LEYDSCHE VRIJDAG, 4 APRIL. BIXXEXLANDSCIIE BEPJGTEX. De Courant wordt Maandag Woensdag en Vrijdag uitgegevenDie van Maandag komt vit Zaturdug Avond De Prijs der Courant is f 12 in het jaar de afzonderlijke rtommers worden tegen 10 Centen afgegeven LEYDEN, 3 April. Dc Koninklijke Neder]Maatschappij tot aanmoediging van den Tuinbouw zal in de volgende week te 's Gravenhage hare Zesde Tentoonstelling honden van fraaije bloemgewassenin het gebouw der Teeken-Akademie aan den Boschkant, van Zondag den 6<lcn tot en met Donderdag den 10dcn dezer. Reeds zijn er meer dan 1100 nommers ingekomen, onder sommigen waar van geheele verzamelingen van gelijksoortige gewassen zijn begrepen, zoodat ook deze Tentoonstelling wederom zeer veel schoons en belangrijks zal op leveren. Uit hoofde van de ongenoegzaamheid van het personeel der Inspecteurs van de Posterijen, sedert de werkzaamheden bij dit vak van beheer zoo zeer vermeerderd zijn, heeft Z. M. bij besluit van 17 Januarij het kader van g die ambtenaren uitgebreid. Daarbij is onder anderen bepaald dat de prov. 1 Zuidholland niet meer een gedeelte zal wezen van het arrondissement van I den Inspecteur te Utrecht, maar een afzonderlijk arrondissement zal uitmaken. - Iïet Fransche blad VE sper mice geeft onder het opschrift Tentoonstel ling te Londen eene belangrijke beschouwing uit een Christelijk oogpunt van dit verschijnseldat wij met eenige bekorting hier overnemen. Die Tentoonstelling is uit een zedelijk zoo wel als uit een stoffelijk oog- 3 punt merkwaardig. Iets dergelijks zag de wereld nog nimmer. De vrede is den oorlog opgevolgd en 't woord van den profeet is ten decle vervuld. Vol ken die van niets anders wisten dan elkander te hatenhebben geleerd el kander te achten. De beschaving gaat voor hare eigene oogen al hare rijk dommen ten toon spreiden. Het genie van den menscli verschijnt in al zijnen omvang. De volken gaan voor de eerste maal hunne krachten meten in een vreedzamen strijd, en een gansch nieuwen roem zoeken in een strijd zonder haat of verschrikking. Anderen hebben dit reeds voor ons en heter dan wij O J gezegd. Maar wij hebben nog een andere vraag. Is liet Evangelie vreemd aan deze gebeurtenis, beeft bet geen invloed op de oorzaken gehad, en zal bet dien niet hebben °P de uitkomsten? Voorzeker, nooit zag men meer openbaar de meerderheid der Christelijke boven de Ileidensclie beschaving. De Heidenscbe volken zijn helaas nog talrijker dan de Christen volken. Maar licbben zij dezelfde kracht, maken ze dezelfde vorderingen, kunnen zij zich vereenigen en elkander verslaan? Zou men tusschen Indië, China en Japan iets dergelijks kunnen doen. De afscbeidingsmnren zijn er nog even boog en onoverldimbaar als in de eerste dagen hunner geschiedenis. De bewonderens waardige leer der eenheid en gemeenschap der menschen in hun onbekend. Vrees en zelfzucht schrijven hunne wetten. Tusschen de Christen volken l vallen de slagboomen dagelijks; de vooroordeelen verdwijnen, de harten na deren elkander, de belangen vermengen zich er ontstaat gemeen overleg. Van waar dit onderscheid? Waarom bier vooruitgang, daar onvermogen Waarom bier vruchtbare vereenigingen en daar onvruchtbare naijver? Wie drijft den een vooruit, wie weerhoudt den ander? 'tZou kinderachtig zijn om 't aan verschil van luchtstreek te wijten. Men kan een verlichter en wij zer staatkunde als oorzaak noemen. Maar wie vormt de staatkunde? Is het niet de Godsdienst? De zeden van een volken spruiten uit zijne Godsdienst. Die geeft denkbeelden, boezemt gevoelens in, opent wegen, wijst doeleinden aan; zij is eene voortdurende ingeving en eene onberekenbare kracht, of ter opwekking of tot terughouding; uit het hart gaat zij over in 'tleven; van denkbeeld vormt zij zich tot handeling. Wat men er van zegge bet gees telijke strekt zich tot in het tijdelijke uit; het doet meer, bet duurt er in voortbet vereenzelvigt zich er mede. De grens van afscheiding is niet al leen moeijclijk te bepalen, maar zelfs ondoenlijk, omdat er geen bestaat. Zoo als liet met ons is in 't. geestelijke, zal 't met ons in 't tijdelijke wezen. Het denkbeeldige drukt zijn zegel op de wezentlijkheid. Zoo dan de Gods dienst liefde is, zal het leven eendragt zijn; zoo het geloof een voortgaande volmaking is, zal de beoefening een oneindige vooruitgang wezen. Er beeft geene wezentlijke verbetering van denkbeelden plaats in bet gebied der fei ten, die niet in naauw verband staat met de Christelijke waarheden. Het Evangelie beeft ons gemaakt wat wij zijn. 