Hitler-documentaire blijft vaag Staalkaart beeldhouwkunst van deze eeuw Ruth Jacott naar Songfestival 1993 KUNST/RTV Nederlanders lezen meer boeken Ceidóeöoiumit WOENSDAG 15 JULI 1992 16 FOTO'S: STEDELIJK MUSEl H grond zout aan te brengen, kleuren en de huid van werk zijn schitterend. De huidige beeldencollec van het Stedelijk Musei heeft inmiddels een flinke o vang: ze bestaat uit zo'n 1! stuks. De selectie hier in Nieuwe Kerk in Am ster dl van zo'n negentig werken dan ook slechts een fragmi van de werkelijke verzan ling. De gotische Nieuwe Kerk. gotische hangar' zoals Beeren het uitdrukte, ond f steunt de hele tentoonstellf op een vanzelfsprekende r nier. Ze lijkt een natuurlijl omgeving voor de sculptui te vormen dan menig fl seumzaal. AMSTERDAM - Particuliere huishoudens hebben in 1991 28,2 miljoen boeken gekocht; ongeveer 4,7 exemplaren per gezin. Dat bete kent een stijging van ruim 5 pro,cent (1,4 mil joen boeken) in vergelijking met de stabiele af zet in de jaren 1988,1989 en 1990. Het gemiddel de aankoopbedrag lag op 22,75 gulden per exemplaar, hetgeen 5 procent lager is dan het gemiddelde bedrag in de jaren ervoor. Uit het jaarverslag over 1991 van de Koninklijke Vereeniging ter bevordering van de belangen des Boekhandels (KVB) blijkt dat dit enerzijds wordt veroorzaakt door een flink gestegen ver koop van het aantal boeken in de goedkopere genres (vooral fictie) en anderzijds door een kleinere toename van de afzet in de duurdere genres (vooral non-fictie). Vooral lager en mid delbaar opgeleiden kochten in 1991 meer boe ken. Hoger opgeleiden kochten eveneens meer boeken, maar tegen een lager aankoopbedrag. Met name fictie ging in 1991 grif over de toon bank. Het aantal verkochte exemplaren steeg met 1,2 miljoen in vergelijking met 1990. Bij de literatuur en kinderboeken bleef het niveau even hoog als in 1990. Bij romantische fictie is de omzet in 1991 teruggelopen. In het non-fic- tiegenre is sprake van een afzetstijging in de sector 'Mens, maatschappij en gezondheid'. De vrije-tijd- en hobbyhoeken verkochten iets min der goed. Het verkochte aantal oorspronkelijk Neder landse boeken is met 1,3 miljoen toegenomen tot 12,7 miljoen. Bij vertaalde boeken nam de af zet tot tot 13,1 miljoen. De aankopen van de par ticuliere consumenten gaven een omzet van 642 miljoen gulden, hetgeen nauwelijks hoger is (0,5 procent) dan in 1990. Herbert Kenny overleden COLUMBIA - De Ame- rikaanse zanger Her- bert Cornelius Kenny is op 77-jarige leeftijd aan kanker overleden. Ken ny maakte in de jaren veertig en begin jaren vijftig deel uit van de zanggroep de Ink Spots. De Ink Spots was een van de eerste zwarte zanggroepen die succes hadden bij een breed publiek. Eén van de be kendste nummers was 'Into Each Life Some Rain Must Fall', dat sa men met Ella Fitzgerald werd gezongen. Olivia Newton-John heeft borstkanker LOS ANGELES De Australische zangeres/filmster Olivia Newton- John heeft borstkanker. Dit heeft zij gisteren meegedeeld in Los Angeles. Zij verklaarde zelf met het bericht naar buiten te zijn gekomen om grote koppen in de kranten te verhinderen. De kanker is in een zeer vroeg stadi um ontdekt en de artsen verwachten dat de filmster volledig geneest, al dus haar woordvoerder die niet zei of een chirurgische ingreep nodig is. Olivia Newton-John, die in 1978 be roemd geworden was met de musical 'Grease', liet verder weten dat ze een reeks concerten heeft afgelast die in augustus zou beginnen. Veiling voor restauratie van kasteel Beloeil BELOEIL - De veiling van ruim 1100 kavels kunstvoor werpen in het Belgische kasteel Beloeil heeft ongeveer drie mil joen gulden opgebracht. De vei ling vond