gcvaardigddat niemand de plaats verlaten mogt. Het had geld doen mun
ten en papierengeld uitgegeven en zich de rijke schat uit de Domkerk toege
ëigend. Het heeeft ook den Joden gelijke regten met de overige inwoners
geschonken, waardoor deze, die ruim 15,000 in getal zijn, zich aangespoord
hebben gevoeld om de wapenen op te vatten; 500 hunner hadden zich tol
eene at'deeling gevormd. Onder dat bestuur heerschte echter reeds verdeeld
heid, daar de een den ander afzette, die daarop voor verraders werden ver
klaard. Een had den titel van Dictator aangenomen.
Eene poging, welke in Posen zelf was aangewend, om een' opstand te
beproevenis door de overheden tijdig gekeerd. Eenige aanzienlijkendie er
in betrokken warenzijn gevangen genomen.
Het berigt dat de Wijbisschop van Posen en Gnezen in hechtenis was
genomenwordt voor ongegrond verklaard.
Eindelijk wordt het volgend schrijven uit Weenen van den 2den Maart
medegedeeld
De orde keert in Gallicië langzamerhand terugen de overheid ontvangt
overal de noodige bevelen en neemt de doeltreffendste besluiten. De Opperbe
velhebber van Wadowice heeft eene proclamatie uitgevaardigd, waarbij aan
alle dorpgemeenten bij zware straffen verboden wordt, geweldenarij te gebrui
ken tegen verdachte personen en het eigendom der geestelijken, grondbezitters
enz. Dit is vooral in de tegenwoordige omstandigheden van belang, daar het
niet opvolgen daarvan tot groote rampen zou kunnen leiden, omdat op de
goederen der aanhangers van de omwenteling veel voorraad van granen, bran
dewijn enz. worden vernield, hetgeen bij het bovendien reeds zoo groot gebrek
in het land, een gevoelig verlies is.
BEIJERElf.
Vervolg en Slot van de beraadslagingen in de Kamer der Beijersche
Stendenover het weren der Redemptoristen. Zie N°. 28.
De Heer referent Vorst van Oettingen-Wallerstein vervolgde aldus: geen land
had meer behoefte aan kerkelijke herziening dan Beyeren. Na velerlei moeije-
lijkheden, na het sluiten van een concordaat, ontstond de ongelukkige vraag
der gemengde huwelijken, en wat moesten wij beleven sedert in 1837 de bewe
gingpartij zich aan de geestelijkheid aansloot. In menig kerspel hebben wij
duisteren zin ontmoet in plaats van vroegere geloofsvreugdejonge priesters
meer verdoemenisdreigend dan raadgevend; twistpreeken om de hevigste drif
ten aan te wakkereneene voortrukkende Katholieke partij uit vier soorten
zamengestelduit lieden van diepe overtuiging, door ieder gecerd; uit perso
nen in welke die gevoelens waren ingeënt, zonder dat zij er van doordrongen
zijn uit zulkcn die de uitwendige Katholijke vormen als het beste middel
beschouwen om de armoedige klasse onder den duim te houdenen wier ge
strengheid niet in gelijke mate in heerschappij over eigene zedelijkheid ontaart;
en eindelijk uit een aantal lieden zonder eenig gevoeldie de vermeende
strekking der regering als een bron van gunst en bevordering huldigen, be
reid om het geleend gewaad bij de eerste verandering ver van zich af te wer
pen. De ondergeschiktheid van het Katholicismus aan het zigtbare hoofd der
kerk noem ik geen ultramontanismus. Het wondervolle, bijna 2000 jarige ge
bouw berust op de eenheid van leer en leiding, op het krachtig middelpunt
ter bewaring daarvanbetreft het dat gevoelendan ben ik de meest ultra-
montaanschgezinde onder de ultramontanen. Maar het ultramontanismus wil
ons en onze geestelijken tol Italianen maken. Het Katholicismus bevredigt zich
met alle regeringsvormen alle volkskarakters. Wee den arm die daar aan roert!
