&|- s s - O* 3T -f, O v ÜJ S 0 n >-5 O o o/-. aojj 5 2; tx v» o? l^S-S fjaSSEi S'^> 5ai^ll Hl Hls 00 -4 2*2a ,x> er ,1 >-« 2 *2 s ,- - g n O- 3 o* -4 *J "o -1 j O -f~ ftn S3 J. li. k r/ n> £~rr 2 Ï5 n» 3 W.'M R fr to3 -» K) M 7" k a M2 ft 2 n c. H ~i mï'-S» 3 g^-ri- n'-f.'Siï ?- 5 -- rr'?*?: O "v JT ïSs: h 5 3 s d 2 Bï-"1 Sr,-; is 3 2,ajSS j-SL.f'nï-lï ?3 - 2 t 3 *T -» -o IS. J* 3 T0 tt> J? C, es n. 2 sj M 512* a rT 2 3 2 o d'^'yi 3 o> 3 o erQ I -g m3 - 3 o Sn3 .O 2. n, ij, w S c *"D -— .-3 H*iw3-i$ïMzn 1 - k ■'S 3-" 1, s. 3 f |?2^^f|Ng.5. V S, n"» jf B- g 2. g>,,a. 3 g - a ff ='S {J 4 Sj 2- v.» s t»S i:Sg ag1 55 a k a O p V^w|g.J g. 3 g-* 5 t <s1»bS^;8'Sj g€ ?2:2'cS'^2!;«q'3ZS» a ~au-2 ■-> t« S '2 o- fi 5:5 «-5 3 tas- 3 g: g- l|ss-?llsslir ?|S--ïf5ïS|o3| 3 cw^i 1^ -? »<i PJ 5J n v®.Jö O tn^3 2. 5; IK 3 D S 7 <J fD "S Zj» ^1 <la- K-s b 3 gi*o&3§5 p s s. *s |i S1.MP p O n a en o H sïW gs |B 50 CD d9 5-8 r» a 'af-nSg J 5 3 5'a S CaS W S' s2 w O £L» 5 J1!? S" e. 2 fo ci. cr D» -;• »w (Ï1< 9 8 g-<" tcg-3 P 3&j> s^S w 2 *0 Bj* O n C73 HO OH O l|||l|l g.*4S 3 yZs. ïi-S 2.o 3 «o. 3 3 3' 3 ^3ï u oA C- O» fï N e C2 ci n> go a -ö s-^ 3 O 53 en ra St 3 o rs f§ S c a O Cu s 0 "1 I'S «o?;e.H e 2 2.° S S.^ o a'5>«3 ==0 I8b"?«5S &"2;?'g.o 3 5 o Oi o rS P-~ I "a S g«L, 2, n R 2 o. f«£5§3^ gsr8-!?i£ 4?- e z S" Se 2. "S O k_i *^1 g ö2avo sr SssgWg" 'SSSS'sS'g' «'"OSalS Z%sS»BZ 1^5533-3 g-gg-S^g-g. H n* o*o 3 '|J-"s.SoS isissg.r S-nfS-3ta S^g^g-sl e - a 3is<H»a,§ s'jjg:83 3* 3 OM n 2 Ng 2 b« a o ct* I-s o - 2. 2 a sr s 3 3 sr £.2 P «2g.iö a fTg-g Sos.^So- o a<» 2 jr-ofQ 5 H 2 n «2Jö»o *2 a- o 55" O §5r?. s- ^"5.3 M 5' 2* S -5 2 a V O-2.» 3 rt *-*i a Sc 2 n 'i5 -g S"x: 9 Hüa? 5 3 53-r^- -2.2 3 e o Ê-S 9' 3 tif «-Ü t. s- f S i" fr- g-r^jéS a sf s svj C a B .2 3 a 5*^ S.1®"9 3 g^SBCr ix. i® 0-2 W» ?§i»S> di n 3 mm r .j r: o "jr f?S O BÖ«Mgö 2,5 o-^s6, 05 m sr o S -2"^ 3 M 3 Br y 2 tu« 2 H <6 )TD H W I s.5 ffa c S o g O n a 3- S 3 0 3 B 5 "Ï.ÏÏOB5 3 Z 2 3^5 S£?|l? fxg'l C c* 0 s .2 w »1 a x ^5 ^w»2.e 5z r n q*r» S fs-ISs E S ®J5ï? ~!L SMl'sl» S g-C B 2 a X- 2 er a q* r» ei m C3 t3 e. O ij n N O 5f W 1 &- o n a* 3 o Te O fo 'rr» ft. O CP B C-5 Sr^crTW o. o B 2 s 2 osS S S-5- s-l-B s 2 u S»:a|s. ala?*^ S s p|; o H S °B2^> ï-lvS 3 g n M-** =-'p. S 8 fc c a o K 2 S 2* S.S 8 LSYOEN d«a 6 Juay. De Bekrompenhtid v»8 Pl»rs om niet toeUlteade alle gewigtigeRedeneeriogea.die in 'tBritfche Ptrle- ment voorvallen, ce pjaatzen, eyn ercgterfommig#, welke deswe gens eenigc Bitzondering verdienen. Van dien Aan ii de aanmer- kelyke Redevoering over de Bill tot verdere verligtiag van de dis- feadeerende Leeraars en Schoolmeefter»door den Heer Wilkes in 't Huis der Gemeentens van Groot-Brjttanniën den so April 1779 nitgefproken, en nier welke wy denken onze Leezws geen ondicnft te zuilen