Kunstwerk als vorm van protest op St. Pietersplein „Ik wil als student af en toe rood kunnen staan tegen een geringe rente." KUNST/RTV Chapiro speelt Mozart zoals Mozart het hoorde Goldreyer woedend ovei handelswijze Beeren Ccidóc Souoont DONDERDAG 12 DECEMBER 1991 Ito Rushdie duikt op in New York NEW YORK De Britse schrijver Salman Rushdie die in 1989 door de wijlen Iraanse geestelijk leider Ayatollah Khomeini ter dood werd veroordeeld wegens godslaste ring, is gisteren voor het eerst in de Vere nigde Staten in het openbaar verschenen. De schrijver van 'De duivelsverzen' sprak op de Colombia Universiteit in New York voor een gehoor van studenten in de journa listiek en hun docenten. „Vrije meningsui ting is het leven", aldus Rushdie die al drie jaar zit ondergedoken. Naar wordt aangeno men was zijn bezoek aan New York zijn eerste buitenlandse reis. Na zijn voordracht vertrok hij met een escorte van lijfwachten en politie direct naar het vliegveld vanwj hij met onbekende bestemming vertrok. Salman Rushdie Zweedse schrijver Artur Lundkvist overleden STOCKHOLM De Zweedse schrijver Artur Lundkvist, lid van de Zweedse Academie die de Nobelprijs voor de Literatuur toekent, is gisteren in Stockholm overleden. Lundkvist, die als een van de invloedrijkste moderne auteurs van Zweden geldt, was 85 jaar. De schrijver, die sterk beïnvloed was door het sur realisme, heeft meer dan 70 boeken gepubliceerd. In Nederland se vertaling verschenen onder meer 'Het warme Noorden' en 'Tussen bliksems loop ik' Lunkvist werd in 1906 in Oderljunga geboren als zoon van een kleine boer. Op jeugdige leeftijd schreef hij korte verhalen en gedichten in tijdschriften. Hij be gon als criticus van de beschaving en had anarchistische en communistische opvattingen. In 1958 kreeg hij de Leninprijs voor de Vrede toegekend. Zijn vroege lyriek werd gestempeld door stoere en suggestieve beelden. Gaandeweg maakte zijn ero tische. primitivistische poëzie plaats voor een zoeken naar ge meenschap in zijn gedichten. Ook in zijn proza werd Lundkvist tot een vitale vernieuwer op basis van de surrealistische traditie. In de voor hem kenmerkende vermenging van sensueel natura lisme en lyrische droomscènes ontpopte de schrijver zich in zijn boeken in de jaren '60 en '70 tot een bewust Europeaan. Omroepbonden staken overleg NOB-direetie HILVERSUM De omroep bonden hebben woensdaga vond het overleg met de direc tie van het Nederlands roepproduktiebedrijf NOB ge staakt. Dat hebben de Dien stenbond en de Kunstenbond FNV bekendgemaakt. De di rectie wijst de dinsdag door de leden geëiste komst van een toekomstvisie voor het bedrijf van de hand. De bonden zul len zich nu tot de Raad van Commissarissen wenden om uit de impasse te geraken. RIJKSMUSEA WORDEN NV OF STICHTING DEN HAAG De rijksmusea kun nen bij hun verzelfstandiging kie zen of ze een naamloze vennoot schap (nv) worden of een stichting. Daarmee is de Tweede Kamer woensdagavond akkoord gegaan. De musea kunnen zelf met een voorstel en argumenten daarvoor komen. De uiteindelijke beslissing ligt wel bij minister D'Ancona (cultuur). Behal ve zeventien rijksmusea zullen ook vier ondersteunende diensten gaan privatiseren: het Centraal Laborato rium. de Opleiding Restauratoren, de Rijksdienst Kunsthistorische Do cumentatie en de Rijksdienst Beel dende Kunst. Joris Ivens Award voor Rêves et silences' AMSTERDAM De jury van het Internal tional Documentary Filmfestival Amsterl dam (IDFA) heeft de Joris Ivens Awarq toegekend aan de maker van de Belgis h/Palestijnse film 'Rêves et Silence', de Joi daanse regisseur Omar Al-Qattan. De jurjl heeft dit gisteren in Amsterdam bekendgi maakt op de