Zoektocht met vormgever ïaar eigenwijs antwoord d Vieuwe Botho Strauss over Duitse eenwording Leiden English Choir komt pas na pauze los KUNST/RTV Wethouder wist al in april van overschildering doek Newman Samenwerking AVRO, NCRV en KRO op Radio 3 Noorse prijs voor Jos Groenier Miserables ij leidóc (Bowuvnt VRIJDAG 20 DECEMBER 1991 fan Gogh-museum koopt )e Schuitenlossers' JSTERDAM Het Van Goghmuseum in Am- rdam heeft onlangs het schilderij 'De Schuiten- sers' van Jozef Israels aan zijn collectie toege- igd. Het doek is aangekocht met hulp van de icent van Gogh Stichting. Welk bedrag met de ikoop is gemoeid het museum niet zeggen. Is- i schilderde het tafereel van twee mannen die kleine boot lossen, aan het begin van deze iw. Een aquarel met soortgelijk motief van Is- ls bevindt zich in het Museum Mesdag. Vorig r ontving het Van Goghmuseum ook 'Boerenfa- je aan de maaltijd' van Israels uit 1882. Ver- nde dit schilderij nog vele kleuren, het doek 'De ïuitenlossers' behoort tot het latere werk van Is- ls die na 1890 steeds 'toniger' ging schilderen. AMSTERDAM De Am sterdamse wethouder me vrouw M. Baak (kunst) was al in april van dit jaar op de hoogte gesteld dat het schilderij 'Who's af raid of red, yellow and blue III' van Barnett Newman, door de Ameri kaanse restaurateur Gol- dreyer was overgeschil derd. voor kunst en cultuur, die de batteerde over de restauratie- affaire. Wethouder Blaak heeft in dezelfde maand de ge meente-advocaat gevraagd welke stappen ze moest onder nemen. De jurist adviseerde haar om het schilderij zo snel mogelijk naar Amsterdam te laten komen, zodat het kon worden onderzocht. Baak hield gisteravond vol dat die keuze juist was. Het raadslid Spit (CDA) sprak zijn verwondering uit over het feit dat Baak al in april juri disch advies had gevraagd. Een groot aantal raadsleden vond dat de wethouder in een veel eerder stadium de moge lijkheid van juridische claims had moeten onderzoeken. Het Groen-Links-raadslid Huls man vroeg zich bovendien af waarom de wethouder direc teur Beeren van het Stedelijk Museum niet had verboden om bij voortduring te zeggen dat de restauratie „goed en naar tevredenheid" was uitge voerd. Ze wist tenslotte al ge ruime tijd dat er iets mis was met de restauratie. Nu Beeren, zo betoogde ook het VVD- raadslid Spier, die uitlatingen heeft gedaan, is een juridische claim van de gemeente Am sterdam jegens Goldreyer ui terst zwak te noemen. De raadscommissie besloot dat het debat over de restauratie van het schilderij wordt voortgezet in de gemeenteraad. Een voor stel daartoe van het CDA- raadslid Spit werd door het merendeel van de raadsleden gesteund. „De eindbeoordeling van de restauratie", zo zei Spit, „be hoort in de raad thuis". Naast de raadsbehandeling komt er nog nader advies over de mo gelijkheden die de gemeente advocaat heeft bij het nemen van juridische stappen tegen Goldreyer. Ook moet nog dui delijkheid komen over de toe komst van het schilderij. Over die toekomst wordt tij dens de raadsbehandeling ver der gesproken. Het onderzoek van de restauratrice van het Stedelijk Museum naar de om keerbaarheid van de restaura tie is afgerond, zo vertelde Beeren de commissie gister avond. Het produkt, de alky- deverf, is in zeer brede termen besproken en het is de vraag, zo zei hij, of er magere of vette alkyde is gebruikt. „In