Het verborgen tranendal
Omroep stelt interne
sponsorrichtlijn op
13
Krant op Zondag wil ingreep kabinet
,Niveau meeste
programmasvan
iadio 3 dubieus'
Spanjaarden hongeren naar Nederlandse cultuur op Wereldtentoonstelling 1992
1 Efiid^cSoivtant
zet
>en
als vo
jktsch
w
aanva
vormi
agen
aiddeli
1,93 g.
KUNST/RTV
VRIJDAG 6 DECEMBER 1991
Nelleke van der Krogt
nieuwe presentatrice
'Opsporing verzocht'
HILVERSUM Nelleke van der Krogt wordt
naast Jan Scholtens de nieuwe presentatrice van
'Opsporing verzocht'. Zij volgt Will Simon op die
eind oktober met VUT is gegaan. Nelleke van der
Krogt heeft ruim dertien ervaring als presentatri
ce van veel radio- en televisie-programma's. Voor
de AVRO-radio maakte zij onder meer culturele
programma's en was zij lange tijd samen met Ka-
rel van de Graaf te horen in 'Op een klein station
netje'. Later presenteerde zij voor de NOS 'Hori-
zon-tv', een aantal Teleac-cursussen en voor de
TROS het middagmagazine. Zij zal voor het eerst
'Opsporing verzocht' te zien zijn op donderdag
januari. De eindredactie blijft in handen van
Jan Scholtens.
Nelleke van der Krogt
AMSTERDAM De
Krant op Zondag
heeft staatssecretaris
Van Rooy van econo
mische zaken ge
vraagd de omroepen
te verplichten om hun
programmagegevens
aan de Krant op Zon
dag beschikbaar te
stellen.
De krant reageert daar
mee op de weigering van
de NOS om de Krant op
FOTO: RVU Zondag toe te staan week
overzichten van televisie
programma's te publice
ren. Dit heeft uitgever
Pieter Storms van de
Krant op Zondag gisteren
meegedeeld.
i de
op
artikel 27 van de Wet
Economische Mededin
ging. Daarin wordt be
paald dat de bewindslie
den kunnen ingrijpen als
er sprake is van een eco
nomische machtspositie
die schadelijk is voor het
algemeen belang.
De Krant op Zondag
heeft zich al eerder op dat
artikel beroepen. Dat was
in oktober vorig jaar. toen
dagbladen weigerden ad
vertenties in het kader
van de introductiecam
pagne van de Krant op
Zondag te plaatsen. De
staatssecretaris stelde de
Krant op Zondag toen in
het gelijk. Volgens Storms
zijn de argumenten van
de Krant op Zondag in de
huidige kwestie „stukken
sterker". Hij rekent er
dan ook op dat zijn krant
zoals aangekondigd op 2
februari
het eerst
programmagegevens zal
publiceren.
De NOS weigert de ge
vraagde gegevens omdat
de omroepen de huidige
marktpositie willen hand
haven. Inkomsten uit de
bladen zijn voor de om
roepen van belang om uit
eigen middelen bij te
kunnen dragen in de fi
nanciering van de publie
ke omroep. Verder staat
volgens de NOS een ex
clusieve licentie voor De
Krant op Zondag op ge
spannen voet met de con
tracten met uitgevers van
dag- en nieuwsbladen.
Veronica en RTL4
gaan samenwerken
voor de UNICEF
HILVERSUM Veronica en RTL4 gaan
samen het live-programma 'Kans Voor Een
Kind', een reeks van zeven programma's
ten bate van UNICEF, uitzenden. De reeks
gaat donderdag 2 januari van start en zal
wekelijks door beide omroepen rond tien
uur 's avonds worden uitgezonden. Elke
uitzending duurt zeventig minuten. Doel
van het programma 'Kans Voor Een Kind'
is het werven van blijvende donateurs die
genegen zijn elke maand twintig gulden
over te maken en hiermee een kind te voor
zien van de meest elementaire zaken in het
'OPTIMISTEN', MEEST INDRINGENDE DOCUMENTAIRE VAN 1991
telke
terw
tlofpe
HILVERSUM „Dit was
de zwaarste en langste
klus uit mijn carrière",
programmamaker
Jaap Vermeer aan de
vooravond van 'De Opti
misten'. In de honderd
twintig minuten durende
vertelling, die door de
IKON in twee keer op het
scherm wordt gebracht,
komen twaalf Nederlan
ders aan het woord, die in
Japanse krijgsgevangen
schap hebben gezeten en
op zestienhonderd meter
afstand de atoombom op
Nagasaki hebben zien
leerkomen.
honger, barbaarse
ziekte en altijd weer dat
sprankje hoop. „Wie geen opti
mist meer was, zag de dood in
de ogen", aldus een van de
hoofdrolspelers in de meest in
dringende documentaire van
1991.