onlangs plaats in de Orangerie van het historische kasteel in de Waalse gemeente Beloeil. Een groot deel van de opbrengst komt ten goede aan een stichting voor de restaura tie en onderhoud van het kas teel. Het gebouw wordt ook wel het 'Belgische Versailles' ge noemd. Het kasteel en de 60 ha tuinen zijn grotendeels toegan kelijk voor het publiek. Kastee Beloeil wordt bewoond door dt prinsen van Ligne. AMSTERDAM - De zan geres Ruth Jacott verte genwoordigt Nederland op het Eurovisie Songfes tival 1993 dat in Ierland wordt gehouden. Het lied je dat zij daar vertolkt, wordt gekozen tijdens de nationale voorronde die de NOS op 26 maart 1993 uitzendt. Ruth Jacott, in 1960 geboren in Paramaribo, begon haar solo carrière in 1977. Ze trad vaak op met orkesten in Nederland en Duitsland. In 1986 won Ja cott de Knokke Cup, samen met Lisa Boray en Mariëlla Tromp. Veel bekendheid ver wierf ze met haar rol van Gris- sabella in de musical 'Cats' in 1987. In 1989 trad ze op in de musical 'A night at the Cotton Club', waarin ze de rol van Di-0.0 nah Andrews vertolkte. InP-1' 1989 kreeg ze ook de Zilverenj1-2; Harp uitgereikt door de Sticht— ting Conamus. I In vorige jaren werd tijdens d®M nationale voorronde zowel dff*D kandidaat als het lied gekozen)704 maar de NOS heeft voor eeiLD andere opzet gekozen waarbifrani de uitvoerend artiest al vastjjost staat. Ook in 1987 en 1988 wafost ren de artiesten Marcha en GeLp rard Joling al bekend en wenEfo alleen het liedje gekozen. Ka De Stichting Conamus nodigF9 professionele auteurs die zijire0cJ aangesloten bij de Buma/sTnCjc temra uit om liedjes te schrijf ven. De NOS vraagt een aanta|ADI componisten om voor de murd. ziek te zorgen. In november sefcun lecteert de jury de beste comiverr posities voor de nationale fina le. 1' Plan voor vaste prijs boeken in Europa AMSTERDAM - De gezamen lijke Europese organisaties van boekverkopers en uitgevers hebben aan de voorzitter van de Europese Commissie, Jac ques Delors, een plan gepre senteerd voor één vaste prijs voor boeken in heel Europa. In de visie van de verkopers moet de oorspronkelijke uitgever de prijs bepalen, die dan voor heel Europa geldt. Dat heeft de Ko ninklijke Nederlandse Uitge vers Bond (KNUB) gisteren be kendgemaakt. Binnen Neder land gelden al enkele tiental len jaren vaste prijzen voor boeken, in welke plaats of win kel ze ook worden verkocht. Volgens het Verdrag van Rome vervallen de vaste prijzen ech ter zodra de boeken de grens over gaan. Volgens algemeen secretaris R.M. Vrij van de KNUB levert dat het gevaar op dat boeken via een omweg en tegen een lagere prijs terugke ren op de Nederlandse markt. Reden waarom de Europese Commissie het boekenvak vroeg om een „pragmatische oplossing" om handhaving op Europees niveau mogelijk te maken. De KNUB denkt dat de EG-top in Maastricht de weg heeft geopend voor een Euro pese vaste prijs, omdat daar werd besloten om een culturele paragraaf toe te voegen aan het Verdrag van Rome. Het voor stel is eveneens aangeboden aan de Nederlandse overheid, waarvan de KNUB steun ver wacht bij het bepleiten van een vaste prijs voor boeken in Eu ropa. Hitier zou begraven liggen In een betonlaag in een sta|in beschouwde Hitier als een bondgenoot, garage in Mecklenburg. FOTO'S: SP HILVERSUM - Stalin be schouwde Hitier als een bond genoot met wie hij samen de wereld had kunnen beheersen. Dat Hitier hem, ondanks een vredespact, aanviel in 1941 was derhalve verraad van de hoog ste orde. Het karakter van Sta lin bracht met zich mee dat de rode leider in 1945, toen alles voorbij was, zich niet zozeer verheugde in de overwinning van zijn troepen als wel vooral ontstemd was