Warm onthaal 'Les Misérables''door Haags publiek "Is er nog een nieuwe schademelding binnengekomen?' Beatrix op Amsterdam onderzoekt juridische stappen tegen restaurateur Duitse tv WillibrordFréquin gaat voor de leeuwe 'DEN moet Htusse: I wov rrrwssrsm) |-rmrrmKvamn I—rvwirvc vnirmr In. Hf ld Daó liet di ien vo Idsmui fis gen- word die or telecom £etdóe6omxwl KUNST RTV WOENSDAG 11 DECEMBER 1991 NOB-personeel wil ingreep raad van commissarissen HILVERSUM De raad van commissarissen moet ingrijpen bij het Neder lands omroepproduktiebe- drijf NOB. Daar heeft het NOB-personeel zich giste ren op een gezamenlijke vergadering van de om- roepbonden voor uitge sproken. De ingreep moet binnen een maand leiden tot een totaalvisie over de toekomstige positie van het noodlijdende bedrijf. De vakbonden hadden al eerder om een dergelijk plan gevraagd. De directie legde echter alleen een aantal deel- plannen op tafel en wenst dat het bedrijf versneld met onge veer 375 personeelsleden af slankt tot ongeveer 1775 me dewerkers. Het vertrouwen van de medewerkers in het huidige directie-duo E. Horstra en P. Porsius bleek gister avond minimaal. Het perso neel wenst snel zekerheid te krijgen over de vraag waar het aan toe is. De afgelopen jaren is een aantal saneringsopera ties uitgevoerd. Het gevraagde plan moet een einde maken aan de voortdurende onzeker heid over het lot van het in 1988 geprivatiseerde facilitaire bedrijf van de Nederlandse publieke omroep 'Let Miserables', musical van Alan Boublill en Claude-Michel Schön- berg naar de gelijknamige roman van Victor Hugo. Productie: Joop van den Ende. Vertaling: Seth Gaai- kema. Met o.a. Henk Poort, Ernst Daniël Smid, Vera Mann, Joke de Kruijff, Danny de Munk, Bill van Dijk en Daris Baaien. Gisteravond Haag se première in Scheveningse Cir custheater. Herhalingen tot en met 14 maart 1992. Idoor GÉ ANSEMS Over de musical 'Les Mi- sérables' zijn al dozijnen loftrompetten gestoken. De productie van Joop van den Ende is al in alle toonaarden bejubeld tij dens de Amsterdamse ver sie in Carré. Bijna een half miljoen mensen heb ben in de hoofdstad reeds de lotgevallen van Jean Valjean (voortreffelijk neergezet door de tenor Henk Poort) en alle ande ren in het verhaal van Victor Hugo mpfebeleefd. Een verhaal dat zich af speelt tijdens de Franse revolutie. Gisteravond beleefde de musi cal zijn Haagse galapremière in het Scheveningse Circus theater, een voorstelling die onder anderen werd bijge woond door bijna het voltalli ge college van burgemèester en wethouders. Alleen wet houder Noordanus kon niet aanwezig zijn, hij verblijft in Houston. De bezetting van de musical is sinds Amsterdam overigens nauwelijks gewijzigd. Alleen Paul de Leeuw en Simone Kleinsma als respectievelijk de valse herbergier Thénardier en zijn vrouw ontbraken. Hun plaatsen zijn ingenomen door Door van Boeckel en Irene Kuiper, die werkelijk een kos telijk echtpaar neerzetten. Wat dat betreft worden De Leeuw en Kleinsma niet gemist. Henk Poort, als de volksheld Valjean, die zijn leven lang wordt achtervolgd door in specteur Javert (Ernst Daniël Smid) is al in de recensies over de Amsterdamse voorstelling uitvoerig bejubeld. Maar dan vooral om zijn zangtalent. Daar moet de musical het ove rigens ook voornamelijk van hebben. Gesproken teksten komen nauwelijks voor en er wordt ook bijna niet in ge danst. Wat dat betreft wijkt Les Misérables sterk af van de vele bekende Amerikaanse musicals, waarin de dans (als showelement) juist een zeer belangrijke rol speelt. Dans die de voorstelling op snelheid houdt. Toch zit er ook in Les Misérables veel vaart. Een deel varf de snelheid wordt be reikt door het uitvoerige en Carvox autotelefoons van PTT Telecom bieden uitkomst voor iedereen die vaak onderweg is. Informatie uitwisselen, afspraken maken, beslissen... met een Carvox