Wat heeft het ultramontanismus in Duitschland gebragt? Heeft het door
die hevigheiddoor die onchristelijke vijandelijkheid van velen iets voor het
Katholicismus gewonnen Zijn de lieden vroomer gewordensedert men zon
der ophouden tegen zijne medechristenen te veld trekt, sedert hier en daar
de zoogenaamde onderscheidingsleerde heilzame werking op den innerlijken
mensch op de kansels vervangtsedert de mond van menig priester over het
lot der Protestanten hier namaals zich oordeelen aanmatigt, die alleen den
Eeuwigen Regter toekomen sedert men nu al eeuwenlang verroeste wapenen
voor den dag haalt om de laatste vonken van Christelijke liefde uit de harten
te verwijderen om haat en vijandschap te zaaijen tusschen burgers van den
zelfden staat, belijders van dezelfde Christusleer, om de bandelooze hoop
tot moordenaars te maken Het Katholijke Duitschland was altijd wezentlijk
Katholijk, maar het Duitsche karakter is rustig, ernstig, denkend, diep.
Vergeefs beproefde de Inquisitie in menigerlei gedaante over de Alpen te ko
men het eindigde altijd voor haar met een smadelijke vlugten luide
spreek ik het hier uit hoe ook het ultramontanismus en zijne krijgsbende
bet Jesuitismus, zich vermoeijen, onder onzen gematigden hemel zullen zij
nooit het burgerregt bekomen. En gaan zij zoo voort, dan leidt dit tot uit
komsten die weinigen tot hiertoe berekenen. Onder de kloosterorden der kerk
staat als de geen die de grootste rol heeft gespeeldbovenaan die der Jesuiten.
Maar dat oude gezelschap is niet op te wekken. Hoe zullen zij ontstaan in
den bloedigen strijd tusschen Christenen en Christenen, met een verklaard
doel van strijd tegen de Hervormde leer, hoe zullen zij weerklank kunnen
vinden tusschen de toenemende vermenging der volken en daaruit noodwendig
voortspruitende strekking tot beschaving en verdraagzaamheid De tijden zijn
veranderd. Maar keerde de oude tweedragt terugzoo zou er iets ergersveel
gevaarlijkers ontstaan. Wij zouden eene tweede scheuring belevendoodelijk
welligt voor de zaak wier verdediging bedoeld werd. Het herderwerk ge
schiede door Vaderlandsche geestelijken, die den aard en behoeften des volks
kennen. Het is bekend waarheen de Jesuiten Frankrijk hebben gebragthoe
diep zij het gevoel van alle gematigden hebben gewondvele wakkere lieden
van de kerk vervreemd, en hoeveel zij tot de oproeren van 1830 hebben bij
gedragen. En waarvraagt de spreker verder na eenige uitweiding over ker
kelijke zaken die alleen Beijeren betreffenwaar is de zetel van het Jesuitis
mus? te Rome? geenszins. Het wortelt in het westen, van daar beheerscht
het erkend of vermomd het middenpunt der Christenheid.
Ik spreek nog niet van verdrijving of onschadelijk maken der Redempto
risten, de akten deswege zijn nog niet gesloten. Maar wij moeten zelfs in
het belang onzer kerk, den Godsdienst-vrede wenschen, eendragt in milden,
christelijken zin tusschen de verschillende geloofsbelijdenissen. Dat wij ons alle
in die opvatting vertrouwen aan het Vaderhart op den troon, een vertrouwend
woord zal daar zijn doel niet missen.
Met deze voordragt van den Heer Referent was de beraadslaging omtrent
afgeloopen. De Vorst von Wrede nam het woord op. Hij zeide dat de tweede
Rijksraad hem had tegengesproken, doch vraagt wie of niet gehoord had van de
beschrijvingen die de Redemptoristen geven van het vagevuur, van de hel tot
welke zij enkele hunner biechtkinderen al bij levende lijve verdoemen? Ja, zij
vervloeken zelfs heele huizen met hunne bewoners, als deze zich niet zoo inde
biecht houden als zij verlangen want zij dringen niet alleen op die bekente
nissen aan welke volgens de Katholijke leer moeten worden afgenomen maar
dringen in de familiegeheimen in en bedoelen en bewerken op die wijs wat
aan het zuiver godsdienstig standpunt geheel vreemd is en den geestelijken
stand niet is opgedragen.
Na nog eenige woordenwisseling is de voordragt van den Vorst von Wrede,
met eene meerderheid van 29 tegen 6 stemmen verworpen.
FRANKRIJK.
PARIJS, 8 Maart.
