Taboe levensbeschouwing
in welzijnswerk verdwijnt
„Israël essentieel
voor identiteit joden
CeidóeGouziarit
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
Joodse onderscheiding voor Decourtray
COMMENTAAR >cht
Criminaliteit zal dalen
na komst meditatiekoepel
Deskundigen publiceren nieuwe fragmenten van Dode-Zeerollen
CcidbcSotnant
WOENSDAG 20 NOVEMBER IS
LYON De joodse orga
nisatie B'nai B'rith heeft
de aartsbisschop van
Lyon, kardinaal Albert
Decourtray, onderschei-,
den met de prijs voor de
menselijke actie voor zijn
bijdrage aan de verbete
ring van de betrekkingen
tussen de godsdiensten.
Sinds de Tweede Wereldoor
log is Decourtray de zesde per
soon uit het politieke of reli
gieuze leven die de onder
scheiding heeft ontvangen. Bij
de uitreiking onderstreepte
Decourtray dat hij de onder
scheiding wil delen met al de
genen die „voor en met mij
hebben gewerkt aan de ont
wikkeling van de relaties tus
sen de godsdiensten. Als
Fransman en Europeaan uit ik
mijn dankbaarheid, want dit
continent moet zijn wortels
hervinden opdat Europa tot
volle ontplooiing komt". B'nai
B'rith, een verening van jood
se mannen die het geestelijk
en zedelijk karakter van de jo
den wil versterken, heeft De
courtray vooral onderscheiden
om zijn verklaringen tijdens
het proces tegen de oorlogs
misdadiger Klaus Barbie en
het Karmelietessenklooster in
Auschwitz. Decourtray be
hoorde tot de vier kardinalen
die in februari 1987 met het
Joods Wereldcongres overeen
kwamen dat het klooster bin
nen twee jaar zou zijn overge
plaatst naar een ruimte buiten
het kamp. Vorige maand er
kende hij dat het conflict over
het klooster de „belangrijke
vorderingen" in de dialoog
tussen joden en christenen ge
deeltelijk teniet heeft gedaan.
Hij vroeg zich af waarom paus
Johannes Paulus II, die ruim
160.000 gulden heeft geschon-'
ken voor de bouw van het
nieuwe klooster, de Karmelie
tessen geen opdracht heeft ge
geven om te verhuizen.
Men moet zijn ziel
vullen, niet zijn
brandkast
Ontslagen bij gereformeerden niet uitgesloten
LEUSDEN Bij ongewijzigd beleid en een inflatiepercentage
van 3 procent per jaar zijn na 1993 gedwongen ontslagen bij het
landelijk dienstencentrum van de Gereformeerde Kerken in
Nederland niet uit te sluiten.
Deze waarschuwing komt van de deputaten (deskundigen) voor
personele zaken, financiën en organisatie van de Gereformeerde
Kerken. Hun rapport wordt volgende week door de synode be
sproken.
De deputaten zijn twee jaar geleden met de ondernemingsraad
overeengekomen, dat er in het kader van de bezuinigingsronde
1989-1993 geen gedwongen ontslagen zullen vallen en dat de sa
larissen van de 170 medewerkers de salaristrend van de over
heid zullen volgen.
De uitgaven waren in 1990 vooral door de gematigde stijging
van de salarissen 1,6 miljoen lager dan begroot.
Maar door de hogere salarissen die dit jaar en de komende jaren
moeten worden betaald, zal volgend jaar een tekort van enkele
honderdduizenden guldens in het landelijk werk ontstaan. Bij
ongewijzigd beleid zou dit tekort in 1995 zijn opgelopen tot twee
miljoen gulden.
Worstelen en bovenkome1»"^
vals gc.
NlET de klasse van staatssecretaris Simons van Vo symposii
zondheid en evenmin de gegronde argumenten van de
Definitief plan
voor hervormde
predikantsopleiding
LEIDSCHENDAM De Ne
derlandse Hervormde Kerk en
de vier openbare theologische
faculteiten in ons land hebben
volledige overeenstemming
bereikt over een aanpassing
van de predikantsopleiding.
