iV li „Persoonlijke verantwoordelijkheid vergroten" GEESTELIJK LEVEN OPINIE Paus gaat ontmoeting met Renamo-leider uit de weg Grote protestantse kerken tevreden over euthanasieregeling Dode-Zeerollen suggereren executie van 'een messias' COMMENTAAR O ie CcidócSou/umt dinsdag 12 november 199 Palestijnen krijgen 'kerkasiel' in het noorden Lutherse Kerk wil predikantentekort oecumenisch oplossen GRONINGEN Een groep met uitzetting bedreigde Palestijnse asielzoekers zal worden opgevan gen in kerken in het noorden van het land. Bij de kerkelijke vluchte lingenorganisatie INLIA hebben zich inmiddels twintig kerken ge meld, aldus directeur J. van Til- borg. Eén statenloze Palestijn heeft in middels daadwerkelijk 'kerkasiel' gevonden in de kapel van het oe cumenisch diaconaal pastoraal centrum De Open Hof in Gronin gen. Vrijwilligers uit diverse kerk gemeenschappen zorgen 24 uur per dag voor opvang en begelei ding. Andere kerken in het noorden hebben zich voorbereid op de komst van tientallen lotgenoten Er wordt in ieder geval gerekend op twintig uitgeprocedeerde asiel zoekers, maar volgens Van Tilborg kan hun aantal oplopen tot ruim honderd. Er zijn in Nederland „en kele honderden" Palestijnse asiel zoekers. INLIA, waarbij ongeveer 170 plaatselijke kerken zijn aangeslo ten, vindt het onrechtvaardig dat de Palestijnen, die afkomstig zijn uit Libanon, zullen worden uitge wezen naar Libië. „Ze hebben daar niets te zoeken". Ook is het vreemd dat ze worden „gedumpt" in een land dat door de Europese Gemeenschap economisch geboy cot wordt. WOERDEN De Evangelisch-Lu- therse Kerk wil het predikantente ken op zich nemen. De synode van de Lu therse Kerk heeft daarom besloten de predi- kort binnen het klein-oeeumeniseh kanten grotere mogelijkheden te bieden om verband van Samen op Weg oplossen. De haan maakt meer lawaai dan de kip die het ei legt Joel Chandler Harris y» l UHUICIUI1IE Vdll JiCl ddUUU fclCUIUII Onderzocht wordt of hervormde en predikanten is ook van belang om gereformeerde predikanten kunnen predikantenopleiding een nieuwe lichting docenten te krijgen. Verder wil de synode zo bereiken dat in de oecumene ook de spe cifieke theologische opvattingen van de Lu- worden beroepen. Van de 45 predikantsplaatsen in de Luther- se Kerk zijn er 10 niet bezet. Slechts een therse Kerk voldoende aandacht krijgen, deel ervan kan met lutherse predikanten De voorzitter en secretaris van de synode worden opgevuld. De problemen bestaan krijgen assistentie in hun gemeente, zodat ze vooral bij part-time predikantsplaatsen. Zo meer tijd hebben voor het synodale werk, is het bijzonder moeilijk een predikant te heeft de synode besloten. Niet alleen het Sa- 0,25 predikantsplaats. op Weg-proces vraagt van het bestuur Door hun vele werkzaamheden komen de steeds meer tijd, maar ook het slinkend ka- lutherse predikanten nauwelijks aan studie der binnen de kleiner wordende kerk. De toe. De predikanten werken vaak voor voorzitters van de hervormde en gerefor- meer dan één gemeente. Mede door het Sa- meerde synode hebben al jaren recht op as- men-op-Weg-proces moeten ze nieuwe ta- sistentie in hun gemeente. VAN ZUTHEM BIJ OPENING VAN CHRISTELIJK SOCIAAL CONGRES DOORN Zelfbeheer in bedrijven, zorginstellin gen en sociale zekerheid moet 'de verantwoorde lijkheid verleggen van de leiding naar werknemers, patiënten en leden. De ge volgen van eigen hande len kunnen dan namelijk meer toegerekend worden aan de mensen in plaats van organisaties. Dat zei prof. H.J. van Zuthem gisteravond bij de opening van het zesdaagse Christelijk Soci aal Congres in Doorn. Met het stellen van tientallen vragen wil hij de deelnemers aanzet ten tot het concretiseren van de opdracht tot het dragen van persoonlijke verantwoordelijk heid. Zo vroeg de opsteller van het basisdocument van het congres zich af of heffingen en toeslagen voldoende effect zul