Handreiking Carey naar tegenstanders 21 Geestelijk Leven/ Opinie Pinksterbeweging moet homoseksualiteit accepteren Ook moslims niet blij met Riagg L COMMENTAAR mST Ceidóe Sou/iont Socioloog: jeugd denkt als kleuters over geloof AMERSFOORT Docenten in het christelijk onderwijs moeten meehelpen aan het slechten van de barrière die leerlingen belet zich in mo reel en religieus te ontwikkelen. Dat zei de godsdienstsocioloog dr. F.H. Kuiper gisteren tijdens de najaarsconferentie van de Unie voor Christelijk Onderwijs. Kuiper sprak over de leraar als 'trekpaard' voor morele en religieuze opvoeding. Volgens Kuiper is in de huidige maatschappij het denken over normen, waarden en zinge ving geblokkeerd geraakt. Dit heeft als gevolg dat jongeren ten aanzien van morele en gods dienstige kwesties ver "onder hun niveau" denken. Jongeren denken soms "als kleuters" over normen en waarden, aldus Kuiper. "Bij voor beeld: 'Ik zou nooit iets stelen bij die winkelier op de hoek, maar bij een anoniem grootwinkelbedrijf ligt dat anders". Leraren kunnen bijdragen tot de morele ontwikkeling van jongeren door op het gebied van 'law and order' geen discussie uit de weg te gaan. Hetzelfde geldt ook voor de religieuze ontwik keling van jongeren. "Veel jonge mensen kun nen alleen naar aanleiding van losse verhalen en observaties - en dan ook nog in termen van waar of niet waar - nadenken over de vragen van godsdienst en geloof'. Docenten moeten ze helpen een begrippenkader te ontwikkelen, waarmee ze op een abstracter niveau de bete kenis van het geloof kunen verkennen. Als oorzaak van het gemis aan een religieus denkkader bij de jeugd, wees Kuiper onder an dere het verdwijnen van "elk spoor van syste matische kennis van geloofszaken" aan. Komen is een kunst. Weggaan ook. LUNTEREN Pinksterge meenten kunnen van de 'tradi tionele' kerken leren hoe zij met homoseksuele gemeenteleden moeten omgaan. Homo's zijn geen „demonisch gebonden" mensen die bevrijd moeten wor den, maar horen geaccepteerd te worden zoals zij zijn. Deze kwestie kwam ter sprake op de jubileumbijeenkomst van de 40- jarige Broederschap van Pink stergemeenten in Lunteren. De bijeenkomst stond in het teken van de ontluikende dialoog met de kerken en ging vooral over de vraag wat 'gewone' kerkleden en pinksterchristenen van el kaar kunnen leren. Ook in de kerken is de volledige acceptatie van homoseksuelen nog geen feit, „maar we zijn een heel eind op weg", zei Rouwkema, lid van dë gereformeerde commissie voor het contact met charisma tische christenen. Het is vooral te danken aan de „leiding van de Geest" dat langzamerhand standpunten worden openge broken waardoor homoseksuele mensen ernstig bekneld" zijn geraakt. Een memorabel jubileum Begin december is het vijfenzeventig jaar geleden dat de Schoolstrijd in ons land eindigde. Op 1 december 1917 trad namelijk een vernieuwde Grondwet in werking waarin de financiële gelijkstelling tussen openbaar en bijzonder onderwijs werd vastgelegd. Ook de positie van het openbaar onderwijs en de vrijheden van het bijzonder onderwijs. Het artikel waar dat in staat, nr. 23, is sinds 1917niet meer gewijzigd. Een memorabel jubileum dus. Ons land is een land van minderheden. Om dan op een vruchtbare manier met elkaar te kunnen samenwerken zijn nodig verdraagzaamheid en spelregels. Ook op het gebied van het onderwijs. Het heeft lange tijd gedu urd, er is een hele strijd aan voorafgegaan, voordat die konden worden vastgesteld. Die strijd is de bekende Schoolstrijd, die een groot gedeelte van de negentiende eeuw heeft geduurd. Waar ging hij over1? Vooral over de vraag: wie is verantwoordelijk voor het onderwijs De overheid of de betrokkenen, met name ouders of de kerk. En: hoe is de verhouding tussen het onderwijs van de overheid (het openbaar onderwijs) en het bijzonder onderwijs, bestuurd door betrokkenen In het begin van de negentiende eeuw was het openbaar onderwijs verreweg het belangrijkste. De strijd ging toen om de kleur van dat onderwijs. Die werd op den duur op vele plaatsen steeds meer godsdienstloos en neutraal. Ook wilde de liberale meerderheid in ons