AANBESTEDING. gegeven om de vriendschappelijke verslandhouding tusschen heide landen le handhaven. NEW-YORK, 15 Mei. De correspondentie betrekkelijk de Alabama-qnaestie bewijst, even als de boodschap van den president Grant aan den senaat, dat het bemiddelingsvoorstel door lord Granville is geopperd, ofschoon het denkbeeld vroeger door generaal Schenck te berde is gebragt. Het senaat- comité voor buitenlandsche zaken is gunstjg gestemd ten opzigte van het supplementair artikel. LONDEN, 15 Mei. Berigten van de Afrikaansche westkust maken melding tan eene aardbeving, die veel schade veroorzaakt moet hebbendoch waarbij geen menschen zijn omgekomen. BERN15 Mei. De bondsraad heeft besloten de bondsvergadering tegen 27 Mei a. s. bijeen le roepen, ten einde mededeeling te ontvangen van den uitslag der volkstemming over de herziene grondwet. NEW-YORK, 15 Mei. De kamer van koophandel alhier heelt besloten als bare meening aan het congres te kennen te gevendat het additionnele ar tikel van het tractaat van Washington behoort aangenomen te worden. In de boodschap van Grant, ten geleide aan bedoeld artikel, aan den senaat wordt gezegddat hij met het gevoelen van den senaat dient bekend te worden alvorens het voorstel aan te nemen. HET MUZIEKFEEST TE LEIDEN OP 33 EN 34 MEI 1873. (Overgenomen uit Caecilia. Algemeen muzikaal Tijdschrift van Nederland, 1872, N°. 10.) Wij gelooven dat het velen onzer lezers, die vermoedelijk ook voor een groot gedeelte bezoekers van bovengenoemd feest zullen zijn, aangenaam zal wezen, eenige bizonderheden te vernemen, omtrent de werken, welke ter opvoering zijn bestemd. Betreffende het oratorium Samson van G. F. Handel, onlleenen wij aan het tekstboekje van het muziekfeest in 1869 te Rotterdam gehouden, het volgende: Het oratorium Samson van Handel, voor den eersten feestavond ter uit voering gekozen, is ongetwijfeld een van de voortreffelijkste en allerwege meest op prijs gestelde werken des grooten meesters. Aan den tekst ligt John Milton's episch-dramatisch gedicht Samson Agonistes ten grondslag, waarvan Newbnrgh Hamilton de bekorting en bewerking op zich nam. Onmiddelijk na den Messias (die in 24 dagen van 22 Augustus tot 14 September 1741 gecomponeerd werd) begon Handel Samson te schrijven. Op 29 September, dus veertien dagen na de voltooijing van zijn Messias, was het eerste deel gereed, op 11 October het tweede en op 29 October 1741 het laatste deel, zoodat die beide groote oratoriën te zanten binnen tien op elkander volgende weken ontstonden. Volgens den eersten aanleg sloot het werk met het koor: Ewig schwebe um dein Grab," waarbij Handel later nog de tegenwoordige slot-nummers voegde; het geheel had hij dus op 12 October 1742 afgewerkt. De eerste uitvoering had op 18 Fe bruari 1743 te Londen, in den schouwburg Covent-gardenplaats. Het oratorium heeft ook in Nederland reeds door menige uitvoering roem verworven, waarbij, gelijk veelal builen Engeland hel geval is, J. F. Von Mosel's bewerking genoegzaam geheel gevolgd werd. liet was intusschen reeds lang bekend, maar is, sedert men kortelings door de uitgave der dnitsche Handel-Gesellschatt de partituur in haren oorspronkelijke!! vorm meer algemeen heeft leeren kennen, eerst duidelijk aan het licht gekomen, op hoe willekeurige wijze Von Mosel bij