Trisha Brown verrast weer MTS Cultuur ZATERDAG 14 NOVEMBER 1992 l Bambergen is de klucht ontstegen Belangwekkende flarden van Pier Paolo Pasolini Tweede huwelijk zonder potentie DANS ngres over line culturen pterdam Hoe kunnen nationale culturen zich jdhaven tegenover culturen towel in grootte als in poli- |en economisch opzicht een hebben? Rondom L vraag organiseert de Uni- siteit van Amsterdam (UvA) rende week een driedaags trumcongres waarmee ze ir 360-jarig bestaan viert, fgemeester Vdn Thijn van sterdam zal het congres fltuur in Europa: verschei- iheid in de verdrukking?' op november in de aula aan het ai openen. Elke dag behan- en deskundigen een ander f eerste dag gaat over de ats van de kleine cultuur in westers kader. Op de twee dag komt de rol van de Ne- landse taal in de verhouding jen de verschillende natio- culturen aan de orde. Crea, ulturele organisatie van de A, organiseert die avond een jramma rond het onder- •p humor in Europa, derde dag is gewijd aan niet- gebonden cultuuruitingen, Is film, schilderkunst en we- schap. Het congres wordt loten met een forumdiscus- over de vraag of in Neder- d een cultuurbeleid wense- s. congres vindt plaats van insdag 18 tot en met vrijdag lovember en is toegankelijk r publiek en wetenschap- ns op nationaal nstpark stijgt enwijk De kans op verwe- lijking van een nationaal itpark in Steenwijk is be- •ijk toegenomen omdat er belangstelling bestaat |r de financiering van het ini- ;ief. Dat heeft het stadsbe- [ur gisteren laten weten, jel van het nationaal kunst- rk is kunst, educatie, en re latie op een voor Nederland £uwe wijze aan elkaar te kop- jen. Het park zal geschikt fc voor onder andere manifes- ies, exposities en cursussen, zeggingen voor financiële n aan een nationaal kunst- k komen volgens B en W van lenwijk van het plaatselijk irijfsleven, een verzeke- n ngsmaatschappij en de pro- icie Overijssel. utsneden in ir-obscur iter dam In het prenten- unet van het Rijksmuseum Amsterdam zijn vanaf van- ig ongeveer honderd clair- icurhoutsneden te zien, •onder alle houtsneden van inrick Goltzius (1558-1617). >or het eerst dat alle ,ir-obscurhoutsneden van iltzius worden getoond in •schillende kleurcombina- is. Hendrick Goltzius geldt 5 één van de grootste tekenta- nten uit de kunstgeschiede- s. Dat hij een belangrijke rol Beft gespeeld als ontwerper in clair-obscurprenten is veel inder bekend. Een clair-obs- rhoutsnede is een afdruk van ree of meer houtblokken, die rer elkaar heen worden ge- ukt. Meestal gaat het om één genaamd lijnblok en verschil- ide toonblokken. Doordat de okken over elkaar heen wor- n gedrukt, lijkt de prent ligszins op een olieverfschets pentekening. De ten- Sonstelling duurt tot en met 10 huari. MUZIEKTHEATER, AMSTERDAM Trisha Brown Company met drie choreografieën van Trisha Brown. 'Foray Forêt' (1990). Visuele vormgeving: Robert Rauschenberg. Muziek: Wittenburgs Fanfare Orkest. 'Astral convertible' 1989). Visuele vormgeving: R. Rauschenberg. Muziek: Richard Landry. 