Publiek loopt weg met Seal Iet station als metafoor bij Peter Blokhuis tSouoont KUNST/RTV 1- Retrospectief Palestina-Israël op documentaire filmfestival ►elangstelling voor tieuwsuitzendingen >p televisie neemt af Evenwichtig concert van Nederlands Kamerorkest KUNSTENARES XANDRA DONDERS IN GALERIE KADANS t DINSDAG 19 NOVEMBER 1991 I?' wen bedr MSTERDAM Tijdens :t vierde International ""documentary Filmfestival y msterdam (IDFA), dat in 4 tot en met 11 de in Amsterdam ordt gehouden, staat een z^trospectief Palestina-Is- geprogrammeerd. Het t een zo goed mogelijk ileeld geven van de ge- hiedenis vanaf 1914 tot (91. et deze presentatie wil het IFA „de uitdaging, waarvoor cultuur in Israël staat om te imen tot een dialoog-cultuur, aan de orde stellen", zo schrij ven de organisatoren in een toelichting bij het programma. Het retrospectief omvat een kleine 35 Palestijnse en Israë lische titels. Ook zal tijdens een publiek debat worden in gegaan op de vraag op welke manier een begin met de dia- loogcultuur kan worden ge maakt. Daarnaast zullen Pale stijnse en Israëlische regisseurs over het filmklimaat in Israël spreken. Een tweede retrospectief wordt georganiseerd rond het thema Europese identiteit. Dat onderwerp is gekozen in het licht van de Europese eenwor ding, maar omdat het begrip niet eenduidig te definiëren is, omvat het retrospectief ver schillende onderwerpen zoals de fascinatie en liefde voor ei gen land, de industralisatie en het gezin en vrijetijdsbesteding in verschillende landen. Het retrospectief bestaat uit twin tig verschillende films. Top tien De „top tien" van favoriete documentaires zal dit jaar worden samengesteld door de Franse cineaste, fotografe en journaliste Agnès Varda (1928). Haar film 'Sans toit ni loi' was enige tijd geleden in Nederland te zien. Aanvanke lijk wilde niemand die film in distributie nemen omdat de film te controversieel zou zijn. In Frankrijk trok de 'Sans toit ni loi' een miljoen bezoekers. Varda werd in 1988 in San Remo tot beste regisseur van het jaar uitgeroepen. Tijdens het festival zullen veertig do cumentaires meedingen naar de Joris Ivens Award. Op de laatste dag van het festival zal de jury, die bestaat uit Nouch- ka van Brakel (Nederlandse filmmaker), Rafi Bukae (Is raël), Helke Misselwitz (Duits land) en Jerzy Toeplitz (Poolse film-theoreticus) de winnaar bekendmaken. Aan de Joris Ivens Award is een bedrag van 10.000 gulden verbonden. Muziek Concours Kerkrade eist nationale erkenning KERKRADE Het Wereld Mu- ziek Concours (WMC) in Kerk rade, hèt podium voor de natio nale en internationale blaasmu ziek, eist een zodanige steun van de Nederlandse overheid dat daarin de grote betekenis van dit vierjaarlijkse evenement duide lijk naar voren komt. Dit zei mr. H. van de Weijer, voorzitter van de stichting WMC onlangs bij de herdenking van het 40-jarig jubi leum van deze stichting. Hij noemde het „te dwaas" dat de WMC-organisatie per betalende bezoeker gemiddeld vier gulden subsidie krijgt, terwijl dit bij an dere evenementen van veel min dere betekenis zeven tot tien keer meer is. Veronica- programma in Japan bekroond HILVERSUM Het Vero- nica-programma 'Baanbre ker' is maandag op een in ternationaal festival in Ja pan bekroond. Dat heeft Veronica gistereng bekend gemaakt. Het programma, dat informatie geeft over werk en opleiding voor jon geren, won de speciale jury prijs op het achttiende festi val voor educatieve pro gramma's in Tokyo. 