'Iedere regisseur verliest van Shakespeare CaDance Festival opent sterk Kinderen tussen Eli Assers schuifdeuren Cultuur GER THIJS WORSTELT MET 'DE KOOPMAN': c i Leidse Courant vrijdag 13 november 1992 it wordt tp-opera folie De enige jaren zest.ig-hit n Rare Earth, 'Get ready', moet |gend jaar in Zwolle herleven als Ir uur durende pop-opera. bedenkers Leen Ripke en Frans iybers hebben alles wat in Zwolle jziek maakt aangeschreven. In >i of juni moet er een 'monster- aep' zijn geformeerd, waarin alle SI jZwolle aanwezige muzieksoorten J4V 'n vertegenwoordigd. Er zal een il -gisgroep worden geformeerd die H\ iet ready' moet uitvoeren, waarna Hl listen en groepen zich op het the- ■U uitleven. „Dat kan echt alles ^Jn. We hopen dat er koren en mu- ikkorpsen meedoen maar ook pop- 1 house-groepen, rappers, gospel- (ngers en operettegezelschappen, et zou prachtig zijn als een rapper et het politiemannenkoor optreedt leen gospelgroep met een hardroc- >r", aldus Huybers. •t Zwols conservatorium wordt be- lerd voor het schrijven van de ar- uigementen. Pianist Jan Vayne *°-|eft zich al enthousiast getoond >r het project. Het is de bedoeling pop-opera te verlevendigen met ins en andere showelementen. Het iektakel zal gratis toegankelijk jn. „In het repetitielokaal zag ik vooral tien spelende kinderen tegenover de outsider, de jood, voor me. Bij de overplanting naar de grote zaal werkte dat niet. Nu zie ik telkens tien decadente mensen tegenover de jood, die model staat voor de hardwerkende 'Turk'..." Regisseur Ger Thijs over zijn versie van 'De koopman van Venetië'. ubaanse films centraal p documentairefestival msterdam Tijdens het vijfde In- irnational Documentary Filmfesti- "'J U Amsterdam, dat van 2 tot en met december plaats heeft, wordt spe kkie aandacht besteed aan de docu mentaire uit Cuba. Een kleine veer- hildr documentaires uit de periode Sr§54 tot heden worden vertoond. %t Cubaanse Filmmateriaal uit de m'4rste helft van deze eeuw is verlo- 20 «n gegaan. De eerst gevonden docu mentaire stamt uit 1954 en is ge- nMaakt door Julio Garcia Espinosa en lar4den van het culturele genootschap ribfuestro Tiempo. Die documentaire lurprdt in Cuba als de eerste revolu- onaire Film beschouwd, 1959 werd het Instituto Cubano »1 Arte y Industria opgericht, een 'Instituut dat via de film revolutio- ijk%ire idealen wilde overbrengen op ifr«4 bevolking. Op 9 december wordt Ha»»de Balie in Amsterdam een forum- re fscussie over dit onderwerp gehou- ?n én. stilimdat het festival vijf jaar bestaat, ei@il het onderzoeken wat er sinds de etslasnost in de voormalige Soyjet- Zjnie met de documentaire is ge- 'reSeurd. Een speciaal lustrumpro- ^ramma besteedt aandacht aan do- et^umentaires uit Litouwen en Ka kt lachstan. Een tweede lustrumpro- udrramma is gewijd aan de muziekdo- n himentaire. Diei ;"flacht Andriessen direct op Radio 4 hfilversum 'De nacht van An- daqriessen' die zondagavond wordt ge in tjouden in het Utrechtse muziekcen- Drum Vredenburg, wordt door de Jr /PRO vanaf 20.02 rechtstreeks uit- d njezonden op Radio 4. urefet evenement betreft een vier uur i, t^urend concert in het kader van het rf geuwfeest rond de componist Hen- Irik Andriessen (1892-1981). Door t o<jiverse ensembles en tal van solisten lerivorden werken uitgevoerd van Hen- keeirik Andriessen en diens broer