uygensprijs voor literair uitenbeent je Bert Sehierbeek Musical Jose bevestigt vooroordeel VPRO streeft met NOS naar kwaliteit op Nederland 3 KUNST/RTV 13 Glerum Chef-dirigent Challender overleden IBER foidóaQounant Recordbedrag voor Titiaan LONDEN Een schilderij van de Venetiaanse kunstenaar Titiaan (circa 1487-1576) heeft gisteren het recordbedrag van ruim vierentwintig miljoen gulden opgebracht op een veiling van Christies in Londen. Daarmee is het doek, een afbeelding van is die Adonis ervan tracht te weerhouden met honden op jacht te gaan, het duurste dat in is verkocht. schilderij, dat door Titiaan en zijn leerlingen werd gemaakt, ging naar een groep kunsthandela ren uit Londen en New York. Het bedrag is zeven maal hoger dan was geschat. Vijf andere meesters gingen ook voor recordbedragen van de hand: een zeelandschap van de Vlaamse schilder Jan van de Cappelle (8,6 miljoen), het portret van een blinde musicus van Georges de la Tour en een landschap :rt. (z/°i van Meindert Hobbema (beide voor circa zes mil- joen). een groepsportret van Adriaan Thomasz Key i?l/i o miiinoni on oon Willem van Mieris (ruim ZATERDAG 14 DECEMBER 1991 Koorleider Lex Karsemei jer overleden Kunst Keizer Wilhelm in bruikleen naar Duitsland BUSSUM In zijn woonplaats Bussum is donderdag op 79-jarige leeftijd Lex Karsemeijer overleden. Dit heeft de fa milie van de koorleider/zanger gisteren bekendgemaakt. Karsemeijer was vele laren de drijvende kracht achter koren als Sweet Sixteen en Pro Musica. Hij was ook jaren chef lichte muziek bij de NCRV. Lex Karsemeijer was tot 1952 een be kend zanger van oratoria. Hij trad op met onder anderen Jo Vincent, Guus Hoekman en Annie Hermes. De tenor zong ruim tweehonderd keer de Matt- haus Passion van J.S. Bach, onder meer in de Grote Kerk in Naarden. Samen Johan Bodegraven was Karsemeijer de pijler ging hij in 1975 met vervroegd pen sioen als chef lichte muziek van de NCRV. Pro Musica werd gedurende 35 jaar door Karsemeijer geleid en het beken de Sweet Sixteen twintig jaar. Eén van de liedjes van Sweet Sixteen was Peter, geschreven door de vrouw van Lex Karsemeijer. Karsemeijer behaalde met Pro Musica en Sweet Sixteen grote successen, zo wel op het gebied van de lichte muziek als op het terrein van de serieuze en re ligieuze muziek. Karsemeijer trad met zijn koren op in theaters, maar ook voor radio en tv. Er werden ook veel grammofoonplaten verkocht. Karse meijer wordt dinsdagmiddag begraven op de Algemene Begraafplaats in Bus- DOORN Uit de collectie van Huis Doorn, waar de Duitse keizer Wilhelm II (1859-1941) in ballingschap woonde en stierf, gaan 120 kunstwerken in bruikleen naar Duitsland. De destijds door Wilhelm verza melde stukken worden ten toongesteld in kastelen van de Verwaltung der Staatlichen Schlösser und Garten. De bruikleen is overeengekomen tussen de Stichting Huis Doorn en de Duitse instantie. De bruikleen is in principe voor een jaar en zal daarna worden geëvalueerd. Volgens Korten- hoff is de uitleen in het geheel niet schadelijk voor de museale taak van Huis Doorn. De in bruikleen gegeven stukken vormen maar een klein deel van de hele collectie. Deze kan nooit in het geheel worden ge toond, veel materiaal staat lang in de depots. Elk jaar maakt Huis Doorn een andere opstel ling. De kunstwerken werden na de Tweede Wereldoorlog door Nederland geconfisceerd. De stukken van Huis Doorn zijn en blijven bezit van de Ne derlandse regering. Eventuele aanspraken kunnen alleen door de familie van de Duitse keizer worden i Amsterdam „Het fcerd onderhand wel tijd, leb ik sommigen horen jeggen. Anderen noemen let weer de laatste aan- Joóp tot de 'P.C. Hooft- ftrijs'. Ik hecht er niet zo [ontzettend veel waarde tan, al vind ik het natuur lijk leuk dat ik hem heb }ekregen", aldus Bert ichierbeek, die gister- - ivond in Den Haag, die Constantijn Huygensprijs kreeg uitgereikt voor zijn ;ehele letterkundige oeu- Rustig )e toekenning komt inder- t, geda |aa(j jaal pe meeste andere zo?deJ orspronkelijke