Handreiking Carey
naar tegenstanders
21
Geestelijk Leven/ Opinie
Pinksterbeweging moet
homoseksualiteit accepteren
Ook moslims niet blij met Riagg
L
COMMENTAAR
mST Ceidóe Sou/iont
Socioloog: jeugd denkt als kleuters over geloof
AMERSFOORT Docenten in het christelijk
onderwijs moeten meehelpen aan het slechten
van de barrière die leerlingen belet zich in mo
reel en religieus te ontwikkelen.
Dat zei de godsdienstsocioloog dr. F.H. Kuiper
gisteren tijdens de najaarsconferentie van de
Unie voor Christelijk Onderwijs. Kuiper sprak
over de leraar als 'trekpaard' voor morele en
religieuze opvoeding.
Volgens Kuiper is in de huidige maatschappij
het denken over normen, waarden en zinge
ving geblokkeerd geraakt. Dit heeft als gevolg
dat jongeren ten aanzien van morele en gods
dienstige kwesties ver "onder hun niveau"
denken.
Jongeren denken soms "als kleuters" over
normen en waarden, aldus Kuiper. "Bij voor
beeld: 'Ik zou nooit iets stelen bij die
winkelier op de hoek, maar bij een anoniem
grootwinkelbedrijf ligt dat anders". Leraren
kunnen bijdragen tot de morele ontwikkeling
van jongeren door op het gebied van 'law and
order' geen discussie uit de weg te gaan.
Hetzelfde geldt ook voor de religieuze ontwik
keling van jongeren. "Veel jonge mensen kun
nen alleen naar aanleiding van losse verhalen
en observaties - en dan ook nog in termen van
waar of niet waar - nadenken over de vragen
van godsdienst en geloof'. Docenten moeten ze
helpen een begrippenkader te ontwikkelen,
waarmee ze op een abstracter niveau de bete
kenis van het geloof kunen verkennen.
Als oorzaak van het gemis aan een religieus
denkkader bij de jeugd, wees Kuiper onder an
dere het verdwijnen van "elk spoor van syste
matische kennis van geloofszaken" aan.
Komen is een kunst.
Weggaan ook.
LUNTEREN Pinksterge
meenten kunnen van de 'tradi
tionele' kerken leren hoe zij met
homoseksuele gemeenteleden
moeten omgaan. Homo's zijn
geen „demonisch gebonden"
mensen die bevrijd moeten wor
den, maar horen geaccepteerd
te worden zoals zij zijn. Deze
kwestie kwam ter sprake op de
jubileumbijeenkomst van de 40-
jarige Broederschap van Pink
stergemeenten in Lunteren. De
bijeenkomst stond in het teken
van de ontluikende dialoog met
de kerken en ging vooral over de
vraag wat 'gewone' kerkleden
en pinksterchristenen van el
kaar kunnen leren. Ook in de
kerken is de volledige acceptatie
van homoseksuelen nog geen
feit, „maar we zijn een heel eind
op weg", zei Rouwkema, lid van
dë gereformeerde commissie
voor het contact met charisma
tische christenen. Het is vooral
te danken aan de „leiding van
de Geest" dat langzamerhand
standpunten worden openge
broken waardoor homoseksuele
mensen ernstig bekneld" zijn
geraakt.
Een
memorabel
jubileum
Begin december is het vijfenzeventig jaar geleden dat
de Schoolstrijd in ons land eindigde. Op 1 december
1917 trad namelijk een vernieuwde Grondwet in
werking waarin de financiële gelijkstelling tussen
openbaar en bijzonder onderwijs werd vastgelegd.
Ook de positie van het openbaar onderwijs en de
vrijheden van het bijzonder onderwijs. Het artikel
waar dat in staat, nr. 23, is sinds 1917niet meer
gewijzigd. Een memorabel jubileum dus.
Ons land is een land van minderheden. Om dan op
een vruchtbare manier met elkaar te kunnen
samenwerken zijn nodig verdraagzaamheid en
spelregels. Ook op het gebied van het onderwijs. Het
heeft lange tijd gedu urd, er is een hele strijd aan
voorafgegaan, voordat die konden worden
vastgesteld. Die strijd is de bekende Schoolstrijd, die
een groot gedeelte van de negentiende eeuw heeft
geduurd. Waar ging hij over1?
