Volle kerken met kerst, ook in Albanië li Pro-nuntius in Nederland wordt bisschop van Vilnius Paus keert zich tegen 'nieuw totalitarisme' X 1( CddaeSowurnt &üdóe Gouaant GEESTELIJK LEVEN OPINIE Ruim 75.000 jongeren op Taizé-bijeenkomst Budapest Nederlandse kunstenaars ingerekend Pacificatie van 1913 vandaag weer actueel COMMENTAAR \T. 70 De geboorte van een recht betekent bijna altijd de dood van een vrijheid. Sully Prudhomme TAIZE Ruim 75.000 jongeren zullen van 30 decem ber tot 4 januari deelnemen aan de jaarlijkse Taizé-bij eenkomst, dit keer in de Hongaarse hoofdstad Buda pest. Verzoening tussen de volkeren van Europa is het belangrijkste onderwerp. Frère Hoger, oprichter van de oecumenische gemeenschap Tai- zé, roept in zijn uitnodigingsbrief de Europese jongeren op om „alles te ondernemen om nieuwe broederoorlogen te voorko men". Europa wordt verscheurd door geweld en oorlogen, ter wijl iedereen naar vrede en verzoening verlangt. De jongeren worden ondergebracht in kerken en bij gezinnen, 's Middags en 's avonds zijn ze voor gebedsvieringen bijeen in de kathedraal, in stadions en stadshallen. 's Ochtends trekken zij Budapest in om hun „solidariteit en hoop" met de plaatselijke bevolking te delen. ROME Twee Nederlan ders, P. Pieck (29) en B. Rewinkel-Wildenbürg (32), zijn op Eerste Kerst dag op het Sint Pieters plein in Rome door de po litie opgepakt. Zij werden ingerekend toen zij vlak voor de traditionele kerstzegen, temidden van cir ca 50.000 mensen, hun 'artis tiek manifest' wilden plaatsen. Het tweetal is na enkele uren weer vrijgelaten. Het manifest bestond uit een houten kruis, waarop een met goudkleurige stalen spiezen doorstoken bloedend runder- hart was gespijkerd. De twee kunstenaars, afkom stig uit Amsterdam, wilden met hun werk protesteren te gen het valse beeld van de ka tholieke kerk. Zij voeren actie voor het „vrije bewustzijn dat stuit op aangeleerd gedrag en allerlei vaststaande normen en patronen", aldus verklaringen bij eerdere manifestaties. Volgens een woordvoerster van Romeinse politie zouden de twee kunnen worden ver volgd. Zij zouden zich „laat dunkend over de staatsgods dienst en het katholicisme hebben uitgelaten"en daarop staat een gevangenisstraf van maximaal een jaar. Tot vervol ging zal echter niet worden overgegaan, aldus de politie. Eerder dit jaar protesteerden de twee in Amsterdam op het Museumplein tegen de kermi- sachtigesfeer rond de Van Gogh-tentoonstellin en in ok tober ageerden zij in hun woonplaats tegen de opening van het Holland Casino aan het Max Euweplein. JERUZALEM Voor het eerst sinds het uitbreken van de intifada, de op stand in de bezette gebie den, vier jaar geleden wa ren in Bethlehem, Jeruza lem, Nazareth en andere christelijke centra de ker ken met Kerstmis tot de laatste plaats bezet. In Al banië werd in de kerst nacht voor het eerst sinds 25 jaar de mis opgedragen. Ondanks een oproep van Pale stijnse groepen tot een algeme ne staking verliepen de plech tigheden vreedzaam en vrijwel zonder incidenten. Een groot aantal Israëlische militairen beschermde de gelovigen te gen aanslagen. Meer dan 3.000 pelgrims kwa men op Kerstavond in de stro mende regen naar het plein voor de Geboortekerk in Beth lehem. Slechts een klein deel van hen kon terecht bij de nachtmis in de naburige St. Catharinakerk, die in tal van landen rechtstreeks door de televisie werd uitgezonden. Ook vele Palestijnse christe nen in Bethlehem namen aan de vieringen deel. In de Arabische stad Ramallah konden Palestijnse christenen naar de kerk gaan, nadat het Opperste Gerechtshof een pro test van joodse, christelijke en islamitische geesteklijken te gen het uitgaansverbod voor Kerstavond had toegewezen. In Nazareth werd Kerstmis met pracht en praal en proces sies gevierd. Behalve christe nen namen ook moslims en jo den en