„Christelijk- sociale
leer geen derde weg
s
DPR in de luwte na tumultueuze periode
K
y>
Eeidae Qowiant
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
Kranten
Russisch - orthodoxen
beschuldigen Vaticaan
DIOCESANE RAAD VIERT VIJFENTWINTIG JARIG BESTAAN
COMMENTAAR
Plan-Simons
Misplaatste trots
Nieuwe rol voor Japan
11
11
CeidóG Sou/tont
0 LS
hr
ZATERDAG 16 NOVEMBER 1991
Bisschop wil wapens voor Kroatië
SANTIAGO DE COMPOSTELA Het Westen moet
Kroatië onmiddellijk erkennen en bovendien wapens
aan de Kroaten leveren. Deze eis heeft de rooms-ka-
tholieke hulpbisschop van Zagreb, Djuro Koksa, ge
steld in een vraaggesprek met het Duitse persbureau
EPD. Koksa neemt in Santiago de Compostela deel
aan de vijfde ontmoeting van de Europese kerken-
...Het Westen mag niet langer afwachten toekijken
hoe de Serviërs ons afslachten," zei de plaatsvervan
ger van kardinaal Kuharic, de rk primaat van Kroa
tië. Nadat Kroatië als onafhankelijke staat is erkend,
moet het land van wapens worden voorzien. Koksa
zei tegen de burgeroorlog te zijn, maar „als men ons
alles wil afnemen, dan kunnen wij niet passief blij
ven". Koksa wilde niets weten van de Servische eis
om het fascistisch verleden van Kroatië eens grondig
te onderzoeken. Verzoening tussen de Kroatische
rooms-katholieken en de servisch-orthodoxen is drin
gend noodzakelijk. Maar dit houdt niet in dat Kroatië
gebieden moet afstaan.
Niets is gevaarlijken
dan een grote
gedachte in een leeg
hoofd
Hippolyte Taine
Carey waarschuwt
Anglicanen voor splitsing
LONDEN Het hoofd van de Anglicaanse
Kerk, aartsbisschop George Carey, heeft een
dringend beroep op de synode gedaan het
niet tot een splitsing te laten komen wegens
de priesterwijding van vrouwen. Carey zei
dit in zijn eerste toespraak tot de synode sinds
hij vorig jaar aartsbisschop van Canterbury
werd. Zijn waarschuwing volgde op de aan
kondiging van voorstanders van vrouwelijke
priesters die dit willen bewerkstelligen via
het parlement als de synode volgend jaar het
voorstel tegenhoudt. Tegenstanders hebben
inmiddels laten weten dat ze een soort kerk
in de kerk zullen oprichten als de priesterwij
ding van vrouwen wel wordt toegestaan.
„De saamhorigheid van de Anglicaanse ge
meenschap is iets waar we zeer wijs op
moeten zijn," zo zei Carey.
Mgr. Bar en W. Stael-Merkx
in derde Bazuin-lezing
ticL
door MARINUS V.D. BERG
Op zaterdag spoed ik me naar een kiosk of een
winkel waar ze het ofwel Algemeen Dagblad
verkopen. In de bijna laatste katern, die over
Onderwijs en Wetenschap, op de vijfde pagina
schrijft iemand die ik graag lees.
Zijn wekelijkse stukje is weliswaar ver naar
achteren geplaatst, maar het is van de hand van"
iemand die gelooft dat religie, geloven en kerk zijn
van opbouwende waarde kunnen zijn voor de
menswaardigheid van onze samenleving. De
voorwaarde is wel dat die religie communicatief is,
ontvankelijk en bereid tot dialoog. De schrijver die
zijn schrijven een geloofsbrief noemt, gelooft niet
in een triomfalistische kerk. Hij gelooft niet in een
christendom, jodendom of islam die zichzelf als de
enige weg van de Godsopenbaring zien.