gaat het zakendoen gewoon door. Dat werkt zowel tijd- als kosten besparend. Er is keus uit vier modellen. Kom eens langs op een van onderstaande adressen of bij een van de 700 andere verkooppunten. Ook onze 17 Service Centers staan altijd voor u klaar. Voor adressen en docu- «06-0403 mentatie belt u gratis 06-0.403 of faxt u gratis 06-0433. ()1/ HAMBURG De Norddeutscher Rundfunk (NDR) zendt op Eerste Kerstdag een programma uit over koningin Beatrix. Het heet 'Een vrouw die weet wat ze wil' en is het vijfde in een serie over Europese koningshuizen. Volgens samensteller Rolf Seel- mann-Eggebert vertelt de koningin onder meer dat ze graag mensen ontmoet en gaat ze in op haar grote belangstelling voor moderne kunst. Het interview met de koningin, waarvan bijna acht minuten worden uitgezonden, werd opgenomen na haar vakantie in Spanje. De vorstin zat toen met een gebroken been, maar dat zit volgens de programmamaker netjes verborgen ach ter een tafelkleed. Het programma bevat ook een bijna vijf mi nuten durend interview met kroonprins Willem-Alexander. De prins van Oranje uit daarin zijn bewondering voor zijn moeder, maar zegt ook dat hij later een andere stijl zal ontwikkelen. AMSTERDAM De gemeen teadvocaat van Amsterdam moet onderzoeken welke juri dische stappen er mogelijk zijn tegen de Amerikaanse restau rateur Daniel Goldreyer. Het college van B en W van Am sterdam heeft dit gisteren be sloten naar aanleiding van het rapport van het Gerechtelijk Laboratorium in Rijswijk over de restauratiewerkzaamheden. Het college trekt op basis van dit rapport de „voorlopige" conclusie dat het schilderij 'Who's Afraid of Red, Yellow and Blue III' van Barnétt Newman is overschilderd. Men acht het zeer onjuist dat een zo verregaande ingreep heeft plaatsgevonden zonder uitdrukkelijke toestemming van de opdrachtgever. Het Amsterdamse college meent dat de directeur van het Stedelijk Museum, W. Beeren, indertijd een „zorgvuldige" keuze heeft gemaakt door Da niel Goldreyer de opdracht te geven het beschadigde schilde rij te restaureren. De keuze voor een bepaalde restauratie techniek is daarmee ook zorg vuldig, aldus het college. De verschillende rapporten moeten nu worden voorgelegd aan de raadscommissie voor kunst en cultuur van de Am sterdamse gemeenteraad, die de zaak op 18 december be spreekt. Het D66 raadslid Ernst Bakker zegt in een eer ste reactie op het collegebesluit dat het niet mogelijk is vol te houden dat de keuze van de restaurateur en de restauratie techniek zorgvuldig is. Bakker mist de „cijfers" in het college- besluit. „Er wordt met geen woord gesproken over de kos ten, terwijl die onderhand in de richting van de één miljoen gulden gaan". Ook het raads lid Bert Holvast (Groen Links) acht het collegebesluit onvol doende. „Het college laat nog teveel rafelranden aan de hele affaire zitten". Als voorzitter van de raadscommissie voor kunst en cultuur hecht hij er aan dat de zaak zo spoedig mo- t gelijk wordt afgerond. De posi- tie van museumdirecteur Beeren staat daarbij ter discus- Brief In een brief aan het college, die de Amsterdam gisteren openbaar maakte, schrijft Beeren dat hij de gekozen aan pak van de restauratie nog steeds goed acht. Bij restaura tiewerkzaamheden in de toe komst zou opnieuw een bege leidingscommissie moeten worden samengesteld. Wel blijft hij vinden dat het een vertrouwenskwestie be hoort te zijn dat de restaura teur een aantal beslissingen kan nemen die met zijn kun nen en opvattingen te maken hebben. Tot Beerens „ver driet" blijkt die ruimte dit maal „gemis-interpreteerd" en „misbruikt" is. Voor wat betreft de toekomsti ge verhoudingen binnen het museum schrijft Beeren dat een samenspraak tussen de af deling restauratie en de direc tie essentieel blijft bij toel stige restauratiewerkzaal Wat er met de gerestaure Newman moet