parlement het openbaar onderwijs daarbij gebruiken als een propagandamiddel om hun ideeën, als van 'het denkend deel der natie', te verspreiden. Bijzonder onderwijs, ouders die niet van dit 'beschavend onderwijs' gebruik wilden maken, moesten het zelf maar betalen. Tegen dit alles ontstond verzet eerst van orthodox-protestantse zijde, later ook van de kant van de rooms-katholieken. Zij slaagden erin om na uitbreiding van het kiesrecht samen een meerderheid te behalen zodat in 1889 het bijzonder onderwijs zijn eerste (gedeeltelijke) subsidie kreeg. Maar dat bijzonder onderwijs wilde meer, het voelde zich achtergesteld. Niet alleen financieel maar ook rechtens, daar de overheid het openbaar onderwijs sterk bevoordeelde. In het begin van deze eeuw kwamen de voormannen van het bij zonder onderwijs met de leus: 'de vrije (bijzondere) school voor heel de natieSlechts waar ouders in gebreke bleven om een school te stichten, moest de overheid er een oprichten. In 1917 werd na veel strijd een compromis bereikt. Er kwam financiële gelijkstelling tussen openbaar en bijzonder onderwijs. Het bijzonder onderwijs ontving grondwettelijk veel vrijheid. Maar het kreeg geen prioriteit boven openbaar onderwijs. Die openbare school was wel een heel andere dan die uit het begin van de 19e eeuw of die welke de liberalen voor ogen stond. Zij moest niet alleen algemeen toegankelijk zijn, maar mocht geen bepaalde kleur hebben. Elke Nederlander heeft immers recht op onderwijs en kan niet gedwongen worden om een bijzondereschool met een bepaalde kleur te bezoeken. Zo was de vrede, de Pacificatie een feit, met een onderwijsstelsel dat in de hele wereld als uniek wordt beschouwd. Op papier is die Pacificatie nu nog steeds dezelfde. Met name in de politiek is er bijna niemand die er officieel aan zou willen tornen. Het compromis van 1917 is destijds trouwens ook praktisch unaniem aanvaard. Toch zijn er momenteel een aantal zaken in discussie die in feite morrelen aan de fundamenten van het destijds zo kunstig ontworpen gebouw. Daar is de positie van het openbaar onderwijs. Dat wordt meestal bestuurd door een gemeente. De vraag rijst steeds meer of dat zo wel moet blijven. Uit het oogpunt van democratie, en verder ook omdat een gemeente vaak 'twee petten' draagt: de hoeder van het algemeen belang en het bevoegd gezag van 'de concurrent' van het bij zonder onderwijs. Vervolgens is er de vraag naar de identiteit van het openbaar onderwijs. Echt neutraal bestaat volgens velen niet meer. Maar, hoe dan wel zodat het voor ieder acceptabel is? Een tweede probleemveld is dat van de identiteit van het bijzonder onderwijs. Sommigen menen dat vele con fessionele bijzondere scholen zich nauwelijks meer als zodanig profileren. Vooral ook omdat nogal wat niet-christelijke ouders hun kinderen naar die scholen sturen. Daarom wordt hier en daar het bestaansrecht van zulke scholen aangevochten door mensen, die eigenlijk wel weer terug zouden willen naar de tijd van: openbaar onderwijs regel, bij zonder onderwijs uitzondering. En dat, terwijl het openbaar onderwijs zelf ook op de tocht staat. Bij dit alles hoort men toch heel weinig stemmen van mensen die het compromis van 1917 zouden willen openbreken. Toch zie je nogal eens activiteiten die best eens in strijd zouden kunnen zijn met dat compromis, maar door een niet-confessionele meerderheid in de Tweede Kamer niet als zodanig worden erkend. Met name de drang naar schaalvergroting valt daar bijvoorbeeld onder. Nu 1917 wordt herdacht is dit een goede gelegenheid om, waar niemand ervan afwil, opnieuw weer eens af te spreken dat we ons er ook echt aan zullen houden. door KLAAS DE JONG Ozn. Idoor HENK VAN 'T KLOOSTER LONDEN De aartsbis schop van Canterbury, dr. George Carey, heeft de te genstanders van vrouwelijke priesters in de Anglicaanse Kerk opgeroepen niet uit de kerk te stappen, maar samen met hem een oplossing te zoeken voor hun problemen. Tegenover de BBC-radio zei Ca rey een dag na het beslissende synodedebat over de toelating van vrouwelijke priesters dat hij alle begrip heeft voor de ge wetensnood van de tegenstan