Vooral over de vraag: wie is verantwoordelijk voor
het onderwijs De overheid of de betrokkenen, met
name ouders of de kerk. En: hoe is de verhouding
tussen het onderwijs van de overheid (het openbaar
onderwijs) en het bijzonder onderwijs, bestuurd door
betrokkenen In het begin van de negentiende eeuw
was het openbaar onderwijs verreweg het
belangrijkste. De strijd ging toen om de kleur van dat
onderwijs. Die werd op den duur op vele plaatsen
steeds meer godsdienstloos en neutraal.
Ook wilde de liberale meerderheid in ons parlement
het openbaar onderwijs daarbij gebruiken als een
propagandamiddel om hun ideeën, als van 'het
denkend deel der natie', te verspreiden. Bijzonder
onderwijs, ouders die niet van dit 'beschavend
onderwijs' gebruik wilden maken, moesten het zelf
maar betalen. Tegen dit alles ontstond verzet eerst
van orthodox-protestantse zijde, later ook van de kant
van de rooms-katholieken. Zij slaagden erin om na
uitbreiding van het kiesrecht samen een meerderheid
te behalen zodat in 1889 het bijzonder onderwijs zijn
eerste (gedeeltelijke) subsidie kreeg.
Maar dat bijzonder onderwijs wilde meer, het voelde
zich achtergesteld. Niet alleen financieel maar ook
rechtens, daar de overheid het openbaar onderwijs
sterk bevoordeelde. In het begin van deze eeuw
kwamen de voormannen van het bij zonder onderwijs
met de leus: 'de vrije (bijzondere) school voor heel de
natieSlechts waar ouders in gebreke bleven om een
school te stichten, moest de overheid er een oprichten.
In 1917 werd na veel strijd een compromis bereikt. Er
kwam financiële gelijkstelling tussen openbaar en
bijzonder onderwijs. Het bijzonder onderwijs
ontving grondwettelijk veel vrijheid. Maar het kreeg
geen prioriteit boven openbaar onderwijs. Die
openbare school was wel een heel andere dan die uit
het begin van de 19e eeuw of die welke de liberalen
voor ogen stond. Zij moest niet alleen algemeen
toegankelijk zijn, maar mocht geen bepaalde kleur
hebben. Elke Nederlander heeft immers recht op
onderwijs en kan niet gedwongen worden om een
bijzondereschool met een bepaalde kleur te
bezoeken. Zo was de vrede, de Pacificatie een feit, met
een onderwijsstelsel dat in de hele wereld als uniek
wordt beschouwd. Op papier is die Pacificatie nu nog
steeds dezelfde. Met name in de politiek is er bijna
niemand die er officieel aan zou willen tornen. Het
compromis van 1917 is destijds trouwens ook
praktisch unaniem aanvaard.
Toch zijn er momenteel een aantal zaken in discussie
die in feite morrelen aan de fundamenten van het
destijds zo kunstig ontworpen gebouw. Daar is de
positie van het openbaar onderwijs. Dat wordt
meestal bestuurd door een gemeente. De vraag rijst
steeds meer of dat zo wel moet blijven. Uit het
oogpunt van democratie, en verder ook omdat een
gemeente vaak 'twee petten' draagt: de hoeder van het
algemeen belang en het bevoegd gezag van 'de
concurrent' van het bij zonder onderwijs. Vervolgens
is er de vraag naar de identiteit van het openbaar
onderwijs. Echt neutraal bestaat volgens velen niet
meer. Maar, hoe dan wel zodat het voor ieder
acceptabel is? Een tweede probleemveld is dat van de
identiteit van het bijzonder onderwijs. Sommigen
menen dat vele con fessionele bijzondere scholen zich
nauwelijks meer als zodanig profileren. Vooral ook
omdat nogal wat niet-christelijke ouders hun
kinderen naar die scholen sturen. Daarom wordt
hier en daar het bestaansrecht van zulke scholen
aangevochten door mensen, die eigenlijk wel weer
terug zouden willen naar de tijd van: openbaar
onderwijs regel, bij zonder onderwijs uitzondering.