doen. De Heer Wilkes begon dus EJyu Heer Montagu Ik ben een btilendige Vriend van godsdieoftigeVryheidenhet Recht van het byzondcr OordeelIk hcope dernalvcn deze Bill deor het Cpnunitié te zullen zier. psflecren, zonder bcfnocid te wor^. oen door eenigs der Veiklaaringen door den edelen Lord met het blaauwt Lmt of door den na hem fpreekenden I ker(»), voor'- gtflcld. Geen van hun beiden heeft een eniceid Woord voortge- bragt, tot ftaavicg van bet Recht vaa eene buigerlykeOvcihcid, cm in Zaaken van byzondcr Gevoelen de Rechten van het Ge- weeten te ovetfehryden of, aan hetoverige Gedeelte van dcMsat- fchappy eer Geloof vcor te fchty ven. Ik ontken dat de Burgerlyfce Overheid cenig beiang heeft in de behoudeni» der Zielen, of dat eenige Magt van die» aart aan dezelve isopgedraagen. De Men- fchen vergaderen met geene andere bedoeling in Maatfchappydan tot zeket held van hunrc Burger.yke Rechtende Bewaaring en Be zitting van LeevenVryheid, Huyzen Goedereö en allerly foort van Eigtndommcn: Uit dien hoofde is ook de Burgcrlyke Over heid met de gaoifebe (lerkte van den Sts at ge wagend om den Zwal ken tegen het Geweid van den Sterken by te fpringenen daar is het Perk van haar Vermogen ,'t welk niet verder behoefd'noch kan trit- geftrekt worden. Of niyn Geloof fterk dawewak zy, moet afhan gen van ds Overtuiging vat; m^n eigen Gemoed, van de (lerkte of zwakheid vag royn Vcrftandvaa de Overtuigingwelkeuioor Re dekaveling kan veroorzaakt wordenGeen Menfch kan beveor- rechtwordenmethetbedenkenen onderzoekeu vanGeloofszaaker, die ten ander te gelooven ftaan, maar zo ver Oechts.alsmyicts be- wuft is, kan ik het volkomen toeilemmen. Myns bedunkens taften fommige Heeren zeer miswanneer zy op znik een verzekerden Trant de Vaftigheid en Oprechtheid van hun Geloof opvyzelen want niemant is ooit in (laat om werkeiyk ieder pointin de 39 Arti kelen vetvatte geloovennadcmaal niemant ooit het geheel zal kunnen begrypen. Het ia onmooglyk de Waarheid of Valfchheid yin iederonverftaanbiar Voorftel te bepaalen. Loutere Eigenliefde is oorzaak dit een Fyn«»it elk Gevoelen, 'twelk van hetzynever- fcliild, al Kettery befchouwd, maar ieder Menfch denkt, ongetwyf- felddat hy regtzinnig is. Dwangvermogen in Geloofsftükken zou de Dwaaling niet minder dan de Waarheid vooitplanten. Dns- daar.ige Aanmaatiging is aaneengefchaktld met die voldageonge- rymdheid.dat de Burgerlyke Overheid overal het aeifde Rechtsge bied meet hebber., endatinhaar alleen het Recht v»n heöordceliBg beruft. Te Londen zal myuit dien hoofde, geboden worden het Oude en Nieuwe Teftamcnt te ondertekenenterwyl de Muftiin dien ik onder de Muuren van Kor.ftantinopolen gebaren was, even eens myn Geloof aan den Alcoran kon vorderen: Wa« ikeenln- boorling van lndoflan dan moefteen Godlyk Gezag aan den Vtidam bet Geloofsboek