Wilfried Finkers: „Ik heb dat heilige vuur van Herman niet" Geveinsde komedie'door Cinoherni Klub uit Praag CcwlócSoirumt KUNST/RTV Struycken wint eerste J.C. van Lanschotprijs Cox Habbema herbenoemd Omroepen moeten eigen vermogens aanspreken Poetry eert Koreaanse dichter Park No-ha< Bestuur IOS accepteert bemiddelingspoging DONDERDAG 18 JUNI AMSTERDAM - Beeldend kunstenaar Peter Struycken (53) krijgt voor zijn gehele oeu vre de eerste J.C. van Lan schotprijs voor beeldhouw kunst. Aan deze tweejaarlijkse prijs is een bedrag van 50.000 gulden verbonden. Mr. drs. C. de Quay, vice-voorzitter van F. van Lanschot Bankiers uit Den Bosch, maakte gisteren tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam de instelling van de prijs bekend. De prijs is bedoeld als eerbe toon aan de vorige jaar overle den J.C. van Lanschot. 'Me neer J.C', die volgens De Quay een groot kunstminnaar was, zou de instelling van deze prijs bij zijn afscheid krijgen aange boden. Twee maanden voor zijn pensionering overleed hij echter. Het cadeau kon hem niet meer worden aangeboden. Voor toekenning van een prijs voor de beeldhouwkunst is ge kozen, omdat er nog geen gro te prijs op dit gebied was. Wel was er ooit de staatsprijs, aldus de oud-directeur van het Mu seum Kröller-Müller, dr. R. Oxenaar, die nu voorzitter is van de jury. Behalve uit Oxe naar bestaat de jury uit de col lectioneur M. Visser, architect W. Quist, collectioneur en di recteur van de verfindustrie Jac. Eijck, F. Eijck, en de voor zitter van de faculteit der Kun sten en Architectuur van de Hogeschool Rotterdam en Om streken, drs. H. van Haaren. De jury, die elke twee jaar op nieuw wordt benoemd, kreeg als opdracht een laureaat te kiezen die monumentale bouwkunst, bij voorkeur in openbare gebouwen, heeft ge maakt. Struycken krijgt de eerste prijs „wegens zijn grensverleggende bijdragen aan hedendaagse monumenta le beeldhouwkunst". Bij zijn werk maakt Struycken veel vuldige gebruik van computer programma's. AMSTERDAM - Cox Habbe ma blijft tot en met september 1995 directeur van de Amster damse Stadsschouwburg. De meerderheid van de hoofdste delijke commissie kunst en cultuur heeft gisteren besloten Habbema voor een periode van drie jaar te herbenoemen. Haar arbeidscontract liep op 1 september af. Habbema werd, na het vertrek van Berend Boudewijn, op 1 september 1986 voor een perio de van vijfjaar benoemd. Vorig jaar werd haar aanstelling met één j aar verlengd VARA stopt samenwer] uitgave omroepbladen HILVERSUM - De AVRO, KRO en NC zonder de VARA verder met de gesprek samenwerking op het gebied van de on den. De VARA heeft zich gisteren uit het overl getrokken, zo heeft NCRV-voorzitter A bekendgemaakt. De VARA kan zich nie in het advies van een onafhankelijke c< over de waardebepaling van de zes betrb den. Op basis van rendementscijfers heeft de sie een rangorde tussen de bladen aan| Volgens Herstel acht de VARA het vooi samenwerking niet groot genoeg in vei met het zelfstandig handhaven van de gave. AVRO, KRO en NCRV delen di< niet. De drie omroepen zetten de besp met uitgeverij VNU over samenwerking ZWOLLE „Herman", zegt Wilfried Finkers over zijn beroemde broer, „heeft een mystieke in slag. Is een poëet. Dat heb ik niet zo. Ik houd me lie ver bezig met wat er ónder de hemel gebeurt. Ik heb wel de drang om teksten te maken, maar niet om ze ook te brengen. En dat heeft Herman wel. Dat heilige vuur". Al vijf jaar is Wilfried bij Her man in vaste dienst. Hij helpt achter de schermen en schrijft in zijn schaduw de helft van de teksten. Een positie die hem uitermate bevalt. Al sinds de middelbare-school- tijd trekken de twee broers met elkaar op. Veel hebben ze al samen gedaan, maar sporten hoort daar niet bij. Dat is aan de beide Tukkers niet besteed. „Leg mij een voetbal voor de voeten en de richting van de bal wordt volstrekt onvoor spelbaar", zegt Wilfried. In plaats van een voetbalclub waren de broers lid van een vo