'Friedrichstadt is tweede thuis' GEESTELIJK LEVEN OPINIE COMMENTAAR Uitzicht loosheid Johan Heyns: aanvaardbaar bemiddelaar in Zuid-Afrika unicef CÉ) rt* CeidaeSomo/nt £aidóc6ou4a*it ZATERDAG 23 NOVEMBER lf Servisch-Orthodoxe Kerk mijdt synode BELGRADO De Servisch-Orthodoxe Kerk stuurt geen dele gatie naar de bisschoppensynode over Europa, die volgende week in Rome begint. De Heilige Synode van de kerk, die aan vankelijk positief had gereageerd op de uitnodiging van het Va- ticaan, heeft daartoe besloten uit solidariteit met de Russisch-Or- thodoxe Kerk. Deze kerk zal wegens het conflict met het Vati- caan over de Oekrains-Katholieke Kerk geen afvaardiging stu ren. Volgens bronnen binnen de Servisch-Orthodoxe Kerk was het hoofd van de kerk, patriarch Pavle, het aanvankelijk niet eens met het voorstel van deelneming aan de synode af te zien. Pavle, die ondanks het conflict tussen Servië en Kroatië is blij ven streven naar een goede relatie met de Rooms-Katholieke Kerk, heeft echter tenslotte het standpunt van zijn mede-syno deleden aanvaard. Al eerder is gebleken dat het beleid van Pa vle door sommigen binnen de leiding van de kerk wordt afge wezen. De orthodoxe metropoliet van Zagreb en Ljubljana, Jo- van Pavlovic, beschuldigde de RK Kerk ervan een „veldtocht" tegen de orthodoxie te zijn begonnen. De RK Kerk belijdt vol gens Pavlovic haar aanhankelijkheid aan de oecumene alleen maar met de mond. Hij was de eerste leider van de Servisch- Orthodoxe Kerk die sprak van een „godsdienstoorlog" in Kroa- Paus komt met nieuwe encycliek over moraal Idoor AART HEERING Een debat is een, veelal verhit i ivaarbij t wee ménsen tegen elkaar praten en naar zichzelf luisteren Jean de Boisson ROME Paus Johannes Pau- lus II legt momenteel de laat ste hand aan een nieuwe ency cliek over de nieuwe moraal. De inhoud van dit document waar de paus twee jaar aan heeft gewerkt, is nog strikt ge heim, maar naar verwachting zal het een uitgebreid vademe cum van gedragsvoorschriften worden. De Vaticaanse zegs man Joaquin Navarro-Valls heeft tegenover buitenlandse toeristen tenminste gezegd dat in de encycliek 'de fundamen ten van het zijn zullen worden doorvorst om de mens van nu een antwoord te geven op de vraag hoe hij moet zijn'. Hij kondigde tevens aan dat de paus volgend jaar bij gelegen heid van zijn bezoek ter gele genheid van vijfhonderd jaar kerstening van Latijns Ameri ka tevens een bezoek zal bren gen aan Jamaica en waar schijnlijk ook Nicaragua om, zoals de woordvoerder het uit drukte 'het feit zonder weerga te vieren dat een heel conti nent katholiek geworden is'. Vaticaanse bronnen vermel den verder dat de paus tien dagen geleden een brief heeft ontvangen van patriarch Alexej van Moskou, waarin deze de uitnodiging afslaat om 'broederlijke afgevaardigden' (met recht van spreken) naar de synode te sturen. De patri arch schrijft wel dat zijn ge baar niet moet worden uitge legd als een einde van de dia loog met de katholieken en dat hij nog steeds bereid is de paus in Moskou te ontvangen. De toonzetting van de brief is daarmee heel wat milder dan die van het persbericht, waar mee de patriarch ruim een maand geleden zijn weigering openbaar maakte. Daarin stel de hij de 'schaamteloze beke ringsijver' van de katholieken verantwoordelijk voor de ver slechterde verhouding tussen de beide kerken. Nederland en Oost-Timo] dit vo heeft I gistere nale g< fist. De achte •ten lo met ee Offici loge ei beide icht. B PREDIKANTE BEDIENT AFSTAMMELINGEN NEDERLANDSE REMONSTRANTEN door MARINUS V.D BERG leven uit als er in iets geen beweging komt, alles i muurvast zit, als de toestand aardedonker is? Je kunt in je leven komen te staan voor feiten die je niet kunt veranderen, waar je geen