Diana Ross heeft Supremes overleefd final® P I i „Goed uiterlijk is echt geen waarborg voor succes" 1 £eidóc Sou/tont ZATERDAG 16 NOVEMBER 1991 Na dertig jaar is Diana Ross nog steeds de koningin van de soulmuziek. Een interview met haar naar aanleiding van haar op handen zijnde Europese toernee. NEW YORK - De eerste verras sing is dat het Carlyle Hotel in Manhattan niet is omringd met uitsmijters. Ook wordt de portier niet geflankeerd door bloedhonden en is de hal van het hotel niet ge vuld met grimmige bodyguards. Ze zullen wel boven zijn, op elkaar ge pakt in de suite van de diva. Op de vierde verdieping heeft de bewa king zich al even goed verstopt als op de begane grond. Er is helemaal niemand! Het is bijna tè stil. Na een klop op de deur doet Diana Ross zelf open. Butlers, lakeien en boodschappenjongens doen deuren open. Diana Ross werd geboren om hen te commanderen. Ze is daarom een grote verrassing voor iedereen die weet welk imago ze zich de laatste paar jaren heeft verworven. De pers greep haar veertigste verjaardag aan om haar af te schilderen als een hoog hartige dame met aanmatigende manie ren. Men noemde haar 'Ross the Boss'. Geruchten gingen dat ze overal verge zeld wil worden door een stoet luxe wa gens met chauffeurs; dat ze 'Miss' Ross genoemd wil worden, hoewel haar be dienden haar moeten aanspreken met 'Lady Di'; dat ze de directeur van het Claridge Hotel uitschold omdat hij wei gerde haar een kamer op de negende verdieping te geven (het Claridge heeft maar zes verdiepingen). Of er nu iets van waar is of niet, het grote aantal ver halen doet een prima donna vermoeden met een bijzonder moeilijk karakter. Op de vraag waar haar gevolg is, ant woordt ze: „Ik heb maar weinig veilig heidsmensen en secretaressen om me heen. Ik vind het nogal ongemakkelijk. Supremes Op m'n toernee heb ik 22 man personeel voor de constructie van het podium en voor de belichting, verder heb ik een or kest dat bestaat uit 14 mensen en drie zangeressen. En ik heb een kleedster die alles regelt". En hoe zit dat met dat schitterende Barbiepop-achtige zwarte haar? „Ik doe alles zelf. Onlangs had ik een fotosessie waarbij drie meisjes aan wezig waren: een voor mijn make-up, een voor mijn haar en een voor mijn na gels. Ik zei tegen ze dat ik zelf alles in een half uurtje kon doen. Maar ja, ik doe het dan ook al een hele tijd". Het is precies dertig jaar geleden dat de 'First Lady of Soul' samen met Mary Wilson en Florence Ballard de originele Supremes vormde. Het werd de popu lairste meisjesgroep van dat onvergetelij ke decennium (12 succesvolle LP's in vier jaar, vijf opeenvolgende nummer-1- singles, zeven gouden platen in twaalf maanden). Toen ze in 1970 haar solocar rière begon, onder begeleiding van haar inspiratiebron en minnaar Berry Gordy, grondlegger van het Motown platenlabel, waren de superlatieven evenmin van de lucht. In 1972 werd ze uitgeroepen tot 's Werelds Grootste Vocaliste; ze was de eerste zwarte actrice die een Oscar-no minatie kreeg; op 25-jarige leeftijd was ze al miljonair. Gevraagd naar de druk die het ster-zijn op haar legt zegt ze: „Ik denk dat ieder een alles over me weet. Ik ben min of meer voor de ogen van het publiek opge groeid sinds ik 16 jaar oud was. Ik kon het me niet veroorloven in mijn privé- leven fouten te maken". Ze heeft haar fans een hoop gespreksstof bezorgd sinds ze uit de Supremes stapte om een solocarrière te gaan beginnen. De jaren zeventig brachten haar een gro te reeks hits, een echtgenoot (Robert Sil- berstein), drie dochters (Rhonda, Tracee en Chudnee), een huis in Beverly Hills, een scheiding en een geflopte film, 'Ma hogany'. In de jaren tachtig ging het slechter met haar carrière, nadat ze in 1981 had gebroken met Gordy en Mo town en contracten had getekend bij EMI en RCA, maar met haar persoon lijk leven ging het beter dan ooit. In 1985 trouwde ze met de Noorse bergbe klimmer Arne Naess en stichtte ze een nieuw gezin, ditmaal met twee jongens op wie ze stapelgek is. De jaren zijn mild voor haar geweest. Diana Ross ziet er voor haar 47 jaar duizelingwekkend knap uit. Hoewel ze vriendelijk is en ogenschijn lijk goed van vertrouwen, is ze snel geïr riteerd. Als een van de vragen haar niet aanstaat, breekt ze die af door te zeggen: „Neem me niet kwalijk, wil je misschien wat bacon?". En wanneer de fotograaf een foto van haar wil nemen achterover liggend op de sofa, verliest ze plotseling haar geduld: „Hé, je hoeft me niet te re gisseren. Neem nou maar gewoon je foto". Tap-schoenen Deze week gaat ze naar Engeland, als onderdeel van een groots opgezette Eu ropese toernee. Ze zal optreden in Bir mingham, Bournemouth, Brussel, Rot terdam en Dublin. 