Kerken moeten incest uit de taboesfeer halen Geestelijk Leven Opinie Migrantenweek wint aan populariteit dank zij problemen Toen de lichten in Europa uitgingen COMMENTAAR 'd< «5' CeicUe (Sowumt r 21A Leidse Courant ZATERDAG 14 NOVEMBER 1992 -roj Adieudits wech. IBlijvet nu allen in vrede. Uh: 'Die Sevenste Bliscap onser Vrouwen', Middeleeuws Mirakelspel DEN BOSCH Politiek en politie schreeuwen van de daken dat illegalen moeten worden opgespoord en uitgezet. De kerk zwijgt. Het gevaar dreigt dat alle niet-blanken worden aangezien voor ille galen en bestempeld als ongewenst. De komende Migrantenweek moet wat te genwicht bieden. De oplopende spanningen tussen au tochtonen en allochtonen spelen de orga nisatie van de jaarlijkse Migrantenweek in de kaart. Nog nooit was er zoveel be langstellingvoor de week, die dit jaar het thema 'Zo kan het ook: samen!' draagt. Op meer dan tweehonderd plaatsen in het land zullen activiteiten worden geor ganiseerd voor meer wederzijds begrip en een samenleving met minder span ningen. Door kerken, scholen of gemeen ten. Zo organiseert de gemeente Vlissin- gen een exotische markt, multi-culturele kookavonden, sportwedstrijden, mu ziek- en toneelavonden. Op een Rotter damse school maken kinderen een eigen folder en in de Amsterdamse Mozes Aa- ronkerk praten migranten hoe zij tot ontmoeting kunnen komen. De belang stelling voor de Migrantenweek groeit, ondanks of juist dank zij de spanningen. „Sinds de Golfoorlog is de belangstelling voor de islam ontzaggelijk gegroeid. Me dewerkers van ons kunnen elke dag wel een cursus geven. Vroeger had men geen goed woord over voor de islam en nu groeit het respect", aldus bestuurslid J. Rijk van de Stichting Kerken en Multi culturele Samenleving (KMS). Maar tegelijkertijd lopen de spanningen in de stadswijken op. De economische malaise en verwaarloosde illegalenpro blematiek hebben van allochtonen zon debokken gemaakt. In Nederland, maar ook in andere Europese landen. De ker ken hebben nog nauwelijks iets van zich laten horen. Rijk: „Als je als kerk met beide benen in de samenleving staat, kun je niet om de problematiek heen. Maar de kerken hebben het veel te druk met hun eigen problemen zodat er nau welijks aandacht is voor de oplopende spanningen tussen allochtonen en au tochtonen". De Raad van Kerken in Nederland be raadt zich nog op de problematiek. Net als de bisschoppen. „De kerken zijn al tijd laat", verzucht Rijk. Hij vindt het hoog tijd dat ook de gezamenlijke Euro pese kerken van zich laten horen want de problematiek speelt overal. Maar de groeiende belangstelling voor de Mi grantenweek doet hem goed. „Het is uit eindelijk toch de straat die het moet doen en niet de kerk". Aan de muur van het sobere kantoor hangt een poster met daarop een foto van een zwart en een blank jongetje. Het laatste heeft een blauw oog. Onder de foto staat de tekst: 'Vecht voor Vriendschap', de slagzin van de allereerste Migrantenweek in '86. „De poster is hu overgenomen door Bel gië en Spanje. En zelfs opgevraagd door mensen in Zuid-Afrika". 'Zuiverheid in deze tijd door MARINUS V D BERG In een groep vroeg iemand: Wat betekent zuiverheid nog in deze tijd?"Hij sprak vanuit een tijd waarin er vaak en veel nadruk werd gelegd op de zuiverheid in de omgang tussen de niet- gehuwdejongen en 't meisje. Zuiverheid had een specifieke betekenis. „Is er in onze tijd nog zuiverheid?" De vraag ging als een onzichtbare engel een tijdje met me mee. Een vraag kan zijn als een engel. Een goede vraag kan je helpen een weg te vinden. Ze is vaak meer waard dan een antwoord. Enkele weken later op een ochtend na een bijzondere dag stond ik op met gevoel: „De dag van gisteren was een zuivere dag". Verdriet dat loskomt in ons omdat je een diepe verbondenheid mocht ervaren met een mens kan lange tijd de bodem van je ziel verdonkeren. Maar nog onverwacht, zoals de dichteres zegt, kan het gelenigd zijn. Daar gaat vaak een lange tijd aan vooraf, waarin het verdriet gevoeld moet worden en zwaar weegt. De wond van het gemis kan onzegbaar schrijnen. Wie leven moet meteen diepe