De zes kleinere kerkgenoot
schappen, die naast de Her
vormde Kerk hun voorgan
gers aan de vier faculteiten la
ten opleiden, stemmen met het
voorstel in.
De kerken en de faculteiten
bereikten al in juli dit jaar
overeenstemming over aan-
fiassing van de predikantsop-
eiding met handhaving van
de scheiding tussen staatsvak-
ken en kerkelijke vakken (de
zogeheten duplex ordo). Minis
ter Ritzen kon zich hierin vin
den, maar vroeg om een nade
re uitwerking. Hij wilde voor
al weten, of het plan in over
eenstemming was met het
Academisch Statuut.
De theologische faculteiten en
de Hervormde Kerk gaan uit
van een principiële gelijk
waardigheid van staatsvakken
en kerkelijke vakken. De ver
antwoordelijkheid voor de in
het Academisch Statuut ge
noemde vakken berust bij de
faculteit. De kerken zijn ver
antwoordelijk voor de vakken
die door de kerkelijke hoogle
raren worden gegeven.
Zolang het Academisch Sta
tuut van kracht is, zullen de
faculteiten het onderwijspro
gramma zo inrichten, dat de
genen die dit wensen, deze
studierichting kunnen volgen
gelijktijdig met hun opleiding
tot predikant.
De faculteiten zullen de we
tenschappelijke ontwikkeling
van de kerkelijke vakken zo
goed mogelijk zullen bevorde
ren. Dat kan mede door een
kerkelijk hoogleraar ook tot
universitair hoogleraar te be
noemen. Maar de faculteiten
en de Hervormde Kerk onder
strepen dat de universiteiten
niet tot zo'n benoeming ge
dwongen kunnen worden. Wel
zullen de kerken bij de benoe
ming van kerkelijke hooglera
ren erop letten, of de kandida
ten ook kans maken op een
benoeming door de universi
teit. De kerken zullen hier
over nog nadere afspraken
met de universiteiten maken.
Gereformeerden
gaan kerkorde
artikel overjoden
wijzigen
LEUSDEN Het synode-
besluit om het kerkorde
artikel over de relatie met
de joden te wijzigen vindt
brede instemming bij de
ruim 800 gereformeerde
kerken in ons land.
Slechts een klein aantal plaat
selijke kerken pleit voor hand
having van de oude formule
ring van het artikel, dat ruim
te liet voor zending onder de
joden, zo blijkt uit de reacties
op het synodebesluit.
Volgens de huidige kerkorde
zullen de Gereformeerde Ker
ken „zich richten tot de Joden
in en zo mogelijk ook buiten
Nederland om hun uit de
Schrift te betuigen, dat Jezus
de Christus is". In april 1989
ging de synode in eerste lezing
akkoord met een nieuwe tekst:
„De kerken zijn geroepen ge
stalte te geven aan de onop-
geefbare verbondenheid van
de gemeente van Christus met
het volk Israël en te zoeken
naar gelegenheid voor Joden
en christenen tot wederzijds
getuige zijn".
De reacties uit de plaatselijke
kerken zullen volgende week
door de synode worden be
sproken. De synodecommissie
die de bespreking heeft voor
bereid, stelt voor dat de syno
de definitief met de nieuwe
tekst instemt.
De negatieve reacties komen
vooral van kerken die betreu
ren dat het getuigenis dat Je
zus de Christus is, uit het ker-
•korde-artikel verdwijnt. Nu
worden dit getuigenis en dat
van de joden op één lijn ge
steld, klaagt de kerk van het
Overijsselse Enter. Ook de
meerderheid van de kerken in
de classis (regionale kerkver
gadering) Ommen pleit mede
om deze reden voor handha
ving van de oude tekst.
BEROEPINGEN
AMERSFOORT Le
vensbeschouwing is geen
vies woord meer in het
welzijnswerk en de ge
zondheidszorg. „Het le
vensbeschouwelijk taboe
lijkt in welzijns- en ge-
zondheidsland te worden
doorbroken."