Vijftigers, als (ouwenaar. Campert en Lu bbert, hebben onderhand al begeerde P.C. Hooftprijs ge- :gen. Sehierbeek was ech- et als Sybren Polet en Si- Vinkenoog, zelfs in die van experimentele dich- i een literair buitenbeentje, publiceerde al in de vroege ;enoeg alle conventionele alvormen, tot en met het nage, werd afgerekend, ken waarin tal van the- s en gedachten met elkaar weven zijn en waarvan je kunt zeggen dat ze over ets' speciaals gaan. Het is elfs moeilijk aan te geven raar het ene eindigt en het ndere begint, want Schier- j éeks oeuvre vormt in feite nkele grote boeken. t tomans als 'Het Boek Ik' *1951) en 'De Derde Persoon' 1955) maakten hem al in een Voeg stadium van zijn schrij versloopbaan bekend en tege- t de belangrijkste Neder landstalige prozavernieuwer i de oorlog. x 73-jarige Sehierbeek met zijn vrouw Thea in ïooie bovenwoning in (Sterdam-Zuid. Zijn werk er is onder het dak. Aan nuren hangen kunstwer- van vrienden en kennis- Op het bureau staat een leine typemachine die in i tijd, waarin elke auteur tekstverwerker heeft, wat rchaisch aandoet. Sehierbeek beminnelijk man met de een journalist buitenge- sympathieke eigenschap Eeen enkele maal in een stan- laardantwoord of anekdote te 'ervallen, hoewel hij de afge- ipen veertig jaar al vele ma- geïnterviewd moét zijn. Het proza dat Sehierbeek in de jaren vijftig en zestig schreef vertoonde zulke overeenkom sten met poëzie dat hij er zelf wat spottend de term 'proëzie' aan gaf. In de jaren zeventig publiceerde hij een aantal boe ken die hij echter als gedich tenbundels kwalificeerde. „Ik heb ze in de eerste plaats als 'spoëzie' betiteld omdat ze dunner zijn dan mijn proza boeken. In de tweede plaats waren die gedichten het enige dat ik kon schrijven na een auto-ongeluk dat mij achttien jaar geleden overkwam en waarbij mijn toenmalige vrouw, Margreet, om het le ven kwam. Via de poëzie vond ik lang zaam de weg naar het schrij ven terug, en later die naar het proza Een echte scheiding tussen poëzie en proza kun je bij mij echter niet aanbrengen. Ik weet nog dat Kouwenaar, toen hij mijn eerste roman las, me zelfs waarschuwde: Ik zou maar oppassen als ik jou was, straks wordt het nog poëzie." Zowel Schierbeeks proza als zijn poëzie is zeer associatief van aard. Het ene woord neemt letterlijk het andere mee, waarbij het de auteur ook niet veel uitmaakt of dat woord nu uit het Nederlands, of een andere taal komt. Zoals Sehierbeek schrijft moet je zijn boeken ook lezen: op het ritme Uitreiking Huygensprijs DEN HAAG De schrijver Bert Sehierbeek kreeg gister avond in het Haagse stadhuis aan de Javastraat de Constan tijn Huygensprijs voor zijn gehele letterkundige werk. De prijs werd namens de Jan Camperstichting uitgereikt door burgemeester Havermans. De Haagse burgervader reikte ook de andere letterkundige prijzen van de Camperstichting uit. De Jan Campertprijs ging naar Leonard Nolens voor zijn dichtbundel 'Liefdes verklaringen', de F. Bordewijkprijs naar Jan Siebelink voor zijn roman 'De overkant van de rivier' en de Nienke van Hichtumprijs naar Mensje van Keulen voor haar jeugdboek 'Vrienden van de maan'. de j i de gedachten. Onconventioneel Onconventioneel proza vraagt om een onconventionele ma nier van lezen. Niet iedereen doet dat van harte en aanvan kelijk zag zelfs De Bezige Bij niets in Schierbeeks proza. Slechts op instigatie van Koos Schuur werd 'Het Boek Ik' toch uitgegeven. „Toch heb ik altijd weinig slechte kritieken gehad Toen 'Het Boek Ik' ver scheen was Anton van Duin kerken, van het destijds nog katholieke dagblad De Tijd, één van de eersten die het be sprak en hij vond het vrij interessant. Daarmee was het ijs gebroken. Als een toonaan gevend recensent als Van Duinkerken iets goed vond durfde de rest niet te zeer van hem af te wijken." Experimenteel proza brak in de tweede helft van de jaren zestig pas door Sehierbeek werd geïnspireerd door voor oorlogse stromingen als het Dadaïsme en Surrealisme, de generatie na hem, met auteurs als Jacq. Firmin