De schrijver is een bewogen mens. Zijn vak is
journalistiek en hoewel ik hem nooit heb ontmoet,
ervaar ik hem als een journalist die werkt met
kennis van zaken, die over een schat van kennis
beschikt en met zorgvuldigheid en bewogenheid.
Hij was de eerste journalist die de mgr.
Zwartkruisprijs ontving voor zijn werk als
journalist over kerk en religie. Zijn naam is Rex
Brico. Ik schat hem een zestiger in wie nog altijd
het vuur en de warmte gloeit van het de geest van
vernieuwing en openheid zoals die in de tijd van
paus Johannes XXIII is begonnen. Rex Brico die
een katholiek journalist is, heeft zich die nieuwe
geest op een persoonlijke wijze eigen gemaakt. Ik
geloof dat je mag zeggen dat die vernieuwing bij
hem doorgaat. Hij heeft zich niet alleen verdiept in
de vernieuwing in de katholieke kerk, maar zich
ook op een geëngageerde manier geïnformeerd
over de ontwikkelingen in andere kerken en
fodsdiensten. Hij heeft een nauwelijks verholen
ewondering voor voorgangers zoals Kuitert,
Küng en Schillebeeckx. Zij zijn de mensen die iets
wagen en zorgen dat het geloof levend blijft.
Brico heeft aandacht voor kerkelijke en
theologische ontwikkelingen, maar ook voor de
nieuwe religieuze bewegingen, met name New
Age, Reïncarnatie en voortrekkers als ds. Hans
Stolp en Joanna Klink. Rex Brico stelt weliswaar
een aantal vragen bij deze bewegingen, maar op
een wijze die het gesprek gaande houdt. Hij vraagt
bij herhaling of ze ook niet het resultaat zijn van
een te eenzijdige rationalistische ontwikkeling
de kerken zelf.
Brico blijft een geëngageerde journalist die de
kunst verstaat om vanaf een zekere afstand toe te
kijken en vragen te stellen. Hij gaat ook
levensvragen die in confrontatie met het lijden
opkomen niet uit de weg. Hij gaat in op de
waarom-vragen en op de Godsbeelden die vaak
achter de waarom-vragen schuil gaan. Hij gaat in
op het bidden tijdens de Golfoorlog en bevraagt
het Godsbeeld van Saddam Hoessein maar ook van
George Bush. Indrukwekkend is wat hij schrijft
over de betekenis van de stilte.
Ik zet Rex Brico graag in het zonnetje in de hoop
dat er ook in de toekomst religie en
kerkjournalisten zullen zijn, die op hun eigen
wijze, betrokken en op afstand, de ontwikkelingen
in kerken en godsdiensten blijven volgen.
Journalisten die doorzien dat het de arrogantie van
een eenzijdig wetenschappelijk denken is om
geloven en kerk-zijn slechts te zien als iets dat nog
alleen museumwaarde heeft. Ik meen dat de
kranten, waarvoor ikzelf elke week mag schrijven
(waaronder Het Binnenhof/Leidse Courant) en de
lezers van deze kranten zichzelf mogen prijzen
voor de inzet van hun journalisten die het gebied
van religie, geloven en kerk-zijn behartigen.
Daarom moeten deze kranten ook hun eigen
gezicht kunnen bewaren.
De uitgeverij Kok te Kampen heeft 55
geloofsbrieven van Rex Brico gebundeld in het
boek Geloofsbrieven. Hartelijk aanbevolen.
DOORN Het christe-
lijk-sociale denken moet
zijn kracht niet zoeken in
het uitstippelen van een
'derde weg' tussen kapita
lisme en socialisme, maar
opkomen voor de mense
lijke waardigheid, onge
acht het maatschappelijk
systeem. De verantwoor
delijkheid die God de
mens heeft verleend,
moet hij aanwenden ten
dienste van de medemens,
in het bijzonder de ont
rechten en verdrukten.
