FRAHBSIJK. PARIJS, 18 Februarij. De Raad van State zon zich thans bezig houden met het ontwerpen eener wet, vaststellende de dotatie der Keizerin op 3 millioen. Van de bonmots, hij gelegenheid van 's Keizers huwelijk met de schoone Jonkvrouw de Monlijo gemaakt, wordt het volgende aan een staats man van hoogen rang toegeschrevenLa passion de Vempire vient de faire place a Vempire de la passion. De Heer Troplong heeft in de aanspraak waarmede hij de zitting van den Senaat den 15den dezer heeft geopend, vooral het denkbeeld uit de Kei zerlijke openingsrede ontwikkeld, dat de orde tot de volksvrijheid leidt, en herhaalde ook de vredelievende verklaring des Keizers. Hij zeide dat geen Staat ooit eenen regeringsvorm had gehad, die beter strookt met de alge- meene denkwijze des volks. Door de Fransche democratie aan het beginsel van overheidsgezag, hetwelk haar zoo lang verdacht voorkwam, te gewennen, zullen wijzeide de sprekertot de uiterlijke en zedelijke orde komendoor de orde tot de arbeidzaamheid, den welstand, den vooruitgang van alle volks klassen, tot de geregelde en gematigde vrijheid van den welgezinden burger, en bovenal tot den vrede. In de eerste openbare zitting van het Wetgevend Ligchaam van den 15d«n, heeft de Heer Bouhier de l'Ecluse, die den eed moest afleggen, ver langd dat alvorens een brief aan de Kamer gerigt en aan den President overhandigd waarin hij de gronden had opgegevenwaarop hij den eed wilde afleggen, werd voorgelezen. De President weigerde dit, omdat de inhoud daarvan de grenzen der gematigheid te buiten ging, daar de schrijver de volkssouvereiniteit, welke den Keizer Napoleon III aan het hoofd der Fran- schen gesteld had, ontkende. De Heer Bouhier de l'Ecluse protesteerde van zijnen kant tegen deze weigering des Presidents, waarop de President be paalde, dat hij 14 dagen tijds zou hebben om zich te bedenken of hij den eed wilde afleggen of niet. De plegtigheid der opening van de Kamers is bijna door de bevolking niet opgemerkt; een ieder is aan zijne werkzaamheden gebleven. De Beurs, die eerst eene gunstige stemming aan den dag legde, is daarna vrij aanmer kelijk gedaald. De godsdienstige belangen zijn nog steeds het onderwerp van een vinni- gen strijd tusschen het dagblad l'Univers en het Journal des Déhats. Het laatste vraagt of vrijheid van godsdienst niet uit den aard der zaak mede brengt, dat door de verschillende gezindheden pogingen mogen worden aan gewend tot het verbreiden harer godsdienstige overtuiging en beginselen, onder voorwaarde alleen, dat door die pogingen de openbare orde niet worde verstoord. De Katholieken, zegt dat blad, in Frankrijk, in Engeland en elders, die geschriften uitgeven ter bestrijding der Protestantsche beginselendrijven pro paganda en gronden zich op het beginsel der vrijheid van eeredienst. Elke godsdienstige gezindheid, die vertrouwen heeft op de zuiverheid harer begin selen, verlangt de verbreiding er van. Vrijheid van godsdienst is derhalve in den grond vrijheid, om godsdienstige leerstukken en beginselen te verbrei den en bij andersdenkenden ingang te doen vinden. Niets is van meer be lang, dan dat elk vrijelijk kan onderzoeken, en daarna kiezen. Hoe meer men overtuigd is, dat er een wezenlijk verschil bestaat in godsdienstige vraagstukken; hoe meer men gevoelt, dat het een moet leiden tot het heil der zielenhet andere tot haar verderf, des te meer is het pligt om bij anderen eene vrijheid te eerbiedigen, waaraan men voor zich zelf eene zoo groote behoefte heeft. Het is deze vrijheid zegt het Journal des Débats welke wij verdedigen. Wij vorderen die voor de Protestanten in Frankrijk, en dat wel met te meer aandrang en