IJJ DNcii i: <<HR4!*T. P E MIJN LEOPOLD, 1884. MAANDAG 28 APRIL. B1NNENLANDSCHE BERICHTEN. AÜURT E IVI IEN. Nieuw zilveren School pen, is uitmuntend in 't gebruik. Per gros en en détail te verkrijgen bij den BOEK- KUNST- EN MUZIEKHANDELAAR B. BLANK EN BE R G. MARE N°. 58. SCHOUWBURG TE LEIDEN. I'. 100. I)e Courant verschijnt dagelijksZon- en Feestdagen uitgezonderd. De prijs der Courant is per vierendeel jaars f 1.50, franco p. p. 2. afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar voor 5 cents. De prijs der Advertentiën is van 14 regels 1.iedere regel meer 26 cents, groote[letters berekend naar plaatsruimte. r Bij deze Courant behoort een Bijvoegsel. LEIDEN. 26 April. Kunstgenot van hooge waarde belooft de Maatschappij tot Bevordering Jer Toonkunst hier ter stede te zullen schenken aan alle muziekliefhebbers, ran welke richting ook die den 2dt0 Mei e. k. zich naar de Gehoorzaal zullen begevenom de derde uitvoering van het teil einde spoedende seizoen met hunne tegenwoordigheid op te luisteren. Het programma vermeldt niets meer of minder dan de Zesde Symphonie. het beroemde Requiem van Cherttbini en een werk van zeer recenten datum, namelijk het Parzenchor van Brahms; men ziet het. voor verscheidenheid is gezorgd! Het «Gesang der Parzen", eene der jongste scheppingen (Op. 89) van den genialen componist, is tot dusver in deszelfs geboorteland nog weinig uit gevoerd (het staat thans op het programma van het Niederrheintsche Musik- fest in 't begin van Juni te Diisseldnrf) en hier te lande nog slechts te Rotterdam ten gehoore gebracht, ongeveer een maand of drie geleden. Als noviteit alleen zou het dus reeds geschikt zijn de belangstelling der Brahms- vereerders im ruime mate op te wekken; doch zij bovendien hierbij ver meld, dat het zesstemmige koor en de orkestrale begeleiding van den loogsten ernst en van breede conceptie getuigt en dientengevolge bij de uit voering te Rotterdam enormen indruk maakte. Cherubini's //Requiem" is sinls langen tijd hier Ie Leiden niet gemaakt; liet behoort tot zijn belangrijkste werken en bevat overvloed van zangrijke, liefelijke en verhevene oogenblikken. Tot de laatste rekent men wel in de eerste plaats N". 3, Dies irae", waar men in het onmiddellijk op den geweldigen Tamtamslag volgende pianissimo, de huiveringwekkende ver schijning meent te zien van de afgestorvenen, die uit de zich geopend hebbende graven langzaam herrijzen! Dit in 't kort over de koorwerken; het zangkoor der Afdeeling heelt het vocale gedeelte der uitvoering op zich genomen, en men weet dat dit, onder de bekwame en interpreleerende directie van den heer Daniël De Lange, iets praesteeren kan. Het aanvullende, maar geenszins minder belangrijke, deel van dit derde sldeelingsconcert bestaat, gelijk reeds boven vermeld, uit de Pastoral-sym- phonieeen kunstgewrocht, dal ons volop de tallooze schoonheden en won deren der natuur schildert en te genieten geelt; een meesterstuk, waarmede Beethoven alle anderen, zelfs Handel in zijn Messias en Bach in zijn ffeih- nachts oratorium, ver achter zich laat. Hij zelf voegde aan eiken Satz een opschrift toe, en liet het verder aan den executant of hoorder over 'Sich selbst die Situationen herauszufinden". Eu wie ware beter dan Beet hoven in slaat, ons het liefelijke en het ontzagwekkende der natuur te wtolken, hij, de natuurmensch en natuurbewonderaar bij uitnemendheid! Zoo schildert hij ons in den eersten Satz het //Erwachen heiterer Empfin- dongen bei der Ankunft auf dem Lande", en laat reeds hier en daar ook loens het woord aan de Oostenrijksche volksmuziek, waarvoor hjj zich zoo ioteresseerde en die hem reeds te veel voor draaiorgels het onderspit had moeten delven. De //Scène am Bach" componeerde hij midden in de natuur, bij een zacht raischende beek, op een heerlijk landelijk plekje nabij Heiligenstadt, een dorpje bij Weenen, en dienaangaande luidt Beethovens eigen verklaring: «Hier habe ich die Scène am