lllïiisiiilïi'g 8-s: rféakïlïilfll sI^BSI' 3 n 3 m o? a. :S gt^S.ZWWS' -aSof rft g-O »7?^ L.« 3 s w^? - *<f P- 5* i B ft g W CI Ob •-> -•" I-S T* A o|fps.gw pf Z3 «JUS Sf<3 ™v2 &.O.SS S-S n a§ - 2 P» J? ff 5 -.SisS oS i'jfg a B." >"0-8 3* 33 £f- N«5|-BfS&SS'8-B.4 fc< s1*! n rtS N rfrnO"1 S S i3n.a?B8Sf58|:S s 3 jLS JOS?, 2 X W 2.~-> IT S O, C o ro ^"/o r~ -i. r~ it D as •i -S 0-5°# fo 3 2 7* 3 S J Wc- TJ Orj ^vo 3 r» 9- q cr 2 - O S a-g-S?cr:s-r? ?r, -p w ra tn «V oo o, 3-3-s? =s">^Pa 8" ëlES 3 3.2fS3 t?5 a $cp,'?5rt i a 5T cr o o fv» Cu ,-, P B|I»|S s-|| fi* ?S "f wS ws-r f£5 a.3 «"jo ts 3* rer" O 3 O 5 «g Ow 8^§s"8j3 I ra a s> J S 3 g-W B S?SIgr«8 IS 1'"5a&8-Q n? oo B™2 3 cw 2. S19 g. a 3 o a 3-1 SP-S? f-g b-« 5!3< »- pj 3 Ö"J= 5 ss N> Cu SH. f? o c; jr o S r/CO B- 8~ n 3 O O B *n) £3U sS 3« w O rö 3 3. frrj ÏP o 5T 3 si ocl 2 §■8 ra a B i£ g. g' K Wr g J£ L* r» 2«s3 w< H !n 3 OS a.af glffsa B n W Bs^d^z" sr^So9s 3^8 -8' fa w a bj a. O» s 53 C 'a-a»== S»ass«3 S3 M ?8S>ft K fi S-S o VI P Q« i Vfa' Q i=I tr B o 0 0* ■o S s.< »S 2-a <8-3 B B cr* B B !- B. 9 C. ba ?SB 2 f5 'SS ^f- »rt o i~u n> 3 -s-g o» t E L-1 o. o o- o a w SSsi-SIS-hv - ""a 3-s.s.g-^r fei -ê' cre> w fj - N jr m o 2"«° Sj M- 55 M=p..g a. ft» 2 g- re n, a. ET 32J5>^.raR,§~» 2. -• S S1 3 T"B 5! 3- EiBwOJsio BS?" 8 S "-„3 5!3 8 S g 3 2"s2<'<3»S SS^g.5B|<g s'sSsar"" - f0 ,y 2 cr^ Q--■- -- P rj O ft W -To 'r'^Ë13 B o a o,^3 *!2« - w jr' B m •f U3 "S S3 O 2, H* ff Vl4 g s-?os£-^n»a -3 ?n33 lip'» b-^Sig b-S S S3§^?B 5.<- 3 - 5:3 "- >5.3 a O B o- O £2 !^2-2 w>^a"B S-feVftP-B g^3 g-l-S™ s. 8*3 o. D JE) 3 a.1'2.- n S. o 'S.s,%»"S 5:s-s sa sss SS O m l. 70 *G fa S ^2 r' ft «o »K,2n g, o De< 3 5 2 ?=S S' 3' o g-o-c g-E;s 2sJ2"35 3 iiSo™ o- ll o* /-» O 5-5-S es f?* B J5 -j 2 «o ös ,S 3 o o> oLp.'ScfQ O aa-s-sB&SBi a-J^h-ara -j-.js as*2 -2 Si' b 2 oSOS°S LEYDEN den 13 Juny. Thans zullen wy onzen LeÊzeren het Vervolg mededeclen van de Redevoering des Heeren Wilkes Kangaat hy voorteen vrygeboren Engelsman genoodzaakt worden een Leerltuk te ondertekenenhetwelk niemant in Tur kyen geloofd noch opvolgd? Üngerymtheden worden te vergeefs aanbevooleu of gepredikt. Wy zien de Natuur in elk zonderling Geval haare Rechten weder opueemen en de Billykheidzegepraald in het eene Land door de Boogpees en in het ander door deByL AlIePointtn van befchouwende Leerfteliingen behooren dcBur- gerlyke Overheid egaal te zyn. Zal men wel kbnntn voorwen den dat iemant,die enkel aan de Goddelyke Eenheid geloofd, en wiens Godsdicnftige Eerbied alleen tot den eenigea zelf beftaan- den Schepp:r bepaald is, zulk een getrouw Onderdaan niet zyn kan ais een ander, welke ket^tbanafiaenfeh Leerftuk van de Drie- Eenheid aankieefd en Goddelyke Eere bewyftaanïangere.aanaf- vloeyend» Weezcns Zy kunnen gelyklyk hun aandeel betaalen in de verfebrikkelyke Schattingendoor den edelen Lord, Jaar op Jaar, voor den on rechtvaardigen en vervloekten Aincricaanfchen Oorlog, vérzwaard, en in zo verre behooren zy beiden door onze .Staats-beüierücrs gelyk gefteld te worden. Moet ietr.ant voor op roer: g gehouden worden, die niet geloofd dat elk MenfclUyk Schep- zel onderworpen is aan eene eeuwige Verdoemenis om een Misdaad, voor zyn Aanzyn en zonder zyne Tosftetnming, bedreeven? Is het my