Vogelaar en Mark Insingel, vond haar voorbeelden vooral in nieuwe ontwikkelingen als de Nou veau Roman In hoeverre voelden zij zich verwant aan Sehierbeek? „Niet erg, denk ik. Ik weet dat Vogelaar altijd veel waarde ring voor mijn werk heeft ge had, maar hij schreef ook eens: met Sehierbeek kun je alle kanten uit. Blijkbaar vond hij mijn werk niet geëngageerd genoeg." Buitenland Ook in het buitenland heeft men veel waardering voor Schierbeeks werk. Verscheide ne van zijn romans en verha lenbundels werden in het En gels vertaald en zijn nog steeds in druk. „Dat was vooral han dig toen ik een jaar lang gast docent was aan de Amerikaan se universiteit van An Harbor. Die vertalingen verschenen bij kleine uitgeverijen, dus veel boeken zijn er nooit verkocht. Elk jaar krijg ik trouw een af rekening. Zijn er weer zes exemplaren over de toonbank gegaan De boekhandels in An Harbor hadden ze echter altijd in voorraad en zetten ze zelfs duidelijk zichtbaar in de etala- Schierbeek komt zelf ook veel in het buitenland. Hij heeft een huisje in het noorden van Frankrijk één op het Spaanse eiland Formentera waar hij met zijn vrouw geregeld enke le weken of maanden verblijft. Spanje heeft Sehierbeek altijd getrokken. Vanaf 1950 reisde hij elk jaar naar het land be zuiden de Pyreneeën en in de loop der jaren schreef hij er verscheidene reisboeken over. „Zo kort na de oorlog waren buitenlandse reizen nog heel moeilijk en het fascistische Spanje, waar Franco amper tien jaar aan de macht was, stond natuurlijk in een kwade reuk. Ik leerde echter al snel dat je een volk niet gelijk mag stellen met het politieke sy steem waaronder het leeft". Sehierbeek groeide op in Twente en Groningen, maar verhuisde al in 1941 naar Am sterdam. Sehierbeek debuteer de de roman 'Terreur tegen Terreur', waarin hij schrijft over de verzetsgroep waarin hij actief was. „Het is nog een conventioneel verhaal, maar ik vond dat ik dat boek zo moest schrijven. Dat was ik verplicht aan al die groepsle den die opgepakt en gefusil leerd waren. Daarna voelde ik echtêr steeds sterker dat ik een andere vorm moest vin den." Het meeste romanschrij vers en critici dachten en den ken daar anders over. Toch is Sehierbeek achteraf geen roe pende in de woestijn gebleken. Zijn romans zijn in de loop der jaren vele malen herdrukt, in verzamelbundels, als Meulen- hoff-pockets en als Salaman- Kunstwerk als reclame-bord Kunstliefhebbers hoeven niet langer naar het museum om een blik te werpen op het omstre den 'kunstwerk' 'Who's afraid of red, yellow and blue lil'. Nummer vier prijkt inmiddels op straat, dankzij een briljante geest, die hiermee een sterke troef heeft gevonden zijn 'kunst'-verf aan de man te brengen. Het origineel van Barnett Newman werd eerder dit jaar gerestaureerd met een sneldrogende verfsoort, die wordt gebruikl door huisschilders. De restaurateur beweert 2 miljoen rode puntjes te hebben gezet, maar de twijfel daarover heeft inmiddels een internatio nale rel veroorzaakt. En daar maak je als recla me-man natuurlijk handig gebruik van. Daarom prijkt op dit reclame-bord niet alleen het schil derij maar ook de tekst: 'na 1.855.023 puntjes kreeg ik een helder moment'. FOTO: ANP het Congresgebouw. Kerstserie: dagelijks t/m 30 d< ber (25 en 26 december ook 's dags; 16 en 24 december geen De Haagse première van de musical 'Josephine' bevestigde gisteravond het positieve voor oordeel dat de pakkende pro- duktie was vooruitgesneld. Met een massale bezetting rond hoofdpersoon Josephine Baker, indrukwekkend neer gezet door Cheryl Howard, boeide deze Amerikaanse pro- duktie met een aanzienlijk Ne derlands tintje vooral vóór de pauze en in de aanloop naar de slot-akkoorden. Met een Haagse première op vrijdag de dertiende vroeg Starddust Productions in zeke re zin om moeilijkheden. En daarvan kwamen er dan ook een paar, hoewel die in het grote totaal beperkt bleven tot details waarop alleen een kniesoor let. Een vallend de cordoek tijdens de aankondi ging van een zwangerschap, een