'For MG: The movie' (1991). Compositie: Alvin Curran. Kostuums: Trisha Brown. Herhalingen: vanavond en morgenavond in Muziektheater, Amsterdam. door Nico S. de Wal Na vijf jaren is Trisha Brown met haar dansgroep terug in ons land. Het is belangwekkend om de artistieke stand van za ken bij deze pionierster van de Amerikaanse dans te kunnen aflezen aan drie stukken die zij in deze periode heeft geprodu ceerd. Brown is ook in haar nieuwe ontwikkeling haar ei gen uitgangspunten trouw ge bleven. Als leerlinge van Merce Cun ningham en deelneemster aan het Judson Dance Theater be hoorde Trisha Brown tot de grondleggers van de postmo derne dans. Trisha Brown, Lu- cinda Childs en geestverwanten ontdeden de moderne dans van drama en emotionaliteit, waar bij zij tegelijk de banden met de muziek losser maakten. Bovendien verruilden zij de Graham-danstechniek voor vrijere bewegingen, die zij voor al ontleenden aan dagelijkse handelingen. Deze uitgangs punten verwerkte Trisha Brown vanaf 1960 in experi mentele choreografieën en na 1970 in dansstukken voor haar eigen gezelschap. Ook in het programma dat zij voor haar bezoek aan ons land samenstelde zijn deze beginse len nog onverminderd herken baar. Heel positief in het vooral mooie openingsballet 'Foray Forêt'. Die vormschoonheid is in aanzienlijke mate het werk van beeldend kunstenaar Ro bert Rauschenberg, die het ach terdoek wisselend deed belich ten met vervloeiende kleuren, waarin veel paars en dieprood, waar ook een eurythmievoor- stelling goed tegen zou uitko men. Sterk contrasterend daarmee zijn de kostuums overwegend goudglanzend. De choreografie geeft een voortdurende afwisse ling van vloeiende bewegingen in ensembles, duetten en soli te zien, waarbij opvalt dat de dan sers nauwelijks naar elkaar of de zaal kijken - wat een zeer af standelijk effect geeft. Het is een 'ieder voor zich en Trisha voor ons allen', wat zich aan het slot letterlijk openbaart als Trisha majesteitelijk opkomt en drie dansers voor haar nei gen, waarna haar solo geflan- COMEDY foto TROS Piet Bambergen (rechts) lonkt tot verbazing van de ober (Carlos Douglas) en tot ongenoegen van zijn vrouw (Marjolein Sligte) naar een oude vriendin (Annelies Balhan). lacht van de =olumnist jilburg Behalve 'een nacht, de poëzie' of 'een nacht van literatuur' is er nu ook een acht van de columnist'. Vol lende week vrijdag vindt in de febouwen van Katholieke Uni versiteit van Brabant een mani- istatie van die strekking aats. Columns, voordrachten, Eterviews, discussies, variété n open podium moet het pu- liek van half negen 's avonds et half vier zaterdagochtend jezig houden. Aanwezig zijn hder anderen de columnisten Bartin van Amerongen, Remco npert, Yvonne Kroonen- jerg, Philip Mechanicus, Jan pulder, Bernadette de Wit, heo van Gogh, Jan Kuiten brouwer en Annemarie Grewel. rijs ingesteld voor lunstsponsoring isterdam Vanaf volgende is er een aparte onderschei voor sponsors van de kun- en. Het Genootschap voor Re- ame heeft besloten die prijs in stellen, zo is deze week be- end gemaakt. De prijs zal uit- lofd worden in drie catego- eën: het beste eenmalige pro- ct, sponsoring voor de eerste ier en het beste 'corporate' rogramma. In de jury zitten ïder anderen Til Gardeniers- erendsen, Simon Levie (direc- 'ur Rijksmuseum), prof. A. in der Meiden -(hoogleraar pu- lic relations) en Jan Riezen- amp (directeur-generaal kun- en van WVC). TV MAANDAG NED. 2 TROS, 19.45-20.15: 'Taxfree', dertiendelige Nederlandstalige comedyserie naar 'Duty free' van Eric Chappell. Bewerking en regie: Walter van der Kamp. Met: Piet Bambergen, Marjolein Sligte, Rudi Falkenhagen, Annelies Balhan e.a. door Reneede Haan Nederlanders in Spanje, is er een platgetredener pad? Op zo iets een comedy baseren lijkt al te voorspelbaar. Dan nog van Engeland 'gepikt', met Piet' Bambergen en Rudy Falkenha gen in de hoofdrollen en we krij gen al een aardige indruk van wat ons te wachten staat. De dertiendelige TROS-serie 