Jevgeni Svetlanov is iiitzonderli jk fenomeen -Verslaafd aan de Zuidpool t1991 ojdóG-Oowiant KUNST/RTV 17 Rocksterren bewijzen Mercury laatste eer tei id A: Diana Ross: modekoningin met speeldoos vol muziek Grappen van Het Concern tegen armoede DONDERDAG 28 NOVEMBER 1991 LONDEN De zondag aan aids overleden Queen-zanger Freddy Mercury is gisteren na een korte uitvaartplechtigheid in het cre matorium van West-Londen ge cremeerd. De manager van Queen, Jim Bleach, noemde Mer- npkictv/fln cmry „de beste en het meest ge- Queen-zanger lie£de lid van onze £ami£ie"- Freddie Een zwarte Rolls Royce bracht de kist Mercury wordt van Mercury, met daarop een rode roos, naar het crematorium waar zich zo'n 50 mensen voor de afscheidsdienst hadden verzameld. Deze vorid geheel plaats volgens het Zoroastrische geloof, een oud-Perzische godsdienst. Twee Parsistische priesters in witte gewaden zongen liederen en gingen voor in gebed. Er werd muziek gedraaid van onder anderen Aretha Franklin, die 'Precious Lord take my hand' en 'You've got a friend' zong. Van opera zangeres Montserrat Caballe, met wie Mercury de song 'Barcelona opnam', was een aria van Verdi te horen. Uit de hele wereld waren bloemstuk ken gestuurd om Mercury de laatste eer te bewijzen. Ook David Bowie stuurde een bloemenkrans met de een voudige boodschap 'Zal gemist worden'. Volgens Mercury's publiciteitsagente Roxy Meade zullen de bloemen naar aids-ziekenhuizen in Londen worden gestuurd. Onder de aanwezigen bevon den zich naast de Queen-leden Brian May. Roger Taylor en John Deacon ook de voormalige vriendin van Mer cury, Mary Austin, en Elton John, wiens rouwkrans uit een groot hart van rose rozen bestond met daarin de tekst: „Bedankt dat je mijn vriend was, ik zal altijd van je houden, Elton". Volgens ingewijden zal een groot deel van Mercury's erfenis (zo'n 25 miljoen pond) worden gebruikt voor Aids-on- derzoek. De rest wordt verdeeld tussen Mary Austin (38) en Freddie's ouders. Overigens zal begin december 'Bohemi an Rhapsody' opnieuw worden uitge bracht. De opbrengst is bestemd voor het Terrence Higgins Trust, een aids- fonds. Joost Zwagerman wijzigt omstreden boek-passages AMSTERDAM In de tweede druk van de ro man 'Vals Licht' van de Amsterdamse auteur Joost Zwagerman, zal een aantal passages worden herschreven, die over het hoerenbezoek gaan van een bekende televisie-presentator en de zanger Sting. R. Diets, directeur van uitgeverij De Arbei derspers waarbij het boek onlangs verscheen, zei dat hij het besluit had genomen „uit overwegin gen van gezond verstand". Volgens Zwagerman zijn de wijzigingen op zijn initiatief aangebracht. „Ik vind het niet leuk als die acht woorden in mijn boek schade berokke nen aan bepaalde individuen. Als mensen de werkelijkheid en fictie door elkaar halen, dan vervang ik die woorden", aldus Zwagerman. Met de genoemde televisiepresentator zou Ron Brand- steder worden bedoeld. De tweede druk van 'Vals Licht' verschijnt eind volgende week. beding hoteltfrvolS van de voorpagina) 'teloor £n -ISEANSEMS •rden &N HAAG Met de Investknoemjng van Jevgeni huurdq tlanov tot chef-diri- aanz|nt heeft het Residentie len volkest een uitzonderlijk Korte tjnomeen in huis gehaald, de arrijg jn 1928 geboren Rus chtZag Feft een staat van dienst ot op ^[aarvan andere dirigen- de Palp slechts kunnen dro- leeg. len. Tschinf jfyetlanov leidde in oktober tegen r ^esidentie Orkest als gast ar.. irigent tijdens concerten in is nor ^r' ^nton Philipszaal in i voorIen Haag. OP het programma l i pnden onder meer werken in Mendelssohn, Grieg en •ahms. Muziekrecensent idriaan Hager noemde hem in onze krant „Een ware mae stro". Svetlanov kon zonder aarzeling in één adem ge noemd worden met grote Rus sische dirigenten als Mravin- sky, Stokowski en Golovanov. Toch heeft hij maar enkele ke ren op Nederlandse podia ge staan. In de muziekbladen, ook in de internationale, wordt zijn naam zelden ge noemd. Dat is op zich opmer kelijk gezien de immense lijst van plaatopnamen, die hij op zijn naam heeft staan. Vooral de registraties van alle