vereenlgt door de religie des
Kruisas, die hen de leuze deed vormen:
„Vreest God en houdt het kruit droog".
Meu beroept zich vaak op het Woord,
waar Paulus in 1 Tim. 4 8 spreek*: „Want
de lichamelijke oefening is tot ureinig
nuL" In de eerate plaats siaa; er „tot wei
nig nut", hetwelk in zich sluit, dat de
lichamelijke oefening, al is het dan slechts
weinig, toch wel eenig nut heeft
Wij moeten echter het Woord nemen
y.ooals het er staat en lezen in verbond.
Maar dan zult ge vier. dat de Apostel met
„de lichamelijke oefening" geheel iet? an
ders bedoelt dan lichamelijke ontwikke
ling en opvoeding.
Paulus zegt dat hij het niet "kan goed
keuren heil te zoeken in de lichamelijke
kastijding, dat is de „lichamelijk':-" oefe
ning, als onthouding van spijze eu het hu
welijk. In vers 7 zes* hij: ..Maar v rwt-rp
de ongoddelijke en oudwüfsche fabelen'
en in vers 8: ..Wan: de lteham»'ijKr-
ning is tot weinig nut; maar de godzalig
heid is tot alle d:. gen nut, hebbende de
belofte des tegenwcordigeii en des toökó-
mendet; levens."
Dr.* M. Luther verwijst in „Das NV je
Testament" bij het c.-rste gcd-K-i: -ju dit
vers, naar Romeinen 6 6 waar v - te-en:
„Dit wetende, dat ;.nze oude mertscu met
hem gekruisigd is", enz. Volgens U-vn r-g'
de Apostel dus niets meer oï miiilec u.^n.
Christus heeft.voor cms in het vleesch ge
leden en is of den Paasdimorgen lichame
lijk opgestaan. ïn Hem is dan ook de stof
vrijgemaakt van de schuld. Gij zi.it niet
onder de wet, maar onder de genade. Wat
kastijd gé dan uw lichamen nog? Christus
heeft genoeg gedaan. Verheerlijkt liever,
uw Schepper en Verlosser doar een God-t
zaligen wandel, want, zegt Paulus in zijn:
brief aan de Corinlhen I, C 20: gij zijt'
duur gekocht: zoo verheerlijkt dan God in
uw lichaam en in uwen geest, welke Godes
rijn.
Zoo as het den Christen dus geenszins
verboden de noodige zorg aan hei lichaam
en de lichamelijke oefening, in onzen zin,
te liesteden. Het is ook een eisch van «den
ïïjd. Waarom? Dit hoop ik een volgende
keer uiteen te zetten. De B.
EN SCHGCL.
Alen meldt ons: fti verband m-et het
omreden van Prof. E. I}Dumcr:rue, vaiS
Monlauban, heeft zich ïiler te lan-cle een
Comité 5-evöTTnd. dat jnronderhe." d on
der dc leden .van de Gereïonneerde Ker
ken belangstelling: hoopt te wekken!
v-oor de Evangelisch Gereformeerde
Kerken in Frankrijk. Door het versprei
den van literatuur en het, houden van
lezingen wiet lichtbeelden hoopi hel zijn
doel te ?>ereiken-
Het comité bestaat uit de volgende da
mes: Jonkvr. C- Gravin van Lintburg
Slirum, te Arnhem, presidente: Mevr.
W. P. van Asch van W ijdt geb. Van
Lêmburg SUrum, te Arnhem, secreta
resse-, Mevr. AV.-van DeJh geh. Van Rijn
berk, te Velp, viee-secrelaresse: Mef-
G. Bos. Parklaan 20. te Rotterdam, pen-
ningmeesteresse: •Mevr. L. Lindeboom
gvb. Harrensteïn, te Amsterdam, vice-
pewningmeesteffresse
Hel Comité "wordt bijgestaan dtomr de
heeren: Dr. K. Dijk, le 's-Gravenhage;
Ds. T. Ferverda, ie Amsterdam; Dr. H-
Kaajan, te Rotterdam en Ds. H. Koffij-
bor?. te Bolnes.