greep op hebt, waarvoor niet zomaar een oplossing is. Ik denk aan de drie verhalen, die ik in een week hoorde, van ouders die het contact met een kind hebben verloren. Iemand die niet meer thuiskomt. Soms is de reden onduidelijk. Ik denk aan hen die voor een taak staan die steeds zwaarder wordt en waar je niet uit de weg kunt. Ik denk aan hen die moeten leven met een psychische ziekte. Hoe kun je dan leven zonder zelf ten gronde te gaan? Het leven in de uitzichtloosheid is zwaar en vaak ook eenzaam. Je kunt soms niemand vinden om te vertellen hoe dit leven voelt. Je hebt er ook niet de goede woorden voor. Het kan zijn dat je naar buiten toe ook niet laat blijken hoe je er aan toe bent. De glimlach is soms een masker waarachter een ander mens schuilgaat. In de uitzichtloosheid raakt de mens aan de bodem van zichzelf. Je bent alleen met jezelf. Het doet veel pijn om die bodem te voelen. Je voelt jezelf als een verscheurde. Wie in de uitzichtloosheid komt is op een riskant levensmoment. Je kunt in het gebied van de bitterheid komen, in het gebied van de moedeloosheid. Je hebt geen enkel vertrouwen meer in de toekomst. In dit gebied kun je verharden, een rancuneus mens worden. Een mens die geen enkel vertrouwen meer in wereld om zich heen heeft. Wie in de uitzichtloosheid komt kan in het gebied van de totale verlatenheid komen: verlaten door God en de mensen. Er is ook een andere mogelijkheid. De mogelijkheid dat je jezelf serieus nemend in gesprek gaat. In gesprek met jezelf, in gesprek met iemand. In gesprek met God. Het gebed als gespreksplaats voor al wat je knelt, benauwt, opstandig maakt. Het is binnen de ruimte van dat gesprek dat je kracht kan groeien. Een kracht die het kruis waaronder je gebukt gaat verlicht. Je kunt de ervaring op gaan doen dat het toch waar is dat je kracht krijgt naar kruis. Voor sommigen is het kruis te zwaar en zij bezwijken. Zij kunnen niet anders dan verlangen naar het graf. Dit laatste is wel het moeilijkste om te erkennen. Ikzelf wil altijd weer zoeken naar de weg van de ontmoeting, het gesprek, het begin van een nieuw begin. Je kunt het alleen uithouden in de uitzichtloosheid door de uitzichtloosheid serieus te nemen, te doorleven. Een huilbui, een goed gesprek kan je goed doen. Iemand vinden die lotgenoot en bondgenoot is kan je sterker maken. Blijven praten en als je het voelt weer eens goed huilen, dat kunnen de lichtplekken zijn, die je helpen om toch voort te gaan. om toch licht in de uitzichtloosheid te vinden. Met veel pijn en moeite kan een mens soms doorgroeien naar een plek in zijn leven waarin je niet meer totaal afhankelijk bent van de uitzichtlose situatie. Je erkent haar als een feit, maar je krijgt ook oog voor andere momenten van het leven. Het uithouden met de uitzichtloosheid is hard werken, kost veel geestelijke energie. Het uitzicht krijg je niet voor niets. Je moet er hard voor werken. De mensen die jouw trouw blijven, zijn de engelen. Engelen van mensen die een licht voor je zijn. Ze zijn de boden van God die het kruis meedragen. De engelen zijn niet de mensen met de gemakkelijke en vlotte antwoorden, de mensen die voor alles een oplossing hebben, maar het zijn zij die solidair zijn in de uitzichtloosheid. Anti-immigratieprogramma van Le Pen veroordeeld PARIJS De rooms-katholieke bisschoppen in Frankrijk heb ben het anti-immigratieprogramma van het extreemrechtse Na tionaal Front van Le Pen veroordeeld. De voorstellen van de partij zijn „een absoluut onaanvaardbaar handvest van de anti- solidariteit", schrijven de bisschoppen in een verklaring. „Als ons land voor de verleiding bezwijkt en voor deze voorstellen belangstelling toont, zal het zijn ziel verliezen", waarschuwen zij. Als het Nationaal