18 in t Cot irzii k; ïeric ptie; kelijkt door haar vriendschap met Smol key Robinson van de Miracles, die tien| huizen bij haar vandaan woonde. „Iffl was bevriend met Smokey's nichtje eil kwam vaak bij hen over de vloer". Toeil Diana en drie vriendinnen uit Detroit in| 1961 de Primettes oprichtten, konden i op hun plaatselijke held rekenen. Hij inl troduceerde hen bij Motown als de Su-I^ premes en liet ze een proefopname ma-PP^ ken. „Op een dag waren we aan het re# peteren toen Berry Gordy binnenkwam,g Ik vond hem erg knap, nou ja gewoon! knap, met zijn witte trui en mooie goll vende haar. Hij bleef een tijdje staan eJ keek toe hoe wij 'There Goes My Baby! zongen, en toen we klaar waren zei hiji alleen maar: Zing dat nog eens". En eern nieuw hoofdstuk in de geschiedenis vail de populaire muziek was aangebroken, f Eerste plaats Ze werd geboren in Detroit in 1944, als tweede van zes kinderen in een gezellig, maar arm gezin. Etta James was de eer ste zangeres met wie ze thuis kennis maakte (het gezin schafte in 1950 een platenspeler aan), omdat haar ouders dol waren op blues- en jazzmuziek. Is ze een geboren artieste? „Ja, ik zong al toen ik nog maar heel klein was. Mijn moeder liet me altijd optreden op fees ten en partijen. Ik herinner me nog mijn eerste paar tap-schoenen van mooi glim mend zwart leer". Heeft ze wellicht slechtere herinneringen aan de spanningen van rassendiscrimi natie? „Ik weet nog dat ik voor het eerst hoorde over rassenrellen in Detroit, dat moet in het begin van de jaren vijftig ge weest zijn. Maar pas toen we naar Ala bama verhuisden kregen we echt met discriminatie te maken. In winkels mochten we niet door de voordeur bin nen komen, maar moesten we de achter deur gebruiken. Bij drinkfonteinen hin gen bordjes waar 'Alleen voor blanken' en 'Alleen voor zwarten' op stond". Haar start bij Motown werd vergemak- Nu ze tegen de vijftig loopt, laat z( steeds vaker de moederlijke kant van haar karakter zien. Ze maakt zich zorgei over de gezondheid van haar pizza-ver slindende bandleden, neemt haar twei jonge kindertjes mee op de Europesi toernee en staat om zes uur 's morgen op om ze te verzorgen in plaats van zi aan kindermeisjes toe te vertrouwen Zelf zegt ze daarover: „Je probeert j( Htai kinderen zo goed mogelijk op te voedei en je hoopt dat je carrière noch je fami lie daar onder lijdt. Ik hou ervan vee dingen te ondernemen (mijn liefdadig heidswerk, mijn produktiemaatschai pij), maar ik probeer mijn familie altiji op de eerste plaats te laten komen. Waj dat betreft wil ik echt niets missen". Op een leeftijd waarop artiesten vai haar kaliber hun optredens kunnen be perken tot kleine, deftige, exclusievi zaaltjes, betreedt Diana Ross nog steed de grootste podia in het muzikale cir cuit. Bestond het gevaar dat ze een be zienswaardigheid zou worden? Komt he publiek nu om haar te zien, in plaat 1 van om naar haar muziek te luisteren? E De suggestie maakt haar kwaad. „Ze kc p men om te luisteren èn te kijken. Z hebben allemaal herinneringen 'Baby Love', aan wat ze deden toen z 16 of 17 jaar oud waren en dat willen w met elkaar delen. Als ik een show deet zonder 'Aint No Mountain Higl Enough' te zingen, zou iedereen dat we ten". iëH ap ai c s< ><fjc Diana Ross treedt 27 en 28 november o\ in de Ahoyhal in Rotterdam (c) The Sunday Times febr br< Het is aan Roland Orzabal van de En gelse groep Tears For Fears te danken, dat de wereld kennis maakte met Ole- ta Adams. Hij zag de Amerikaanse zangeres en pianiste een aantal jaren geleden optreden