ongeoorloofd de algemeen- en onver deelbaarheid van de Goddelyke Goedheid te gevoelen, indien ik anders vreedzaam leef en getrouw ben aan de Wetten van den Lande? GeniiTeIyk,Myn Heereen goed Onderdaan kan twyiTclen dat ieder TAenfcb van Ndluure tot bet Kwaad genegen is, en dat ieder Perfoon, in deze Waereld geboren Gods Wraak en Verdoemenis verdiend. Ik kan zeer yverig zyn voor de Proteftantfche Opvolging in het Huis van Hanoverzonder evenwel te gelooven dat de bemihnelyke Prins uit dien Doorluchtigen Stamde tedere Oftavius in zyn nog zo kort Verblyf onder onsalreeds Gods Wraak en Verdoemenis verdiend heeft. Op myn Woord,Myn Heer,feet Leerftelzelvanfommigen,die zigregtzinnig noemen en de Verdoemenis zo mildelyk uitdeelen doet een Mcnfch beeven. Laat ons niet langer denken aan het voorfchryven van deze ofgeene Geloofs Artikelenwant de On dervinding leerd ons dat B.elooningeu en Straffen wel oogenbliklyke Profeliten en Huichelaars kunnen maakeamaar- dat de Reden alleen eene waare Overtuiging kan veroorzaakte.. Hetishoogtyd Godsdienftl.ee Vryheid te verkondigen aan een Volk, het welk de geeftelyke Dwinglandy van Romen "reeds voor lang heeft afge zworen. De Heer, die by'den edelen Lord zit, zegt dat hyis,, voorde Verklaaring tegen Paapery als zynde een burgerlyke Eeden als zodaanig is het een Clauful van de thans in Deliberatie hangende Bill." Nu is,Myn Heer, in die Verklaaring geene eene Lettergreep aangaande de Rechten van 'tMenfchdommaar wel zyn er Gods- dienft - kluifters te vindenwant dus luid dezelveIk geloove dat in het Sacrament van des Heeren Avondmaal geene Verzelf- ftandlging van de Hoofdftvffen van Brood en Wyain 't Ligchaam en Bloed van Chriftus, gefchied, hetzy voor of na de Zegening van dezelve, door eenig Perfoon, hoe ook genaamd; alsmede dat de Aanroeping van de Maagd Maria, of eenig ander Heiligen het Mis-Offer, in diervoegen als thans inde Roosnfche Kerk ge- bruiklyk is'oygeloovig en afgodifch zyn." Dit, Myn Heer zyn loutere Pointen van Befchouwing, waar mede zig geen Magi- ftraat, dan in hoedaanigheid1 van byzonder Chriften, te moeijen heeft, en welke de publike Ruft of de Zekerheid van den Staat niet kunnen hinderen- Een Roomfch - Gezinde kan die gelooven be nevens de Oorbiegthet laatfte Olyfel en andere leef Hellende Poin ten zo hy maar doethet geen men wezenlyk kan noemen een Bur- g«Wy*«»Eed,zo als by een Acte van het voorige Jaar voorgefchree- ven is dat hy ontkend dat de Paus of eenig ander fcJimeemfch Vorft in dit Koningryk bezit eenig tydelyk of burgerlyk Rechtsgebied, VermoogenHoogheid of Voorrang, het zymiddelykofonmid- élelyk, en dat by wil getrouw zyn en waare Gehoorzaamheid be- wyzen," hetwelk de braaffte Roomfch-Gezinden ookbezwoo- ren hebbendan heeft hy met alle andere Onderdaanen een Aati- ipraak op dezelfde Vryheedcn en Voorrechten. Ik begeere nie mant te beleedigendoch het finert my dat de Roomfch-Gezinde misdeeld is van ieder Voorrecht, hetwelk zyne Mede -Onderdaa nen vorderen opdezelfde Voorwaarden van Getrouwheid, en met het geeven van dezelfde Zekerlieid aan den Staat. De Heeren feby- cen verwonderdmaar het komt my voordat de Raomfch - Gezin de door dien Eed regtftreeks sfzweerd het Imperium in Imperio zekerheid geeft voor de pubiike Ruften aan ds Overheid