JÊtS „Terreur in Haïti loopt zeker uit op 11 bloedbad Duitsers verdeeld over kritische toespraak Werbs COMMENTAAR Meer initiatieven over milieu verlangd £etdóc Souoout GEESTELIJK LEVEN OPINIE VRIJDAG 6 DECEMBER 1991 l Slechts hij heeft altijd gelijk, die-ioeet dat hij nooit gelijk heeft. William Moore VATICAANSTAD De Duitse bisschoppen zitten enigszins in hun maag met de toespraak die hulpbisschop Norbert Werbs van Schwerin dinsdag tijdens de bis schoppensynode over Europa heeft gehouden. Daarin pleitte hij voor een beperkte toelating van het gebruik van voorbehoedmid delen. Werbs stelde in zijn toespraak die grote aandacht in Italië heeft gekregen, .de vraag of de Rooms-Katholieke Kerk bepaalde lasten, zoals het verbod van kunstmatige voorbehoedmiddelen, aan de gelovigen mag opleggen. Ook wees hij er op.' dat de gelovigen steeds meer democratisch denken en dat de kerk na moet denken over vormen van in spraak, onder meer bij bisschopsbenoe mingen. De voorzitter van de Duitse bisschop penconferentie, Karl Lehmann, verde digde Werbs, al zou hij niet aan aantal vragen hebben gesteld, maar één con crete vraag nader hebben uitgewerkt. Werbs heeft volgens Lehmann vragen gesteld waarmee de kerk in de huidige cultuur wordt geconfronteerd. Boven dien heeft elke bisschop het recht tij dens de synode te spreken over wat hem op het hart ligt. Overigens had paus Johannes Paulus II noch één der Curiekardinalen Leh mann over de toespraak van Werbs on derhouden. Maar bisschop Bernhard Huhn van Görlitz, evenals Schwerin in de voor malige DDR gelegen, had zich aan de rede gestoord. Huhn, door de paus spe ciaal voor deze synode uitgenodigd, vond het ongepast dat Werbs door het gebruik van het woord „lasten" een verwijt aan de kerk heeft gemaakt. Werbs, die aan het slot van zijn toe spraak „een ritselende atmosfeer" in de synodezaal had bemerkt, beklemtoonde dat de kerk in het verleden voortdu rend op ontwikkelingen in de samenle ving heeft moeten reageren. Dat begon al met de apostelen die er over twistten of men heidenen de last van de joodse wet moest opleggen als die zich tot het christendom bekeerden. Evangelisatie vraagt van de kerk dat ze zich voortdurend kritisch onderzoekt en nagaat of zij de mensen verplichtin gen oplegt die het zicht op de Blijde Boodschap verduisteren en die Christus zelf niet zou hebben opgelegd. Werbs had zich bij de opstelling van zijn rede mede laten leiden door zijn ja renlange ervaring als parochiepastoor. Ziekteverzuim lEN H fi levige b hinister Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft gisteren hfcschrevi eerste deel van de omstreden ingrepen in ziektewet en wiemenac goedgekeurd. Tegelijkertijd zijn de eerste schermutseling#^ Ult losgebroken tussen de werkgevers- en werknemersdelegatiLmp die onderhandelen over nieuwe collectieve arbeidscontra^zan ten. De sociale partners verschillen vooralsnog hemelsbre >ntie, over de manier waarop het ziekteverzuim moet worden t(eid". perkt. an Ker RAALTE „Een legertje van zesduizend man terro riseert een volk van zes miljoen mensen. Het klinkt ongelooflijk hè, maar het is waar," zegt pater Wim Boksebeld in de (gesaneerde) boerderij van zijn moeder, in het hart van een Raalter nieuwbouwwijk. Bokse beld (50) is met driejaar lijks Kerstverlof terug uit Haïti waar hij al twintig jaar werkt als priester Sa- lesiaan. Hij maakte twee maanden geleden mee dat het leger de door het volk gekozen president (en priester) Aristide verdreef en opnieuw de macht greep. ,.Ik mag wel zeggen dat ik Aristide goed ken," vertelt Boksebeld. „Hij is een leerling van me geweest op het semi narie en z'n praktijkjaar heeft hij in mijn parochie doorge bracht, Croix des Missions, vlakbij het vliegveld van Port- au-Prince. Hij studeerde psy chologie aan de universiteit. Toen al was hij iemand die een geweldige weerstand had te gen de bestaande maatschappij en daar openlijk voor uit kwam. In de kerk en daarbui ten. Hij is een man met gewel dige, charismatische gaven. Een profeet, nee eerder nog een dichter. Hij heeft de gave van het woord, hij kan een hele zaal onder hypnose bren gen. En enorm