Dansen als je 75 wordt „Ik ben in positieve zin een voyeur" Onbekend maakt onbemind, zeggen ze wel eens. Etnische, religieuze en culturele minderheden hebben er overal ter wereld mee te maken. Mensen hebben vaak snel hun mening klaar over 'vreemde' gebruiken. En dat kan leiden tot vooroordelen of, erger nog, vreemdelingenhaat. Ook in Nederland. Wie echter de moeite neemt zich in te leven in zo'n andere cultuur, zal lot de ontdekking komen dal veel gebruiken eigenlijk heel logisch en verklaarbaar zijn. En, belangrijker nog, gelijkwaardig aan die van ons. Vandaag de achtste en laatste a flevering in een serie over feesten bij minderheden in Nederland. Feestdagen die belangrijke gebeurtenissen in iemands leven markeren. FOTO: 'T STICHT de feestzaal. Er staan enorme pannen op het vuur. De gerechten worden in plastic bakjes door familieleden op een dien blad rondgebracht: bloedworst, kleine loempia's en bami. Een echte Creoolse keuken bestaat er eigenlijk niet. Veel ge rechten zijn in de loop der tijd overge nomen van Europeanen, Indonesiërs, Chinezen, en Hindoestanen. Maar er is vaak wel een Creoolse draai aan gege ven. Ondertussen spelen de musici onver stoorbaar door. Er wordt veel gedanst. Meestal zijn het mannen die met vrou wen dansen. Maar de vrouwen dansen ook met elkaar. Door de swingende mu ziek beginnen we nu toch een beetje in tropische sferen te geraken. Een stukje Suriname in hartje Utrecht. De fotograaf probeert op de dansvloer een mooie kleurenplaat te schieten. Dat valt niet mee, want het is vrij donker in de zaal. Weliswaar hangen er een paar spotjes en een tl-bak aan het plafond, maar veel is het niet. „En dan zijn we zelf ook nog zo donker", voegt één van Alvares' zoons er aan toe. Zijn vader is gelukkig bereid om met zijn danspartner goed zichtbaar in het licht te gaan staan. H Per slot van rekenine kom ie niet iedere B Per slot van rekening kom je niet iedere met je kop in de krant. orgen en d; inimun mstree iddagt ngevee zuid verdag rij krac ust en )t kracl vond t< landse begrippen toch een enorm poten tieel aan acteertalent. Bovendien is het uitgangspunt, het verhaal van een krant, een rijke voedingsbodem voor een goede reeks. Het grote verschil met 'L.A. Law', dat over een advocatenkantoor handelt, is echter dat het een probleem wordt om alle achttien hoofdpersonages in afleve ringen van 25 minuten te stoppen. Een dubbele lengte en per aflevering een af gerond verhaaltje had 'De Dageraad' net zo populair kunnen maken als 'Medisch Centrum West' bijvoorbeeld. De kijker blijft, vreemd genoeg, voor een uurtje gemakkelijker thuis dan voor een half uur. Probleem bij 'Villa Borghese' is de soort Postbus 51-achtige mededelingen die in de afleveringen moeten worden verwerkt: 'leef en eet gezond'. Mensen willen nu eenmaal niet worden betut teld. En de competitie is momenteel moordend. Er wordt zo ontzettend veel drama gemaakt, dat ik mij wel eens af vraag of er wel genoeg over wordt nage dacht. Bovendien heeft iedereen zijn af standsbediening bij de hand. De tv staat tegenwoordig zo op een andere zender". Om zijn conditie op peil te houden is Hugo Haenen op een fanatieke manier aan het schaatsen geslagen. Hugo: „Ik ben de hele week op de ijsbaan geweest en heb mij inmiddels als reserve inge schreven voor de Elfstedentocht. Er is een ledenstop, maar er worden wel, als de tocht wordt gehouden, kaarten ver loot onder belangstellenden. Als ik maar niet net op die dag in Zuid-Limburg moet spelen...". „Van de zomer heb ik veel gefietst, on der meer de Belgische klassieker Luik-i Bastenaken-Luik. Het is een Soort bevre diging die ik in lichamelijke uitputting vind. Echt heerlijk. Muziek geeft weer een andere kick. Ik zit in een symfonie orkest dat Het Orkest is genaamd en be staat uit mensen die het conservatorium niet hebben afgemaakt of er niet naartoe zijn gegaan. Maar onze ambities bij hel muziek maken zijn groot. De meeste amateur-orkesten zijn gezelligheids vere nigingen, maar wij spelen in principe heti grote repertoire dat je ook bij beroepsor kesten