„Er is weer aandacht voor de
levensbeschouwing van instel
lingen, werkers en cliënten",
zei drs. M. Visch gisteren op
een studiedag over overheids
beleid en levensbeschouwing
in Amersfoort. De coördinator
van het Studiecentrum Wel
zijnswerk en Levensbeschou
wing Windesheim, dat samen
met het Oecumenisch Welzijn-
sorgaan de conferentie organi
seerde, betwijfelde echter of
dit ook voor de overheid geldt.
Maar „in het veld" duidt alles
op een nieuwe ontwikkeling.
Visch wees onder meer op de
herbezinning op levensbe
schouwing door de Nationale
Ziekenhuisraad en op enkele
experimenten in de jeugdhulp
verlening. Verder voerde hij
de oprichting van een refor
matorische riagg (gliagg), het
Gereformeerd Psychiatrisch
Ziekenhuis en de Federatie
Protestants-Christelijke Instel
lingen voor Thuiszorg aan als
grond voor zijn stelling.
Grotere aandacht voor levens
beschouwing is „een must"
volgens Visch. „Welzijnswerk
en gezondheidszorg zijn een bij
uitstek levensbeschouwelijk
gebeuren. Immers, in de crisis
situaties van het leven dringt
de vraag naar de zin van het
leven zich nadrukkelijk op."
De hulpverlener biedt naast
„technische" hulp ook hulp bij
zingeving.
De overheid beseft dit nog niet
zo, aldus Visch, wijzend op
protesten van kerkelijke in
stanties tegen de veralgemeni
sering van het overheidsbe
leid. „Zij streeft te veel naar
samenwerking en grootscha
ligheid, op een zodanige wijze
dat de levensbeschouwelijke
identiteit een ondergeschikte
en marginale rol speelt."
Visch putte echter voorzichtig
hoop uit een toespraak die
staatssecretaris Simons van
volksgezondheid onlangs in
Dirksland hield. Simons zei
daar dat het aanbod van zor
ginstellingen zich ook moet
richten naar „de levensbe
schouwelijke vraag". Simons
bepleitte „dat er in het totale
zorgcircuit - dus ook bij alge
mene instellingen - aandacht
is voor de levensbeschouwelij
ke achtergrond en de levens
beschouwelijke vragen van ie
mand die hulp vraagt."
Van 22 t.e.m. 24 november
wordt er in Helmond een jon
gerenweekend georganiseerd
voor jongeren tussen 16 en 30
jaar door het jongerenteam
van de katholieke stichting
Bouwen aan de Nieuwe Aarde.
Het weekend staat open voor
alle jongeren die hun geloof op
de een of andere manier wil
len delen en beleven met leef
tijdsgenoten.
Inlichtingen en aanmelding:
José van Elk, Oude Molstraat
35, 2513 BA Den Haag. Tel.
070 - 36 54 385.
De stichting houdt in zaterdag
in Apeldoorn (in: De drie Ran
ken, Eglantierlaan 202) een
themadag over „Jezus Chris
tus, de enige redder". Daarop
zal met name de missie-ency
cliek van de paus besproken
worden.
Mr. R. A. Levisson
FOTO: MILAN KONVALINKA
AMSTERDAM Het is
kennelijk onvermijdelijk
dat een discussie tussen jo
den en christenen uitloopt
op de politieke vraag naar
de staat Israël, zei mr.
R.A. Levisson gisteren in
Amsterdam bij de viering
van het tienjarig bestaan
van het OJEC. „Welnu,
het is veel belangrijker
dat christenen inzien dat
de staat Israël een onaf
scheidelijk onderdeel van
de joodse identiteit vormt
dan dat ze oude joodse
teksten kennen."
Levisson, voorzitter van het
CIDI (Centrum Informatie en
Documentatie Israël), reageer
de op een toespraak van de
voormalige secretaris van de
Franse bisschoppelijke com
missie voor de betrekkingen
met het Jodendom, prof. Ber
nard Dupuy. Sprekend over
de weigering van het Vaticaan
om de staat Israël te erkennen,
had Dupuy gezegd dat Israël
een formeel verzoek om er
kenning bij het Vaticaan zou
moeten indienen.