zijne inrigting er van is te werk gegaan en hoe hij daarin soms aan het eigenaardige zamenstel en daar door zoowel aan de eenheid als de afwisseling, die Handel aan het geheel gegeven had grootelijks afbreuk heeft gedaan Zoo b. v. groepeeren zich in de oorspronkelijke partituur om den blind gemaaklenoverwonnen held niet slechts zijn vader *Manoah (dien Von Mo- sel in Samson's vriend herschiep), zijn vertrouwde Micha, die hem beide opbeuren en sterken, en zijne vroegere geliefde Dalila, die hem op nieuw door de banden der zinnelijkheid tracht te omstrikkenmaar als veelbetee- kenende figuur treedt nevens hen ook op de reus Harapha uit Gath, die den gevangene pogchend hoont, zijn toestand bespot en daardoor in den held den mannelijken moed en de kracht tot handelen weder doet ontvlam men, en hem aanvuurt tot zijne laatste daad, welke hem met zijne vijanden doet ondergaan. De figuur van Harapha leverde dus, nevens die der overige personen, niet slechts stof voor de noodige contrasten, maar zij is, even als deze, in verband met het geheel, noodzakelijk voor de ontwikkeling van Samson's karakter en van de genoemde eind-catastrophe; en toch heeft Von Mosel in zijne bewerking Harapha volstrekt geïgnoreerd, zijne partij eenvoudig weggelaten en daarmede een grondzuil van het oratorium doen wegvallen. Het kan intusschen nooit in het welbegrepen belang des werks of van de hoorders zijn, alle nummers (de nieuwe partituur telt er 89!) te doen uit voeren, hetgeen zelfs Handel niet deed, daar hij, al naar gelang van om standigheden en van de solo-zangers, waarover hij bij afwisseling le be schikken had, nu het een. dan het ander wegliet, doch altijd met inacht neming der eenheid van het geheel. Samson is eene ware tragedie. Dit mag er voorzeker met evenveel regt van worden gezegd, als men Handel den '/Shakespeare der toonkunst" ge noemd heeft. Stellen wij ons de uitvoering, die ons wacht, als drama op het tooneel voor, laten wij voor het oog onzer verbeelding den stoet van jobelende afgodendienaars voorbijtrekken, de schare der getrouwen uit het Israëlitische' volk den geklnisterden held, een geboeiden Prometheus gelijk, omringen, dan beurtelings de verleidelijke Dalila en den overmoedigen Ha rapha optreden, gene met hare jonkvrouwen eerst den held vleiend nade rende, later met rozen getooid aan de spits van den oplogt der priesters verschijnende, wier lofgezang ter eere van Dagon de Israëliten met hun: //Jehovah nur ist Gott" beantwoorden; hooren wij daarna deze laat- slen, op het tooneel alleen gebleven, den aangrijpenden jammerkreet: //lm Donner komm, o Gott, herab" ten hemel opzenden, zien wij hen op de kniën zinken en de bede, //Um deinen Schutz fleh'n deine Die- ner!" uit de diepte des gemoeds slaken: stellen wij ons eindelijk voor, hoe het gekraak van den in puin stortenden tempel en het angstgeschrei der verpletterden ons oor treft, hoe jongelingen onder treurtoonen het lijk van den held ten grave dragen en jonkvrouwen het met palm- en lauwer takken bedekken laten wij deze tafereelen, waaraan de muzjjk werke lijkheid geeft, voor onze verbeelding oprijzen, dan zal zich een indruk van ons meester maken, oneindig dieper en machtiger, dan de moderne opera in staat is te weeg te brengen. Hündel zelf beschouwde Samson als een zijner beste oratoriën, en de engelsche muzikale geschiedschrijver dr. Bur- ney verhaalt: //dat de componist in latere jaren, toen hij blind geworden was, de aria: //Nacht ist's umlier!" nooit kon aanhooren, zonder tot tranen bewogen le worden." {Vervolg en slot in het volgend nommer 2jg,'e Staats-3, o ter ij. Vijfde Klasse. Trekking van 16 Mei. Prijs van 1000: N°. 