talrijke toeristen eraan deel. De stad was feestelijk versierd en verlicht. In de stad Beit Sahur op de be zette Jordaanoever trokken meer dan 300 Israëli's en onge veer 1000 Palestijnen als teken van een betere verstandhou ding tussen joden en Palestij nen met een brandende fakkel naar de Grieks-katholieke kerk. De rooms-katholieke patriarch van Jeruzalem, Michel Sab- bah, bracht in een kerstbood schap zijn hoop op vrede in het Midden-Oosten tot uiting. Ondanks de „vele doden, ge wonden en gevangenen" en de „hindernissen die de joodse kolonisten opwerpen" hebben de Palestijnen de hoop op ge rechtigheid en onafhankelijk heid piet opgegeven. Albanië Voor het eerst in meer dan twintig jaar konden de inwo ners van Albanië woensdag of ficieel het kerstfeest vieren. Het officiële Albanese persbu reau ATA meldde donderdag dat de apostolische nuntius, aartsbisschop Ivan Dias, in de kathedraal van Skhoder een mis in verband met het kerst feest heeft opgedragen. Dias is pas enkele weken in Albanië. Ook in andere steden hadden kerstvieringen plaats. De communistische partijlei der Enver Hoxha riep in 1967 Albanië uit tot de eerste at heïstische staat in de wereld. Elke uiting van geloof werd verboden. Priesters gingen het strafkamp in en de kerken en moskeeën werden met geweld gesloten. Vorig jaar november werd het de Albanezen weer toegestaan publiekelijk hun geloof te be lijden. 'Huilende' ikoon uit kerk gestolen NEW YORK Uit een Grieks-orthodoxe kerk in het Newyorkse stadsgedeelte Queens is een 72 jaar oud schilderij gestolen dat bekend staat onder de naam 'huilende ikoon voor de vrede'. De ikoon verwierf tijdens de Golfoorlog internationale bekendheid om dat honderdduizenden pel grims hier kwamen bidden. „Het was een grote schok voor ons", zei bisschop Vikentios, die op het tijdstip van de over val aan de overkant van de kerk in een kantoor werkte. „We hoorden de kerkklokken luiden en zagen de priesters voor de deur staan. „Help, help, ze hebben de ikoon ge stolen", riepen ze", verhaalde de bisschop met gebroken stem. De 60 bij 75 centimeter grote ikoon, met een omlijsting van goud en belegd met juwelen, heeft een geschatte waarde van 200.000 dollar. Bisschop Vikentiosbeweert streepjes vocht uit de ogen van de ikoon te hebben gezien op 17 oktober 1990. Tijdens de Golfoorlog bleef de ikoon „huilen". „Maar na de oorlog was het voorbij en zagen we geen tranen meer", aldus de bisschop. Hij zei dat de kerk de ikoon terug moet hebben, desnoods zonder het goud en de juwelen. „Het is een heilige ikoon, een won- derikoon. Ze is de patroonhei lige van de vrede. We weten echt niet waarom God toege staan heeft dat dit is gebeurd". VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft mgr. Audrys Juozas Bac- kis, sinds 1988 pauselijk pro-nuntius in Nederland, benoemd tot bisschop van de Litouwse hoofdstad Vilnius. Kardinaal Simonis noemt het vertrek van mgr. Backis een „grote zegen voor Vilnius en Litouwen, maar een groot ver lies voor de Nederlandse Rooms-Katholieke Kerk". Nog niet eerder sinds de om wentelingen in Oost-Europa en de voormalige Sovjet-Unie is zo'n hoge Vaticaanse func tionaris in deze regio tot bis schop benoemd. Backis (54) is afkomstig uit Li touwen, maar heeft er niet lang gewoond. Als zoon van een diplomaat groeide hij op in Parijs. Mgr. Backis studeerde onder meer aan de pauselijke diplo- matenopleiding. Van 1963 tot 1973 werkte hij bij de diploma tieke vertegenwoordingen van het Vaticaan op de Filipijnen en in Costa Rica, Turkije en Nigeria. Van 1973 tot 1988 was hij werkzaam bij de Vaticaan se raad voor de publieke aan gelegenheden van de kerk, het 'ministerie van buitenlandse zaken'. In augustus 1988 volg de Backis mgr. Edward Cassi- dy op als diplomatiek verte genwoordiger van het Vati caan in Nederland. De kardinaal waardeert het zeer