Bollen vak kwart eeuw geleden op z n kop door bloemenveiling IN EN OM OE KAS Samenmerking Barenbrug Veilingprijs radijs dit jaar beter dan vorig seizoen Eeid&zQowumt LAND EN TUINBOUW/FILM 15 1991: Zeer goed jaar voor glastuinbouw Puberaal duivelt je en een monsterfamilie De zoete kerstkinderen van Hollywood DE BESTE FILM (7 OSCARS) VAN 1991 KEVIN COSTNER HELP HELPEN .m.v. is m.m. chtmis dec.: i .m.v. 30 u. H er: za. e\ sam 30 u. H 16 u. dec.: t kinc mis mi dec.: 1 >1 dec. et sai 0 u. Eu| inzang, iet gen ÏC.: 19 lec.: 19 l.v. jeiie] u. pi. n (Ned.); dagri jem. kc kindje or ,,Roljo] jch. mi er: za. dec.: iviering; u. kei King' 10*30 dec.: u.; zo. 10.45 19 u. ïchtmi: loogmi )ogmis. E RIJNI lec tri 22 d< 19 u. 21 u. 23.30 u enkoor; Hoogi i. kindji is; do. riering Dofding mis m 0 u. wo g; di. i; wo. Is; do. met zan rk: za. c.: 10 20 u. n 22.30 is Idup' VRIJDAG 20 DECEMBER 1991 i Het hoge prijseniveau van met name de glasgroenten in het fruit heeft in no vember van dit jaar voor grote omzetten gezorgd op de Nederlandse veilingen. In totaal werd die maand >p veilingniveau voor on geveer 218 miljoen gulden omgezet tegen 190 miljoen in november van het vo rig jaar. n De Nederlandse groenten die onder glas geteeld worden, zo als komkommers, paprika's en 1 tomaten, waren zeer in trek bij de buitenlandse afnemers. Het prijsniveau bij vollegronds- groenten was in november wisselend. Spruiten en bloem kool waren goed aan de prijs, terwijl peen en kool laag ge prijsd waren. Het hardfruit Js (appelen en peren) is dit sei zoen in Europa schaars en daardoor duur. de maand november wordt •aditioneel het seizoen voor meeste produkten, die on- glas worden geteeld (ex clusief sla) afgesloten. In deze maand bleven de tomaten ;oed aan de prijs, terwijl de comkommers, paprika's en au- aergines door de grote aan- i voer, goedkoper waren dan in november 1991. Overigens was njde i n|der toen (1990) het gemiddelde prijsniveau hoog. Als we de voorlopige balans over 1991 opmaken blijkt dat de telers van glasgroenten, fi nancieel gezien, een zeer goed jaar hebben gehad. Voor vrij wel alle belangrijke produkten steeg zowel de aanvoer als de gemiddelde prijs op de veiling, zodat hoge omzetcijfers geno teerd konen worden. Voor de telers van radijs (omzet +23 procent), tomaten (+13 pro cent) en paprika's (+29 pro cent) kunnen we terug kijken op een succesvol seizoen. De gemiddelde veilingprijs voor komkommers behoefde bij een 10 procent grotere aanvoer maar 1 cent in te leveren op de prijs van vorig jaar. Alleen de prijsvorming op de veiling van aubergines bleef in 1991 achter bij die van het vorige jaar. Niet alleen de telers zijn ge baat bij hoge prijzen, ook de handel heeft geprofiteerd. De Nederlandse export van glas groenten dit jaar (tot en met november) uitgekomen op bij na 1,2 miljoen (+6 procent) ton tegen 1,1 min. ton in 1990. Duitsland, Oostenrijk, V.S., Zweden, Spanje, Italië en Po len waren de grootste groei markten. De uitvoer naar Frankrijk en Engeland daalde enigszins. (De auteur is medewerker van het Produktschap voor Groen ten en Fruit). Vijfentwintig jaar geleden stond het bollenvak op z'n kop. Nou was dat niks bij zonders, want zoiets ge beurde om de haverklap, maar dit keer was de re den wel bijzonder. Het vak, of liever de bloem bollenveiling HBG, ging zich met bloemenveiling op poten te zetten en was dus bij de beesten af. De concurrent in eigen huis halen, want hoe je het ook wendde of keerde, bloe men waren de concurren ten van bollen. Toch werd de veiling opge richt. Ongeveer tegelijk met het bloemen-exportbedrijf Sie- rex bv, eveneens een dochter van de veiling. De veiling had daarmee klanten vlakbij huis en dat is natuurlijk een stevige start. Maar, de bloemenveiling is allang ter ziele. Het bloe men-exportbedrijf echter niet. Integendeel, want