ew York bezorgd over kunstmarkt
Aankoop hedendaagse
kunst wordt bedreigd
13
Michael Jackson als
primeur bij Veronica
Vervalste schilderijen
van Walasse Ting in
Amsterdamse galerie
~I
ie
Unieke exposities
Indonesische cultuur
HOELANG MOETEN
WE NOG ALS
DE DOOD VOOR DE
LIEFDE ZIJN?
De stem van Chris Nietvelt en Penthesilea s
ÊeidócSou/uwit
KUNST/RTV
DINSDAG 12 NOVEMBER 1991
Janos Lotz-penning
-yoor dr. A. Sivirsky
MSTERDAM De vertaler, schrijver en publi-
Jst dr. A. Sivirsky, heeft gistermiddag tijdens een
Kjeenkomst in de Universiteit van Amsterdam de
fónos Lotz-penning gekregen. Sivirsky is sinds
|974 vice-voorzitter van het Frederik van Eeden
Genootschap, lid van de Nederlandse delegatie van
Ée gemengde Nederlands-Hongaarse cultuurcom-
issie en erelid van het Hongaars Taalkundig Ge-
lotschap. Van 1971 tot 1975 was hij hoofd van het
istituut voor Hongaarse taal- en letterkunde. De
Jenning is vernoemd naar de in 1973 overleden
Hongaarse linguïst Jénos Lotz en wordt door het
internationaal Genootschap voor Hongaarse Filo-
jgie toegekend aan buiten Hongarije werkende
ïongarije-kenners die zich bijzonder verdienstelijk
lebben gemaakt bij het onderijs in of de versprei-
l van de Hongaarse taal en cultuur.
Nederlandse scenarist
krijgt prijsvan EBU
HILVERSUM De Europese om
roeporganisatie EBU heeft de 28-jari-
ge Scato van Opstall uit Amsterdam
bekroond met een werkbeurs van
30.000 gulden. Daarmee wordt hij in
staat gesteld een scenario voor een
televisiespel nader uit te werken.
Van Opstall is met negen andere jon
ge scenaristen uit Oostenrijk, Belgie,
Finland, IJsland, Noorwegen, Polen,
Portugal en Zwitserland door een in
ternationale jury uitverkoren. Daar
voor werden 300 synopsissen beoor
deeld. Voor het beste scenario is nog
maals een prijs van 40.000 gulden be
schikbaar. De uiteindelijke winnaar
krijgt ook de garantie dat het televi
sie-spel wordt uitgezonden.
HILVERSUM De primeur van de lang verwachte nieuwe Mi
chael Jackson-clip 'Black or White' gaat naar Veronica. De om
roep brengt het mega-filmpje, dat evenals 'Thriller' door John
Landis werd geregisseerd twee maal op televisie. Dat gebeurt
donderdag in zowel de 'Top 40' (Nederland 2 om 18.50 uur) als
aansluitend aan een aflevering van 'Twilight Zone' (23.55 uur).
'Black Or White' is de voorloper van de nieuwe elpee, die na
veel heen en weer geschuif en wilde geruchten, nu definitief
eind november in de winkel ligt. De titel van het zevenenzeven
tig minuten durende zilveren schijfje is 'Dangerous' en een ste
vige promotie-campagne is inmiddels begonnen. Zo verschaft de
platenzaak kortingskaarten bij voor-intekening en gaat het uit
brengen ervan gepaard met een berg aan prijsvragen, waarbij
behalve t-shirts ook speciale uitgave van de compact disc zijn te
winnen.
Michael Jackson
EW Y%>RK De kran-
enverkoper in zijn stalle-
probeerde het van de
jsitieve kant te bekijken:
Die Léger heeft nog aar-
iig wat opgebracht en die
^an Gogh was toch niet
o waardeloos".
ii de veilinglokalen van
Ihristie's en Sotheby's in
lanhattan drukte men zich
leganter uit, maar de stoïcijn-
e boodschap was hetzelfde.
)e grootste angst van handela-
en en eigenaren werd niet be
waarheid tijdens de twee vei-
ingen van impressionistische
moderne schilderijen, waar
met zoveel spanning naar was
uitgekeken. Er vond geen
nieuwe ineenstorting plaats
zoals het afgelopen voorjaar
gebeurde, maar toch hebben
de zwakke prijzen en het ge
brek aan interesse de hoop op
een blijvend herstel van de
kunstmarkt de bodem ingesla
gen. Deze heeft de afgelopen
achttien maanden een vrije
val gemaakt na het hoogte
punt van eind jaren tachtig.
Het post-kubistische schilderij
'Petit Déjeuner' van Léger
bracht bijna 15 miljoen gulden
op bij Christie's. Dat is zeker
geen onaardig bedrag, maar
het schilderij was bescheiden
geschat op 16 miljoen gulden.
De tekening van Van Gogh,
'Tuin met Treurende Boom',
werd bij Sotheby's verkocht
voor ongeveer 2,6 miljoen gul
den, minder dan het geschatte
bedrag van 3,4 miljoen gulden,
dat al aan de lage kant was.