Bach geschrieben und die Goldammern da obendie VVachteln, Naehtigallen und Kukuke ringsum habeu mit componirt". •Lustiges Znsammensein der Landleute" heet hel opschrift bij den 3dtn Satz, en 't is hier vooral dat B. op de ingeslapen landelijke volksmu ziek zinspeelt, en waar hij op de fijnste en geestigste wijze boerenbrui- lolts-muziek opdischt, waarbij men de dorpsmuzikanten beurtelings als 't ware ziet inslapen, om dan weer, uit hun dutje ontwakende, mechanisch er op los te videlen en toeteren. Het 4de en 5de deel, dat men gezamenlijk in den symphonischen vorm de Finale zou kunnen heeten. schildert ons het onwêer. dat de danslustigen overvalt met zjjn klctterenden regen en loeienden storm, en ze hals-over- kop den aftocht doet blazen (zou hierop het Presto aan 't slot van den 3de0 Satz niet doelen?) om, nadat de storm uitgebulderd heeft, gevolgd te wor den door een //Hirtengesang" (//Frohe und dankbare Gelühle nach dem Sturm")het onwêer heeft de drukkende hitte van den zomerschen dag weggevaagd, alles ademt frischheid en verkwikt zien we van het lande lijk uitstapie ons weer verplaatst in het dageljjksche leven. Dit alles te komen genieten en bewonderen bevelen wij ieder, die eenige liefde voor muziek heeft, ten zeerste aan; hel Amsterdamsche orkest waar borgt eene goede uitvoering. Zij van dit seizoen het leste tevens het beste. verkwikke ook dit schoone concert menigeen na zijne dagelijksche (Zie verder het Bijvoegsel Te Groenlo overleden U. I. VON SGHINDLER, Weduwe Hoog-Edel Gestr. Heer J. J. MiiLLER. Leiden, 26 April 1884. Eenige en algemeene kennisgave. Bezoeken kunnen niet afgewacht worden. J. H. MEISS. J. C. MEISS Muller. Voor de talrjjke blijken van deelneming, ondervonden gedurende de ziekte en bij het overlijden van onze geliefde Moeder en Behuwdmoeder, Mevrouw de Wed. A. H. KOOYKER VOGEL, betuigen wjj onzen innigen dank. Uit aller naam: Leiden, 26 April 1884. C. KOOYKER. Voor de vele bewijzen van hartelijke deelneming, bij het overlijden haret veelgeliefde Zuster en Aanbehuwdzuster, Vrouwe Maria Petronella Ludovic/ Catharina Van Bommel, Weduwe van den Wel-Edelen Heer Theodorui Wilhelmus Jacobus Van den Aardwegh, betuigd de familie VAN B0MME1 en VAN DEN AARDWEGH, haren oprechten dank. De Ondergeteekende betuigt zijn hartelijken dank voor de bljjken var belangstelling, bijgelegenheid zijner 40-jarige dienstvervulling als ambtenaai op den 18d,n dezer ondervonden. Leiden, 26 April 1884. C. J. LA RIVIERE S'. Wij Ondergeteekenden, Commissarissen der Onderlinge Brandwaarborg- Maatschappij, onder directie van de Heeren DE JONG en C".gevestigd te Amsterdamhebben het genoegen aan alle daarbij belanghebbenden te .be richtendat gisteren en '«"den door voornoemde Heeren Directeuren aan ont is gedaan Rekening e over hunne gehoudene Admi n'slratie over het jaa zijnde, met onze volkr Wij ontvingen daart denten en Deelgenoote schappij en mochten c Amsterdam, 25 April 1884. orde hovondet en geedL.eunag is in teren* oord- cc jr re- /on nauwicv.. cat van den xlsaJ i- „tem -ac h. en bloei en vooruiirang v-er-uigeo .,eoD»n:«-'Ai:»sen binnen de Stad, Mr. P. J. TEUIlvu m Jh'. Mr. C. H. BACKER. Commissarissen buiten de Stad, L. G. A. Graaf VAN LIMBURG STIRUM. M'. C. H. B. BOOT. NIEUWE ROTTERDAMSCHE SCHOUWBURG, Directeur WILLEN VAN ZUYLEX. MA ANDAG 88 APRIL 1881, Laatste Voorstelling in dit saizoen en ter benefice van den Heer WILLEM VAN ZUYLEN beroemd Tooneelspel in 3 Bedrijven (6 Tafereelen) van Adolph L'Arronge. Vertaald door Jac. De Vos. Pauze na het vierde Bedrjjf. Aanvang 4e 7 uren. PRIJZEN DER PLAATSEN Loges ƒ1.60. Baignoires ƒ1.40, Parterre ƒ1.—, Galerij /0.50. Plaatsen kunnen eiken werkdag van 10 tot 4 uren, Zondag van 10 tot 12 uren, besproken worden bij de Bureauliste, Langegracht 4 N'. 1, en op den speeldag aan den Schouwburg, van 10 tot 2 uren, a 10 Cents extra per plaats.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leydse Courant | 1884 | | pagina 1