Vermeer: „Er hebben heel wat
hete tranen gevloeid, voordat
dit werkstuk zijn definitieve
vorm had. Ik ging op bezoek
bij Charles Burki, die mij door
de telefoon had verzekerd
geen trauma's te hebben over
gehouden aan zijn oorlogsjaren
als Japanse krijgsgevangene.
Nauwelijks aan het woord
barstte hij al in tranen uit. Be
halve zijn verhaal heb ik in de
documentaire ook wat teke
ningen van hem verwerkt.
Charles („ik moest tekenen,
omdat een tekening meer uit
legt dan een foto") heeft die
werkstukken aan het einde
van de oorlog in zeildoeken
gerold en bij de ingang van
het kamp begraven. Na de
oorlog is hij teruggegaan om ze
op te graven".
„In de voorbereidingen van
het programma heb ik ook
met een man gesproken, die
uiteindelijk niet in beeld komt
omdat zijn antwoorden nogal
kort waren, maar die zich in
de vijftig jaar na de aanval
van de Japanners op Pearl
Harbor nog nooit had geuit
over wat hij had meegemaakt.
Zijn vrouw wist echt van niets
en heeft in de vijf uur dat ik
bij hem ben geweest met inge
houden adem zitten luisteren.
Voor hem was mijn luisterend
oor een therapeutische erva
ring, voor mij bleek zijn ver
haal vooral van belang als
achtergrond-informatie. Hij
vertelde echt heel belangrijke
dingen en bleef maar zeggen
'de mensen begrijpen het niet
wat het betekent om de bom
op Nagasaki te hebben meege
maakt".
Het is een frustratie waar het
merendeel van de Nederlan
ders die in Japanse krijgsge
vangenschap hebben gezeten,
mee zit. De oorlog werd in Eu
ropa gevoerd en de vijand was
een Duitser. Die hele Japanse
kampgeschiedenis met al zijn
gevaren en ontberingen heeft
nooit de aandacht gekregen
die de onmenselijke drama's in
de gaskamers en de Joodse
vernedering wel heeft gehad.
Het is een deels verborgen tra
nendal gebleven. Vermeer:
„Kijk, ik ben blij dat al mijn
collega's het verhaal van de
Japanse bezetting van Neder-
lands-Indië min of meer links
hebben laten liggen, maar ei
genlijk is het treurig. Het is
voor het allereerst dat het ver
haal in chronologische volgor
de op' televisie komt. Tot nu
toe bleef die geschiedenis be
perkt tot fragmenten".
Jaap Vermeer begon vol opti
misme aan zijn opdracht. Vijf
tig uur research-gesprekken,
achttien uur videobeelden en
een montage-periode van zes
weken later, is hij blij dat het
voorbij is. „Twee jaar geleden
begon ik met drieendertig
adressen van overlevenden. Ik
heb ze allemaal aangeschreven
en had na veertien dagen zes
reacties. Daarna heb ik een
tweede brief gestuurd waarop
zesentwintig reacties binnen
kwamen. Vier mensen bleken
niet bruikbaar. Ze konden het
geestelijk niet opbrengen hun
verhaal te vertellen. Uiteinde
lijk hield ik twaalf praters
over, de een wat beter ver
staanbaar dan de ander. Ik
vind René Schafer bij voor
beeld een adembenemend ver
teller".
„Mijn grootste handicap was
dat ik bij alle mensen waar ik -
aanklopte voor het belangrijk
ste verhaal uit hun leven
kwam. Ze wilden mij dus uit
voerig te woord staan over al
les wat ze hadden beleefd.