En dat, terwijl het openbaar onderwijs zelf ook op de
tocht staat.
Bij dit alles hoort men toch heel weinig stemmen van
mensen die het compromis van 1917 zouden willen
openbreken. Toch zie je nogal eens activiteiten die
best eens in strijd zouden kunnen zijn met dat
compromis, maar door een niet-confessionele
meerderheid in de Tweede Kamer niet als zodanig
worden erkend. Met name de drang naar
schaalvergroting valt daar bijvoorbeeld onder. Nu
1917 wordt herdacht is dit een goede gelegenheid om,
waar niemand ervan afwil, opnieuw weer eens af te
spreken dat we ons er ook echt aan zullen houden.
door KLAAS DE JONG Ozn.
Idoor
HENK VAN 'T KLOOSTER
LONDEN De aartsbis
schop van Canterbury, dr.
George Carey, heeft de te
genstanders van vrouwelijke
priesters in de Anglicaanse
Kerk opgeroepen niet uit de
kerk te stappen, maar samen
met hem een oplossing te
zoeken voor hun problemen.
Tegenover de BBC-radio zei Ca
rey een dag na het beslissende
synodedebat over de toelating
van vrouwelijke priesters dat
hij alle begrip heeft voor de ge
wetensnood van de tegenstan
ders. „Zij voelen zich eenzaam.
Ik begrijp dat heel goed en mijn
hart gaat naar hen uit", aldus
de leider van de Anglicaanse
Kerk. Hij riep de tegenstanders
op niet een andere kerk te zoe
ken, maar „bij ons te blijven."
„Laten we samenwerken. La
ten we luisteren naar de moei
lijkheden die U hebt en laten we
samen een manier vinden om ze
op te lossen", aldus Carey, die
tijdens het synodedebat heeft
gepleit voor toelating van vrou
wen tot het priesterambt.
Meer dan duizend priesters
hebben gedreigd hun ambt neer
te leggen, als zij zouden moeten
samenwerken met vrouwelijke
laar het is niet dui
delijk bij hoevelen de gewetens
nood zo groot is dat zij hun drei
gement uitvoeren. Geoffrey
Kirk, woordvoerder van de be
weging van behoudende pries
ters Cost of Conscience, denkt
dat zijn kerk nooit meer dezelf
de zal zijn. „Ongeveer een der
de van de geestelijken en paro
chies zullen de wijding van
vrouwelijke priesters niet er
kennen", verwacht hij.
De leider van c
meenschap in Nederland, Geof-
fry Allen, is eveneens teleurge
steld over het besluit van de
anglicaanse synode om vrou
wen tot het priesterambt toe te
laten. Gezien de verdeeldheid
zou het volgens hem beter ge
weest zijn de stemming nog en
kelejaren uit te stellen.
De anglicaanse gemeenschap in
Nederland telt 3.000 belijdende
leden, verdeeld over 23 paro
chies. Er zijn 13 priesters in Ne
derland werkzaam, van wie 4 in
Den Haag, 3 in Rotterdam en 2
in Amsterdam. Nederland valt
onder het bisdom Gibraltar en
Europa.
Hume
Noemde het Vaticaan het be
sluit van de anglicaanse synode
woensdag „een nieuw en ern
stig obstakel" voor verzoening
tussen de Anglicaanse Kerk en
de Rooms-Katholieke Kerk, het
hoofd van de Rooms-Katholieke
Kerk in Engeland en Wales,
kardinaal Basil Hume, sloeg
een mildere toon aan. Hume is
„teleurgesteld, maar niet ver
rast", liet hij in een verklaring
weten. Weliswaar is het besluit
een belangrijk obstakel op de
weg naar eenheid tussen beide
kerken, maar het betekent geen
definitieve breuk in de onder
linge betrekkingen. „De echte
maar gedeeltelijke gemeen
schap die we als christenen,
verenigd door een doopsel, ge
nieten, blijft bestaan, zoals dat
ook het geval is met de kerken
van de Reformatie. We zullen
samen blijven bidden en wer
ken ondanks het nieuwe obsta
kel dat de Kerk van Engeland
heeft opgeworpen", zei Hume.