slotavond van de vierde editij van het IDFA. Volgens de jury weerspiegel de documentaire het best het filosofische ge dachtengoed van Joris Ivens. Aan de prij voor de beste documentaire is een bedrag ["rërïöi tienduizend gulden verbonden. De Bra-^ Rep, ;tue ziliaanse filmer Sandra Werneck kreeg de juryprijs voor haar film 'Guerra dos menti- "j nos'. De Nederlander Leendert Pot kreeg 05 N2 een speciale vermelding voor zijn documen- (jet-Uni taire 'In de greep van de tango'. AMSTERDAM Een vers runderhart dat met een goudkleurige stalen speer aan een houten kruis is gespiest, terwijl een betonnen sokkel met de inscriptie „(Deo) Vo- lente" het object onder steunt. Zo oogt het artis tieke manifest dat de beeldend kunstenaars Paul Pieck en Benno Ré- winkeliWildenburg uit Amsterdam op Eerste Kerstdag willen afgeven op het St. Pietersplein in Rome. Paus Johannes Paulus II spreekt op die dag zijn jaarlijkse kerst boodschap uit. Paul en Benno, de 'Kunste naars van OE' zien daarin hun kans schoon te protesteren te gen het huns inziens „valse beeld van de Rooms Katholie ke kerk". Ofschoon de menigte immens zal zijn, proberen Ben no en Paul die dag hun (Deo) Volente zo dicht mogelijk on der de gespreide armen van de kerkvorst te manoeuvreren. „Nee hoor", glimlacht Benno, „het doet er voor ons eigenlijk niet toe hoe omstanders op het Sint Pietersplein straks reage ren. Maar tijdens zo'n massale bijeenkomst is er altijd wel ie mand die stilstaat bij de bedoe ling* van onze actie. De symbo liek ervan laat aan duidelijk heid weinig te wensen over „Maar ja", erkent hij, „als ons (Deo) Volente zou leiden tot enige verwarring of chaos, dan zouden we dat wel heel leuk vinden". Benno Réwinkel-Wildenburg (32) en Paul Pieck (29) gaan op 25 december hun vijfde „socia le actie" tegemoet. Het duo werkt voor deze gelegenheden samen onder de naam 'OE'. Als de 'Kunstenaars van OE' deden ze begin dit jaar voor het eerst van zich spreken met een mid dernachtelijke schildersessie bij Hoogovens. In de zomer richtte het duo zich met een andere publieksstunt op de bezoekers van de Van Gogh-manifestatie in Amsterdam. Op het Mu seumplein plaatsten Paul en Benno een dozijn gebalde vuis ten van gewapend beton en ga ven zo uiting aan een reeks persoonlijk ongenoegens, met name over de braderiesfeer waarin Van Gogh's nalaten schap werd uitgebaat. Kubus In oktober manifesteerde het tweetal zich opnieuw, ditmaal op het Leidseplein. Bij de ope ning van het casino exposeerde 'OE' in een kogelvrije glazen kubus, die in een betonnen voet was verzonken, een biljet van 100 gulden, dat ze voortdu rend in beweging hielden met behulp van een ventilator. Een kunstuiting overigens, die ge mengde reacties teweegbracht. Daarna gaven de 'Kunstenaars van OE' ook over onze lands grenzen hun visitekaartje af. Benno: „In augustus hebben we op het Plaza Monumental in Barcelona een bloedende stie- rekop neergezet, die op speren was geschraagd en omgeven was door schermen van wit textiel. Het bloed dat uit de stierekop sijpelde werd zo steeds nadrukkelijker zichtbaar voor bezoekers en passanten van de arena". Zoals bij alle vormen van kunst, gaan Benno en Paul ervan uit dat ook hun „sociale acties" bij de toeschou wer een emotie teweeg moeten brengen. Maar welke drijfveer brengt de twee Hollanders er eigenlijk toe om uitgerekend op Eerste Kerstdag, de paus met zo'n bloedige symboliek te con fronteren? Een citaat uit het manifest dat de twee kunste naars hebben opgesteld, de „Openlijke Bekendmaking van OE", werpt enig licht op hun tamelijk onorthodoxe werkwij- „De levensvorm OE wil het evenwicht herstellen in het vrije bewustzijn van ieder mens, die