tweede Biad. Zaterdag 17 April 1920 wijg vsor Zijn aangezicht! Haar de ÏJeere is in Zijn heiligen tempel: Swijg voot Zijn aangezicht, gij ganscLe aarde. Heb. 2 20 Zwijgen staat tegenover spreken. Dit ïjjgën ka-w meer dan 'één reden hébben, kiuai zwijgen uit gebrek aan slof, om ga niets weet te zeggen; uit vrees, om- gjj niets'durft 'ie zeggen; uit eerbied, idat ge i/eselt niets te mogen zeggen .(zoo- een welopgevoed, kind zwijgt wanneer n ouders preken). In 't algemeen herinnert het spreek- ►orti ons er reeds aan dat zwijgen een jeiüjke kuneiü is. ijgen §pud waarfleer- ar. De mensch Is pinaigraag. Hoe wel- m is het menigeen tegen de woorden en den van zijn medemensch eigen tong as duchtig te kunnen roeien! Helaas, ook de woorden en dad?n Gods wden dikwijls niet ontzien. En dit selnjii- ar met zooveel rechi. Er is zooveel woe- i en woeden der zonde op aarde. Met igelwekkende isnelheid streeft zij naar opperheerschappij onder de volken, al gebod Gods minachtende en vertredende, goddelijke orde omk-eerende. En nu hijnl de Heere dit alles lijdelijk aan te «o, terwijl Hij toch met één woord 2Sj- t almadst kon tusschenbeide teedtai. larbij zijn Zijn eigen wereMfladen zoo liidit-nöl Zijn doen jegens Zijn volk is enigwerï zoo onverklaarbaar, schijn!, souas hard! Ki6t overbodig is daarom, in wereldwee levensleed, de opzettelijke vermaning: Zwijg voor Zijn aangezicht!' Wannder daarbuiten onder lauw-zwoeïe dit dreigende wolkgevaarten aan den toe- elkoepel oprijzen en straks vnurflitsen itscbïeien en domdersüagen kneïteinemd tos- irslen, komt er dan niet een stilzwijgen rer de gansehe schepping? Dam buigt het aan den slootkant in onbewttien èer- ied den kop; dan verstomt de zang der >ge!en en de hoornen staken hun bewoeg- lk bladerspel; dan zwijgt de mensch voor m God der eere! Zulk zwijgen nu vraagt od ten allen tijd; ook in dezen tijd,, waar in Hijzelf in en achter alle revolutie de >nde zoo schrikkelijk oordeelt Een zvrij en in eerbied en diep ontzag. Niet slechts tn sommigen, doch van de gansche aar- 0, hoor het antwoord op dien eisch ods, vanaf de einden der aarde! ..Zwijg!" oept de Heere aan de wereld toe, ..zwijg, erend voor Mijn vermogen, eiideifend oor het vuur biijns looms, waardoor Ik lie volken in één ©ogenblik in den brand utiner zonden rechtvaardig kan doen om- omen, buk U in verootmoediging zeer iep voer Mij neder, kom tot inkeer, be- eer U!" Doch in haar breede rijen is dfe proep Gods voor de wereld en die in iaar naar de macht grijpen jnisê een uit- Iaging om hun keel nog verder te openen, en gillend togbja de aarde en den hemel, eg:« elkander en legen God, raast de irercld liaar ondergang legemrM', om eerst araks. in het einde, door hei volle oordeel ïods tot zwijgen te worden gedwongen. Ooi; voor wie God keni is het zwijgen roor Zijn aangezicht moeilijk. Het is den Itóilge kunst die de mensch zichzelf niet kan leeren. De Heere moet er Zijne genade toe ver- t a-een en zwijgend maken. Dat wil Hij schenken in den weg des ge boete. Onder hei te voet vallen voor Hem en cneekende Hem aanroepen wil Hij ant woord geven aan de ziel die bijna vragens- moecle werd. Dan wil Hij doen verstaan Hat Zijn gemoed niet met één -enkel1-:- smet van onrecht