„Wel heb ik ooit," aldus Levis
son. „Die suggestie is in strijd
met alle diplomatieke gebrui
ken. Nog nooit heeft de ene
staat de andere staat om er
kenning gevraagd. De Vere
nigde Staten en de Sovjetunie
hebben Israël erkend, slechts
enkele uren nadat de Verenig
de Naties tot de oprichting van
de staat Israël hadden beslo
ten."
De Israëlische rabbijn Tzvi
Marx mocht antwoord geven
op de vraag welke profetische
rol de staat Israël in deze tijd
kan spelen. „Niet makkelijk,"
was zijn eerste reactie, maar
dat was slechts een opmerking
om de toehoorders op het ver
keerde been te zetten. „Israël
laat de geciviliseerde wereld
zien dat het in een tijd van
oorlog de grootste mogelijke
vrijheid geeft aan onderdanen
die het bestaansrecht van de
staat Israël ontkennen."
„Deze bewegingsvrijheid heb
ben de Verenigde Staten, En
geland, Frankrijk of Duitsland
nooit aan vreemdelingen gege
ven zelfs niet in tijden
waarin het bestaan van deze
staten niet werd bedreigd. Is
raëlische burgers van Arabi
sche afkomst mogen echter
vrijelijk in Israël rondlopen,
terwijl joodse Israëli's niet
eens de Arabische landen mo
gen bezoeken. Dat is de profe
tische rol van Israël in de hui
dige tijd," aldus rabbijn Tzvi
Marx.
Op een forum gisteravond
spraken personen uit christe
lijke kring uit wat hen be
weegt om ae dialoog met de jo
den aan te gaan. „Als christen
ben ik een volgeling van
Christus," zei dr. K. Blei, se
cretaris-generaal van de Ne
derlandse Hervormde Kerk.
„Maar Jezus is niet goed te
verstaan als je hem losmaakt
van het volk waaruit hij gebo
ren werd." En dr. L.J. Koffe-
man, in de Gereformeerde
Kerken verantwoordelijk voor
de oecumenische betrekkin
gen, stelde dat christenen en
joden dezelfde heilshistorische
wortels hebben. Daarop kwa
men verontruste christenen
met hun reeds vele malen ge
stelde vragen over onder meer
de zendingsopdracht. „In de
ontmoeting met de joden zul
len christenen naar voren
brengen wat hen ten diepste
beweegt, namelijk dat Jezus de
Christus is. Ik denk dat joden
ook niets anders verwachten,"
aldus Blei. Maar van joodse
kant worden dan wel heel kri
tische vragen gesteld: wat ver
staan jullie onder Christus, zo
voegde hij eraan toe.
Koffeman zag Christus als de
verbinding tussen Jodendom
en Christendom, terwijl naar
zijn mening voor heel veel jo
den Christus eerder een schei
ding is.
Bisschop R.Ph. Bar van Rot
terdam wees er op dat de zen
dingsopdracht bij heel veel ge
lovigen nog lang niet verdwe
nen is. De kerken moeten zich
bewust zijn dat die opvatting
een heel lange adem heeft, zo
waarschuwde hij.
LELYSTAD In het Sid-
hadorp, een wijk in Lely
stad, wordt de laatste
hand gelegd aan de bouw
van een meditatiekoepel.
Van zaterdag af kunnen
de bewoners van de wijk
gezamenlijk de techniek
van de Transcendente
Meditatie binnen deze
ruimte toepassen.
Transcendente Meditatie is
een natuurlijke techniek om
tot heel diepe rust en ontspan
ning te komen, legt Eric Wirtz
uit. Hij werkt voor de Stich
ting Onderwijs WCI, die het
scholingsprogramma van het
dorp organiseert. „Met deze
techniek daal je via de steeds
verfijndere lagen van het be
wustzijn af tot je ten slotte te
recht komt in het zuivere be
wustzijn, ofwel de bron van de
geest. Je bereikt een veld met
oneindig veel creativiteit,
energie, geluk".
