LEYDSE A\ X7J*« Vrydagfê Courant. I et ...v N». 138 „S si O -5? -a a 8.&-SL N*» 4#' <u 'N: M Qj ♦C VRANfcRYK. PARYS den ia November. Zondag heeft deRooms-Keyzerly- keAmbafladeur Graaf van Caunitz-Rittberg by den Koning, de Koningin en de Koning!, familie te Fontainebleau Audiën tie van Affcheid gehadzynde fTy die gelegenheid met het portrait van zyne Majt. befchonken. Heden Zal het geheele Hof te Verfailles te rug gekomen zyn. "DeLUTHER.SE Gemeente te Straatsburg heeft tegen de Decla matie, Welke de Koning aldaar onlangs heeft doen publiceeren en "welker Inhoud in de LEYDSE COURANT N°. 132 medegedeeld "en met de Capitulatieby de overgaaf dier Stad aangegaanflrydig '•is, Vertoogen aan het Hot" laaten doen. Men zegt dat de Koning deVeftingwerken en het Garnjzoen van Lonisburg merkelyk zal doen verfterkenen-dat op de Batteryen l tondsom die Veiling meer dan vier honderd- St. Kanon geplant zyn. I Morgen zal een GROOTE RAAD gehouden en daar in het RE- 1 "GLEMENT omtrent de Verfchillen in de Kerk onderzogt worden. "DevierKerkelyke CommiiTariflTen zullen daarby tegenwoordig zyn, "zoo als ook de Heer Gilbert de Voiftns, uit naam van hetParlement; I ."zullende de Heer de Villeneuve, Requeft-Meefterzonder eenige j "partydigheid wegens de Zaak der beide Partyen verilag doen aan 1 "denKoning, dewelke met alle zyne Minifters die Raadsvergadering "zalbywoohen. TWEEDE PACIFIKE BRIEF. IN de VIERDE EEUW was men niet minder vreedzaam en infehik- kelyk tot behoudenis van den Vredein de Kerk. DeKetteryder ARRIAANEN wierd verwee zen; Maar de Arriaanen herftclden zig door hun groot Crediten om beeter te llaagen, vermomden zy hun ne Kettery onder dubbelzinnige en fomtyds byna regtzinniae Uit drukkingen: Zy vergaderden Conciliënzy deeden eenige min of meer verbloemde Formulieren onderteekenen; in één Woord, de geheele Waereld was, volgens St. Jeronimus, verwonderd, dal zy 'Atriums geworden was. In 't midden van deze Verwarring attaqueer de deeene Vriend den anderen meer dan eens, om dat zy zig niet wel verftoaden hier door wierden de Gemoederen door Mistrouwen es Agterdogt ingenoomenMen verzon een onnoemlyke verfchei- denheidvan Taal en ee« ieder hield een verfchillend Gedrag: Men zag dat Heilige Mannen worftelden en elkander wegens Arrianiflery nSMIianiJlery befchuldigden, ja als Vyanden handelden. Veele Biffchoppen, gelyk St. Maxima-, van Jerufalem, Sitvams van Tirfe &c.?dewelke min of meer met de Arriaanen verknogt waren, na men deel aan hunqe Geloofs-Artikelenen gingen in hunne Conci liën: Hier door wierden zy wegens Arrianifl-ery befchuldigd en met te Arriaanen gebannen. Op deze manier wierd de Eenheid van de Hypojiafis (of Medewee- vniiiiials een Geloofs-Point door die in het Wellen ilaande gehou den en in tegendeel door die in het pottendewelke een Catholyk leetftuk van drie Medcweezendhedcn maakten, ais een Kettery verwor pen, Inde Stad van Antiochien alleen eifchte St. Meieeeut de toelaa ting van drie Hyt'ftifisenSfePaa/fiKu verwierp dezelve met afkeer Hier uit ontftonden in Antiochien onderlinge Klagten over Kettery, en eenopenbaare Scheuring, die zeer lang duurde. St.En/ibiusvanSa.