De doodsteek voor de herlevende folklore m 1 Cultuur/C2 Chaim Potok en de dogma's Actueel/C3 Galerie/C4 Boeken/C5 Strips van zon, stof en zand De tango is in Finland uitgevonden en in Noord-Duitsland is er een ouwe taaie van 75 die nog steeds een windmolen draaiende houdt. Zit daar onderhoudende televisie in? c-kTJ =1 I rn ECHTE KORTINGEN VAN 1 0-50% (aminada meubelen Ade /e Cultuur LEIDSE COURANT VRIJDAG 13 NOVEMBER 1992 ZIJBALKON door RenéedeHaan Nelly Frijda. Dat is toch Ma Flodder? Welnee, dat is die stevige tante die in haar eentje de hele vakbond van toneelspelers vertegenwoordigt. Haar naam gonst in de kleedkamers van alle acteurs. Zie je wel dat ze een vak hebben. Wat denken al die middelbare scholieren wel die in de rij en vervolgens achter te camera staan voor 'Goede tijden, slechte tijden'. Ze verpesten de markt, als de knollen naast de citroenen. Hoewel, er is geen toneelspeler van gewicht die roept dat zijn ambitie in dergelijke series ligt. Hij verdient er hooguit een zakcentje aan. De ware coryfeeën snuiven zelfs vanonder hun theaterschmink: kwaliteit selecteert zichzelf. Die kindjes met die naturelbleke gezichtjes staan nog lang niet op het repertoire van de Mevrouw Frijda is een politieagent voor een eenrichtingsweg. Want waar de Anne-Wil Blankersen of Trins Snijdersen uit deze wereld met gemak een tv-rol aanpakken, zien we de Arnies of Myriams uit GTST niet snel op het balkon van de schouwburg als 'Romeo en Julia'. Omdat ze dat echt niet kunnen. Ze hebben geen vak geleerd, weet u. En als ze het zouden willen leren, is er niemand om ze te coachen. Want al die cracks, die zo hard roepen dat ze beschermd moeten worden, hebben het veel te druk. Met een rondedans om de mooiste partijen in het theater en de vetste kluifjes in Hilversum. Gees Linnebank maakt reclame voor alles behalve voor zichzelf, Peter Faber vond in de camera nieuw speelgoed, Nelly Frijda viel als vleesgeworden speakerscorner kilo's af. En die jonkies? Die zullen -zachtjes voor zich uit mompelen dat de rollen zijn omgedraaid. Zachtjes, want zij hebben geen stem. HET VENSTER Hier, achter dit raampje (de werkvrouw heeft de gordijntjes scheef gehangen) ligt op een brits een wereldvreemde man die een wereldwijde faam heeft op het gebied van Etruskische vazen. Begeeft hij zich op straat dan maakt hij een dwaze indruk: te grote schoenen, slobberbroek, buik in trui, piekhaar en een kleine bril. Op straat is hij juist 2 jongens (24,25) tegengekomen en toen ze hem passeerden zei de een tot de ander: 'Nou effe niet lachen'. 'Het ging om een anekdote die ze elkaar juist verteld hadden, maar ze wilden mij niet lastigvallen met hun gelach', denkt de geleerde en... hoe dicht is hij bij de waarheid! J.M.A. Biesheuvel schrijver door Frans Happel Of er al geen televisie festivals genoeg zijn. Maar toch intrigeer de het, dat Zwitserse initiatief om een zes jaar geleden in Ier land overleden festi val voor folkloristi sche programma's nieuw leven in te bla zen. Dit niet alleen omdat door hoger- handen grenzen worden vervaagd en we daardoor geacht worden met onze culturen meer en meer ineen te vloeien. Want er zijn ook spontaan opkomende tendenzen waaruit blijkt dat folkloristi sche uitingen, dan wel directe afgelei den daarvan, weer terrein winnen. Met name in de muziek is dat het het geval. Variërend van de eng-nationale 'Volk- stümmliche Lieder' die in de Duitstali ge landen plotseling zeer kijkdichte programma's als 'Schlagerparade der Volksmusik' en 'Musikantenstadtl' tot de flamenco-rock van de Gipsy Kings en allerhande ontwikkelingen in de pop die even weids als gemakzuchtig onder de noemer 'wereldmuziek' worden ge vat. Bovendien zou het heel interessant kunnen zijn om in de verscheidenheid van een festival eens te kunnen consta teren hoe dat qua bestaan relatief zo jonge medium televisie eigentijdser om gaat met folklore, dan alleen het dom weg archiveren daarvan. Op weg kortom naar het eerste Gouden Steenbok Festival in Interlaken, op de zelfde leest