7734 16355. U 400: 659 13272. 200: 6564 11574. u 100: 690 2025 2887 4778 8724 15531 16663 17250 18784 19150. 39 1561 179 1900 300 1978 355 2079 392 2154 428 2299 451 2497 537 2660 947 296t 978 3198 1314 3554 1437 3634 1444 3747 1469 3776 3790 4694 6394 3869 4776 6430 3905 4803 6470 4098 5133 6757 4146 5315 6804 4156 5384 6830 4172 5452 6859 4185 5707 7192 4228 5913 7198 4249 6144 7298 4320 6173 7318 4345 6307 7412 4380 6334 7608 4627 6360 7811 Prijzen van 7819 8712 7877 8758 7895 8963 8074 8991 8085 9085 8102 9120 8241 9300 8315 9510 8401 9633 8464 9650 8473 9826 8514 9985 8662 10058 8705 10147 70. 10286 10428 10566 10651 11352 11392 11430 11452 11938 11978 12076 12310 12357 12427 12680 13289 13291 13400 13560 13603 13684 13816 13914 14380 14481 14502 14813 14858 14915 14940 14962 15053 15158 15205 15374 15449 15794 15938 16068 16288 16744 17006 17065 17284 17416 17600 17692 17897 17905 18055 18213 18244 18323" 18357 18666 18972 19022 19107 19202 19229 19272 19273 19297 19301 19362 19632 19663 19856 19858 AI) VËltTOTIfiü. Ondertrouwd: P. PLANJER en M. P. VAN DEN BERG. Receptie 20 Mei 1872, Vrouwensteeg, Wijk VI, N°. 47. Ondertrouwd Leiden, 16 Mei 1872. WILLEM STEVELS, Kap'. 6" Reg' InPc, te Gorinchem en CHRISTINA I1ENDRICA VAN DER MEER. Reeds Thibaut, in zijn ten jare 1826 verschenen, beroemd geworden geschrift: Ueber Reinheit der Tonkunst, heeft Von Mosel ten deze scherp gegispt, vergelijkende diens Samson met den held zelf, zooals men zich dien met uitge stoken oogen en van zijn hoofdhaar beroofd voor te stellen heeft. Getrouwd: A. R. VAN ROY, van Ravesteyn, met Leiden, 16 Mei 1872. C. D. W. QUANT. D§ Advertentie van gisteren is bij abuis een dag te vroeg geplaatst. Voorspoedig bevallen van eene Dochter Mevrouw A. J. VAN WEEZEL, geboren DE BRUYN. Amsterdam 14 Mei 1872. Heden overleed le Haarlemmermeer mijn -geliefde Zoon WILLEM VAN DER BREGGEN, Weduwnaar van JOZINA VAN GEER, in den leeftijd van 31 jaren. Rijnsaterwoüde 11 Mei 1872. J. VAN DER BREGGEN Fzn. Voor de vele blijken van belangstelling, betoond bij de voltrekking van ons huweljjk, betuigen wij, ook namens wederzijdsche familie, onzen har- telijken dank. A. R. VAN ROY. C. D. W. VAN ROY, Quant. De Advertentie van gisteren is bij abuis een dag te vroeg geplaatst. De Ondergeteekende betuigt zijnen oprechten dank voor de menigvuldige bewijzen van deelneming bij het overlijden zijner geliefde vrouw ontvangen. Leiden, 16 Mei 1872. D. DE LOOS. Op Woensdag 22 Mei 1872, des namiddags te 12 uren, van: Het afbreken en maken van een Winkelhuis voor den Heer li. "VAST KAALTE, op den hoek van de Breê- straat en het Gangetjete Geiden. Het bestek en de leekeningen liggen ter inzage en overneming in het huis op den hoek van de Pieterskerkgracht en DiefsleegN". 28. De aanwijzing in loco zal geschieden op Dingsdag 21 Mei, des morgens te 9 uren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leydse Courant | 1872 | | pagina 3