- «ofate en St. Meleeeus wierden ter oorzaake van de drie Medewee- zendhedenalsAhomiaanengehandeld, terwyl mencenigermaateSt. Jirra/m#) deed bcleiden, dat er drie warenen die, Welke maar ééne toelieten, befchuldigdedat zy de Drie-Eenheid loogchenden Het woord Confabjiantieel medewezentlyk) fchoen het zelve d»or ketConcilie van Nicée bekragtigd was, raakte by veele Biffchoppe^, M Jïl Evf'b'"* van SamdTate, St. Ciriflus van Jerufalem &c.verdagC, nsffii en wierd ook verbannen door het Concilie van Aucirèwelkers Lee- nanderfints volkomen regtzinnig wasHier door wierd de Verwar- Mgeens zoo grootGok wierden deze Biffchoppen door St. Jemni- w/en Rufinas ArriaanfeKetters genoemd,terwyl die Biffchoppen van hn kant geloofden, dat de Party van de CONSUBSTANTIATIE de Kettery van de Sabelliaanen wilde herftellen. Hkvraag, Myne Heeren, wat men in diergelyke Omftandigheeden toen moed om zig na den zin der Kerke te voegenen van de voor kureKinderen zoo tedere Moeder de Kerk Lof te verdienen. Men hn ligt voorzienwat de ieverige onder onze Biffchoppen toen ge- zouden hebben: Zy zouden gezegt hebben, dat de UitTpraak Wnhet Concilie van Nicée onveranderlyk was, en dat derhalven on- 1 een dusdanigeAutoriteit alles huigen of barfteti moeft. Het woord &S 4/ ri s« g C S ■H-S 755.: Onze zeer Beminden neomen alles aan wat /«Nicée gedecideerd is, uit- 3^ genoomen bet Confubttantieele. p. 5 Dit Point opgehelderd zynde, overwoog men de overige Pointen3-L,'° 00 De Vraag der drie MEDEWEEZENDHEDEN was, zoo dra men om- hun Gelofte vérklaarenDit zyn (zégt St. Hilafius defined. N. 78.) ferdeedigers Van bet Apojiolifcb Geloof i Ook Zegt St. Athanattus de Synod. trent de eenigheid der Gevoelens over de Grond van deZaalc verzee- trnuj ,t*n r fOM AAvTVaM 1,, .Artl rtrfl- I T_ tt. u ,1 aam a n m .,4-a a rtl s r S' Es B «o rv Oi O §ü5 <u O 4» i3 O O* N O O cv N 04 JL "O-.. OS t-'S ">J 5 U r C F O C 'P 5 S C< O ,2 r S g 3 "•M 3 S2-«i g •w -S x> O kerd was, ten eerden bygelegt; Dezelvebettond in eenonnutte 2"S p 1 Woo rden-Twillen men liet daaromtrent aan ieder zyn Gevoelen J'g.S0 g'S.— S vry, niet recommandatieomnietvermeetelteoordeelenenagter- 3S>'I|s5c§-gglg' dogtte hebben. Dit is de Uitfpraakvan het Concilie vanAlexan- ^.g g'-g B drien,in hetwelke St.^a»«y7ajprelideerde; eenUitfpraakdewel- 5 S Si- 5 ui ks St. Gregèrius de Nazianzener grootelykspryften dewelke men by. vervolg van tyd altoos heeftin agtgenoomenDeze H. Mannen genoegden zig met te eifchen,.dat men het Woord Confubflamieei bc Woord te vereenigen. K11 w> -S .s-p "s g St. Athanafiusrf«5j»<irf.A''.4i. geefthiervaneenheerlykerede,be- -o -3 g jy ""Sk.SSl.»s helzende hetwaare enmiflchienheteenigfte middelom de Woord- v -5 Twiften,we!kedeKerkdikwilsinVuurenVlambrengen,tebedaa- 6 2 o o ren. Men moet nietzegt by, als Vyanden aanmerken dusdanigeSfcjS c welke, terwyl zy alles aanneemen, 't geen te Nicée gefchreeven is, M geen andere zwaarigheid maaken als over het Woord van Confab- m h -c W eó 5g "S JiantieelWant wy zyn methen niet in zulk een Verfchil als metde a a SSt-S c V g 2 - - (3 "K- CV 1 S rt O o» £.1 |W> r S/O Arriaanenzy zyn onze Broederen, en wy confereeren methen als jS g "Broederen met Broederen, dewelke het zelfde Geloof als wyheb- «ix&g v"Zcd "ben,en nergens overtwyffelenalsoverceneBenaaming: Zvbelei- ö.S n 5 frh'jM g j g "den dat de Zoon van gqene andere Zelfftandigheid is als de Vader<a g c c "Hier door erkend men de weezentlykheidvan de Zaak, uitgedrukt 3 "a 2,® N door^^het woord ConfabJiantieel, zoo dat men niet verre daar van af u ei§.S;3 J -5, g g «P is, om het Woord zelfs aan te neemen. g o 5 e Weinig Jaaren daarna wiefd dit Woord in der daad ongevoelig cjj door de geheele Waereld aangenoomen. Men nam het Bef] uit, om al- g J"cUg ^*6 les,wattevoorengepaffeerdwas,te vergééven: Alles wierd gedekt Z m |.pe a door deBelydenis van het waare Geloqfdoor de Verwerping der t,1" Ij's 3 gË g-o f o g SS'O-g t°- p egt S, t, «JtS uit deze infchikkelykheid? De Arriaanen bleeven alleenen de Bif- g "uS "Jj-t; fe'A B fftthDDPfl liPrPAtiiffrlpn 7i(T m»il-^o\7o»,/?oo«1i(Torc iron /lo liiJl?m?7T7T Tf_ o. u y O dat elk van de Bilfchoppen in zyn Stift zoude blyven. Wat ontftond TJ NCO C* S-o Z' 'E u Sa» "St.. §--2?^ 2D. 'trees! Zvéel ïfzi itftfl n'dtill bsféjianiieel met rype Overweeging van een generaal Concilie.ver- polctj tïe' iol3( Weyi endtl eden.l het woord van ééne MEDEWEEZENDHEIDalleen toege-' ïndoor de ieverigfte Tegenftreevers der Arriaanenja door die jhlke men als de Orakelen van de Kerk moeft aanmerkenzouden «Btoegefcheenen hebben als Uitdrukkingendie een Katholyk Ge- Weigen zynen al was het flegts geweeft wegens de Noodzaakelylt- de Kerk te gehoorzaamenwelke het woord Confabftantieel WkS°e^gekeurd om haar Geloof uit te drukkenzouden zy zonder >orw" Werfcheid elk een, die zig niet daar aan zouw hebben onderwor- ri, als publike Zondaars van de Sacramenten uitgeflooten, en als 'Miile "Merfpannigen gebannen hebben. iflogo^ Maar wat heeft de Kerk, en wathehben St. Atbanajins, St. Enfcbius fclfcippcn hereenigden zig met deVerdeedigers van de MEDEZELF STANDIGHEID Men zagalomme Traan.en ftorten over de Fouten die men tegen de Waarheidof Regtmaatigheid zotiw hebben kun- 3IZ nenbegaan,jamenzagdeKerkveelfterkerdanooitom zigtegen de nieuwe Vervolgingen der waare Arriaanen te verdeedigenEgter a X verfchoondemenhunneGodlooze Leering in geenen deele;en men'^y 3 moet met denken, dat de Kerk, hoe zeerzy oók den Vrede bemind, >J oogfchyDlyke en beken de Dwaalingen verdraagt: De volkome Her- aH o «5 S i1 eeniging van alle de Kerken in de Belvdenis van een zelfde Geloofs- 2 g j: Leer of in de Verbanning van een zelfle Dwaalingis de Paal van 3 g, 60 v Sa haareTnfchikkelykheidMaar omtrent de Perfoonen der Arriaanen ca C .c 2 heefttnentuflehen hunne Hoofden en die welke veel meter Verleid SS a S1 h S g als Verleiders z.elfs wareneen groot.Verfchil gemaakt; De Geloofs- Belydenis van Nicée wierd aan alle voorgeflaagen, maar men beloof- 30 esP« e 'c"H de niet aan alledat zy hunne Stoel zouden behoudenenmenge- s; 2 bruikre, om de overigen weder op den regten weg te brengenzoo veelToegeevendheiddat men moeite heeft, om denettetyd van H 2 2 s g S hunne Verjaaging uit den Boèzem der Kerke te ontdekken. S P S -Ë? Men was in de drie eerfleZaaken, waarvanikinmyn jerjpen BRIEF o L <u g "g gefprookenheb, zelfsoverdenGrxffrfderLeereverdeèld; hierinte- -oi gendeel(uitgenoomendeArriaanenwaarvaniknietwilfpreekenom -33 ja 5«|e SS datallesin hetConcilievanNicéebepaaldis) wasmenheteensover S r.3 den Grond en niet verdeeld als over dcBenaamingen. Door een nood- Mags zaakelvk Gevolg was hét Middel,-geen men hiernam om afleste .0 bevreedigen,vanheteerfteMiddelverfchillende: Men eifchte toen Z u u geeneVei'kharing, maar alleeiilyk'önderlinge Verdraagzaamheid tot J„ IC:r..11r--CIIf" 6/0 o R S O 1 op de Decide van het algemeen Concilieof tot op de Hereeniging Z?o '°f;' S-s gë e 2 C? 3 -r ■"«alle vau.alle de Kerken; Men nam deze Party en wèl met een heerlykfuc- S c-o'L ces: Hier in tegendeel kwam alles aan op de Verklaaringen om el- csJSIndSoo'S kanfler te verftaanOok WasdithetéenigfteStnk, waar aan men zig 5 S 5 e^2 J hielden men daagde daarin zoo wel als hy het eerfle: Maar in alle i"" S.J2 3^2tg» ieide was dezelfde Geeft van Vredeen Liefde, dezelfde Begeerte g ël o om alles't geen doenlyk wast» verontfchuldigen, en zelfs zulke Zaa- 3 USM •- S. ken te dulden,;diemennietgoedkeurenkonde. Ï-SÏ 'S 3 S 3 Ik raoet Myne Heerm, by deze fraaye Gefchiedenis een tweeda van g 'j= o 5 S de VIERDE EEUW voegendewelke men met moeite als gebeurd g uïïs S en geoorloofd zouw kunnet) geloövenindien zy niet door de groote n*amen van St. Eafilim en van St. Gregorim onderileund was. S c 5 Tn Uar taairiirHa Aa A....Z:0.iaJ.M; HfiTYTPn DUNT C S rSd b 5 «iiitii v«ii 01, uup 11 uy cti van 01. Krregorius uuucuicuuu wah. c In het hevigfte van Je Arrianifltry verhief zig een KETTER.-BEN- DEwelke aan den HEILIGEN GEEST deQodbtidbetwiftteOver .S O 2 .k g - 2 S 5^ i dit Stuk ontftond een nieuwe Verwarring onder de ICatholyken, en een nieuwe Stryd over de verfcheide Manieren vsn z.ig uit te druk- a .3 .g <a -a rt <C O IL» t-K leep,!1 "henhi jf 0 I weètende, dat zulks te vergeefs waszogten zy uit het midden air >l'",.!'eze verwarde Klomp alle die geene tefcheiden, welker Ge- 'tadA» „Wten opzigte van het wezentlyké, waaragtiglyk regtzinnig was; j Je >!-'!er"aven hun alles, 't geen vergeef!yk was ja gebruikten alle' deSt^WddelenvanZagtzinnigheidomde Gemoederen weder teveree- KAL^I—R "'i TI -» N(!e.e3 aj v an z, p. a ell .3 3 3 Drieéinheid was, egterniet wildendat meozeide, dat F!v God was. Ik zouw hier wederom-moeten vraagenwat dehedendaagfe Bif- u fchoppen als zy hunne eige-Confcientiedaar over wildenraadplee- s s.pi 311 S'-sé" gen toen gedaan zouden hebben 2 £5 r0Ziedaar, Myne I/eeren, wit toen in de Kerk gedaan Wierdeb wat u s - - Daar was niemant tot dusdanige toe,- welker fchuld onver- St. Gregorius de Nazianzener en St. Bajslius deedetj: Zy helibén hurt .il g 't/éf ^!e"^wasi (gdvk by voorbeeld de vrye Arriaanen) aan dewelke teder Medelyden over de Twy (Telingen en de Zwakheid van hunne ja'ö g '5 S. 1' r -5i ZJ <1 *t|| r.uW® ."en niet middelen vol van Gemaatigdheid aanbood, om dezelve Broederen zoo verre uitgeftrekt, dat zyhenbevrydeden van het ge- jj "8 ^-3 tv. - 'ithunne Kettery te redden. biuik dezer Uitdrukking De Heilige Ctefl is Ceden maar alleen be- w w 3 e 3 en Helde derhalven alles aaneenzydé en hield zig alleen bezig geerden"Datzv profeffïe zouden maaken van den Zindie aan de p2 yi Üj 5 1 n 3 «s :U lid j fewigtigftete weeten naet het Geloof en den Grond van de j Bewoording van God gehegt 1 |1 «ewigogitete weeten met net tieioor en den urona van uc jj P "e7-er WederftreeversMen ondervond, dat zy, op de A rriaa- t! "V ^r'tnHen waren en gezamentlyk een zuiver Geloof hadden, t,1 -Lu,zy e'kander niet genoeg verftonden ®'ykheid van het Woord, en verfthilden "rnogten belyden onder hegt isflat zy maar de c.eddehke Natuur 3 w "2 3 2 -2 1 3 zoodaanizc UitSfukking als htln bchaagen 5t^— q'l.'Stï «.ij l*Ant»/>n /lur or naonv AA. Clri/lK.iUl nf ipaI "-r ...ha -v"" to a- i */P' I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leydse Courant | 1752 | | pagina 1