ders. „Zij voelen zich eenzaam. Ik begrijp dat heel goed en mijn hart gaat naar hen uit", aldus de leider van de Anglicaanse Kerk. Hij riep de tegenstanders op niet een andere kerk te zoe ken, maar „bij ons te blijven." „Laten we samenwerken. La ten we luisteren naar de moei lijkheden die U hebt en laten we samen een manier vinden om ze op te lossen", aldus Carey, die tijdens het synodedebat heeft gepleit voor toelating van vrou wen tot het priesterambt. Meer dan duizend priesters hebben gedreigd hun ambt neer te leggen, als zij zouden moeten samenwerken met vrouwelijke laar het is niet dui delijk bij hoevelen de gewetens nood zo groot is dat zij hun drei gement uitvoeren. Geoffrey Kirk, woordvoerder van de be weging van behoudende pries ters Cost of Conscience, denkt dat zijn kerk nooit meer dezelf de zal zijn. „Ongeveer een der de van de geestelijken en paro chies zullen de wijding van vrouwelijke priesters niet er kennen", verwacht hij. De leider van c meenschap in Nederland, Geof- fry Allen, is eveneens teleurge steld over het besluit van de anglicaanse synode om vrou wen tot het priesterambt toe te laten. Gezien de verdeeldheid zou het volgens hem beter ge weest zijn de stemming nog en kelejaren uit te stellen. De anglicaanse gemeenschap in Nederland telt 3.000 belijdende leden, verdeeld over 23 paro chies. Er zijn 13 priesters in Ne derland werkzaam, van wie 4 in Den Haag, 3 in Rotterdam en 2 in Amsterdam. Nederland valt onder het bisdom Gibraltar en Europa. Hume Noemde het Vaticaan het be sluit van de anglicaanse synode woensdag „een nieuw en ern stig obstakel" voor verzoening tussen de Anglicaanse Kerk en de Rooms-Katholieke Kerk, het hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk in Engeland en Wales, kardinaal Basil Hume, sloeg een mildere toon aan. Hume is „teleurgesteld, maar niet ver rast", liet hij in een verklaring weten. Weliswaar is het besluit een belangrijk obstakel op de weg naar eenheid tussen beide kerken, maar het betekent geen definitieve breuk in de onder linge betrekkingen. „De echte maar gedeeltelijke gemeen schap die we als christenen, verenigd door een doopsel, ge nieten, blijft bestaan, zoals dat ook het geval is met de kerken van de Reformatie. We zullen samen blijven bidden en wer ken ondanks het nieuwe obsta kel dat de Kerk van Engeland heeft opgeworpen", zei Hume. Anglicanen die na het synode besluit overwegen rooms-ka- tholiek te worden, hield Hume voor dat zij alleen worden toe gelaten, als hun wens door meer wordt ingegeven dan uit sluitend de afwijzing van een bepaalde ontwikkeling in een andere kerk. In de Verenigde Staten en Au stralië heeft de Rooms-Katho lieke Kerk speciale regelingen ontworpen voor voormalige anglicaanse parochies die zich bij haar aansluiten. De parochi anen worden als rooms-katho- liek erkend, maar mogen een George Carey. foto:AP aangepaste anglicaanse liturgie volgen. De woordvoerder van de Engelse Rooms-Katholieke Kerk noemde het hoogst on waarschijnlijk dat zijn kerk zo'n speciale regeling zal ont werpen. De Wereldraad van Kerken ten slotte is blij met de beslissing van de anglicaanse synode om vrouwen tot het priesterambt toe te laten. „Wij heten onze nieuwe vrouwelijke collega's van harte welkom", zei de se cretaris-generaal van de We reldraad, dr. Emilio Castro, gis teren. Castro wijst de kritiek van het Vaticaan van de hand als zou de synode een nieuwe en ernstige hinderpaal hebben opgeworpen voor de verzoening tussen de Anglicaanse Kerk en de Rooms- Katholieke Kerk. De priester wijding van vrouwen is geen hindernis voor de eenheid van de kerken, vindt Castro. Joodse leider nodigt paus uit voor opening holocaust-museum VATICAANSTAD - De voor- zitter van het Joods Wereldcon gres, Edgar Bronfman, heeft paus Johannes Paulus II uitge nodigd eind april 1993 naar Washington te komen voor de opening van het holocaust-mu seum in de Amerikaanse hoofd stad. Bronfman nodigde de Poolse paus gisteren uit tijdens een au diëntie in het Vaticaan. De paus luisterde met belangstelling, maar zegde niets toe, zei Bronf man na afloop tegenover de pers. Hij heeft met de