len hebben op gedrag van mensen met het oog op het mi- Prof. Van Zuthem lieu. Van Zuthem wil dat ge keken wordt naar mogelijkhe den om verbodsbepalingen ten aanzien van de auto in te stel len of inkrimping van de vee stapel en uitsluiting van be paalde energiewinning. De emeritus hoogleraar wierp opnieuw het vraagstuk van het basisloon op tafel. Hij wil de weten hoeveel de mensen over hebben voor volledige werkgelegenheid. Hij deed de suggestie na te gaan of het ba sisloon niet een goede moge lijkheid biedt onbetaald werk aantrekkelijker te maken. Van Zuthem vroeg van werk gevers de bereidheid de macht in het bedrijf beter te verde len. Met name de christenen onder de Nederlandse topma nagers zouden die mogelijk heid moeten overwegen. „De instituties en systemen zijn overweldigend, verpletterend soms. Het ziet er naar uit, dat dit eerder meer dan minder zal worden. Juist nu is het zaak de persoonlijke verant woordelijkheid te beklemto nen. Voor hen die geloven is dit geen fabeltje, geen illusie, geen utopie", aldus Van Zu- Ondanks zijn vele vragen is hij niet van mening dat het con gres concrete gedetailleerde voorstellen moet gaan doen. Volgens Van Zuthem is dat de verantwoordelijkheid van po litieke partijen en maatschap pelijke organisaties. Het Chris telijk Sociaal Congres wordt vijf dagen in Doorn gehouden. Zaterdag is de slotbijeenkomst in Utrecht. Daar zal premier Lubbers spreken en wordt een oecumenische dienst gehou den. Vroegere partijleider Husak katholiek geworden BRATISLAVA De vroegere communistische partijleider in Tsjechoslowakije, Gustav Hu- sak, heeft zich op zijn ziekbed aangesloten bij de Kooms-Ka- tholieke Kerk. Volgens goed geïnformeerde bronnen in de Slowaakse RK Kerk heeft de aartsbisschop van Bratislava, Jan Sokol, Hu- sak midden vorige week in het Kramare-ziekenhuis van Bra tislava bezocht en hem de biecht afgenomen. Ook is Hu- sak, die ernstige hartklachten heeft, het sacrament van de ziekenzalving toegediend. Husak volgde na de onder drukking van de Praagse Len te in april 1969 Alexander Dubcek op als secretaris-gene raal van de communistische partij. Hij was van 1975 tot de val van het communistische regime in 1989 president van Tsjechoslowakije. Onder zijn bewind werd de Rooms-Ka- tholieke Kerk zwaar vervolgd. Zo was het de kerk jaren on mogelijk vacante bisschopsze tels te vervullen. De leiding van het aartsbis dom Bratislava heeft het toe treden van Husak tot de kerk nog niet officieel bekendge maakt. Pinkstergemeenten willen interkerkelijk gesprek LUNTEREN De Broeder- schap van Pinkstergemeenten in Nederland wil voor het eerst in bijna dertig jaar weer het gesprek met de andere kerken aangaan. In de jaren '60 vonden er op initiatief van dr. Feitse Boer winkel gesprekken plaats met de Nederlandse Hervormde Kerk en later ook met de Unie van Baptistengemeenten. Be halve aan deze kerken wordt nu ook aan de Rooms-Katho- lieke Kerk gedacht. Vorige maand publiceerde het maandblad van de Broeder schap, de Parakleet, het volle dige rapport van de dialoog tussen het Vaticaan en de Pinksterbeweging. Voor het eerst woonde dit jaar een offi ciële afgevaardigde van de Ne derlandse Pinkstergemeenten deze dialoog bij, die al sinds 1972 gaande is. Anglicanen wijzen bedevaart Philip af LONDEN Conservatieve anglicanen hebben kritiek op de bedevaart van prins Philip volgend jaar naar de monni kenberg Athos in Grieken land. De echtgenoot van ko ningin Elizabeth wil drie da gen in eenzaamheid op het schiereiland doorbrengen en het klooster daar bezoeken. Een van de leiders van de con servatieve anglicanen, synode lid Tony Higton, wijst dit „zwerven tussen de geloofsbe lijdenissen" éf. Als dat zo door gaat ontstaat er zijn inziens een crisis in de betrekkingen tussen kerk en staat. Advi seurs van de koningin vrezen dat de Engelsen aanstoot aan het bezoek nemen. Daar her innert