is bevlekt; dat Hij verre is van goddeloosheid en troont in Zijn hemel- empel van volkomen heiligheid; dat geen hardvochtigheid Zijn liefde heelt bevroren toï ijskoude hardheid, doch Zijn har! ook onder Zijn oordeelèn altijd vol is van vaderlijke liefde tot Hem rreezen. En bij dat verslaan klimt de ziel, die te voren in bangheid ver van den Hf^rc zich voelde, weer gereedcr ten berge van Zijn heiligheid gaat in Zijn heiligdom en belijdt met eigen stem, in kinderlijk ontzag en eer biedige vre&ze voor Zijn hooge Majesteit: „Heilig rijn, o God. Uw wVgen; Niemand spreek Uw hoogheid tegen'.'-' Dat spreken voor het aangezicht Cftds is dan wel het meest volstrekte z w ij- 6en. En, als er dan toch weer een koon ran tegenspraak oprijst, in heil hart. laat godvruchtige ziel zich niet enkel ver- anen door God, doch vermaant zichzelf: -.Gij, o mijne ziele, zwijg Gode, want va» Bern is mijne verwachting!" Ook al begrijpt ge God niet, door het ge loot is het U dan tot zekerheid dat a 1 Zijn ook Zijn wegen van gericht en duisternis, wegen der zaligheid, voor Zijn volk zijn. En dan wordt ook geleerd dat 't raadzaam is ie zwijgen voor Zijn aan gericht omdat wij ons zoo dikwijls vergis sen, gelijk daarna zoo menigmaal blijkt,.*. Wanneer, met name, zou met meer schijn van recht de mond legen God kunnen rijn geopend, om Hem van onrecht en wreed heid te beschuldigen, dan toen Hij Zijn eigen Zoon overgaf in de handen van moor denaren? En bleek toen niet reeds ten derde dage dat deze doodsgang juist, de weg tjrt het onverderfelijk leven was? Is niet juist uit die schijnbaar onrechtvaardige dood Gods het grootste heil; al de zalig heid, ons toegekomen? Zoolang -Wij nog „vóór des Heeren aan gericht" zijn; zoolang wij in 'dl tijdperk van den nog „toeveude dageraad" van den jongsten dag verkeeren, vraagt de Heere dat do mensch zwijge voor zijn God, dat hel kind zwijge voor zijn Vader in de toaüülcn. Maar als dat eindet waarbij de Heere al rijn -doen zal veridla-refi, gekomen is, zal degene die nii dat eindoordeel voort komt, als een eeuwig levende moge/a 3pre- Skeu, en willen spreken. Niet ran -alsnog met Hrmi He itr'wisten, maar om Hem te behjdfeiL „Gij hei>t mijn weeklagen veranderd in een-rei Gij fbeM mijn-zak ontbonden en mij met blijdschap omgord; opdat, mijne eer U psalmzinge eri niet z wij g e Heeife, mijn God. in eeuwigheid zal ik U loven",. (Ps. 30.- 12, 13.) A. M BOEHTXGA, Sassemheim. Uit de Pers. WAARHEID OF P20PAGAWDA? Het is de „S tan daard''- die onder bovenstaand ©psrhrift'eens de aandacht vestigt, -op _de proy-vraTida der socialis ten. Het blad doel dit aldus; ,.Er zijn mt-nschen. die de sociaal-de mocraten on-^prsefceiden -in fanatici, vrelke heel de vsereld zon den villen op offeren aan hun vraan, cn -bezadigde lie den, diie, in soromïtre gevallen, lemnïn- ste de waarheid nog welen le stellen ho ven de eischen der pariij-pTDpaganda, welke over het algemeen op niet al le goeden voet staal mot de waarheid- Tot die bezadigde lieden zon dan bijv. de heer Van Kof hehooren. fn hoeverre die faam verdiend is, moge blijken uit een propagandage schrift je,'door den heer Van Kol ge schreven, en dal inzonderheid bestemd schijnt voor verspreitdÊng in ïnöiê. Iri -dat