stuit op aangeleerd gedrag of opgelegde normen en patronen. OE is een sociale ac tie, die de evolutie van het menselijk bewustzijn op gang probeert te brengen en de lief de voor de medemens wil sti muleren. Het doel is een rui mer perspectief van begrippen als vrijheid en liefde". Denkbeelden Volgens de Amsterdamse kunstenaars biedt de samen komst op het St. Pietersplein op Eerste Kerstdag bij uitstek een gelegenheid om de denk beelden van OE onder de aan dacht te brengen. Ze kijken er daarom naar uit hoe in Vati caanstad, het publiek zich zal verbazen over het gekruisigde en gespieste runderhart. Na Barcelona, en straks Vaticaan stad, staan ook Madrid en Ber lijn op het programma. Daar zal de Muur het sociaal-artistie ke doelwit van de twee geënga geerde kunstenaars zijn. Wa penfeiten mogen worden ge zien als bijzondere uitingen van beeldende kunst. „Je mag stel len dat wij allebei op zoek zijn naar onze oorsprong", filoso feert Benno. „Paul en ik wer ken doorgaans los van elkaar, maar op een aantal punten hebben we overeenkomstige opvattingen. Dat geldt dus on der meer voor het zoeken naar het avontuur in de kunst. Onze samenwerking duiden wij aan als „sociale acties". Wij ver wachten in beginsel niets van onze werkwijze, maar tot dus ver zien we dat het publiek steeds reageert". Paul en Benno zeggen geregeld tegelijk op hetzelfde idee te ko men. Dat gebeurt vaak naar aanleiding van de „grote vra gen" die het leven brengt. Paul: „Ook maatschappelijke misstanden zetten ons aan het denken. Via onze acties geven wij uiting aan de energie die daardoor vrijkomt en hopen zo een reactie teweeg te brengen. Daarom kiezen wij steeds voor acties tijdens openbare gelegen heden en proberen we de me dia erbij te betrekken". Multinational caanstad fulmineren Paul en Benno eensgezind: „De Kerk opereert als een multinational, die beweert de ultieme waar heid te spreken. Maar die wordt vooral gebruikt om eco nomische machten in stand te houden en niet om transcen dente religieuze belevingen te bevorderen. Gelovigen worden daarentegen onderdrukt, zowel geestelijk als lichamelijk. Denk maar aan de dogma's over voorbehoedsmiddelen, abortus, euthanasie, die alle voortko men uit de pauselijke status van onfeilbaarheid". Benno zegt dat OE het daarom opneemt tegen de Rooms Ka tholieke Kerk. „We komen al lebei uit een katholiek, milieu, maar onze Godsbeleving wordt beperkt doordat het begrip „God" wordt gesluierd. Door tal van maskers, maar ook door geboden vanuit het Vaticaan. De Rooms Katholieke Kerk be houdt zich het recht voor om de vrije mens te controleren, een moraal op te leggen en angsten te bevorderen. Daar is ons (Deo) Voltente tegen ge richt". Toch willen de 'Kunstenaars van OE' hun sociale manifesten niet uitsluitend toeschrijven aan anarchisme of persoonlijke onvrede. „Nee, het is ons ook te doen om het artistieke avon tuur. Dat kan iedere keer een andere oorzaak hebben. Op Eerste Kerstdag, met (Deo) Vo lente, willen we proberen voor ons publiek de weg te openen naar een werkelijke religieuze ervaring, in plaats dat ze blin delings de dogma's van de paus blijven volgen". ADVERTENTIE e Lakenhal in Leiden, woensdag 1 Aan het einde van de zeven tiende eeuw had Bartolomeo Cristofori in Florence de su pervisie over de instrumenten van het orkest van de familie de Medici. Nog voor de eeuw wisseling slaagde hij erin een clavecimbel te bouwen waarop je kon spelen met de dyna miek. Voordien was variatie in hard en zacht niet mogelijk, het tokkelmechanisme van het instrument stond dat niet toe. Op Cristofori's clavecimbel 'col piano et forte' sloegen ha mertjes op de snaren; zo kon je met de aanslag op de