het ene geval is de laag er gemakkelij ker af te halen dan in het an dere geval. Dat zoekt het Ge rechtelijk Laboratorium nu uit", aldus Beeren. Beeren bleef bij zijn eerder ge dane uitlating over de estheti sche waardering van het schil derij. „Er zijn genoeg zaken waarover ik mij niet tevreden toon, zoals de manier waarop Goldreyer zijn restauratiewerk heeft gedocumenteerd, maar mijn esthetische waardering voor het schilderij houd ik overeind". RISO KRAMER, WINNAAR DAVID ROËLLPRUS ses is rijwel Het strekt een n Eu- men- mu- laten bine- ri van a met kelijk ivaar- neter echo- iagin- l met hobo, door) nima' fheb- folk i. De achti- e het films rond r wil, n ge- /aria- eilige juiste Kramer, industrieel ontwerper, umentaire. NOS-televiaie. Ne- ind 3 om 20.25 uur. Vanavond. ANS PIËT LVERSUM Indus- eel ontwerper Friso amer (69), waarschijn- het meest bekend >r zijn Revoltstoel uit i3, ontving eerder deze ek in het Stedelijk Mu- m van Amsterdam de vid Roëllprijs voor zijn e oeuvre. Om de prijs- ïnaar op een aparte nier in het zonnetje te ten, neemt het Prins nhard Fonds, die de ierscheiding toekent, rlijks het initiatief tot laten maken van een umentaire over leven werk van de bekroon- kunstenaar. De NOS ngt dit werkstuk jaar- s op het scherm. jaar vormt geen uitzonde ren zo kan de kijker van- id kennis maken met een st praktisch denker, die ;ens de sprekers in dit por- „volstrekt origineel" en „ontwapenend intrigerend" wordt genoemd. Volgens zijn eigen zeggen ben je niet zo maar een industrieel vormge ver. Dat moet je eerst min of meer bewijzen aan de omge ving. Die 'gebruiker' komt overigens niet aan het woord. Samensteller en regisseur Agna Rudolph koos heel be wust alleen voor het verhaal van de ontwerper, maar laat voor het broodnodige even wicht ook mensen over Kra mers werk aan het woord „die goed kunnen beoordelen wel ke plaats hij precies inneemt in die wereld". Rietveld Feit is dat Friso Kramer tot de beste behoort die Nederland telt. Hij past gemakkelijk in het rijtje van Gerrit Rietveld en Piet Zwart. Dat wordt in de documentaire prachtig onder woorden gebracht door 'gezag hebbende' sprekers als profes sor Hans Dirken, hoogleraar industrieel ontwerpen aan de T.U. in Delft, professor Wim Crouwel, directeur van het Rotterdamse Museum Boy mans van Beuningen en de heer Ruvert Ophorst, commer cieel directeur van de Ahrend Groep, maar is door het pu bliek eigenlijk allang vastge steld. Had Friso Kramer er na melijk niets van gebakken, dan waren zijn ontwerpen nooit zo wijd en zijd verspreid. Het motto van de ontwerper is: 'verbetering van de kwali teit van het leven' en dat is in vrijwel al zijn werk terug te zien. De Revoltstoel, indertijd een revolutionair ontwerp om dat voor het eerst gebruik werd gemaakt van geperst en gebogen staal en kunststof voor rug en zitting, is daar een krachtig voorbeeld van. Ook op een ongelijke vloer blijft het zit-comfort voor honderd procent aanwezig. Tussen 1953 en 1978 werden er dan ook vele honderdduizenden van gemaakt. Professor Hans Dir ken: „Friso kiest altijd van de vanzelfsprekende oplossin gen... als je het achteraf ziet". Friso Kramer ontwierp niet alleen stoelen, maar ook een tekentafel (inmiddels een col lectors-item), straatlantaarns, een buiten-brievenbus voor de PTT, een (kunststof) servies, meubelsystemen en