geschoeid als het al ruim dertig jaar bestaande Gouden Roos Fes tival van Montreux. De berichtgeving die vooraf is gegaan mocht dan nogal summier zijn, maar de verzekering van 'een ruime ontmoeting van gespeciali seerde tv-makers en kundigen op fol- klore-gebied in algemenere zin' liet zich in elk geval nadrukkelijk lezen. Twee uur voor de officiële opening blijkt de gastenlijst van het door de Zwitserse nationale omroep SRG/SSR, het Zwitsers Verkeersbureau en de stad Interlaken georganiseerde en door de European Broadcasting Union gepatro neerde festival slechts 81 namen te tel len. Inclusief vertegenwoordigers van bovengenoemde instanties, vertalers en de bemanning van een stevig geëqui peerd festivalsecretariaat. Wat effectief overblijft zijn veertien juryleden (elk station dat een of meer programma's naar de Steenbok zond moest een lid le veren), drie Interlaakse journalisten en twee niet-Interlaakse, alsmede een groepje diversen, nauwelijks groot ge noeg om er een zijkamer mee te vullen. BAZUINGESCHAL Het hilarische van die situatie is verlei delijk, zeker als tijdens de door bazuin geschal omlijste openingsceremonie de vlaggen van de 26 Zwitserse kantons worden binnengedragen door evenzo- vele in historisch kostuum gestoken dragers. Dat is dus op dat moment on geveer één drager plus vlag voor een ie der die aanwezig is in de luisterrijke grote zaal van het vroeg 19de-eeuwse Kurhaus/Casino van Interlaken. Toch wint een triest gevoel bij zoveel or namentaal niks het van het lacherige. Alle begin is moeilijk, er moet de ruim hartigheid zijn om krediet te willen ge ven. Niettemin mag het vermoeden be staan dat de baas van de Steenbok, se cretaris-generaal Michel Stocker, enige teleurstelling moet wegslikken. „Nee, dat is geenszins het geval", zegt Stocker op een toon alsof hij het tegen een lastig kind heeft. „We hebben twin tig programma's van zestien stations in competitie, die stuk voor stuk van hoog foto Frans Happel Volkskunst als museumstuk voor het jonge medium televisie. gehalte zijn. Dat is voor een eerste keer beslist een goéde oogst. We zijn er dan ook in hoge mate blij mee. Verder moet er natuurlijk het besef zijn dat dit festi val van een geheel andere orde is dan bij voorbeeld dat van Montreux, waar al lerlei uiterlijkheden, ook spektakel, meespelen. Dit is een festival voor insi ders". Ook bij de opmerking dat. gezien de rij en klaarstaande stoelen in de viewing- ruimtes, er wel degelijk op veel meer in siders gerekend is. blijft Stocker kras- vrij. „Uit negativisme is nog hooit iets goeds geboren. Kijkt u nu maar naar de programma's, spreek met de experts die er wél zijn en de waarde van dit festival zal zeker duidelijk worden". MISVERSTAND De secretaris-generaal heeft gelijk. Niet de kwantiteit telt, maar het boeiende van het onderwerp. Klein maar fijn dus, laten we dat zoeken. De achttien pro gramma's die uiteindelijk tot het offi ciële concours zijn toegelaten (twee blij ven buiten competitie wegens het niet verschijnen van de bijbehorende juryle den) geven voor het merendeel exact aan dat er over de televisionaire waarde van volkscultuur een groot misverstand bestaat. Tweederde van die achttien program ma's doet begrijpen waarom dit genre in het verdomhoekje zit. Want bij voor beeld op een 75-jarige ouwe taaie die in Noord-Duitsland nog steeds een wind molen draaiende houdt, zit behalve 'Von Gewest bis Gewest' helemaal nie mand te wachten. Zo ook lijkt ons een vergelijking tussen de rouwrituelen van de Finnen en die van een verborgen Afrikaans volk geschikt voor een mi niem publiek. En wat te zeggen van een ruime reportage over Portugezen die ontzettend nauwkeurig een historisch roeischip nabouwen. De stelling dat fol klore, volkscultuur, bepaald een heden- daagsere waarde heeft dan alleen het museale, het archivarische, het curieu ze, wordt er in elk geval niet mee ge diend. De Ierse producer Michael Garvey, tot 1986 organisator van de Gouden Harp in Dublin, een festival dat door toedoen van de Gouden