De TM-techniek, die indivi
dueel wordt beoefend, heeft
volgens Maharishi Mahesh
Yogi, grondlegger van het
TM-programma, niet alleen
grote positieve gevolgen voor
het lichamelijk en geestelijk
welzijn van de beoefenaar. TM
beïnvloedt de gehele samenle
ving. Afneming van misdaad
en minder verkeersongevallen
en ziekteverzuim zijn hiervan
het gevolg.
„Wij gingen er eerst vanuit dat
1 procent van de bevolking
aan TM moest doen om dit ef
fect te bereiken. Maar met de
TM-Sidhitechniek bleken in
beklaagdenbank. De Eerste Kamer heeft het heft v bedrijve
parlementaire democratie (het primaat) gedeeltelijk oi aantal z
nomen van de overzijde van het Binnenhof, nadat het te houdt
in de Tweede Kamer terwille van de coalitie wetgevii ,RI v-n{
cepteerde zonder te weten wat daar uit zou voortvl onvo
Formeel heeft de Eerste Kamer gisteren niets anders g jem en
dan wat de Tweede Kamer deed. De enige politieke pai Je aanp
van zijn geloof viel was D66. De andere fracties in de ]i keer z<
Kamer hebben precies zo gestemd als hun partijgenotes va
de Tweede Kamer. Wie CDA-fractieleider Kaland v jj^
onzuivere politiek te voeren kan dat wat de basisverzeli
itegen ziektekosten betreft niet hard maken. De senaat
T 1 J tie van ^et CDA is van meet af aan voor de komst va TyT I
Jongerenweekend basisverzekering geweest, maar tegen de ongewisse u
ringsregeling (de beruchte Algemene Maatregel vat
stuur). Daarvoor heeft de Tweede- Kamerfractie va
CDA officieel evenmin groen licht gegeven, maar zij ti I
zich wel bereid een grote stap te zetten zonder de gev I
daarvan te overzien. JL-
SlNDS gisteren weten ook de Tweede-Kamerleden wa
basisverzekering toe zal leiden, dank zij Kaland. Wan
ding werd gisteravond duidelijk: de Zeeuwse onderk
gaat liever worstelend ten onder, dan dat hij onderuitg
de coalitie redt. En dat gold ook voor de half-Zeeuw Si J.
die respect verdient voor zijn hartstochtelijke pleidooi
de basisverzekering. Staatssecretaris Simons heeft gis
opnieuw moeten slikken, nadat hij eerder al delen ui volg va
plan moest vertragen. Nu krijgt hij de kans te experim
ren met een klein onderdeel (geneesmiddelen, revalidal N HAJ
audiologische centra). Voor alle andere stappen moet h geled
nieuw naar de beide Kamers toe, hetgeen een verderg en eer
vertraging oplevert. In feite kreeg Kaland gisteravond weersI
dig zijn zin, al is dat omgeven met een wolk van juric [)r^n-
noviteiten die alleszins te bekritiseren zijn. 'nde 2
TT le StaI
V ERSCHILLENDE fracties, waaronder PvdA en de i
Links, betwijfelen de goede trouw van Kaland. Hij aWOi
basisverzekering niet willen, maar toch mokkend instei Vanke
door een heel klein stukje toe te staan. Enkele dommigl
uit het debat wezen ook sterk in die richting. Zo riep P
woordvoerder Van der Meer dat Kaland 'obstructie' pl< spronkt
waarop Kaland als een opstandige tiener zei: „Als u zo ssecret
stemmen we straks tegen de hele wet". Uiteraard kor artse"'
geen sprake van zijn, maar het wekte wel de schijn v;
structie, die hij nu juist trachtte te vermijden. En het aa jan
den van een motie die de praktische uitvoering van he oeden
plan-Simons tegenhoudt, hangt ook nog steeds boven d€ artieul
tieke markt. Dat getuigt toch van een merkwaardig vo
trouwen in de bewindsman, die niet als PvdA-lid maa
mens het gehele kabinet voor Kaland op de knieën gii ien t°
De inbreng van de CDA-fractie bij monde van woord
der Boorsma was gisteren bijzonder duidelijk. De fractii van
de wel een begin van een basisverzekering in 1992, maai admir
zonder verplichtingen voor uitbreiding in 1993. Het fpj
Simons daar pas na zestien uur vergaderen aan toegaf
op diens hardnekkige misvatting dat de Eerste Kame
wille van de lieve vrede ondanks grote meningsversc
tenslotte toch wel akkoord zal gaan. Zo gaat het hela;
in de Tweede Kamer, maar gelukkig niet (altijd) in de
Kamer. Simons gaf gisteravond toe het verzet van de
fractie verkeerd te hebben ingeschat. Vermoedelijk hee Hn|
het gehele kabinet, de Zeeuwse politicus zwaar c
Nederland slechts 400 mensen
nodig te zijn", aldus Wirtz.