wonde verlangt naar een mens die zuiver met je omgaat. Die persoon overvraagt je niet, dringt zich niet op. Die persoon biedt je ruimte aan om als je wilt te huilen ofte vertellen of stil te zijn. Genezen van een levenswond is meer dan de draad weer oppakken, meer dan weer greep op het leven krijgen Een diepe wonde vraagt om een zuivere aandacht. Er zijn mensen die deze zuivere aandacht uitzenden. Ze zijn zin-rijk, rijk aan zinnen. Ze breken niet in, maar ze wachten trouw aan je deur, totdat jij zelf die deur kunt openen. De zuivere omgang heeft een diep respect voor de ander als een eigen persoon. Zij overweldigt de ander niet. Zij maakt van de ander geen object. Die ochtend na die bijzondere dag - het was echt opstaan, een nieuwe dag in - was dat diepe en zachte gevoel van zuiverheid in mij. Ik had ervaren datje gezuiverd wordt als de verhalen van het verleden niet worden weggesneden, verduisterd worden, vermeden worden, maar een plaats krijgen op de weg van het leven. Dan kan de weg verder. Als ze worden meegenomen naar de toekomst. Dan wordt verleden - hoe pijnlijk ze ook geweest kan zijn - vruchtbaar en wordt het verdriet gezuiverd. Er schijnt een helder licht op de bodem van je ziel. Een licht dat doet zien en doet voelen: zo is het goed. Een licht dat niet vals is maar zuiver. Er zijn mensen, woorden en gebaren die zuiver zijn. Ze zijn zonder bijbedoeling. Ze zijn oprecht. Ze zijn als een huis waarje kunt wonen zonder angst. Mensen, woorden en gebaren die zuiver zijn zetten allereerst de ander in het licht. Betekent zuiverheid nog iets in onze tijdVan harte zeg ik: „Ja". Ik heb het ervaren op die bijzondere dag. Er zijn mensen die zuiver omgaan met wat er gebeurt in het leven. Ze kennen geen dubbele bodem. Sommige mensen krijgen veel verdriet te verwerken en toch blijven ze open. Hun diepste bron blijft zuiver. Een woord, een gesprek, een dag ervaren waaraan je een zuivere herinnering overhoudt, werkt als een nieuwe geboorte. Die ochtend heb ik geluisterd naar Bach's Weihnachtsoratorium. Het zuivere licht van een nieuwe geboorte schijnt met intense vreugde in zijn muziek en gezangen. AMERSFOORT - Incest en godsdienst is de laatste jaren een hot item geworden. De protestantse kerken hebben afgesproken dat zij een onaf hankelijke vertrouwenscom missie in het leven zullen roepen om seksueel misbruik te kunnen bestrijden, de ka tholieke bisschoppen vinden dat zij zelf die rol kunnen vervullen. Inmiddels zijn er ook plaatselijk vertrouwensgroepen aan het werk gegaan die seksueel mis bruik aan de orde willen stellen, zoals op de Veluwe waar veel zwaar gereformeerden wonen. Acht leden van verschillende kerkgenootschappen zijn daar reeds enkele jaren geleden bij elkaar gekomen voor de voorbe reidingen. Met behulp van het provinciaal maatschappelijk ac- tiveringswerk van kerken zijn de mogelijkheden om hulp te bieden en de doelstellingen vastgesteld. Om hun werk goed te kunnen doen wendden zij zich tot de 'Landelijke Werkver band Godsdienst en Incest'. Deze landelijke organisatie ver strekt informatie en organi seert trainingsdagen voor onder meer plaatselijke werkgroepen. Het was de initiatiefneemster van de Veluwse werkgroep, Hanneke van 't Hof, via haar werk in de hulpverlening al lang duidelijk dat ook op de Noord- west-Veluwe incest en geloof voor velen een probleem is. Zij heeft toen Auli van 't Spijker, dominee in een psychiatrisch ziekenhuis op de Veluwe bena derd. Volgens de landelijke cij fers heeft een op de acht vrou wen te maken of te maken ge had met seksueel misbruik, waaronder incest. Ook het aan tal seksueel misbruikte mannen blijkt groter dan vermoed werd. Hoeveel slachtoffers er precies zijn, is niet bekend. Maar vol gens dominee Van 't Spijker is duidelijk dat mensen die vanuit de christelijke traditie zijn opge- Twee leden van de werkgroep, Cor Appelboom (links) en predikant Auli van 't Spijker voor de Immanuëlkerk in Ermelo. ,,We hopen dat we over twee jaar overbodig zijn." voed, niet meer maar ook niet minder met seksueel misbruik te maken hebben dan niet- christelijk