Front zijn zin krijgt, mogen immigranten hun familieleden niet meer laten overkomen en krijgen Fransen de voorkeur bij werk. In het weidse land van de Duitse deelstaat Sleeswijk- Holstein ligt Friedrichstadt. Dit 'Hollandische Stadchen' met krap 2800 inwoners werd in 1621 gesticht door uit Ne derland gevluchte remon stranten. Behalve een remon strantse kerk bouwden zij er huizen en groeven kanalen. Nederlanders telt het stadje niet meer maar de 'Remon- strantengemeinde' wordt nog altijd bediend door een Neder landse predikant: mevrouw ds. E.W.H. Laman Trip-Kleinsta- rink uit Warnsveld. FRIEDRICHSTADT Een druilerige regen ver sluiert de elegante aan blik van het kerkje. Het vooruitzicht van een door weekt pak ontneemt de iust om de pas in te hou den en het zalmkleurige gebouw uit 1854 te be wonderen. Veel leven is er niet, op deze zondag ochtend in Friedrichstadt, afgezien van enkele vroe ge kerkgangers die ge hoorzaam hun passen richten naar het klokgelui van het kleine remon strantse kerkje aan de Prinzebstrabe. Op de grote deuren van het kerkgebouw staat het aange kondigd: vandaag preekt Pas- torin Frau Laman Trip aus Holland. Eens in de maand gaat de predikante (sinds 1989 met emeritaat) de kudde in Friedrichstadt voor. De overi ge zondagen kunnen de kerk gangers afkomstig uit de verre omstreken tot zelfs aan Ham burg en Denemarken toe uit slapen want zoals in zoveel kerkgenootschappen kent ook de (vrijzinnige) Remonstrantse Broederschap hier een tekort aan predikanten. Dominee E.W.H. Laman Trip-Kleinsta- rink (67) schrijdt in zwarte toga naar de kansel. Zo'n veer tig a vijftig gemeenteleden, en kelen eenvoudig gekleed, an deren duidelijk in goeden doen luisteren in de roomwitte kerkbanken met klapdeurtjes toe. Aan het slot klinkt het Onze Vader. In het Neder lands. Na de dienst schudt Frau Pas- torin handen in de deurope ning en een klein groepje kerkgangers holt over de glib berige keien naar het Remon strantenhuis aan de overkant voor een kop koffie en choco laatjes. Frau Pastorin volgt en mengt zich enthousiast tussen de koffiedrinkers. Om twaalf uur is het afgelopen. Het smaakvol ingerichte zaaltje wordt langzaam leger. Laman Trip maakt zich op voor de ze ven uur durende treinreis huiswaarts. Het maandelijks 'bliksembezoek aan de ge meente zit er op. „Ik ben ver knocht aan de remonstrantse Remonstrants predikante E. Laman Trip-Kleinstarink gemeente hier én natuurlijk ook aan Friedrichstadt. Het is mijn tweede thuis. Ze kennen me in het stadje als de Hol landse Pastorin en dat geeft me een vertrouwd gevoel." De Warnsveldse predikante, getrouwd met jhr. ir. J. Ph. Laman Trip (77) oud-rent meester van de kroondomei nen, is de 47e Nederlandse voorganger van de remon strantse gemeente in Frie drichstadt. Het kleine stadje (nauwelijks 2800 inwoners) dat met zijn gevelhuizen in Re- naissance-stijl, de antieke naamtegeltjes boven de deuren en de kinderkopjes als straat plaveisel onmiskenbaar Ne derlands aandoet, werd in 1621 gesticht door een clubje uit ons land gevluchte kapitaalkrach tige mensen. Zij rekenden zich tot de pas opgerichte Remon strantse Broederschap. De re monstrantse gemeente, van Friedrichstadt is de enige ge- meente-in-ballingschap buiten Nederland die door Remon stranten is gesticht. De band met Nederland bleef, ondanks de afstand, altijd in nig. Bezoekjes over en weer hebben ook nu nog in moder ne touringcar plaats en dank zij de inspanningen van het echtpaar Laman Trip ontstond een officiële stedenband tussen Friedrichstadt en Doesburg. Daarvoor waren al contacten gelegd tussen de remonstrant se kerken van beide plaatsen. Dominee Laman Trip hecht aan die ontmoetingen over de grenzen van de eigen ver trouwde streek. „Mijn man en ik