boekje wordt herhaald, dal toen hej. Mandsche volk nog niel zelf kon strijden voor rijn vrijheid on wel vaart, de socdem. rusteloos voor In die op de bres stonden en vrijwel alleen te genover een machtig en winzuchtig behoud, den strijd voerden voor groote Indische levensbelangen. De korte geschiedenis van Tndië is deze, dat het arme volk verschrikkeïiik wend uitgezogen: dal voot ons land hebzucht "alleen de ware drijfveer was van ai de bemoeienis met Indië. Nie mand was er die pleilte voor een an dere en betere politiek. Zoo vonden, de socaaal-democraten (den toestand', toen zïi in de Nederland- sche A'olfevertegciiwDordiging hun in trede deden. Toen begon echter de strijd voor een betere, behandelgig- van Indië. Alles wat sinds gedaan is voor den Indiër komt voor rekening van do so ciaal-democraten en inzonderheid voor -die van den heer Van KoL fn groote bescheidenheid zegt hij hei zelf Nu is het zoover, dat de grondslag gelegd is voor het zelfbestuur van Indië. De oude tactiek van de soc--dem- Tnoet nu worden veranderd- Eens strem den zij voor den Indiër, thans moeien ai.ri'j e 1 hem strijden. De dag stijgt, ter kimme. Het gestrooi de zaad begint vrucht ie dragen. ^Er komt, een Indische Staat los ^*an Nederland, die. stellig al de zegeningen van de soeïaal-democratie zal genieten. Wii men in Indië weten wal dól betee- kent, dan kan uien in Hongarije, in Rusland en thans o©2i in Buïïsckland uiinemc-nd terecht. Voor Indfië zou het misschien nog heel wal erger -worden- Dit geschriftje zaï nu in Indië worden verspreid. Wij ontkennen niet. dof- Nederland een schuld aan Indië heeft. Maar hel wH ons voorkomen, 'dat het ergste wat 'aan Indiië zou kunnen over- kome.n. is, dat hel de sociaal-democralie \-an u-l Europa inporieerde. En dat in een lijd. nu de machteloos heid var: die ?Srooming hier roods meer en meer duidelijk wordt. Als Indië aan iels behoefje heeft, dan is het. aan de waarheid. Het spjjt ons. dat de lieer Van Kol al leen gedacht heeft aan de propaganda voor wij zntlen nu maar zeggen voor rijn partij.5*. Wezp hel roer om! Was maar -een ktejoe i'isschcrsscliiji l, en t iras r!?t goed, er mee in r©lk zee te gaas. 'Dat -was ook nleï de óedoPIiHg: gsveesL Ze hadier. aan de kus! willen "blijven, en *t was ook ffotd weer, toen Tja uitvoeren. Maar pJoiserv? was de wind opgestaan, en had bet kieine scaeopje aangegrepen en de oiten zee iege- iaagd. Eu bu -vloog he; voort voor den storoi. e;i de twee mannen wisten riet, scat ze moesten ■Sen tkoarj^is hadden ze n'ei; ze rekendeu er op, dat ze de kust rit: verlie-ea. Gaan zon aas le zien en 'geen üand: ze voeren maar voort zonder koers Maar ze meendeii loch we! te we ten, dat de wind rit hei Zuidwesten irwa-m. en wasoser ze an maar vóór den wind -fcloit-a. dan moestee ze we! aan lasd kouten. Es zc voeren voort mei snelle vaar; en tie- reiïen geen Jard. Maar de wind1 werd beviger; de so'.ven sloegen over hei iieice scheepje heen tn vulden bet met water. ,Wat moesten ze begimien? 