Voor televisie is dat eigenlijk
onbruikbaar, maar heb dat
graag op de koop toegeno-
'De Optimisten' is bijna als een
speelfilm in elkaar gezet. Jaap
Vermeer heeft de gesprekken
zo versneden dat het één ver
haal wordt (zonder tussen
komst van een interviewer) en
dat de verschillende verder
ongenoemde vertellers
moeiteloos op eikaars verhaal
inhaken. Daarbij weet hij de
spanning ook visueel aan te
scherpen door de vertellers
steeds meer in close up te la
ten zien. Hierdoor krijgt de
kijker het idee een film te zien
Charles Burki: ,,lk moest tekenen".
waarbij de makers zijn verge
ten het drama in beelden te
vangen. Hoewel, van het ver
haal gaat zo'n kracht uit. dat
de fantasie de rest doet. Wie
dan ook naar de eerste vijf mi
nuten kijkt, haakt niet meer
af.
Maar hoe puur de verhalen
ook zijn, om een saaiheid in
beelden te voorkomen, werd
een slimme trucage toegepast.
Zo wordt, vooral in het tweede
deel, sterk de indruk gewekt
dat alle hoofdrolspelers zich
met z'n allen in een ruimte be
vinden.
Vermeer: „Die mensen hebben
heel veel te vertellen, maar
documentatie-materiaal, dat
als illustratie kon dienen, was
nauwelijks aanwezig. In de
eerste aflevering heb ik nog
gebruik kunnen maken van
wat Japanse bioscoopfilmpjes.
op
heidje toegepast, door beelden
van glimlachende of knikken
de hoofdrolspelers, door het
verhaal heen te snijden. Hier
door lijkt het alsof ze op elkaar
reageren en krijg je het idee
met een grote familie te ma
ken te hebben. Voor mij'was
het ook een manier om alvast
de volgende spreker te intro
duceren. Wat ik in de beelden
heb geprobeerd, is om een
huiskamer-sfeer te scheppen,
waarbij het interieur niet zou
afleiden".
^NCRV'S-PRESENTATOR HARRO DE JONGE:
ENTRA
"viaC
(E HILVERSUM Eén van
>3 de betere popprogramma's
3 van Radio 3 wordt door de
n°NCRV uitgezonden op za
terdagavond tussen negen
>n twaalf: 'Crossroads'
ivan Harro de Jonge. De
°{bebaarde presentator
heeft voor deze uurtjes
zijn baas helemaal de
vrije hand om naar eigen
'«•smaak een keus te maken
uit het aanbod van pop,
blues, rock and roll en
country. „Ik ben een pre
sentator en geen discjoc-
key", stelt De Jonge.
■o»bl
^zou c
AN**
S E
itual
berd W
erirtfl
„Discjockeys zijn
single-programma's zonder
19 diepgang aan elkaar praten. Ik
willen. Als je zo-
ik ceedee's aankondigt en
vertelt iets over de achter-
'ond, dan ben je een presen-
™°Jtator".
arro de Jonge stelt sinds 1977
ipprogramma's samen voor
i de NCRV. Daarvoor deed hij
administratief werk bij dezelf-
omroep. „Het is alweer 24
r geleden dat ik bij de
RV in dienst kwam. Het
altijd de wens van mijn
Trouw of bij de
w werken. Toen ik van de
middelbare school kwam, las
advertentie waarin de
NCRV een administratieve
hulp vroeg bij produktie-opna-
)fe men. Ik had er geen idee van
wat dat inhield, maar ik solli-
:iteerde toch. En ik werd aan-
Het bleek dat ik al
lerlei formulieren moest in
vullen voor combo's die in de
studio opnamen kwamen ma
ken. Ik vond die opnamen
reuze spannend en stond er
dan ook altijd met mijn neus
ivenop".
Voor de omroep was snel dui-
lelijk dat het ging om een
groot muziekliefhebber, met
een voorkeur voor blues en
country. „Ik kon de mensen
die de meer specialistische pla-
tenprogramma's presenteerden
altijd precies vertellen hoe de
namen van de artiesten moes
ten worden uitgesproken.
Want daar hadden de meesten
geen flauw benul van. Ze kre
gen een tekst aangeleverd,
maar braken hun tong over de
uitspraak van die namen".
Het duurde niet lang of mu
ziekkenner Harro de Jonge
kreeg zijn eerste programma:
'Middernacht Blues'. „Ik pre
senteerde het niet zelf, dat
deed Kirsten Kleinsma, maar
ik was wel verantwoordelijk
voor de platen en schreef de
verbindende teksten".