paus ge sproken over de betrekkingen tussen het Vaticaan en Israël en de toeneming van het aantal antisemitische incidenten in Europa. Het museum is bedoeld ter her denking van de vernietiging van de joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het gaat om een gebouw van vijf verdiepingen dat niet alleen een permanente tentoonstelling over de geschie denis van de joden in de oorlog zal herbergen, maar ook een ar chief voor nader onderzoek. De vice-voorzitter van het be stuur van het museum, William Lowenberg, was woensdag in Nederland waar hem een kleine hoeveelheid grond werd over handigd van het voormalige De voorzitter van het joodse Wereldcongres Edgar Bronfman werd gisteren door paus Johannes Paulus II in audiëntie ontvangen. foto: epa concentratiekamp Westerbork door Elie Wiesel, winnaar van en de militaire begraafplaats bij de Nobelprijs voor de vrede in Margraten. en overlevende Bronfman overhandigde de concentratiekamp Auschwitz, paus een kopie van de 'verkla- is inmiddels door ongeveer 65 ring van verdraagzaamheid'. De verklaring, die is opgesteld staatshoofden getekend. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Oostermeer-Eestrum P A. Verbaan, kandidaat te Utrecht; te Wehl- (part-time) mevr. U.C. Spelt, kandidaat te Gorssel, die dit beroep heeft aange nomen. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepbaarstelling J.H. Dunnewind, Drostenstraat 33. 8271 TD IJsselmui- dem, tel: 05202-27939. Gereformeerde Gemeenten Beroepen te Groningen M. Golverdin- gen te Ridderkerk-Slikkerveer; te 's- Gravenhage-Zuid P. Melis te Nieuw Beijerland, die bedankte voor Rotter dam-Centrum. ZWOLLE Moslims in Ne derland koesteren dezelfde bezwaren tegen de Riagg als leden van kerken en andere levensbeschouwelijke groe peringen. Dit zei drs. H. Min- tjes, docent godsdienstwe tenschappen aan de Theolo gische Universiteit van de Gereformeerde Kerken te Kampen, gisteren op het symposium 'Zin, ziel, zorg' te Zwolle. Binnen de Riagg wordt ziekte „vanuit een puur materialisti sche wereldbeschouwing" be keken, terwijl veel moslims lie ver zouden zien dat deze wordt opgenomen in „het grotere ge heel van religie en wat God met de mens en de wereld wil." Een positieve visie op God of Allah zou binnen de Riagg wat hen betreft een grotere rol moeten spelen, aldus Mintjes. Hij noemde het „symptoma tisch" dat in het onderzoek 'Zin, ziel zorg', waarvan dr. S.J. Vellenga de resultaten presen teerde, geen aandacht aan mos lims en de geestelijke gezond heidszorg is besteed. Wel komt hierin de houding van christe nen en humanisten tegenover de Riagg uitgebreid aan de orde. Het zou overigens een heel apart onderzoek vergen, omdat moslims op dit punt zeer uit eenlopende meningen hebben. Over het algemeen genomen echter durfde Mintjes wel te stellen dat moslims net als veel christenen en humanisten het neutrale karakter van de Ri- agg's als een probleem ervaren. Ook zijn ze van mening dat deze regionale instellingen voor am bulante geestelijke gezond heidszorg te weinig aandacht besteden aan geloof en levens beschouwingvan hun cliënten. C. Bozkir, sociaal-psychiatrisch verpleegkundige bij de Riagg in Rotterdam, zegt desgevraagd dat dit beeld „over het alge meen juist is." Veel van zijn autochtone collega's zijn nau welijks op de hoogte van de reli gie en cultuur van islamitische cliënten. „Dat botst ontzettend. Er heerst over en weer wan trouwen, waardoor veel zaken niet worden uitgesproken." In veel gevallen wordt het con tact eenzijdig door islamitische cliënten verbroken, aldus Boz kir, zelf van Turkse afkomst. Zij stonden toch al huiverig tegen over de hulpverleners, omdat de Riagg voor veel migranten „een instituut voor gekken" is. De schuld voor de vaak moeiza me verhouding ligt dus zeker niet uitsluitend bij zijn autoch tone collega's, wil Bozkir maar zeggen. Wel raadt hij hen aan zich te verdiepen in de leefwereld van islamitische migranten. „Ze moeten niet proberen hun ei gen visie op te leggen, maar oog en oor hebben voor de religieu ze achtergrond van hun cliën ten", aldus Bozkir, die bij de Rotterdamse Riagg deel uit