hebben het altijd bijzonder belangrijk ge vonden om mensen van overal met elkaar in contact te bren gen. Zo bevorder je het weder zijds begrip en respect. De kerk is belangrijk maar de mensen die de kerk vormen ook. Zo hebben we, toen ik van 1967 tot '71 voor vijftig procent predikant in Doesburg was, een bus volgeladen met gemeenteleden uit Friedrich stadt waar ik toen voor de an dere helft was aangesteld, en hen naar Doesburg gereden. Wat is er leuker dan om te zien hoe volken tot elkaar ko men?" De remonstrantse gemeente van dominee Laman Trip be staat uit 150 zielen van wie de helft in het buitengebied of el ders woont en uit nostalgie, meelevendheid óf de preken van de vrouwelijke dominee één keer in de maand naar Friedrichstadt trekt. De kerk gang is wat traag, geeft Laman Trip toe, per dienst komen zo'n veertig mensen. „De be volking in dit gedeelte van Duitsland is erg traditioneel en behbudend. Hiërarchische ver houdingen zitten nog diep ver ankerd. De kerkgang hoort er bij. Wat ik wel eens mis is de persoonlijke betrokkenheid op het geloof. Daarover wordt volgens mij niet zoveel nage dacht." Nederlanders wonen er op dit moment niet meer in het 'Hol landse stadje'. Klinkende fa milienamen als Grevinkho- ven, Pontanus, Geestranus en Van Ruytenbeek zijn voorgoed uitgestorven. De Warnsveldse predikante weet te vertellen dat de laatste inwoner die in de vorige eeuw nog op de 'Hollandsche school' had geze ten in 1983 is overleden. „De invloed van de Nederlan ders op kerkelijk en bestuur lijk gebied die in het begin na tuurlijk allesoverheersend was, is langzamerhand naar de achtergrond verdwenen. Als ik het goed heb zijn er nu in mijn gemeente nog twee fami lies waarvan de voorouders te ruggaan op de eerste Hollan ders die hier de stad hebben gebouwd." De 'Hollandsche school' was een idee van de mennoniet Pieter Wijnands die vreesde FOTO:RON NAGTZAAM dat de functie van het Neder lands als spreek- en bestuur staal zou slijten. In 1775 vorm den Nederlanders namelijk nog het overgrote deel van het stadsbestuur en alle zichzelf respecterende verenigingen en niet te vergeten van het be stuur van de remonstrantse kerk. Tot 1893 leerden de kin deren braaf het alfabet van Nederlandse leesplankjes. Toen de remonstrantse predi kante Laman Trip-Kleinsta rink in 1967 voor de eerste keer in Friedrichstadt kwam verwachtte ze dan ook niet er landgenoten aan te treffen. „Maar de mensen voelen zich nu nog echt met Nederland verbonden. Dat geldt in het bijzonder voor mijn gemeente die zolang zij bestaat Neder landse predikanten heeft ge had. Zelf hou ik erg veel van Friedrichstadt en het land schap van Sleeswijk-Holstein. Met die grijze luchten, weilan den en het water lijkt het soms op Nederland. Het is niet adembenemend maar wel mooi natuurlijk." De dagen in Friedrichstadt zijn voor de predikante rede lijk volgeboekt. Ziekenbezoek, begrafenissen, feestdagen, ver gaderingen van de kerkeraad, preekvoorbereiding, koffie- ontvangst enzovoorts slokken een flink deel van de tijd op. Geeft het ook om als herder zover van je kudde te wonen? Peinzend zegt ze: „Ik zou meer tijd en energie in het pastoraat willen steken dan ik nu kan doen. Bovendien is het elke keer weer een klus om goede afspraken voor de kerkeraads- vergadering én huisbezoeken te maken. Toch wegen deze nadelen niet op tegen de vreugde die ik be leef aan mijn predikantschap in Friedrichstadt. En ik neem aan dat mijn gemeenteleden er net zo over denken. Ik hoor ten minste van hun kant geen klachten." JOHANNESBURG Ook tot zijn eigen verras sing wordt prof. dr. Johan Heyns door de zwarte ver zetsbeweging ANC ge noemd als kandidaat voor het voorzitterschap van de onderhandelingen over een nieuwe, niet-raciale