'Baan breker' werd namens de ge zamenlijke Nederlandse omroepen ingezonden. Applaus b voormalige Beatle Paul McCartney neemt in de Carnegie Hall '1 New York het applaus in ontvangst na afloop van het concert jaul McCartney's Liverpool Oratoria', dat gisteren in New York li Amerikaanse première beleefde. foto: ap Concert Seal. Met Seal (zang), Gus Isidore (gitaar), Phil Spalding (bas gitaar), Simon Hale (toetsen) en lan Thomas (drums) Carré, Amsterdam. Voorprogramma: Mylo Freeman. Gisteravond. Het poppubliek liet zich gisteravond in Amsterdam weer eens van zijn aller beste kant zien. En dan kan het gebeuren dat de zaal wegloopt met de zin gende artiest die op het podium staat, maar ook dat die zanger helemaal geen zin heeft om de kleedkamer op te zoeken. Dat overkwam Seal tij dens zijn Amsterdamse podiumdebuut in een uit verkocht theater Carré. Na twee toegiften en staande ovaties was de koek eigenlijk op. Maar als je dan wordt beju beld door een dol-enthousiaste menigte zou je wel gek zijn om te gaan. Dus Seal Henry Samuel bleef, overlegde kort met zijn muzi kale kwartet en zong voor een tweede keer 'Killer'. Het was de kroon op een optreden, dat al een triomftocht was, voor de eerste noot had geklonken. Is Seal dan echt de ster van de jaren negentig? Alles wijst in die richting, hoewel er best een aantal kanttekeningen zijn te plaatsen. Zo is niet al het werk van zijn debuut-elpee 'Seal' even sterk en dat sche mert ook door tijdens het con cert. Bovendien zou het aange naam zijn geweest als hij ook wat nieuw materiaal zou heb ben gebracht. Dan had hij niet hoeven terugvallen op bijvoor beeld 'Hey Joe' van Jimi Hen- drix, hoe aardig zijn heel eigen interpretatie van het nummer ook klinkt. Maar negatief zijn over een concert dat uitsluitend de posi tieve eigenschappen van een heerlijk avondje met zich mee draagt, is ook niet eerlijk. Seal blijkt een artiest van formaat, die zich onder de schijnwer pers duidelijk op zijn gemak voelt. Hij presenteerde zich een beetje als het 'kind met problemen', dat uit die ellende zijn creativiteit put. Bovendien weet Seal hoe hij de strooppot moet hanteren. Maar zolang dat feestvreugde-verhogend werkt, is er geen vuiltje aan de lucht. Zeker niet als je uitein delijk op vocale kracht weet te overtuigen. En dat deed Seal. De licht hese ondertoon waar mee hij zingt en de wat versle ten klinkende stembanden ge ven het materiaal een sensuele uitstraling. Zij vormen een contrast met de behoorlijk ste vig gitaar- en baspartijen van Gus Isidore en Phil Spalding. Wat dat betreft is Seal op het podium een andere dan op de plaat. Maar zowel in de balla den als in het stevige rock- en funk-materiaal voelt hij zich Indrukwekkend Zijn concert begon indruk wekkend met een akoestische versie van het briljante 'Cra zy', dat later in de volle orke stratie van het kwartet nog eens werd overgedaan. Daarna werd de show op een uitgeba lanceerde wijze vervolmaakt in zowel geluid als licht. Seal fungeerde daarbij als smaak maker. Hij kietelde het pu bliek met prikkelende opmer kingen over hun enthousiasme èn zijn reis naar Azië in 1989 om zichzelf te vinden. Het duurde geen half uur of de zaal danste tussen de stoelen op nummers als 'Future Love Paradise' en het reggae-getinte 'Show Me'. Seal kon geen kwaad meer doen. Dat lag even anders bij het voorpro gramma, want bij Mylo Free man gold vooral; aardige groep, maar jammer van de zangeres. TILVERSUM De be- jigstelling voor nieuws- tzendingen van NOS en jTL 4 is in de eerste helft -|n oktober afgenomen, kt blijkt uit cijfers van "I afdeling Kijk- en Luis- ronderzoek van de NOS. de tweede helft van sep- iber volgden over een hele g gemeten 4,8 miljoen Ne- danders een uitzending van televisie-nieuws. De eerste :t van oktober was dat aan- ruim 4,5 miljoen. Ook de liddelde tijdsbesteding 1de van van 7,7 naar 7,25 mten. ;ens de afdeling Kijk- en heronderzoek laat de da- zich verklaren door een iterkte programmering, ne de grote amuse- jntsshows houden kijkers van nieuwsuitzendingen. )k moeten volgens de NOS kijkers nog wennen aan de uwe indeling van de NOS- rnaal-bulletins. Irder doet zich volgens de lordvoerder de trend voor 1 kijkers meer bewust voor t Journaal kiezen. Werd vijf ir geleden nog door 71 van 100 kijkers als vanzelfspre- nd naar het Journaal van nt uur, inmiddels is het aan tal "doorkijkers" 34 procent. Het acht-uur bulletin van de NOS ondervindt geen schade van de verplaatsing van de po pulaire RTL 4 -soap 'Goede tij den, slechte