populair bij het volk hè Dat laat zich horen als je zoals hij met 67 procent van de stemmen tot president wordt gekozen." Haïti wordt volgens Boksebeld in feite geregeerd door zestig rijke families met het leger als hun handlanger. „Er zijn steeds meer aanwijzingen dat deze elite miljoenen dollars heeft betaald voor de staats greep. Wat dat betreft is er niet veel verandert sinds het wegjagen van de Duvaliers halverwege de jaren tachtig. Het leger in Haïti heeft altijd geleefd van corruptie, cocaïne handel, terreur. Aristide heeft dat proberen te stoppen in de zeven maanden van zijn bewind. Hij heeft ervoor ge zorgd dat de gewone militai ren beter gehuisvest werden, ook dat de gevangenissen hu maner werden, maar tegelij kertijd bezuinigde hij op bewa pening. En hij heeft de rijke elite aangepakt door ze belas ting te laten betalen, wat ze nooit deden." Blijft de vraag hoe een handje vol mensen een heel land on der de knoet houdt. „Dat is voor mij ook onbegrij pelijk. Want je moet ook nog bedenken, dat van die zesdui zend militairen de helft in de grond van de zaak Aristide-ge- zind is, als het niet méér is. Maar ze zijn bang voor hun su perieuren. Ze moeten gehoor zamen. Als ze dat niet doen riskeren ze de kogel. En er wordt in Haïti heel gauw een kogel gegeven. Het leven van een Haïtiaan heeft geen enke le waarde. Dus de angst re geert." Hoewel Boksebeld niet hele maal zonder kritiek is op Aris tide gelooft hij dat zijn collega priester de enige is die Haïti zou kunnen redden. „Zijn re gering mikte echt op het volk. Ze lieten de volksvertegen woordigers maar kletsen weet je wel. Begrijpelijk, omdat die mensen hun stemmen voor veel geld gekocht hebben en zich eenmaal gekozen geen barst meer van hun stemmers aantrekken. Ik vond wel dat Aristide een beetje handelde tegen de nieuwe grondwet, waar echt een duidelijke schei ding was tussen wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht. Er zat een beetje het gevaar in dat hij een kleine dictatuur zou vestigen." Zegt u dat ook openlijk daar ginds? „Jazeker wel. Maar ik heb in m'n eerste preken na de staatsgreep gezegd: mensen, ik heb liever een kleine dictatuur dan een bende terroristen. En die hebben we nü. Als je die week na de staatsgreep in een ziekenhuis kwam, hoeveel mensen daar gewond lagen: kinderen, vrouwen, oude moe ders, onvoorstelbaar, onvoor stelbaar." Bent u niet bang voor uw ei gen leven? „Niemand kan zich vrijwaren om te sterven, maar als pries ter en als blanke beschouwen ze je toch ja ..als een hoger we zen. Ja, dat is misschien te sterk uitgedrukt. Maar de priester heeft toch misschien meer macht dan zij. Het is een soort haat-liefde verhouding. En een blanke vermoorden is niet goed voor de reputatie van het land." U bent een jaar of vijf geleden toch neergeschoten? „Jawel, maar dat had niets te maken met de politieke ver houdingen. Dat ging om een ordinaire roofoverval. Ik heb het overleefd. De dader niet. Die is later omgekomen. Die heb ik zelfs nog begraven," lacht hij. „Maar ik vind dat ik als priester, en als Salesiaan, de stem van het volk moet vertegenwoordigen. Oh ja, ik preek openlijk tegen die terro risten. Ze weten allemaal hoe ik er tegenover sta. Ik zeg dat ik heel goed kan begrijpen dat mensen de wapens tegen dit regiem oppakken. Maar ik zeg óók: niemand kan -het doen als christen. Een christen moet zich verzetten, maar niet met de wapens in de vuist. Chris tus heeft gezegd: als iemand u op de ene wang slaat, keer hem ook de andere toe." Gearresteerd is hij nooit, wel meermalen telefonisch be dreigd, vertelt hij. „Er wonen veel macouten in de parochie waar ik tot voor kort werkte. Dat zijn mensen van de vroe gere geheime politie van Du- valier. Velen van hen zitten nu in het leger. Ik heb altijd gezegd, die macouten en die mensen van het leger, zijn als honden. Als je bang voor :e bent bijten ze, zo niet dan lo pen ze voor je weg. En als jt eerlijk bent hebben ze respect Teleurgesteld Over de afzijdige houding van de rooms-katholieke bisschop pen op Haïti is Wim Boksebeld zeer teleurgesteld. Hij vindt het onbegrijpelijk, dat de kerk de