nu, 25 jaar later kan worden vastgesteld dat Sierex bv met een jaarom zet van ongeveer vijftig mil joen gulden tot de grote bloe- menjongens behoort. Per dag worden in een grote hal in Lisse zo'n honderdduizend bossen bloemen verwerkt en bijna honderd procent daarvan gaat over de landsgrenzen. Vooral naar Duitsland, maar ook naar Frankrijk, Belgie, Zwitserland en Oostenrijk. En een klein beetje Engeland, maar men ziet toch mogelijk heden om ook de export naar de andere kant van de Noord zee op termijn uit te breiden. Sierex is dus succesvol, maar de bloemenveiling die in 1966 in Lisse werd geopend was dat geenszins. Overigens was het op poten zetten van die veiling het beantwoorden van de vraag van veel kwekers. Steeds meer kwekers in de bollenstreek gingen er in de wintermaanden namelijk toe over om bollen af te broeien (dus de bloemen te kweken) en daarvoor zocht men een ei gen en vrij afzetkanaal. Het besluit van HBG om daar op in te haken zou met name bij de bloembollenexport een storm van protesten opleve ren, omdat gevreesd werd dat het de concurrentiepositie van de bloembollenexporteurs in het buitenland zou ondermij nen. Het kwam zelfs tot een 'kopersstaking' tegen het In- en Verkoopbureau van H.B.G. Ook de georganiseerde bloe menveilingen trokken fel van leer. Alleen was de tegenstand van de laatste groep verklaar baar, want ze kregen er een concurrent bij. Bovendien pre senteerde de nieuwe veiling zich als een vrije bloemenvei ling, daarmee aangevend, dat men kennelijk niet van plan was om zich aan bindende re gels als veilplicht en dergelijke te onderwerpen. Waarschijn lijk heeft menige bestuurder in die tijd 's nachts onrustig in de sponde liggen woelen, want van alle kanten werd men aangevallen. Vooral wat be treft die vrijheid, want ieder een was juist duidelijk bezig om monopolie-posities te ver werven. Heel wat vager waren de beweegredenen die de Bond van Bloembollenhande laren hanteerde bij haar felle afwijzing van de HBG-plan- nen. Uit de vele artikelen die destijds in de vakpers over deze kwestie verschenen en die overigens de indruk wekken, dat betrokken partij en alleen via de media met el kaar discussieerden zijn in elk geval nergens steekhou dende argumenten te vinden. Wel valt uit een artikel in 'Kwekerij en Handel' af te lei den, dat de Bond de mening was toegedaan, dat door het veilen van bloemen de ver houdingen in het bloembollen vak wezenlijk verstoord zou den worden, vooral in de psy chologische sfeer. Ook meende de Bond, dat het veilen van bloemen door een bollenvei- ling midden in de streek in het buitenland een vreemde en ongunstige indruk zou maken. Conclusie De redactie van Kwekerij en Handel kwam in het bewuste artikel tot de conclusie, dat de verontrusting van de Bond niet meer was dan een vrees Rode tulpjes voor de Kerst. voor verontrusting in het bui tenland en dat het in dat ka der verstandig zou zijn die re actie dan eerst maar eens af te wachten en zeker niet te schreeuwen voor men gesla gen werd. Meer begrip toonde het artikel voor de „psycholo gische sfeer", wat daar dan ook onder verstaan moge wor den. Gesteld werd, dat de be trokken partijen daar niet licht over heen mochten stap pen. „Wie enigszins in de han del thuis is, aldus Kwekerij en Handel, weet hoe die sfeer zich doet gelden op beurzen, op veilingen en bij transacties. In dat opzicht beleven wij elk jaar weer de wonderlijkste dingen.Die psychologische sfeer kan geschapen worden door geruchten en stemmin gen, maar ze kan ook (en dat is een heel wat beter funda ment) geschapen worden door een voor allen duidelijke ont wikkeling. Nu zien wij (lees: HBG-red.) die ontwikkeling volkomen klaar zich bewegen in de richting van de vrij heid...", aldus het citaat, waar in verder nog wordt gesteld dat vrijheid de boventoon