piepende microfoon en een te vroeg invallende 'spreekstalmeester' vielen wat de toon in de voorstelling Vooral de eerste acte, waarin Josephine's jeugdjaren tot en met haar oversteek naar Parijs centraal staan, blinkt uit in massaliteit en beweeglijkheid. Een op de planken bijzonder 'stomme film-effect' vormt één van de hoogtepunten in het roaring twenties-sfeertje'. Na het intermezzo wordt de zwar te hoofdrolspeelster ziender ogen ouder, waaronder het tempo van de uitvoering nogal lijdt. Nietemin zijn met name de zangprestaties van Cheryl Howard en moeder Baker (Rhetta Hughes) beslist de waard. teweeg bracht. staande Cheryl Howard in de rol van Josephine Baker. FOTO: STARDUST Het muzikale aspect in de le vensloop van de in St. Louis geboren Josephine Baker (1906-1975) wordt voor de vol le honderd procent uitgebuit. Niet in de laatste plaats dank zij het toonvaste orkest Ba kers' droom om blank en zwart bijeen te brengen komt echter maar af en toe naar vo ren, hoewel dat vooral in het latere leven het gezicht van Josephine Baker heeft be paald. De door Billy Wilson geregis seerde homage aan de revue artieste windt geen doekjes om het wat eigenzinnige gedrag van de vertolkster van 'J'ai Deux Amours', die in het kas teel Les Milandes in de Franse Dordogne een twaalftal adop tie-kinderen van verschillende nationaliteiten (de regenboog familie) grootbracht totdat dit haar financieel aan de grond bracht. Met de verwijzing naar dit aspect van het leven van Baker begint de allereerste scène. Om die meteen te be grijpen, is wel wat voorkennis vereist. 'Josephine' blijft daar door echter niet alleen ge schikt voor generatie-genoten van Baker. Met name de ver tolking van haar beroemde 'bananendans' maakt de musi cal. die in Amsterdam in vier weken door 40.000 bezoekers werd aangedaan, ook voor lon ger publiek toegankelijk. Waarmee de investering van zes miljoen gulden gerecht vaardigd lijkt. IGwgjfB lögggga rGtt-gffB IGraarg BöEffl >rdt n; --.VERSUM De ITRO - inmiddels bijna teshonderdduizend le ien - blijft voor de toe komst voorstander van sa- nenwerking met de NOS Nederland 3. Volgens omroep moet de zender de toekomst uitgroeien ot het kwaliteitsnet van 'ns land. 'e VPRO streeft naar de vor ming van drie, programma- isch te onderscheiden netten. He huidige tijdelijke indeling noet worden gewijzigd. Om- °epen die om programmati- ;n ideologische redenen elkaar verwant zijn loeten bij elkaar worden ge- Er vanuitgaande dat de 10S het bestel verlaat, is het lgens VPRO-voorzitter leerma van Voss logisch dat e NCRV met de KRO en de Evangelische Omroep samen- verkt. en de AVRO opnieuw het tweede net verhuist aansluiting zoekt bij Vero- iica al uitgesproken voor samen werking met de NOS. Toen was daar de VARA ook nog bij betrokken. De VPRO-voorzit- ter betreurt het dat andere omroepen die keuze in het meerjarenplan van de NOS niet hebben volgehouden. Waarschijnlijk was de VPRO dan ook niet begonnen aan een campagne voor de A-sta tus. Volgens de VPRO biedt een gezamenlijke indeling met de NOS wat betreft omvang van zendtijd en programmati sche ambitie de mogelijkheid te komen tot een samenhan gend programmapakket. Dat net kan in het totaal van het aanbod de rol vervullen van het net waarop het kwaliteits criterium „de maat der dingen vormt. Het gaat dan om een net met een volledig aanbod aan informatie, cultuur, amu- Voorwaarde De VPRO acht het van essen tieel belang dat de program- madienst van de NOS snel een heldere bestuursstructuur krijgt. De programmatische ta ken van de NOS dienen te worden verzelfstandigd. Een tweede voorwaarde is in de ogen van Heerma van Voss het behoud van de zendtijd van'de NOS op het derde net. Met uitzondering van de nieuwsvoorziening vervult de NOS op dit moment al haar ta ken op het derde net en dat dient naar de mening van de VPRO zo te blijven. Volgens Heerma van Voss valt nu in het geheel niet te over zien hoe ver de samenwerking met de NOS moet gaan. Daar voor bestaat er nog teveel on duidelijkheid over