Christelijke waarden niet bepalend voor economie In de Rotterdamse Pauluskerk heeft niemand van RaRa gehoord 1 GEESTELIJK LEVEN OPINIE COMMENTAAR Beeld van God als vader past niet bij alle kinderen CcidoeSounant VRIJDAG 15 NOVEMBER 1991 Paus: minder geld naar leger VATIKAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft alle staten opgeroepen minder geld voor de aankoop en produktie van wapens uit te ge ven. Daarentegen moet er meer geld worden uitgeven om de honger in de Derde Wereld te bestrijden. De paus zei dit donderdag tijdens een audiëntie van de deelnemers van de conferentie van de FAO, de landbouw- en voedselorganisatie van de Verenigde Naties. In het kader van de internationale ontspanning is er nu een tijd aangebroken waarin aandacht aan het voedselproduktie in de Derde Wereld moet worden besteed. Zonder het probleem van de bevolkingsexplosie te noemen, verklaarde de paus dat alle projec ten om het hongerprobleem uit de wereld te helpen, niet in strijd moeten zijn met het recht van echtparen om zelf het aantal kinderen te bepalen. Wetten maken is gemakkelijker dan regeren Overleg met bisschop Haas levert weinig op ZURICH Het gesprek van bisschop Wolfgang Haas van Chur met gelovigen uit het kanton Zürich heeft weinig resultaat gehad. Dit hebben de vertegenwoordigers van de dekenaten en de pastorale raden na afloop bekend gemaakt. Van de zijde van mgr. Haas werden geen mededelingen ge daan. Het gesprek was bedoeld om „verdere schade voor de RK Kerk te beperken en de communicatie met bisschop Haas open te houden totdat er een definitieve oplossing is gevonden". Het gesprek zou aanvankelijk een jaar geleden plaatsvinden, maar werd toen uitge steld op verzoek van de bisschoppenconferentie die in die tijd overigens mislukte pogingen tot verzoening on dernam. De gesprekspartners van de bisschop hebben hem er opgewezen dat tegenbewegingen die zich op zijn idee- en beroepen, een parallelle structuur naast de bestaan de instellingen opbouwen. Dit houdt in dat „met stil zwijgende instemming van de bisschop de tweedracht en de polarisatie wordt gevoed", aldus het communi que. Armoede Derde Wereld grootste probleem DOORN De 150 deelnemers van het Christelijk Sociaal Congres in Doorn vinden de armoede in de Derde Wereld het belangrijkste sociale probleem. Dat blijkt uit een enquête, waarbij de deelnemers punten konden geven aan 29 verschijnselen en problemen. Milieuvervuiling en werkloosheid completeren de top drie van de 'problemenschaal', op de voet ge volgd door het vluchtelingen-vraagstuk en de posi tie van etnische minderheden. Opvallend is de hoge notering die de 'zinloosheid van het bestaan' heeft gekregen. De deelnemers vonden dat het op vijf na grootste sociale probleem. Een lagere notering kregen de positie van de vrouw (14), onveiligeid op straat (18) en inkomens verschillen (22). Kerkverlating/secularisatie komt pas op de 24e plaats. Hekkesluiter is 'te hoog mini mum loon'. ïtl itd) DOORN Het Christe lijk Sociaal Congres in Doorn moet uitmonden in de opstelling van een waarden-hiërarchie, vindt de Utrechtse hoogleraar dr. H.J. Tieleman. Bijbelse en theologische waarden als gerechtig heid, solidariteit en rent meesterschap leveren christen-politici niet de steen der wijsheid op, meent hij. „We moeten le ren leven met verschillen de waarden, waartussen we moeten kiezen". Een afweging welke waarden hoger moeten worden aangeslagen dan andere, kan daarbij helpen. Dr. Tieleman, hoogleraar eco nomie aan de theologische fa culteit van de Rijksuniversiteit Utrecht en deelnemer aan het Christelijk Sociaal Congres in Doorn, gelooft niet meer in de steen der wijsheid. Dat ongeloof is gebaseerd op de eerste prille resultaten van een onderzoek aan zijn