Steenbok volgend jaar weer wordt opgestart, stelt dat het om 'een uiterst lastige materie' gaat. „Ik vraag me af of Europa het belang inziet van krachtsinspanningen die destijds door ons en nu door de Zwitsers gele verd worden. Dit soort festivals brengt de aandacht terug naar zaken die door de televisie óók moeten worden aange boden, op een volwassen, intelligente manier. Dat bij alle televisie-bedrijven de cultuur en zeker de volkscultuur dan pas aan bod komt als het geld vrijwel volledig aan sport, nieuws, informatie en show is uitgegeven, wordt ook hier in Interlaken weer bewezen. De niveau van de programma's variëert van per fect, in een enkel geval, tot 'high quality primitive', om me als gast zo aardig mo gelijk uit te drukken". SCHELDWOORD Het jurylid Reimer Thomas, Zwitsers correspondent van de Duitse ARD: „Bo vendien, waar hebben we het over? Wat is eigenlijk folklore? Alleen om tot een definitie van dat begrip te komen heb ben we al een week nodig. En dan mag ik nog geen eens over 'folklore' spreken, want bij voorbeeld in Oostenrijk is dat een scheldwoord voor dik bestofte tra dities van onze voorouders, moet er over 'Volkskultur' gesproken worden en daar denken een heleboel mensen weer iets heel anders bij". Zijn er twee voorbeelden die goed laten zien welke bijdrage programma's van volksculturele aard aan onderhouden de televisie kunnen leveren. France Te- levison 3 vertoont een fascinerende re portage over het polyfone zingen dat op het eiland Corsica nog dagelijks door Jean en alleman beoefend wordt. En de BBC bewijst dat folklore heel snel van het geitebreiers-imago kan worden ont daan als er in humor wordt voorzien. De aflevering 'Tango in a minor key' uit de serie 'Rythms of the world' voert de kijker naar Finland, waar de tango niet alleen uitzonderlijk populair is, maar door sommige Finnen zelfs als uitvin ding wordt geclaimd. „De tango als mu ziek- en dansvorm is in Finland on- staan, de Argentijnen hebben 'm ver volgens van ons gepikt en daarna weer geëxporteerd naar Europa", zegt een van de ondervraagden ernstig. De reac tie van de interviewer is bijna dat hele festivalletje in Interlaken waard: „Oh, I see". Aan het slot van een week Gouden Steenbok glimmen de neuzen van de or- 'Dat bij alle televisie-bedrijven de cultuur en zeker de volkscultuur dan pas aan bod komt als het geld vrijwel volledig aan sport, nieuws, informatie en show is uitgegeven, wordt ook hier in Interlaken weer bewezen'. ganisatoren nog steeds, hoewel de visite op hun festival niet noemenswaardig is toegenomen. Er zijn twee Russische fol- klore-groepen opgeduikeld, er is een alphoorn-blazer die ook heel jazzy kan zijn („Maar muzikaal kun je hem alleen goed begrijpen als je een hele avond met hem doorbrengt zegt een ingewijde) en nog wat van die rariteiten. Met die artiesten wordt een directe tv- uitzending gevuld, waarbij de Inter laakse bevolking heel hartelijk welkom is a raison van omgerekend 45 gulden, een onbetamelijk hoog bedrag om als klapvee achter de camera's te mogen zitten. Te meer daar de eerder aange kondigde Gipsy Kings spoorloos van het programma verdwenen zijn. „Een prachtige week", kweelt de plaat selijke directeur van het Zwitsers Ver keersbureau. „Maar wat jammer nou toch dat er voor dit mooie gala zo weinig kaartjes verkocht zijn". De Russische muzikanten en zangers geven kort nadien aan hoe levende fol klore te doden is. Pontificaal in Rus sisch showkostuum wordt het voor de camera een gekunstelde vertoning, met bruis die niet bruist en kreten die niets met opwinding of enthousiasme te ma ken hebben. De avond tevoren dronken we met die Russen een goed glas. En speelden en zongen ze zich leeg. In spijkerbroek en T-shirt. In een gewone, natuurlijke om geving. ADVERTENTIE SVERNIEUWING van 3000 m2 meubelshowroom Rijswijkseweg 51, Den Haag. Tel. 070-3889233 (tussen Rijswijkseplein en Laakbrug) ■■■Hl VORMGEVING GlEL VAR GE KOP HjjlJPilJl fl^W! I'jl! If.1 /.J.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 17