vele ande ren zaken. Commentaar Het interview met Friso Kra mer wordt visueel gelardeerd met wat oude beelden uit een Rijksvoorlichtingdienst-film en wat opnamen van een ten toonstelling van zijn werk in het Rotterdamse Boymans van Beuningen. Het beeld dat je na vijftig minuten overhoudt, is van een eenling, die waanzin nig kritisch en enorm eigen wijs is. Hij probeert op de eer ste plaats de gebruiker een plezier te doen en je kunt hem maar beter niet met marke tingmanagers in een kamer zetten. Friso: „Marketing-des- kundigheid is voor mij waar deloos, want ik kan eigenlijk niet ontwerpen. Ik verbruik enorme rollen schetspapier omdat ik steeds weer opnieuw moet beginnen". „Hij probeert altijd een eigen wijs antwoord te geven op een aan hem voorgelegd pro bleem", laat één van de onder vraagden weten. En dat ant woord zoekt Friso Kramer al lang niet meer alleen in het ontwerpen van gebruiksvoor werpen. Het laatste deel van de documentaire gaat geheel op aan zijn utopie. Zijn oplos sing om de kwaliteit van het leven te verbeteren, zou zijn om alle vervoer van goederen en personen onder de grond te stoppen. Op die manier is er bij voorbeeld weer ruimte voor wilde herten in de voor tuin. In hoeverre het om een echte utopie gaat is de vraag. In Japan schijnen ze zijn al ja ren geleden bedachte oplossing voor een leefbaar landschap Friso Kramer: waanzinnig kritisch en enorm eigenwijs. HILVERSUM AVRO, KRO en NCRV gaan na de jaarwisseling in de pro grammering op Radio 3 nauw samenwerken. Zo nauw zelfs dat de grenzen tussen de omroepen weg vallen. Onder de naam Station 3 zal één team voor één programmering zorg dragen. Dat hebben de omroepen gisteren be kendgemaakt. Horizontale programmering is het belangrijkste kenmerk. Op zaterdag, zondag en maandag zijn zoveel mogelijk dezelfde presentatoren op vaste tijdstip pen met dezelfde programma's te horen. In eerste instantie wordt gemikt op een luisterpu bliek van achttien tot vijfen twintig jaar. Voor deze doel groep moet Station 3 de uit straling van niveau hebben; herkenbaar aan muziek, pre sentatie en gesproken woord. Station 3 wil daarbij niet meer van hetzelfde bieden, maar met een duidelijke muziek keuze een nationale popzender vestigen. inmiddels op te volgen. Agna vele jaren over. Zonder dat Rudolph, die drie maanden plan zou deze film ook nutte- Zendermanager met het werkstuk is bezig ge- loos zijn geweest. Maar omdat weest: „Dat toekomstbeeld het voorlopig nog om een uto- vindt hij echt waanzinnig be- pie gaat, heb ik dat deel om- langrijk. Daar denkt hij echt al lijst met een blauwe rand". et stei I Fon< erd oi taalpi ;eg de; aaide ertalii de Loi m reei0 Koolschijn en Mieke de Groote in het Priis ide bedrijf van 'Slotkoor'. Ie beic aal du I dezel rertaali pronkf) I FOTO: PAN SOK Het Nationale Toneel: 'Slotkoor' van Botho Strausa. Vertaling: Nelleke van Maaren. Regie: Hana Croiaet. Decor: Santiago del Corral. Licht: Reinier Tweebeeke. Muziek: o.a. Beethoven, Bach. Met o.a. Hugo Koolechijn, Wim van den Heuvel, Pauline van Rhenen en Joeèe Ruiter. Koninklijke Schouwburg, giater- avond, herhalingen en toernee t/m 8 De titel van het nieuwste stuk van de Duitse schrijver Botho Strauss, 'Slotkoor', refereert natuurlijk aan Het slotkoor, dat in Beethovens negende symfonie. Menigeen kent dat als 'Alle Menschen werden Brüder'. Het Nationale Toneel speelt het toneelstuk, dat gaat over de Duitse eenwording. Botho Strauss schrijft nóóit well-made plays. Hij doet grondige research en vat the ma's samen in scènes die sket ches zouden kunnen zijn. Het toneel van Botho Strauss vindt plaats op ontmoetingsplekken, waar mensen elkaar schijn baar toevallig tegen het lijf lo pen. 