facul teit over de invulling van bij belse begrippen bij christelijke organisaties. „We zijn ons rot- geschrokken". Bij het onder zoek werden basisdocumenten van eerst 40, en later zes chris telijke kerken, partijen of or ganisaties onderzocht. Hieruit bleek dat deze organisaties to taal andere doelstellingen had den gebaseerd op dezelfde uit gangspunten. Leidt het begrip 'gerechtigheid' bij de ene orga nisatie tot het streven naar een liberaal maatschappelijk be stel, bij een andere voert het tot een socialistische, soms zelfs revolutionaire staatsop vatting. „Je kunt blijkbaar met dezelfde grondwoorden alle kanten uit". Tieleman onthulde de resulta ten van het onderzoek, dat op grote schaal wordt voortgezet, gisteren voor het eerst op het congres in Doorn. „Er is blijk baar geen relatie tussen ver trekpunt en conclusie. Ik wil de integriteit van deze christe lijke organisaties niet in twijfel trekken, maar een gewaar schuwd mens telt voor twee. Dat geldt ook voor dit con gres". Hirsch Ballin Het eerste slachtoffer van Tie- lemans analyse werd gisteren minister van justitie Hirsch Ballin. Deze hield een toe spraak waarin hij pleitte voor een terugtredende overheid. Wanneer de overheid zich weer tot haar kerntaken zou bepalen, gaan de berekenend- individualistisch geworden burgers weer over tot een 'deugdzaam leven', aldus Hirsch Ballin. „Dat is een verwisseling van oorzaak en gevolg", aldus Tie leman. „Het is dezelfde con clusie als: 'Hoe meer paraplu's ik zie, hoe groter de kans dat het regent'. Er zijn veel meer oorzaken waardoor de mens berekenend en geatomiseerd is geworden. De samenleving is bovendien zo ingewikkeld, dat de mensen nauwelijks meer verantwoord zelf keuzen kun nen maken". Rijk rekenen Hirsch Ballin wekte volgens Tieleman in zijn speech de in druk dat de terugtreding van de overheid als feitelijk ver trekpunt was gekozen, „waar bij elke redenering daaraan dienstbaar moet zijn". Overigens was Hirsch Ballin niet meer aanwezig tijdens Tielemans toespraak om op diens kritiek te reageren. Hoe wel voorzitter Til Gardenier Hirsch Ballins afwezigheid van het predikaat 'wettig' voorzag, liet Tieleman duide lijk zijn afkeuring hierover blijken. Net als over het feit dat de bewindsman zijn speech niet van tevoren had laten in- Aan de situatie waarin aan elk christelijk begrip (bv. deugd zaamheid) blijkbaar elk wille keurig eindpunt (bv. terugtre ding) gekoppeld kan worden, moet volgens Tieleman een eind komen. „Ik ben er als de dood voor dat de kerk hier zo veel kruit mee verschiet, dat niemand straks meer luistert als ze wel wat te zeggen heeft. Laten we ons niet rijk reke nen met al die mooie woorden". Concreetheid moet in de plaats komen van deze situatie waar in „iedere ketter zijn letter heeft", vindt Tieleman. Chris ten-politici moeten volgens hem aanvaarden dat er nu eenmaal verschillende waar den zijn die met elkaar in con flict kunnen komen. „Als je kiest voor de ene, verwerp je de andere". Als voorbeeld noemt hij het duurder maken van autorijden. „Daar schuilen normen en waarden over het milieu achter. Wie dan zegt: 'Dat gaat ten koste van de kleine man', heeft gelijk. Ook dat is een waarde. Maar dan moet er geen compromis geslo ten worden. We moeten kie zen welke waarde we het be langrijkst vinden". 