tijden'. Het aantal kijkers groeide in vergelijking met de tweede helft van sep tember in de eerste helft van oktober met 0,3 procent naar 14,4 procent (1,9 miljoen kij kers). Het nieuwe zes-uur bul letin van de NOS haalde ge middeld een kijkdichtheid van 5.5 procent (730.000 kijkers). Het oude half-zes-bulletin haalde een jaar eerder door gaans een kijkdichtheid van 3.6 procent. (480.000 kijkers). Het nieuws van zes uur van RTL 4 haalde begin oktober bijna evenveel kijkers als de NOS. Het nieuwe NOS-journaal om vier uur 's middags haalde in de eerste helft van oktober slechts een kijkdichtheid van 1,5 procent (200.000 kijkers). Volgens de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek betekent dat echter wel, dat in een kwart van de huishoudens waar de televisie aanstaat naar het Journaal wordt gekeken. Ver der laat het NOS-iournaal van tien uur 's avonds een lichte daling van ruim 90.000 kijkers zien naar een kijkdichtheid van 6,1 procent (810.000 kij- Het Nederlands Kamerorkest onder Antoni Ros-Marba en met medewer king van pianist Jean Claude Pen- netier, speelt werken van Strawin- sky, Mozart en van Beethoven in de Dr. Anton Philipszaal in Den Haag. Gisteravond. De liefhebbers van de lichte stijl van musiceren van een orkest als het Ne derlands Kamerorkest met een overwegend klas sieke en mild moderne programma-opbouw, kre gen gisteravond een pret tig concert aangeboden. Weliswaar was de pianiste Eli- so Wirsaladze, zoals dat wel vaker met Russische solisten gaat, niet in staat gebleken haar contractuele verplichtin gen na te komen, maar Jean Claude Pennetier was geluk kig een goede vervanger ge vonden. Hij speelde het piano concert nr.21 in C van Mozart evenwichtig en met een, door licht pedaalgebruik, roman tisch tintje. Zijn cadenzen wa ren bondig en warm van klank en het samenspel met het orkest exact en harmo nieus. Slechts een enkele maal werd hij enigszins door de bla zers overschaduwd. Deze Mo zart stond tussen Bach en Beethoven in, alleen was het in dit programma Bach in een Strawinskiaans jasje namelijk diens op het derde Branden- burgs concert gebaseerde stuk 'Dumbarton Oaks'. Geen mak kelijk stuk als men het tot in details afgewerkt wil brengen. Maar ook met wat minder pré- cisie zoals gisteravond, is dit stuk met zijn licht verende puls die dirigent Ros-Marba uitstekend aangaf, een plezier om aan te horen. Het exact sa men spelen, vooral in de kriti sche hogere regionen en dus bij de violen, vraagt een bij zonder grote discipline. Ook bij Beethovens tweede Symfo nie in D op.36 ontbrak het daar wel eens aan, evenals aan een voldoende mate van muzi kale gedrevenheid. Daar stond tegenover dat Ros-Marba met zijn duidelijke directie ervoor zorgde dat het orkest licht bleef musiceren en dat de klankbalans tussen de strij kers, de blazers en het slag werk in evenwicht bleef, ter wijl hij de tempi goed op el kaar afstemde. Daarmee kreeg hij het orkest nog niet tot een van leven bruisende vertol king van deze zo vitale symfo nie, maar wel tot een die licht en tegelijk gespierd klonk en als zodanig goed bij het nau welijks kuchende publiek in de smaak viel. Knappe koppen In het Utrechts Centraal Museum en het Universiteitsmuseum wordt van 29 november 1991 tot en met 26 april 1992 de ten toonstelling 'Knappe koppen' gehouden. Het gaat om portretten van geleerden. In verband hiermee werden gisteren een aantal afbeeldingen van voormalige hoogleraren van de Utrechtse uni versiteit van de muur in de Senaatszaal van het universiteitsge bouw gehaald. Ze zijn straks op de expositie te zien. FOTO: ANP door RENE DE COCQ Is die Seth Gaaikema eigenlijk wel jong, snel en wild genoeg? Jong, snel, wild. Dat wil jij toch ook?" Afgezien van de vraag of ik. als naar bejaardheid neigende stukjesschrijver, wel door schreeuwende pubers vanaf het televisiescherm met jij' wil worden aangeroepen, is het denkelijk ook niet zo dat alle jongelui zich even gemakkelijk voelen in de wervelende en rumoerige