over het feit dat Hitier zich middels zelfmoord aan een vereffening van de persoonlijke rekening had we ten te onttrekken. Dit is ongeveer de strekking van het betoog van generaal Milsjtejn, een hoge ome in de voormalige Sovjet-militaire in lichtingendienst. De docu mentaire 'De geheime missie van Smersj' opent daarmee haar relaas over het ingewik kelde gesol met de lichamen van Hitier, Eva Braun, de com plete familie Goebbels en ge neraal Krebs, de laatste staf chef van de nazi's. Zij allen hadden in de Führerbunker te Berlijn de hand aan zichzelf geslagen vlak voor de Sovjets daar in april 1945 als eersten arriveerden. Dat is de thans al gemeen aanvaarde versie. Maar mede door toedoen van Stalin, die op de conferentie van Potsdam de geallieerden ervan beschuldigde dat ze Hit- Ier hadden laten ontsnappen en laten onderduiken, zijn er rond die zelfmoordpartij van de nazi-top toch altijd geruch ten en een waas van onopge lost mysterie blijven hangen. De identificatie van de gedeel telijk verkoolde lijken is meer dan eens onderwerp van dis cussie geweest en waar de stof felijke overschotten uiteinde lijk zijn terechtgekomen is nooit echt onomstotelijk vast komen te staan. De tv-docu- mentaire die de TROS nu gaat uitzenden is gemaakt door Fo reign Media Affairs, het bedrijf van media-routinier Klaas-Jan Hindriks. Het in Moskou ge vestigde onafhankelijke pro- duktiebedrijf 'Progress Video' was de co-producent. De ma kers komen, „na twee jaar nauwkeurig onderzoek", tot de conclusie dat Hitier c.s. begra ven liggen onder een beton laag in een garage in de Duitse stad Mecklenburg. De officiële Sovjet-verklaring van 1945, dat de lijken zijn verbrand en de as is verstrooid op de wind, willen zij ontkrachten. Curieus verhaal Anno 1992 zal menigeen zich afvragen, wat de zin van een dergelijk onderzoek nog kan zijn. Hindriks is daarover dui delijk: het betreft historisch belang. Het risico dat er. mocht zijn verhaal bewaarheid worden, een neo-nazistisch be devaartsoord in Mecklenburg zal ontstaan, neemt hij op de koop toe. Ondanks alle zorg die aan de documentaire is besteed, wor den de twijfels van de geïnte resseerde kijker omtrent de ware gang van zaken met de nazi-lijken uiteindelijk niet weggenomen. Drie voormalige Smersj-officieren komen, los van elkaar geïnterviewd, tot een curieus verhaal waarin aanvankelijk Stalins paranoia de boventoon voert (hij laat Be- ria en Molotov speciaal naar Berlijn reizen om Hitiers dood te verifiëren) en dat vervol gens verzandt in een typisch Sovjetbureaucratisch, maar daarom juist niet minder chao tisch gesol met de lijken. Het komt er op neer dat, telkens als Smersj moest verkassen, de lijken van Hitier en diens trawanten (en ook die van de vijf kinderen van Goebbels) werden opgegraven en meege nomen naar de volgende plaats van bestemming. Ronddolen Helaas hebben de makers de fout gemaakt om de majoor en de kapitein samen op de ver meende begraafplek in deze stad te laten ronddolen voor de camera. Als elk van hen apart aanwijzingen had kunnen ge ven, was er meer zekerheid ge weest. Van opgravingsactivi teiten kan voorlopig geen spra ke zijn, zo zeggen de makers: er staan nieuwe gebouwen op het terrein en de gemeente Mecklenburg, de eigenaar, is niet coöperatief. Het echte ver lossende woord had eventueel van nog niet eerder openbaar gemaakte Smersj-documenten kunnen komen. Helaas, aldus weer Hindriks, zijn de desbe treffende archieven ontoegan kelijk. Jammer, dat de documentaire na een veelbelovend begin in voortdurende vaagheden blijft steken. Je krijgt onwillekeurig ook de indruk dat de Russi sche co-producenten niet ge noeg gemotiveerd waren om echt de