der Heidenen,en de Befchikkingen van de Pun ditts toegekend wordenen bevond ik my in *t Noorden, dan zou den my de verfcheidr.ne Volkeren van het Oud Scandinavien aan- ftonds hunne ingeblaaze Eddaof Stelzel van Ruttifche Goden- gefchiedenis voordraaien. Baarblyklyk is het dat de Burgerlyke Overheid geen Recht heeft om Dwaalingen voor te fchryven ,enwy zien hoe oneindig verfchillende die zy uterwyl de Waarheid alleen zo wel eenvoudig ais gelykvormig is. i Geenzir.s dan kan het vat» de Burgerlyke Overheid afhangen de Waarheid voort te plantenwant men ziet hoe dikwils dezelve feil baar is en hoememgtuaal.zydeDwaallecrbevorderd: Diezelfde Drangredewelke het Gemoed van den eenen Menfch volkomen overtuigd, beeft vce!tyd^MM^^twerkingcp dar van een ander. Immerskan ikzonder overtuigd te zynniet rondborftig toeilem men of gelooven? Ben ik dan gedwongen eene Valfchheid tever- klaaren? Dat aandeel van Redenmet hetwelk God ieder Menfch begiftigd heeft, is alleen in ftaatdc Waarheid of Valfchheidvio het geen door iemant voorgedfaagen wordte bepaalen. De Menfch kan en wil enkel naar zyne cige Reden oordeelen es beoordeeld worden. Te vergeefs zoek ik te giften onder welk Voorwendze!,-behal- venlleerfchzugt, de Eurgeilyke Overheid in fommige Landenhet Recht cm eenige Geloofs- Artikelen voor de Reft van de Zanten- leeving te bepaalenoverweldigd heeft. Word niet het groot Oog merk Van myne Verbintenis in Burgerlyke Maitfcbappyen te/, voile beantwoordwanneer ik my als een goed Onderdaan van den Staat getrouw aan dc-u Vorft en y verig voor de Welvaart van myn Vader land gedraag? Van de Wetten heb ik Befchetmirg van myn Per- foon eu Eigendom bedongen de Bekoning daar vooriSGchoor- zaamheid. Ik moét den Staatdie my befchermd, ook verdeedigen; maar heeft dit de minde zamenhang roet myn Geloof san den Gods- flrajlTvan eecig anderMenfch, ofmer eenige Manier van Geloof In alie Gevallen in welke het'publik Weleyn geen Belabg heeft, be waar ik myne natuurlyke Vryheid. Eenige Jaaren geleeden, offerden vier kvyfFranfchen een Bok aan Bacchus op; zy hadden het Recht hun eigen RnktenBraiyd -Ofièrte geever. aan xvicn fcetlun beliefde; daarvan 7e'ft een gedeelte te ceten en i.et overige naar hunrie by- zotidere Berfft" - fch'm te vortcerenBlaar wanneer iemant tracht te zyncn Zo"n san d-n Moloch op te offeren dan bghootdrie Bur gerlyke Ovtt beid tufichen beider tc komen en nier de Ofte. bande, ma; r der, wr- eden Moordenaar te (Iraffen Héteerfle isecna gekke, doch onfehuidige Daad, hy welke niemant beledigd word Het laatfle is eene, vetfoeieiyke Breuk in de noodwendige Verzorging van r'ken Staat'en eene Schend-ng van de allergt wigtigfle Wet-. Dergelyk Voorval heeft den vermaarden Locke dusdaanig doen fpreeken Iagevalie cenfge Menfchen, Godsdienfl halve by een gr komenhill kreegen