gelvereniging. Achter in de tuin van het ouderlijk huis stonden twee volières waarin ze vol overgave in de weer wa ren met het kweken van vo gels. De interesses lagen ver schillend: Herman kweekte kanaries, Wilfried wilde zang vogels en parkieten. „Kanaries trokken me niet", zegt Wilfried over zijn voor keur. „Kanaries zijn maar één soort. Al heb je er honderd, dan is het nog maar één soort. Ik houd meer van diversiteit, ver schillende soorten. Waarom Herman nou zo gek was op ka naries, weet ik eigenlijk ook niet". Cultuurschok Na de middelbare school ver trok Herman naar Groningen om er psychologie te gaan stu deren. De bedeesde en zelfs wat verlegen Finkers was blij dat broer Wilfried hem twee jaar later uit zijn eenzaamheid kwam verlossen. Wilfried over de gang van Al melo naar Groningen: „Het was een cultuurschok in posi tieve zin. Ik had het gevoel dat het een eeuwigdurende vakan tie was". Wilfried scharrelde al snel een man of tien gelijkgezinden bij een en richtte een eigen vere niging op: 'Zangvereniging op zwart zangzaad'. Daar werd de fundering voor het latere suc ces van Herman gelegd. „We gaven vier maal per jaar een eigen blad uit vol komi sche teksten, lofdichten en reisverslagen. Bij voorbeeld van een reis door China. En dat Mao dan zeer verbolgen was en zo. Van dat soort dingen. Dat blaadje werd zo'n succes dat we er geen ruchtbaarheid meer aan gaven. Anders zou het echt menens worden. Maar Herman vond het prachtig, die kon er geen genoeg van krij gen". Het groepje studenten, waar toe ook de huidige manager Eric Alferink behoorde, stond met hun activiteiten en den kwereld haaks op de gangbare studentensfeer in die dagen. „Het was de tijd van feminis me en communisme. Je was al vrij snel verdacht. Wij zochten iets positiefs, iets ongecompli ceerds. Humor waar je niets achter hoefde te zoeken". En dat sloeg aan. Niet in het minst bij Herman, die volgens zijn broer in die tijd 'het heilig vuur' kreeg. „Hij voelde zich een apostel die de leer naar het Nederlandse volk uit moest dragen. Hij zei: 'Als jullie het niet doen, dan doe ik het'. Hij wilde me mee hebben, het land in, maar ik had niet dat beziel de wat hij had. Ik had geen zin om mijn studie te laten schie ten en met hem cafés en jonge rencentra langs te gaan. Her man was echter vastbesloten en ging toen zonder mij op pad". Schaduw Nadat Wilfried afstudeerde als bioloog voegde hij zich bij Her man, die al een tijd het land doortrok. Sindsdien werkt Wil fried op de achtergrond mee, een plek die hem zeer aan spreekt. „Ik schrijf voor een deel de teksten en sta bij de voorstellingen tussen de cou lissen. Zorg voor licht en chan gementen. Die plaats in de schaduw bevalt me wel want ik voel me geen artiest. In de schaduw ervaar ik een grotere vrijheid. Ik denk ook dat ik die schaduw nodig heb. Af en toe ga ik wel even het toneel op. Herman vindt het hoe dan ook mooi als ik af en toe het podi um opkom. Maar het moet functioneel zijn. Als Herman het zelf ook afkan, doe ik het niet. Ik kom eigenlijk alleen als hij een pispaaltje nodig heeft. Je krijgt dan het effect van een sufferd die een nog grotere sufferd afkat". De huidige show 'De zon gaat zinloos onder, morgen moet ze toch weer op', was in alle op zichten een klapper van jewel ste. Als in Zwolle binnenkort het doek definitief valt, is de show maar liefst 385 keer op gevoerd. Naar schatting heb ben tussen de 250- en 300.000 mensen deze zesde show van Herman Finkers gezien. Maar ook iemand als Herman Finkers kan niet eeuwig met een show het land rond en dus wordt er constant gewerkt aan nieuwe voorstellingen. De op volger van 'De zon' staat al op stapel en heeft reeds een naam: 'Dat heeft zo'n jongen toch niet nodig'. De bijbeho rende voorstelling moet echter nog gemaakt worden. Vrije loop Wilfried: „Tijdens een voor stelling sta ik tussen de coulis sen en laat mijn gedachten de vrije loop. Ik hoor wat er ge beurt en ga daar vrij mee aan Wilfried (rechts) met