men zich nog goed de kritiek op prins Charles die in 1977 met de schrijver Laurens van der Post in de Afrikaanse Kalahari-woestijn godsdiensti ge rituelen van de inheemse volkeren onderzocht. Philip is overigens geboren in Grieken land en in de Grieks-ortho doxe kerk gedoopt. VATICAANSTAD De lei der van de rechtse Mocambi- quaanse verzetsbeweging Re namo, Afonso Dhlakama, is maandag niet door paus Jo hannes Paulus II ontvangen, hoewel kerkelijke leiders, die bij de vredesbesprekingen met de Frelimo-regering betrok ken zijn, daarvoor hadden ge ijverd. Dhlakama moest genoegen ne men met een ontmoeting met de plaatsvervangend 'minister van buitenlandse zaken', mgr. Claudio Celli. Toch was de Re- namo-leider niet ontevreden. „Dit is de eerste keer dat ik of ficieel door het Vaticaan ben ontvangen. Dit is een zeer po sitieve stap", zei Dhlakama te genover journalisten „Ik hoop te de paus te ontmoeten, maar een ontmoeting met hem was op dit moment niet het belang rijkst". Vaticaanse functionarissen waren niet beschikbaar voor commentaar. Maar overal was de indruk, dat de Renamo-lei- der door het Vaticaan op zijn nummer was gezet. Priesters en nonnen zijn regel matig het doelwit geweest van aanvallen van rebellen van het Renamo. Verscheidene van hen zijn daarbij ontvoerd of gedood. Vertegenwoordi gers van de religieuze gemeen schap Sant' Egidio, die bemid delt in de vredesonderhande lingen die zich al achttien maanden in Rome voortsle pen, zeiden eerder dat de paus Dhlakama zou ontmoeten. Volgens de Renamo-leider heeft het Vaticaan er bij hem op aangedrongen de onder handelingen te versnellen. Hij had daarop geantwoord dat Renamo geen alternatief heeft dan de vrede. „Ik zei dat ik als Renamo-leider al het mogelij ke zou doen om zo spoedig mo gelijk een algemene vredesre geling tot stand te brengen". De burgeroorlog in Mocambi- que heeft naar schatting meer dan een miljoen mensenlevens geëist. Bemiddelaars hopen deze maand het politieke deel van de onderhandelingen tot een goed einde te brengen, zo dat er met Kerstmis een staakt-het-vuren is. Twee bijbelgeleerden, Ben Zion Wacholder (r) en Martin Abeeg (r), van de Hebrew Union College in Cincinnati, in de Verenigde Staten, menen dat de conclusie dat in de Dode Zee-rollen sprake is van de dood van 'een messias' onterecht is. FOTO: AP LOS ANGELES Nieuw vertaalde teksten van de Dode-Zeerollen verhalen over de executie van „een messiaanse leider" en wekken daarmee de sug gestie dat er in de oudheid joden waren die het chris telijke geloof delen dat de messias vermoord is. Dit hebben wetenschappelijk onderzoekers verklaard. Een fragment uit de rollen omvat vijf zinnen waarin ge sproken wordt over een „lei der van de gemeenschap" die „doodgemaakt is". Ook wordt in het fragment gesproken over „stekende pijn" en „ver wondingen", aldus Robert Ei senman, professor van Mid den-Oosten religies aan de universiteit van Californië, die meewerkt aan de vertalingen van de Dode-Zeerollen. Volgens Eisenman is de ge bruikte taal nauw verwant aan de taal in het Oude Testa ment waarin de profeet Jesaja zegt: „Voor onze zonden werd hij verwond." Veel christenen gebruiken de profetieën van Jesaja om hun geloof in Jezus te onderbouwen. Eisenman zegt niet te weten of de leider die in de rollen wordt genoemd Jezus is, maar de tekst is volgens hem van groot belang omdat deze aan toont dat de schrijvers van de rollen gelijke ideeën over een messias erop nahielden als de vroege christenen. Eisenman is van mening dat de tekst de controversiële the orie ondersteunt dat de meest recente rollen zijn geschreven door joden die meehielpen aan de vorming van het vroege christendom. Veel andere des kundigen geloven eerder dat de rollen zijn geschreven door een joodse sekte. Michael Wise, professor in het Aramees - de taal van Jezus - aan de universiteit van Chica go, noemt de