'i Waren gsen vreesachtige caïuren, Tom en Jakob, en ze badden al h-ee". wat ruw weer over bun zuidwester gehad, maar su bekroop ;oc3i de vrees hun hart. Zouden ze wel ooit het !and weerzien? Zo'uden ze terugiecren lot vrouw en kind? En inden niet. indien het water hun grai zou worden, wat dan? Ntfien, \tohk; mannen waren ze riot; ze sloor den rich nooit aan God cn Zijn dienst, maar als ©en mensch den -dood voor oogen heen, dan komen er 'och wei eens eigenaar- 'digc gedachten bij hem op. Dan vraagt hij toch wel eens, oï hij den heiligen God wel durit oafcmoelen. .Toni vooral maakte zich ongerust Hü sioad aan r.cl roer en hield het Sievig in zijn sterke vnislen. Rechtuit moesten ze todi; daar zouden ze het land vinden. Als de schuit het zoo lang maar kon uithouden! En terwijl T-om dan zoo aan liet roer siaa' daar is hel hem. of hij duideüjk iemauj hoort zeggen: „Werp. het roer om!" Zóó slerk fs hij ónder den indruk, dat naj niet eens nadenkt, of het goed is of verkeerd: hij kan nte: anders dan gehoorzamen. Onmiddellijk doet hfj het; hh werpt het roer om, zoo ver als hij -kan, cn trekt er tegen rit al rijn macht. De schuit gehoorzaamt Ze draait en zweenkt, en schiet ie dwarse richting vooruit in de sche mering. -En welk een riibomst na een paar minuien, daar dnrkt in het flauwe licht de kus; op •en met groote vaart schuift de hoot op het srand. Onze twee rissabers springen er af, beklimmen het duin en vinden roensclteffjke wo ningen. Ze rijn gered! AI men lijd wanen ze langs de kost gevaren, en nooit zouden ze die hebben bereikt. Bo bet draaien van oe boot gingen ze naar de kust, en werden ze behouden. „Werp het roer om!" Hoe gelukkig, dat Tom oumradeTSjk het bevel gehoorzaamde. Hij ge loofde teler stellig en "vast, dat God Zelf hem dat bevri had toegeroepen. Wie anders zou het ook hebben gedaan! Maar toen begreep hij ook, dat God ïiemvhet leven niet bad gered, opdat- -hij wat langer'zo-u leven, maar opdat zijn ziel zon worden behou den. -,!k moet 'het roer van mijn leven omwer pen,"" zei Tom, eu hij d-ecd 'het. Hij wendde zich to: God; hij deed belij-d-enis van zijn zonden en hij geloofde in Jezus. Zod vond hij vrede. J. N. V. VAN ALLES WAT. KNAP! In een spoorcoupé zitten twee handels vrienden tegenover elkaar en voeren een ioa gesprek. „Kijk daaT <eens wat 'n schapen", merkt -de een op, wijzend naaT - een kudde scha pen in de wei. „.Hoeveel zonden er flat wel zijn?" „Hoeveel,, hoeveel?', vraaga, de ander, .wel dat rijn er precies 347." ..Hoe vd>e! jij dat zoo pTbcïes 5n eens" .schampert de ander terug. ,,Wri, del- is doodeenvoudig tc«ch"„ oohj- kert de t-en-te. „ik tel even de poo*en en doel -dié dan door vier"*. PAREL EN UT. Eea parel is. net als een ai, mit lagen ougc&ouwd. De lagen rijn zeer hard. maar met. voldoende routine kan de eene laag na de andere venrijderd, ''en de parel ge peld -worden. Soms gebeurt dat raeS pare len, die gevelkS1 of beschadigd, rijn. En het kan gebeuren, dat dof Te., ruwe parellen, voor een paar gelden gekocht, na het pel len voor duizenden nog niet te koop rijn. BAMBOE. De l^analMN? MoeSt pas na z'n dertigste „xar. Dan geeft hij overvloedig zaad en sierfti daama. M\?n zegt, dat in l«t? in Engelsch-Indië een hongersnood werd bezworen door het plotseling Moeien van den hamhoe. 