Tsjai- kovski-symfonieën met het USSR Staats Symfonie Orkest waarvan hij al sinds 1965 gast-dirigent is kregen in ternationale erkenning. Svetlanov heeft zijn talent niet van een vreemde. Zijn moeder was actrice en zijn vader zong in het beroemde Bolshoi Thea ter. Dankzij zijn vader werd Svetlanov al op zijn zevende ïiddu. lid van het kinderkoor van dit gezelschap. Als koorlid werkte hij mee aap diverse opera-uit voeringen. Later, als jonge man, speelde hij nog een blau we maandag bij een toneelge zelschap. Maar zijn grootste liefde was toch de muziek. Piano Hij ging naar het conservatori um van Moskou, waar hij be halve directie en compositie Svetlanov heeft later tien tallen werken gecomponeerd, waaronder liederen, symfo nieën en kamermuziek ook piano studeerde. Hij begon zijn muzikale loopbaan dan ook als pianist, al kreeg hij reeds vier jaar voordat hij aan het con servatorium afstudeerde, een gastdirectie bij het Regionaal Orkest van Moskou. Een aan tal jaren later stond hij al op de bok van het Bolshoi Thea ter, eerst als assistent-dirigent, later als dirigent en tenslotte van 1961 tot 1964 als chefdiri gent. In die periode dirigeerde hij veel Russische opera's, on der meer van Rimski-Korsa kov, Borodin en Tsjaikovski. Ook ontfermde hij zich over balletten van landgenoten als Karajev en Balanchivadze. Svetlanov heeft zich altijd op geworpen als pleitbezorger van de wat minder bekende Russische componisten. Maar hij legde ook een grote affini teit aan de dag voor de muziek van Westerse componisten als Mozart, Beethoven, Brahms en de Franse componisten uit de 19de en 20ste eeuw. In het al gemeen wordt zijn dirigeerstijl geroemd vanwege zijn bijzon dere aandacht voor details en het gevoel voor grote lijnen. Svetlanov zal in de toekomst zijn functie als chefdirigent van het Residentie Orkest en het USSR Staats Symfonie Or kest combineren. itte Sneeuw. Documentaire van >lf Orthel. De eerste van een twee- ik over de Zuidpool. NOS-televi- b. Nederland 3 om 20.55 uur. Vrij- iaar ki,g. r een 1 atief Voo r De S [i scemb :warte kost kunm foon LVERSUM 'Natte eeuw', de documentaire over eerste volwaardige Neder- ndse zuidpool-expeditie in cember 1990, die morgen- 'ond door de NOS op het tierm wordt gebracht, is een lindig staaltje eigen initiatief, e liefde voor het gebied uipt uit de beelden en werkt aanstekelijk, dat je in de jarmte van de gaskachel, eeleeft met een jongensboek- rontuur. oor de met to /onert 'digen drie was echt niemand die gen regisseur Rolf Orthel fi: „Als jij nu eens meegaat )eg het|et jat clubje Nederlandse n de Wetenschappers, dan hebben t pers ij straks een mooie documen- 'ienst jre" Er is een heel andere dienst ,,jen waarom Orthel en zijn ameraman Peter Brugman :t vliegtuig naar Chili namen m vervolgens per helicopter worden overgevlogen naar ntarctica, waar het tweetal /oor de deur werd afgezet", olf Orthel is verslaafd aan de nuidpool en dat heeft Bert •lksgez aanstra op zijn geweten of ?er zajgygj. daar js Orthel de filmer van vandaag - - „In 1971 ben ambulV00r de rolprent 'Bij de ïesten af' vier maanden met aanstra op Zuid-Georgia, een gemee|ejn eiian(j bij Antarctica, ge- ascheWeest was je mooiste reis 'dsbesügH mjjn jeven en het enige keren. Even zag het er naar uit dat Peter en ik met een Engelse expeditie zouden meereizen, maar dat bleek toch niet mogelijk. Inmiddels was bij mij het idee geboren een film te maken over pool- onderzoek en poolreizigers door de eeuwen heen zoals Roald Amundsen. Wat beleef den die mensen, wat kwamen ze op hun weg tegen? Het moest een historische docu mentaire worden waarin ook materiaal uit de jaren twintig tot en met vijftig zou worden verwerkt. Ik heb echt prachti ge beelden liggen uit Los An geles, Cambridge, maar ook uit Australië. Daarin is de sfeer van zo'n expeditie op indruk wekkende wijze in beelden ge vangen en wordt bij voorbeeld duidelijk wat die mensen mo tiveerden om de toch niet on gevaarlijke tocht te onderne- Jan Stel „Om die historisch onder bouwde film te kunnen ma ken, wilde ik eerst zo veel mo gelijk