Wil- ideem, zonen Louis en Jurriaan en 'uitüeinzoon Jurriaan. :ht« yVluziek joodse Lkiiinderheden witotterdam Muziek van joodse ir binderheden staat deze maand 896weemaal op het programma van de g doelen. Dinsdag 17 november treedt rslïi de kleine zaal het Istanbul Sefa- dad Ensemble van Jak en Janet ;r efisim op. Jak en Janet leggen zich -hroe op het opsporen van de oude Se- t. ardische hederencultuur, met daar- leun sporen van het gastland, het Otto- chioaanse Rijk. Zaterdag 28 november Blijfceelt het ensemble Fayerlech in de damleine zaal joodse muziek uit Ye- liemen, Arabië en Marokko. ïli 'Ancona: opheldering iver EG-subsidies russel - Minister Hedy d'Ancona fan WVC heeft gisteren in Brussel ipheldering van de Europese Com- bissie gevraagd over de EG-subsi- lies voor cultuur. d'Ancona zei dat iet zicht op de subsidiestromen ge- irekkig is. let is volgens de minister niet goed ia te gaan wat de omvang van de subsidies is, laat staan welk deel ojdaarvan uiteindelijk in Nederland lzijlelandt. De kamerleden Marten Bei- lema (CDA), Frits Niessen (PvdA) >erm Aad Nuis (D66) hadden eerder de raapinister al om duidelijkheid ge- deïraagd. ikeOe ondoorzichtigheid wordt volgens Djel'Ancona in de hand gewerkt door- door renée de haan vaiat verschillende Brusselse 'depar- menten' subsidies verstrekken, ie ten goede komen aan culturele door Renée de Haan Den Haag „Teleurstelling heb ik omgezet in energie. Mij zullen ze niet krijgen". Ger Thijs praat gedreven over zijn veelbesproken voorstelling van 'De koopman van Venetië' bij Het Natio nale Toneel. Shakespeares verhaal van de koopman Antonio die geld leent bij de verguisde jood Shylock en dit bijna met het leven bekoopt. Naar aanleiding van de kritiek over onevenwichtigheid ging Ger Thijs opnieuw aan de slag met zijn pro- duktie. Hij kapte overbodigheden weg in decor, kostuums en gebaren. De voorstelling in zijn huidige vorm is helderder, maar saaier. Het lijkt of oorspronkelijke versiering en vaart nu wel zouden werken. Het stuk achtervolgt de regisseur, die eerder in Den Haag succesprodukties uit bracht als 'Hebriana' en 'Professor Bernhardi'. Shakespeare kan zelfs een kentering in zijn carrière betekenen. Vrijmoe dig praat hij over zijn worsteling met het stuk, met zichzelf en met de posi tie van het gezelschap op dit mo ment. Een warm betoog, waaruit blijkt dat een regisseur het nooit kan winnen van een geniale toneelschrij ver. En juist dat is een stimulans om door te gaan, verder te graven. Het zoeken zeifis misschien belangrijker dan het eindresultaat. Dat doel leek aanvankelijk anders. „In het repetitielokaal zag ik vooral tien spelende kinderen tegenover de outsider, de jood, voor me. Bij de overplanting naar de grote zaal werkte dat niet. Nu zie ik telkens tien decadente mensen tegenover de jood, die model staat voor de hard werkende 'Turk'. Als het mes op de keel is gezet, zakt men door de deca dentie heen". Dun Zijn uitleg is een aanzet tot verschil lende interpretaties. In 'De koop man' zitten vele lagen, terwijl het verhaal dun is. Daarbij komt nog dat wat in feite anti-semitisch geschre ven werd, na de oorlog nooit meer zo gespeeld kan worden. Voor Shakes peare waren de christenen de hel den. Thijs wijst op zijn plastic tasje met Shakespeare-handboeken. „Wil je al die lijnen tegelijk laten zien, dan