maakt van een team dat zich speciaal op migranten richt. Onderscheiding voor media magnaat Murdoch LOS ANGELES De confe rentie van joden en christenen in de Verenigde Staten heeft zijn jaarlijkse onderscheiding voor verdiensten op het gebied van de menselijkheid toege kend aan de Australische medi amagnaat Robert Murdoch. Met zijn tijdschriften, kranten, boeken, televisieprogramma's en films heeft Murdoch volgens voorzitter Gillian Sorensen van de conferentie de mensheid „geholpen een taal van de de mocratie te vinden en presen teerde hij gezichten op de we reld in al hun oneindige ver scheidenheid." Murdoch is voorzitter van News Corp, een geheel van media-ondernemin gen in vier continenten, waar onder een televisienetwerk in de Verenigde Staten en het En gelse boulevardblad Sim. De conferentie heeft eerder onder anderen de Amerikaanse oud minister van buitenlandse za ken Henry Kissinger onder scheiden. Christelijke organisaties worden gewogen OMMEN Het Christelijk So ciaal Congres van vorig jaar in Doorn krijgt morgen een ver volg. Aanleiding is het tienjarig bestaan van het Algemeen Christelijk Educatief Centrum (ACEC). Op een themabijeen komst in kerkelijk centrum De Kern in Ommen staat de vraag centraal: „Wat is het belang van christelijke organisaties voor de wereld van morgen." Bij het zijn tweede lustrum vie rende ACEC zijn zeventien maatschappelijke organisaties (met in totaal 70.000 leden) in Overijssel aangesloten. De ach terban varieert van Gerefor meerde Vrouwen Bond tot Ka tholieke Bond van Ouderen, van CNV Werkende Jongeren tot Aartsdiocesane Boeren- en Tuindersbond, een wat ver scheidenheid betreft volstrekt unicum in ons land. Op de voor iedereen toeganke lijke themadag spreekt prof. dr. H.J. van Zuthem over 'de ver antwoordelijkheden van de mens vanuit christelijk per spectief. Hij is één van de initi atiefnemers van het Christelijk Sociaal Congres en beijvert zich thans voor een concreet ver volg, zo mogelijk op regionaal en lokaal niveau. Doel is om bij dragen los te krijgen voor de op lossing van actuele problemen op het vlak van milieu, produce ren en consumeren en werkge legenheid. Iran nachtmerrie voor VS HET is wellicht toeval dat het losbarstende Irakgate-sc) daal in Groot-Brittannië samenvalt met een bezoek vani Amerikaanse gezant aan Europese hoofdsteden om de bl genoten te waarschuwen geen hoog-technologische apjj tuur aan Iran te leveren. Maar het bewijst nogmaals hoi voelig de Perzische Golf blijft in het westerse strategy denken. Wat er in de Golf gebeurt, heeft een onmiddel! weerslag op de westerse hoofdsteden. Ruim anderhalf ja8 de Golfoorlog blijkt dag na dag hoe weinig de situatie in is veranderd. Door het falen van de Amerikaanse presi Bush om hem ten val te brengen, blijft Saddam Husaynl storende factor die alle ontwikkelingen in de regio dl neert. Wat de situatie voor Bush zo pijnlijk maakt, is dat] middelen om Saddam uit te schakelen uitgeput zijn. Sadj kan zijn tegenstanders nu ongestoord uitdagen. Hoe nj straal hij dat spelletje beheerst, heeft Bush moeten ondeJ den tijdens zijn verkiezingscampagne. Zijn nederlaag t<| Bill Clinton is daardoor gedeeltelijk in de hand gewerkt. I Na Bush is het nu Major die Saddams wraak moet trotse De onthullingen dat Britse bedrijven tot enkele dagen de Iraakse invasie in Kuwayt wapens bleven leveren Baghdad, dreigen zware gevolgen te hebben voor de Bi premier en zijn wankele regering. Terwijl hij opgejc wordt door steeds fellere economische stormen en to mend verzet in de eigen partij over Europa, had Major nieuw schandaal best kunnen missen. Evenals voor Bus deze Irakgate wellicht nog het pijnlijkste feit voor Major: herinnert beiden immers aan wat zij zo graag zien als grootste triomf. MAAR hoezeer Saddam blijft uitdagen, toch begint voo^ Amerikanen het oude spookbeeld weer op te doemen: j machtig Iran dat de Golfstaten zijn wil oplegt. Toen hij iir bruari 1991 generaal Schwarzkopf bevel gaf zijn opmars if Baghdad te stoppen, was Bush' belangrijkste reden dat' niet wilde dat Iran te veel invloed kreeg in de Golf. Anderl, jaar later blijkt nu toch te