Anglicanen die na het synode
besluit overwegen rooms-ka-
tholiek te worden, hield Hume
voor dat zij alleen worden toe
gelaten, als hun wens door
meer wordt ingegeven dan uit
sluitend de afwijzing van een
bepaalde ontwikkeling in een
andere kerk.
In de Verenigde Staten en Au
stralië heeft de Rooms-Katho
lieke Kerk speciale regelingen
ontworpen voor voormalige
anglicaanse parochies die zich
bij haar aansluiten. De parochi
anen worden als rooms-katho-
liek erkend, maar mogen een
George Carey. foto:AP
aangepaste anglicaanse liturgie
volgen. De woordvoerder van de
Engelse Rooms-Katholieke
Kerk noemde het hoogst on
waarschijnlijk dat zijn kerk
zo'n speciale regeling zal ont
werpen.
De Wereldraad van Kerken ten
slotte is blij met de beslissing
van de anglicaanse synode om
vrouwen tot het priesterambt
toe te laten. „Wij heten onze
nieuwe vrouwelijke collega's
van harte welkom", zei de se
cretaris-generaal van de We
reldraad, dr. Emilio Castro, gis
teren.
Castro wijst de kritiek van het
Vaticaan van de hand als zou de
synode een nieuwe en ernstige
hinderpaal hebben opgeworpen
voor de verzoening tussen de
Anglicaanse Kerk en de Rooms-
Katholieke Kerk. De priester
wijding van vrouwen is geen
hindernis voor de eenheid van
de kerken, vindt Castro.
Joodse leider
nodigt paus uit
voor opening
holocaust-museum
VATICAANSTAD - De voor-
zitter van het Joods Wereldcon
gres, Edgar Bronfman, heeft
paus Johannes Paulus II uitge
nodigd eind april 1993 naar
Washington te komen voor de
opening van het holocaust-mu
seum in de Amerikaanse hoofd
stad.
Bronfman nodigde de Poolse
paus gisteren uit tijdens een au
diëntie in het Vaticaan. De paus
luisterde met belangstelling,
maar zegde niets toe, zei Bronf
man na afloop tegenover de
pers. Hij heeft met de paus ge
sproken over de betrekkingen
tussen het Vaticaan en Israël en
de toeneming van het aantal
antisemitische incidenten in
Europa.
Het museum is bedoeld ter her
denking van de vernietiging
van de joden tijdens de Tweede
Wereldoorlog. Het gaat om een
gebouw van vijf verdiepingen
dat niet alleen een permanente
tentoonstelling over de geschie
denis van de joden in de oorlog
zal herbergen, maar ook een ar
chief voor nader onderzoek.
De vice-voorzitter van het be
stuur van het museum, William
Lowenberg, was woensdag in
Nederland waar hem een kleine
hoeveelheid grond werd over
handigd van het voormalige
De voorzitter van het joodse Wereldcongres Edgar Bronfman werd
gisteren door paus Johannes Paulus II in audiëntie ontvangen.
foto: epa
concentratiekamp Westerbork door Elie Wiesel, winnaar van
en de militaire begraafplaats bij de Nobelprijs voor de vrede in
Margraten.
en overlevende
Bronfman overhandigde de concentratiekamp Auschwitz,
paus een kopie van de 'verkla- is inmiddels door ongeveer 65
ring van verdraagzaamheid'.
De verklaring, die is opgesteld
staatshoofden getekend.
BEROEPINGEN
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Oostermeer-Eestrum P A.
Verbaan, kandidaat te Utrecht; te Wehl-
(part-time) mevr. U.C. Spelt, kandidaat
te Gorssel, die dit beroep heeft aange
nomen.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepbaarstelling J.H. Dunnewind,
Drostenstraat 33. 8271 TD IJsselmui-
dem, tel: 05202-27939.
Gereformeerde Gemeenten
Beroepen te Groningen M. Golverdin-
gen te Ridderkerk-Slikkerveer; te 's-
Gravenhage-Zuid P. Melis te Nieuw
Beijerland, die bedankte voor Rotter
dam-Centrum.