grondwet in Zuid-Afrika. Heyns is vice-voorzitter van de Nederduitse Gereformeerde Kerk (NGK), die tot voor kort de geestelijke steunpilaar van het apartheidsregime was. Ne gentig procent van alle minis ters in de regering en 70 pro cent van alle leden van het blanke parlement is aangeslo ten bij deze kerk. Heyns is net zoals zijn kerk de afgelopen ja ren tot het inzicht gekomen dat de apartheid niet meer te verdedigen is. De NGK verwierp in 1986 de theologische rechtvaardiging van apartheid en scherpte deze houding vier jaar later aan. Heyns kwam niet onge schonden door deze periode. In het algemeen verdedigde hij tegenover de conservatie ven de synodebesluiten, maar hij was nooit duidelijker dan toen hij met zijn mede-be stuursleden een demonstratie veroordeelde van onder ande ren dr. Allan Boesak en aarts bisschop Desmond Tutu tegen de noodtoestand. Tutu was zo gekwetst dat hij elk contact met Heyns uit de weg ging. Heyns erkende later dat zijn reactie verkeerd was geweest. In een poging de wonden te helen schreef hij een open brief in het orgaan van zijn kerk waarin hij Boesak en Tutu „broeders" noemde. Pas begin dit jaar werd de vrede tussen Heyns en Tutu gete kend. Rustenburg Heyns' ster binnen het vredes proces in Zuid-Afrika begon te rijzen tijdens de kerkenconfe- rentie van Rustenburg in het najaar van 1990, waar zijn kerk zich distantieerde van de apartheid, zij het dat ze wei gerde in te stemmen met een reeks van voorstellen om snel een einde aan de apartheid te maken. Heyns maakte deel uit van het comité dat de besluiten van Rustenburg moet uitvoeren. Hij was daardoor nauw be trokken bij de voorbereiding van het akkoord over het ge weld in de zwarte woonoorden dat in september werd gete kend. Mede door het optreden van Heyns lijkt de NGK langza merhand uit haar isolement te komen. Secretaris-generaal dr. Emilio Castro van de Wereld raad van Kerken, bepleitte vo rige maand tijdens zijn bezoek aan Zuid-Afrika dat de kerk weer opgenomen zou worden in de schoot van de oecumene en dat de verschillen met an dere kerken in een open atmosfeer zouden worden be sproken. Kortgeleden bepleitte dr. Shun Govender van de Belijdende Kring, een organisatie van te genstanders van de apartheid binnen de Nederduitse Gere formeerde Kerken, dat de NGK zou worden toegelaten tot de Raad van Kerken. De Raad weigerde eerder dit jaar de NGK als waarnemer te aanvaarden. „Na Rustenburg zeiden som mige kerken dat wij een goed kope bekentenis hadden afge legd", zegt Heyns. „Hoewel we ons daardoor diep gekwetst voelden, vroegen wij de men sen om van onze integriteit uit te gaan. Wij hebben erkend dat wij de apartheid hebben gesteund en hebben gepro beerd hebben de apartheid bij bels te funderen." De kerken en groepen die de apartheid altijd hebben bestreden, zou den moeten beseffen dat de veranderingen binnende NGK mede aan hen te danken zijn. De belangrijkste uitdaging waar de blanke Zuidafrikanen volgens Heyns op dit moment voor staan, is dat zij de zwar ten niet meer zien als uitslui tend goedkope arbeidskracht, maar als mens, geschapen naar het beeld van God, meent Heyns. „Het omgekeerde is ook waar. De zwarten moeten ons, blanken, niet alleen zien als degenen die hen uitbuitten en onderdrukten, maar ook als hun partners. Bevoogden de blanken vroeger de zwarten, er is een nieuw tijdperk aan gebroken van blank en zwart als gelijke partners." Veroordeling in 1948 innam toen de ge meente van Wijnberg, de eni ge van kleurlingen binnen de NGK, apartheid als zonde ver oordeelde. De gemeente werd uit de kerk gezet. En ook de tijd dat hij mensen als ds. C.F. Beyers Naudé bestreed wegens hun ongezouten kritiek op de apartheid, lijkt hij achter zich te hebben gelaten. Heyns