50.00-9 menschen Imkken naar de jungles en ver zamelden het voedzame zaad. UIT DE KERK. ïn de oerRte 8 tuaaarden van 1910 zijn te üjeuköUn 21Ó00. menschen uit de kerk ge treden. Tm Taiïsrersoimde in de laatste week van 1919: 90» personen. In Harburg in dezelfde week o.a. 3000. In Hamburg den 2Meii tijd 10Ö0 personen dagelijks ge- óurcvnde 14 dagen. In de Nieow-Aposfo3jsciae garoeenle is eene scheuring gekomen. Twee hunner bis- schopcen rijn van de hoofdleiding uitgeslo ten. 7,ij en een aantal hunner gembenH-en in Saksen en Wurtenberg hebben zich hij de z.g. Pinksferbeweging aangesloten. ERG „BIJ". Een reiziger venfc-lL dat hij Hindoekinde- ren had gezien, die vol!eerde handweikJie- ö'en waren ou een leeftijd, dat andere kni el eren heit alfabet, laer-am. Een van de beste ho-ulsnijders. die bij ontziinette, was een tongen van zeven en de kostbaarste kl^- (ï-ïr, worden geweven door kinderen bene den de tien. JERUSALEM IN SNEEUW. Een geweldige sneeuwstorm heeft in de bmiij van Jeruzalem gewoed. De sneeuw lag 'luior en daar een mét-er -hoog. In G-eth- seuiané zijn tal van boonien onKvoridd, t»venals iioawens in het geheels district Deze sneeuwstorm was de lievigs!e sinds 186?). Men schat de schade o-p minstens 3 midi oen guiden. De Iweroemde boom ..EI Biiüni", waar aan vroeger beschuldigden opgehangen weiden, woei door den slorm om. De le- geade zegt, dat. als deze boom valt, ook het Tucksrii; rijk zal vailen, vandaar, dal men den boom met ijzeren banden vast gebonden. 'had Dn- bevolking van Jeruzalem is zeer ón der den indruk van dit slechte voorteek-en. STUDENTEN STAKIML. In Karlsralüe is eqa studenlenstakio g uitgbbroken aan de Teefinisciie h-oogeschool •oandai professor Max Maijer aldaar beroe pen was en dete een Jood is en door zijn aanstelling beide chemische Jeersioelec dan door J-odan bezet zonden zijn. De pro fessor heeft nu roor het beroep bedankt. Dit gevat echter toekent ons weer op bij zondere wijze ©enerzijds de superioriteit van iiM. wondervoJk Israels en anderzijds de voorbereiding van de laatste groote ver- dinkking der kinderen Israels. Het-Anti- semislismo zal ïen slotte de Joden raar Palestina, -drijven, alwaar ze hun groote iouteringsoven vinden zullen. DE BIJBEL. Hei Amerikaansche Bijbel Genootschap hteeft het volgende telegram gekregen van Hsn Shiti Chang, president van -de Chinee- sche i-epubliek. „Het ondeiwijs in alle deugden, dat vervat is in de Heilige Schriften van den godsdienst van Jezus, heeft een ongelimï- leerden invloed ten goede teweegge bracht bij alle Christenen in China, en heeft do standaard van mijn volk in alle lijnen van waren vooruitgang verhoogd ïk hoop zK-r dat de todtomstig© welda den die uit de Heilige 'Schriften zullen voortkomen, uitgestrekt zullen worden tot het einde der aarde en de vroegere zege ningen verre -overtr-effen. BAAT EN KWAAD. Ats de slakke komt gekropen iilcr en ginder door het iuiis, Is a' roet haar slijm bedropen, Niet- één- kamer blijft er k-niseh. Maar het iméde! is te vinden (Om het vuil, het leelïjk ding, Op te schorsen, in te binden, Dat bet niet ïe verre gin?. Men behoeft maar zont te krijgen. Dat men op rijn lichaam strooit; Straks zoo zal het uqkrzëge®, ï'Ais. het ijs, wanneer het 'dooit. Ais de lusb u komt bekoren. En n kruipt omtrent -het brein, Geeft den moed toch riet verloren, Maar bewaart tuv leden rein! Uit haar vnil is wel te