Dr. A. Kouwenhoven, oud-
universitair docent ethiek aan
de economische faculteit van
de Vrije Universiteit, hield dit
vrijdag de deelnemers aan het
Christelijk-Sociaal Congres in
Doorn voor. Christenen zijn in
het verleden te veel gericht
geweest op het stichten van ei
gen organisaties en verenigin
gen. Aan de persoonlijke ver
antwoordelijkheid van de
mens voor bijvoorbeeld zijn
leefomgeving en de situatie op
zijn werk werd vroeger veel
minder aandacht besteed.
Ook al werkt de marktecono
mie efficiënter dan de centraal
geleide economie, datmag de
mens er niet toe verleiden zijn
ogen voor de schaduwzijden
ervan te sluiten. Want behalve
Dr. A. Kouwenhoven
aan doelmatigheid moet een
economie ook aan de norm der
gerechtigheid getoetst kunnen
worden. En als doelmatigheid
en gerechtigheid met elkaar in
conflict zijn, behoeft niet auto
matisch de doelmatigheid de
doorslag te geven, meende
Kouwenhoven.
Hij paste de gedachten van het
christelijk-sociaal denken toe
op het sociaal-economisch be
leid. Iedere man en vrouw
heeft het recht op passende ar
beid maar heeft ook de plicht
te werken, omdat de Schepper
dat heeft bevolen. De pijn van
de slachtoffers, zoals langdurig
werklozen, etnische minderhe
den en arbeidsongeschikten,
moet zoveel mogelijk worden
verlicht.
CNV-bestuurder G. Verburg
pleitte voor samenwerking
tussen organisaties die zich op
één probleem richten, zoals de
milieuverontreiniging, en bre
de organisaties als het CNV.
SANTIAGO DE COMPOSTELA De Russisch-Orthodoxe
Kerk verwijt het Vaticaan de uiterst moeilijke economische situ
atie in de Sovjetunie voor eigen doeleinden te gebruiken. De
Rooms-Katholieke Kerk valt de Orthodoxe Kerk met „agressie
ve missiedrang" aan, aldus archimandriet Joseph in een vraag
gesprek met het Duitse persbureau EPD. In de Russisch-Ortho
doxe Kerk is hij directeur van het bureau voor de betrekkingen
tussen orthodoxen en katholieken. De RK Kerk probeert, net
zoals talrijke sekten en „obscure evangelisten uit Amerika", de
Russisch-Orthodoxe Kerk leden af te troggelen. Dit kan worden
beschouwd als een „onvriendelijke daad", aldus de archiman
driet, die in Santiago de Compostela de vijfde Europese ontmoe
ting van de Europese kerken bijwoont. De Orthodoxen ergeren
zich vooral aan de benoeming van rk bisschoppen in de Sovjetu
nie. „Dat is niet anders dan een garantie voor een bekerings
campagne," zei de archimandriet. Ook de grieks-katholieke
christenen in het Westen van de Oekraine, de (met Rome) geü-
nieerden, maken zich volgens hem schuldig aan, soms geweld
dadige, aanvallen op de Orthodoxe Kerk. „De betrekkingen tus
sen het Vaticaan en de Russisch-Orthodoxe Kerk zijn volledig
vastgelopen," zo zei mgr. Joseph. Wegens de huidige spanningen
heeft patriarch Aleksej, hoofd van de Russisch-Orthodoxe Kerk,
de uitnodiging van paus Johannes Paulus II afgewezen om als
gast aanwezig te zijn op de Europese rk bisschoppensynode, die
eind deze maand in Rome begint. De russisch-Órthodoxe Kerk
is ook tegen een bezoek van de paus aan de Sovjetunie. Met het
oog op de gespannen situatie zou zijn bezoek „hoogst ongepast"
zijn. De Orthodoxe Kerk zou een pausreis naar Moskou als een
verhoging van de druk van het Vaticaan beschouwen.
BEROEPINGEN
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Dordrecht J.C. de Groot
te 's-Grevelduin-Capelle. Beroepen te
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen te Mildam l.c.m. Nijega-
Opeinde L.E. Leeftink, kandidaat te
Ureterp; te Nijverdal D. Noort, kandi
daat te Kampen.