nieuw ontdekte teksten revolutionair materi aal. „Al lange tijd weten we dat er verbanden zijn tussen de ideeën in de rollen en het christendom. Maar dit bijzon der fragment, over een ster vende messias, is nieuw en ex plosief", aldus Wise, die even eens meehelpt aan de vertalin gen. Volgens hem geloofden de jo den ten tijde van Jezus in de komst van een messias die Is rael politiek weer overheer send zou maken. De nieuwe teksten tonen dat de joodse schrijvers van de rollen het ook hadden over een messias die zou liiden en sterven. „Dit bewijst dat het christendom niet de enige godsdienst is met deze overtuiging", zegt Wise. De rollen bevatten de oudste bekende versie van het Oude Testament, biibelse geschriften met onschatbare informatie over het ontstaan van het christendom en het moderne jodendom. Aangenomen wordt dat ze geschreven zijn tussen 200 voor Christus en 50 na Christus. De rollen zijn in de late jaren veertig en begin ja ren vijftig gevonden in grotten in de buurt van de Dode Zee. Tot voor kort hadden de Israë liërs het monopolie op de toegang tot de rollen, maar in septèmDer werd dit alleen recht doorbroken door de Huntington bibliotheek in Ca lifornië door aan gekwalifi ceerde wetenschappers toegang te geven tot het mi crofilmarchief met 3.000 nega tieven. Eugene Ulrich, professor aan de universitiet van Notre Dame in Californië, heeft in middels laten weten de ver taalde teksten niet zo revolu tionair te vinden. Volgens hem is van veel ideeën waarvan ge dacht werd dat ze uniek wa ren voor het christendom later ontdekt dat ze al genoemd werden door joden die de rol len hebben geschreven. Ulrich heeft enkele jaren geleden al toegang tot de rollen gehad. UTRECHT De voorzit ters van de hervormde en gereformeerde synoden zijn tevreden over het ka binetsvoorstel voor een wettelijke regeling van euthanasie. Voorzitter dr. G.H. van de Graaf van de hervormde syno de spreekt van een „wijs be sluit". Zijn gereformeerde col lega, ds. P. Boomsma, vindt het voorstel in de lijn liggen van de manier waarop de ge reformeerde synode over eu thanasie heeft gesproken. In het rapport 'Euthanasie en pastoraat', dat de hervormde en gereformeerde synoden in het midden van de jaren tach tig bij de plaatselijke kerken aanbevalen als bijdrage in de discussie over het euthanasie vraagstuk, werd de beslissing om het eigen leven te (laten) beëindigen in bepaalde geval len „verantwoord" genoemd. Een meerderheid van de kerk leden bleek dit standpunt te delen. Van de Graaf en Boomsma zijn het ermee eens dat eutha nasie niet uit het wetboek van strafrecht verdwijnt. Zo wordt voorkomen dat familieleden gaan uitmaken, dat er eutha nasie moet worden verricht, aldus Boomsma. Bovendien heeft hij in zijn pastorale werk ervaren, hoe bang mensen soms kunnen zijn dat buiten hen om over hun leven wordt beslist. Een goed element in de rege ling is verder volgens Van de Graaf, dat de artsen niet lan ger vogelvrij ziin. Als zij gewe tensvol handelen, hoeven zij niet voor vervolging te vrezen. Boomsma vindt het terecht dat het kabinet er „in goed ver trouwen" van uitgaat dat de artsen een geval van euthana sie zullen melden. Maar hij be seft dat hier een „zwak punt" in de regeling zit. Het bestuur van de gerefor meerde synode spreekt in de cember met het CDA-bestuur onder meer over dit onderdeel van het euthanasievoorstel. De rk bisschoppen zullen later deze week hun standpunt be kendmaken. In een brief aan de toenmalige kabinetsinfor mateur Lubbers pleitte kardi naal Simonis twee jaar geleden namens de bischoppen voor handhaving van de strafbaar stelling van euthanasie. Niet BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Woubrugge M. de Boer te Middelburg. Beroepen te Culem- borg dr. H. Veldhuis, kandidaat te Houten; te Leimuiden mevr. M.W. de Mik-van der Waal, kandidaat te Nieu- werkerk aan den IJssel; te