context waarin Veronica zo graag haar programma's plaatst. Maar als je even uitgaat van de gedachte dat de doelgroep van Veronica vooral zal bestaan uit top-40- kopers, bodylijners en fans van Will Luik inga Hadiedierenkun je je bij dat geschreeuw nog wel iets voorstellen. Er zal wel een gedachte aan ten grondslag liggen, al moeten we ons over de bezonkenheid van het zieleleven van de Veronica- afdeling Ledenwerving maar geen overdreven illusies maken. Het wervende spotje, in modieus clip-zwartwit uitgevoerd, visueel opgeluisterd met een aantrekkelijk blondje dat in allerlei plezierige poses veelbetekenend in de camera blikt, wordt steeds tussen allerlei programma's door vertoond. Ook als er programma's aan de orde zijn die helemaal niks met dat snelle en wilde te maken hebben, en die zijn er ook, zeker wel, bij Veronica. Dat levert ongewild dolkomische effecten op. Zo wordt de kreet 'Jong, snel, wild' ineens gevolgd door de weliswaar komisch bedoelde maar ook redelijk bejaarde, behoorlijk trage en zeker niet woeste gelaatstrekken van Seth Gaaikema. U weet wel, dat onechte kind van Wim Kan. Hij werkt zich zingpratend door een show die als liedjesprogramma is geannonceerd. De mooiste liedjes van Seth Gaaikema, nou, dan ben je gauw klaar zou ik denken, maar Veronica doet er twee afleveringen over. Inmiddels hebben Veronica en de VARA plannetjes bekendgemaakt dat ze samen 'iets willenZe zijn, zeggen ze. allebei danig gefrustreerd (wie niet?) door het uitblijven van enige vordering in de herstructurering van het omroepbestel (het enige dat na jaren vergaderen onder de slagschaduw van de Luxemburgse satelliet is verwezenlijkt zijn immers de zenderruiling tussen AVRO en VARA, en de Wat willen ze, die twee (Van Dam en Van der Reyden) daar aan de borreltafel, omgeven door dikke wolken sigarenrook? Ze willen een privaatonderneming, dat is zoiets als een vennootschap zonder winstoogmerk, die het met zoveel mogelijk reclame te verdienen vele geld niet aan aandeelhouders hoeft te geven maar aan de programma 's kan besteden. Dus zoiets als de bv VARANICA, „voor al uw praatprogramma's, spelshows en imitatie-erotiek". Ze zijn het al aardig eens, lieten ze weten, na hun „gesprek-met-handen-en-voeten" (wat dat ook moge zijn; gebarentaal?). Maar we hoeven ons nog geen zorgen te maken, lijkt me. Er zijn de laatste jaren al zóveel plannetjes uitgebroed in en rond het Gooi, die na eerst een mediaschokgolfje te hebben veroorzaakt geruisloos in de prullenbak belandden, dat dit er ook wel bij kan. Als het al tot een vorm van fusie komt, al dan niet met de TROS erbij, lijkt het me trouwens een zaak van ideële gerechtigheid dat eerst alle VARA-leden collectief hun lidmaatschap opzeggen. Want het zou toch een ten hemel schreiende vorm van leden verlakkerij zijn, dat ze je als lid van de VARA verkwanselen als een onmondig stukje kijkvee, alleen nog maar meetellend (letterlijk) als getalsfactor. Daarvoor ben je toch geen VARA-lid geworden, lid van een omroep die 'stond' voor een bepaalde stroming in de samenleving? Om nu samen met het jong-en- wild-volkje van Veronica en eventugel de verborgencameralolbroeken van de TROS op één hoop te worden geveegd teneinde maar zoveel mogelijk reclameguldens te kunnen claimen? Het is te hopen dat de firma VARANICA straks bij de privaattelevisie een stortbak bijlevert, zodat we de van deze onzalige fusie te verwachten televisieshit meteen kunnen doorspoelen. Eis celstraf plus boete wegens belastingfraude componist/platenproducer AMSTERDAM De pro cureur-generaal bij het Amsterdamse gerechtshof, mr. A. Van der Perk, eiste gisteren wegens belasting fraude achttien maanden gevangenisstraf plus een boete van 500.000 gulden tegen de 46-jarige Hans van H. De platenproducer en compo nist werd in eerste aanleg door de Amsterdamse rechtbank veroordeeld tot negen maan den voorwaardelijke celstraf plus een geldboete van 750.000 gulden. De officier van justitie tekende hoger beroep aan te gen