spreekt tegen dat het standpunt van zijn kerk tegen over de apartheid onhelder is. „Wij gaven een omschrijving van het begrip apartheid, om dat het om een zeer netelige zaak gaat. Het was van het hoogste belang dat wij niet al leen de apartheid verwierpen, maar ook ons apartheidsbegrip omschreven. En de apartheid als zodanig wijzén wij af als zonde tegenover God." De NGK vindt.dat mensen de mogelijkheid moeten hebben, gescheiden van anderen te le ven. Hij verwijst naar de con servatieve blanken die een stad opkochten en de minder heid van kleurlingen dwongen te vertrekken. „Stel dat men sen een stad willen verlaten. En stel dat mensen daar willen wonen, dan kan daar toch geen bezwaar tegen zijn?" HET was de afgelopen week ronduit teleurstel moeten constateren dat minister Van den Broek slei der druk van de Tweede Kamer bereid was om actij dernemen tegen Indonesië. De aanleiding tot het oj van nieuwe hulpprojecten was het bloedbad dat het sische leger vorige week aanrichtte op Oost-Timor. nister van buitenlandse zaken had kennelijk dringei ken aan zijn hoofd, zoals de Europese eenwording en log in Joegoslavië. Toch slaagde hij er niet in de inj vermijden, dat hij gewoon niet in actie wilde komeni ONS land treedt al vele jaren op als voorzitter van di een groep landen die Indonesië financieel en econ steunt. Het is echter niet Nederland geweest, maar (|^^B dat binnen deze groep van donorlanden het voortouw genomen om de hulp op te schorten, zolang er geen vc te duidelijkheid is over het bloedbad op Oost-Timor.i waar heeft de Indonesische regering gezegd een ontjjuE VAI in te stellen. Maar de Tweede Kamer wilde daaraan."" genstelling tot de heer Van den Broek, niet al te veel L toekennen. De kamerleden hebben meer vertrouwen ganisaties als Amnesty International, die hebben b£, dat sinds '75 op Oost-Timor zo'n 200.000 slachtoffers vallen als gevolg van het optreden van de Indonesisch, pen. Dat is een derde van de totale bevolking. pj TOT 1974 was Oost-Timor een Portugese kolonie. De revolutie, waar progressieve militairen een belangrijk speelden, maakte ook officieus een eind aan het Po bewind in dit deel van de Indonesiche archipel. De king werd in staat gesteld politieke partijen op te •Vooral de bevrijdingsbeweging Fretelin mocht zich i; g steun verheugen. Maar deze beweging verspeelde in h tenland nogal wat sympathie toen ze een radicale koe varen. Het Fretelin wilde via de gewapende strijd d< hankelijkheid bereiken. Eind '75 proclameerde het di hankelijkheid. Maar binnen twee weken volgde de In sche invasie. Llie b jt een De Verenigde Naties namen vervolgens een mot\g^eu: waarin de agressie werd afgekeurd, maar de Verenigt ten, Engeland en Nederland onthielden zich van stei ee^ Zij waren bang dat Oost-Timor via het Fretelin een (doceni Cuba of Angola zou worden. Vandaar dat men niet zo|een z tilde aan de invasie en de annexatie die daarop volgde erwijl dat tijdstip heeft Indonesië weliswaar een aanzienlijk 2 uitgetrokken om de leefomstandigheden van de bev°ll P verbeteren. Maar tegelijkertijd werden en worden zescj£ strijd tegen het Fretelin de mensenrechten op grote [de. W geschonden. Het bloedbad van vorige week vormt dg zeve meest recente illustratie van. rlinger schot -pv ht ret UE internationale gemeenschap kan dergelijke grove ^ppe n dingen uiteraard niet zonder meer laten passeren. Het j meer van minister Pronk om voorlopig geen nieuwe hulpprd de v< in Indonesië te starten (Nederland verleent dit jaar v</ee^ej na 200 miljoen gulden projecthulp) is een signaal da^^vt worden ingebed in een groter geheel. Nederland kan idige. zowel binnen de IGGI-groep als in de Europese G$ vijf schap het initiatief nemen, ondanks minister Van den op sc »t wee