dat Backis, „een man met grote gaven van hart en geest", zich zeer snel heeft in gewerkt in de Nederlandse si tuatie. Hij leerde het Neder lands spreken en schrijven en onderhield contact met vele groeperingen binnen en buitfen de kerk. De kardinaal prijst de pro nuntius om zijn genuanceerde kijk op de Nederlandse kerk. Hij heeft veel begrip getoond voor de in Nederland gegroei de situatie, maar kon ook dui delijk zijn. Tegenover kardi naal Simonis heeft mgr. Backis Pro-nuntius Backis gezegd zijn benoeming „met gemengde gevoelens" te heb ben aanvaard. Enerzijds is hij blij dat hij kan meewerken aan de opbouw van de kerk in zijn vaderland, die zoveel te lijden heeft gehad onder het communisme. Anderzijds is hij ondanks alle problemen in de Nederlandse kerk van Neder land gaan houden. Mgr. Backis vertrekt half fe bruari 1992 naar Vilnius. Hij zal de vergadering van de bis schoppenconferentie van 10 en 11 februari nog bijwonen. De pro-nuntius heeft een be- FOTO: MILAN KONVALINKA langrijke rol gespeeld bij het conflict tussen bisschop Gijsen en de andere bisschoppen over de fusie van de theologische faculteit van de Katholieke Universiteit van Nijmegen en de Universiteit voor Theologie en Pastoraat in Heerlen. Ook droeg hij vorig jaar bij aan de oplossing van de problemen in het bisdom Roermond, waar het beleid van bisschop Gijsen was vastgelopen. Mede op zijn aandrang droeg de bisschop het grootste deel van zijn be voegdheden over aan de vica rissen Maessen en Punt. ROME „Maak een einde aan haat en machtsmisbruik! Geen oorlog meer in Joegosla vië! Geen oorlog meer in het dierbare Kroatië en aangren zende gebieden, waar de rede en het gezonde verstand moeten strijden tegen passie en geweld! Geen onverschil ligheid en stilte meer voor wie vraagt om begrip en solidari teit!" Zoals verwacht bevatte de pauselijke kerstboodschap Urbi et Orbi dit jaar een op roep tot de strijdende partijen in Joegoslavië en een herinne ring aan eerder door het Vati caan gedane oproepen tot be middeling. Het was een van de weinige verwijzingen naar de actuele politiek in een toe spraak waarin verder twee kerngedachten van paus Woy- tila, het anti-militarisme en de nieuwe Evangelisatie, centraal stonden. De paus stond uitgebreid stil bij het „lijden waar de wereld van vervuld is", dat hij om schreef als gevolg van de „structuren van de zonde", die inherent zijn aan het mense lijk gedrag. „De zonde keert terug tot de mens in de vorm van lijden en hoewel men veel doet om die waarheid onge daan te maken, blijft zij toch bestaan. Dat is de werkelijk heid!", hield hij circa een mil jard tv-kijkers voor die in 50 landen de rechtstreekse uit zending van zijn rede volgden. Toch hoeft dat toch nog geen reden voor cultuurpessimisme te zijn, volgens de paus, die zijn gehoor verzekerde dat „de wereld niet hoeft te wanhopen tegenover het huidige lijden staat wellicht een glorieuze toekomst. Als middel daartoe riep de paus op, met een ver wijzing naar de pas afgesloten Europese bisschoppensynode, tot een nieuw missionair elan. Hij besloot met een thema dat hem minstens zo dicht aan het hart ligt: de kritiek op het westers materialisme en zijn uitwassen. In scherpe bewoor dingen herinnerde de paus aan de .jammerklachten van hen die nog altijd van honger ster ven in een wereld van over vloed en verspilling, van hen die door de vele vormen van het huidige totalitarisme wor den overweldigd en gekweld". 