Financiering van plaatselijke
kerk wordt steeds zorgelijker
DELFT „Een vrijwilligers-
kerk vraagt meer van de vrij
willigers dan een investering
in tijd. Het meedragen van de
financiële lasten hoort hier
ook bij".
Deze conclusie trok de Dioce
sane Pastorale Raad van het
bisdom Rotterdam deze week
in haar laatste vergadering
van dit jaar. Daarin kwam de
bisdombegroting van 1992 aan
de orde. Mgr. R. Bar vroeg de
raad hoe de kerkelijke activi
teiten in de toekomst betaald
kunnen worden. Subsidies van
de overheid verminderen, de
behoefte aan dure hooggekwa
lificeerde beroepskrachten
neemt toe en soms vragen vrij
willigers een onkostenvergoe
ding of een honorering. Wat
zou een parochie moeten fi-
ROTTERDAM „Je kon
natuurlijk van mening
verschillen zonder dat
daarvoor het gesprek
hoefde te worden afge
broken". Dr. B. Meulen-
broek, tegenwoordig rech
ter in de arrondissements
rechtbank in Middelburg,
was tot 1981 als voorzitter
nauw betrokken bij de
Rotterdamse Diocesane
Pastorale Raad die ko
mende zaterdag zijn vijf
entwintig jarig bestaan
viert.
In de jaren zeventig toen mgr.
Simonis bisschop was van Rot
terdam beleefde de raad zijn
meest spraakmakende periode
Dr. Meulenbroek: „We hadden
een zeer breed opgezette raad,
waarin een viertal secties op
traden waardoor de vergade
reffectiviteit kon worden op
gevoerd. Bisschop Simonis had
wel eens de neiging de raad te
zien als een parlement waar
hij voortdurend tegenop moest
boksen. Ten onrechte naar
mijn smaak. De raad was op
gezet als een breed, represen
tatief orgaan, een klankbodem
waarin alle geledingen aan het
woord moesten kunnen ko
men. Ze had in de visie van
mgr. M. Jansen die de raad in
1966 had opgericht een advise
rende taak ten opzichte van
het diocesaan bestuurscollege.
Daarom vond Jansen destijds
ook dat hij niet zelf voorzitter
van die raad kon zijn. Want
een bisschop kan moeilijk
zichzelf gaan adviseren"
Verhoudingen
Meulenbroek realiseert zich
dat de verhoudingen tussen
bisschop en raad ingrijpend
veranderden toen zij in 1971
tegen haar zin bisschop Simo
nis moest accepteren. De raad
had immers heel andere kan
didaten op haar lijstje staan
dan de „precieze" Haagse ka
pelaan Simonis. Meulenbroek
heeft dat echter zelf niet mee
gemaakt omdat hij pas in 1973
als lid uit de kring van Pax
Christi aantrad. „Je kreeg na
tuurlijk een andere verhou
ding. Toch heb ik niet de in
druk dat er veel mensen wa
ren die op grond van dat con
flict afhaakten. Er waren in
derdaad de nodige incidenten
waardoor de raad in het
nieuws kwam. Je had de pro
blemen rond dev progressieve
Calamagroep, de problemen
met de oecumene in Delftse
studentenecclesia en de Me-
renwijkkerk in Leiden, uit
spraken van de bisschop over
homoseksualiteit. In de rond
vraag kwamen natuurlijk stee
vast actuele hangijzers aan de
orde. Ik heb als voorzitter ge
probeerd dat in goede banen te
leiden. Hij van zijn kant heeft
de raad in zijn adviserende
taak gelaten. Hij werd dus niet
zelf voorzitter. Dat is pas daar
na gebeurd".
Polarisatie
„Bisschop Simonis schonk veel
aandacht aan losse incidenten,
hij bleek emotioneel vaak erg
met die kwesties te zitten. Ik
had als voorzitter de neiging
om daar nuchterder op te rea
geren, in die kwesties wat
meer lijn te brengen zodat je
er makkelijker uit zou kunnen
komen".