ZWOLLE Moslims in Ne
derland koesteren dezelfde
bezwaren tegen de Riagg als
leden van kerken en andere
levensbeschouwelijke groe
peringen. Dit zei drs. H. Min-
tjes, docent godsdienstwe
tenschappen aan de Theolo
gische Universiteit van de
Gereformeerde Kerken te
Kampen, gisteren op het
symposium 'Zin, ziel, zorg' te
Zwolle.
Binnen de Riagg wordt ziekte
„vanuit een puur materialisti
sche wereldbeschouwing" be
keken, terwijl veel moslims lie
ver zouden zien dat deze wordt
opgenomen in „het grotere ge
heel van religie en wat God met
de mens en de wereld wil." Een
positieve visie op God of Allah
zou binnen de Riagg wat hen
betreft een grotere rol moeten
spelen, aldus Mintjes.
Hij noemde het „symptoma
tisch" dat in het onderzoek
'Zin, ziel zorg', waarvan dr. S.J.
Vellenga de resultaten presen
teerde, geen aandacht aan mos
lims en de geestelijke gezond
heidszorg is besteed. Wel komt
hierin de houding van christe
nen en humanisten tegenover
de Riagg uitgebreid aan de orde.
Het zou overigens een heel
apart onderzoek vergen, omdat
moslims op dit punt zeer uit
eenlopende meningen hebben.
Over het algemeen genomen
echter durfde Mintjes wel te
stellen dat moslims net als veel
christenen en humanisten het
neutrale karakter van de Ri-
agg's als een probleem ervaren.
Ook zijn ze van mening dat deze
regionale instellingen voor am
bulante geestelijke gezond
heidszorg te weinig aandacht
besteden aan geloof en levens
beschouwingvan hun cliënten.
C. Bozkir, sociaal-psychiatrisch
verpleegkundige bij de Riagg in
Rotterdam, zegt desgevraagd
dat dit beeld „over het alge
meen juist is." Veel van zijn
autochtone collega's zijn nau
welijks op de hoogte van de reli
gie en cultuur van islamitische
cliënten. „Dat botst ontzettend.
Er heerst over en weer wan
trouwen, waardoor veel zaken
niet worden uitgesproken."
In veel gevallen wordt het con
tact eenzijdig door islamitische
cliënten verbroken, aldus Boz
kir, zelf van Turkse afkomst. Zij
stonden toch al huiverig tegen
over de hulpverleners, omdat
de Riagg voor veel migranten
„een instituut voor gekken" is.
De schuld voor de vaak moeiza
me verhouding ligt dus zeker
niet uitsluitend bij zijn autoch
tone collega's, wil Bozkir maar
zeggen.
Wel raadt hij hen aan zich te
verdiepen in de leefwereld van
islamitische migranten. „Ze
moeten niet proberen hun ei
gen visie op te leggen, maar oog
en oor hebben voor de religieu
ze achtergrond van hun cliën
ten", aldus Bozkir, die bij de
Rotterdamse Riagg deel uit
maakt van een team dat zich
speciaal op migranten richt.
Onderscheiding
voor media
magnaat Murdoch
LOS ANGELES De confe
rentie van joden en christenen
in de Verenigde Staten heeft
zijn jaarlijkse onderscheiding
voor verdiensten op het gebied
van de menselijkheid toege
kend aan de Australische medi
amagnaat Robert Murdoch.
Met zijn tijdschriften, kranten,
boeken, televisieprogramma's
en films heeft Murdoch volgens
voorzitter Gillian Sorensen van
de conferentie de mensheid
„geholpen een taal van de de
mocratie te vinden en presen
teerde hij gezichten op de we
reld in al hun oneindige ver
scheidenheid." Murdoch is
voorzitter van News Corp, een
geheel van media-ondernemin
gen in vier continenten, waar
onder een televisienetwerk in
de Verenigde Staten en het En
gelse boulevardblad Sim. De
conferentie heeft eerder onder
anderen de Amerikaanse oud
minister van buitenlandse za
ken Henry Kissinger onder
scheiden.
Christelijke
organisaties
worden gewogen
OMMEN Het Christelijk So
ciaal Congres van vorig jaar in
Doorn krijgt morgen een ver
volg. Aanleiding is het tienjarig
bestaan van het Algemeen
Christelijk Educatief Centrum
(ACEC). Op een themabijeen
komst in kerkelijk centrum De
Kern in Ommen staat de vraag
centraal: „Wat is het belang
van christelijke organisaties
voor de wereld van morgen."