materiaal verzamelen. Zo'n vijf jaar geleden sprak ik erover met dr. Jan Stel van de Stichting Onderzoek der Zee. Hij vond het een interessant project en belde mij toen Ne derland overwoog een expedi tie naar het gebied te sturen. Ons land wil namelijk al enige tijd als volwaardig lid worden gezien van het Antarctic Trea ty, de organisatie die inmid dels zo'n dertig jaar het Zuid poolgebied beheert. Om stem recht te krijgen op de Zuid- pool-conferenties, moet een land daar substantieel onder zoek doen, liever nog, er een permanent bezette basis heb ben voor wetenschappelijk on derzoek. In tegenstelling tot bij voorbeeld Engeland, die een historische band heeft met het gebied en jaarlijks vele miljoe nen guldens spendeert aan on derzoek in het gebied, is zo'n werkwijze voor kleine landen te duur. Zij sturen meestal om de drie jaar een expeditie. Nou, de Stichting Onderzoek der Zee werd belast met die reis en om het nut ervan te la ten zien, werd mij gevraagd de onderzoeken van zo'n twintig Nederlandse wetenschappers voor de camera vast te leggen. Ik heb gefilmd op King Geor ge Island, waar de Poolse basis Arctowsky zich bevindt en ik ben op Deception Island ge- Peter Brugman „Uit het materiaal dat camera man Peter Brugman daar heeft geschoten, heb ik de do cumentaire 'Natte sneeuw' sa mengesteld, een titel waarmee ik wil aangeven dat er van ontberingen absoluut geen sprake is geweest. Het was er om het vriespunt. 'Natte sneeuw' is vooral een portret van de Nederlandse onderzoe kers zonder al te wetenschap pelijk te worden. De proeven die in beeld komen, heb ik ook niet proberen uit te leggen. Zo is er een bloedproef met een jong vogeltje bij voorbeeld. De reden is om de energie-pro- duktie te meten. Maar ga je dat allemaal uitleggen, dan krijg je een andere film. Ik heb geprobeerd om met een minimuum aan commentaar te laten zien waar het geld van de expeditie aan is besteed. Deze reis had meer een poli tieke (het verkrijgen van stemrecht) dan nuttige achter grond, hoewel het individuele onderzoek van de wetenschap pers heel doordacht was. Maar van een lange termijn plan ning bij voorbeeld was nog geen sprake". „Natuurlijk hebben we in de tien weken dat wij er waren veel meer materiaal geschoten. Een deel ervan zal in de twee de film zijn te zien, waarover ik net sprak. Hij moet over twee jaar klaar zijn. Een werk titel heb ik al: 'Eternity Ran ge'. Het is de naam van een ijs vlakte op een schiereiland van Antarctica. In die film zal ik waarschijnlijk een deel van het kerstfeest gebruiken, dat ook in 'Natte sneeuw' voor komt, maar dan wil ik ook de beelden laten zien die daaraan voorafgaan. Ze geven prachtig aan hoe mensen, in dit geval Polen, hun cultuur meenemen. Zo vertellen ze tussen de ijs- schotsen het Kerstverhaal". Rolf Orthel, die een deeltijd baan heeft op de documentai re-afdeling van de Filmacade mie, weet heel goed wat hem zo aantrekt op de Zuidpool. Rolf: „In het begin van de do cumentaire noem ik het even als ik zeg: Hier bestaan geen ATV-dagen of een veertig-uri- ge werkweek". Als je daar bent, ontstaat namelijk een tijdsgevoel dat volstrekt na tuurlijk is. Je wordt een met de natuur en daaraan ben ik verslaafd geraakt. Als ik tien keer met zo'n expeditie mee kan. ga ik tien keer mee. Bo vendien trek ik niet zo op Diana Ross ...heerlijke herinneringen aan Nederland... I FOTO: SACHA PIETERSE Concert Diana Rots. Ahoy', Rotter dam. Gisteravond. Herhaling: Van- Wie bloemen had meegeno men voor de Amerikaanse ve dette Diana Ross, bevond zich gisteravond duidelijk in een bevoorrechte positie. Voor de zangeres was een bosje ruikers al snel goed voor drie zoenen. En dan praten we niet over windwaaiers of klapzoenen. Diana liet haar lippen met veel liefde in al die wollige Nederlandse wangen verdwij nen, en laaide ondertussen dat moet gezegd als een jeugdig klinkende Michael Jackson het vuur hoog op in onze harten. Ook voor degenen die haar niet wilden bedelven onder die geurende kleurenpracht, had ze allerhande verrassin gen in petto. Nadat Diana van af het podium, dat midden