onderste steen boven te krijgen. Dat ze uitgerekend Milsjtejn in het begin aan het woord laten is tekenend in dit opzicht: deze man was jaren lang de vaste kracht die in con tacten met de buitenlandse pers geruchten en leugens moest verspreiden namens de afdeling desinformatie van de KGB. Ruth Jacott kreeg al twee belangrijke prijzen. FOTC langrijke verschuiving in op vatting over wat beeldhouw kunst nu eigenlijk is. Immers, de 'Vrouw' bestaat uit een le vensgroot beeld in gips van een vrouw, die zojuist een deur naar een kamer geopend heeft. De kamer is uit hout opgetrok ken. Gezien de grootte van het geheel en de invoeging van elementen uit het dagelijks le ven, zoals het nabouwen van het kamertje is hier de grens van sculptuur naar environ ment in feite overschreden. Dergelijke overschrijdingen zijn typerend voor de beeld houwkunst vanaf die tijd. De grenzen met andere kunstvor men waren aan het vervagen. Zo is er ook een werk van Jo seph Beuys te zien, getiteld 'Fettecke' (1963), bestaande uit een kartonnen doos met in de hoek een gestolde klont vet. Het is duidelijk, dat het vet in warme toestand in de doos is gegoten: de kartonnen doos is donker geworden en ervan doordrenkt. JeffKoons De herinnering aan de wijze van ontstaan van dit kunst werk speelt een rol bij de bele ving ervan. Dit object, van oudsher onder de conceptuele kunst gerangschikt, kan inder daad, zoals de samenstellers hier gedaan hebben, tot de beeldhouwkunst gerekend worden. Ook op het gebied van het materiaalgebruik zijn in de loop der jaren steeds meer grenzen opgeruimd. Marion Merz, tevens op de huidige Do- cumenta te zien, is in de collec tie van het Stedelijk vertegen woordigd met 'Dal miele al ce- neri' (Van honing tot as). De sculptuur uit 1984 is voorna melijk opgebouwd uit grote, fragiele platen, bijenwas, alu minium, denne-appels en een antilopeschedel. Menig mu seumconservator zou er slape loze nachten van krijgen. De huidige directeur, Wim Beeren heeft de collectie ver der uitgebreid met hedendaag se kunstenaars. Een van de meest in het oog lopende figu ren daarbij is wellicht Jeff Koons. Zijn 'Ushering in Bana lity' (1988) met zijn pastelkleu- rige engeltjes en roze varken, blijft een beeld waar je maar niet aan kan wennen, hoe vaak je het ook gezien hebt. Jeff Koons staat overigens niet alleen in het gebruik van bana le, kitscherige of bizarre motie ven in zijn werk. De Engelse kunstenaar Thom Puckey kan er ook wat van. Deze is verte genwoordigd met 'Triumph of love' uit 1989. Twee witte engelen waarvan de linkse gemaakt is naar een Tentoonstelling 'Het beeld van de eeuw'. Nieuwe Kerk, Dam, Amster dam. Tot en met 19 augustus 1992. Catalogus 40 gulden. Idoor MARION VAN OUDHEUSDEN AMSTERDAM - De Nieuwe Kerk op de Dam in Amsterdam is tot 19 au gustus het decor van een omvangrijke overzichts tentoonstelling van de twintigste eeuwse beeld houwkunst uit de collectie van het Stedelijk Mu seum. Zo'n negentig mo derne beeldhouwwerken wedijveren met de gothi- sche architectuur en de zeventiende-eeuwse praalgraven om de aan dacht van het publiek. De collectie beeldhouwkunst van het Stedelijk Museum is in feite van recente datum. Toen Sandberg in 1945 directeur van dit Amsterdamse museum werd, stelde de gemeentelijke beeldenverzameling nog niet veel voor. Wel waren er al wat werken aangekocht door de 'Vereeniging tot het vormen van eene Openbare Verzame ling van Hedendaagse Kunst', die door deze vereniging in 1949 aan het museum werden overgedragen. En in 1930 had het museum al een heel fraai beeld verwor ven, de 'Sleuteldrager' (1884) van Rodin, die vanzelfspre kend op de expositie aanwezig is. Het is een