moet voeren. „Net zo min als dit bij de bollen het geval is, bestaat er bij de bloemen enige verplichting, enige binding. Zelfs de leden van HBG kun nen veilen waar ze willen, de bollen, en straks ook de bloe men. En wij menen, dat deze ontwikkeling beter past in de "psychologische sfeer" van vandaag de dag dan de vrij heid te dwingen in het keurs lijf van reglementen....". Duidelijk was, dat de ware oorzaak moest worden gezocht in de (vermeende) tegenstel lingen tussen bloembollen en bolbloemen. Een idee dat ove rigens vandaag de dag ook nog wel eens de kop op steekt, want nog altijd zijn er tegen standers van het grootschalig exporteren van broeibollen omdat die elders tot bloem worden geteeld en dus de af zetmarkt van bloemen becon curreert, terwijl als er anders om veel bolbloemen de grens FOTO: PR overgaan, in het buitenland wellicht minder vraag naar broeibollen kan ontstaan om dat de markt al zwaar met bloemen wordt overladen. Het verhaal van de kip en het ei dus. Meer en meer zijn alle partijen ervan doordrongen, dat bolbloemen en bloembol len in eikaars verlengde lig gen. Elkaar op de afzetmarkt kunnen ondersteunen en voor elkaar reclame kunnen ma ken. Dat dit zo is, daar is men royaal achter. Ter ziele Dank zij markt-onderzoeken en de analyses daarvan. Niet dank zij de nieuwe bloemen veiling in Lisse. Deze ging na melijk wegens een snel dalen de omzet spoedig ter ziele. Wat bleef is het bloemen-exportbe drijf Sierex b.v., dat is uitge groeid tot een toonaangevend bedrijf en cijfers op de statis tieken laat aantekenen die menig bedrijf in zowel de bloembollen-als bloemisterij- sector niet zouden misstaan. imet Noordiers bedrijf De Nederlandse plan ten vere- lelingsgroep Barenbrug, waar- n Unilever een meerderheids belang van 60 procent heeft, J»aat nauw samenwerken met iet Northern Irish Horticultu ral and Plant Breeding Sta- ;ion. De samenwerking met lit kweekstation betreft de se- ectie van voedergras-rassen in ioord-Ierland. Voor de gras- zaadgroep vormt dit een waar devolle aanvulling voor de kweekprogramma's in Neder land, Frankrijk en Nieuw-Zee- land, zo blijkt uit een medede ling van Unilever. Barenbrug verwacht met de in Noord-Ier- land geproduceerde rassen een belangrijke omzetgroei te be reiken, met name in Groot- Brittannië. Radijs werd dit jaar beter betaald dan vorig jaar. De doorsnee veilingprijs van hele bosjes is tot en met november uitgekomen op 62 cent per bosje, tegen 49 cent in 1990 en 51 cent in 1989. De veilingprijs voor halve bosjes bleef onver anderd op ruim 40 ct. Voor zakjes werd met 38 cent wel weer meer be taald dan in de twee voor gaande jaren. De totale export was evenals het aanbod vrijwel even groot als in de voorgaande jaren. Duitsland nam wat meer af, maar naar Engeland, Frank rijk en België is minder uitge voerd. Hiermee vertoont de radijsexport hetzelfde beeld als van zoveel andere groenten. Alleen bleef de groei naar Duitsland beperkt. Een grQte toename vertoonde de export naar Italië, terwijl Spanje dit jaar ook meer Nederlandse ra dijs heeft opgenomen. In de eerste maanden van het jaar was de aanvoer groot. Vooral in januari had dit een negatieve uitwerking op het prijspeil. Dat bleef toen steken op nog geen 70 cent per heel bosje. De goede gemiddelde jaarprijs is gemaakt in de be langrijke aanvoermaanden maart, april en mei. Vooral in maart werd de radijs bij een gematigd aanbod goed betaald, gemiddeld zelfs bijna een gul den voor een heel bosje. In juni zakte de prijs wat weg, maar in juli was er weer spra ke van een duidelijke ople ving. In augustus zakte de prijs tot onder de 40 cent, in okto ber liep deze weer op naar bij na twee kwartjes. In novem ber stond de veilingklok stil bij gemiddeld 85 ct. Radijs is een sterk geprogram meerde en ook specialistische teelt. Dat blijkt uit het beeld van de veilingaanvoer in de afgelopen jaren. Over het hele jaar gezien ligt het aanbod na melijk al een aantal jaren ach tereen op vrijwel hetzelfde ni veau. Tot eind november kwa men er dit jaar, evenals in 1989 en 1990, ruim 130 miljoen hele bosjes voor de klok. Het aanbod van halve bosjes is met ca. 1.8 min. stuks zeer be perkt. De veilingaanvoer van zakjes (a 125 gram) is dit jaar tot en met november met ca. 25 min. stuks wel zo'n vijftien procent achtergebleven bij vo rig jaar, maar ligt op ongeveer hetzelfde niveau als in 1989. 