dit vonnis. Van H. zou in de periode tus sen 1977 en 1983 de belasting voor een bedrag van 1,8 mil joen gulden hebben opgelicht. Hij zou geen belasting over in komsten in het buitenland hebben betaald en ten onrech te bepaalde bedragen van zijn winst hebben afgetrokken. Zo beschuldigde de procureur- generaal hem er onder meer van voor de verlenging van een contract met platenmaat schappij Phonogram naast een legale uitbetaling van vier ton, hetzelfde bedrag via een reke ning in Luxemburg te hebben ontvangen. Volgens Van H. moest met het geld een ander contract worden afgekocht. Uit onderzoek is echter geble ken dat de verdachte gemach tigd was om over het geld op de Luxemburgse rekening te beschikken. Dat Van H. als enige terecht staat is volgens Boone „onbe grijpelijk". Inmiddels is na overleg met de belastingdienst één miljoen gulden betaald. Uitspraak 2 december. «lik Stokking Galleries, Noord- de 150, Den Haag: Peter Blokhuis cente schilderijen). Geopend van «dag tot en met zaterdag van HO uur tot 17.00 uur. Tot en met november. lerie Kadans, Maziestraat 13, Den lg: Xandra Donders (schilderijen) Neely Schaap (objecten). Geo- Id van donderdag tot en met Idag van 12.00 uur tot 17.30 uur. I en met 30 november. Boor HANS OERLEMANS juren van de schilderij- 1 van Peter Blokhuis en de voorbijgangers in rerbal Noordeinde halt hou- ti bij galerie Smelik bkking. Ze worden aan trokken door wat ze i or de etalageruit zien. SilOi expositie trekt op val id veel publiek van de aat. Binnen staat men pr een reeks schilderij die zowel wat de vorm i inhoud betreft een af- tonde eenheid vormen. pr de meeste doeken is een lion de aanleiding. Peter jkhuis (1938) zoekt nu al- een paar jaar oude sta- op om inspiratie op te Zo heeft hij in New Ik gewerkt in en rond het knd Central Station. Op de dige expositie hangen voor 'Zuid-Station Brussel' van Peter Blokhuis namelijk doeken die ontston den na weken schetsen op het Zuid)Station in Brussel. Wat trekt hem in die buitenlandse stationsgebouwen? Het moet te maken hebben met de geschie denis en vooral de symbolische geladenheid van die oude ge bouwen. Eind vorige eeuw wa ren het nog zeer modieuze ge legenheden waar de bourgeoi sie zich graag liet zien. Men ging er zelfs dineren. Nu ziet men op stations alleen nog ge haaste passagiers, naast wat versufte zwervers en junkies. Het zijn plaatsen voor afscheid en vertrek, plaatsen om te wachten en voor velen ook plaatsen van doelloosheid. Men wil er, of zo snel mogelijk vertrekken, of men hangt er rond omdat er geen enkele plaats is om naar toe te gaan. Het is die rusteloze en melan cholieke sfeer die Peter Blok huis aantrekt in stations waar hij zelf ook altijd slechts een voorbijganger is. Symboliek Op de schilderijen zien we een bank in een lege wachtruimte, stoelen op een leeg perron of een stationscafé. Soms zijn er een paar mensen, meestal sta ren ze voor zich uit. Vaak zijn de ruimten leeg. De doeken weten goed de zwaarmoedige, doelloze en meestal ook ver vallen sfeer te raken die nu eenmaal altijd hangt op dit soort grote 19e eeuwse stations. Toch, als alleen dat de inhoud van de schilderijen zou zijn, dan was het te mager en te eenduidig. Peter Blokhuis koppelt zijn realisme aan een speels symbolisme. Hij ver werkt in zijn doeken een tweede laag van moderne te kens en symbolen die verwij zen naar een andere wereld, bijvoorbeeld de wereld van de kunst. Op het doek met de ti tel 'Artforum' zit in een hoekje Joseph Beuys. Hij valt pas op als je heel goed kijkt. Óp dat doek is ook de 'Venus van Milo' te ontwaren en een Pi casso-fragment. Temidden van die kunstschimmen wandelt een meisje dat op een tamelijk hard realistische manier is ge schilderd. Zij eist in eerste in stantie alle aandacht op. De realiteit en de banale sfeer van het station worden gekoppeld aan de hogere wereld van de kunst. Op een ander doek is dat nog veel scherper neerge zet: zwervers hebben zich meester gemaakt van karton nen dozen waar