'Tax free' logenstraft een dergelijke vooringenomenheid. Waar Bambergen in het theater vaak al te lollig overkomt, is hier on der leiding van Walter van der Kamp de klucht omgezet in ko medie. Deze serie betekent volgens de TROS tegelijk het einde van re gistraties van Bambergens the aterkluchten. Gelukkig maar, want we zien de grappenmaker nu veel meer als acteur. In zijn vette lach ligt weemoed. Bokkig, soms zelfs ontroerend, laat Bambergen de onmacht zien van een oudere Amster dammer, die graag zijn tweede jeugd wil beleven. Meiden, san- gria, flamenco, alles behalve de Spaanse zon doet de bloeddruk van Bambergen stijgen. Achter die opwinding legt hij in zijn ge baren en oogopslag telkens de kleinheid van zijn Hollandse bestaan. Zijn rol is die van een jongetje geworden dat op zijn vijftigste naar de sterren reikt. Dat de man hiermee zijn uit de kluiten gewassen Jordanese echtgenote diep in het hart treft, gaat geheel aan hem voor- by. Marjolein Sligte weet hem perfect op zijn nummer te zet ten. Tegelijk schemert het ver driet er doorheen van een pron te dame die zich aan de kant ge schoven voelt. Dit duo wordt aangevuld met twee andere uitersten. Rudy Falkenhagen vertegenwoordigt de zakenman die vakantie vre selijk vindt. Hij compenseert dat door uren aan de bar te han gen. De zwartgalligheid is keu rig teruggehouden, zodat de lach erom bij de kijker des te sterker wordt. Zijn echtgenote, gespeeld door Annelies Balhan, bezit alles wat de Jordaanse mist: een goed figuur, geld, we reldervaring. Ze buit dit geraffi neerd uit met superieure blik ken. Met dit kwartet wordt de betekenis van geluk afgetast. Pijlers Van der Kamp, die als regisseur heel veel tv-series op zijn naam heeft staan, heeft in de eerste plaats aan dat drama gewerkt. De onmacht en machteloosheid van man en vrouw vormen de pijlers van 'Taxfree'. De humor ligt in het stoom afblazen van alle partijen. De warmbloedige Spaanse atmosfeer maakt het zoeken naar liefde geloofwaar dig en op sommige momenten bespottelijk. De burgerlijkheid van de rondborstige Hollander krijgt zulke scherpe contouren, dat deze serie waarschijnlijk sterker overkomt dan de oor spronkelijke Engelse reeks 'Duty free'. Volgens Carlos Douglas die zowel in het origi neel als in deze versie de ober speelt, is Van der Kamps serie veel warmer. Onze landgenoten manifeste ren zich nu eenmaal luidruch tiger in de zuidelijke zon dan de Britten. Van der Kamp speelt die herkenning uit in uitersten. Naast de grove lach om iemand die een vijver in gemikt wordt zijn er tal van minieme grapjes, waar bijna overheen gespeeld wordt. Die tussen-neus-en-lip- pen-door uitspraken maken van de vier gedesillusioneerde stakkers echter wel personages waar het grote publiek graag dertien weken lief en veel leed mee zal willen delen. Want kij ken naar 'Taxfree' is stil wor den en een seconde later tranen lachen. keerd wordt door bijna devote gebaren vanuit de coulissen. Muzikaal verrast 'Foray Forêt' door telkens aanzwellende en dan weer zacht wegebbende fanfaremuziek, die niéts met de dans als zodanig te maken heeft, maar toch een wonderwel harmoniërend geluidsdecor vormt. Dominant Danskunstig heeft 'Astral con vertible' eigenlijk minder te bieden dan het openingsstuk, doordat Rauschenberg hierin wel erg dominant aanwezig is met acht lichttorens (buisfra mes met schijnwerpers) op het podium en twee luidsprekerto rens ter weerszijden. De zilver- glanzende kostuums van de dansers beïnvloeden de aan- en uitfloepende lichten èn de ge luiden: allerlei langgerekte to nen als van fluiten, hobo's, scheeps- en misthoorns. On danks alle variaties in de chore ografie, gaat het geheel door ge brek aan dynamische en emo tionele impulsen op den duur wat vervelen. 