terugvindt". „Ik heb van die buien en dan doe ik in eens heel erg iets en vergeet ik al het an dere. Mensen worden er wel eens gek van. Het is allemaal zo leuk. Zo ben ik 1NHEM vorig jaar gaan tennissen. Ik ben natuur- orzitters lijk nog een kruk, maar wat ik wel heb i gemerkt, is dat ik het voor het eerst in mijn leven niet erg vind om te verliezen. Dat ik het gewoon om het spelletje leuk vind. En zo ben ik nooit geweest" K)rzitt rlaat HECH' verlas id FN"\ ïmorge idsraad lersfooi 1! eede te oopt. Si irsoonli loten rde ter: Hen. Hi wat 1 it doen. zich ni 'en voo e funct «nkom ik ke k zei e erdere Vreenx UTRECHT - Tijd om lekker thuis te genieten van zijn pensioen heeft hij niet. De jarige W. B. Alvares uit Utrecht is een bezig baasje. Is-ie niet naar een bijeenkomst van de ouderenvereniging, dan heeft hij wel weer iets van het Rode Kruis of de begrafenisonderneming waar hij zich speciaal met rituelen voor minderheden bezighoudt. Geen wonder dat hij op het eerste ge zicht wel eens de indruk maakt „een klein, lastig, mannetje" te zijn, zoals één van de gasten in een toespraak vanaf het podium zegt. Alvares heeft nu eenmaal niet zo'n groot postuur, maar dat belet hem niet zich overal mee te bemoeien. Zelfs op deze hoge leeftijd. Ook vanavond wordt snel duidelijk dat de oud marine-man een levenslustig type is. De ene na de andere vrouw wordt galant meegetroond naar de dans vloer. Surinaamse klanken vullen de so- De jarige W. B. Alvares danst met één van ber aangeklede feestzaal van sportcen trum Jan Brouwer onmiddellijk. Bijna alle gasten dansen met van die mooie heupbewegingen. Het ziet er zo losjes uit. Ook wij proberen ons beste beentje voor te zetten, maar echt soepel gaat het nog niet. Alvares, gekleed in krijtstreeppak met een rode roos in zijn knoopsgat, viert vanavond zijn 75e verjaardag met een bal. Volgens Creools gebruik een zoge naamde 'bigi jarie', een grote verjaardag. En hij heeft er zo te zien zin in. Zijn ogen kunnen niet anders dan lachen. Creolen vieren een bigi jane als iemand bijvoorbeeld 15, 20, 30, 40, 50, 60 of 75 jaar wordt. Het zijn eigenlijk lustra van verjaardagen, of ook wel de mooie getal len. „Je bent ook niet verplicht om zo'n bigi jarie te vieren, hoor", legt mevrouw Alvares uit. „Maar je doet het gewoon als je zin hebt". In feite vertoont de vie ring van zo'n grote verjaardag dus sterke overeenkomsten met de Nederlandse si tuatie. Wie hier 40, 50 (Abraham en Sara zien) of 60 wordt, kan dat groots aanpakken met een feest of receptie, maar het hóeft niet. De Creolen, die ongeveer een derde uit maken van de Surinaamse bevolking. zijn gasten. zijn afstammelingen van de negerslaven die uit Afrika (Angola en Dahomey) werden gehaald. Ze werden gekerstend door zendelingen en hebben dus meestal het christelijke geloof. Na de Tweede Wereldoorlog en met name na de onaf hankelijkheid van Suriname vestigden velen van hen zich definitief in Neder land. Zo ook het gezin Alvares, dat oor spronkelijk in Paramaribo woonde. Kerkdienst Wanneer Creolen besluiten een bigi jarie te vieren - of dat nou in Suriname of in Nederland is - wordt dat meestal groots aangepakt. De festiviteiten voor de jari ge heer Alvares zijn over twee dagen uit gespreid. „Gisteren hadden we bijvoor beeld al een kerkdienst", vertelt hij. „Dat was erg mooi. Er waren wel 150 mensen, schat ik". Alvares is rooms-katholiek, maar de do minee die even bij ons is komen staan, antwoordt dat de jarige wat hem betreft ..erg oecumenisch is ingesteld". Vandaar dat de kerkdienst bij de Evangelische Broedergemeente is gehouden, een protestantse kerkelijke stroming die als gevolg van intensief zendingswerk popu- lair is onder Surinamers. Ook mevrouw Alvares behoort tot de Evangelische Broedergemeente. Het is trouwens niet verplicht een kerk dienst te houden, zegt ze, maar me vrouw Alvares vindt het niet meer dan logisch dat voor haar man een dank dienst is gehouden „Je moet God toch bedanken als je zo oud bent geworden", zegt ze. Typisch Creools is het bazuinkoor op een bigi jarie. Soms wordt