door ijver en beleid alle hindenrssen .^verwonnen en het groote doel zijner verhevene roeping beTeikt heeft 1 Moge nu voorts s' Konings dierbare welstand onge stoord blijven en wij weldra verheugd worden, dat wij Zijne Majesteit weder in onze nabijheid zullen bezitten, wanneer Hoogstdezelve zijne residentie als gewoonlijk dit jaar weder in s' Hage vestigtomringt van Iloogst- deszelfs Koninklijk geslachthetwelk door de beminne lijke Vorstin, die haar lot met den Prins der Nederlan den verbonden heeft, nieuwe stof tot blijdschap aan biedt. Welaan vieren wij dan den dag des Konings op ■eene wijze, overeenkomstig aan de gevoelens en ge waarwordingen die nu in zulk eene bijzondere mate de blijdschap verhoogen moetenwelke op dit feest voegt en die zoo zeer aan het dankbaar volk betaamt, hetwelk alles zamen vat in dit eene woord God be hoede den Koning! GEEST DER EÈÜW. Men is vooral sedert 1823 oneindig dikwijls opmerk zaam gemaakt op den Geest der Eeuwen toen er des tijds éezwaren tegen denzelven in het midden gebragt werden, hielden, velen ten minste, het daarvoor, dat het denkbeeld, althans om de heerschende begrippenen gewoonten van een bepaald tijdvak onder de algemeene benaming van Geest der Eeuw te bevatten, eene uit drukking was, waarvan de eer der uitvinding geheel toebehoorde aan de zwaarhoofdenwelke tegen dien geest beschuldigingen ingebragt haddendoch zoo wel ■deze benaming van Geest der Eeuwals de aanklagte tegen denzelve is napraterij en navolging van een voor beeld hetwelk reeds veertien jaren vroeger in Duitsch land gegeven isdoor den Heer E. Brandesdie toen een werk in de wereld gezonden heeft, onder den titel Geest def - Eeuwof Geschiedenis van den menscheljken geest in Duitschlandop hét einde der XVIIIde eeuw en men kan niet. wel voorgevendat dit boek aan de Holtandsche letterkundige wereld onbekend is gebleven daar er in 1809 eene vertaling van het Werk van Brandes is uitgekomen bij de Weduwe Doll te Amsterdam, 220 bladz. in 8vo. De Geest der Eeuw door Brandes beschrevenwas ook al zwartongemeen zwarten de teekening die Brandes, van denzelven maakt, draagt alle blijken van misnoegdheid en zucht tot afkeuring. Er zijn, zegt Brandes vele standspunten waaruit de geest der tijden beschouwd kan worden." Welk standpunt Brandes echter voor zich zeiven gekozen hadzegt hij wel nergens uitdrukkelijk maar naar de resultaten van zijne beschouwing oordeelendezou men moeten besluiten dat hij op de toen nog rokende puinhopen van het Duitsche Keizerrijk was gaan staanen aldaar deze woorden geschreven heeftDuitschland bestaat niet meer." Uit zoodanig een standpunt beschouwd moesten zich noodzakelijk alle de omringende voorwerpen dampig en treurig aan het oog voordoenterwijl het daarbij niet wel mogelijk was om, door die zwarte duisternis henen, den geest der tijden in zijne ware gedaante te kunnen aanschouwen of onderscheiden. Het is intusschen niet onbelangrijk om na te gaanhoe Brandes dien geest heeft gadegeslagen en voorgesteld. Hij verstaat daardoor den toenmaligen in- en uitwendigen toestand van het Duitsche Rijksverbond op het einde der 18de eeuw dat is van 1780 tot 1800; de regeringwijze van eenige Duitsche Vorstenin het bijzonder van Frederik II. Koning van Pruissen en zijnen Opvolger den Vader des thans regerenden Pruissischen Monarchs. Voorts van Keizer Josef II-, den toestand der Volken der onder scheiden