opgevoede mensen. Pastoraal Behalve het bespreekbaar ma ken van incest binnen de kerk biedt de werkgroep een luiste rend oor aan mensen die be hoefte hebben aan pastoraal contact en die daarvoor niet in de eigen omgeving terecht kun nen of durven. Auli van 't Spij ker en Cor Appelboom, even eens lid van de werkgroep, be nadrukken dat het niet de be doeling is de eigen pastor in de wielen te rijden. „De groep wil met haar werk een hand reiken naar de kerk en de mensen die pastoraal werk- I FOTO: KOOS SMID zaam zijn helpen de problemen rond dit onderwerp aan te pak ken," aldus de twee. De invloed van incest op het geloof is vol gens Van 't Spijker bij veel slachtoffers enorm. „Vooral bij kinderen die op jonge leeftijd in cest hebben ondervonden." „Zij leren uit de bijbel dat zij hun ouders moeten eren en ko men in conflict met zichzelf als blijkt dat zij dat niet meer kun nen na incest-ervaringen. Het vertrouwen in de vader of broer is' geschaad en daardoor gaat ook vaak het vertrouwen in de bijbel en het geloof in God verlo ren. Een ander aspect van hun werkzaamheden is dat de da ders geconfronteerd worden met de gevolgen van hun hande lingen. Vaak weten ze niet wel ke invloed het heeft op het leven van een slachtoffer." Belangrijk is volgens Cor Appel boom dat de kerkelijke werkers de signalen kunnen herkennen tijdens bij voorbeeld huisbezoe ken. „De schaamte bij slachtof fers is vaak groot. Het is belang rijk dat kerkelijke werkers leren om signalen op te vangen en we ten hoe ze een mogelijk slachtof fer moeten benaderen. Wordt niet op de signalen ingespeeld, dan houden de slachtoffers ver der hun mond en blijven ze met het probleem zitten." Dominee van 't Spijker heeft al enkele po sitieve geluiden gehoord van verscheidene mensen die werk zaam zijn binnen de kerk. „Ons doel is dat wij de groep binnen enkele jaren weer op kunnen heffen als het thema incest en geloof binnen de kerken be spreekbaar is geworden en van uit de kerk hulp geboden kan worden." Cor Appelboom voegt daar aan toe dat de groep niet de taak van de reguliere hulpverlening over wil nemen. „Sommige hulpver leners staan wel open voor het godsdienstige aspect bij een ge lovig incestslachtoffer, maar kunnen daarbij niet echt hel pen. Wij geven dus een aanvul ling op dat gebied. Wij hebben de instelling voor geestelijke ge zondheidszorg op de hoogte ge steld van ons initiatief en vanuit die instelling werd zeer positief De werkgroep is geen hulpverle ningsinstantie, maar voor velen kan een luisterend oor al genoeg zijn, menen de twee leden. „Het onderwerp incest is nog maar enkele jaren bespreekbaar en lag vooral binnen de kerken in de taboesfeer." „Door grote onbekendheid met dit onderwerp is het voor veel pastores moeilijk dit onderwerp onder de aandacht van de kerk bezoekers te brengen." Binnen de groep zijn twee contactperso nen die de slachtoffers naar pas tores of leden van de kerkeraad van een bepaalde kerk door kunnen verwijzen. Uitgever haalt voor joden kwetsend boek uit handel HARDERWIJK - Uitgeverij Deltas in Harderwijk haalt op aandringen van de Stichting Bestrijding Antisemitisme (STIBA) de 'Kinder-encyclope- die' uit de handel. In dit boek wordt het joodse volk op een kwetsende wijze gepresenteerd aan kinderen van zeven tot ne genjaar, aldus STIBA. Directeur G. Appelboom van Óentrale Uitgeverijen Deltas B.V. is het eens met de kritiek van STIBA. „Dit kan inderdaad niet. Deze tekst is kwetsend voor een bepaalde groep." Hij heeft nog nooit eerder klachten ontvangen over de uitgave, die inmiddels al vier jaar op de markt is. Van de oplage van 5.000 zijn 'nog een kleine dui zend exemplaren onverkocht. In een vorig^ druk van de 'Kin- der-encyclopedie' kwamen de gewraakte uitlatingen niet voor, aldus Appelboom. De .wonderlijke tekst" is ontstaan omdat één van de redacteuren - een groep Nederlandse en Vlaamse pedagogen - een ande re formulering heeft gekozen. „Dat is de eindredactie ont gaan." „Binnen nog niet eens tien regels is het de vervaardi gers gelukt een reeks vooroor delen en clichés weer te geven die aan het antisemitisme ten grondslag liggen", aldus de STIBA. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Harfsen mevr. J E. Akihary, kand. te te Ede; te Heemse (toez.) J.H. Brouwer te Hindeloopen; te Beilen drs. J.W. Baan, kandidaat aldaar die dit beroep heeft aangenomen. Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Almelo (part-time) drs. J. Bos, kandidaat aldaar. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Vroomshoop A.H. Verbree te Ulrum; te Doesburg i.c.m. Doetin- chem R.M Meijer, kandidaat te Kampen. Deze week is in de landen om ons heen weer het einde van de Eerste Wereldoorlog herdacht. Op maandag 11 november 1918 om elf uur 's morgens werd in een spoorwegwagon in het bos van Compiègne een einde ge maakt aan de meest verwoes tende oorlog die tot dan toe op deze aardbol had gewoed. Zij eiste negen miljoen slachtoffers van wie de meesten vielen in de loopgraven aan het westelijk front. Bij de lugubere plaatsen die daarmee verbonden zijn, zo- als Verdun, leper en Peronne, en rivieren als de Somme en de IJzer, werden deze week weer kransen gelegd. Bij de Tyne Cot in leper waar vijfenveertigdui zend Engelse soldaten begra ven liggen klonk woensdag weer de Last Post. Verschrik kingen die het verdienen op nieuw gememoreerd te worden. Zoals daartoe behoren de per soonlijke drama's. Van jonge recruten die deserteerden uit vrees voor de 'shell shock', het verpletterende, aanhoudende geluid van granaatinslagen in de loopgraven, en op grond daarvan tot de kogel werden veroordeeld. „Overal gaan in Europa de lich ten uit; wij zullen het niet meer meemaken dat zij weer aan gaan", citeert Barbara Tuch- man in haar nog steeds uiterst lezenswaardige boek August 1914 (Ned.: De Kanonnen van Augustus) de Engelse minister van oorlog Sir Edward Grey na dat deze in het Lagerhuis de oorlogsverklaring aan de Duit sers had verdedigd. Wat de tijdgenoten de Grote Oorlog hebben genoemd - the Great War, la Grande Guerre, die Grosse Krieg, maar de histo rici al spoedig de eerste Wereld oorlog konden noemen, -heeft niet alleen een tot dan toe onge kende vernietiging geleid, het is ook het einde geweest van een geloof in een bepaalde orde, zelfs in het geloof in de moder niteit en de aanzet tot het post modernisme waarin alles doel loos is en alles relatief. De doos van Pandora met al zijn plagen was geopend en haar effecten - zie Europa nu - zijn nog steeds niet uitgewoed. In terugblik gezien is die 'Grote Oorlog ook het einde geweest van het conventionele, burger lijke christendom. Kerkhistori ci stellen dat de kerstening van Europa, de toeëigening van christelijke ideeën en waarden, in de negentiende eeuw tot in alle uithoeken werd voltooid, zelfs als is het waar dat deze do minantie zowel door weten schappelijke kritiek maar ook door kritiek van morele aard al weer volop ter discussie werd gesteld. Twee slachtoffers uit de begin dagen van de eerste Wereldoor log markeren als het ware de waterscheiding die de Eerste Wereldoorlog te weeg heeft ge bracht. Afgelopen woensdag, op 11 november, werden plechtig de stoffelijke resten herbegra ven van Henri Alban Fournier, alias Alain Fournier, de im mens populaire schrijver van de terecht nog steeds veel gelezen Grand Meaulnes die als luite nant van het 288 ste infanterie- regiment met zoveel generatie genoten in september 1914 te gelijk sneuvelde. „Geen enkel land is het mijne dan het dorp waarin ik naar school ging en de katechismusles bijwoonde". Een getuigenis die er niet om liegt en zijn prachtige boek is het bewijs dat de tijdeloos lij kende, orde nog niet is ver stoord. Heel anders is dat voor Charles Péguy, journalist, socialist, dichter en republikein, die op 41-jarige bij de slag aan de Mar- ne in september 1914 omkwam. Aan het einde van de vorige eeuw is hij een van de meest be vlogen critici van het burgerlij ke christendom en in feite de voorganger van al diegenen die in deze eeuw de in zichzelf ge noegzame kerk ter discussie zullen stellen. In een poging de patstelling tus sen clericalen en anticlericalen in zijn tijd te doorbreken schrijft Péguy vier