Zonder het met zoveel
woorden te willen zeggen ge
looft hij dat de polarisatie in
zijn bestuursperiode in behoor
lijke mate werd overwonnen.
„Die incidenten uit die periode
staan mij niet meer helder
voor de geest. Wat ik veel be
langrijker vind is dat we
vruchtbaar hebben kunnen sa
menwerken aan een pastoraal
beleidsplan. Daardoor hebben
we conflicten zoals die nader
hand in Roermond ontstonden
kunnen vermijden".
Brochure
Landelijk nieuws kreeg de
raad rond de brochure „Ons
aandeel gewogen". Dat leidde
in sommige kranten tot kop
pen als „Bisdom in wapenhan
del" Meulenbroek: „De mees
ten hadden er niks van begre
pen. Als raad hadden we in
het kader van een rapport
over diakonie ons voorgeno
men dat onze woorden in
overeenstemming moesten zijn
met onze daden. Wij hebben
toen ook gekeken naar de ef
fectenportefeuille van het bis
dom en ons afgevraagd of we
daar iets in zouden moeten
veranderen. Toen gingen som
migen daarmee op een heel
vreemde manier aan de haal,
maar van handel was natuur
lijk helemaal geen sprake".
Tien jaar na zijn aantreden
was.de kritiek op bisschop Si
monis niet geluwd. Simonis'
vriend en tegenstander Fred
Keesen stelde op een DPR-
vergadering in november 1980
in een vernietigend requisitoir
de onmacht van de bisschop
aan de kaak. „Wij willen geen
vleugelbisschop, wij willen een
bruggenbouwer. Maar wij heb
ben een bisschop die geen
bruggen kan slaan". „Beste
Ad", zo besloot Keesen, „waar
om moet je per se bliiven?
waarom ga je niet heen?' Bis
schop Simonis antwoordde
toen: „omdat ik de Heilige
Geest niet kan sturen". En hij
besloot de de vergadering met
het voorbidden van het Onze
Vader en het Wees Gegroet.
Drie jaar later was het toch zo
ver maar anders dan de mees
te leden van de DPR dachten.
De Rotterdamse bisschop volg
enit
cl
AMSTERDAM Mgr. R. Bar en mevrouw W. Stael-Merkx
zijn de twee sprekers tijdens de derde Bazuin-lezing die op
initiatief van het gelijknamige weekblad op 11 januari ko
mend jaar in de Amsterdamse Dominicuskerk wordt gehou
den Ónder het motto toekomstverkenning in tweeklank
zullen beide sprekers een persoonlijke visie geven op de toe
komst van geloof en kerk. Daarbij zal volgens de redactie
van het weekblad De Bazuin ook de vraag aan de orde ko
men wat uit de overgeleverde geloofsschat zeker bewaard
dient te blijven en „wat veilig kan worden weggedaan. De
lezingen worden gevolgd door een discussie met het publiek.
De derde Bazuinlezing die eigenlijk nog de Bazuinlezing van
I991is, markeert het begin van de vijfenzeventigste jaargang
van dit progressief-katholieke weekblad. De vorige lezingen
werden gehouden door de Nijmeegse theologen prof. Ed
ward Schillebeeckx („Een democratische kerk") en prof.
Mary Grey („LUisteren naar andere stemmen: een bevrij
ding voor de kerk?").