Hooge- zand-Sappemeer-Kropswolde(toez.) te studeren en te promoveren. Uitbreiding van het aantal gepromoveerde ;iwe og< Christelijk Sociaal Congrt® nen. I it hi< drie in Ni •efenten A. J; lip va irwijd Jaarli bij h der ei '.El STEL dat aan de onderhandelingstafel tussen de vert dig woordigers van werknemers en werkgevers in het b n een willekeurige Somaliër plaatsneemt. Dat zou weieen n, pijnlijke bijeenkomst kunnen worden. Nederlandse bi pen als absolute minima, economische recessie en wit ling krijgen in dat gezelschap dan een beschamend r< karakter. Deze gedachte komt voort uit een suggestie v econoom Bob Goudzwaard. Die Somaliër zou ook bij on de etenstafel kunnen zitten niet wetend welk beleg zijn brood moet kiezen. Hij kan ook meegaan naar de (tn vai bij de aankoop van een nieuwe auto, misschien mag een stukje meelopen naar het reisbureau om tenslotte moeid tijdens de '64.000-gulden vraag'-quizz op de ba slaap te vallen. Zijn aanwezigheid zou ons gedrag beslis anderen. Het merkwaardige is, dat deze suggestie ovei als een cliché van de wereldverbeteraar zonder realite: OoK nu het Christelijk Sociaal Congres eenmaal begc is, staat niemand te trappelen zijn handel en wandel gelen aan die werkelijkheid van tweederde van de Hetzelfde gaat op als het milieu aan de orde komt en ai zaken die dicht op het lijf zitten. Dat is bepaald niet het met het basisdocument dat ten grondslag ligt aan het gis begonnen congres dat zaterdag ten einde loopt. Het fundamenteel te zijn, maar het is helaas abstract en tl tisch. Het wilde een aanzet geven tot discussie, maar h de uitkomst van de discussie zijn. De angst van de organ dat een concreet programma zou leiden tot politisor (woorden van voorzitter prof. D. Kuiper) is typerend zijn heel wat opmerkingen over te maken. Bijvoorbeelt juist nu de problemen zo groot zijn, de beschouwingen gemeen blijven. 1CH' met van t a t is MEG ïeid lse men: in d; 'en w In het basisdocument ontbreken aanzetten nieuwd christelijk sociaal handelen. Bovendien mist het caliteit en dus echt perspectief. De conclusies lijken staan van de voedingsbodem van waaruit de christelijl ganisaties werken. Die is namelijk niet het historische t van souvereiniteit in eigen kring of het subsidiariteitsp pe, maar het evangelie. Dat evangelie biedt geen ka jejer klare oplossingen voor de problemen waarin de werelt zoze bevindt. Wel geeft het aan dat christelijk sociaal han^e^e om keuzen vraagt die mensen liever uit de weg gaan. 1 te hopen dat de diverse christelijke gemeenschappen dit week vergaderen, die realiteit onder ogen zien en nie ven steken in uitspraken over haalbaarheid. Daarvoor de titel 'christelijk sociaal congres' te veel verplichting alleen was volgens de bis schoppen de discussie over le galisering van euthanasie zo wel juridisch als ethisch nog lang niet uitgekristalliseerd, maar ook zou Nederland zich binnen Europa isoleren door euthanasie onder bepaalde omstandigheden toe te staan. De bisschoppen, die in septem ber spraken over een „indirec te bedreiging van het leven" in ons land, waarschuwden vorige maand voor overhaaste beslissingen over een euthana sieregeling. Eerst zou duidelijk moeten zijn, wat precies onder euthanasie moet worden ver staan en of de commissie-Rem- melink in haar rapport over de euthanasie-praktijk alle vormen van euthanasie in haar beschouwing had meege nomen. Kritiek Minder tevreden is de vrijge maakte ethicus prof. dr. J. Douma, hoogleraar aan de Theologische Universiteit in Kampen. Dat euthanasie straf baar blijft is wat hem betreft nog wel een 'duidelijke rem'. Maar in het kabinetsvoorstel is wel een nieuwe grens over schreden. Volgens Douma wordt euthanasie nu ook toe gestaan op enkele categorieën wilsonbekwame patiënten, o.a. coma-patiënten, zij het dat ook dan aan zorgvuldigheidseisen moet worden voldaan. „Deze patiënten hebben geen in