't Ware zeer wenschelijk dat de trotscbe Vorsten van China en Japan nu eens te Londen kwamen; zij zouden eindelijk den invloed leeren kennen van dat Kruis dat zij met voe ten treden, en weten dat de Christelijke vroomheid de strekking beeft om de volken tot zachtheid te brengen en ze tevens krachtig te maken, en dat zij bet genie ontwikkelende, zulks niet doet ten koste der liefde. Hoe meer bet Christendom vrijer ontwikkeld, beter begrepen, inniger ge loofd wordt, hoe meer bet blijken zal, dat bet nicl alleen de beloften des toekomenden maar ook des tegemvoordigen levens in zich bevat. Engeland beeft thans liet strijdperk aan zijne mededingers geopend, en bun gezegd: Komt bij mij uwe krachten vergelijken bij de mijne; ziedaar mijne gehei men, deelt mij de uwen mede, en dat de bekwaamste de geëerdste zij. Dat is Engelands kracht, zoo als de vrijverklaring der slaven voor eene opoffering van vijf millioen M van bare Christelijke liefde getuigde. Voorzeker is zulke vooruitgang meer waard dan menige staatkundige omwenteling. Pruissen en Noord-Amerika zullen op die Tentoonstelling in den eersten rang met bunnen grooten mededinger blinken Frankrijk en Oostenrijk zullen met eerc in bet glazen Paleis prijken; maar wat figuur zal Portugal, Spanje, Italië, Zuid- Amerika er maken, die nogtans zulke heerlijke landen zijn, zoo geschikt om j de maatschappelijke werkzaamheid te begunstigen. Een vroom inan in Engeland heeft een aanzienlijken prijs uitgeloofd, voor dengene die bet beste de zedelijke en godsdienstige uitwerksels der Tentoon stelling zou aantooncn. Hij beeft gedacht dat dit zijn nut kon hebben. Hij beeft gelijk. Behalve de zedelijke schoonheid van het schouwspel, zal bet. ook praetikale gevolgen hebben. Uit den vrede geboren, zal de Tentoonstel ling te Londen ook een waarborg voor den vrede zijn. Zij zal krachtig medewerken om nog overgebleven volksvooroordeelen uit to wisscben. Zij zal eene zeer te pas komende afleiding aan rampzalige worstelingen geven. Zij zal de geesten eenigzins van de staatkundige beraadslagingen afwenden en ze op kalmer voorwerpen vestigen. De vruchten van bet Evangelie worden gezaaid in vrede; wanneer de slagboomen vallen, gaat bet gemakkelijker voort; als do stormen bedaren, laat die stem zich beter booren. Voorts bereiden onze Engelsohe broeders met dien Makenden ijver en dien bewonderenswaardigen practischen zin welke ben onderscheidt, een groot zen dingswerk. Zij willen van eene gelegenheid gebruik maken die zich misschien niet meer zal herhalen. Zoo als voorheen de Apostelen tot deParlbers, Bie ders cn andere vreemdelingen die te Jeruzalem tot het feest waren opgeko men, spraken, willen zij spreken tot Franschen, Duitschcrs; Oostenrijkers, Spanjaarden, Russen, tot allen die hunne hoofdstad tijdens de Tentoonstelling zullen bezoeken. En daar zij de gave der talen niet hebben, roepen zij hunne broeders op bet vaste land en bieden hun, als wij wel onderligt zijn, liunne kerken en predikstoelen aan met de volkomcnslc vrijheid van spreken en bandelen. Zoo dit broederlijk beroep gehoord wordt, zoo als wij hopen, zoo bekwame en ijverige predikers de uitnoodiging ainnemen die bun zoo edelmoedig gegeven wordt, zal men een godsdienstig schouwspel zien dat weer eene andere schoonheid bezit dan dat der nijverheid. Het Evangelie zal niet alleen in eene menigte talen gedrukt, maar ook gepredikt worden. De ongcloovigen zullen zich kunnen overtuigen, dat bij dit volk dat men z.oo ma terieel noemt, toch niet alles stoffelijk is; dat de godsdienstige beginselen die zij bij anderen uitgedoofd wanen, omdat zij ze bij zich uitgedoofd vinden nog de harten doen kloppen, en dat bet Evangelie, 't welk zij dood verkla- Iren, nog immer de wijsheid en kracht Gods is. De bijeenroeping dier pleglige vereeniging is een wijs denkbeeld. liet is goed dat de broeders zich te zamen onderhouden. Blen zal getroffen, geroerd, vooral versterkt worden en bemoedigd op liet gezigt van al die broeders ver vuld met betzelfde geloof, dezelfde liefde, dezelfde begeerten, dezelfde hoop. Het wezen des Cl rist el ij ken levens zal er meer aanschouwelijk zijn; er zal als een geestelijke adem zich ontwikkelen, die de harten zal versterken, men zal er meer bereid zijn om den goeden strijd te strijden. Dat moge liet deel zijn dergenen die dit schouwspel zullen bijwonen. In Blaart zijn op den llliijnspoorwcg vervoerd 24,400 personen cn is ontvangen 41,500. De lijd berigt dat de ijverige Bisschop Grooff te Suriname, in Februari} door een aanval van beroerte was getroffen cn hem de 11. Sacramenten der R. K. kerk waren toegediend. liet is gebleken, zegt liet Handelsbladdat bet middel van den lieer Jorritsma, te Doekumtot zuivering van vee, zonder rottenkruid of andere verfiften, dat op bist van Z. BI. aan een scheikundig onderzoek is onder- SO 1 H worpen geworden, vrij is van eenige bestanddeelendie, bij bet bedoelde ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leydse Courant | 1851 | | pagina 1