1., 22.3f o. 25 di 10.30 U dec. Hemst« 23 u. to. 25 dei 1 lo'u. Ds id. R. 9.30 u R. Sta .15 u. S.C Ds. J. H. Di. 24 d A. M >c. 10 u. rpscentri ■ing, Gez. i. Kerstot a Fide, en 18.30 Woubruc V. H. van Ommeri rk). Ned. Drs. M. De Wijk' - Herv. Gèei J. B. Cats ,l, irkus, Br dec. 22 dienst I u. Kand. 9 u. Ds. Do. 26 igschool Bnzan^ 9.30 u. ooi! 9 w"! S 'DROP DEAD FREDen THE ADDAMS FAMIL Y' 10 u. D Zijllaank -t. Zijlstra, ior, Rijns! M. A. H Messiaski v.d. Wo (ievietkei dec. 10 i )i. 24 dec/jnd-sterrretje Alison Porter als een zwerfstertje met Shirley Temple-trekjes wapent zich tegen teqen een koude douche, i-de Jong i. Visser, i. 10.30 i Di. 24 dtj'( F. H. Fo c. 19.30 l e, In de E lerv. Ger W. J. J. sel; 18.31 Durg). Di Ier. 9Kerk e). Wo. 2 LIDO/STUDIO LEIDEN: 'Drop dead Fred' met Rik Mayall, Phoebe Catea en Maraha Mason. Scenario: Carlos Davis en Anthony Fingleton. Regie: Ate de Jong. LIDO/STUDIO LEIDEN: 'The Addams family' met Angelica Huston, Raul Julia en Christopher Lloyd. Regie: barry Sonnenfeld. Ate de Jongs tweede Holly- wood-film, 'Drop dead Fred' heeft een aardig uitgangspunt, maar als groot nadeel dat wan neer de kaarten eenmaal ge schud zijn de voorspelbaarheid toeslaat en dat de toon wat zweeft tussen zwarte komedie, satire en grove slapstick. Je weet nooit helemóél wat je er" aan hebt. Dat uitgansgpunt is het vol gende: een jonge vrouw zit in de problemen (man weg; ze laat de boot van haar vriendin zinken) en herinnert zich dan de redder uit haar jeugd: 'Drop Dead Fred', de imaginaire kruising tussen een harlekijn en een duiveltje dat de dingen deed die zij eigenlijk wilde doen, maar niet durfde, terwijl alleen zij hem kan zien. Haar jeugd werd vergald door een uiterst dominante moeder, die haar vader al de laan had uit gewerkt en haar dochter bijna smoort in het kille keurslijf van wat moet en wat niet mag. En dan is er Fred om voor haar tegen de schenen van de wereld schoppen. „Heb ik niet gedaan, dat deed Fred". Fred als redder in de nood van een puber. Fred mag wéér opduiken, nu, en in de herinneringen aan vroeger. Het meisje is veran derd, hij niet. Hij peutert nog altijd in z'n neus en mikt de pulk in de kopjes van de oude ren. Hij kijkt onder vrouwen rokken, smeert poep op het ta pijt, en bakt met haar de sme rigste moddertaarten. Het is een soort ongein dat op den duur irriteert. Regisseur Ate de Jong probeert het af en toe wat subtieler te maken maar is daar niet consequent in en uit eindelijk doen de goede bedoe lingen over jeugd, aanpassing en vrijheid je toch te weinig. De film staat of valt met hoofdrolspeler Rik Mayall, maar van hem moet je blijk baar houden. Hij heeft veel volgelingen in zijn geboorte land Engeland, vooral door zijn tv-serie 'The young ones'. Maar voor mij is hij te hard handig leuk en mist warmte. Dat van bedoelingen die te kortschieten geldt ook voor 'The Addams family', geba seerd op een tv-serie die op zijn beurt naam en inspiratie uit het werk van de macabere cartoon-tekenaar Chas Ad dams haalde. Addams publi ceerde zijn werk in de New Yorker, overleed in '88, maar zijn langharige, zwarte, heks achtige vrouwen en zijn bizar re grappen (een skiër is een boom gepaseerd, je ziet zijn spoor aan weerzijden van de stam lopen) bleven. We heb ben