spraak, maar zonder hun toe stemming kan wel euthanasie worden gepleegd. Euthanasie 'op uitdrukkelijk verzoek van wordt nu uitgebreid tot 'in het belang van'. Verder vraagt Douma zich af „wat er in de praktijk nu eigenlijk verandert". Douma's christelijke gerefor meerde collega, de Apeldoorn- se hoogleraar dr. W. H. Vele- ma zegt desgevraagd „uiterma te somber en bezorgd" te zijn over het euthanasievoorstel. Hij noemt de zorgvuldigheid seisen waaraan artsen moeten voldoen 'puur technisch'. „In die eisen kom je niets op ethisch gebied tegen. Als je ie netjes aan de regeltjes houdt, mag het". Velema vreest dat de beoogde remmende wer king van de zorgvuldigheidsei sen mettertijd zal verminde ren. „Tien jaar geleden is de abortuswet ook verdedigd vanwege de clausules waaraan voldaan diende te worden. We weten nu dat wie tegenwoor dig een abortus wil, die ook krijgt". EGELS g? Da t en facu happe irsitei •ert 1 warm alvel< E. van Gooswilllgen, kandidaat te Zeist die dit beroep(toez.) heeft aan genomen. Aangenomenc naar Tange- Alteveer A. Dlepeveen te Buurmal- sen(part-time); naar Zelhem R.J. ten Have te Burgh. Bedankt voor Rijssen L. Kruijmer te Lunteren. Toegelaten tot de evangeliebedlening en beroep baar mevr. M.W. de Mlk-van der Waal. Groenendijk 321, 2911 BB Nieuwerkerk aan den IJssel. oep CcidócSouiaTit Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff P Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon 071 -122 244 Telefax 071 - 134 941 Postadres Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk Telefoon: 070-3190 933 Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G.- J. Onvlee Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. v 4 046 of 071 -144 047): R. Kleijn (chef), M. n Herpen (chef), F Buurman, Sport Leiden e o (tel. 071 - 144 049): K van Kesteren. Binnen- en buitenland, financièn en economie (tel 070 - 3190 815) A van Rijn (chef). W Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma. A van Holste^ E. Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. drs. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coordinator), B Jansma. H. Piet Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835) L Kooistra. drs P van Velthoven. Foto (tel 070 - 3190 838) M Konvalinka (chef), S Evenhuis, S. Pieterse. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819)' T Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederli jf België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs K Swiers, M. v Ven en P Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef), leveld, D. Hofland, P Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, - de volgende correspondenten in het buitenland: S Akkerman (Praag), drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A Courant (Athene R Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs. A. Heering (Ri B van Huët (Parijs), M de Koninck (Washington), H Kuitert (Nieuw Delhi), D? F. Lindenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Moski 01 W. Werkman (Jeruzalem), E Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgrar* F Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid var publicatierechten van The Times e M de Cocq e- tel n 08.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon 071 - 122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 uur, i 15 00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 25,70 per kwartaal 76,60 per jaar 294,30 Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 39021 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050 :nikL cipe, Sinti len, dt en sta kind ioning dam. I jistere van iint Mó endaa Talie ren gi nd lan om inuistjt >jes te snen. Igeest ering v len mi luldig. tende Andere ijnen Inoepg om me rnstige istoorr srzake IN 'Tl HAA :rlid er r )ank imt, id )e agesla •lijkt ïrsch 5PE "v PAT N Roo: HGT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2