'God als vader' is een begrip dat in lang niet alle schoolklassen te hanteren is. FOTO: DIJKSTRA 11 DEN HAAG Het on derwijzend personeel op diverse christelijke basis scholen in Den Haag maakt zich niet zozeer druk om vragen als welke bijbelverhalen ze zullen vertellen, maar ze vragen zich af hoe ze de kinderen kunnen duidelijk maken wat een begrip als 'liefde' inhoudt. Dat zei drs. Caroline Strij ker, kerkelijk werkster, gisteren op een vergade- ROTTERDAM Nee, een feestie is er woensdag niet ge vierd in de Rotterdamse Pau luskerk. Aan de ongeveer veertig illegale asielzoekers die daar op dit moment onder de hoede van ds. Hans Visser verblijven, ging het nieuws over de aanslag op de staatsse cretaris grotendeels voorbij. Slechts een enkeling is het Ne derlands zodanig machtig dat krant, radio of televisie goed kunnen worden gevolgd. Er wordt vooral gekeken naar de buitenlandse zenders en die brachten dat nieuws niet of ui terst bescheiden. „Kosto? Ja, ja, daar heb ik wel eens van gehoord", zegt Ri chard (26) uit Sierra Leone. Maar dat diens woning woens dag door een bom van RaRa slooprijp is gemaakt, heeft hij niet meegekregen. Hij vertrok woensdagmorgen in alle vroegte uit een asielzoekers centrum in Limburg op weg naar Rotterdam. Een paar we ken geleden werd zijn asiel verzoek afgewezen en kreeg hij te horen dat hij op korte termijn Nederland moest ver laten. Vrienden hielpen hem toen aan het adres van de Pauluskerk. „Teruggaan naar Sierra Leone kan echt niet", legt hij uit. Als „student in de literatuur" was hij eind vorig jaar betrokken bij demonstraties tegen presi dent Joseph Saidu Momoh. Hij zat daarvoor enige maanden in het gevang. De situatie ver slechterde bovendien het afge lopen jaar door de komst van een grote groep vluchtelingen uit het buurland Liberia. Aan hangers van de Liberiaanse rebellenleider Charles Taylor hebben inmiddels grote delen van Sierra Leone bezet en voeren daar een waar schrik bewind. Richards vader kwam daarbij om het leven. „Het verhaal van Richard staat in zekere zin model voor het overgrote deel van de mensen die ik hier binnen krijg", zegt ds. Hans Visser, sinds jaar en dag de man ach ter de Rotterdamse Paulus kerk waar niet alleen afgewe zen asielzoekers en andere il legale vreemdelingen maar ook junks en straatprostituees een beroep doen op onderdak en een warme hap. Jaarlijks helpen Visser en zijn Jeugdwerk Ds. Hans Visser in gesprek met een vluchteling. medewerkers enkele honder den afgewezen asielzoekers. „Dat wordt wel steeds moeilij ker", is Vissers ervaring. Het belangrijkste probleem vor men de inkomsten. Eenmaal afgewezen is het met de ver zorging via het asielzoekers centrum of een ander opvang huis gedaan en worden ook de paar tientjes zakgeld per week gestopt. „De kans dat zulke mensen vervolgens in het cri minele circuit, vooral de drugshandel, terecht komen is dan bijzonder groot", aldus Visser. Sommigen vinden dan werk in de 'zwarte' sector en zingen het op die manier uiteindelijk voor langere tijd uit. Voor an deren regelt Visser de reiskos ten naar een ander land in West-Europa „waar ze wel licht een betere kans hebben" of naar Canada of Nieuw-Zee- land „waar vooral beter opge leide asielzoekers doorgaans wel terechtkunnen". Weer an deren zorgen dat ze aan een Nederlandse vrouw of man blijven hangen om via een hu welijk legaal in Nederland te kunnen blijven. Al die mogelijkheden dreigen echter op korte termijn sterk te worden beperkt, weet Vis ser. „Ga maar na: het is bin nenkort niet meer mogelijk om als illegaal aan een sofi- nummer te komen terwijl so wieso de mogelijkheden om zwart te werken steeds minder worden, het Schengen-ak- koord maakt het asielzoekers die in Nederland zijn afgewe zen onmogelijk in een ander Schengen-land nogmaals hun geluk te beproeven en ook te gen die zogenaamde schijnhu welijken wordt straks strenger opgetreden dan nu het geval is." Het zijn ontwikkelingen die Visser, voorstander van een veel ruimhartiger asielbeleid dan door het kabinet wordt gevoerd, soms woedend ma ken. „Het gaat hier om men sen die nauwelijks een andere keus hebben", roept hij uit. „We zitten met een compleet verouderd