nadruk, omdat zij er de minderheid uitmaken en magtige en onverzoenlijke tegenstanders tegenover zich hebben. Het is evenmin ons oog merk, om Frankrijk te Protestantiserenals om Engeland te Katholiseren. Gelijke rcglen voor alle gezindheden, ter uitoefening harer openbare eeredienst; gelijke regten voor allenter verdediging en verbreiding langs den wettigen weg der vrije wisseling van gedachten nopens hare beginselen! Eerbied voor de vrijheid van geweten in godsdienstige aangelegenhedenhet heiligste voor- regt dezer wereld! Wij zijn voor de vrijheid der Godsdienst, en het dagblad l'Univers is daar tegen. Daarin alleen bestaat het verschil tusschen ons en dat dagblad. De republikeinsche schrijvers van de Siècle zijn het niet eens met het beweren des Keizers, dat de vrijheid nooit iets duurzaams heeft gesticht, maar wel heeft gestrekt om datgene, 'twelk door het verloop der tijden was bevestigd, de kroon optezetten. Zij voeren aan dat juist het tegendeel waar is, en dat elk staatkundig gebouw de vrijheid ten grondslag moet hebben. Op dien grond sporen zij de Regering aanom toch vooral thans haar werk te kroonenen aan de natie de vrijheid weder te gevenzonder welke zij niet bestaan kanzonder welke geen bewind duurzaam met het opperste gezag bekleed kan blijven. Eenige dienstboden in het kasteel der Tuilleriën, zeer verdacht van mcdedeelingen te hebben gedaan van zaken daar voorgevallen, welke zij hadden moeten zwijgen, zijn uit hunne dienst ontslagen. In den avond van den 15dcn te 9 ure is hier op de hoogte van Mont- martre, een zonderling luchtverschijnsel waargenomen. Gedurende ongeveer 20 minuten was geheel Parijs als ware het teruggekaatst in de wolken, als of een onmetelijke spiegel boven dc stad was opgehangen. De sterk verlichte punten, de halftinten, het licht en bruin, alles was met eene wonderbaar lijke getrouwheid weergegevenen men kon de huizen onderscheiden die de stad vormen, de krommingen der rivier, ja zelfs dc weerkaatsing der dui zenden gasbekken. Deskundigen geven van dit verschijnsel de volgende uit- leggingDe wolken waren zamengesteld uit sneeuwdat is te zeggen uit gekristalliseerde waterdeeltjes. Deze vormden als ware het een eindeloozen kristallen spiegel, die met betrekking tot de aanschouwers zich geplaatst vond in een hoek, gelijk vallende met den reflcxiehoelcen hij gevolg al de vlakke voorwerpen onder zijne oppervlakte weergaf. Na eenige minuten maakte een dikke mist een einde aan dit verschijnsel. De stad Caen heeft een wedstrijd geopend tusschen al de kant-fabrie kanten dier stad, om een tooisel van witte blonde te vervaardigen, door die stad bestemd tot een geschenk aan de Keizerin. ITALIË, ROME6 Februarij. De Fransche Moniteur deelt mede dat de Paus, bij gelegenheid van den feestdag van Maria-Lichtmis, als naar gewoonte een aantal waskaarsen heeft gezegend, die naar de verschillende Vorsten zijn gezondenen dat hij zoo welwillend is geweest, ook eene waskaars te bestemmen voor de Keizerin der Franschen, hoewel hij nog geene officiële kennisgeving had bekomen van hare komst tot den troon. De Generaal Allouveau de Montreal heeft het bevelhebberschap des Franschen legers op zich genomenGeneraal Gemcau zal eerdaags naar Frankrijk terugkeeren. Te Orvieto heeft eene oproerige beweging plaats gehadeen persoon is door dolksteken vermoordde glazen eener kerk zijn ingeworpen en moord kreten zijn geuit tegen mannen van het behoud. Meerdere bijzonderheden waren nog niet bekend. PRÜI§§Ë1V. BERLIJN 17 Februarij De voor eenigen tijd vooral tegen de orde der Jesuitcn gerigte maatregel der Regering, om het optreden van reizende predikers van die orde en het aanstellen van in hare