zijn beroemde broer Herman Finkers. het associëren. Er schiet me van alles te binnen. Die inval len schrijf ik dan op". Uit zijn achterzak trekt hij een oude bruine portemonnee en houdt die op de kop. Er vallen een versleten potloodje van nog geen vijf centimeter uit, en een tiental afgescheurde frutsels papier. Lachend: „Dat zijn de ideeën. Na de voorstelling laat ik ze aan Herman en Eric le zen. Als Herman zegt dat het wat is, dan schrijf ik het in een multomap. Later tikken we de ideeën bij Herman in de com puter. Op dit moment zitten we in de fase 'de computer is Werkwijze Het in elkaar passen van de ideeën is nog een kunst op zich. Vooral omdat de broers er een omgekeerde werkwijze op na houden: „We maken eerst de bouwstenen en daarna zien we wel hoe het ontwerp er uit gaat zien. Het in elkaar zetten van de losse stukjes gaat puur intuïtief. Hoe meer je gaat na denken, hoe geforceerder de rode draad wordt en dat merk je later in de shows. Dan oogt het niet meer vanzelfspre kend. En dat is het mooie bij ons. Het ziet er heel grillig en onvoorspelbaar uit, met rare wendingen, maar wel vanzelf sprekend. Het lijkt bij elkaar te horen. Ik denk dat daar een beetje ons geheim in zit. Het gaat eigenlijk nergens over. En dat is ook precies de bedoe ling". Als Wilfried niet met zijn broer op pad is, verkeert hij thuis in Hengelo bij vrouw en kind. Daar beoefent hij een van zijn hobby's; wilde tuinen. „Een wilde tuin, dat is het moeilijk- FOTO: FRANK UYl ste wat er is. Heel an een gewone tuin wj planten met kunstgre ven houdt. In een wil< het puzzelen e waar de planten m( men. Alles moet op z passen, anders gedijt De een in de schadu der meer in de zc een boompje geplan boom, meer een stok blaadjes. In de schac van komt dan een Maar ja, dat moet noj Het duurt jaren voor tuin er een beetje uitz RIJSWIJK - Omroepen moeten jaarlijks vijftig miljoen gulden uit eigen inkomsten bijdragen aan de programmering. Dat schrijft minister D'Anco- na (cultuur) in een brief aan de Tweede Kamer. Zij ziet geen reden nieuwe maatregelen te treffen voor de tekorten op de om roepbegroting. Voor 1992 raamt het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur het tekort op 53 mil joen gulden. Volgend jaar zal het tekort op de omroepbegro ting dalen tot dertig miljoen gulden. Na 1994 wordt een po sitief resultaat verwacht. Aan de inkomstenkant rekent WVC dit jaar op 815 miljoen gulden aan omroepbijdragen en bijna vierhonderd miljoen gulden aan STER-opbrengsten. Vol gend jaar zullen die bedragen tot respectievelijk 887 miljoen en 420 miljoen gulden stijgen. Minister D'Ancona vindt ver dere groei van de vermogens van de omroepen onnodig en ongewenst. Zij volgt daarmee het advies van de commissie Van der Zwan. Omroepen zijn volgens de minister zeer wel in staat directe verantwoordelijk heid te dragen voor hun finan ciële handel en wandel. Voor het opvangen van tekorten in het gewenste programmabud get kunnen dan ook de eigen vermogens worden aangespro ken. D'Ancona stelt in de brief voor de vermogenspositie van de NOS met 10 miljoen gulden te versterken. Er blijft een alge mene omroepreserve van 250 miljoen gulden beschikbaar. Omroepen moeten verder jaar lijks 10 procent van de te ver wachten reclame-inkomsten voorfinancieren. Indien de reclame-inkomsten meer dan 10 procent beneden de ramingen blijven, dan zal de minister de calamiteitenpot in de omroepreserve aanspre ken. Mocht er bij voorbeeld een tegenvaller zijn van 100 miljoen gulden, dan betalen de omroepen 40 miljoen gulden en komt er 60 miljoen uit de al gemene reserve. De nieuwe systematiek moet volgend jaar worden ingevoerd. Batman terug Regisseur Tim Burton (links) en de actrice Michelle Pfeiffer arriveren bij het Mann's Chinese Theater in Hollywood waar gisteren de film De terugkeer van Batman' van Burton in première ging. Michelle Pfeiffer speelt in deze film een belangrijke rol. FOTO: AP HILVERSUM - Het bestuur van de Islamitische