'For MG: The movie' bewijst, dat Trisha Brown muziek (Al- vin Curran live aan de piano) en andere geluiden (vogels, schreeuwen) toch wel weer nauwer aan de dansstructuur wil verbinden. Maar ook, dat zij haar minimal-periode niet ver geten is, door herhalingen met geometrische patronen. I foto Lois Greenfield Karakteristieke 'lift' in 'Foray Forêt' met Diane Madden, Lance Gries en Wil Swanson. Glansrijke, maar kille Tsjaikovski PHILIPSZAAL, OEN HAAG Residentie Orkest o.l.v. John Nelson, m.m.v. Imogen Cooper (piano); Symfonie nr. 39 van Haydn, Pianoconcert in A KV 488 van Mozart en Symfonie nr. 5 van Tsjaikovski. Herhaling: vanavond, eveneens in de Philipszaal. doorAad van oer Ven De noten waren er allemaal, ze stonden in de goede volgorde, ze klonken vaak nog fraai ook, maar was het wel Tsjaikovski? De Amerikaanse dirigent John Nelson zag gisteravond weinig over het hoofd en het Residen tie Orkest volgde zijn niet mis te verstane gebaren zodanig dat Tsjaikovski's vijfde symfonie stond als een huis. Of misschien moeten we zeggen de facade van een huis, want veel meer dan de buitenkant van de mu ziek viel niet te ontwaren. On danks het glansrijke orkestspel. Er waren, toegegeven, episodes waarin de luisteraar het gevoel kreeg dat er muzikaal iets we zenlijks gebeurde. Tijdens de uitvoering van de eerste twee bladzijden van het tweede deel bij voorbeeld (maar dat was voornamelijk dankzij de sublie me hoornsolo). Ook de rustige, beheerste weergave van het derde deel was een verademing. Maar heel vaak stoorde de stoe re, no-nonsense-aanpak van Nelson, die ook in april j.l. bij hetzelfde orkest demonstreerde (in Strauss' 'Don Quichotte' onder meer) dat zijn grote geba ren niet altijd in grote emoties resulteren. Overigens was zijn interpretatie van Tsjaikovski altijd nog aanmerkelijk overtui gender dan die van Haydns 39ste symfonie, die voorname lijk snel en laconiek klonk. THEATER Vijftien jaar na zijn dood verschijnt 'Petrolio', een onvoltooide roman van de Italiaanse cineast Pasolini. Het boek is net in Italië verschenen. De lof is groot soms, schande roepen anderen. Onze correspondent las 'Petrolio' alvast. Zijn conclusie: blij dat dit boek is uitgegeven. Rome „Seks en liefde zijn niet onlosmakelijk verbonden. Nee, het zijn juist bijna altijd twee strikt gescheiden zaken. Ook al is het waar, dat er altijd een druppeltje liefde bij is, zelfs in de twee minuten die voldoen de zijn om staande een hoer te neuken op een grasveld vol met stront en afval". Op deze en vele andere over peinzingen betreffende het ge slachtelijke leven van de mens wordt de lezer vergast in 'Pe trolio' (Olie), de onafgemaakte laatste roman van de Italiaanse filmmaker, dichter en schrijver Pier Paolo Pasolini. Het ma nuscript heeft lange tijd bij zijn nicht in de kast gelegen en is nu, zeventien jaar na zijn dood door de Turijnse uitgeverij Gu- lio Einaudi gepubliceerd. 'Petrolio' is gebaseerd op noti ties die Pasolini maakte voor een boek dat een minstens vier keer zo dikke summa van zijn hele oeuvre had moeten wor den. Het bestaat uit 133 'aante keningen', waarvan sommige als vrijwel voltooide hoofdstuk ken te lezen zijn, terwijl andere rudimentair en duidelijk onge corrigeerd zijn gebleven en veel aantekeningen uit niet meer dan de titel of een grove opzet bestaan. De eerste alinea wordt gevormd door honderd puntjes en een noot: 'Deze roman heeft geen begin'. 