Vluchtelingenver drag. Natuurrampen, hongers noden, stammentwisten, het wordt allemaal niet erkend en in andere gevallen moet je echt zelf aantonen dat je per soonlijk vervolgd wordt op ba sis van papieren die in veel Afrikaanse of Aziatische lan den absoluut niet terug te vin den zijn." De frustraties lopen bij hem en zijn medewerkers in de Pau luskerk daarom regelmatig hoog op. „Af en toe heb ik echt de neiging ergens een zware kei door de ruiten te gooien. Inderdaad, om met fy siek geweld te protesteren", geeft Visser toe. Echt gedaan heeft hij dat evenwel nooit. Dat „die jongens van RaRa" die daad wel bij het woord hebben gevoegd, kan Visser echter wel navoelen. „Ik sta nogal ambivalent tegenover de acte. sta. Ik begrijp de frustra tie, de emotie die er achter zit. Morele oordelen zul je mij er dan ook niet over horen uit spreken. Ik vind voor RaRa pleiten, dat er ook nu weer geen slachtoffers zijn gevallen. Ze hebben iedereen keurig van tevoren gewaarschuwd." „Maar strategisch gesproken is het natuurlijk niet slim", voegt Visser er in een adem aan toe. Zijn Pauluskerk werkt bij de hulpverlening aan illegalen sa men met onder andere het So- lidariteits Komitee Amsterdam dat zich woensdag als enige min of meer tot de verdedi ging van de RaRa-actie geroe pen voelde. Het had Visser daarover niet vantevoren ge raadpleegd. „Als ik die jongens volgende week weer zie, zal ik ze in ie der geval een paar dingen vra gen'kondigt hij daarom nu FOTO: DE JONG EN VAN ES alvast aan. Bij voorbeeld over de keuze van staatssecretaris Kosto als doelwit. „Vraag je mij wat ik van hem vind, dan zeg ik dat hij het beter doet zijn voorgangers". „Ik zal ze ook vragen of ze goed over het draagvlak voor een dergelijke actie hebben nagedacht. Het is in Nederland nu eenmaal niet zo, dat er hier een zwijgende meerderheid voor het door ons voorgestane ruimhartige asielbeleid be staat. Sterker nog, ik vrees dat de meeste landgenoten be paald niet op nog meer vreem delingen zitten te wachten. Ik wil niet zeggen dat het alle maal racisten zijn, maar het staat wel vast dat we nog een hoop werk moeten verzetten om er wat dat asielbeleid be treft bondgenoten bij te krij gen. Ik vind dat je daar met je acties rekening mee moet hou den. Deze actie stoot volgens mij die potentiële bondgenoten juist af." „Geweld is een laatste mid del", besluit Visser zijn betoog over RaRa. „Je kan dat middel pas gebruiken als alle andere middelen hebben gefaald. Vol gens mij is dat nog steeds niet het geval." Keuzen in gezondheidszorg ECH t—v werric DE vergrijzing in Nederland en de toenemende kosten had g< de gezondheidszorg kunnen de medici voor moeikijke aFts~ zen stellen. Neem de situatie dat zowel een minister als ^d wao'er wacht op een hartoperatie. Moet de minister voor jer ee J- I__. U. het C verlenen boven een oudere patiënt van ongeveer 80 jaar, dat de jongere er menselijkerwijs gesproken langer pr^' van kan hebben? krijgen op de wachtlijst? En moet je bij het wachten op donor die een lever afstaat, een jongen van 20 de voori r aan ietroh lieno de 1 die i Ihuis 1 De Commissie Dunning beantwoordt die vragen ontlui11 nend in een rapport dat gisteren aan staatssecretaris Sin n. Zij stelt voor bij de keuze van een beha ling geen rekening te houden met maatschappelijke oms digheden (zoals leeftijd en levensstijl), maar zich enkf richten op de medische perspectieven (consequenties van ingreep dan wel het achterwege blijven van een ingreej an d< ilijft i go Yl> ring van haar werkgever, de gereformeerde classis Den Haag. „Leerkrachten vertellen me dat ze niet hoeven aankomen met verhalen over God als 'vader'. Want er zijn op diver se scholen nogal wat kinderen die een merkwaardig vader beeld hebben gekregen. Bij