staatsgreep niet veroor deeld heeft. Zelf zegt hij de be vrijdingstheologie aan te han gen. „Als Jezus nu in Haïti zou komen zou' hij partij kiezen voor de rechtelozen. En dat is praktisch heel het volk. Ik probeer een stem te zijn voor die mensen, ook al ben ik een roepende in de woestijn." Over de actuele situatie in Haïti is pater Boksebeld Pater Wim Boksebeld voor de t ber, maar niet zonder hoop. De gevolgen van de begin novem ber afgekondigde economische boycot door de Organisatie van Amerikaanse Staten (OAS) doen zich meer en meer gevoelen. „Het grootste deel van het openbare leven ligt stil. Er is een tekort aan brandstof. Er rijden nog maar weinig auto's en bussen. Het leger pikt de brandstof in die er nog is. Maar weet je wat het gekke is? De armen steunen de boycot van harte. Bij het verlaten van de kerk roepen ze: 'Aristide of de dood'. Uit protest tegen de staatsgreep houden ze massaal hun kinde ren thuis van school. Ook m'n eigen school, waar ik sinds enige tijd werk, is gesloten. Daarom ben ik ook wat eerder met verlof gegaan. Ik had niet^ meer te doen. Het is heel triest, dit is het zesde achter eenvolgende schooljaar, dat niet goed functioneert door toedoen van het leger. Een schooljaar is compleet verloren gegaan. Moet je kijken wat voor gevolgen dat heeft voor de jonge generatie." Over de toekomst Haïti w Haïtianen die hun land ontvlucht zijn lopen over een door prikkeldraad afgeschermd terrein van de Amerikaanse basis Guantanamo op Cuba. De Haïtianen werden opgepikt door schepen van de Amerikaanse kustwacht. FOTO: AP L („ik beschouw het als m'n ei gen land"), zegt hij: „Nu de volkswoede zich tegen hen keert krijgt een aantal volks vertegenwoordigers spijt dat ze bezweken zijn voor de militai re druk om een interim-pesi- dent aan te wijzen. Maar of Aristide nu terugkomt of niet, dit loopt onvermijdelijk uit op een bloedbad, ben ik bang. Ik heb altijd gezegd: Haïtianen vergeven moeilijk, maar ver geten doen ze nooit. Ze kun nen lang geduld hebben, ze zullen wachten, wachten, wachten, maar als ze hun kans schoon zien dan pakken ze de machthebbers." Begin januari wil hij weer te rug. „Je gaat van het land houen, vooral van de mensen. De mensen zijn daar veel socialer en gastvrijer dan hier. Als je hier komt, de ene kamer is nog mooier dan de andere, de ene auto is nog mooier dan de andere. En dan al die mensen die arbeidsongeschikt zijn, hoe is het in godsnaam mogelijk. En dan die jongeren die zelf moord plegen. In Haïti bestaat zoiets niet. Ze kunnen nog zo arm zijn, maar zelfmoord ple gen, dat komt niet in hun hoofd op. Overspannen men sen? Haha. Het lacht en het doet en het speelt. Het heeft honger, maar het legt een kor reltje zout onder de tong en ze leven weer. Onvoorstelbaar, wat een weerstand die mensen hebben. Stuur alle gestresste en overspannen Raaltenaren veertien dagen op vakantie naar Haïti en ze zullen gene zen zijn. Ben ik zeker van." In dit verband kan hij niet na laten om een bepaalde vorm van westerse liefdadigheid op Haïti te wraken. „Neem al die door Amerika nen betaalde weeshuizen daar. En die SOS-dorpen. Als een kind daar z'n vader en moeder verliest zal altijd een broer of een zus of een peter of meter de verantwoordelijkheid pak ken en het kind grootbrengen. Wil je zo'n gezin helpen, geef ze dan tien, twintig dollaar per dag, dat is veel gezonder en veel goedkoper dan een wees huis of een SOS-dorp. Het rij ke westen is nu bezig om het goeie van de cultuur van Haïti kapot te maken. Zulke waar den moet je behouden: solida riteit en familiebanden. Een kind dat opgroeit in zo'n SOS- dorp of een weeshuis moet in Haïti achteruit als het in de normale maatschappij komt. En als het met neefjes en nichtjes zou zijn opgegroeid was er niks aan de hand ge- TTT ICgSC W IE de koele cijfers weegt, kan niet anders dan vaststell hrijft dat onze beroepsbevolking in vergelijking met die van andi. re geïndustrialiseerde landen veel te vaak en ook te la „r ziek is. Een merkwaardige zaak, vooral als men bedenkt onze gezondheidszorg ook weer internationaal gezien i op een bijzonder hoog peil staat. Wat zijn dan de