kweekscholen gevormde geestelijken aan zekere be perkingen te onderwerpen is in de Tweede Kamer weder ter sprake gebragt. De Minister van Binnenl. Zaken heeft de verordening toegelicht als niet ten doel hebbende om het optreden van reizende predikers noch de aanstel ling van buiten 's lands gevormde geestelijken te verbieden (immers het een en het ander had sedert het uitvaardigen dier verordening gedurig plaats ge vonden) maar alleen om het toezigtwaartoe de Regering bevoegd en ook verpligt was, uit te oefenen. De Heer Wentzel, een der warme liberalen, zeide geene partij te kiezen in den strijd der kerkgenootschappen; hij was zeker, dat de waarheid in het eind altijd de zege behaalt; hij was overtuigd dat ook aan de Evange lische kerk de haar toekomende vrijheid wordt onthouden. Zoolang de lie den van de uitsluitende rigling aan het roer van staat staan: zoolang de Regering geene volle geloofs- en gewetensvrijheid verleent, maar uitwendige middelen tot bevordering of tegenhouding van geloofsbegrippen aanwendt, zoo lang is er eene gevaarlijke ziektestof in het staatsligchaam. Zij moesten derhalve hunne Katholieke medeleden ondersteunenen zich zoo op het ccht- Evangelische standpunt stellen. De Minister van Eeredienst verklaarde zich bewust te zijn niemand te hebben verongelijkt en daarom de zaak gerust aan God over te geven. Er is naauwelijkszeide hijeenig ander groot land waarin de onderlinge ver houding der verschillende kerkgenootschappen zooveel moeijelijkheden ople vert als in ons vaderland; ik hoop van God dat Hij ze zal doen verdwijnen. De constitutie zegt dat de kerkgenootschappen godsdienstvrijheid hebben doch de aard der zaak zegt dat de Pruissische Staat" zijne eigene zaken niet door anderen laat regelen nu zijn de grenzen van Kerk en Staat niet overal scherp afgebakend; er is een aan beide gemeenschappelijk gebied; en juist op dat gebied ligt het aanhangige geschilpunt. Het gouvernement mag dat gebied niet ontruimenmaar het heeft er andere dan kcrkgenootschappelijke belangen, het heeft er den kerkgenootschappelijken vrede voor te staan. Of meent gij misschien dat wij door maatregelen van het staatsgezag de Evan gelische kerk groot zouden w illen maken Goddankzulken steun behoeft de Evangelische kerk niet; sedert vele jaren reeds is in haar een heilige, eeuwige geest herleefd en krachtig werkzaam. De Jesuiten-predikatien heb ben tot nog toe geene andere uilwerking gehad dan die kerk tot nieuwe waakzaamheid en nieuwe liefde op te wekken. Voorts verklaarde hij ten slottedat de Paus zelf, den Koning zijnen warmslen dank had betuigd voor de vrijheid die zij geniet, en noodigde de Katholieke medeleden uit om aan hare kiezers de verklaring over te brengen dat de Regering jegens de Katholieke kerk niets kwaads in den zin heeft. Van de Oostcnrijkscbe Regering is de volmagt gekomenom het met de onze gesloten tolverdrag te teekenen. Er worden pogingen aangewend om de toestemming der andere Duitsche Regeringen te verkrijgen. Men telt thans bij ons te lande 118 gymnasiums, welke in het school jaar 1851/52 door 31,433 leerlingen werden bezocht. De verschillende geloofsbelijdenissen tellen het volgende aantal leden Protestanten in de steden 3,129,877op het platte land 6,857,600Kalho- liken in de steden 1,265,209, op het land 4,797,977; Mennoniten in de steden 2.476, op het land 12,032; Grieken in de steden geene, op het land 1,269; Israëliten in de steden 173,200, op het land 45,574. Te Meurs is den 9sten dezer eene ongehuwde vrouw van de Israëlitische godsdienst overleden, in den hoogen ouderdom van 107 jaren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leydse Courant | 1853 | | pagina 3