standen in de maatschappijder kunstendes godsdiensts en der opvoedingde Vrijmetselarij en het illuminatismus aan welke -alle hij bijzondere gebreken misslagen of misdadige oogmerken toeschrijft, die het federalistich Rijksgebouw uit één geretende alge meene Vaderlandsliefde gesmoordde zeden verbas terd, den smaak bedorven, den echten Duitschen geest verdoofdde eenvoudigheid en het gezond ver stand der Duitschers voor modenweelde idealen en intrigues hebben doen verdwijnen! De groote onge lijkheid tusschen de Leden van hel voormalig Duitsch Keizerrijk in het algemeen en tusschen hunne bijzondere belangen en oogmerken de groote gebreken in de han delingen van het Rijkswetgevend Ligchaam te Regensburg, en van het Opperste RijkSgeregtshof te IVebslar-, de groote veranderingen in zakenden Godsdienst en opvoeding betreffende allengs gemaakt het denkbeeld vooraldoor Frederik II. gekoesterd dat de Staat een door de hoogste magt ingerigt werktuig isde door de Franschen ingevoerde en door den goed- koopen prijs van de Duitsche Fabrieken begunstigde weelde-, de sentimentele plooidoor Dichters en Roman schrijvers aan de beide kunnen gegeven deze en meer anderedoor Brandes aangehaalde oorzaken hebben naar zijne meeningniet weinig toegebragt om liet Volkskarakter der Duitschers te verzwakkenbij hen de belangftelling voor het algemeene Vaderland te ondermijnenja zelfs bij velen geheel te vernietigen en de algemeen Duitschen Staat vopr deSzelfs geheele ontbinding te bereiden. De te zeer verspreide lust, of liever dé mode (door Brandes niet ongepast bastaardwijsheid, afterweisheid genaamd) om zich in afgetrokken theorien en diepzin nige bespiegelingenwaarvoor zoo weipige bevoor- regte geesten berekend zijn te verliezenheeft ook misschien aan vele Duitschers eenen kostbaren tijd nutteloos doen verspillen en hen, terwijl zij eenen idealen hemel aanschouwden de aardehun eigendom- melijk verblijf, doen vergeten. Het sofistizerend ver stand zegt Brandes, bl. 176, zag niets dan voor- werpenwelke stof tot het gesprek en redetwisten middelen om zich voor te doen of mét aangenomen Philosophemata te pronkenverschaften." Indien men 1111 uit deze daadzaken en gebeurtenissen de slotsom zoektwelke- door den Heef Brandes opge maakt en ónder de uitdrukking van geest der tijden voorgesteld wordt, dan vindt men niets anders dan eenen geest van onrustwoelingOntevredenheid vernietiging van het oude zucht voor onbepaalde en niet duidelijk begrepen vernieuwingeen geest van voortstreving in het ledige en van ijdele bemoeijingen. Of dit nti de ware geest der eetiw wasen of Brandei het regt gehad heeft om uit eenige uitwendige vlekken, die op het laatste twintigtal jaren der XVIIIde eeuw rusten, tot het geheele en tot den geest, de inwendige kracht die dat geheele bezielt, te besluiten, dit zal door onpartijdige en onbevooroordeelde denkers voor wie alle verduisteringen in liet ondermaansche geene eeuwig durende vernietigingen van licht en waarheid zijn gewis- selijk anders begrepen wordenals welke de verfchijnselen in eene zeer beperkte ruimteen op een betrekkelijk zeer klein stipje des tijds gegeven, niet voorbarig en onberaden me: den geest der tijden verwarren. Wijze Mannen hebben reeds in de oudheid aangemerkt, dat de geschiedenis niet door den tijdgenoot kan geschreven worden; en waarom toch niet? immers om dat de tijd. genoot zijnen blik niet verder