oorzak 1 U3 van dat omvangrijke ziekteverzuim ygltC ONS land kent een zeer hoge arbeidsproduktiviteit. Dai MI voor moet een prijs worden betaald in de vorm van een ho werkdruk. FNV-voorzitter Stekelenburg mag dan wat ch; geren wanneer hij bij voortduring stelt dat voor velen we een vorm van topsport is, maar het is onmiskenbaar dat v< werknemers het hoge produktietempo met de grootst mod door lijke moeite kunnen bijbenen. Het is niet gewaagd te vero HILDBF derstellen dat er een duidelijke relatie bestaat tussen de ho werkdruk en de omvang van het ziekteverzuim. EN Hj gingen Een andere reden waarvoor we de ogen ook niet mog aj sluiten, is gelegen in de tot nu toe vrij comfortabele regeli emeen: gen die zowel voor de werknemers in de marktsector i ienst voor ambtenaren en trendvolgers gelden. Wanneer het vticretari zuim van korte duur is, merkt hij of zij daar in financieas na opzicht niets van. Het kabinet en de regeringspartijen will daar verandering in brengen. Zij denken het stijgend ziekl steren verzuim en de groei van het aantal arbeidsongeschikten af^n waa kunnen remmen door werkgevers en werknemers meer b ordt v< wust te maken van de kosten die het ziek zijn teweeg bre gen. De sociale partners zijn overigens zelf ook al tot het b )Vencjj sef gekomen dat er iets aan het hoge ziekteverzuim m< (n j worden gedaan. De vakcentrales en organisaties van ondt ?n wej nemers hebben de cao-onderhandelaars opgeroepen afspi gema; ken te maken over zogenaamde arbeidsvoorwaardelij weede prikkels. z*e* inpakk Het kan geen kwaad eraan te herinneren dat bij de ovt nendei eenstemming over de aanbeveling van vakbonden en wer ijziginj gevers het korten op de uitkering en het inleveren van vr tijd bij verzuim in combinatie met 'positieve prikkels' b ^wei spreekbaar werd geacht. In de praktijk komt dat neer op e ,noeg t korting op vakantie- en roostervrije dagen of lagere uitk jorjaar ring bij ziekte dan wel een financiële toeslag bij lager veogeleve zuim e^te- an de 1 -pet echl iJE werkgevers in de schoonmaaksector hebben de aanb erstrec velingen van de centrale organisaties wel erg eenzijdig uitgien beh; legd. In de cao-onderhandelingen die gisteren zijn begonnten £at hebben zij het voorstel gedaan om per ziekmelding drie roi j tervrije dagen te schrappen. Daarnaast willen zij de uitkeri doelin bij ziekte op 80 procent van het loon stellen, nu is dat peelt b procent. Het hoeft geen verbazing te wekken dat deze eenz ngen, dige maatregelen op grote weerstand van de vakbonden jzijy de 1 gestuit. Het feit dat een ruime kamermeerderheid s cretaris Ter Veld (PvdA) gisteren de toezegging heeft afg| dwongen dat zij er voor zal ijveren dat alle bedrijven op ta mijn moeten meedoen aan een vorm van bedrijfsgezonf heidszorg, stemt tot tevredenheid. Die maatregel is zeker r overbodig. I Hofmeester, C de Kier, H. r e (tel. 070-3190 819):" De Leidse Courant maakt verder gebruik van de d VUGHT De Neder landse bisschoppen moeten initiatieven ne men opdat het milieu vraagstuk op alle niveaus in de RK Kerk aan de orde kómt. Dit zegt de Katholieke Raad voor Kerk en Samenleving in de brochure 'Naar een leefbare samenleving in Gods naam', die gisteren is gepubliceerd. Voor pastores en katecheten moeten er in dit verband stu die- en vormingsmogelijkhe den worden geschapen. Er is verder grote behoefte aan goe de handreikingen voor de ge bedspraktijk en liturgische vieringen. De bisschoppen moeten met de andere kerkge nootschappen een jaarlijkse Dag van de Schepping instel len. De KRKS is tegen een themazondag, maar wil een jaarlijks terugkerende dag van bezinning en viering. Daarbij moet ook aan milieuakties op lokaal niveau worden gedacht. De bisschoppen moeten de 'halveerverklaring' van de Raad van Kerken ondersteu nen zodat de rooms-katholie- ken hun levensstijl daadwer kelijk veranderen. Doel van die oproep is dat binnen 15 jaar de uitstoot van kooldioxi de, het autoverkeer en de pro- duktie van afvalstoffen met de helft wordt verminderd. Nacht van de stilte in Den Haag HOOG-SOEREN Kerstmis wordt door het centrum Jon geren op weg te Assel (bij Apeldoorn) steeds