'Petrolio' kan daardoor onmogelijk als een ro man worden gelezen, maar moet genomen worden voor wat het is: een verzameling losse flarden. Elementen De beide elementen die het ove rige werk van Pasolini kenmer ken - seks en maatschappijkri tiek - zijn ook in 'Petrolio' ruimschoots aanwezig. De hoofdpersoon Carlo Valletti, een alter ego van Pasolini zelf, is een jongeman van goede fa milie, die carrière maakt als in genieur in dienst van het staat- senergiebedrijfENI. Carlo is een gespleten persoon lijkheid, die door Pasolini ook letterlijk wordt verdeeld in een 'goede' en een .'slechte' helft. Op een gegeven moment her haalt hij zelfs de truc van Virgi nia Woolf in 'Orlando', door Carlo te laten veranderen in een vrouw. Als tegenwicht te gen het keurige leven van alle- Archieffoto Een van de laatste foto's van de in november 1975 op een strand nabij Ostia vermoorde Pasolini. dag laat Carlo zich gaan in alle mogelijke seksuele variaties. En dat biedt de schrijver de mo gelijkheid om in kleurrijke be woordingen te schilderen hoe hij achtereenvolgens zijn moe der, zijn grootmoeder, zijn zus ter en de dienstmeisjes verleidt. Als apotheose laat Carlo zich dertig bladzijden lang bezitten door een twintigtal volkse schandknapen. Daarbij gaat het er niet zachtzinnig aan toe, zodat deze scène een macabere blik vooruit werpt op Pasolini's eigen gewelddadige dood op het strand van Ostia. Autoritair Het meest interessant is 'Petro lio' als tijdsbeeld van de jaren rond 1970, de periode waarin in Italië de gevestigde en flink au toritaire christendemocrati sche orde geconfronteerd werd met protesterende jongeren en links en rechts terrorisme. Car lo is een linkse katholiek, een positie die het hem mogelijk maakt om tegelijk de centra van de politieke macht en de linkse oppositie te frequenteren. Door zijn ogen beschrijft Pasolini een aantal thema's die hem altijd na aan het hart hebben gelegen: de naadloze overgang tussen het fascistische en het christen democratische regime, het te loorgaan van de volkscultuur voor het 'zuivere en lege hedo nisme' - een thema dat sinds dien steeds actueler is gewor den -, en de transformatie van de 'eerlijke' volksjeugd in con formistische kleinburgers, waaronder hij ook de langhari ge progressieve jongeren van ^ie jaren rekent. Pasolini is cynisch in zijn be schrijving van de culturele neergang en het machtsspel van de politieke elite. Centraal daarin staat Carlo's werkgever, de ENI, en zijn pogingen om de publieke opinie te beïnvloeden via de uitgeverij. Ook in werkelijkheid is deze machtige staatsholding nog al tijd de eigenaresse van het dag blad II Giorno. Uit de aanteke ningen van Pasolini blijkt dat hij tevens in had willen gaan op het 'geval- Mattei', de raadsel achtige dood op de directeur van de ENI, waarachter ver moedelijk een politieke moord schuilgaat. Helaas is het daar niet meer van gekomen. Humor Maar in het laatste deel wordt het verhaal ook humoristisch, bij voorbeeld in de genadeloze beschrijving, die doet denken aan Proust, van het intellectue le pluimvee in de linkse literai re salon van een aristocratische dame, die overigens niet schroomt om zich door de ENI te laten financieren. Prachtig is bij voorbeeld de scène waarin tijdens een 'antifascistische party' een Ierse priester een puntdicht