in het Rotterdamse Ahoy stond, publiek en groep had opge warmd met onder meer een Motown-medley van oude hits als 'Baby love', 'You can't hur ry love' en 'Stop in the name of love', begon ze te flirten met het publiek. Als gewillige slachtoffers smolt ieders hart bij zoveel aandacht. En ze pak te het heel slim aan. Eerst liet ze weten zoveel heerlijke her inneringen te hebben aan Ne derland, daarna trakteerde ze het publiek op het emotionele 'Missing You'. Hoe bedoel je zakdoeken-werk? Hoewel het er even naar uitzag dat Diana Ross dit keer geen wandelende mode-koningin zou worden waar muziek uit komt, ver dween de zangeres na twintig minuten toch uit de schijnwer pers. Even eerder had een per fect uitgedachte licht-trucage haar goud-lamé jurk al veran derd in een donkerpaars ge waad, maar dat was blijkbaar niet genoeg. Eenmaal terug in de schijn werpers begon ze met 'Upside down' aan een een-tweetje met het publiek, dat haar uit volle borst ter zijde stond en liet ze weten de arena ink te willen. „Blijf alsjeblieft zitten, anders wordt de bewakingsdienst ze nuwachtig", zei ze met haar fluwelen stemgeluid. En ter wijl ze van haar laatste ceedee 'The force behind the power' het nummer 'Blame it on the sun' zong, begon ze aan haar rondgang door het publiek, gaf mensen een hand, zoende en had voor mij zowaar een knip oog over... of was hij voor mijn buurvrouw bedoeld. De zaal vierde feest, maar niet lang, want na veertig minuten werd er een pauze ingelast die eerst Maniërisme In het tweede deel van de show stond haar nieuwste ma teriaal centraal met hier en daar een parel uit het verle den. Hoewel een zeker manië risme de al wat grijzende Dia na niet kan worden ontzegd, verpakt ze haar muzikale ba gage als ware het een speel doos.. en die gaat ook nooit vervelen. Tussen de verkleed partijen door mag een select groepje heren met haar mee dansen op het podium, brengt ze met veel passie werk uit 'Lady sings the blues', gaat op indrukwekkende wijze op de gospeltoer met 'Waiting in the wings' en gooit er op een char mante manier ook nog even het thema van 'Mahogany' uit. Het publiek heeft dan het ab solute kookpunt bereikt en Di ana, diep onder de indruk, laat weten: „Als jullie mij nodig hebben, hoef je maar te bellen. Jullie zijn ongelooflijk'. Als 'Endless love' wordt gevolgd door 'Reach out and touch' en de zaallichten .aan gaan, dan beweegt iedereen als een gans en met de handen in de lucht op zijn stoel. Diana is overdon derd, maar houdt het na hon derd minuten en zes kostuum wisselingen toch voor gezien. AVRO stapt af van geldverslindende ledenwerfacties HILVERSUM De AVRO houdt op met grootscheepse le denwerfacties, ook als dit op korte termijn tot verlies van leden leidt. Dat heeft de AVRO gisteren bekendge maakt. De AVRO neemt hier mee afscheid van de markt van de zogenoemde 'zwevende leden' waarop veel omroepen met name in het najaar geld verslindende acties richten. Volgens voorzitter G. Wallis de Vries is het bij alle finan ciële problemen binnen de omroep niet verantwoord, dat grote bedragen worden ont trokken aan de inkomsten van de programmabladen. Dat geld kan volgens Wallis de Vries in het belang van de kijker beter worden aangewend voor ver betering van de kwaliteit van de radio- en televisieprogram ma's. De koerswijziging komt op een moment waarop VPRO en EO zich grote inspanningen getroosten om een ledenaantal van 450.000 te bereiken. Ook de TROS is onlangs begonnen aan extra ledenwerving. De AVRO heeft met ruim 774.000 leden royaal voldoende aan hang voor de A-status. De om roep gaat wel door met de ge wone ledenwerving. Frans van Woerden krijgt vertaalprijs AMSTERDAM De Europe- se Vertaalprijs 1991, die de EG jaarlijks toekent aan het best vertaalde literaire werk dat de afgelopen drie jaar in Europa is verschenen, is toegekend aan Frans van Woerden (1946) voor zijn vertaling van Louis- Ferdinand Céline, 'De Brug van Londen- Guignol's Band II'. Dit heeft uitgeverij Meu- lenhoff gisteren bekendge maakt. Aan de prijs, die in de Cultu rele hoofdstad Dublin, werd