1992 kan een bijzonder jaar worden voor ons onderwijs. Dan wordt namelijk herdacht dat 75 jaar geleden de zogehe ten Pacificatie werd gesloten, waarbij de financiële gelijk stelling tussen openbaar en bij zonder onderwijs tot stand kwam. Deze herdenking kan van gro te betekenis worden, omdat een aantal zaken die in 1917 werden geregeld, in 1992 op nieuw ter discussie zullen staan. Op 31 december 1913 werd in ons land een zogeheten Bevre digingscommissie ingesteld. Deze had als taak een einde te maken aan de toen eigenlijk al bijna 75 jaar durende school strijd. Het was vooral het werk van Cort van der Linden, pre mier van het extra-parlemen taire liberale kabinet, dat deze commissie er kwam. Alle par tijen waren er met prominente parlementariërs in vertegen woordigd: 14 leden, van elke fraktie de voorzitter en een onderwijsspecialist. Die moes ten trachten een compromis te vinden waardoor eindelijk de vrede kon worden getekend. Binnen alle politieke partijen wilde men zo langzamerhand van die schoolstrijd af. Er moest toch een oplossing te vinden zijn waarmee men in onze pluriforme minderheids samenleving in vrede zou kunnen leven. Het lukte. Op 11 maart 1916 kwam de commissie met haar werk gereed. Zij kwam onder meer met een ontwerp-grond- wetsartikel waarin de .finan ciële gelijkstelling van het bij zonder en het openbaar onder wijs ondubbelzinnig werd vastgesteld. Op één na alle le den van de commissie waren hiermee akkoord gegaan. Na een uitvoerige parlemen taire behandeling werd ten slotte op 1 december 1917 een gewijzigde Grondwet van kracht met een artikel, waarin het akkoord werd verwoord en dat momenteel nog exact zo luidt, het is thans artikel 23. Heb werd op één na met alge mene stemmen aangenomen. Sommige liberalen hebben nog wat geaarzeld; opmerkelijk was de zeer positieve steun die de sociaal-democraten onder leiding van Troelstra aan het ontwerp gaven. Compromis Het was maar al te duidelijk een compromis waar men het over eens was geworden. Met name de Anti-Revolutionairen en de Rooms-Katholieken hadden liever gewild dat hun adagium 'de vrije school (lees: de bijzondere school) voor heel de natie', meer tot uitdrukking was gekomen, namelijk in die zin, dat bijzonder onderwijs re gel, en openbaar onderwijs uit zondering werd. Er kwam echter naast de financiële ge lijkstelling eerder een kleine voorkeurspositie voor het openbaar onderwijs, omdat de overheid ervoor moest zorgen dat 'in elke gemeente van overheidswege voldoende openbaar algemeen vormend lager onderwijs werd gegeven in een genoegzaam aantal scholen'. Er volgt dan nog: 'Volgens bij de wet te stellen regels kan afwijking van deze bepaling worden toegelaten, mits tot het ontvangen van zo danig onderwijs gelegenheid wordt gegeven. En zo werden er nog meer compromissen gesloten, waar mee nog steeds wordt geleefd. Volgens velen 'in vrede', vol gens sommigen 'node', zij zou den ze wel willen open-bre ken. Het feit dat velen daar eigen lijk nog steeds zeer huiverig voor zijn tekent hoe belangrijk die Pacificatie, die Vrede van 1917, niet alleen voor ons on derwijsbestel, maar voor onze gehele samenleving is geweest. En het zal een goede zaak zijn daar in 1992, wanneer de Paci ficatie hopelijk zal worden herdacht, eens wat uitvoeriger bij stil te staan. Nieuwe discussie Zo'n herdenking kan ons ertoe brengen niet alleen dat toen gevonden compromis, dat zo lang heeft dienst gedaan, nog eens uitvoerig te beschouwen. Zij kan ons ook helpen door de uitgebreide discussies, die er toen gevoerd zijn, weer eens voor het voetlicht te halen. Niet alleen omdat het zulke interessante geschiedenissen zijn, maar ook omdat zij over allerlei zaken gingen, die ook nu weer volop in de belang stelling staan. Zo verscheen bijvoorbeeld on langs het rapport 'Raakvlak ken voor samenwerking' van de Adviescommissie Samen werkingsscholen. Daarin gaat het niet alleen over samen werkingsscholen, maar vooral ook over allerlei facetten van het openbaar onderwijs, de verhouding openbaar en bij zonder onderwijs, die ook in 1917 ter discussie stonden. Ook over de zogeheten verbijzon dering van het openbaar on derwijs, waarbij je bijna de on deugende vraag zou stellen: komt het adagium 'de vrije