Daar vele kerkje-bouwen en scholen'
van deze Evnngelisch-Gereformeer.te*
Kerken vooral in het geboorteland \an
den groeten kerkhervormer Calvijn to-
iaal verweest ©ff ton zeerste besehadtRil
sajn, is hulp ook in geld dringend en
spoedig" ne^dig1- De nood is groot-
De Clir. Geref. Gemeente te Tien of-
den, heeft lot du-ver hare g'edsdnenst-
nefeningen^hield in hei Koning Wil
lemshuis aldaar, heeft de beschikkinsr
giekregén ©ver een eigen gebouw in de
Sneliiusslraat. Dit is gisterenavcm rt
in gebruik genomen, waarbij
vooTgaan zal Ds Hoogendoom, van
lasse.
lagevolige -de opdracht -hun ©egeren deo-r ■Sc
•vergadering van- des Bond van Naderbusdsche
predilcaivtec. Maaaial te Uirecb; g-sfcoörieu,
ib,ebben de heeren J. J. Ktiyper, C. W. Coolstna.
en D. Boer. zich Dinsdag vervoegdaan bef
geSxxrtr n'ar -de Alg. Synode der Ned. Hen-,
-Kerk, waar zü presUen; en secretaris aan ée
Alg. Sy-öodale Céaunissie beieid atkcdcu Itoe ïe
waard ie slaan.
Met de metste webvitfen-Sbeid «erden de
keereo ratvangea er hei rcsultaai van de in den
hesien t-ooc génoadse samensprcklngen roocki
rijn. dat d© yrcsêdeci aan- de her reu de verse-
kerisg i riai be: door hen overgebrachte ves-
zosk. rijode^ethcjeeai oopeji van een spoadve;'-
gaderleg «as de A'g. Sj*. Conunissle. iti zljs
•v-aMem oicvacg: zoa «wdSb- «gewSëgd.
Öissiag versaderdeu ie A rasier daos de
L:iterscüc prtdkaoki ouder ieilirg van Ds.
G. Msuiter ran ilariugen.
De Miniver ran Onderwijs. Kun
sten en Wetenschappen heeft ter Atge-
meene 'kennis gabraebt, dai beliouriens
©nvooraiene ©mstandichotien, liet mon
dobnge gestoelte van de examens ter
verkrijging van de akte ran bekwaam-
hc-üi ais onderwijzer-o- m. op de volgen
de pkalspn en tijden zal worden -aige
nomen;
te "s-Gravenhagf- in hr-t ecbeirw der
Loge. Fhiweeten Burarwal 22. op 17, it.
27 eis ^9 April en ©p 5, 8, 14 en 39 Mei
e-1teikens te beginnen des voorcud-
rioffs 9^0 uur;
te Rotterdam; in de sociëteit ..Harmo
nie**, Doete (ingang Vestwjde). op l». IC.
30. 2?. 27. 2ó. April. 4. C. 7, 18. 20. 27.
28 Atei en 3 Juni 192". telkens te begin
nen des voor middags ©m 9 uur;
te Amsterdam: in het gebouw ..De
Ruvtor". de Buy terkade. op 20. 23, 27,
2^ April. 5, 11,14, 21. 27 Mei en 1 Juni
1900, telkens te beginnen des voor mid
dags om 9 uur;
te Haarlem: in de boven zaal van dó
sociëlei; ..SuiC-Bavo". F medestraat op
16, 21 22. 24. 28 April. L <1 L'. Is.
20 on 27 Mei. 1920. telkens te beg nncn
de? voonunida^s te 9.39 uur;
te'Utrecht: in hel schouw ..Trene".
K( i 4raat 2, op 15. 20. 2i 23, 27, 29 April,
4. 7, 11 on 18 Moj 13B9, telkens tc begin
nen des voormiddag? 9 uur-
Prof. Dr. G. Ch A aiders, (hana
pred bij de Gr ref Kerk ran Ermelft
die daar Zondag 23 April a-s. zijn af
scheid hoopl I - preek-m ft voornemens
hel ambt ran hoopteeraar in de GodRc-
ieerdheid aan de Vrije Uniraissleii le
Amsterdam te aanvaarden op Vrijdag
2S Mei a- s- mei hel hoaden -ran een
inaugureele it-de.
Wal plaat pij era?
Twee 5oho«en .erhalsJeu naar Criioro:ë.
leder ar. hen wide tets overpbaten uit bet
ezen laai r ien Treem le. Dc ©ene -ara ecu
kieinen biieiKwerm racedc andere een dirtti.
Er i in seier. V^en a ers'ircicen; maar ie
èceh. eer, -.+xk voor der. Urimar Ir de kast-
streek «ebrac' t. de andere'eón:er de «ihere bij
roc yen ko5»e"Skeii boric.
Waar wy komen brenjea ai» ook wat, ceq
vloek of een eegen.
Wal plarfer. Trtj j pp :V deren?.