voorbeeld omdat ze hebben gezien hoe hij door de politie geboeid werd weggevoerd. En het is ook moeilijk om over een begrip als God als 'liefde' te praten met kinderen die in hun jonge leventje nog niet zo veel liefde ervaren hebben". Het materiaal voor het gods dienstonderwijs, bijvoorbeeld het zeer veel gebruikte 'Kind op maandag', voldoet in zulke situaties volstrekt niet; het is bovendien gemaakt voor kin deren die al min of meer be kend zijn met wat er in de bij belse begrippen en verhalen aan de orde komt. Er zijn ech ter steeds minder kinderen op christelijke scholen die deze vertrouwdheid hebben. Mevrouw Strijker rapporteer de op de classis over haar werk dat zich met name richt op het terrein van Kerk en Onderwijs. Volgens haar is er bij leerkrachten aan basisscho len voor christelijk onderwijs behoefte aan begeleiding bij godsdienstonderwijs en bij dagopeningen en om begelei ding bij het omgaan met le vensvragen van kinderen. Volgens de kerkelijk werkster kunnen kerk en school op dit punt iets voor elkaar beteke nen. Tegelijkertijd merkte ze op dat er bij de scholen nogal eens 'oud zeer' zit als het om de kerk gaat. Dat blijkt uit op merkingen als: „toen de we kerk wilden gebruiken voor kerstviering moesten we huur betalen. Dat kén toch niet". En: „toen onze school haar ju bileum vierde, hebben we niets van de kerk gehoord". De Commissie Dunning heeft in principe een juiste k< gemaakt door zich te houden bij de medische leest. An zou men voor vreemde situaties komen te staan, waarbij venredige en moeilijk te peilen argumenten tegen el zouden moeten worden weggestreept. De terugkeer van Sihanoi#( NORODOM Sihanouk heeft gisteren opnieuw zijn inti gedaan in Phnom Penh, de hoofdstad van het grotend verwoeste Cambodja. Met hem komt een van de meest a batische politieke koorddansers van deze eeuw opnieuver^n het voorplan. Vele politieke leiders zijn de jongste h d w eeuw de revue gepasseerd in Indo-China. Sihanouk h'k- J hen allen overleefd. Hij is ongeveer van alles geweest: man van Frankrijk, playboy, koning, staatshoofd van eenpartijstaat, afgezette leider en politieke balling, guerr leider en handlanger van de Rode Khmers, gevangem zijn eigen paleis, verzetsleider tegen dezelfde Rode Khns en de door Vietnam geïnstalleerde regering in Phnom P< 'k en tenslotte onvermoeibare diplomaat die de hele wereld rotste voor steun voor zijn gefolterd volk. Op 23 okt(s' werd in Parijs zijn streven bekroond: er werd een akktr *9 ondertekend om eindelijk een streep te trekken onder periode van twintig jaar oorlog, verwoesting en dood. De grote gok van het akkoord is de veronderstelling daL^t" Rode Khmer zich aan de bepalingen van het akkoord zu s houden en zich zullen omvormen van een bloeddon i communistische guerrilla-bende tot een gewone polit 'ntig partij, die er vrede mee neemt dat de politieke strijd ui0(?rz vochten wordt door middel van de stembus en niet door r n del van de wapens. De Rode Khmer, die tussen '75 en' misschien wel twee miljoen Cambodjanen in de dood heh^Q gejaagd, onder wie ten minste 12 kinderen en kleinkindf van Norodom Sihanouk, geloven in het axioma van Maogj^ alle macht uit de loop van het geweer komt. De vrees bes dat de Rode Khmer hun geloof in het geweer niet hel PJE opgegeven en opnieuw naar het geweld grijpen zodra b dat de stembus hen die macht niet geeft. De mogelijkheid dat er in Cambodja eindelijk toch een j de komt aan de oorlog, ligt in het feit dat de groten der de, onder wie de VS, de Sovjet-Unie en China bereid zijr akkoord na te leven en te doen naleven. Een belang erst taak is bovendien weggelegd voor de Verenigde Naties, aan het ogenblik van de vooropgestelde democratische kiezingen, staat Cambodja eigenlijk onder