Hoewel De Jonge opgroeide in
het tijdperk van The Beatles,
heeft die muziek hem nooit
aangesproken. „Ik was eerlijk
gezegd meer gecharmeerd van
klassieke muziek dan van
beat". Maar daarnaast ontwik
kelde ik een grote liefde voor
de blues. Ik liep alle concerten
op dat gebied af. Want ja, als je
eenmaal de blues hebt, raak je
'm niet meer kwijt. Ik kocht
mij wild aan uitverkoopplaten
in dat genre en binnen de
kortste keren had ik een enor
me collectie. In de jaren ze
ventig begon ik allerlei artike
len over popgroepen te verza
melen. De gedachte was ooit
.nog eens een popencyclopedie
samen te stellen. Maar toen
muziekkrant Oor met dat ini
tiatief kwam, hoefde dat dus
niet meer. Ik was trouwens
ook veel te selectief voor een
encyclopedie. Ik knipte alleen
uit wat mijzelf interesseerde.
Daarom trof je David Bowie
niet aan in mijn collectie, want
die man heeft mij nooit aange
sproken. Ik ben trouwens al
lang gestopt met het opbou
wen van dat archief. Dat
heeft, denk ik, ook te maken
met het feit dat ik niet meer
over pop schrijf. Ik was in de
jaren zeventig verbonden
Harro de Jonge: „De opvattingen over mijn presentatie lopen uit
een: sommigen vinden het uitstekend, anderen vinden het niks".
FOTO: NCRV
HILVERSUM De STER
krijgt een coördinerende
rol bij de werving van
sponsors. Dat blijkt uit de
gisteren door de NOS ge
publiceerde interne spon
sorrichtlijn voor de pu
blieke omroepen.
De regeling moet duidelijkheid
verschaffen in de praktijk tot
dat nieuwe regelgeving van
kracht wordt. De NOS heeft
om het karakter van de pu
blieke omroep te benadruk
ken, beperkingen aangebracht
op de Europese richtlijn. Ze
hebben betrekking op de cate
gorieën programma's welke
voor sponsoring in aanmer
king komen en de wijze en de
duur van de sponsorvermel
ding. Bovendien is een afgren
zing aangebracht tussen spon
soring en de plaatsing van spe
cifieke produkten in program
ma's. De regeling verstaat on
der sponsoring elke financiële
bijdrage van een overheidsbe
drijf of particuliere onderne
ming die zich niet bezig houdt
met omroepactiviteiten, met
als doel handelsmerk, imago of
activiteiten meer bekendheid
te geven. Sommige soorten
programma's komen niet voor
sponsoring in aanmerking. Het
gaat dan om nieuwsbulletins,
politieke informatieprogram
ma's, actualiteitenrubrieken
en consumenten-informatie
programma's. Omroepen
moeten er ook voor zorgen dat
personeel belast met aquisitie
geen invloed uitoefent op de
inhoud en de programmering.
Gesponsorde programma's
worden aan het begin en/of
het einde als zodanig geken
merkt door vermelding van de
naam of het logo van de spon
sor. Uitzending van een zoge
noemd billboard duurt ten
hoogste vijf seconden. Produk
ten van de sponsor mogen uit
sluitend in een gesponsord
programma worden getoond
indien ze een functionele bij
drage aan decor, vormgeving
of andere programma-onder
delen leveren. De sponsor mag
in dat geval geen andere gel
delijke of op geld waardeerba
re bijdrage leveren en het pro-
dukt mag niet worden aange
prezen of overdreven in beeld
worden gebracht.
Over prijs, uiting en aard van
de sponsor zullen de omroepen
overleg voeren met de STER.
formeerde Jonge renblaadje.
Daarnaast maakte ik af en toe
een hoestekst voor Phonogram
zoals voor een elpee van John
Mayall. Maar schrijven is voor
mij altijd een moeilijke beval
ling geweest. Wat dat betreft
ben ik blij dat ik niet bij een
krant terecht ben gekomen".
„Als ik nu presenteer, heb ik
geen tekst meer voor mij lig
gen. Ik doe het zo uit de losse
pols. Vroeger was dat anders.