'Slotkoor' bestaat uit drie bedrijven. Het eerste is sta tisch, er wordt een foto geno- koor, een Duits koor. De graaf neemt de tijd: 'Ik foto grafeer jullie net zo lang tot jullie één gezicht zijn. een enkel wezen, met een vol strekt nieuw gezicht'. Als dat is gelukt, als de fotograaf weg is, heft het koor het slot van de Matthaus Passion aan. In het tweede bedrijf valt een ar chitect toevallig de badkamer van zijn opdrachtgeefster bin nen en treft haar onder de douche aan. Hij is op slag ver liefd, maar kan die verliefd heid op een feestje dat volgt, niet wederzijds maken. Hij pleegt zelfmoord, in de hal, waarin de scène plaatsvindt. In het laatste bedrijf bevinden de personages zich in een mo dern café. Daar ziet het pu bliek twee vrouwen die zich vast hebben geklampt aan het verleden en een Oostduits echtpaar dat zojuist in het Westen is gearriveerd. Oud en nieuw trachten een te worden. In een lange monoloog daagt een vrouw die vasthoudt aan het verleden de Duitse adelaar uit haar te verslinden. 'Slot koor' is zo'n stuk, waarvan de portee zich wel op het eerste gezicht openbaart, maar nog niet te doorgronden is. Strauss haalt symboliek uit mytholo gie, citeert Darwin en baseert de monologen op de gedachten van Heidegger en anderen. In alle drukte op het toneel klinkt meermalen de kreet 'Duitsland', als een bezwering of een roep om hernieuwde grootsheid. Het decor van San tiago del Corral is vooral in het laatste bedrijf prachtig, zwarte tegels met een rode ne- onbaan, een echt modern café. De acteurs en actrices van Het Nationale Toneel geven de moderne Duitser prima vorm. En regisseur Hans Croiset is niet in de Botho Strauss-val- kuil gestapt, hij heeft zich niet uitgeleefd op vondsten, de tekst is al moeilijk genoeg. Want wat kunnen wij begrij pen van de nieuwe Duitse volksaard, uit deze studieuze confrontatie van Strauss, de intellectueel? Wat bedoelt die vrouw in de slotmonoloog met 'Woud... woud... woud'? Moet het publiek eerst pagina's le zen om een theaterstuk te kunnen begrijpen? Volgens de schrijver gaat het daar niet om. Hij zegt, dat 'Slotkoor' over 'het oog en het ogenblik, dat men niet verwachten, niet zien kan' gaat. Begrijpt u? Het nieuwe team bestaat uit vaste- en freelance medewer kers die tot nu toe bij de af zonderlijke omroepen aan Ra dio 3 meewerkten. Het over grote deel van de huidige me dewerkers is terug te vinden. Enkele van hen, bij voorbeeld AVRO's Meta de Vries, niet. Het station zal worden geleid door een nog te benoemen zendermanager. De samen werking wordt door de drie omroepen gezien als een om mekeer. Fred van de Graaf, chef Radio 3 van de NCRV, sprak in dit verband van een „historische gebeurtenis". Het zijn juist drie van de oudste zuilen die het lukt om inten sief samen te werken. Volgens Jan Steeman, chef Radio 3 bij de AVRO, wordt het nieuwe station een alter natief voor alle commerciële, voor-de-hand-liggende mu ziekzenders. Station 3 wil kan sen bieden aan vernieuwing, nieuwe