levert dat onhelderheid op. Wil je dat voorkomen, dan moet je het stuk veranderen. Ik heb het de verkeerde kant opgedwongen. Anto nio was voor mij de hoofdfiguur. Dan gaat het trillen voor je ogen: je ver liest het van de schrijver". „Nu overweeg ik het opnieuw te DANS doen, misschien over twee jaar, in het Spuitheater. Dan noem ik het 'Shylock', een donkere voorstelling, geheimzinniger, ontheemder. Ik ge loof zelfs dat je Shakespeare niet moet regisseren, niet vanuit een concept. Je kunt wegkappen en bij sturen, maar het geheim willen doorgronden, dat legje af. Je kunt je zelf wel wijsmaken datje de ultieme 'Hamlet' hebt gemaakt. Die bestaat niet". Triest wordt Thijs er geenszins van. Wel wanhopig. We vermoeden dat de produktie er in Rotterdam (13 t/m 15 november) en Den Haag (16 t/m 18,25 t/m 28 november) wéér anders zal uitzien. Hij knikt instemmend: dat is een nachtmerrie en tegelijk le vert het een ongekende spanning op. Met deze hem telkens ontglippende voorstelling staat hij tegenover het wezen van theater. Dat - en de ge boorte van zijn dochtertje - hebben zijn van oorsprong teruggetrokken, hooghartige blik verzacht. Alles wijst erop dat hij toe is aan een losse re werkwijze. Zijn hart is een gevecht aangegaan met zijn scherpe analysevermogen. Brandpunt „Dit is een brandpunt in mijn carriè re. Op dit moment heb ik overigens iets van 'even niet'.-Enerzijds voel ik meer dan ooit de groepsnoodzaak. Tegelijk breekt het organiseren me op. Ik zie mezelf aldoor aan de tele foon om middelmatige acteurs om te praten. Dan kom je op het punt van 'waar is het me ook weer om begon nen?'. Plus het artistieke dilemma. Zo'n 'Koopman' komt nooit af. Het vervult me met melancholie, dat ik weet hoe het moet, zó spelen alsof het allemaal niet belangrijk is. Daar moet je geniale mensen voor heb ben". Die zijn er wel binnen Het Nationale Toneel, alleen niet altijd beschik baar. Bovendien is Ger Thijs geen meegaand regisseur. Hij heeft zo juist een aantal acteurs duidelijk te verstaan gegeven dat ze, nu de pro duktie is ingespeeld, teveel op de lach gaan werken. „Als je de slaaf van de lach wordt, help je je hele personage naar de donder. Dat kan niet in deze produk tie. Het geeft me pijn, dat spelers te genwoordig in van alles staan, ter wijl die werelden van vrije produk- ties en het gesubsidieerde toneel niet samengroeien, niet in totaliteit een goede leerschool bieden". „De mogelijkheden zijn groter ge worden voor acteurs. Ze willen risico lopen, maar zijn bang dat ze iets mis lopen. Dat heen en weer vliegen keert zich tegen je. En tegen het ge zelschap". Met priemende ogen praat hij over zijn respect, voor artistiek leider Hans Cróiset, die in zijn visie tita- nenwerk verricht in het opruimen en opnieuw inrichten van het Haag se toneel. Als enige regisseur bleef Ger Thijs trouw aan de belofte om mee te vechten. Hij lispelt dat hij pas dit seizoen een vast contract heeft en onderkent zijn navelstreng met Den Haag. „Er moet nu een moment komen dat het weer een gezelschap is met vijf tien vaste mensen. Het Haagse pu bliek is trouwer dan trouw en verzet zich van daaruit tegen vernieuwing. Eerlijk gezegd: ik ben ook niet zo dol op vernieuwing. Dus in die zin voel ik me goed in Den Haag, meer dan in Amsterdam met zijn sophisticated publiek". Daar komt nog een voorliefde