jaar voor hij sneuvelde: „Het debat gaat niet tussen de (republikeinse) hel den en de (katholieke) heiligen, het is gericht tegen diegenen die helden en heiligen in gelijke mate minachten". Anders ge zegd: zijn uitspraak is een po ging het christendom aan de bourgeoisie te ontnemen en het terug te geven aan de hele sa menleving. Doodsnood Aan herformuleringen van haar taak en theologie heeft het sindsdien in de christelijke ker ken niet ontbroken. De Neder landse criticus Ter Braak, zelf afkomstig uit een vrijzinnig protestants milieu, sprak, scherpzinnig, in de jaren dertig van het in doodsnood verkeren de christendom. Dat is juist ge zegd, want de vergruizing van de eens zo uniforme kerk gaat alleen maar steeds sneller door en de voortdurende herformu lering van haar taken en theolo gie bepaalt in feite nog steeds de agenda's van dé kerken en de met haar verbonden instanties. De theoloog Dietrich Bonhoef- fer die als kind de Eerste We reldoorlog meemaakte en in 1945 in de gevangenis overleed, ontwierp als christen ongetwij- In Parijs worden in augustus 1914 voertuigen gevorderd voor het oorlogsfront. FOTO: S AFAR A tiek van theologische zijde heeft geleid. Op zich behoeft dat niet louter negatief geduid te worden. Het kan ook opgevat worden als een teken van vitali teit, het bewijs dat haar traditie geen dood ding. Zoals de Angli caanse kerk deze week bewees toen zij het priesterambt open stelde voor vrouwen. Want het is een herformulering die nood zakelijk werd omdat de oude orde niet langer voldeed. feld het meest radicale ont werp. Hij pleitte voor een niet- religieus christendom. Hij wen ste het privilege dat de christe lijke kerken genoten en hun exclusieve rechten op het bezit van evangelie, niet langer te er kennen. De aanhangers van de christelijke kerken zouden moeten leven "alsof God niet gegeven was". Het mag typerend heten dat Bonhoeffers werk tot vele inter pretaties en nog radicalere kri- Pluriformiteit OL1 ject IN Leiden is vandaag op initiatief van het gemeentebesatss een plaquette onthuld ter nagedachtenis van de Leidse0ile rant, die vandaag voor de laatste keer is verschenen. IÜ v£ tevens een oproep aan de enig overgebleven krant ijders stad, het Leidsch Dagblad, om de pluriformiteit in |an' krant alle mogelijke ruimte te geven, dat wil zeggen zirer mogelijk verschillende opvattingen naast elkaar weer tT'1 ven. |eze t N< pkei BlJ mijn afscheid als directeur-hoofdredacteur van de Ift le se Courant en dagblad Het Binnenhof is hej; geruststeip on te weten dat deze boodschap niet aan dovemansoren if—1 richt. Hij is in elk geval goed verstaan door mijn coljegai joor van het Leidsch Dagblad en collega Soetenhorst val Haagsche Courant, die vanaf maandag ook de redactic| eindverantwoordelijkheid draagt voor Het Binnenhof. De redacties van Het Binnenhof en de Leidse Couranti doo deri zich ten doel een onafhankelijke, pluriforme en kwdHAI tief zo goed mogelijke berichtgeving te verzorgen, met rT~~ voor die groepen in de samenleving die zich vanuit huk^g vensovertuiging verbonden weten met het christelijk^ loofs- en cultuurgoed. Dit uitte zich onder meer in de rij plaats die met name op deze pagina werd gegeven aan iius matie over geestelijke en kerkelijke zaken en hun raaki^-g ken met de politiek en de cultuur. Om geen lacune te d:n ontstaan na het verdwijnen van de Leidse Courant isu^, Leidsch Dagblad zeer onlangs hiervoor meer plaats gaaij.ee( ruimen. Ook de Haagsche Courant gaat dit doen wanign Het Binnenhof eenmaal volledig in de HC is opgegaan. \vei DAARMEE is de kwestie niet afgedaan, want journalisj^i is niet alleen een kwestie van observeren, zij gaat ook aLrv samen met betrokkenheid. Als een dergelijke betroklts heid opgaat voor de politiek, waarom zou dit dan ook j gelden voor het beheer van de religieuze erfenis die mefedi verdwijning van de zuilen in Nederland het verdwijfced van deze krant is daar maar een al te duidelijk symptom van eigenlijk iedereen ter harte zou moeten gaan? |om beheer van die»erfenis impliceert een belichting van die efaa nis van binnenuit, een