Tu
NAUWELIJKS zijn we aan het idee gewend dat de Eet
Kamerfractie van het CDA dinsdag aanstaande, bij de st
ming over het plan-Simons, zal bezwijken onder de politi jet ch
druk, en dan gooit plotseling 'Europa' olie op het vuur.
opvallend grote voortvarendheid heeft de Europese Comj
saris Brittan van concurrentiezaken in amper een week
de klachten laten onderzoeken, die VNO-voorzitter Rinn jnhui;
Kan hem had voorgelegd. Aannemende dat de voorzitter oerd
deze werkgeversorganisatie de boodschap goed heeft ovei ie ^ei
bracht, bevestigt 'Europa' dat onderdelen van het plan
mons in strijd lijken met Europese wetgeving. De concli
ligt voor de hand dat maar beter besloten kan worden de
voering van het plan op te schorten. Ook hier geldt: be
ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
de 29
probl
nburj
ens c
Rijni
ntsna)
Glimmend van trots ondertekenden de Nederlanj
Duitse en Deense bewindslieden van milieu deze week in
Deense vissersstad Esbjerg een lijst met afspraken over
internationaal beheer van de Waddenzee. En dat terwij
slechts op welgeteld drie punten tot overeenstemming wa
gekomen: reductie van de schelpdiervisserij, inperking
de jacht op trekvogels in Denemarken en een tijdelijke
vriezing van off-shore activiteiten in het Waddengeb
Onze scepsis berust niet alleen op de constatering, dat di
Esbjerg gemaakte afspraken niet juridisch bindend zijn, m
vooral op het feit dat er geen enkele knoop is doorgehakt
de chemische troep in te dammen, die de rivieren Elbe,
en Eems elke minuut uitbraken in de Waddenzee. Zolang
geringen niet de durf tonen de grote vervuilende industri
in Nederland en Duitsland aan te pakken, blijft de Wad(
zee een openbaar riool en is trots over ondergeschikte pun
misplaatst. *°r
zal i
de I
ibers
de k>
at h<
C a
de. I
I FOTO; DIJKSTRA
Eerstgenoemde organisaties
kunnen volgens haar rekenen
op de deskundigheid en be
trokkenheid van hun leden,
maar beschikken vaak niet
over een onderhandelingsposi
tie of over kanalen om invloed
uit te oefenen. De brede maat
schappelijke organisaties heb
ben veel mogelijkheden tot be
ïnvloeding, maar dreigen aan
een vorm van bloedarmoede te
gaan lijden door het geringer
wordend aantal leden.
In weinig diplomatieke bewoordingen heeft de AmerikJover
se minister van buitenlandse zaken, James Baker, tijdens leant
driedaags bezoek aan de nieuwe Japanse regeringsleider
azawa te kennen gegeven wat de VS verwachten van Ja
in het nieuwe post-communistische wereldbestel. Baker
digde Japan dringend uit een leidersrol op te nemen in
deel van de wereld, een rol die in overeenstemming zou
met zijn economische en militaire rang. Premier Mijaz opes€
liet Baker daarop weten dat Japan klaar is om samen me in Br
Amerikaaanse partner te delen in het planetaire leiderscl het i
Die bereidheid mag Washington tevreden stemmen. An< stelse
vraag is of de landen in Zuidoost-Azie daar zelf zo verhe lerlai
over zijn. Van Korea tot de Filippijnen bewaart men nie ?r inl
een goede herinnering aan de tijd dat Japan de domin;
macht was in het Verre Oosten en de Stille Oceaan,
vreesd wordt dat Japan van zijn nieuwe status als regioi
supermacht vooral gebruik zal maken om zijn economii ggerd"
belangen, aanvoerroutes over zee en zijn visrechten te
schermen in plaats van zich toe te leggen op de bevordeifegeve
van de democratie en de rechten van de mens. werkj
:laard
VOORAL in de Asean-landen vreest men dat de opwaai opese
ring van Japan als supermacht gepaard zal gaan met deft heeft
leidelijke militaire terugtrekking van de Verenigde Sta
een operatie' die trouwens reeds bezig is. Net zoals in Eui
beginnen de VS ook in het Verre Oosten en de Stille Oi
militaire bases te sluiten en troepen terug te trekken. ®aris s
strategische terugtocht van de VS veroorzaakt zenuwacli|onde
heid in Zuidoost-Azië. De meeste regeringen staan eropi bew;
de VS een substantiële militaire aanwezigheid in het get 'sadvo
behouden, al was het maar om een tegengewicht te kuni
vormen tegen het Japanse overwicht.