school voor heel de natie' nu vanuit een gans andere hoek naar voren? Dat kunnen tegen de achtergrond van de Pacifi catie van 1917 interessante dis cussies worden. Een andere ontwikkeling is de professionalisering van het be stuur van het bijzonder onder wijs, in verband met de schaalvergroting. Daarbij zal ongetwijfeld ook de positie van de ouders in het basis en het voortgezet onderwijs ter sprake komen. En het zal dan opnieuw goed zijn te weten, dat het ijveren voor die vrije, bijzondere school vooral als achtergrond had dat «velen in dat bijzondere onderwijs van mening waren dat dat onder wijs vooral een verantwoorde lijkheid van de ouders was. En, vraagt men zich af zal, nu Geen tranen n TERME r van agochte ar won te he de zich aan ,]loeterm> '*aor ver ïad mi: e woni s di en eerevee De rode vlag met hamer en sikkel is op Kerstdag precies om half zeven 's avonds door een groep sc ten van het dak van het Kremlin gehaald. In de plaats van wappert daar nu de wit-rood-blauwe vlag van Rusl De rode vlag was het symbool van de Sovjet-staat en vai Sovjet-macht. Sommigen betreuren dat die staat en macht nu is verdwenen. Die personen vindt men, parado: genoeg, in de eerste plaats in Washington. De Amerika; Ie minister van buitenlandse zaken James Baker, maar oud-presidentiële adviseurs zoals Zbigniew Brzezinski, s den niet bepaald te juichen toen duidelijk werd dat de da gebrac van Michail Gorbatsjov en de Sovjetunie waren geteld. HOEWEL de Sovjetunie voor de Amerikanen het 'rijk het kwaad' was, had Washington door de jaren heen toch vruchtbare werkrelatie met Moskou opgebouwd. De ont peningsakkoorden waren daarvan het meest spectacul bewijs. De handelsakkoorden, waardoor de VS elk jaar gigantische graanoverschotten aan de Sovjetunie kon vei pen, een andere. De Sovjetunie als supermacht stond gar voor stabiliteit in Europa en de wereld. De kaarten wi mooi verdeeld. Men wist waaraan zich te houden en hoe spel moest worden gespeeld. iif Maar dat mag niet doen vergeten dat de rode vlag 1 hamer en sikkel ook de vlag is van een partij, van een ii logie en van een wereldwijde ambitie was. Lenin had degelijk de bedoeling een wereldrevolutie op gang te 1 gen zodat uiteindelijk de rode vlag met hamer en sikke alle hoofdsteden van de wereld zou wapperen. Op het ei Jf van de jaren zeventig scheen dat revolutionaire projec QEBRAI een ver stadium van verwezenlijking. De rode vlag met - mer en sikkel was toen geplant in vele landen op alle continenten. Alle communistische partijen ter wereld n| jjA cheerden achter die vlag naar wat zij dachten een strale names toekomst te zijn. ONDER die vlag zijn deze eeuw onnoemelijke misdaden zijn len n I het pleegd, in de allereerste plaats in de Sovjetunie, het ee(gns socialistische land ter wereld. Het communisme heeft de igenzc ;erie ijn, h gezc enkel e gel volkingen van Rusland en de andere republieken tienta miljoenen levens gekost. De Goelag Archipel is een uiti ding van Lenin. Stalin moordde heel de boerenstand uit. joenen mensen werden uit hun huizen verjaagd. Hele vo ren, zoals de Kalmoeken, de Krim-Tataren of de Wo Duitsers, werden gedeporteerd naar de meest verre uitl ken van het Sovjet-rijk. Stalin sloot met Hitier het misdai pact waardoor de nazi-aanval tegen het Westen mogt werd gemaakt, de oorlogsbuit werd verdeeld' en onafhan utstel lijke staten werden zonder pardon door Stalin ingelijfd ;d tijde reeks kan verder worden ingevuld. Men mag toch niet geten dat de beschermheer van Gorbatsjov en zijn voorj ger in het Kremlin, Joeri Andropov, de uitvinder is vai 'dissidente krankzinnigheid', een ziekte waardoor mei met een niet-conforme mening in psychiatrische gevange klinieken werden gestopt. do ietnarr ie ha< Land amese iteld geval HOE het volk, dat onder het communistische juk lei daar zelf over dacht, heeft men sinds 1989 de val va „js Berlijnse Muur dagelijks kunnen vaststellen. 