alle Magt toefchryft, welke de voornaamfteBedoeiisgcn der Zamealeéving haar opleggenOok verdeedig ik zyee Zaakals zynde die van Godsdienftipe Vryheidniet minder als de Zaak van alle Proteftant fche Diffenterst en ik geloof het buiten Verdenking te kunnen doen waat niemant, welke zig zó lang in Komen en It alien heeftopge houden, was ooit minder verdagt van befmettezynmetPaapfche Dwaalingen. Godsdienft moeft ons de grootfte Menschlievend- heid leerenalle haare Wegen moeften Vrtede zyn. Zeldzaam, is hetdatdeDweeper een deugdzaam, zagtzianig, beminnelykof ge- leerdCaraAerbezitb De edele Lord, met het blaauwe Lint, doet het Voorftel van eene andere Verklaaring, een Eed var. te zvn eenChriftea, eenProte- ftant en gelovende de Heilige Schriften, als onder de Protcftantcn vtrfckeidcnlyk ontfangen te zyn het Woord v*u God." Dezelfde Tegenwerping is er tegen den Dwargzo vanditals vaa eenig ander Geloof; aangezien het eene erkentenis befluit van de aangemaatig- de Magt der Overheid. Is het menfehilyk Gezag bevoegd de Heili ging te verleenen aan eere Goddelyke Openbaaring en Boeken van Goddelyke Ingeevirg? Komen aile Proteftantfche Kerken overeen zo in.den Regel van deH. Schrift als over de Zuiverheid van den ge- wyien Text? Zyn de Liederen van Salomon, in het Oude Tefta- mentby alleProteftanten sis ingegeeve Schriften aan genoom en De Verheeve Dichtkunde derzelve zal altoos verwondering in boezemen; doch fommige zedige Chriftenen bebben getwyffcld of de Goddelyke Geeft en waare Godsvrucht wel te vinden zy ia veele wellnftige Befchryvingen in den Oofterfchen Styl. In het Nieuwe Teftament is Twyffel gereezen of de Brief van Judé wel een Deel was van de ingegeéven Schriften, uit hoofde van Michael den Jarts- Engel,tvjifiende met den Duivel over het Ligchaam van Mozes: Stemmen alle onze Godgeleerden wel over eennopens de Authen- 'tikheid vattalle Boeken, die als H. Schriften aangenoomen worden Hebben zy geen Twyffelingen geopperd zelf over bet Knangc-lium van den H, Mattheus, zo als wy dat in 't Griekfch hebben Wy ondervinden dail dat dit Voorftel van den edelen Lord, om de H. Schrift te onderteekenenals ontfangen by deProteftanten, op verre na zo klaar en duidelyk niet is als zyne Voorftellen van Im- Het onlangsgeborcn jongde Zoontje des Konings. f b OnzeVaders moeften, verdomd gedaan hebben te zién dat de grootfte Yvcraars voor de Kerk geweeft zyn Dr. Sacheverel en NellGwynwiens Lyk- of liever Lofreden door Tennifonnamaals AattV-Biffchop, geprediktis. poften want men heeft nog niet vaftgefteld wat Canonycke Boe ken zynEn was het al eens dat aUeProteftanten overeenkwamen wegens het onbktwiftbaar Gazag der Deelen, dan zou zigneg eene andere Zwarrighéid opdoen. Is de Text zo zuiver dat ik zeker ben, dat dezelve door het wyfte en befte Weezen zo is ingegceven,en het waare Woord van God is? Ieder onaer is kundig van de dertig duizend verfchillende Leepogen van het Nieuwe Teftament, onder welke fommige zekerlyk van Gewigtzyn, en de meefté Biffchoppea hebben een geleerd Godgeleerden onzer Kerk, Dcftor Kenr.icot aangemoedigd tot het nafpeuren der Afïchtiften van 't Oude Tefta ment om dé zuivere Leezing van den llebreeuwfchen Text te her- ftellen Bus is die niet volkomenen behoordegevolgiywniet te worden