muziek, trends en ar tiesten. Het gezamenlijke programma wordt 's ochtends om zes, dan wel om zeven uur, geopend met 'Wakker', gepresenteerd door Aldith Hunkar. Om acht uur volgt 'Popsjop' met Peter Plaisier. Jeanne Kooymans presenteert tussen tien en twaalf uur 'Dolce Vita'. De middag wordt gevuld door Pe ter van Bruggen met 'EEH...', Hans Schiffers met 'Popparaz- zi', Sjors Frölich met Paper clip' en Bas Westerweel met 'Basta'. De afleveringen van 'De Avondspits' op zaterdag en maandag worden gehand haafd. Op zondag gaat Jeroen Kosterman in 'Het steenen tijdperk' terug in de tijd. Disco-muziek Het avondprogramma biedt om zeven uur het life style- magazine 'Forza-Radio'. Het programma gaat afwisselend in op uitgaan en vrije tijd (za terdag), liefde, sex en emoties (zondag) en actualiteiten (maandag). De presentatie is in handen van Niek Montanus. Tussen acht en tien biedt Sta tion 3 op zaterdag disco-mu- ziek in 'For those who like to groove' met Robin Albers. Op zondag presenteert Marc Sta kenburg levende popmuziek en cabaret in 'Leiasekade- Live' en op maandag laat pre sentator Harjo Thijs heden daagse gospelmuziek horen. Het gezamenlijke programma wordt 's avonds om tien uur afgesloten door Bas Wester weel met 'Rock City', en een uur 'Liefdeslijn'. Het program ma over liefde, romantiek en andere problemen wordt ge presenteerd door Hellen Kabel en Bert Rademaker. Bas Westerweel presenteert 's middags vonds Station 3 af met 'Rock City'. i' en sluit 's a- FOTO: AVRO raatmeubilair Triënnale Va 5' dat bij el da betre [j, hi ker ni e ertalii laatstg ïri iisschie ged r haie de zi 11 BOl notei 7 noteLei Tevei ;e uitg r toegi l toei t stree nks elpagiriei ITERDAM Op de nale van Milaan is Ne- and aanwezig met een ex- ie over het straatmeubi- van de PTT. De driejaar- internationale tentoon- ïng over vormgeving en itectuur wordt van 6 fe- •i tot 3 mei voor de acht- le keer gehouden, listorie van het straatmeu- van de Koninklijke PTT erland N.V. gaat terug tot begin van deze eeuw. Di- stromingen in de archi- rnr als de Amsterdamse en het Nieuwe Bouwen ;n tot uitdrukking in de 'erpen voor onder meer fooncellen en brievenbus- Op de Triënnale is de irante telefooncel uit te zien in zijn oorspron- ;e staat. De cel wordt, in [epaste vorm, nog steeds likt. Ook zijn moderne jer, de glazen driehoek- ooncel, wordt getoond. 'Ier zijn er historische ob- in uit de collectie van het Postmuseum en recente 'erpen voor brievenbussen n experimenteel postwa- je te zien. ADVERTENTIE fPa spa: heÉ jk< na ui Christmas Carol Concert door het Leiden English Choir en het Leiden English Chamber Orchestra, o.l.v. Wim van Meeuwen. Gehoord op 19 december in de Evangelisch Luther se Kerk in Leiden. Nog te horen vandaag in de Gereformeerde Kerk 't Kruispunt in Voorschoten en mor gen in de Dorpskerk van Wassenaar (steeds 20.15 uur) Als we nou voortaan eens be ginnen met de koffie. Dan kan uit dat genoeglijk samenzijn het concert als vanzelf voort vloeien. Maar al te vaak ko men amateurkoren en -orkes ten pas na de pauze los, en het Leiden English Choir vormde daar gisteravond geen uitzon dering op: in de veertien ca rols van voor de koffie viel aanzienlijk minder te genieten dan in de elf daarna. Het Leiden English Choir be staat uit studenten en mede werkers van de vakgroep En gels aan de Leidse Universi