Bij het zijn tweede lustrum vie
rende ACEC zijn zeventien
maatschappelijke organisaties
(met in totaal 70.000 leden) in
Overijssel aangesloten. De ach
terban varieert van Gerefor
meerde Vrouwen Bond tot Ka
tholieke Bond van Ouderen,
van CNV Werkende Jongeren
tot Aartsdiocesane Boeren- en
Tuindersbond, een wat ver
scheidenheid betreft volstrekt
unicum in ons land.
Op de voor iedereen toeganke
lijke themadag spreekt prof. dr.
H.J. van Zuthem over 'de ver
antwoordelijkheden van de
mens vanuit christelijk per
spectief. Hij is één van de initi
atiefnemers van het Christelijk
Sociaal Congres en beijvert zich
thans voor een concreet ver
volg, zo mogelijk op regionaal
en lokaal niveau. Doel is om bij
dragen los te krijgen voor de op
lossing van actuele problemen
op het vlak van milieu, produce
ren en consumeren en werkge
legenheid.
Iran nachtmerrie voor VS
HET is wellicht toeval dat het losbarstende Irakgate-sc)
daal in Groot-Brittannië samenvalt met een bezoek vani
Amerikaanse gezant aan Europese hoofdsteden om de bl
genoten te waarschuwen geen hoog-technologische apjj
tuur aan Iran te leveren. Maar het bewijst nogmaals hoi
voelig de Perzische Golf blijft in het westerse strategy
denken. Wat er in de Golf gebeurt, heeft een onmiddel!
weerslag op de westerse hoofdsteden. Ruim anderhalf ja8
de Golfoorlog blijkt dag na dag hoe weinig de situatie in
is veranderd. Door het falen van de Amerikaanse presi
Bush om hem ten val te brengen, blijft Saddam Husaynl
storende factor die alle ontwikkelingen in de regio dl
neert. Wat de situatie voor Bush zo pijnlijk maakt, is dat]
middelen om Saddam uit te schakelen uitgeput zijn. Sadj
kan zijn tegenstanders nu ongestoord uitdagen. Hoe nj
straal hij dat spelletje beheerst, heeft Bush moeten ondeJ
den tijdens zijn verkiezingscampagne. Zijn nederlaag t<|
Bill Clinton is daardoor gedeeltelijk in de hand gewerkt. I
Na Bush is het nu Major die Saddams wraak moet trotse
De onthullingen dat Britse bedrijven tot enkele dagen
de Iraakse invasie in Kuwayt wapens bleven leveren
Baghdad, dreigen zware gevolgen te hebben voor de Bi
premier en zijn wankele regering. Terwijl hij opgejc
wordt door steeds fellere economische stormen en to
mend verzet in de eigen partij over Europa, had Major
nieuw schandaal best kunnen missen. Evenals voor Bus
deze Irakgate wellicht nog het pijnlijkste feit voor Major:
herinnert beiden immers aan wat zij zo graag zien als
grootste triomf.
MAAR hoezeer Saddam blijft uitdagen, toch begint voo^
Amerikanen het oude spookbeeld weer op te doemen: j
machtig Iran dat de Golfstaten zijn wil oplegt. Toen hij iir
bruari 1991 generaal Schwarzkopf bevel gaf zijn opmars if
Baghdad te stoppen, was Bush' belangrijkste reden dat'
niet wilde dat Iran te veel invloed kreeg in de Golf. Anderl,
jaar later blijkt nu toch te gebeuren wat hij zo angstvallige
de vermijden. Sinds het einde van zijn oorlog met Irak
de Iraanse president Rafsanjani behoedzaam gemanöj
vreerd om te bewijzen dat het islamitische fanatisme van?
atollah Khomeini is uitgeraasd in Teheran. Rafsanjani wl
op die manier westerse kredieten aantrekken om de Iraa*
economie weer op gang te krijgen. Daarin is hij zeker1
slaagd: de westerse dollars stromen weer massaal naar Ir?