opgedrongen als een onfeilbaar Werk van den Vader vaa aile goede en volmaakte Gaaven. De voorn, onvermoeide Doe- ter heeft bereids verfcheide duizenden verfchillende Leczmgénin het Hebreeuwfch ontdekt, en gelukkig zal het zyn, zo dat Getal in het Griekfch niet verdubbeld word. Hy bekendopenhattiglykin zyne uitmuntende Voorleezingea over de ge wy de Dichtkunde der Hebreeuwen, en in zyne oordeelkundige Verhsndciingover Efaïas de verfcheidène Onvolmaaktheden Vcrvalfchingcntnijfchien voórbcdagtMisvattingen van Afl'chryvers, By- en Tuffchea - voe gingen in den Hebreenwfchen Text. Ky bepaald zig cgter niet al leen tot dien verbeeven Propheet, maar geeft dezelfde Aanmerkin gen over een groote verfcheidcnfceid van Piaatfen in het Oude Teftt- ment. Wy behoeven dan niet genoopt te worden tot hetonderte- kenen van elke Schryffoutvsneen Copift,ofelketuffchenvoeging van een onkundigen Scbryver als de onuiiddelyke Ingeeving vaa den II. Geeft. Waarfchynlyk heeft de edele Lord, als een toegevend Cance ller, het Denkbeeld om dézen Eea'voor te fehiyven, ontleend uit het Requeft van Oxfords Uciverüteit. Deze heeft zigaltooseen- fteremig aangefteld, om by iedere Gelegenheid, zo verre moog- lyk was, beide Godsdienftige en Burgerlyke Vryheid te btfnoeijen en de edele Lord ftaat, zo als behoorlyk isaan haar Hoofd. Haar ZufterdeUniverüteit van Cambridgeheeft rnimer en vryer Ge voelens: Die weigerde het overleveren van een Requeft tegen een ohbetwiftbaar Recht van haare Broederen; maar Oxford is vol- ftandig in de noodlottige Grondregels van eigendunklyk Gezag in Kerk en Staat. Nog is het Oxfords Be fluit van 1683 onherroepen t Het is aangetekend in perpetuum rei memoriam(ter eeuwiger Gedagtenis der Zaake) inhetRegifter der Vergaderingen, en aan- geplaktin publike Plaatzen, Boekwinkels en Zaaiea. Daarin word niet alleen iedere Stelregel, door welken onze roemwaardige Staats omwenteling gebillykt kan werdenveroordeeld, maar de Zelfs* behoudenis, als een Grondwet van de Natuur, verklaard een valfchoproerig en ongoddelyk Voorftel te zyn. In 't Jaar 1685 gaf de Univerflteit van Oxford eene plechtige Recognitie nitwaar inzy Jacob den IIals een Souverain zonder eenige Bepaalingeu of Uitzonderingen erkende. Geen wonder, Myn Heer, dat uit deze vergiftige Bronwel de meeft bedprvene Strosmen voortge vloeid zyn. Eene Onderwerping zonder Voorwaarden van onze Americaanfche Broederenword natunrlyk gevorderd door Lie den aan welke men geleerd beeft dat een Koning van Engeland een onbepaald Opper-Vbrft is. Gelnkkig voor Engeland dat alig onze Generaals en Admiraals buiten ftaat geweeft zyn dit in de Nieuwe Waereld door te dringen. Het op Tafel leggend Requeft van Oxford klaagt uitdrukkelyk dat de Bill geese Voorziening doet om de Leeraars cn Schoolmeefters (derDiffenters) eenige Belydenis, hoe die ook zy, te doen afleggen, aangaande hun Ge- loof in de Grond - Leerftukke n van het Chriftcndomof zelfa we- gens het Gezag der H. Schriften, cn verzoekt wyders dat dé Bill niet toegelaaten zal worden omKragt van Wet te erlangen in zo onbepaalde Form als dezelve is voorgefteld.Wat de Grond - Leerjiukken van het Chrijlendom zyn en welk de Regel i* van de H. Schiften laat die Univerflteit aan haarenCanceliér en zyne Meerderheid in deze Kamer