toetsen het volume beïnvloeden. Een revolutie liet echter nog even op'zich wachten. Pas in het midden van de achttiende eeuw zouden Duitse pianobou wers ervoor zorgen dat de ze getocht van het instrument kon beginnen. Een van die pianobouwers was Jbhann Andreas Stein (1728- 1792). Mozart had een grote voorliefde voor de instrumen ten van zijn hand. De piano- forté waar Fiana Chapiro in de Grote Pers van de Laken hal gisteren op speelde is een getrouwe kopie een Stein uit 1783 - je zou daarom kunnen zeggen dat de muziek gister avond min of meer moet heb ben geklonken zoals Mozart haar zelf heeft gehoord. Om dat ook van dit destijds zo vooruitstrevende instrument de klankleur en het volume nog zeer beperkt zijn, was de structuur van de composities in ieder geval glashelder te horen. De werking van het pe daal (dat niet met de voet maar met de knieën wordt be diend) is slechts bescheiden, en door de zeer dunne snaren ko men de luidste klanken van een pianoforte niet verder dan een voorzichtig mezzoforte. Fiana Chapiro slaagde erin de beperkte dynamische ruimte bijzonder genuanceerd in te vullen. De aanwijzingen van Mozart volgde zij zonder ro mantische overdrijving, en dat kwam de zeggingskracht van de muziek alleen maar ten goede. Het melancholieke Adagio in b kleine terts KV 540 kreeg in haar handen een onopgesmukte droefenis, ter wijl het Rondo in D grote terts KV 485 - op een thema van Bach - speels door de Grote Pers klaterde. Bij wijze van toelichting (en toegift) speelde Fiana Chapiro bovendien fragmenten uit so nates van Johann Schobert (ca. 1740-17'67). Het was bijzon der aardig zijn muziek en die van Mozart met elkaar te kun nen vergelijken. De invloed die de eerste op de laatste heeft gehad was zonneklaar. Het wordt tijd dat Schobert wat vaker op concertprogram ma's verschijnt. Amsterdamse kunstwethouder houdt museumdirecteur hand boven het hoofd en betaalautomaten te recht. Ook krijg je girobetaalkaar ten toegestuurd als je oude op zijn. En het ren tepercentage is 4% lager dan bij normaal rood- Een thuisbankier regelt dat dan gewoon even met de Postbank. Zanger van groep Ladysmith Black Mambazo doodgeschoten DURBAN Een van de oprichters van de Zuidafrikaanse a cappella groep Ladysmith Black Mambazo, in het westen be kend geworden door optredens met Paul Simon, is in een gevecht doodgeschoten. Dit heeft de politie gisteren meegedeeld. De 44-jarige Headman Tshabalala, een van de vier broers in het tien leden tellende koor, stierf dinsdagavond na een schermutse ling langs een snelweg. Tshabalala werd daar onderweg naar huis aangehouden door onbekenden en raakte in gevecht met een van hen. Daarbij werd hij doodgeschoten. Ladysmith Black Mambazo vormde het achtergrondkoor van Paul Simon op het album Graceland. Eerder had de groep in Afrika al een grote reputatie opgebouwd en tientallen platen opgenomen. Paul Si mon gaat in januari opnieuw met de groep in Zuid-Afrika optre den. Als je studeert, is 't niet altijd makkelijk om de eindjes aan elkaar te knopen. En rood-staan op je giro rekening is soms niet te vermijden. Dat heeft tot gevolg datje dan bijvoorbeeld geen geld meer kunt opnemen met je giromaatpas en ook nog eens rente moet betalen. Wie als student bij de Postbank een Girokwartaalkrediet afsluit, heeft van die ongemakken wat min der last. Omdatje dan rood magstaan tot een maximum van fl.000,-. Tot die limiet worden je over boekingen normaal uitgevoerd en kun je gewoon bij de giromaten waarde om voor deze handige regeling in aan merking te komen, is dat je studiefinanciering maandelijks op je giro rekening wordt overge maakt. Zo makkelijk en zo voordelig gaat dat bij de