in een club in Kan sas City en was verkocht. Haar warme stemgeluid gaf vervolgens hun wereld tournee in 1990 zijn gouden glans in onder meer 'Badman's song'. Het vol gende, bruisende bewijs van haar ta lent, ook als tekstschrijver, was de solo-geluidsdrager 'Circle of one', die Roland produceerde. Momenteel zingt en speelt ze de sterren van de hemel op de compilatie-elpee 'Two Rooms'. Op dit eerbetoon aan Elton John en Bernie Taupin is ze te horen in de ma jestueuze ballade 'Don't let the sun go down on me'. Oleta: „Ik heb er een gevecht voor moeten leveren met Joe Cocker. Hij had het nummer al opge nomen, maar ik zag mijzelf niet zo snel de rocker 'Saturday night's alright for fighting' zingen". Oleta Adams: Dat ik mijzelf opdirk, heeft met eigenwaarde te maken. Ik voel mij in leuke kleren lekkerder dan in vodden". FOTO: PHONOGRAM OLETA ADAMS VALT VOOR DE CHARME VAN PRINCE AALSMEER - Als Oleta Adams in TV Studio Aalsmeer, het bastion van televisie-producent Joop van den Ende, mijn hand schudt, roept ze spontaan: ,,Wat leuk om je weer te zien". Als ik mijn verbazing daarover even niet kan onderdruk ken - ze moet in de achttien maanden die tussen deze twee ont moetingen liggen honderden men sen zijn tegengekomen - zegt ze: „Denk je dat ik jouw lachende ogen ooit nog vergeet". Vervolgens geeft ze mij een arm en lopen we naar een hok. Het bordje op de deur maakt duidelijk dat het hier om haar kleedkamer gaat. Bij Oleta voelt iedereen zich direct op zijn gemak. Dat komt vooral door haar warme uitstraling, boeiende verteltrant en haar gebrek aan kapsones. Als even later die bekende brede glimlach wordt gevolgd door een lachsalvo is duidelijk, dat met het groeiend succes ook haar ge voel voor humor niet is verdwenen. „Weet je wat ik het leukste vind van 'Two Rooms'! Dat ik tussen al die mu- ziek-giganten ben terug te vinden zoals Eric Clapton, Jon Bon Jovi, George Mi chael en Rod Stewart. Onbekende Oleta tussen de sterren... prachtig. En dan te bedenken dat ik het nummer op uitnodi ging zing. Ik heb nog wel even met Joe Cocker om die compositie gevochten. Ik wilde dat nummer zó graag doen... Het past bij mij, hoewel ik mij ook lekker zou voelen bij 'The bitch is back', dat door Tina Turner is vastgelegd. Het ver schil tussen ons is dat ze het van Tina verwachten en van mij niet". Oleta Adams staat aan de vooravond van haar eerste twee echte solo-concer ten; maandag en dinsdag vult ze op haar naam het Utrechtse Vredenburg. Beide optredens zijn uitverkocht, de eerste zelfs binnen een dag. Hoewel Nederland de zangeres liefdevol in zijn armen heeft gesloten, kan ze het nog altijd niet gelo ven. Oleta (een beetje onzeker): „Mijn elpee 'Circle of one' is nog altijd geen goud bij jullie. Daarom dacht ik dat het een grap was toen ze mij belden of ik be zwaar had tegen een tweede concert. Ik heb nog steeds zoiets van, laten ze maar meer kaartjes verkopen dan eigenlijk is toegestaan. Gewoon als vangnet voor al die mensen die straks denken: ik heb wel een kaartje voor Oleta Adams, maar ei genlijk niet zo veel zin om de deur uit te gaan... Dan sta ik in elk geval niet voor een lege zaal. Ik heb trouwens toch zo iets van; eerst zien en dan geloven. Uit ervaring weet ik hoe vervelend het is om voor een half gevulde zaal te spelen. Ik heb net een xwee maanden durende Amerikaanse tournee als voorprogram ma van Michael Bolton achter de rug. Er waren avonden bij dat de toegangskaar tjes voor de eerste twee rijen waren weg gegeven aan mensen uit de platen-indus trie. Als ik dan begon te spelen, waren die rijen leeg. Dat is extra pijnlijk omdat het de stoelen zijn die nog net door de podiumlichten worden meegepikt. Voor je gevoel zit je dus voor een lege zaal. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de meeste shows zo goed als uitverkocht waren. En we speelden in de grote are na's met acht- tot tienduizend man". „Dat ik het voorprogramma van Mi chael Bolton heb verzorgd, komt omdat ik dol ben op uitdagingen. Ik bedoel ons publiek is nu niet direct dezelfde en dat merk je, zoals je ook weet in welke stad je speelt. Er zijn avonden dat je opkomt en over het podium naar de piano loopt zonder dat er vanuit de zaal ook maar een kick wordt gegeven. Pas als je begint te spelen, is er die erkenning. Andere ke ren vind je vanaf de allereerste minuut een wild enthousiast publiek tegenover je. Tja, dat is natuurlijk heerlijk. Dan beginnen ze te schreeuwen: 'Oleta, ik hou van je'... Man, geeft dat een heerlijk gevoel van binnen. Maar in principe heb ik een ander publiek dan Michael. Hij vindt schreeuwende meisjes tegenover zich die, wanneer ze horen dat ik zijn voorprogramma vul, willen weten of hij er buiten de schijnwerpers net zo goed uit ziet als op het podium. Ze hebben het nooit over zijn bekwaamheden als muzikant. Dat is, denk ik, het grootste verschil tussen ons. Tegen mij zeggen ze: wat heb je een mooie stem of wat speel je goed piano". Geen garantie „Zo'n compliment is echter geen garan tie dat de wereld ook aan je voeten ligt. Tijdens de recente tournee reisden wij per bus en kozen we regelmatig voor een tol-weg. Als er dan moest worden be taald, klonk het door de intercom: 'en Silverstreak wie heb je bij je'. Dan ant woordde Charlie, de chauffeur: 'Oleta Adams', waarop bijna steevast de vraag kwam: 'wie?' en dan zei Charlie: 'Elvis', want die kent iedereen (lacht). Zolang mijn naam niet dezelfde klant heeft als die van Elvis, zal ik mijn best blijven doen... Hoewel, veel platen verkopen is ook niet direct een garantie voor naams orge bekendheid. Ik was laatst bij Opral inenl Winfrey op bezoek om haar te bedan itenl ken. Een optreden in haar uitzending ^ST/f een paar maanden geleden, was goei voor de verkoop van honderdduizeni j/.prc elpees. Dankzij Oprah werd mijn elpei :er/pi goud in Amerika. Ze vroeg: 'En wat doi ORT je op dit ogenblik'. Ik zei: 'Ik ben oi tournee met Michael Bolton', waarop z< r uitriep: 'Met wie?'. Oprah had nog nooi van hem gehoord. Zij had mijn plaa wel, maar die van hem niet. Overigens i j daar verandering in gekomen, want kort J"1, geleden was Michael haar gast". Oleta's ideale speelterrein is het theater „Ik wil de mensen zien. Toch hoop il sjj ooit nog eens in m'n eentje die stadion te vullen. Bang voor de omvang van he jt ^ui publiek ben ik niet, ook niet dat ze ve t m, weg zitten. Die afstand wordt bepaalian door de stemming waarin je het publiel sse| brengt. Uitgangspunt voor succes is na ,ac^ melijk de mate waarin je als artiest j'oorCj hart laat spreken. Ik heb Phil Collin acjcj( zien optreden in een hal met achttien )ene duizend mensen. Het was feest. Bij d( ballades luisterde het publiek met i'nge houden adem, bij het swingende werl~— stonden ze dansend op de stoelen... Ei Phil stond niet eens aan de rand van her podium, maar zat weggedoken achte ^£1 zijn drumstel". N fried Rolling stones flkei „Succes heeft ook niets met je uiterlijL te maken. Ik krijg regelmatig te horeif dat ik er goed uitzie, maar ik verkoofl1 P° lang zoveel platen niet als bijvoorbeeld uitk Rod Stewart. Dat ik mijzelf opdirkpme heeft met eigenwaarde te maken. Ik voefo zi< mij in leuke kleren lekkerder dan in vodden. Bovendien heeft het een stimu lerende werking op de fantasie van men!^ sen. Ik ben aanwezig om het publiek W laten dromen. Nee, schoonheid is geeijden waarborg voor succes. Soms worden diid. meest lelijke mensen heel sexy gevon den. Kijk maar naar The Rolling Stones Maar ook Michael Jackson zet mijn har niet in vuur en vlam... Prince wel, maa die is dan ook van een heel ander kali „Vl ber. Dat is een meester-artiest. Hij wee. ^ul niet alleen hoe hij zijn instruments moet bespelen, maar kan ook dansen pb(: weet emotie over te brengen, heeft eeiImt schitterende stem en schrijft fantastiscllmse materiaal. Prince is echt van alle mark te ten thuis. Wat zou ik die man graag eer1 keer ontmoeten. En dat schijnt anders om ook zo te zijn. Ik kwam onlangs Rcva sie Gaines tegen, een zangeres die heef meegewerkt aan zijn laatste elpee 'DiaPt t monds and pearls'. Ze zei: Prince zou tejssie plekke sterven als hij wist, dat je zfe d dicht in de buurt bent. Hij is gek op jfF16 muziek". Nten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 32