uitgereikt, is een bedrag van 20.000 ecu verbonden. In totaal waren 28 titels genomineerd. Van Woerden, die Vertaal kunde aan de Universiteit van Amsterdam studeerde, heeft met zijn vertalingen al een aanzienlijke reputatie opge bouwd., In 1988 resulteerde dat in de toekenning van de Mar- tinus Nijhoff Prijs. Van Céline vertaalde hij 'Dood op krediet' (1979), 'Van het ene slot naar het andere' (1981), 'Noord' (1983), 'Rigodon Band II' (1989) en 'Feeërie voor een an dere keer' (1991). De Europese Literaire Prijs 1991 werd door de Italiaanse dichter Mario Luzi gewonnen. Voor deze prijs waren 33 titels genomi neerd. Rijksmuseum koopt veiling - schilderij AMSTERDAM Het Rijks- museum in Amsterdam heeft op een veiling bij Glerum in Den Haag het schilderij Alle gorie op 'de Winter' van Cesar van Everdingen gekocht. Het werk is gedateerd omstreeks 1650 en toont een jonge vrouw die haar handen boven een vuurtje warmt. Het heeft 650.000 gulden gekost, aldus het Rijksmuseum. Volgens het museum is het schilderij een prachtig voorbeeld van het zo genoemde Hollandse Klassicis- me. Het was lange tijd in par ticulier Nederlands bezit. De aankoop is mogelijk gemaakt door steun van de Vereniging Rembrandt, mede daartoe in staat gesteld door het Prins Bernhard Fonds. De aanwinst is tot en met 15 december in de Eregalerij van het Rijksmu seum te bezichtigen. Daarna krijgt het een schoonmaak beurt. Jwee onderzoekers op weg naar Deception Island in 'Natte sneeuw'. Het Concern met Armoede. Dene: Margie Smit, Patrice Kennedy, Ar nold Goorea en Helga Langen. Ge zien op 27 november in het LAKthe- ater in Leiden. Vanavond herhaling. Bij zachte operaklanken smukt de schilder via de overhead projector de eenvoudige huis kamer wat op: hij tekent een lampje en een klok. Drie da mes, armoedig gekleed met stola's en hoofddoekjes, zetten zich aan tafel en beginnen met de schilder met pet aardappels te eten. Dan gaan de vuisten omhoog, de stola's af en in operakostuums rennen de dan sers heen en weer, af en toe neerzijgend voor dramatische lijdens- en sterfscènes. Deze misérables van de mo derne dans laten er geen mis verstand over bestaan dat ze het niet makkelijk hebben. De voorstelling heet Armoede en Het Concern protesteert ermee tegen de flinke korting op de subsidie waar de groep dit jaar mee werd geconfronteerd. En dat terwijl die uitstekende dansers in huis heeft die al veel mooie voorstellingen heb ben gemaakt. The Beatles zingen The best things in life are free en op dia's zien we stevig verdienen de kunst- en andere bonzen. Hun salarissen worden erbij vermeld. Margie Smit en Ar nold Goores vermaken zich in wit ondergoed met kleurige slingers. Dan komen er twee pinnige kunstdames in man telpakjes op, vertrappen de slingers venijnig met hun pumps, nemen de dansers bij de hand en zullen ze wel even vertellen waar ze heen moeten en wat ze moeten doen. Klas sieke balletmuziek. Als poppen worden de dansers heen en weer geslingerd. Ze komen in een hoek terecht waar ze al leen nog minislingertjes heb ben om mee te spelen. Wat valt er voor een danser te doen die meer wil dan een uit kering? In het corps de ballet van een klassiek dansstuk is misschien nog een plaatsje. De drie vrouwen voeren een mooi bespottelijk bloemendansje uit. Tot slot roepen ze nog eens waar het om gaat, alsof we het niet begrepen hadden. Art gi ves life a deeper meaning, daarom zitten jullie toch hier? We willen zo graag onze kun sten aan jullie laten zien. Oor verdovende ratels zetten de mededeling kracht bij. Armoede heeft een overkill aan duidelijkheid, maar door de vele vondsten en de humor is dat voor een keer geen groot bezwaar De liefhebber van pure dans komt minder aan zijn trekken. Het is te hopen dat dat in de toekomst wel weer zal kunnen en dat de dansers genoeg te eten hebben om af te kunnen slanken, om met Hans Dorrestijn te spre ken. Ironisch genoeg is Ar moede een voorstelling die laat zien dat de vermindering van subsidie tot een erg ver makelijke produktie kan lei den.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 17