voor de Koninklijke Schouwburg bij, de lekkerste zaal voor zijn stijl. Zijn ide aal is daar theater maken, dat het le ven in de stad weerkaatst. Verhalen, gebaseerd op de werkelijkheid. „Daarin sta ik behoorlijk alleen. Voor mij is de acteur een medium waar het personage doorheen gaat. Ik weet alleen niet wat Den Haag er mee wil. Dat zit me dwars, dat de plek van het gezelschap zo onduide lijk blijft. Misschien wil men herken baarheid en het gevoel van 'onze Haagse Comedie' terug, maar dan iets moderner. Ik denk aan een soort kamertoneel niet uitlopers, en voor al met een goed verhaal". Kleine Zielen Daarom hoopt hij dat de plannen doorgaan om volgend seizoen 'De boeken der kleine Zielen' van Cou perus uit te brengen in een twee daags feuilleton. Niet vanwege mooie pakken en prachtige decors; daar ontleent hij zijn energie niet aan. Zijn drang ligt in de bezoekers de schellen van de ogen te laten val len, ervoor zorgen dat ze thuis na af loop nog inhoudelijk over de voor- stelling praten. Goede stukken dus. „Tsjechov bij voorbeeld. Deze week las ik een bundeltje van hem en be gon daarna in de nieuwe Mulisch. Waarom is Tsjechov dan wél geni aal? Hij is realistisch. Bij hem gaat het over heel klein verdriet en niet over engelen of schrijvers met lau werkransen die roepen dat het voor de grap is. Het is helemaal niet voor de grap". „Aan het toneel stuit er veel op nar cisme, op het egoïsme van spelers. Acteurs moeten oud worden, als wijn. Als ik nu Hans Croiset zie van uit de coulissen en hem hoor zeggen: 'U vraagt zich af waarom ik liever een pond vlees uit deze man wil dan drieduizend dukaten', de stilte die hij dan neemt, die de slachtoffer- beulsituatie beklemtoont, die stilte is het allermooiste uit de voorstel ling". „Acteurs krijgen bovendien cadeau tjes mee, geheimen, een stem bij voorbeeld waarin altijd weemoed klinkt. Een schrijver als Shakes- komen bij voorbeeld onder toe licht van het directoraat-generaal joeloor de externe betrekkingen over- Donenkomsten tot stand met landen noèuiten de EG. In die overeenkom- delten is niet zelden een culturele pa- vafagraaf opgenomen, hüubsidies die op basis van een derge- ieÜjke overeenkomst worden ver- zoStrekt kunnen worden besteed in het omtrokken land, maar bijvoorbeeld iuAok voor het exposeren van een Ne- Bperlandse kunstcollectie. d'Ancona t frdl dat EG-commissaris Jean Don- ïl^elinger (cultuur) een eind maakt aan de ondoorzichtigheid. Hilversum „Z'n werk is z'n hob by, maar zijn kleinkinderen zijn z'n leven. Hè pappeke?". Jasperina de Jong kijkt tegenspeler Wim van den Heuvel bijna smekend aan boven een degelijke huiskamertafel. „Hoe heten ze ook weer?" mompelt Van den Heuvel. Als vader Tobias vormt hij samen met Jasperina een spil in de tv-serie 'Alle kinderen de deur uit', waarvan momenteel de opna men plaats vinden. Wanneer de KRO de verhalen over een oerhol- lands gezin uitzendt, staat nog niet vast. Dat hangt af van de program mering van de comedy-series van an dere omroepen. Howel, comedy is het eigenlijk niet wat Eli Asser schreef. De man van 'Het schaep met de vijf pooten' en 'Citroentje met suiker' koos dit keer zijn eigen familiesituatie als uitgangspunt. Dat is vooral goed voor een glimlach van herkenning. Het autobiografische wordt onder streept door het decor. Maanden is eraan gewerkt