gebeuren wat hij zo angstvallige de vermijden. Sinds het einde van zijn oorlog met Irak de Iraanse president Rafsanjani behoedzaam gemanöj vreerd om te bewijzen dat het islamitische fanatisme van? atollah Khomeini is uitgeraasd in Teheran. Rafsanjani wl op die manier westerse kredieten aantrekken om de Iraa* economie weer op gang te krijgen. Daarin is hij zeker1 slaagd: de westerse dollars stromen weer massaal naar Ir? Rafsanjani heeft daarvan echter niet alleen gebruik gema om zijn economische basis te herstellen, maar vooral om| militair arsenaal uit te bouwen. Sinds ruim een jaar ko Teheran massaal wapens in Rusland. Voor Boris Jeltsin j die transacties een noodzaak. Door overtollig wapentuig verkopen krijgt hij de kredieten om de ergste gevolgen va? recessie op te vangen. Maar Rafsanjani wint zeker zovi1 Voor nauwelijks een fractie van wat hij in het Westen r moeten betalen, kan hij het arsenaal kopen dat hij al zo L€ wilde hebben. Bovendien kan hij ook een beroep doer)1,1 werkloze Russische technici, die zich door Teheran graa£ ten betalen in harde dollars. GEWAPEND met dat arsenaal vaart Teheran de afgelo" weken een veel agressievere koers. Zonder dat het een sa heeft moeten lossen heeft Iran de Verenigde Arabische Er raten gedwongen het eilandje Aboe Moesa af te staan in1 Straat van Hormoez midden in de vaarroute van de t kers. Daardoor zijn in Washington de alarmbellen gaan i kelen. Twee maanden voor hij door Clinton wordt opgevoi zit Bush nu in de slechtst mogelijke positie: met tegeno zich een onbedreigde Saddam en een steeds sterker worde- Iran. Bush heeft die situatie echter alleen aan zichzelf te y ten. Hij heeft nu één geluk: de gevolgen zullen niet meer vt hem, maar voor zijn opvolger zijn. Sneller dan hij verwaï had, zou Bill Clinton wel eens geconfronteerd kunnen w? den met een nieuwe crisis in de Golf. 4 Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Per; Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden. Kantoor advertentie- en abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden. Telefax 071 -134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk 071 -132221,070-3190 933. 070-3906 717. Postbus 9, 2501 CA Den Haag Hoofdkantoor Telefoon: Telefax Postadres: Alle kantoren zijn op maandag tot en met vrijdag geopend van 08 30 tot 17 00 uur Directeur/hoofdredacteur: J. W. C. Leune (tel. 070 - 3190 808). T. Pieters en M. Roso. Binnen- en buitenland, financiën e A. van Rijn (chef), drs R. Edens, A Leeuwen - Voorbij, R. de Roo I economie (tel. 070 - 3190815): Holstein, E. Huisman, H Jansen, drs J va Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): drs. P v Foto (tel 070 - 3190 838) M. Konvalmka Haagsche Courant. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van. c - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland 4 België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs K Swiers,. M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit H B in 't HoiP (chef), H.B. Bijleveld, drs J. Feenstra, D J. Hofland, K Jonker, P Koopman, drs» G. Korevaar, D.W. van Rietschoten, C.P. Visser en K. van Wees. Algemeen coördi nator: J.A.L.M Timmers. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; S - de volgende correspondenten in het buitenland drs. D. J. van den Bergh j (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), drs A Heering (Rome), B. van Huet (Londen), M. de Koninck c (Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel). W Voordomt (Parijs), drs R. Vundermk (Moskou), W Werkman (Jeruzalem). G. van Wijland (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). n 08.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op ma. t/m v 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand j per kwartaal per jaar j Bij betaling per acceptgirokaart: per maand j per kwartaal j per jaar j n 18.00 tot 19 00 uur, op z, 28,20 82,80 318,65 4.00 ttfj Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905. Telefax 071 - 140 680 lefax voor uitsluitend het doorgeven van advertenties (kantoor Rijswijk) 070 - 3902 702. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 2