Daarom pleitte Maharishi Ma
hesh Yogi in 1979 tijdens zijn
bezoek aan Nederland voor de
bouw van een Sidhadorp. Le
lystad viel de eer te beurt, om
dat daar genoeg ruimte was
voor de bouw van een eigen
wijk met winkels, een school,
bedrijven, gemeenschappelijke
ruimtes en een meditatiekoe-
Lelystad kende in 1984-1985
een enorme stijging van de
misdaad. „Wij hebben meteen
gezegd dat zodra wij hier met
genoeg mensen aan TM doen,
de misdaad daalt. En dat is ons
gelukt", aldus Wirtz, die met
een aantal onderzoeken aan
komt zetten om te bewijzen
dat TM werkelijk van invloed
is op de samenleving.
Wirtz probeert uit te leggen
hoe TM zo'n invloed kan uit
oefenen. „Het is bijna hetzelf
de als wanneer je in een ka
mer zit waar alle mensen vro
lijk zijn. Dank zij de sfeer die
er heerst, word je zelf ook vro
lijk. Wij zijn via ons zuivere
bewustzijn allemaal aangeslo
ten op het collectieve bewust
zijn. Via dit bewustzijn kun
nen wij als het ware onze ge
dachten en gevoelens over
brengen".
De doelstelling van de inwo
ners van het Sidhadorp is dat
er vierhonderd deelnemers
zullen zijn voor het TM-Sidhi
programma, zodat zij hun in
vloed uit kunnen gaan oefe
nen op de rest van Nederland.
Gehoopt wordt dan ook dat de
meditatiekoepel nieuwe men
sen naar Lelystad zal trekken.
N H.
etterd
schat. Hopelijk leert de Tweede Kamer veel van het
staatsrecht aan de overkant. Als je ergens voor staat
vecht je dat uit onder de brandende schijnwerpers en
het oog van de massa. Verliezen of winnen betekent in 1
gevallen niet verdrinken in het drijfzand van coalitie-b
gen, maar een worsteling met alle parlementaire midd
In Zeeland weten ze zekerder dan ooit waar dat toe
Luctor et emergo. Ik worstel en kom boven.
Sommigen die aan transcendente meditatie doen slagen er ook
in te vliegen. Dat is de hoogste staat waarin Maharishi Yogi zijn
volgelingen denkt te kunnen brengen.
FOTO: AP
Christelijke Gereformeerde Kerken
Beroepen te 's-Gravenhage-West H.
de BruIJne te Purmerend.
NEW YORK Ameri
kaanse deskundigen zul
len in een boek delen uit
de Dode-Zeerollen open
baar maken die tot voor
kort alleen toegankelijk
waren voor een commissie
van in Israel gestationeer
de onderzoekers.
Het boek, „Een facsimile-uit
gave van de Dode-Zeerollen",
is voor een vijfde deel gewijd
aan materiaal dat nog niet
eerder is gepubliceerd. Daar
naast bev^t het boek informa
tie die voorheen moeilijk toe
gankelijk was voor het meren
deel der wetenschappers. De
afgelopen maanden zijn in de
VS al delen van de Dode-
Zeerollen gepubliceerd, zeer
tegen de zin van de uit acht le
den bestaande commissie. Ro
bert Eisenman, docent gods
dienstwetenschap aan de uni
versiteit van Long Beach en
een van samenstellers van het
boek, zei dat de geleerden het
monopolie van de commissie
willen doorbreken en dat de
Dode-Zeerollen uiteindelijk
ook voor het grote publiek toe
gankelijk moeten worden.