teit. Het koor heeft een wat onevenwichtige samenstelling (zo staan er 18 sopranen tegen over 6 tenoren), maar het ge heel klinkt toch redelijk in ba- Met de carols werd zorgvuldig omgesprongen. Dat uitte zich in verzorgde zang en nauw keurige ritmes (behalve in de polyfonie: in Purcells Magnifi cat stond men te vaak op el kaar te wachten). Maar aan vankelijk was het allemaal zo schools en tam, dat het onze kere inzetten regende en de dynamische verschillen uiterst beperkt bleven. Nou wilde het publiek ook niet echt meewerken, want wat de minstens driehonderd- vijftig toehoorders bij de ge heide meezingers te berde brachten mocht geen naam hebben. Ook het orkest zat aanvankelijk in stilte te luiste ren: pas na acht carols kon men gaan blazen, strijken, rof felen en tokkelen. Het ensem ble bevat veel goede instru mentalisten (bijvooTbeeld op hoorn en harp), maar aan de vaak onzuivere inzetten was te horen dat het hier om een ge legenheidsorkest gaat. De lichtpuntjes waren vóór de pauze nog dun gezaaid ('O Kindeke Klein', in een intrige rende zetting van Julius Rönt gen, en het Spaanse 'Fum, fum, fum', waar het dansante karakter van de carols einde lijk eens goed werd uitgebuit), maar ernó viel het licht in rui mere banen binnen. Intiem zingende sopranen in de pro cessiezang direkt na de pauze, een goede harpiste, een echt mooi 'Here we come a-wassai- ling' met instrumenten en koor in volkomen evenwicht, een goede tenorsolo in 'A spot less Rose', een héle goede te norsolo in 'London Waits' CIRCUSTHEATER Scheveningen Dagelijks 20.00 uur Eerste Kerstdag 14-00 uur Tweede Kerstdag 14-00 en 20.00 uur 's maandags en 31 dec. geen voorstelling; zondags matinee 14.00 uur Reserveren: 070-355 88 00 AMSTERDAM De Utrechtse regisseur Jos Groenier heeft in Noor wegen de prijs voor „bui tengewoon schitterende toneelprestaties" in het seizoen 1990/'91 gekregen. De Vereniging van Noorse Theaterdirekties kent de prijs aan Groenier toe voor zijn re gie van 'Sezuan' in Lapland. De prijs ter waarde van 15.000 Noorse kronen (ongeveer 6.000 gulden) wordt begin 1992 in Oslo uitgereikt. De jury prijst in haar rapport het vermogen, de wil en de moed om een ge waagd project als 'Sezuan' te ondernemen. De produktie is een groots opgezette buiten- voorstelling naar Bertolt Brechts 'De Goede Mens van Sezuan'. Samen met drama turg Hans de Wolf heeft Groe nier in de wintermaanden in de open lucht gewerkt aan de produktie. Vier Noorse thea tergezelschappen nemen deel aan de voorstelling, die voor het eerst in maart 1991 bij 38 graden onder nul op de toen dra van Noors Lapland is op gevoerd. De ijsproduktie is compleet van ijs en sneeuw wordt steeds onderbroken opgetrokken. De jury noemt door enkele maanden pauzes, de voorbereiding en de uitvoe- maar zal de komende twee ring onder zulke extreme jaar doorgaan. De set heeft een weersomstandigheden „in- doorsnee van zestig meter en drukwekkend". ADVERTENTIE «wvwwvwvwwwvvwvx DILIGENTIA WENST U PRETTIGE FEESTDAGEN j Kerst- en Nieuwjaarsprogramma 26 dec DANIEL WAYENBERG, 14 30 uur piano Franck Prélude, choral e fugue - Ravel Sonatine. Valses nobles et sentimentales Liszt Sonate in bkl 29 dec ROBERT HOLL, RUDOLF JANSEN, Schumann Liederkreis. Dichterliebe IVO JANSSEN, RESERVEREN: Kassa 070 - 365 18 51

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 9