Dan las ik alles woord voor
woord op. Nadat de NCRV
had besloten dat ik de pro
gramma's die ik samenstelde,
ook maar zelf moest presente
ren, heb ik eerst een cursus
gevolgd. Ik vond het allemaal
maar gênant, want volgens mij
had ik absoluut geen radio
stem. Die mening ben ik trou
wens nog steeds toegedaan. De
opvattingen over mijn presen
tatie lopen uiteen: Sommigen
vinden het uitstekend, ande
ren vinden het niks. Het hoofd
van mijn afdeling zei laatst
nog dat hij mijn manier van
presenteren bepaald niet ide
aal vond. Maar goed, het paste
volgens hem wel bij het pro
gramma en daarom laat hij het
maar zo. En de mensen zijn er
zo langzamerhand wel aan ge
wend. Ik doe 'Crossroads' elke
zaterdagavond, soms neem ik
het wel eens op. Als ik het dan
later terugdraai, betrap ik mij
erop dat ik soms enorm aan
het wauwelen sla.
Het voorbereiden van 'Cross
roads' kost Harro de Jonge
minstens twee dagen. „Elke
woensdag komen de pluggers
van de platenmaatschappijen
de nieuwe releases brengen en
die moet ik allemaal afluiste
ren. Daar gaat verschrikkelijk
veel tijd in zitten. Meestal ben
ik daar tot diep in de nacht
mee bezig. Ik heb er inmiddels
wel een gigantische platencol
lectie mee opgebouwd. Ik
denk dat ik zo'n tienduizend
elpees en tweeduizend ceedee's
heb".
Contacten met andere presen
tatoren heeft Harro de Jonge
nauwelijks. „Ik ken alleen Jan
Douwe Kroeske en Hubert
van Hoof. Die mensen zitten
met hun programma's op de
zelfde lijn als ik. Maar de rest
zie of spreek ik nooit. Ik vind
het niveau van de meeste Ra
dio 3 programma's overdag
maar bedenkelijk. Ik heb het
idee dat er steeds minder disc
jockeys met kennis van zaken
aan het woord komen. Nou ja,
voor dat soort programma's
hoef je ook niet veel te weten.
Je moet een vlotte babbel heb
ben, dat lijkt de enige voor
waarde".
Expositie over
W.F. Hermans
DEN HAAG Het Letter
kundig Museum in Den Haag
houdt van 13 december tot en
met 23 februari een grote ten
toonstelling over de schrijver
Willem Frederik Hermans,
onder de titel 'Hermans is hier
geweest'. In de expositie zijn
vele zeldzame stukken opge
nomen, zoals prenten van
Constatin Guys, de negentien
de eeuwse Franse tekenaar,
die zo'n grote rol speelt in 'Au
Pair'.
'Ava en Gabriel'
weer in de prijzen
AMSTERDAM De 'Ava en
Gabriel' van het multiculture
le filmbedrijf Cosmic Illusion
Productions, heeft tijdens een
internationaal filmfestival in
Amiens de 'Prix spécial du
jury' gewonnen. Het is de
tweede keer dat de film in de
prijzen valt. Tijdens de Neder
landse Filmdagen in septem
ber 1990 werd 'Ava en Ga
briel' onderscheiden met het
Gouden Kalf.
Veiling
Dit 'staand naakt' is
een van twee
schilderijen van
Carel Willink, die op
12 december bij het
veilinghuis
Sotheby's in
Amsterdam onder
de hamer gaan
tijdens de veiling van
Moderne en
L Hedendaagse kunst.
Willink maakte het
doek in 1929, in
hetzelfde jaar werd
het tentoongesteld
in het Stedelijk
Museum in
Amsterdam. Het
veiljnghuis verwacht
dat het doek
maximaal 120.000
gulden zal
opbrengen. Het
andere werk van
Willink dat zal
worden geveild is
het schilderij 'De
Verleiding' uit 1921.
Het
vertegenwoordigt
volgens Sotheby's
een waarde van
maximaal twee ton.
FOTO: PR
Dieuwertje Blok
eist half miljoen
gulden van RTL4
AMSTERDAM Televisie-
presentatrice Dieuwertje Blok
wil van RTL4 een schadever
goeding van bijna een half
miljoen gulden. Dit heeft haar
advocaat gisteren in een kort
geding bij de president van de
rechtbank in Amsterdam laten
Dieuwertje Blok wenst zowel
voor het afgelopen televisiesei
zoen haar talkshow werd
in maart 1991 gestaakt als
voor het huidige seizoen haar
eerder afgesproken salaris van
in totaal 381.000 gulden te ont
vangen. Omdat het volgens
haar in oktober 1992 vanwege
lange afwezigheid op televisie
moeilijker wordt weer op
nieuw op de buis te komen,
moet RTL4 voor geleden im
materiële schade ook nog eens
een ton betalen.