Omroep Stichting (IOS) wil meewerken aan een bemiddelingspoging in het conflict met het perso neel. Dat heeft het bestuur gis teren in een verklaring aan het Commissariaat voor de Media laten weten. Veronica-voorzit- ter Joop van der Reijden is be reid onderzoek te doen naar de mogelijkheden een oplossing voor de problemen te vinden. Twaalf medewerkers houden sinds vorige week het pand van de omroep bezet. Zij eisen van het bestuur de aanstelling van een nieuwe directie. Het bestuur kan daar echter geen overeenstemming over berei ken. De IOS kampt al enige ja ren met bestuurlijke proble men. Door tegenstellingen tus sen vertegenwoordigers van de Turks Islamitische Culture le Federatie, de Marokkaanse TJMMON en de Surinaamse WIM is het tien leden tellende bestuur structureel niet in staat beslissingen te nemen. Enige maanden geleden werd onder het toeziend oog van de president van de Amsterdam se rechtbank afgesproken dat het bestuur wordt ingekrom pen tot negen personen. De nieuwe bestuurssamenstelling is daarna niet gerealiseerd. De toezegging van het bestuur komt na druk van het Commis sariaat. Bij het voortduren van de bestuurlijke problemen kan het Commissariaat de zend machtiging van IOS intrek ken. ROTTERDAM - Het dichters- en gedichtenfes tival Poetry International heeft het Eregeld, de zoge noemde Poetry Interna tional Award, gisteren toe gekend aan de tot levens lange gevangenisstraf veroordeelde Park No- hae, pseudoniem van Park Ki-pyong. Het Ere geld, dit jaar voor de veer tiende keer uitgereikt, is bestemd voor een dichter die op grond van zijn pu- blikatie is gearresteerd en gevangen gezet. De jury van de prijs, bestaande uit onder anderen de schrij vers J. Bernlef, Remco Cam- pert en Poetry-organisator Martin Mooij, was eensgezind in de toekenning, mede door de extreme straf voor Park No- hae. Ook dit jaar ontbrak het echter niet aan kandidaten. Tot nu toe is gebleken dat toegekend Eregeld twaalf van de dertien keer heeft geleid tot vrijlating van de betrokken dichter of dichteres. Op Poetry Interna tional, dat tot zaterdag duurt, zijn dit jaar vijf dichters aan wezig die eerder het Eregeld kregen: Jack Mapanje uit Ma lawi, Song Lin uit China, de Zuidafrikaan Breyten Brey- tenbach, Nevzat Celik uit Tur kije en de Egyptenaar Muham mad Afifi Matar. De Zuidkoreaanse dichter zit sinds maart vorig jaar onder slechte omstandigheden ge vangen. Hij kreeg levenslang op grond van een niet nader gespecificeerd artikel van de wet op de nationale veiligheid van Zuid-Korea. Hij zou zich schuldig hebben gemaakt aan de oprichting van een tegen de staat gerichte organisatie, het publiceren en verspreiden van socialistische propaganda en het gebruik van geweld om een socialistische revolutie te ontketenen. Ook zijn vrouw Kim Chin-ju werd veroordeeld, tot 8 jaar. De 34-jarige Park Ki-pyong, wiens pseudoniem No-hae 'Be vrijding van de arbeiders' bete kent, kwam tijdens zijn werk in een staalfabriek tot de over tuiging dat hij zich moest in zetten om de uitermate slechte arbeidsomstandigheden van zijn collega's te verbeteren. Hij hielp hen bij het schrijven van brieven en later schreef hij ge dichten over hen. Waardering Zijn poëzie werd hoog gewaar deerd door de Koreaanse ar beiders. Zij gaven hem de bij naam 'de arbeidersdichter zon der gezicht' omdat op de ach terflap van zijn bundels uit vei ligheidsoverwegingen geen foto stond maar een leeg vier kantje. In de loop van de jaren werd hij steeds actiever in de vakbond Sanomaeng. In 1985 moest hij hierom, samen met zijn vrouw, onderduiken. In oktober 1990 werden de be langrijkste leden van de vak bond gearresteerd. In maart van het jaar daarop konden Park en zijn vrouw arrestatie niet meer ontlopen. De jury heeft de gedichten van Park No-hae leren kennen als sterk maatschappelijk betrok ken lyriek, niet gespeend van een bittere, welhaast sarcasti sche humor. In wezen pleiten ze voor niets anders dan voor de rechten