beeld uit een groep van sculpturen getiteld 'De burgers van Calais'. Rodin indertijd nog een onbe kend beeldhouwer, kreeg van de stad Calais de opdracht een dramatische episode uit de ge schiedenis van de plaats weer te geven, namelijk het mo ment waarop de Engelse ko ning Edward III een aantal burgers van de stad in gijze ling neemt om Calais tot over gave te dwingen. Aan het be gin van de tentoonstelling wacht de grimmige 'Sleutel- drager' ons op. Sandberg, door chronisch geldgebrek beknot in zijn aan kopen, slaagde er toch in een begin te maken met het opzet ten van een beeldencollectie. Zo kocht hij bij voorbeeld beel den aan van Maillol, Degas en Renoir. Het beeldje van Edgar Degas had een thema, dat we eveneens regelmatig in zijn schilderijen tegenkomen: een vrouw, liggend in een bad. Verder richtte Sandberg zijn aandacht op kunstenaars, die constructivistische sculpturen maakten, zoals Naum Gabo en diens broer Antoine Pevsner. Met name Gabo ontwierp 'beelden', die nauwelijks nog deden denken aan het traditio nele idee van een beeld, als een vorm met massa, volume en stevigheid. Gabo's 'Lineaire constructie' (1949). een han gend object bestaande uit een aantal draden, die in een frame gespannen zijn, is van een etherische lichtheid en trans parantie, die de beeldhouw kunst daarvoor nog niet gezien had. Gabo was na de omwenteling in 1927 naar Rusland tèrugge- keerd om de revolutie te steu nen. Hij had in Moskou con tact met diverse andere revolu tionair-gezinde kunstenaars onder wie Malevich. In Gabo's opinie moesten kunstenaars door middel van hun kunst meewerken aan het vormen van een betere maatschappij. Toch zou ook hij, na in 1992 meegewerkt te hebben aan een tentoonstelling in Berlijn, niet meer naar Rusland terugke ren. In de jaren vijftig deed Sandberg nog diverse aanko pen, waaronder een aantal van tijdgenoten: een liggende fi guur van Henri Moore, een de cente 'Ruiter' van Marini of 'Het onweer' van Germaine Ri- chier om er slechts enkele te noemen. Kamertje In 1964 werd Sandberg door Edy de Wilde opgevolgd en ook hij breidde de verzameling sculptuur sterk uit, met bij voorbeeld werk van Richard Serra, Richard Long en George Segal. Van de laatste staat diens 'Vrouw in een deurope ning (II)' uit 1965 opgesteld. En dit werk illustreert een be 'Caballo e Cavaliere' van Marino Marini (1947). voorbeeld uit Erfurt van 1467, houden een blok omhoog waarop een toilet is geplaatst. De naakte, zwarte duivel die daar op zit, is in gedachten ver zonken. Shockerend wellicht, al was dit Puckey's bedoeling niet. Veel meer wil hij het pu bliek laten na'denken over dit eeuwenoude beeldmateriaal en welke betekenis dergelijke vormen voor ons hebben door ze in een dergelijke ongebrui kelijke combinatie samen te brengen. Installatie Van een andere hedendaagse kunstenaar, Anselm Kiefer is een indrukwekkende installa tie te zien, zijn 'Le voyage au bout de la nuit', overigens niet aangekocht door het museum, maar in bruikleen van de kun stenaar. Het is een uit loden platen opgebouwd vliegtuig, zo'n zeven meter lang, ver weerd en uitgeblust. Het lijkt neergestort in een tropisch re genwoud en pas na vijftig jaar gevonden. Met holle ogen staart het voor zich uit. De ver houding tussen beschaving en geschiedenis is een van de the ma's in Kiefer's werk. Achter het vliegtuig staat een ander werk van Kiefer uit 1989 opge steld, overigens wel in het be zit van het museum. Uit de verte lijkt het op een schilderij, maar dichterbij gekomen blijkt het oppervlak te zijn ont staan door op de loden onder- 'Ushering in Banality' van Jeff Koons (1988).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 16