ooit de familie van Her man Munster op tv en in de bioscoop gehad, de Addamsen zijn van hetzelfde laken een pak. Alleen wat zwarter. Hoofdrolspelers Angelica Hus ton (exact het type van de vrouw in de Addams-tekenin- gen trouwens) en Raul Julia glimlachen elkaar aanminnig toe: „Ik wens je veel ellende vandaag" „Ja schat, ik jou ook". De omgekeerde wereld dus, want ellende is hun leven. Vandaar een huishouden met speelgoedguillotines, electri- sche stoelen, een loslopende hand, en meer macaber moois. Het is even leuk, maar het verhaaltje is zo dun dat de draad onderweg al snel knapt. Mooie opmerking van moeder Angelica tegen haar telg aan tafel: „Kom kind, ga's met je eten spelen". CURLY SUE'en ALL I WANT FOR CHRISTMAS' IE IDO/STUDIO LEIDEN EN EUROCI- ~!MA ALPHEN: 'Curly Sue' met Jim lelushi, Allison Porter en Kelly ynch. Regie: John Hughes. \STA DEN HAAG: 'All I want for Ihristmas' met Harley Jane Kozak, «mey Sheridan en Thora Birch. Re- i: Robert Lieberman. let lijkt erop dat Hollywood iard op de weg terug is naar et tijdperk van Shirley Tem- le. Nu heeft de Amerikaanse 0 ilmindustrie nooit enige 1 chroom getoond in combina- ies van sentiment, commerci- liteit en jeugd, maar sinds het igantische wereldsucces van tome Alone' is het kind in de nog opportuner. Home lone-bedenker John Hughes, i Dm toch al een handige gladjanus als het gaat om het bespelen van een jeugdig publiek ('The breakfast club', 'Pretty in pink') ging rechtstreeks door voor nóg een hoofdprijs met 'Curly Sue'. Het verhaal van een krulharig weesmeisje dat met een onduidelijke zwerver langs de straten van de kei harde Amerikaanse samenle ving probeert te overleven via allerlei trucs. Hij laat zich zo genaamd aanrijden door au to's, zij doet zich als zijn zielige dochtertje voor, en beiden ko pen van de schadeloosstelling hun volgende maaltijd. Ze lopen tegen een advocate aan die zich als een harde tan te naar de top van het kantoor waar zij werkt probeert te werken: 'O mevrouw, uw man wil bij u weg? Dan zullen we hem even het yel over de neus halen, leegplunderen en ka potmaken". Dat kreng blijkt opeens een wel zéér week hart te hebben wanneer ze twee maal tegen de zwerver (John Belushi) aanrijdt en hem en zijn 'dochtertje' (dat haar naam ontleent aan de Three Stooges) onmiddellijk in de lo geerkamer installeert en rijke lijk van voedsel en daarna kle ding voorziet. Ze veranderen er zó door dat ze waaratje van hen gaat houden. Foute boel, want ze had al een LAT-rela- tie met een vriend, die de waarheid omtrent de zwervers boven water wil krijgen, maar in de strijd falikant z'n neus stoot. Het eindigt met een en al welbehagen, en onderweg zijn de beelden van het brutale krullekopje van Alison Porter zo stuitend in de richting van onze traanklieren gestuurd dat je er een groeiend onbehagen aan over houdt. Waarom kon den dat soort sprookjes vroe ger wé en ligt het er nu zo dik boven op? Ligt 't aan mij? Heeft 'Curly Sue' nog leuke vertelkwaliteiten en wordt er aardig in geacteerd, 'All I want for Christmas' is een graadje erger. Een regelrechte 'kerstfilm' waarin een een zaam, roodharig meisje (Thora Birch) van kerstman Leslie Nielsen alleen maar wil dat die haar ouders weer bij el kaar brengt. Dat gaat moei zaam, via een vervelend sce nario, maar ook hier eindigt het in de gloria. Jaja. Angelica Huston is als Morticia de ideale 'Addams-vrouw', Christopher Lloyd een boos ogende oplichter. der; 19 i it Ger. k tfeest Zor) mzangertl Ds. Chr. Ds. M. Wo. 25 d n; 18.30 d. Hen dec. 10 ber, Vriei R. Fernhi k. Dubbelt UNIEKE PREMIERE EXCLUSIEF IN: ALHAMBRA - AMSTERDAM ALHAMBRA - ROTTERDAM METR0P0LE - DEN HAAG NU IN SPECIALE 4 UUR DURENDE VERSIE MET DELEN DIE NOG NOOIT EERDER TE ZIEN WAREN RODE KRUIS DEN HAAG GIRO 6868

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 15