gebeuren, en.sP niet in de brief van Beere een reactie zegt de directii het Stedelijk Museum zich ieder commentaar te ont5"1 den. PvdA-raadslid A. Gi is ontevreden over de van het college, omdat paar hamvragen onb( woord blijven. Zo wil zij wie er nou eigenlijk vei woordelijk is voor het in vangstnemen van een re ratie „die dus een fake blij kriti OEGS' den sp echt. eraan irerklc .Richter li, {iJks. 1 PTT Telecom verkooppunten: Primafoons: Alphen a/d Rijn, Delft, Gouda, 's-Gravenhage, Leiden, Rijswijk, Zoetermeer; Verkoopadviescentra: Binckhorstlaan 180, 's-Gravenhage; Beurs - World Trade Center (18e etage). Beursplein 37, Rotterdam; Service Center: Donk 1, Barendrecht. Ook te koop bij: Ottocar Gouda B.V., Burg. Jamessingel 2, Gouda; Het Motorhuis B.V., Vondellaan 80, Leiden; Ravicar B.V., Bierens de Haanweg 65, Rotterdam; Bos Car Comfort, Fokkerstraat 42, Zoetermeer; alle BMW en Volvo dealers. „HET WAS EEN BUITENSPORIG BIJZONDER JAAR" Carvox.® De beste telefoon op vier wielen. handige gebruik van het draaitoneel, waardoor de changementen zo snel kunnen worden uitgevoerd dat de scè nes als in een film elkaar af wisselen. Scènes die zich af spelen in een schitterend de cor van John Napier, dat ove rigens voor de Scheveningse voorstellingenreeks (de musi cal is er tot en met 14 maart volgend jaar te zien) moest worden aangepast aan het Cir custheater met een groter to neel dan het podium in Carré. Open doekjes Het Haagse publiek deed de voorstelling gisteravond ver gezeld gaan van talloze open doekjes, die tenslotte uitmond den in een minutenlange ova tie na afloop. Een ovatie die zeker ook bestemd was van Vera Mann (als Eponine), Joke Kruijf (als Cosette) en Danny de Munk (als de student Ma- rius). Joop van den Ende, die gisteravond persoonlijk aan wezig was we zagen overi gens ook Henny Huisman en Jacques D'Ancona rondlo pen kan tevreden zijn. De Haagse wethouder Martini (links) begroet Joop van den Ende voor aanvang van de première van 'Les Misérables' in het Scheveningse Circustheater. foto: peter van mulken heb gekregen. Ik kan absoluut niet zingen en ben met mijn vijftig jaar veel te oud voor popzanger. Daarom is het uit eindelijk rappen geworden Dat was nog enigszins haal- Journalistiek Volgens producent Hans Slees- wijk had Gerard Hulshof (hoofd KRG-televisie) een grondige reden om voor Willi brord Fréquin te kiezen. Slees- wijk; „Gerard vond dat 'Voor de Leeuwen' bij Willibrord paste. Hij wilde de serie een journalistieke inhoud geven en een kritisch ondertoontje niet uit de weg gaan. Er moest se rieus met het onderwerp wor den omgesprongen. Dat is bij de BBC minder het geval. De achttien afleveringen die daar zijn uitgezonden, werden ge maakt door twee presentato ren en waren iets meer ge schreven dan die van ons. Wij hebben absoluut niets in scène gezet, nergens gemanipuleerd. Zoals het gebeurt, gebeurt het". Willibrord: „En ze hebben mijn uitdaging iets scherper gesteld dan de BBC bij zijn presentatoren heeft gedaan. Maar dat is wel iets wat ik no dig heb". Sleeswijk: „Deze manier van werken is overigens wel kie zen voor de moeilijkste weg. Behalve dat we een maand niet hebben kunnen filmen omdat Willibrord tijdens zijn opleiding tot kok al op de eer ste dag bij Corona in Den Haag met zijn hand in de snij machine terechtkwam, zijn we zes maanden uitgelopen omdat het maken van de serie nu eenmaal zoveel tijd vroeg. Hij kop gewoon niet sneller wor den gemaakt. Bovendien heb ben we wat oponthoud gehad omdat we niet direct de goede vorm hadden". Willibrord: „Die koks-oplei- ding was verschrikkelijk. Ik heb helemaal geen affiniteit met koken. Voor ik begon kon ik nog een ei bakken. Dat ko ken doe ik trouwens nog steeds niet, hoewel ik het, na mijn opleiding in sterren-res taurants, inmiddels redelijk onder de knie heb. Wat ik er wel aan heb overgehouden, is