In oktober besliste de recht
bank-president reeds dat de
presentatrice een schadever
goeding toekomt. Toen be
stond voor RTL4 nog de moge
lijkheid om Dieuwertje Blok
een vervangend tv-program-
ma aan te bieden. Volgens
haar advocaat heeft het Lu
xemburgse station daar in het
geheel niet op gereageerd.
Volgens RTL4, die het niet
eens is met de eerdere uit
spraak van de rechtbank-pre
sident, was het onmogelijk
vervangend werk te bieden
Volgens de advocaat van
RTL4 moet bij het vaststellen
van de schade wel nadrukke
lijk rekening worden gehou
den met het mislukken van
het programma. Dieuwertje
Blok heeft daar naar zijn me
ning zelf schuld aan. Ook
meende de advocaat dat een
schadevergoeding in een uit
voerige bodemprocedure moet
worden bepaald.
Uitspraak 19 december.
(ADVERTENTIE)
AMSTERDAM Neder
land is op cultureel gebied
'o: langzamerhand een we-
^reldmachtje aan het wor
den in Spanje. Onze cul
tuur wordt er zeer ge
waardeerd en er heerst
zelfs een zekere honger
ihaar.
Dat zei J. Boeles van de Ne
derlandse ambassade in Ma
drid gisteren in Amsterdam
tijdens een persbijeenkomst
over de culturele bijdrage van
Nederland aan de Wereldten
toonstelling in 1992 in Sevilla.
Aan deze Expo '92, die van 20
april tot 12 oktober duurt,
doen in totaal 111 landen mee.
Algemene thema is 'The Age
of discoveries'. De Nederland
se bijdrage aan Expo '92 is op
cultureel gebied niet onaan
zienlijk. Volgens Arthur van
Schendel, artistiek directeur
van de Stichting Holland-Se
villa 1992, behoort Nederland
tot de tien landen die zich
sterk voor 'Sevilla' inspannen.
In 1970 werd een tentoonstel
ling van een dergelijke om
vang voor het laatst in Osaka
georganiseerd. Met de totale
Nederlandse bijdrage is een in
vestering van rond de 35 mil
joen gulden gemoeid, a
10 miljoen gulden afkomstig is
van het bedrijfsleven, en 24
miljoen van het rijk. Het totale
project kost de Spaanse over
heid 25 tot 30 miljard gulden,
inclusief het aanbrengen van
infrastructurele verbeteringen.
Het uitgangspunt van de Ne
derlandse presentatie is niet
zozeer een volledig beeld van
ons land te geven. Enkele de-
Op cultureel gebied betekent
dat, dat er veertien groepen en
ensembles in totaal 42 voor
stellingen geven. Bovendien
zijn er vijftien hedendaagse
kunstenaars met werk verte
genwoordigd, en eenzelfde
aantal „oude" meesters. Vooral
het werk van Rembrandt en
Van Gogh zal volgens Van
Schendel bezoekers trekken,
omdat Spanje geen enkel
schilderij van de twee bezit.
Verder speelt de Toneelgroep
Amsterdam (TGA) op 7 mei de
voorstelling 'Ballet', geschre
ven en geregisseerd door de
artistieke leider van het gezel
schap Gerardjan Rijnders. Het
stuk wordt voor de gelegen
heid in vijf talen gespeeld, en
de cast is speciaal uitgebreid september af:
met de actrice Ellen Vogel.
Op het gebied van de moderne
muziek hebben een-aantal ver
tegenwoordigers van de Expo
in Nederland voorstellingen
gezien. Zij hebben onder meer
het ASKO-ensemble en het
Schönberg Ensemble uitgeko
zen. Het Koninklijk Concert
gebouw Orkest onder leiding
Ricardo Chailly, zal het
CIRCUSTHEATER
Scheveningen
dag. 20.00 u. beh. 's maandags
zondags ook matinee 14.00 u
Regiohoofdkant Ver Spaarbank
Mis Les Misérables r