citeert van Ezra Pound, die dan door niemand wordt verstaan, maar wel de al gemene verontwaardiging op roept, wanneer een bebaarde jongeman eraan herinnert dat Pound een ode aan het fascisme heeft gewijd. In Italië is heftig gediscussieerd over de vraag of 'Petrolio' wel gepubliceerd had mogen wor den. Volgens Nello Ajello, co lumnist van La Repubblica, had het manuscript eigenlijk ver brand moeten worden en wordt door de publicatie van deze 'en cyclopedie van seksuele aberra ties' de herinnering aan Pasoli ni bezwadderd. De meeste critici zijn het daar totaal niet mee eens. Zij vinden, dat 'Petrolio' wel degelijk i-echt van bestaan heeft als literair werk en als voorspelling van de politieke en morele crisis waar in het Italië van nu zich be vindt. In wezen is het ook een non-debat. Pasolini zelf heeft nooit gevraagd om zijn nalaten schap te verbranden, in tegen stelling tot bij voorbeeld Kafka aan wiens wens - gelukkig - geen gehoor is gegeven. Voor de cineast, dichter en schrijver Pa solini bestaat binnen en buiten Italië nog altijd een ruime be langstelling, die de laatste jaren eerder toe- dan afneemt. Met al zijn beperkingen biedt dit 'work in progress' toch nog vol doende belangwekkende frag menten om een uitgave te rechtvaardigen. THEATER BRAN0UL, DEN HAAG Het Nationale Toneel met 'Emily revisited' naar brieven en gedichten van Emily Dickinson. Vertaling: Louise van Santen. Regie: Anne-Wil Blankers. Decor: Jos Groenier. Bewerkingen spel: Anne-Marie Heyligers. Herhalingen: vanavond, 18 t/m 21,25 t/m 28 november Branoul; 6,13,20,25 t/m 27 december Paradijs. 000R RENÉEDEHAAN Verfijnd, poëtisch, intrigerend anders, dat was 'Emily' zo'n tien jaar geleden. Het nieuwe verbond dat actrice Anne-Ma rie Heyligers sloot met Emily Dickinson in 'Emily revisited' heeft al die kwaliteiten minder of niet. Heyligers mist dit keer de glans waarmee ze destijds de buitenissige dichteres gestalte gaf. Alleen al in uiterlijkheid is deze voorstelling duffer. De jurk is gebroken wit en het de cor mist uitzicht naar buiten. Terwijl juist dat destijds een spanningsveld gaf. Emily die vaak naar buiten wilde, maar het niet aandurfde. Een be schermd groot kind dat haar ei gen wereld creëerde in zinnen. Van dat alles resteert nu een vermoeide dame, die geen dra matiek meer in zich draagt. Men kan zich zelfs afvragen of 'Emily revisited' nog wel the ater is. Want binnen het toen malige kader zijn nieuwe tek sten gevonden, die op zichzelf bijzonder zijn, maar nauwelijks een verhaal vertellen. In de bewerking staat het tref fende woord zo centraal dat er geen lucht is voor een alledaag se opmerking. Deze solo zit dichtgetimmerd, waarin alleen de fraaie stem van Anne-Marie Heyligers de moeite waard is. ADVERTENTIE Ting Tour Voorverkoop start: zondag 15 november Kassa Koninklijke Schouwburg Korte Voorhout 3 dagelijks 12.00 -20.15uur Tel. 070-346 94 50 ADVERTENTIE Nina is één van de vele vluchtelingetjes uit het voormalige Joego slavië die voorlopig in Nederland zijn opgevangen. Nina en haar - vaak ouderloos geworden - lotgenootjes hebben dringend hulp nodig. Dat is een van de redenen waarom de geza menlijke hulporganisaties geld bijeen trachten te brengen via een speciaal gironummer 777 Het Nationaal Fonds Kinderhulp beveelt deze inzamelingsactie van harte bij u aan en doet een beroep op iedereen die zich het lot van kinderen als Nina aantrekt Want zonder hulp redden ze het niet

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 17