cm een Kalf te offeren, ontken ik dar zy door Wetten verboden behnoren te worden, jthliboius Éige- naar van het Kalf, yermag, wettclyk,hetzelve ten zynen Huize te flagten en,ZO hy het goed vind,gedetltelykverbranden geen onrecht word er gepleegt noch ientar.t in zyn Goederen Hena- deeld.en.om die zelfdereden,kar,byduaookzvn Kalfopeetse God.dienftige wyze flagten: Maar vevcifcht het Belang van het Gemeenebeft, dat alle Slagting van Vee, voor eenigen Tyd, zal opheude»tot aanfokking van bet doof eenige z.eldzaame Sterfte verminderd VeeWieziet dan nietdat, in zodaanigGe- H valhet de Bur»eriyke Overheid vry ftaat, aan alle haare On- n derdaaneu bet dooden van Kalvenom wat rede het ook zy, te verbieden Zodaanig, Myn Heer, zyn de gezonde ze tro» el en van Verdraag zaamheid en nog was Locke zo beteuterd voor deDwecpery en Wraakzugt van de toen hoog in aanzie» flaande Oxfordfcbc Koning- Lieversdat hy geenzins waagen dorft, met alle de Vermogens van esn uitgebreid Vernuft te fpreeken ofte redenlmvelenDen North, (t) Silftetiiyfleufk/f*, Pailgscati Lidvoorfrs^s#. A^ods-Dieeaar, ze&t hy, zeuik toekawa maar niet dea Go.V loochenaar," de Oorzaak van ditVerfcbil begrypilcEiet, veroc derftcld zynde dat het beide vreedzaame Onoetdaanea warea, Wierd David Humeden openbaaren Godlciochenaar een der Menfchlicvendfie vau onze foort én een onberispeiykeD Ingeze ten niei vergund om vreedzaam in zyneigen Huis te wooneo Ko» zodaanig verbod van een Locke komen Kan iemaqr alie zyne Voorrechten verbeuren door het misvatten in eene fpccalative Zaak? Wat dei Godloochenaar aangaattoegeiaaten zynde tot Amp- ten van Voordeel of Vertiouwendat is een andere Bedenking. Locke wil dat BeloftenVerbinteciffen en Eedenwelke dc liaaden zyn van de menfc/Jyke Zamcnleeving, geen vat kunnen hel,b;noji een Godloochenaar: Datftem ik toe, zo verre zulks dep Eed betrek! welke onder ons by elke gelegenheid alleraanftootlykft yenneaigf- vuldigd is, en mifl'chieii dat zwaare'Bocrcn» van ruim zö veel K« voor het Me&fchdom iu 't gemeen zyn zouden. Zyn e Redeksveliiaj j over Beloften cn Verbit,teniften kan geen (leek houdenDit i; (legts een Leerfttlzel van louter geweld. Ik zou, !.iyn Heer, zclia den Godloochenaar niet vet voigen, wsrf ik denk dat hy Recht he, :S: tot de Verdraagzaamheid, en, wat my belangt, ik beklsaghein.aqa». gezien hy ontbeerd eene VcmcolVng die ik geniet. Ikzougewtficiyk bet verheven üetveli van Ut. Pcuius Kerk onderfchraager,mr-arbegetregeenhecrlyk Pantheon (4) te.ve i» woeften. Myn Verlangen is om in de Kttbuurfchap van eene Chris» ten Hoofd Kerke n by haare Cottifche Toorensde Kruin van een:! Turkfche Motquéc te zien ryzen, zo wei als eene Cliinctfe Pago de, e eeBjoodfche Synagoge, en een Tempel van dc Zon, in ge» val eenige Peifiaanen gevonden wierdendie fmank hadaétiin bec