in N< zater kel< Kinderen Rekenen op Ons. Wij Rekenen op U. I voor meer informatie of II 070 - 333 93 0()Ort ÏERD maal Heyns gebruikt geen radicale termen om de kenmerken van een rechtvaardig politiek sy steem in Zuid-Afrika te be schrijven. „Waar wij in dit land behoefte aan hebben, is dat mensen de vrijheid wordt gegund hun door God gegeven roeping in dit land waar te maken." Heyns is niet gelukkig met de eis van zwarten dat de grond aan hen moet worden terugge geven. „In algemene termen is het moeilijk te zeggen dat grond moet worden teruggege ven. Maar ik denk dat zij dat in bepaalde bijzondere omstan digheden kunnen eisen." Heyns meent dat Zuid-Afrika met twee mythes moet afreke nen: de mythe van de apart heid en die van d<e anti-apart heid. „De mythe van de apart heid was gebaseerd op de ver wachting dat Utopia alleen bij gescheiden ontwikkeling kan worden bereikt." Maar deze mythe moet niet worden ver vangen door de idee dat alle problemen zijn opgelost, zodra de apartheid is afgeschaft. „De dingen zijn te ingewikkeld voor zo'n gemakkelijke, opper vlakkige oplossing". Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv) Kantoor: Apothekersdijk 34. Leiden. Telefoon: 071 -122 244 Telefax: 071 -134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk Telefoon: 070-3190 933. Telefax 070-3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur- J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G.-J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L van Koot 4 047) R. Kleijn (chef), M n Herpen (chef), F. Buurman, le C ovei lissen erke e leg kal bij d >g g« l tui ie ver >or h van en ei al Plc dat Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. van Kesteren Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190 815): A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Holste E Huisman, H Jansen, drs. J van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs K. Ver Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B Jansma, H. Piet. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835)' L. Koolstra, drs. P van Velthoven. Foto (tel 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. Redactie-se e (tel. 070-3190 819): T. Kors De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebier - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederla België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swiers, M - r hou, (chef) Ven en P. Vogels De parlementaire leveld, D. Hofland, P. Koopman, D i het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, de volgende correspondenten in het buitenland: S Akkerman (Praag drs D J van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A. Courant (A R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A Heering (I B van Huët (Parijs), M de Koninck (Washington), H Kuitert (Nieuw Delhi (Parijs), M de Koninck (Washington), H mp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drr i (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgrad F. Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve verti publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalstf M. de Cocq. Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op ma. t/m vi 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% b Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar n 08 30 tot 17.00 uur n 18.00 tot 19.00 uur, op z 25,70 76,60 294,30 V< de gi is ng n tktlciale deze er 10' s er ■s va iehou slied )e V dat Tunis rust in d ld us Twt dinst mJ Mnet (RÏdat i '1PEI r> Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan 1 Advertenties L Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 fl Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 f POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2