De rollen werden in 1947 ont
dekt in grotten aan de Dode
Zee. Volgens wetenschappers
zijn ze geschreven door een
joodse sekte ten tijde van
Christus. In de geschriften -
850 dierehuiden die soms ern
stig beschadigd zijn - wordt ge
refereerd aan gebeurtenissen
uit de bijbel. Na de Zesdaagse
Oorlog in 1967 kwamen de rol
len vast in handen van de Is
raëliërs, die alleen een selekte
commissie toegang verschaf
ten. De commissie zou niet
meer dan 100 rollen hebben
gepubliceerd. Door het werk
van onafhankelijke publicis
ten, die zo'n 300 rollen hebben
becommentarieerd, konden
wetenschappers toch nog
Om de macht van de commis
sie verder af te breken wordt
het Instituut voor de Bestude
ring van de Dode-Zeerollen
opgericht, aldus de Ameri
kaanse uitgever van het nieu
we boek. Eisenman zei dat de
1.787 foto's van de rollen die
in het boek zijn opgenomen de
afgelopen twee jaar zijn aange
leverd door een anonieme,
maar betrouwbare bron. De
Amerikaanse professor Euge
ne Ulrich, die lid is van de
commissie, noemde het boek
„ethisch twijfelachtig". Ulrich
zei er wel bij dat hij hoopt dat
er nu een eind komt aan de
onmin onder geleerden over
de Dode-Zeerollen.
Volgens de uitgever betekent
de publicatie van het boek niet
dat de bijbel deels herschreven
moet worden. Eisenman zei
dat er echter wel schokkende
onthullingen in zijn opgeno
men. Hij verwees naar een ge
deelte dat onlangs al openbaar
werd gemaakt en waarin in
vijf regels wordt verwezen
naar „Jesaja de profeet" en
een op een messias gelijkende
„leider van de gemeenschap"
die „ter dood" wordt gebracht.
Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijtl
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden.
Telefoon: 071 - 122 244
Telefax- 071 - 134 941
Postadres: Postbus 112300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk
Telefoon 070 - 3190 933.
Telefax: 070-3906 717.
Postbus 9. 2501 CA Den Haag
Directeur/hoofdredacteur J. Leune.
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers.
Chef-redacteur: G.- J. Onvlee
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808) L v
Hofv
ver|
mer
iten i
mev
irdpu
men
toe
de 1
naa
nog
het 1
ver r
Eerst
de
plan
uwe
en zi(
4 047): R. Kleijn (chef). M
n Herpen (chef), F. Buurman,
Sport Leiden e.o. (tel. 071 -144 049): K. van Kesteren.
Ar
nd
za;
E. Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij. R. de Roo, drs K Veraa
Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coordinator), B. Jansma, H. Piët.
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L Kooistra, drs. P van Velthoven
Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse
Opmaak (tel 070 - 3190 831)" Ch. Bels (chef). A de E
J Hofmeester, C de Kier, H Nieuwmans, H Schneid
Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied;
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie,
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlarx
België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K Swiers, M van
Ven en P Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef). H
leveld, D Hofland, P Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus:
- de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag),
drs. D J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene),
R. Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs A Heering (Rom
B. van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi),
F. Lindenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs R. Vunderink (Moskoi
W Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G van Wijland (Belgrado),
F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel)
TER
n 18.00 tot 19.00
25,70
76,60
294,30
Nabezorging
Telefoon: 071 -122 248 op m;
15.00 uur
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand
per kwartaal
per jaar
Bij betaling per acceptgirokaart:
per kwartaal 78,60
per jaar 299,30
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 7'
Bankiers
ABN/AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK 663 050
:w).
heid
iu) iten t
er. D
Fes j
ASF