Postbank. Ga dus snel naar het postkan toor en haal de folder 'De Postbank voor wie studeert'. Of bel 06-0400, en je krijgt de folder gratis toegestuurd. Achterin vind je een formulier waarmee je het Girokwartaalkrediet voor studenten kunt aanvragen. postbank j4g AMSTERDAM „Ik kan het niet beoordelen, ik vind het ingewikkeld, ik ben kunstwet- houder, geen kunstdeskundi- ge". Zo luidt in grote lijnen de reactie van de Amsterdamse wethouder mevrouw M. Baak (kunst) op het fiasco rond de restauratie van Barnett New man's schilderij 'Who's afraid of....'. Tijdens een moeizaam afgedwongen gesprek met Amsterdamse journalisten deed Baak gisteravond slechts een duidelijke uitspraak: „We zijn reusachtig voor de gek ge houden". Voor de gek gehou den door de Amerikaanse res taurateur Daniël Goldreyer wel te verstaan, want over de merkwaardige rol die de di recteur van het Stedelijk Mu seum W. Beeren heeft ge speeld, wilde zij zich niet uitla ten. Er is geen sprake van, zo stelde de wethouder, dat er na de terugkeer van het schilderij uit New York een hek is ge plaatst om deskundigen van nader onderzoek af te houden. Het hek stond er slechts om het kunstwerk te beschermen tegen kwaadwillenden die 18 40 li ikkaans TELEj „onverhoopt wellicht" tot eej Geh herhaling van de vernielir s zouden willen komen. Persi overd neel van het Stedelijk zwijgplicht opg<101 (BF legd hebben gekregen, zej Baak. „Er was slechts beslote nusic tot de keus voor een woor<^o6.oo voerder: Beeren". De overschrijding van het re (0 tauratiebudget met zeker dr ,°oem ton tot een totaal van acht toi bleek Baak ook al niet schol 10 1 kend te vinden. Ze vergelee 1 Noci het zelfs met een pakje sigare j^aral' 1 Orkes „In 1986 besloten krediet van 517.000 gulden 1 te trekken, gebaseerd op he stel van het schilderij in h eethov Stedelijk Museum. Tegelijke 21 4C tijd besloten we om het i Nach?« New York te laten doen. Het hetzelfde als wanneer ik b£ sluit een pakje sigaretten Brussel te gaan kopen, plaats van om de hoek. D komen de reiskosten er gK] woon nog bij", e wethoud^^ bleek nog steeds dat de mislukte restaurat „goed begeleid" is. „Hoe i je je wapenen tegen ien die je om de tuin wil leiden? AMSTERDAM De Amerikaanse restaurateur Daniel Go andep| dreyer is uiterst verbolgen over de gang van zaken rond de pi be(ar blikatie van het rapport van het Gerechtelijk Laboratoriu groots, over zijn restauratie van het schilderij '.Who's Afraid of Re 5,-,^, Yellow and Blue' van Barnett Newman. Dit schrijft hij in ef-jg an het Stedelijk Museum v< ,pr 1 beschuldigd wordt zich ni het beschadigde doek te He and 1 het feit dat hij nog altijd ni het onderzoek van het g belofte, ontvingen v sie, in het Engels ve K brief aan directeur Wim Beeren Amsterdam. Goldreyer, die er v aan de afspraken over herstel vj ben gehouden, beklaagt zich ov« precies weet wat de uitkomsten rechtelijk laboratorium zijn. „Ondanks een duidelijk incomplete en bewerkte Thuisbankieren doe je met de Postbank. ZON gen Volgens de restaurateur uit New York kan hij zich door het „11 WIND consequente gedrag" van Beeren niet verdedigen tegen de val beschuldigingen over zijn werk. „Waarom doet u zoiets v schrikkelijks? zo vraagt Goldreyer in de brief. De directie v het Stedelijk Museum bestrijdt dat Goldreyer een incomplete bewerkte versie heeft ontvangen. „Deze Engelse en Nederland teksten betreffen de originele, ongeredigeerde en getekeni ,0I versie van het rapport zoals dit op 28 november jongstleden do het Gerechtelijk Laboratorium aan de directeur van het Stedffop lijk Museum werd aangeboden", aldus het r iprodi korr I iner

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 16