waarvoor de socia listen in Europa in het begin van deze eeuw al pal stonden: het recht op humane en veilige arbeidsomstandigheden. Breyten Breytenbach is een van de vijf dichters die al eerdf geld kregen. Voorstelling: 'Dr. Burke's vreemde namiddag' (Prodivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho). Geschreven en ge regisseerd door Ladislav Smocek. Vertolkers: Nina Diviskova, Jiri Halek, Boleslav Polivka, Oldrich Vizner/On- drej Vetchy en Bronislav Poloczek- Gezelschap: Cinoherni Klub uit Praag. Gezien: De Kleine Komedie Amsterdam, gisteravond in kader van het Holland Festival. Het in 1965 opgerichte Praagse gezelschap Cinoherni Klub (Toneelclub) vertegenwoordigt niet een bepaalde speelstijl of theateropvatting. De voor naamste doelstelling is: „de mogelijkheden van de acteurs en daarmee ook die van de mens in het algemeen te on derzoeken". Dat het accent op de spelver- richtingen van de acteurs ligt is duidelijk te onderkennen in de avondvullende eenakter 'Dr. Burke's vreemde namid dag' (Prodivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho). In deze 'ge veinsde komedie', geschreven en geregisseerd door Ladislav Smocek kunnen de spelers op een genuanceerde manier to nen wat ze zoal aan talent in huis hebben. De omschrijving 'geveinsde komedie' dekt vol ledig de toneellading. Stuk en personages zijn humoristisch, maar de vrolijkheid kan de on derhuidse triestheid niet ge heel maskeren. Neem als voorbeeld de titel held: Dr. Burke. Hij meet zich graag de rol en de status aan van wetenschapper, maar hij is slechts een amateur-kamerge leerde. Als vrijgezel en een tik keltje wereldvreemd leidt hij een teruggetrokken bestaan. Hij valt niemand lastig en het liefst wil hij met rust gelaten worden in zijn armoedig huur- kamertje, dat hij nota bene weer moet verlaten om plaats te maken voor de dochter-met- trouwplannen van de hospita. Maar uitgerekend hij komt ge dreven door de omstandighe den tot de moord op zijn kost- vrouw, de dochter en haar twee rivaliserende geliefden. Ge lukkig blijken ze niet echt dood te zijn, waardoor het stuk toch nog als een komedie ein digt. Boleslav Polivka maakt er een schitterende rol van. Hij is de onhandige ridder van de droe vige figuur, artistiekerig net jes gekleed in een morsig zwart pak met vlinderdasje. Er is geen sprake van leukdoene- rij, van een komedietoontje, of gewilde luchtigheid. Bij geen van de andere vier medespe lenden, maar zeer zeker niet bij hem. Niet te vergelijken, maar wel als aanduiding: Boleslav Poliv ka heeft de tragi-komiek van een Charlie Chaplin. Je moet om zijn altijd beheerste gedra gingen en reacties lachen, maar zijn ingebakken tragiek maak je niet echt vrolijk. De wijze waarop hij bij voor beeld met de door hem om zeep geholpen verstoorders van zijn rust en levensgeluk loopt te zeulen om ze uiteinde lijk in een grote kast te kun nen verbergen heeft veel weg van onvervalste slapstick, zon der weer die overdreven mal ligheid. De bij vlagen poëtische tekst contrasteert menig keer met de hilarische situatie, wat een extra komisch effect geeft. Moe van al dat gedoe met die lijken in zijn huurkamertje verzucht hij: „Waar zullen die mussen het over hebben,,, doe lend op het nijverig getjilp van de vogels buiten. En wanneer hij gelaten meent dat de politie voor de deur van de woning staat: „De bel heeft de lucht en mijn oor doen trillen". Typerend Typerend is de scène, waarin de inmiddels tot het uiterst ge tergde, maar desolaat-kalm blijvende dr. Burke hospita laat zien wa honderden koeken di op keer voor hem 1 heeft weggestopt: in reau-laden, de potkai ter het plafond. Enigszins karikaturi even herkenbaar, zov zwakheden als worden de andere pe gekarakteriseerd. 'Di vreemde namiddag' doende een sympatl spiegeling van klein i leed tijdens pogingei gelukkig leven te he hoe bescheiden dat c zijn - met de liefdei lerende factor.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1992 | | pagina 24