heel veel respect voor koks. Wat ik wel vreselijk leuk vond om te doen, was mijn oplei ding tot piloot. Ik heb uitein delijk als co-piloot in een straalvliegtuig gevlogen en ik moet je zeggen dat het een kick geeft als je achter die knuppel zit. Overigens ben ik gewoon gekeurd én heb ik een kies moeten laten trekken om aan de opleiding te kunnen beginnen". Meer beroepen „'Voor de Leeuwen' was voor mij een vermoeiende kracht proef: Je bent toch met meer beroepen tegelijk bezig. Dan moest ik mij bij voorbeeld 's morgens enorm concentre ren op mijn vlieglessen en was ik 's avonds in de weer om te leren koken. Ook zonder de camera in de buurt was ik aan het trainen om op niveau te komen. Ik kan rustig zeggen dat ik er het afgelopen jaar ze ven dagen per week mee bezig ben geweest. Zo heb ik in mijn vrije tijd voor het beroep van persfotograaf honderden foto's van vogels geschoten in Sche- A1 vanaf fl. 1.992,-, exclusief BTW, ■u een Carvox ComPact: solide, gebruiksvriendelijk, geschikt voor heel Nederland en met tal van faciliteiten, waaronder verkort kiezen en nummer- herhaling. Voor de leeuwen. Achtdelige beroe- penreeks. KRO-televisie. Neder land 1 om 19.00 uur. Vanavond. Idoor HANS PIËT HILVERSUM „De tijd dat je met een documen taire de kijker aan je kon binden, is definitief voor bij. Als je informatie wilt overbrengen, moet je in het nieuwe televisie-tijd perk op een andere ma nier te werk gaan. Daar om hebben we de achtde lige beroepen-reeks 'Voor de Leeuwen' een amuse mentsjasje gegeven", zegt Willibrord Fréquin. 'Voor de Leeuwen' drijft op de BBC-formule 'In at the deep end' en laat Fréquin in een bijzondere rol zien. In elke af levering probeert hij een an dere beroep onder de knie te krijgen. In het eerste deel wil hij persfotograaf worden. In die poging toont hij gelijk de verschillende facetten van het vak. Aan het einde van elk programma moet hij een ge stelde opdracht hebben vol bracht. Of hem dat ook lukt, zorgt voor de spanning in beelden en houdt de kijker aan de buis. Zo probeert hij momenteel als popzanger aan de bak te komen. Gestelde op dracht in dat programma is dat de single 'Hé jij, ga.'ns effe opzij', die net is verschenen, een hit wordt. Willibrord: „Dat was dus een van de meest verschrikkelijke op drachten die ik in deze reeks Willibrord Fréquin als persfotograaf: „Ik heb in mijn vrije tijd honderden foto's van vogels geschoten om snelheid, scherpte diafragma-instelling onder de knie te krijgen". fot Les Mis" veningen om snelheid, sc te en diafragma-instellin der de knie te krijgen". Bij het kiezen van de berc bleek dat ze niet allema£BRU< schikt zijn voor vijftig ten televisie. Sleeswijk: het vak van diepzeeduik tet do> voorbeeld zou vijfentv diever minuten genoeg zijn. Di een ra roepen vallen dus af, wa het h willen niet inleveren aan F—*— gang. Overigens heeft de" onder de titel 'I can't do eenzelfde soort beroepen gemaakt voor en met k ren. Dat programma waarbij het wel gaat om nuten durende afleveri heb ik inmiddels aangel aan de KRO". Niet alle beroepen die do, BBC werden gekozen, door de KRO overgem Sleeswijk: „We hebben c roepen van butler en boe ker laten vallen. Die zijnvfil te Engels. Wel hebbeifIe iVal even overwogen om brord (die verder geer spraak had in de bero filmacteur te laten wo Dat bleek echter niet haa Het casten voor een ni film gebeurt namelijk p het allerlaatste momen Willibrord omschrijft een „buitensporig bijz nal K jaar". „Af en toe werd wel gek van, maar aan c dere kant was het hard: leuk. Er valt dan ook over een vervolg te prate tens h mij". rl na a De KRO zendt 'Voor de 'J wen' in twee keer vier a iek ringen uit. Na de eerste )rdt ge in december, volgt in ma nd v^r tweede serie. \st sta op h leert t duui 'artier. K& ordraci Plat 'tiek 2. L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 8