komen, Laat maar 't kwaad niet verder ©a®n; Zont, rit Godes Woord genomen, Kan de zonde tegenstaan. JACOB CATS KLACHT VAN EEN BRIEFKAART. Een brMkaart was ik eens, toen was ik (dik en stevig; Nu ben ik dun en ©lap, aam ikreuklen (onderhevig. Imdïeai *i zóó voort moet gaan. -en 'k zou (hm vreezen schier. Word ik nog op het rindeen blaadje (vloeipapier. Frankrijk Moed! dood- Een Ffanseh blad doet de vol gende m-edodfeeling betreffende -bevol- king-statislieken in Frankrijk en Pruisen; „Van 1 Juli 1914 tot 30 Juni 1918 is de Fransche bevolking der niet bezette gebie- dem (33 jziillaoen imwomers) ma-et 973.000 verminder-d. De in den oorlog gesneuvel den rijn natuurlijk niet meegeraden d. In betzelfde tijdperk ging de Pruisische bevolking (42 nnülioen inwoners) met 313.990 achteruit Aldus is de achteruitgang in Frankrijk, dat 9 milLioen inwoners minder telt. dan Pruisen, 3 maai zoo groot ais in Pruisen. Rekening gehouden niet de 10 bezette de partementen, waarvan geen volledige sta tistieken rijn, doch waar natuurlijk de ge boortecijfers zeer laag en de .sterftecijfers zeer boog gewenst rijn, is de vermindering der Fransche bevolking nog grooter dan bovengnoemdc cijfers zeggen. Het groolë verschil tusschen Frankrijk en Pruisen vindt rijn oorzaak uitsluitend in de hoogere géhoorterijfers in Dultsch- land, ook gedurende den ooriog. Hierbij dieni nog le worden opgemerkt, dat de Duitsche bevoJkïng thans opnieuw stijgende iis, terwijl de Fransche nog steeds achteruit gaat." Lichamelijke opvoeding. Religie der Kruises, slechts gij vereenigt in oen krans ran deemoed en kracht een dub belen palm! Schiller. Htd wezen der lichaamsoefeningen wordt zeer miskend, vooral onder ons Christen volk. Van deze en gene zijde wordt de vrees uitgesproken dat door een ruimere toepassing er van, den mensch, en vooral den jongen mensch. ran het eene noodige wordi afgeleid. Het tegendeel is waar. De ervaring heeft veeleer geleerd, dat in een slecht opgevoed liéhaam de hartstochten zich krachtiger dan ooit doen gelden. Of was het een bezwaar voor het godsdien stig leven van -onze Transvaalsche boenen, dat ze zich, door hun natunrleien, een g&r/uanengestalte wisten ie bezorgen? Zij geven ons een beeld van een volk dat wenscht te leven in Godes vrees, maar te gelijkertijd de noodige zorg aan de ont wikkeling des lichaams wist te besteden. Paul Erüger was ïn zijn jeugd bekend om zijn vlugheid en.kracht Men zegt van hem, dat hij eens tegen drie van de vlug ste Zoeloe-hardloopers liep en ze in de vier-en-twintig uur tien mijlen voorkwam. Krüger werd eens door opstandelingen omringd, die hem met de kolven hunner geweren zochten te dooden of met hun bajonetten wilden doorsteken. Een oog getuige van dit gevecht zegt in de „Bos ton Transcript „Snel als het weerlicht zwaaide hij z'n zwnard of deed het als een vurige tang vliegen van kan: tot kant, en als hij sloeg was -het raak." Na vijftien minuten strij den legden de 20 muiters de unpens neer en gaven zich over. Zijn geheele lenen is Krüger, en met hein zijn dapper volk, een man geweest van Godsvrucht- Zeer zeker, in dit lolk vonden, en vinden wij geluk kig nog, een dubbelen palm van deems-1 en kracht vereenlgt door de religie des