Een groot aantal Polen heeft zich gisteren vervoegd bij den Prins Czarto-
ryski om hem hunne hulp aan te bieden, indien hij ze noodig rekent, om in
den Poolschen opstand iets goeds te weeg te kunnen brengen. De Prins heeft
ze aangenomen en beloofd mede te zullen werken om voor Polen bondgenoo-
ten, leeningen en de algemeene ondersteuning van de openbare meening te
zullen verwerven.
De Herderlijke Brief, welken de Aartsbisschop van Lyon bij gelegenheid
der vasten heeft uitgevaardigd, dringt thans niet alleen aan op onbepaalde
vrijheid van onderwijs, maar eischt ook vrijheid van prediken en zendingen,
van verkeer met den Pauselijken Stoelvan uitoefening der wettelijke magt
van de Kerk, vrijheid eindelijk voor de instelling van kloosters en geestelijke
gestichten. Bij voorkomende verkiezingen voor leden der Kamer moeten de
kiezers zulke personen verkiezen, die genoemde beginselen toegedaan zijnop
dat door hunnen invloed de daarmede strijdende staatswetten worden inge
trokken.
Het vlek Ste. Honorine du Tay hij Caen is den 4den Maart bijna geheel
afgebrandtusschen de 50 en 60 huizen liggen in de aschde meesten
waren met stroo gedekt.
De Marokkaansche Gezant is den 6den dezer met het stoomschip le
Meteore wederom uit Frankrijk vertrokken, om naar zijn vaderland weder te
keeren.
BELGIË.
BRUSSEL, 8 Maart.
De Minister van Finantiën heeft van de Kamer van Afgevaardigden een
crediet van 3 millioen franken aangevraagd voor het Departement van Oorlog.
Over de begrooting van dit Departement had nog geene stemming plaats ge
had, welke ook geen voortgang zal hebben zoo lang de miniteriële krisis
voortduurt. Omtrent die krisis heeft de Minister van de Weyer in de Zitting van
den 7dea verklaard, dat het Ministerie elkander niet kunnende verstaan over
de wet op het middelbaar onderwijs, zijn ontslag aan den Koning had aange
boden, die hem Minister daarop de taak had opgedragen om een nieuw Minis
terie te vormen dat hij echter daarin bij zijne ambtgenooten niet geslaagd
was, maar zij bij hun verzoek om ontslag hadden blijven volharden. De
Koning had toen de zaak in nadere overweging genomen. Men meent nu
dat de zamenstelling van een Ministerie uit katholijke en liberale leden voor
taan ondoenlijk zal zijn en de Koning zich tot een van die beiden zal moeten
bepalen.
HET ANGLIC AANSCHE BISDOM TE JERUSALEM.
In de Allg. Augsb. Zëit. vindt men een stuk over bovenstaand onderwerp
van den Heer Constantijn Tischendorf, waaruit wij het volgende overnemen:
Het treurig karakter der Oostersche kerkenbij die welke vreemd tegen
haar overstaan, heeft nevens andere belangen de stichting van het Engelsch
Bisdom in Jerusalem te voorschijn geroepen. De openbare bekende strekking
van dat Bisdom is otn het Christendom voor de Oostersche Mahomedanen en
Jodenzoowel als voor de diepgezonkene Oostersche Christenen in eene waar
dige gestalte voor te stellen.
Dit denkbeeld is groot en edel. Het Engelsche Bisdom te Jeruzalem is eene
poging ter vereeniging van Protestantsehe kerk-elementen die tot nog toe in
Europa streng zijn gescheiden gebleven. Het Bisschoppelijke Anglicanismus
heeft zich daar in verbonden met het Duitsche Protestantismus.
Toen de hervorming van Luther de evangelische kerk stichtte door de breuk
met Rome, verwierp zij als eene grondstelling der Roomsche heerschappij, de
leer der opvolging van Bisschoppen. Volgens die leer is de ware kerk slechts
die, wier Bisschoppen als overbrengers van den in de kerk werkenden Heiligen
Geest, door onalgebrokene opvolging van de Apostelen en van Christus zeiven
afstammen. De Bisschoppen met hun opperhoofd aan de spits, vertegenwoor
digen vereenigd de ware kerk en zijn in geloofszaken onfeilbaar. De Bisschop