om elk detail uit zijn Bussumse woning na te maken. Zelfs zo dat de schuifdeuren van vroeger weer terugkeerden, een ta bakspot nog verwijst naar de tijd dat hij stevig rookte en zijn wonderlijke typemachine in een replica op de werktafel troont. De opnames in de regie van Zdenek Kraus - bekend van onder meer 'Vreemde praktijken' - verlopen overigens niet geluidloos. Zo'n tien keer per dag moet de camera stop pen omdat de NOS-studio geluiden van regen en vliegtuigen doorlaat. Bovendien dient het hele decor afge broken te worden omdat de laatste drie afleveringen nog niet klaar zijn (Asser schrijft er voorlopig dertien). En alsof dit nog niet genoeg is, heerst er een grote spraakverwar ring op de set. Er zijn twee Carolienen. Jasperina de Jong, die in deze serie de warme moeder speelt, dient met Carolien aangesproken te worden. Maar dochter Santje, een rol van Carolien van den Berg, kijkt bij die naam vaak op. Nu schijnt er bovendien een bij rol toegewezen te zijn aan een meisje dat óók luistert naar de naam Caro lien. In de gezellige keuken waar Johnny Kraaykamp jr. binnenstapt als schoonzoon, een popzanger met de peare moet ook dergelijke onver moede bronnen hebben. Hoe kan hij zo'n rol schrijven zonder hem zelf te zijn? Soms denk ik weieens: het zijn de grote tragische mensen die de grote tragische rollen spelen. Mis schien maken sommige acteurs te weinig mee". En hijzelf? Ooit begon hij als toneel speler, een vak dat hij nog spora disch uitoefent. Wellicht in de nieu we film 'Wildgroei' van Frouke Fok- kema. Ook bereidt hij met Frans Weisz een scenario voor. Leuk en afwisselend allemaal. Ger Thijs telt de knopen van zijn jas, blikt dan fier omhoog en- sluit zijn woordenval: „Al die tijd heb ik kunnen marchan deren in mijn driehoek van acteur schrijver-regisseur. Bij kritiek op zo'n regie kan ik voor mezelf stellen dat ik eigenlyk schrijver ben. Het. wordt tijd dat ik het onder ogen zie. Wie zo achter een voorstelling aan- hobbelt als ik nu, tja, die is toneelre gisseur". TOP 40 populariteit van Lee Towers, ont staat een heel geharrewar over een kip. Zdenek Kraus meldt dat de soep klaarligt. Hij bedoelt een soepkip. Met een poelier aan de keukentafel, weet niemand hoe zo'n kleine zelf standige aangesproken moet wor den: 'Meneer', 'poelier', 'kippen boer'. Jasperina de Jong brengt met al haar vakmanschap uitkomst: We zeggen gewoon 'hij' tegen hem". „Wat zegje Carolien?" vraagt Wim van den Heuvel oprecht. Vier paar ogen kijken hem aan. Gegiebel. De regisseur vindt het welletjes. Ongewild verklaart hij de titel van deze produktie, zo dat het zeker bij Eli Asser een glimlach teweeg zou brengen: „Iedereen de deur uit, jon gens; we beginnen opnieuw". 13 november 1992 1( 1Sweat fa la la la long)Inner Circle 2( 2) End of the roadBoyzIIMen 3 3) Baker streetUndercover 4 6) LaylaEric Clapton 5 4Iron Lion ZionBob Marley The Wailers 6 11Yo home to Bel Air... dj Jazzy Jeff Fresh Prince 7 5) Too much love will kill youBrian May 8( 9) EroticaMadonna 9 15) Just another dayJon Secada 19(12) Keep the faithBonJovi 11 (14) NanaN.U.K.E. 12 7) Don't you want meFelix 131101 Heading for a fallVayacondios 14(21) Sleeping Satellite Tasmin Archer 15 8) My name is PrincePrince 16 (30) Free you mindEn Vogue 17 19) Alway tomorrow Gloria Estefan 18 (33) Vlieg met me mee (live)/gebabbel