Kruisas, die hen de leuze deed vormen: „Vreest God en houdt het kruit droog". Meu beroept zich vaak op het Woord, waar Paulus in 1 Tim. 4 8 spreek*: „Want de lichamelijke oefening is tot ureinig nuL" In de eerate plaats siaa; er „tot wei nig nut", hetwelk in zich sluit, dat de lichamelijke oefening, al is het dan slechts weinig, toch wel eenig nut heeft Wij moeten echter het Woord nemen y.ooals het er staat en lezen in verbond. Maar dan zult ge vier. dat de Apostel met „de lichamelijke oefening" geheel iet? an ders bedoelt dan lichamelijke ontwikke ling en opvoeding. Paulus zegt dat hij het niet "kan goed keuren heil te zoeken in de lichamelijke kastijding, dat is de „lichamelijk':-" oefe ning, als onthouding van spijze eu het hu welijk. In vers 7 zes* hij: ..Maar v rwt-rp de ongoddelijke en oudwüfsche fabelen' en in vers 8: ..Wan: de lteham»'ijKr- ning is tot weinig nut; maar de godzalig heid is tot alle d:. gen nut, hebbende de belofte des tegenwcordigeii en des toökó- mendet; levens." Dr.* M. Luther verwijst in „Das NV je Testament" bij het c.-rste gcd-K-i: -ju dit vers, naar Romeinen 6 6 waar v - te-en: „Dit wetende, dat ;.nze oude mertscu met hem gekruisigd is", enz. Volgens U-vn r-g' de Apostel dus niets meer oï miiilec u.^n. Christus heeft.voor cms in het vleesch ge leden en is of den Paasdimorgen lichame lijk opgestaan. ïn Hem is dan ook de stof vrijgemaakt van de schuld. Gij zi.it niet onder de wet, maar onder de genade. Wat kastijd gé dan uw lichamen nog? Christus heeft genoeg gedaan. Verheerlijkt liever, uw Schepper en Verlosser doar een God-t zaligen wandel, want, zegt Paulus in zijn: brief aan de Corinlhen I, C 20: gij zijt' duur gekocht: zoo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uwen geest, welke Godes rijn. Zoo as het den Christen dus geenszins verboden de noodige zorg aan hei lichaam en de lichamelijke oefening, in onzen zin, te liesteden. Het is ook een eisch van «den ïïjd. Waarom? Dit hoop ik een volgende keer uiteen te zetten. De B. EN SCHGCL. Alen meldt ons: fti verband m-et het omreden van Prof. E. I}Dumcr:rue, vaiS Monlauban, heeft zich ïiler te lan-cle een Comité 5-evöTTnd. dat jnronderhe." d on der dc leden .van de Gereïonneerde Ker ken belangstelling: hoopt te wekken! v-oor de Evangelisch Gereformeerde Kerken in Frankrijk. Door het versprei den van literatuur en het, houden van lezingen wiet lichtbeelden hoopi hel zijn doel te ?>ereiken- Het comité bestaat uit de volgende da mes: Jonkvr. C- Gravin van Lintburg Slirum, te Arnhem, presidente: Mevr. W. P. van Asch van W ijdt geb. Van Lêmburg SUrum, te Arnhem, secreta resse-, Mevr. AV.-van DeJh geh. Van Rijn berk, te Velp, viee-secrelaresse: Mef- G. Bos. Parklaan 20. te Rotterdam, pen- ningmeesteresse: •Mevr. L. Lindeboom gvb. Harrensteïn, te Amsterdam, vice- pewningmeesteffresse Hel Comité "wordt bijgestaan dtomr de heeren: Dr. K. Dijk, le 's-Gravenhage; Ds. T. Ferverda, ie Amsterdam; Dr. H- Kaajan, te Rotterdam en Ds. H. Koffij- bor?. te Bolnes. Daar vele kerkje-bouwen en scholen' van deze Evnngelisch-Gereformeer.te* Kerken vooral in het geboorteland \an den groeten kerkhervormer Calvijn to- iaal verweest ©ff ton zeerste besehadtRil sajn, is hulp ook in geld