schilderijen in worden vervoerd. De kracht van het werk van Peter Blok huis is de gelaagdheid en meerduidigheid. Zo vervult bijvoorbeeld de kleur een wel haast zelfstandige rol. De kleu ren hebben weinig met de rea liteit te maken en staan soms in een merkwaardig contrast met de sfeer van het realisti sche beeld. Warme, zachte en heldere kleuren op een grijs en morsig station in Brussel- Zuid. Dit maakt eens te meer duidelijk dat de locatie niet meer aan een aanleiding voor het doek is geweest. Het kleur gebruik is heel harmonieus en vloeiend, een lust voor het oog. Een zelfstandige rol ver vullen ook de grote stationsaf fiches die Peter Blokhuis in zijn werk opneemt. Hij schil dert een collage van affiche fragmenten alsof een dikke laag affiches over elkaar heen was geplakt waar lappen pa pier vanaf werden gescheurd. Er vormt zich zo een verbrok keld beeld dat bestaat uit stuk ken van verscheurde affiches. Het geeft de kunstenaar de ge legenheid daarin allerlei sym bolen te verwerken zoals de Geisha-figuur die voortdurend terugkeert. Waar de beelden voor staan, laat zich soms ra den, maar vaak ook niet. Het is aan de kijker daar een ver band in aan te brengen. Xandra Donders Voor de tweede keer laat gale rie 'Kadans' werk zien van de jonge kunstenares Xandra Donders (1962). Ze woont in Groningen waar ze les geeft aan de Minerva-academie (op merkelijk gezien haar jonge leeftijd). Haar schilderijen zien er sober uit: zachte kleuren en gedoseerd kleine figuratieve elementen. De opbouw is hel- plaatst ze op enkele horizonta le lijnen minuscule figuurtjes: een paar huisjes, bomen, men sen of dieren. Ze zouden ver loren lopen op het grote vlak als ze niet het houvast hadden van de lijn. Ze lijken op mo derne hiëroglyfen die zich echter niet zomaar laten lezen. De horizontale lijnen met de figuurtjes contrasteren met de verticale vorm van de werken. Xandra Donders hanteert een bijzondere techniek. Ze combi neert grafiek (hoogdruk) in één of meer lagen met schilde ren. Ze beschildert het papier voor en na het grafische pro cédé. De vormen snijdt ze uit linoleum. Deze techniek be heerst ze goed, dat is onmidde- lijk duidelijk. Het lichte reliëf op het papier en de gevoelige aardkleuren verlenen de wer ken een aangename uitstra ling. De afwisselling van glan zende drukinkt en matte verf zorgt voor een zeker ritme. Het levert mooi werk op vol met subtiele tegenstellingen, maar de beeldtaal is misschien toch iets te hermetisch. Naast het werk van Xandra Donders laat galerie Kadans ook een aantal kleine beelden van Neely Schaap uit Amster dam zien. Het zijn met mys Ij-, c fc tiek overladen objecten van keramiek of hout die uit een primitieve cultuur zouden kunnen stammen. Ze heeft de beelden gemaakt na een lange reis door Amerika waar ze contact heeft gezocht met de Indianen. Haar beeldjes brengt ze in verband met het gebruik van de fetish bij de Indianen. Een fetish heeft een magische kracht en kan, mits op de juis te wijze vereerd, de slechte krachten afweren. De fetish wordt vaak uit hout of een ge wei gesneden en gedecoreerd met uit allerlei materialen: ve ren, schelpen of koralen. Neely Schaap voelt zich sterk door de fetish-cultuur geïnspi reerd. Ze maakt dan ook eerder gebruiksvoorwerpen (een voorwerp geladen met I FOTO'S: PR een magische kracht) dan kunstwerken. Bij de Indianen was de vorm niet zo erg be langrijk, als het object maar werkte. Neely Schaap zoekt misschien naar een herstel van de band tussen religie en kunst. In primitieve culturen vallen die twee naadloos sa men. Het verschil tussen vorm en inhoud is daar veel minder van belang. Een kunstobject is in de eerste plaats een voor werp met praktisch nut. Van daag kunnen we deze grappige en curieuze beeldjes niet an ders meer beschouwen dan als kunstvoorwerpen. Angst kun nen ze ons niet meer inboeze men. Ze lijken verdwaald uit hun natuurlijke omgeving en toevallig in Den Haag ge strand.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13