kan uitstrekkendan den dag op welken hij schrijfthoe zou een sterve ling die geen uur van zijn bestaan zeker is, den geest der eeuw kunnen kenmerkenin welke hij zelve leefc den eeuw, die hem voorbij snelt, in welken loop hij met zijn kortziend oog niet vermag na te zien. Neen, de tijdgenoot kan alleen de bouwstoffen verzamelen en bijeenbrengenuit welke de nakomelingVoor wien de gebeurtenissen met derzelver resultaten zigcbaar gewor den zijn, het gebouw der geschiedenis zal optrekken, En zoo is het dan onmogelijk om met genoegzame kennis der zakenmee onpartijdigheid en onvooringeno- menheidden Geest der Eeuw te beschrijven in wel ke de Schrijver zelve leeft. Waarom beschuldigde Brandes het tijdvakhetwelk hij zijne eeuw noem de hij zegt het Duitschland bestaat niet meer die vereenïging namelijk van personen, zaken en be trekkingen welke in zijne begrippen Duitschland uitmaakte had opgehouden te bestaan. Dit denk beeld had eenen heerschende invloed op zijne beschou wing en wel verre van eene geschiedenis van den menschelijken geest in Duitschland te schrijvengeeft hij alleen eene opgave van alles wat hij terug wenschte, wat hij mistewat hij bejammerde. Had zijn geest vooruit kunnen zien had hij kunnen zien dat de Vacantiën van den Rijksdag te Regensburg niec voor altijd afgeschaft zouden blijven, maar dat er binnen weinige jaren een Bondsdag te Frankfort zoude opstaan alwaar men ook even als te Regensburg delibereren voteren ad ProtocoUum refereren en veelvuldige Ferien hebben zoudedan zoude hij misschien Veel vrolijker gestemde uitzigten genoten en een minder donker gekleurd tafereel opgehangen hebben Maar zoo ziet men ook dat het onberaden en voorbarig iswanneer cijdgenoo- ten den Geest der Eeuw beschrijven dac is resultaten leveren willen van een geheel, dat nog niet ontwikkeld dat nog onvolkomen is. CJ-p bö G C.piS 'L. R 3 Vh toO Lü |"g G I C-J R s N o R a CJ t~t 5^ fe -t. .ra t l S'S.k£oA -'islSWj' CJ 1 CJ u C cj (I) K bï R 2 tG O w-o- o G r- CJ e a -2. 'o co cj 7—o S 2 c -Si u C CJ eJ .2 LP O -G 0 g T3 bo 3-SS3 «t S-°-=-g ca -0 "ca -r! lp o o -a r O "O 8-g CJ N 05 CC <L> 5? Si t3 a Cj g s .w s tu - cj w gj o -c .2 to C R r; Ti O 5 -5? c o 2 k 'r- :g> <u #ej r; wIN G -C *-.-0 O c s 3 cj OJ G QJ CJ LP rs c tn'c'5 toO o 2 cd G 0 K CJ G G U- tf r1 CJ CJ g G G 2 CJ «s WC CJ ga g s Njv-z fc S - C G SN CJ T3 co 'O OJ ■o o a S s 2 e 8 ë'öi e. 2 n tu o -DO 1-* _G ec «GO <U 4-t cj u, C 3-O - cd G O 5 C. S G u> .G CJ CJ .5 >G U0T3 bnxi >42 CJ ES G o -ö Cs too k) CJ *N "O c tooc^ 'EhË 6 E csU 'I 0 s C ca QJ cj "U 'G toO r, C G G ïïlïa CS CJ N N H tofl O bC-B O O •5 J2 5 u OJ toO o c CJ C JJ iI cW N jj 2 too'g V G "C CJ ca CJ G CJ fej "o -C CJ Cv CJ B G jz G.CJ G is CJ "O CJ "2 r* mj CJ rrj co 5J SJ p, w G C g CJ CJ cj 5 L, "-ö O T3 G U t* O— O C J, 5 CJ N QJ ^2 CJ bó 5 W 2 -O G öj co O 2-EgSïS tic t^-jc tsa S'öl o 3" <u o~° CJ a-i 1 CL» I cD CJ as 3 S 2*2 *- n "53 CJ r too G «o H G g toÓ R co 5 a cj* cj 2 o 5 cj.