Rafsanjani heeft daarvan echter niet alleen gebruik gema
om zijn economische basis te herstellen, maar vooral om|
militair arsenaal uit te bouwen. Sinds ruim een jaar ko
Teheran massaal wapens in Rusland. Voor Boris Jeltsin j
die transacties een noodzaak. Door overtollig wapentuig
verkopen krijgt hij de kredieten om de ergste gevolgen va?
recessie op te vangen. Maar Rafsanjani wint zeker zovi1
Voor nauwelijks een fractie van wat hij in het Westen r
moeten betalen, kan hij het arsenaal kopen dat hij al zo L€
wilde hebben. Bovendien kan hij ook een beroep doer)1,1
werkloze Russische technici, die zich door Teheran graa£
ten betalen in harde dollars.
GEWAPEND met dat arsenaal vaart Teheran de afgelo"
weken een veel agressievere koers. Zonder dat het een sa
heeft moeten lossen heeft Iran de Verenigde Arabische Er
raten gedwongen het eilandje Aboe Moesa af te staan in1
Straat van Hormoez midden in de vaarroute van de t
kers. Daardoor zijn in Washington de alarmbellen gaan i
kelen. Twee maanden voor hij door Clinton wordt opgevoi
zit Bush nu in de slechtst mogelijke positie: met tegeno
zich een onbedreigde Saddam en een steeds sterker worde-
Iran. Bush heeft die situatie echter alleen aan zichzelf te y
ten. Hij heeft nu één geluk: de gevolgen zullen niet meer vt
hem, maar voor zijn opvolger zijn. Sneller dan hij verwaï
had, zou Bill Clinton wel eens geconfronteerd kunnen w?
den met een nieuwe crisis in de Golf.
4
Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Per;
Kantoor redactie: Apothekersdijk 34, Leiden.
Kantoor advertentie- en
abonnementenafdeling: Stationsweg 37, Leiden.
Telefax 071 -134 941
Postadres: Postbus 112300 AA Leiden
Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk
071 -132221,070-3190 933.
070-3906 717.
Postbus 9, 2501 CA Den Haag
Hoofdkantoor
Telefoon:
Telefax
Postadres:
Alle kantoren zijn op
maandag tot en met
vrijdag geopend van
08 30 tot 17 00 uur
Directeur/hoofdredacteur: J. W. C. Leune (tel. 070 - 3190 808).
T. Pieters en M. Roso.
Binnen- en buitenland, financiën e
A. van Rijn (chef), drs R. Edens, A
Leeuwen - Voorbij, R. de Roo
I economie (tel. 070 - 3190815):
Holstein, E. Huisman, H Jansen, drs J va
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): drs. P v
Foto (tel 070 - 3190 838) M. Konvalmka
Haagsche Courant.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van. c
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied;
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland 4
België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn H Leber, drs K Swiers,.
M. van de Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit H B in 't HoiP
(chef), H.B. Bijleveld, drs J. Feenstra, D J. Hofland, K Jonker, P Koopman, drs»
G. Korevaar, D.W. van Rietschoten, C.P. Visser en K. van Wees. Algemeen coördi
nator: J.A.L.M Timmers.
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; S
- de volgende correspondenten in het buitenland drs. D. J. van den Bergh j
(Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene), R. Hasselerharm
(Johannesburg), drs A Heering (Rome), B. van Huet (Londen), M. de Koninck c
(Washington), F Lindenkamp (Sao Paulo), B. Schampers (Brussel). W Voordomt
(Parijs), drs R. Vundermk (Moskou), W Werkman (Jeruzalem). G. van Wijland
(Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel).
n 08.30 tot 17.00 u
Nabezorging
Telefoon 071 -122 248 op ma. t/m v
15.00 uur.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling
per maand j
per kwartaal
per jaar j
Bij betaling per acceptgirokaart:
per maand j
per kwartaal j
per jaar j
n 18.00 tot 19 00 uur, op z,
28,20
82,80
318,65
4.00 ttfj
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 141 905. Telefax 071 - 140 680
lefax voor uitsluitend het doorgeven van advertenties (kantoor Rijswijk) 070 -
3902 702.
Bankiers
ABN/AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK 663 050