bewoor.en van dit Eiland en in dezencveiagdgeLuchtilreekbun nen Afgod ;e eerbiedigen. De eenige Bezigheid van de Burgerlyke Overheid is enkel het verhinderen dat zy onderling Zig niet vervolgen want de Pntfiers van alle Godsdienfien zyn eveneens, niet in hetafgetrokkeue naar in 't algemeenBeminnaars van VeynioogtnIlcerfchzugtig, haa- kende na Overvloed,Eere,Voorzitting, Weeldrig, Gevoelloos en OnverdrsagzaamZelfs komt de' ABe van Tolerantie aan my voor als onvolkomen en de Geeft van. Vervolging tot zekere Graad te verfpreiden. Ik ftem toe met den Heer, «elke het batft gefprooken heeft dat die A&e Verbetering noodig heeft, alzo er eene on- gerymde onverdraagzaamheid in overgcblcevcn isgelyk cf er niet» menfchlyks volmaakt zyn kon: Ook hebben Sterrekundigen inde, Zon zelfs Vlekken opgemerkt. Een van de pointen dier Afte be paald, dar het niet flrtVkcn zul tot bet vtrletnen van etr.igt Ver- ligtingVoorrecht of Voordeel aan lemantdie in zyn Predi ken cfScbryvcn zal ontkennen het Letrfluk der gezegende Drieitn- heidy zo als hetzelve in tie voornoemde Artikelen verklaard word. Dat zyn de 39 Artikelen. Nu zyn er, Myn Heer, verfcheide geleer de en godvruchtige Mannen gewéeft, welke van gevoelen warea dat het Atlanafsaanfch Leerftuk yan de Drie - eenheidhet welk volgens de 39 Artikelen geloofd moet wordenregtftreeks een Veel- Godendom iield. Dit is zekerlyk een befchouwend Gevoelen van geen Belang voor den Welfland van de Zamenleeving; waarom het my ook behoord vry te ftaan hetzelve, volgens deSterkte of Zwak heid van myn byzonder Oordeel, aanteneemen of te verwerpan, Onaangeziep'tle tegenwoordige Langmbedigheid der Kerke welke ons erinncra word, wceten wy nog uit zodaanige Voorbeelden als Wbifttn, Clarke en Hoadley, dat ook in deze Eeuw goede en voor- beeldelyke Mannen, over dit eige Leerftuk eu verfcheide voorge wende Ketteryen,vervo!ginguitgefta«n hebben en louter door de Menfchlievende Staats - Regenten zyn behouden geworden. Overeenkomstig met her hedentiaagfeb Zamenftel van Wettenis er niet alleen eene wezentlyke Vervelgiig van Proteftantfthc dis- fentieercnïie Minifters, maar zelf eene rcgtftrcckfc Inbreuk op de natuurlyke Rechren van deLeekenen vanieder Menfch, die in dit Laud het geluk heeft den Naam van Vader te draagen. Ik veronder- ftel, Myn Heer, dat men gerctdelyk zal toedemmendatdegoede Opvoeding van Kinderen de voornaamfte Pligt van elk Ouder is: Ik zal vervolgens cndefterlltn, hetwelk ir.cn zegt tlacs het Gcvai te Zyu ran een voornaam Lord g vermaard wegens zyne ftaatkun- digeKenrds, en gcftècpcn Oerdeel in Staats-Zaaien dateen Va der zig vcï beeld dar een difleuticerend Geéilelylrc beter dan ie mant anders, zyne 1: Zoon zal opvoeder.Door zulk e^n begrip word het des Vaders Pligt zyns Zoons Opvtedicg aan dim Vozorger rp te draagen. Moet hy nu