de jarige er in de vroege ochtend mee gewekt, maar Al vares kreeg zijn aubade gistermiddag te horen. In Nederland is het vaak ook niet mogelijk om met trompetten en andere instrumenten de jarige wakker te blazen. Dat veroorzaakt toch wel wat geluidso verlast. Zeker als je in een flat of boven huis woont. Kotomisi Op het feest vanavond maakt men zich in elk geval geen zorgen over lawaai. Het gebouw ligt wat naar achteren vergele ken met de andere huizen in de straat en de band kan er dus lustig op los spelen. De genodigden zitten aan lange tafels be dekt met een papieren kleed. Iedereen houdt de stoel die hij of zij vanaf het be gin van de avond heeft ingenomen. Dus wie na een dansje weer wil gaan zitten, moet er even goed op letten dat hij niet de stoel van z'n buurman pf buurvrouw inpikt. Jammer genoeg dragen de vrouwen geen 'kotomisi' zoals we hadden gehoopt. Deze voor Suriname zeer bekende kle derdracht bestaat onder andere uit een gesteven rok (koto) die wijd uitstaat en een eveneens gesteven doek (angisa) die op vele manieren om het hoofd wordt gevouwen. Hoe de hoofddoek wordt ge dragen is afhankelijk van het soort feest of de gemoedstoestand van de draagster. Dat de vrouwen vanavond gewoon wes terse kleding dragen komt omdat de jari ge een man is, vertelt iemand. „Was het een bigi jarie van een vrouw geweest, dan wordt vaak wel een kotomisi gedra gen". Bami Terwijl haar man de gasten vermaakt, is mevrouw Alvares regelmatig in het klei ne keukentje te vinden, dat zich achter een deur bevindt aan de lange zijde van ZATERDAG 14 DECEMBER 1991 CcidócSouAOtit HUGO HAENEN WIL ELFSTEDENTOCHT SCHAATSEN Daarvoor kende ik die wereld te goed. De mentaliteit staat mij niet aan. Ik werd ingeloot voor medicijnen en tege lijkertijd aangenomen op de toneel school in Maastricht. Ik heb voor het meest onzekere beroep gekozen. De dwang om in m'n eentje op een zolder kamertje te moeten studeren, stond mij tegen. Ik heb op de middelbare school het geluk gehad weinig te hoeven doen. Dat leren ging mij gemakkelijk af en ook nu kost het mij geen moeite een rol erin te stampen. Ik weet snel hoofd- van bij zaken te scheiden, er structuur in aan te brengen. Dat is toch de B in mij. Ik ben niet zo'n artiest". „Ik benader een rol ook niet vanuit mijn gevoel. Dat komt later pas. Ik zet een personage neer zoals hij er volgens mij moet uitzien. Er zijn veel mensen die zo werken. Sir Laurence Olivier is daar misschien het beste voorbeeld van. Hij speelde puur in vorm, zoals dat heet, maar had zo'n enorme beheersing dat je het verschil niet merkte met iemand die zich had ingeleefd. Dat talent van die man heb ik natuurlijk van geen kanten. Óp de toneelschool hebben we veel emo tie-training gehad. Ik had daar grote moeite mee, maar hoe gemakkelijk je die ontroering ook weet op te roepen, het is geen waarborg voor subliem spel". „Het blijft uitproberen. Zo heb ik in drie afleveringen van 'Laat maar zitten' ge speeld. Ik vond het heel leerzaam en het was geweldig om met Johnny Kraay- kamp jr. samen te werken, maar ik ben er wel achter gekomen dat ik niet ge schikt ben voor zo'n serie. Ik mocht blij ven, maar dat heb ik niet gedaan, omdat ik het gevoel had daar niet op mijn plaats te zijn. Het wil echter niet zeggen dat ik er m de toekomst ook niet ge schikt voor zou zijn. Dat is juist zo heer lijk, je blijft je ontwikkelen. Dat zoeken naar je kracht, die onzekerheid en de verrassingen die je dan tegenkomt, vind ik echt heel spannend". „Nu ik in zowel 'De Dageraad' als 'Villa Borghese' echt twee heel nette meneer tjes heb gespeeld, kijk ik uiterst kritisch naar de volgende televisierol die ik krijg aangeboden. Vooral ook omdat ik on langs merkte dat ik voor een bedrijfsfilm niet werd gevraagd omdat ze juist geen zakenman zochten. Dank je de koekoek, alsof ik niks anders kan. Ik heb in 'Switch' en 'De Brug' heel andere types neergezet. Probleem is alleen dat men sen het niet weten. Ik beweeg mij blijk baar toch vrij anoniem over het scherm". „Ik heb even genoeg van televisie en bo vendien ontzettend veel zin om gewoon lekker het toneel op te gaan. Hoe groot mijn liefde ook is om met z'n allen een scène in optimale vorm door dat kleine gaatje van de camera te sturen, toneel heeft niet mis te verstane voordelen. Eén ervan is dat je de tijd krijgt om te repe teren, waardoor je dieper kunt ingaan op de materie. Toneel is meer verantwoord en de scripts zijn literair gesproken inte ressanter. Het zou niet moeten, maar het is wel zo. Gelukkig zijn er Amerikaanse series die even slim in elkaar zitten als een goed toneelstuk". Teleurstelling „In Nederland is dat nog iets te weinig. 