dringend en spoedig" ne^dig1- De nood is groot- De Clir. Geref. Gemeente te Tien of- den, heeft lot du-ver hare g'edsdnenst- nefeningen^hield in hei Koning Wil lemshuis aldaar, heeft de beschikkinsr giekregén ©ver een eigen gebouw in de Sneliiusslraat. Dit is gisterenavcm rt in gebruik genomen, waarbij vooTgaan zal Ds Hoogendoom, van lasse. lagevolige -de opdracht -hun ©egeren deo-r ■Sc •vergadering van- des Bond van Naderbusdsche predilcaivtec. Maaaial te Uirecb; g-sfcoörieu, ib,ebben de heeren J. J. Ktiyper, C. W. Coolstna. en D. Boer. zich Dinsdag vervoegdaan bef geSxxrtr n'ar -de Alg. Synode der Ned. Hen-, -Kerk, waar zü presUen; en secretaris aan ée Alg. Sy-öodale Céaunissie beieid atkcdcu Itoe ïe waard ie slaan. Met de metste webvitfen-Sbeid «erden de keereo ratvangea er hei rcsultaai van de in den hesien t-ooc génoadse samensprcklngen roocki rijn. dat d© yrcsêdeci aan- de her reu de verse- kerisg i riai be: door hen overgebrachte ves- zosk. rijode^ethcjeeai oopeji van een spoadve;'- gaderleg «as de A'g. Sj*. Conunissle. iti zljs •v-aMem oicvacg: zoa «wdSb- «gewSëgd. Öissiag versaderdeu ie A rasier daos de L:iterscüc prtdkaoki ouder ieilirg van Ds. G. Msuiter ran ilariugen. De Miniver ran Onderwijs. Kun sten en Wetenschappen heeft ter Atge- meene 'kennis gabraebt, dai beliouriens ©nvooraiene ©mstandichotien, liet mon dobnge gestoelte van de examens ter verkrijging van de akte ran bekwaam- hc-üi ais onderwijzer-o- m. op de volgen de pkalspn en tijden zal worden -aige nomen; te "s-Gravenhagf- in hr-t ecbeirw der Loge. Fhiweeten Burarwal 22. op 17, it. 27 eis ^9 April en ©p 5, 8, 14 en 39 Mei e-1teikens te beginnen des voorcud- rioffs 9^0 uur; te Rotterdam; in de sociëteit ..Harmo nie**, Doete (ingang Vestwjde). op l». IC. 30. 2?. 27. 2ó. April. 4. C. 7, 18. 20. 27. 28 Atei en 3 Juni 192". telkens te begin nen des voor middags ©m 9 uur; te Amsterdam: in het gebouw ..De Ruvtor". de Buy terkade. op 20. 23, 27, 2^ April. 5, 11,14, 21. 27 Mei en 1 Juni 1900, telkens te beginnen des voor mid dags om 9 uur; te Haarlem: in de boven zaal van dó sociëlei; ..SuiC-Bavo". F medestraat op 16, 21 22. 24. 28 April. L <1 L'. Is. 20 on 27 Mei. 1920. telkens te beg nncn de? voonunida^s te 9.39 uur; te'Utrecht: in hel schouw ..Trene". K( i 4raat 2, op 15. 20. 2i 23, 27, 29 April, 4. 7, 11 on 18 Moj 13B9, telkens tc begin nen des voormiddag? 9 uur- Prof. Dr. G. Ch A aiders, (hana pred bij de Gr ref Kerk ran Ermelft die daar Zondag 23 April a-s. zijn af scheid hoopl I - preek-m ft voornemens hel ambt ran hoopteeraar in de GodRc- ieerdheid aan de Vrije Uniraissleii le Amsterdam te aanvaarden op Vrijdag 2S Mei a- s- mei hel hoaden -ran een inaugureele it-de. Wal plaat pij era? Twee 5oho«en .erhalsJeu naar Criioro:ë. leder ar. hen wide tets overpbaten uit bet ezen laai r ien Treem le. Dc ©ene -ara ecu kieinen biieiKwerm racedc andere een dirtti. Er i in seier. V^en a ers'ircicen; maar ie èceh. eer, -.+xk voor der. Urimar Ir de kast- streek «ebrac' t. de andere'eón:er de «ihere bij roc yen ko5»e"Skeii boric. Waar wy komen brenjea ai» ook wat, ceq vloek of een eegen. Wal plarfer. Trtj j pp :V deren?.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1920 | | pagina 5