ter Bcflifftag oyer. De Afteten vöordeele der Röomfchgczindenin het v«orige Jaar gepaffcerd,ftrekte zig uit tot Papiftcn,ofPerfoOKen,bely- dende den Rcömfchen Godsdienft, en School houdende of op zig neemende de Opvoeding Befticring of Cpkwecking van de Jeugd;" doch Oxford gaf toen geen Requeft overoffchoon by die Aéie geen Godsdicnftige Verklaaring, geen Ondertcekening van Heilige Schiften was opgelegt De tegccwoordige Aéle is ter verligting van Diffentieerecde Proteftaatfche Leeraars en Schooi- meefters,"cn riep dringt aan ep eene Verklaaring voor onze P(o- teftantfcheBroederen. Waarvan daan mi die zigtbaare eenzydig- en tedeiheid voor de Roomfch -Catholyken en die onedelmoedige Behandeling van Proteflantén Wordende Roomfchen zo alge meen alsVoorftaadcrs en de Differ,ters alsTegcrftandersvanden Koning aangezien', dat men met de eerden te Oxford eene Stasi» kundige Vriendfehap aangegaan heeft, en eea fcwalyk verbloemde Wrok tegen onze Proteftantfche Broederen, fchynt t- zegepraden. In het Jaar 1719, hachlyk Tydftip en in hetwelk de Godsdienftige Verdraagzaamheid, nog zo wel niet begreepen wierdalanu,pas- fcerde een diergelyke Bill in !iet Ierfch Parlement. De Ruft vanona nabuurig Koningryk raakte in 't minfte Gevaar niet door de Verzag, ting aan een waardig Ligchaam van Menfcbt n vergundnoch ook ia er in den Tyd van 60 Jaaren de minfte Stribbelitig niet opgegeeven ten einde de herroeping van dieBül teondernecmcn. Hier heeft men derhafe/en de krsgtigfte Drangrede dat al dc ingebeelde Aanfia- gen tegen de Kerk van Engeland, als door deze Bill weder in Ge vaar gebragt, door fommige Heeren voorgewend, geen aandjgt waardig zyn. De Bill kan noch het Beftaan eoch den Voorfpoed van de Kerk iets aandoen. Zy laat aan de gelukkige Bezitters hun ne Aarts - BisdommenBisdommenvette Deekenfchsppen en gul den Praebendenzy fteld enkel de Dilfenters in zekerheid tegen Vervolging. Zy begeeren geen fabriceering van een eenvoudig Zilver Diana - Kasjezy beruften in den Staats - Brief, welke aan an deren toegedaan is. Ik, Myn Heer, pleite voor de. allcrruimfte en onbepaalde Ver draagzaamheid en verlangs de Bill meerder uitgeftrekt om alle Ge zinten en Godstlienften te kunnen bevatten. Eene algemeetie Verdraagzaamheid kon de gewigtige Bedoelingen van eene alge- mcene Naturalifatievoor een goed gedeelte beantwoordenZy kon dit verarmd en ontvolkt Rykwetler bevolken. Zykon.nade oneindige Uitputtingen van dezen Americaanfchen Oorlog, na de overdaadige Verkwifting van Bloed en Schatten, en daar wy nog fn iedere Ader bloeden, tallooze Inwoonders uit alle Waerelds- Dee len onder de milde Befcherming onzer Wetten lokken, en verfche Kragt verleenen aan eene zwakke en weekhartige Natie ,hykan* uitgemergeld en grootendecls zinkende onder eene meenigtevan Verdrukkingen. De fchranderfte Vjorft van Europa heeft deze Befpiegeling door eene gelukkige Onderneeming bekragtigd ge zien. Be Valfcke Tver, zeide de Koning van Pruiffen, is een Ti ran die de Landen ontvolkt-, ie Verdraagzaamheid is tent tede re Metderwelke dezelve in Bloey brengt. Het Slot van dit Stukmet het Antwoord daar op en de Acte voor de Difleaters, by eene volgende gelegenheid

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leydse Courant | 1779 | | pagina 2