inhoudelijke stellingname dus. zij met de nodige bescheidenheid gezegd, maar hier ligt^ inziens een taak voor kranten die altijd zeiden op dit pian neutraal te zijn. Zij kunnen bijdragen aan de voortgang een traditie die de inrichting en de waarden van onzetra menleving op zo'n ingrijpende wijze heeft bepaald. [en JAN LElina: Gelijke rechten in 'rooms' Spanje Heken en hun kerken, mo^Be ën en synagogen genieteigen zelfde belastingvrijdom en Me telijke onschendbaarheid atie: katholieke kerken. Ooi „Zoals het gezegde luidt, bhu laat dan nooit", zei Riay Taie ry, secretaris-generaal vaikei Islamitische Commissie f— Spanje. De grondwet van lj die na de Franco-dictatuur J 1939-75 een burgerregerinipj Spanje terugbracht, had der I permacht van de katholii 1 kerk al aangetast door vrijhlj P van godsdienst af te kondig Maar behalve de katholieke lj| geen van de kerken spi wettelijke of financiële statui MADRID Spaanse joden, moslims en protestanten heb ben dezelfde rechten gekregen als katholieken in het vanouds roomse land. Akkoorden waar over vertegenwoordigers van de drie godsdiensten de afgelopen jaren met de Spaanse overheid hebben onderhandeld traden gisteren in werking, 500 jaar nadat koningin Isabel en ko ning Ferdinand met hulp van de Inquisitie alle joden uit Spanje verdreven. Niet-ka- tholieken mogen voortaan hun eigen godsdienst doceren op openbare scholen; hun reli- gieuzze huwelijken hebben net zoveel kracht als die van katho- Uitgave Kantoor redactie: Kantoor advertentie- e abonnementenafdeling Stationsweg 37. Leiden 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk 071 - 132221, 070 - 3190 933 070-3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor Telefoon: Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17 00 uur. Directeur/hoofdredacteur J. W. C. Leune (tel. 070 - 3190 808). Leiden en omgeving (tel. 071 - 144 046/047/48/49) G.- J. Onvlee (chef-redacteur). s F. Buurman. K. van Kesteren. R. Kleijn, drs. R Koldenhof. M Kroft, drs. J Nihof, T. Pieters en M Roso. C Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel. 070 - 3190815): A van Rijn (chef), drs. R Edens, A. van Holstein, E Huisman, H Jansen, drs. J var s Leeuwen - Voorbij. R. de Roo Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835)drs P van Velthoven. V Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka. Redacties Den Haag en omgeving (tel. 070 - 3190 800), sport (tel. 070 - 3190 826)j en kunst/rtv (tel 070 - 3190 834): in samenwerking met redactie Het Binnenhof/ Haagsche Courant. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: 1 - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; 1 - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie. een re dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland er België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs. K Swiers, l M. van de Ven en P Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit H. B in 't Hoif (chef), H B. Bijleveld, drs. J. Feenstra, D J. Hofland, K. Jonker, P Koopman, drs - G. Korevaar, D.W van Rietschoten, C.P Visser en K. van Wees. Algemeen coórdi- nator: J.A.L.M. Timmers. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, - de volgende correspondenten in het buitenland: drs D. J van den Bergh (Peking), drs H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs. A. Heering (Rome), B van Huët (Londen), M. de Koninck (Washington), F. Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel), W. Voordouvt (Parijs), drs. R Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), G. van Wijland (Belgrado). F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster drs M. de Cocq. n 08.30 tot 17 00 uur. n 18 00 tot 19 00 uur, op zi 15.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 27,00 per kwartaal 79,80 per jaar 312,65 Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 28,20 per kwartaal 82,80 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -141 905. Telefax 071 - 140 680 Te lefax voor uitsluitend het doorgeven van advertenties (kantoor Rijswijk) 070 - Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2