VN-voogdij. Opperste Nationale Raad, waarvan Norodom Sihanoufyr voorzitter is, heeft slechts nominale macht. Ook wanneer de wapens eindelijk zwijgen in Cambodja 'l de strijd om de macht voortduren. Sihanouk zal al zijn l|t di sten moeten aanwenden om het evenwicht te bewaren tu 1£j j de verschillende naaste en verre buren die zullen blijven byen voor invloed in Zuidoost-Azie. Drs. J.H. van Dam, classicaal predikant voor jeugd- en jon gerenpastoraat, vertelde hoe steeds meer 13 tot 17-jarigen niet meer of alleen met grote tegenzin naar cathechisatie gaan. Voor veel kerkeraden en predikanten is dat feit een probleem. Ds. Van Dam meen de dat wellicht andere vormen van kerkewerk voor deze groep beter geschikt zijn: tie nerpastoraat of tienerdiensten. „Misschien moet de kerk deze jongeren een paar jaar wat vrij laten en accepteren dat ze an dere behoeften hebben. Wel is het van belang dat de kerk be schikbaar is op het moment dat jongere behoefte hebben aan contact. Bijvoorbeeld in verband met hun persoonlijke vragen of met de schoolsitua tie". Huis aartsbisschop Zaire aangevallen BRUSSEL In Zaire is het huis van de roomskatholieke aartsbisschop Monsengwo in Kisangani aangevallen, zo heeft het Belgische ministerie van buitenlandse zaken don derdag bekendgemaakt. In een officieel communique veroordeelde het ministerie de aanval, „zoals iedere vorm van intimidatie van politieke en kerkelijke leidersHet vroeg de Zairese autoriteiten er alles aan te doen om de veiligheid van personen en eigendom te garanderen. Zaire verkeert al acht weken in onrust en de meeste buitenlanders hebben het land inmiddels verlaten. CeidócSotnarvt Uitgave Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff F Kantoor: Apothekersdijk 34. Leiden Telefoon071 -122 244 Telefax: 071 -134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor' Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon 070-3190 933 Telefax 070-3906 717 Postadres: Postbus 9. 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J Leune. Adjunct-hoofdredacteur J. Timmers. Chef-redacteur: G.-J Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. v n Herpen (chef). F Buurman. Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049)' K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815) A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs C. van Haersma Buma, A. van Holstein, E. Huisman, H. Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij, R de Roo, drs. K Veraai Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B Jansma, H. Piet Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. Redactie-secretaresse (tel 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, e dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlant. België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K Swiers, M van "9 Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H. bi leveld, D. Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs. D J van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis). A Courant (Athene). R. Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs A. Heering (Rorr )re B. van Huët (Parijs), M de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi), ig F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Moskou) W. Werkman (Jeruzalem), E Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgrado),^ F. Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster M de Cocq. van 08.30 tot 17.00 uur. Nabezorglng Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 uur, op za. vai 15 00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand 25,70 per kwartaal 76,60 per jaar 294,30 Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 703 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2