gevierd on der de naam Nacht van de Stilte. Dit jaar wordt de nacht gehouden in Den Haag. Het is bedoeld als een uitdaging voor jongeren om stil te staan bij wat hen met Kerstmis bezig houdt. Het programma begint op dinsdag 24 december om 19.00 en gaat door tot aan de kleine uurtjes van de volgende och tend. Tijdens de Nacht is men te gast in het Don Bosco Cen trum te Rijswijk. Rome verwerpt akkoord met Anglicanen LONDEN De- Rooms- Katholieke Kerk heeft negatief gereageerd op de overeenkomst van een ge zamenlijke anglicaans- rooms-katholieke commis sie (ARCIC I) over eucha- ristie, ambt en wijding. Tussen de Anglicaanse en de Rooms-Katholieke Kerk blijven er „aanzien lijke verschillen van in zicht" over wezenlijke on derdelen van de rk ge loofsleer, schrijft de RK Kerk in haar officiële ant woord op het rapport van ARCIC I. Er kan volgens het Vaticaan „nog niet worden gezegd dat er in grote mate overeenstem ming over genoemde onder werpen is bereikt", zoals de gezamenlijke commissie in haar rapport stelt. Hoewel het k i gisteren vrijgegeven antwoord door de Vaticaanse raad voor de eenheid der christenen is uitgegeven, draagt het duide lijk het stempel van de congre gatie voor de geloofsleer van kardinaal Ratzinger. De Anglicaanse kerk heeft bij na tien jaar moeten wachten op het officiële Vaticaanse ant woord. Het rapport waarin van rooms-katholieke zijde kardinaal Willebrands een be langrijk aandeel had, ver scheen namelijk al in 1982. Kort na de publikatie had de Vaticaanse congregatie voor de geloofsleer overigens al een negatief oordeel gegeven over het rapport van ARCIC I. De Anglicaanse bisschoppen lie ten in 1988 op hun tienjaarlijk se Lambeth-conferentie weten dat de resultaten van ARCIC I in overeenstemming met het Anglicaanse geloof zijn. In een reactie op het rooms- katholieke antwoord zei aarts bisschop George Carey van Canterbury dat Rome niet heeft gekeken of het rapport van ARCIC-I 'in overeenstem ming' met de rooms-katholie ke geloofsleer maar of het er 'identitiek mee' is. „Als beide kerken van de ander verlan gen dat die haar geloofsleer volledig moet aanpassen, dan zal er nooit vooruitgang wor den geboekt." Van beide gemeenschappen wordt nederigheid gevraagd, aldus Carey, vooral nu zij af stand hebben genomen van de polemische taal en de theologi sche formuleringen uit het verleden. Overigens vond hij het antwoord van het Vati caan een „belangrijke stap op weg naar de zichtbare eenheid van de kerk zoals Christus dat wil". De anglicaans-rk commissie werd in 1970 opgericht. Zij vergaderde in de periode tot 1981 dertien maal. Er is overi gens een niem opgericht, ARCIC II. n -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; v en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een ri wal samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland e mie Belgié De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs K. Swiers, M. van de an de Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef), H B aar be Hofland. P Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees. n Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; rrespondenten in het buitenland: S Akkerman (Praag), in Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A Courant (Athene), t n (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs. A Heenng (Rome), 3 van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H Kuitert (Nieuw Delhi), Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs R Vunderink (Moskou), V Werkman (Jeruzalem), E Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgrado), Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). e Courant heeft als lii e Stichting Pers Unie d Telefoon: 071 - 313 677 op ma t/m vr van 08.30 tc Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op ma t/m vr van 18 00 tc lentsprijzen (inclusief 6% btw) per j'aarrtaa' Bij betaling per acceptgiro Hei abonnementsgeld die Advertenties Inforn lefax vi 25,70 76,60 294,30 78,60 299,30 I. 071 -122 244 it doorgeven v ABN/AMRO BANK NV 473 5 POSTBANK 663 050 ivertenties 071-134941. ASI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2