'Wij zijn volk', weerklonk het in de straten van Leipzig en Bei Die kreet werd gehoord en overgenomen in alle satelliet ten van de Sovjetunie in Midden-Europa en tenslotte ooi J|3] alle vijftien republieken van de oude Sovjetunie. 'Tl S GORBATSJOV kwam in grote mate tegemoet aan de sen van het Westen, maar de wensen van het volk zijn gens democratische normen nog altijd belangrijker da HAj desiderata van de hogere politiek. De Sovjetunie is dooc gaat i rode vlag van de communistische wereldrevolutie is ge e Ra; van tshof het ken. Bij het graf van de Sovjetunie passen geen tranen, ropa is eindelijk bevrijd. Hopelijk voorgoed. door KLAAS DE JONG de ouders (gelukkig) steeds mondiger worden, die verant woordelijkheid nu steeds meer door professionelen moeten worden overgenomen? Even eens een onderwerp een flinke discussie waard, als men door die Pacificatie-herdenking ook weer eens met het wezen van het bijzonder onderwijs zal worden geconfronteerd. Daar bij komt dan nog, dat er een gewijzigde Wet op de Mede zeggenschap momenteel in ontwerp bij de Tweede Kamer ligt, waarin ook de positie van de ouders ter sprake komt. Kortom: dezerzijds is de wens heel duidelijk. Laat men in 1992 die Pacificatie niet alleen herdenken, maar zich ook weer eens goed bezinnen op de inhoud ervan. Kantoor: Telefoon: Postadres: Westerpers bv (maakt deel uit Apothekersdijk 34, Leiden. 071 - 122 244 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk Telefoon 070-3190 933 Telefax 070-3906 717 Postadres: Postbus 9. 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur J Leune Adjunct-hoofdredacteur: J Timmers. Chef-redacteur: G.- J, Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808). L. van Koot. 144 046 of 071 - 144 047): R Kleijn (chef). M 4 048): K van Herpen (chef). F Buurman, Sport Leiden e o. (tel 071 - 144 049) K. van Kesteren Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190 815). A van Rijn (chef). W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Holstem, E Huisman. H Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij, R de Roo, drs. K Ver. Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834). G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piet Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel 070 - 3190 838)' M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. de E J Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H. Schneid Redactie-secretaresse (tel 070-3190 819) T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied. - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlarc t België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swiers, M van Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (ch leveld, D Hofland, P. Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs. D J van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A. Courant (Athene). R. Hasselerharm (Johannesburg). T Heard (Kaapstad), drs A. Heering (Rom B. van Huet (Parijs). M de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi), F Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs R Vunderink (Moskou) W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G van Wijland (Belgrado), F Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertat publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: M.de Cocq dat d< rbouw D-d JHAA R( onder aar ee eopgi verdie gaat ii ngen Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op ma. t/m vr. var 15.00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand j per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per maand j per kwartaal j per jaar j 27,00 79,80 312,65 28,20 82,80 318,65 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050 dracht ngege ür de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2