Paul de Leeuw 19(23) No ordinary loveSade 20 13) Ik weet dat er een ander isMarianne Weber 21 17) November rainGuns 'n' Roses 22 (32) Hey! JoeWille Deville 23 18) HighlandOne more try 24 (26) Start me upSalt V Pepa 25(16) DriveR E M. 26 (35) Queen of rainRoxette 27 37Be my babyVanessa Paradis 28 --) It will make me crazyFelix 29 (36) I'm raving/o si neneL A. Style 30 - -> I will always love you Whitney Houston 31 (22) Your place or mineRené Froger 32 20Teygo Makandra Ruth Jacott/Hans Vermeulen 33 27My destinyLionel Richie 34 (24One loveDr Alban 35 --Heal the world Michael Jackson 36 (39) To love somebodyMichael Bolton 37 --Leap of faith live)Bruce Springsteen 38 (--) CantaloopUS 3 39 (28) Could've been meBilly Ray Cyru6 40(31) RosieHenk Wijngaard Alarmschijf: YesterdaysGuns 'n' Roses Samenstelling: Stichting Nederlandse Top 40. Hè Hè, na zo'n dag hard leren even lekker de krant lezen. foto Stephen Evenhuis Ger Thijs, gedreven door zijn voorstelling De koopman van Venetië. teiten zijn bij Norton heel ruim aan wezig. Mede dankzij het inventieve èn ef- fe<;tieve decorontwerp en toneel beeld van Floris Vos, suggereert Norton als de jonge held Johnny Pa nic in de toch bescheiden afmetingen van Korzo's 'grote zaal' een enorm theater. Compleet met de impressie van een revuetrap, gewekt door het verhoogde achtergedeelte van het toneel te benutten. Het belangrijkste is echter, dat hij deze entourage - met verder ook nog een ronddraaiend hart van spiegel tjes, bij wijze van disco-bol - bijna een uur lang weet te vullen met ne gen opeenvolgende acts waarin hij soms schijnbaar slungelig, maar in perfecte balans en timing rond danst, danwel acteert met goed-gek- ke teksten zoals Johnny the Great is no good guy. No good, good God, but he has the greatest smile.En mees terlijk het publiek bespeelt door het als een geroutineerde quizzmaster bij zijn presentatie te betrekken. Het publiek, waarvoor hij tot slot nog een verrassende exit in petto heeft. K0RZ0, DEN HAAG. Openingsprogramma CaDance Festival. 'Johnny Panic'. Choreografie, tekst en dans: Paul Selwyn Norton. Dramaturgie: Gerrit Timmers. Decor en toneelbeeld: Floris Vos. Licht en techniek: Leon Schutte/Allard Nap. Geluidsmontage: Robert Bos. Kostuums: Tima van Egmond. 'Overlookingyour shoulder'. Choreografie en dans: Johnny Wesley Taylor en Nanda Leenders. Muziek: Colin Walcott en Tom Waits. Licht: Marc van Gelder. Herhaling: vanavond in Korzo. door Nico s. de Wal COMEDY 'CaDance Festival' staat al meteen bij de opening voor meer dan dans alleen. Want al is de Engelsman Paul Selwyn Norton in de eerste plaats een danser, zijn solo 'Johnny Panic' omvat zoveel meer, dat het beter als totaal-theater kan worden aangeduid. Cabaret, film, cartoons en popcul tuur worden genoemd als samen- f0t0 theo van der schoot Paul Selwin Norton als Johnny Panic. stellende elementen in zijn act. En tertainment in de trant van de (Amerikaanse) revue en musical, maar dan op kleine schaal, typeert nog wel het beste de inhoud van dit letterlijk bijzonder onderhoudende optreden. Norton ontpopt zich hier als een Fred Astaire van nu, met ook nog een vleugje Walter Mitty. Daar voor is nogal wat nodig: veelzijdig heid als danser-acteur en voored ge voel voor theater. En al deze kwali-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 19