de toekomst van het omroepbestel. Een volledige fusie ergens in de volgende eeuw sluit hij niet op voorhand uit. Over het ver krijgen van de A-status leeft bij de VPRO geen onzekerheid meer. Bij het Commissariaat voor de Media, die de VPRO in staat stelde tot en met 9 de cember alle betalingen van nieuwe leden te verwerken, zijn 599.803 leden aangemeld. Van de 260.000 nieuwe leden die de afgelopen maanden zijn geworven, hebben slechts tien duizend een abonnement op de VPRO-gids genomen. De rest bestaat uit tientjes-leden. De Evangelische Omroep, die thans 550.777 leden telt, ver wacht weinig van het VPRO- voorstel om de EO te laten sa menwerken met KRO en NCRV. Volgens een woord voerder is de EO daar in het verleden weliswaar voorstan der van geweest, maar wenst de NCRV een dergelijke sa menwerking niet. NCRV-voOrzitter A. Herstel bevestigt dat beeld. Hij meent dat beide omroepen er niet bij gebaat zijn dichtbij elkaar te vertoeven. Herstel benadrukt verder de grote waarde van de samenwerking met KRO en AVRO. Een vorm van samen werking, die veel verder gaat dan wat met de EO mogelijk zou zijn. Die streeft nadrukke lijk naar het behoud van de ei gen identiteit. De huidige sa menwerking op het eerste net gaat volgens Herstel ook veel verder dan de vroegere sa menwerking van de AVRO met Veronica en TROS op het tweede net. Naar zijn mening werken de drie omroepen op dit net nu heel goed samen. O O 6 o o Veiling No. 43 van 17 t/m 20 december Kunst en kunstnijverheid met o.a. schilderijen, grafiek. Chinees en Japans porselein. Europees porselein, Delfts aardewerk, metalen, varia, zilver, juwelen, tapijten, klokken en meubelen kijkdagen: 12 t/m 15 december van 10.00 - 16.00 uur Voorbezichtiging van 11 t/m 19 december in ons Amsterdamse kantoor: Hoogtepunten van het komend seizoen Inlichtingen en catalogus: tel: 070-356 01 65 Catalogus tevens verkrijgbaar bij: Donner Boeken, Rotterdam Scheltema Holkema Vermeulen, Amsterdam Verwijs, de Haagse Boekhandel, Den Haag Broese Kern ink. Utrecht Q 9 Q 9' 9 O Q WQ| SYDNEY Stuart Challender, chef-dirigent en artistiek leider van het symfonie-orkest van Sydney, is gisteren aan de gevol gen van AIDS overleden, zo heeft een woordvoerder van het orkest bekend gemaakt. Hij was 44 jaar. Challender, die in de afgelopen jaren alle belangrijke symfonie-, kamer- en opera-orkesten in Australië onder zijn leiding had, leidde het symfonie-orkest van Sydney sinds 1987. In september maakte hij bekend dat hij AIDS had en zijn druk ke werkzaamheden moest verminderen. Een serie uitvoeringen van 'Der Rosenkavalier' van Richard Strauss met de Australi sche Opera in Sydney en Rusalka van Dvorak met de Engelse Nationale Opera kon hij niet meer voltooien. Challender kwam in 1968 naar Europa en studeerde 12 jaar lang voor dirigent in Hamburg en Wenen. Hij had betrekkingen in Luzern, Basel en Zürich voordat hij in 1980 naar Australië te rugkeerde. In 1982 dirigeerde hij Joan Sutherland in 'Lucia di Lammermoor' van de Nederlandse Opera in Amsterdam en Rot terdam. Challender zal volgende week in besloten kring worden begraven. NCRV geeft omroepers jaarcontract HILVERSUM Vanaf januari 1992 start de NCRV met een nieuw omroepsysteem op televisie. Nieuwe omroepers krijgen een freelance-aanstelling voor een jaar. In die periode moeten zij ook betrokken raken bij een program ma, hetzij als presentator, hetzij als redactie-lid. Presentatoren van televisie-programma's zullen eveneens bij het aankondigen van programma's worden ingezet. Leoni Speelman en Karin Douma zijn de nieuwe NCRV-om- roepsters vanaf 1 januari 1992. Leoni is 29 jaar. In 1988 rondde zij haar studie Neaerlands recht met succes af. Tijdens haar stu die liep zij stage op een advocatenkantoor en bij AVRO's 'Tele- vizier'. De afgelopen twee jaar werkte Leoni als stewardess. Karin Douma (25) is freelance journaliste. Zij werkte voor de Gooi- en Eemlander, de NCRV-gids en -radio en voor een recla mebureau.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13