'Bij nader inzien' was een prachtige serie en 'De zomer van '45' was een heel goe de poging tot een zeer goede reeks. Maar in Amerika heb je 'Capitol City'. Dat vond ik een meesterlijke serie, net als 'L.A. Law'. Daarin zijn mensen van vlees en bloed te zien. Zo had 'De Dage raad' ook moeten worden. Ik vind het een enorme teleurstelling dat RTL4 er mee stopt. Die reeks heeft voor Neder- Idoor HANS PIËT AMSTERDAM - „In elke rol die ik krijg aangeboden, moet ik een uitdaging zien. Dat heeft heel veel te maken met hoe ik in elkaar zit. Niet dat ik zo'n ridder ben die ach ter de heilige graal aan jaagt, ik heb gewoon veel verschillende interes sen. Ik zou het vreselijk vinden als ik maar met één ding bezig kon zijn. Daarbij vind ik speelplezier veel belangrijker dan. zekerheid. Dat klinkt principieel misschien, maar ik werk niet alleen voor een salaris. Bovendien ben ik nog jong, heb geen kinderen en hoef geen ali mentatie te betalen", zegt Hugo Haenen (29). „Elke nieuwe rol brengt mij in een ande re wereld, waarmee ik mijn behoefte kan bevredigen telkens weer een ander inte resse-gebied binnen te stappen. Zo'n rol is een studie, al klinkt dat hoogdraven- der dan ik bedoel. Ik ga heus niet elke keer naar de open universiteit, maar ik doe er wel van alles aan om mij in te leven in een andere manier van denken. Óm het karakter naturel te kunnen spe len kijk ik naar de werkelijkheid. Zo heb ik voor de NCRV-serie 'Switch' waarin ik in 1988 toetsenist Nick speelde heel veel met muzikanten gesproken om hun wereld te leren kennen. Het is een soort voyeurisme in positieve zin. Op zo'n moment wil ik weten wat er zo speciaal is aan de normale gang van zaken bij die mensen. Dat fascineert mij". Fanatiek „Die honger zat er al vroeg in. Daarom speelde ik op het moment dat ik nog op het gymnasium zat in orkesten, deed ik aan toneel en was ik behoorlijk fanatiek met sport bezig. Het maakte de keuze na de middelbare school er niet gemakkelij ker op. Ik had geen idee wat ik met de toekomst aanmoest. Daarom heb ik eerst een jaartje rondgekeken, heb in fa brieken gewerkt en ben ik in Amerika geweest. Daar heb ik er in een maand tijd heel veel geld doorheen gejaagd. Niks gezien en tegelijkertijd ook alles. Daarna heb ik alle opties afgewogen. De muziek wilde ik in elk geval niet in. Hugo Haenen houdt van de camera. Het aanstormend ta lent voelt zich gelukkig als hij ervoor staat. Bovendien vindt hij dat zijn manier van spelen zich er beter voor leent dan voor het werken in een theater. Daarom nam Hugo na vijf toneelseizoenen definitief afscheid van de planken; maar wat heet definitief in die wereld. Na hoofdrollen in 'De Dageraad', de krantenserie die RTL4 momenteel op het scherm brengt, en 'Villa Borghese, de soap met een ge- zondheidsboodschap van de AVRO, speelt hij volgend jaar een van de rollen in de vrije-toneelproduktie 'Goed fout' van scenarist Haye van der Heyden. „Na zeven jaar sta ik wat laconieker tegenover het vak. In het begin wilde ik mij heel erg bewijzen en dat geeft ook een soort verkramping. Het verlies van dat fanatisme geeft ruimte voor fijnslijperij, maar tegelijkertijd wil ik niet vergeten dat die onbesuisd heid mij heeft gebracht waar ik nu ben". Hugo Haenen (midden), hier bezig aan een scène uit 'De Dagreaad'; „Met tennis heb ik voor het eerst van mijn leven gemerkt dat ik het niet erg vind om te verliezen". FOTO: DIJKSTRA 4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 32