-S jT3 2 CJ _G G S P G 3 *-» CJ ts ca vG QJ Ï.S 8 S En- S a -tv MENGELINGEN VAN GESCHIED- EN TAALKUNDE. Dat van dusdanige schriften smakelijke versnaperingen voor geleerde vernuften en belangrijke bijzonderheden ook voor de gefchiedkunde te ontleenen zijn, hebben wij reeds meermaals aangemerkt. De beminnaars der Letterkundige geschiedenis, vinden hier dikwijls ruime stof om aan hunne begeerte naar kennis voldoening te verschaffenen zij die enkel vermaakshalve lezen vinden hier toch ook het nuttige tevens daarbij. Een Werk van dien aard kwam ons. onlangs wederom in handen, hetwelk in 1700 is uitgekomen onder den titel vanMelanges d'Histoire el de Litteraturerecueillis par M. de Vigneul Marvi/le, waarvan ook destijds eene Nederduitsche vertaling is uitgekomente Rotterdam bij Elias Tvansin 8vo. 25 bladen welke naar den stijl van dien tijd aanbevolen wordt, als zijnde eene open schaal vol allerlei gemengeld letterbanketwaaruit elk letteroefenaar gaarn eenige lekkere stukjes zal smaken. Het zal welligt niet onaangenaam gevonden worden wanneer wij eenige fragmenten uit die Milanges mede- deeleu. Snuif - Tabak. Onder de Bullen van de Franciskanerswordt er een gevonden van Urbanus VIII.waar in die Pausop de klagte van den Deken en het Kapittel der Hoofdkerk van Sevilje, alle dezulken in den ban doet, die in de Kerk Snuif-Tabak gebruikenwant de Spaanfche Priesters waren daar aan zoo verslaafddat zij zelfs den Snuifdoos aan het Outaar bezigdenen daarom zeide de Abt Nissenodat de duivel dit vervloekte kruid uit de Indien in Spanje en andere gewesten had ingevoerd. Toen de Tabak allereerst in Frankrijk kwkmdroeg zij den naam van Nicotiananaar den Heer Nicotdie dezelve uit Portugal bragtof Herbe d la Reine om dat dit kruid aan de Koningin Catherine de Medicis werd aan geboden. Men mogt dat gewas veel liever Herbe du Roi noemen, voegt hier de Schrijver dier Mélanges bij, of Herbe des Fertniers Gènêraux0111 dat de tabak destijds in de schatkist meer goud en zilver bragt, dan de rijkste berggroeven. Boeken- Correctors. Onder de beroemde geleerden van dien tijdwas Gay Patin, maar die daarbij een sarkastische schimper was van het hoofd tot de voeten. Zijn hoedzijn wambuis, zijne koussen zijne halve laarsen dit alles Het vervolg op de kant van deze bladz.j *-> bfl VS G e 2 2 a bfl 8.6 oö e t -3 <a CJ *0 "XJ ts *-* CJ r. QJ CJ 5 2 CL OJ c p 2 *G C Azi co QJ cj 'G tO O G .5^ 5 G CJ O O G r"SS*0 I 8 së-p ca rt .G 5» N c 2 g 1—4 2 N O O - G O CJ E-.„AÏS>Sca..'i:ï"-2i :G» cj S G CJ :g> CL"5 -G 5 -fl g bo .2 B-'c ca si y, G «-< 3 _c cj CJ G 5 O 2 G CJ o - - cj^GS O rG *3 CJ CJ CJ CJ CJ rO g u-a CJ CJ G g too QJ R G LS O h> C 3 T3 k-. G u- M ■- CJ O tl cj cj G *- S N iseol» o 3 -f 9 CJ O G Cj is ca >- -a cl B sf'T'l g g-a H'G s o tï c G PD <1J g§I -°ëg|a - S p - §-2 >2^ P u Co C- JU .G C U p r (j r; G <JüP«rt.-rtCJi-G(j>2 XJcjN'G3>H>toO<U<HR?CJ CJ «-* •Xj QJ *-2 r- a a o c^3 "G G1 CL G G '"TP OvG 5 O ^-^G- o cj - S S ■O >-oG r* «G t. *5 6 W bpSJg u K IL -2 QJ G o«H^5 cj 5IO£H CJO 5 u^ngg50G5 r-t CJ G S -G too C ?J_ i G .G R 1 «j 3 i G :g» ca N S G OJrrt too G ^3 :g» G cj 32 .G Ti c O O ÜSK|5W5!"Oc R>«^^ cjotC GGC-g^.^GcjG «cjcj© "O2G:G» 2 L s c v N S U'SEC g §u - CJ rt.ïï N p o-g g - u Ü.5 S°"Sg^g;S.£:g "a-s 11 s N Sfi r- ij O O S R "G O E-. p 8 1 ft G G cj cj ca öo u. O TP O O :g> o y s o c :G G C TG1 G CJ N toO co CJ to L: G G jxg QJ .IX G G G -G .„.-G1 K Q 'P O OJ 5 CJ «J bole O ug Q ia s - G» - c.toO G too v 1-ê!^ -a G 'G o o G LP w tts CJ C.ÏÏ.S too:»:^ 2 N Ï3 E cj is t 35 c c" g1 -G* O toO N g» JC - G is toO S-2-G o c 2 M *QJ CJ 3g wjpy CJ CJ O too G -S toO^. - <u cj R e u to .G, R C }r; G tO G ■G* t_, cj CJ QJ -G4 G -R N ftJJ N 2 N rt LP O 2 O G L? G P 5J d

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leydse Courant | 1825 | | pagina 3