ATSS
;i
nancieren en: betalen deke
naat en bisdom mee? Hierover
dient meer helderheid te ko
men, vond de raad. Ook moet
bezien worden hoe geldstro
men gegarandeerd kunnen
worden, want het mag toch
niet zo zijn dat een goed pro
ject ineens moet stoppen.
Bisschop en Raad waren het in
grote lijnen met elkaar eens
dat het principe: de parochie
bedruipt zichzelf gehandhaafd
kan worden. Ook was er eens
gezindheid over het feit dat de
vrijwilliger niet mag rekenen
op honorering. Alleen werke
lijk gemaakt kosten voor acti
viteiten die in opdracht van de
parochie zijn uitgevoerd ko
men eventueel in aanmerking
voor vergoeding zoals het vol
gen van een toerustingcursus.
de kardinaal Willebrands als
aartsbisschop van Utrecht op.
Bij het aantreden van bisschop
Bar veranderden de verghou-
dingen opnieuw. De opvolger
van dr. Meulenbroek, me
vrouw drs. Els van Leuken,
werd werkvoorzitter, bisschop
Bar de officiële voorzitter.
Daarbij beriep hij zich op het
conciliedocument over het
ambt waarin staat dat de dio
cesane bisschop zelf voorzitter
is van een pastorale raad.
Na de tumultueuze periode on
der bisschop Simonis is de
raad nog maar hoogst zelden
in het nieuws. Ze vergadert
vijf maal per jaar. Spanningen
zijn er niet of nauwelijks
meer, maar de impact van de
raad is minder geworden. Dit
jaar heeft de raad onder meer
adviezen uitgebracht over pa-
rochiekatechese, het spreken
over roeping en de pastorale
bezetting van de parochies.
De jubileumdag, vandaag, in
restaurant Engels in Rotter
dam, wordt onder meer gevuld
met een bezoek aan een aantal
„pastorale plekken" waaron
der het bedrijfsapostolaat, de
Kaapverdiaanse parochie en
het Apostolaat ter Zee.
Kantoor:
Telefoon:
Telefax
Postadres
Westerpers bv (maakt deel uit v.
Apothekersdijk 34, Leiden
071 - 122 244.
071 - 134 941
Postbus 112300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk
070-3190 933
070-3906 717
Postbus 9. 2501 CA Den Haag
Telefoon-
Directeur/hoofdredacteur: J. Leune
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers
Chef-redacteur G -J. Onvlee
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot
047): R Kleijn (chef), M. Rc
n Herpen (chef), F Buurman,
Sport Leiden e.o. (tel 071 -144 049): K van Kesteren.
Binnen- en buitenland, financien en economie (tel: 070 - 3190 815):
A van Rijn (chef). W. Bunschoten, drs C van Haersma Buma, A van Holstein,
E Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo, drs K. Veraart
Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H Piet.
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs P van Velthoven.
Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse.
I0 831): Ch. Bels (chef), A de E
Ier, H Nieuwmans, H. Schneid
(tel. 070-3190 819): T. Kors.
eelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied;
e parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, eeni
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland
België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swiers, M. vand
Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef), H. B onvan-
leveld, D Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees. 1
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus;
ha,
den
lzoeke
de te
24.00(
diunnen
drs D J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Co
ind d
v Deihi),
F. Lindenkarhp (éao Paulo), R Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Moskou), ena Z1
W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wljland (Belgrado),
F Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel)
De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal-
publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: d'
M. de Cocq
n 08.30 tot 17.00 uur.
n 18.00 tot 19.00 uur, op za. van 14 OOI
Nabezorging
Telefoon 071 -122 248 op ma. t/m v
15.00 uur
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand 25,70
per kwartaal 76,60
per jaar 294,30
Bij betaling per acceptgirokaart:
per kwartaal 78,60
per jaar 299,30
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702.
Bankiers
ABN/AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK 663 050
ra gec
ISPI