die diflemirerende Gcfft.ilkcn ver- piigtcn „.om Maeea vyfMylcn var ren Stad,.Vlek tf Burgt niet te naderen dan trdtcl met dm Weg repaffeeren, of by vCreifch van wettig Proces A tot Gcvanycaisr zor.dcr'Bonttogt, Hand- tafttngof rfvaare Boeteos Of neet l.y de fterV-fteAandryvin gen van dc Natuurgeweld sandoen Ik dtirl ft»*ade houdenMya Heer, dat in Europa geen Lieden van vryer Denk beeldenalgcmeg- ner Kennis, geöcffendcr Oordeelen in allen opzigten beter ge- fchikt zyn om het navolgende Gt (lacht te vermen en den Staat fchrandere en deufdzasme Burgers te verzorgen als de Heerea PricePricfUey en Kif fisDe Roede van Vervolging, egterhaagt san een enkelde Draad over buuHix fd, ingevaile zy weigertm 35 cu 1 half Artikel van Onze Kerk re ondertekenen. Ëen gehuurde Onderwyzer, of een blinde Yveraarkan hen onder dec Gee,Gel van Rechtsgeleerden welke den Tyd die wv bclccven, eer aandoen, brengen, en dc onbandigfte van ons Geilacht, hebben het Vermo gen Deugd en Vernuft te verv< lgen wanneer betten voordeelevan 't Manfchdom aangc wtaid word. De Edele Lord met het bt-snwc Lintcn de Heer die na hrm fprak, beide met dev.oimtaktile Onbeftaar.baaihcid, zyn voor het sffchaffen van de'ae Godsdier.ftigeVerklaaring, enfcegccren twee andere daar voor in tc voeren, wsntgik wil by deZe Bil! eene ver fchillende Vcrkiaaring.veegen. Ik ben regen de Oude Verklaaring, en ais wy die afgcfl'Pnft hebben, zal myn-Stem nooit zyn tot het fmeeden van pietiwe KluifterS voor het teder Geweeten. IJrverdce- d'g het Leerftuk dat de Oveibeid geen P. echt heeft van mffcheu- komftdan om, ter Bewaa. ing van dan Vrc ede en de Rudder Maat fchappy, onze ButgerlykeRcchttn te fcefchermcn- Zyn nnde39 Artikelen, aangcaricrkt ais Lcerftei'endc Pointenverknogt met de Burgerlyke Pltften of Rechten van dcu Onderdaan? Gewiftèlyk ■Neen. V.'saruitkan dsn het dwargverroigcnom die te doen onder tekenen voortvloeyec Zyryozélfsfnydigmet deEurgerlykeVry- heid.en dienvolgens ongefchikt cru aan Oncerdaenenvaneen vryen Staat op elegt te worden. HetArtiktl waarhy aanhevoolcn word om de Predikatiën alseetic Goddelyke en heilzaame Leere te ontfan- gen, kan als een Befchirocing va» .mze vrye Conflitntie aangemerkt wordenby elk die de Predikatie tegen Rebellie geleezen heeft. Daarin verklaard men dat, ge weeter shalve, wy gehoorzaam moe- ten zyn aan een Caligula „een Claudius of een Nero, dwaaze Regenten of allerwrcedllc Dwitigelardm." D:n is opzcStaata- Verwifleling onbillyk geweeft. Het Vervolg by gelegenheid. (e) Een der grootfte en fraaifte Kerken van Londen, fd) Hei- denfche Godc-n - Tempel. (e) Chmeefe Afgods - Tempel, f De Heer PowysLid voor Nortbhamptons - hire, (g) Zin- fpeeliagzo men meend, op hp&SbeHurn* en Dr. Pneftley.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leydse Courant | 1779 | | pagina 2