Niet zo lang geleden bracht
een soortgelijke tekening van
Van Gogh nog 12 miljoen gul
den op. Af en toe brak de zon
echter een beetje door. In een
overwegend mistroostige week
werd Robert Delauny's schil
derij 'Premier Disque', een
moderne icoon, verkocht voor
het verrassende bedrag van
ruim 10 miljoen gulden, ver
boven het geschatte bedrag.
Toch bleven zowel Christie's
als Sotheby's met kelders vol
onverkochte schilderijen zit
ten, waaronder een Miro en
een partij secundaire Renoirs.
De partij bleef over door de af
wezigheid van de Japanse ko
pers, op wie men in de jaren
tachtig onvoorwaardelijk kon
rekenen. Milt Esterow, uitge
ver van het kunstblad 'Art-
News', verklaarde na afloop
van de veilingen: „De mensen
halen nu wat opgeluchter
adem. Veel intellectuelen wa
ren bang geworden door alle
somberheid en zwaarmoedig
heid, en nu hebben ze tenmin
ste een aanwijzing, al is het
moeilijk uit te maken wat voor
een aanwijzing".
In Kansas of Cornwall ligt
men van zo'n bericht waar
schijnlijk niet wakker, maar in
New York is dit nieuws wel
degelijk belangrijk, zelfs voor
mensen die nooit van hun le
ven een schilderij zouden ko-
Huizenmarkt
In de diepten van de recessie
klampt de gekneusde Big Ap
ple zich vast aan elk teken dat
de terugkeer van betere tijden
zou kunnen aankondigen. Be
middelde mensen die een ap
partement bezitten, hopen bin
nenkort bevrijd te worden uit
de 'hypotheek gevangenis'
i zij zich bevinden.
In andere delen van het land,
bijvoorbeeld in New England,
is de depressie wellicht groter,
maar als financiële, culturele
en communicatieve hoofdstad
moet New York psychologisch
benaderd worden. Er zijn nog
al wat parallen te trekken tus
sen de huizenmarkt en de
kunstmarkt. Het grootste
slachtoffer van de 'vertrou
wens-krach', Wall Street uit
gezonderd, is zonder meer de
huizenmarkt. De inwoners
van Manhattan praten over
niets anders de laatste tijd. Als
eigenaren van koopflats en
coöperatieve appartementen
die ze eind jaren tachtig heb
ben gekocht, bidden ze dat ie
mand hen nu een bod zal doen
ter hoogte van hun hypotheek.
Het meest typerende voor
beeld van de sombere situatie
was de verkoop, afgelopen
week, van honderdveertien
luxe appartementen in Man
hattan die allemaal vijftig pro
cent in waarde gedaald waren.
Er werden slechts vijftig ko
pers gevonden voor dit 'koopje
van het jaar'.
Iedreen kijkt reikhalzend uit
naar een teken van verbete
ring. Wat de huizenmarkt be
treft zijn de voortekens, net als
bij de kunstmarkt, wisselend
van inhoud. Er zijn signalen
die duiden op aanhoudende
recessie en signalen die wijzen
op een herstel van het ver
trouwen.
(c) The Times, Londen
Kunstwerken
van Dali
AMSTERDAM De Am-
terdamse politie heeft in
«n galerie in het Spiegel-
[wartier in de hoofdstad
'ier schilderijen van de
tunstenaar Walasse Ting
1929) in beslaggenomen,
be politie heeft de doeken
a pieth beslag genomen na tips
)an de kunstenaar zelf dat
de schilderijen mogelijk
'ervalst zijn.
eigenaar van de galerie, die
middels is verhoord, heeft
>lgens de politiewoordvoer-
ter te goeder trouw gehan-
leld. De politie heeft de zaak
in onderzoek,
werk van de in Shanghai
rseis
e de
de ei
ïeid
;ld of
ad oi
ns ai
de vei
daan.
geboren kunstenaar werd door
een groot aantal musea aange
kocht. Zijn doeken hangen on
der meer in het Museum of
Modern Art, het Guggenheim
Museum en Metropolitan Mu
seum in New York, het Centre
Pompidou in Parijs en het Ste
delijk Museum in Amsterdam.
In de jaren vijftig vertrok de
kunstenaar naar Parijs, waar
hij onder meer met leden van
de Cobragroep, als Appel, Ale-
chinsky en Jorn werkte. In
Nederland is zijn werk onder1
meer bekend geworden door
dat het is uitgegeven op an
sichtkaarten. Ting schildert
vooral vrouwen, vogels en vis
sen in veelal heldere frisse
kleuren.
AMSTERDAM Drie
v (rote tentoonstellingen
/an het Amerikaanse
jgenaa Festival of Indonesia', die
ien vanaf eind 1990 door de
'nt Verenigde Staten hebben
(ereisd, komen in 1992
e naar Nederland. De ten-
oonstellingen zijn samen-
■o (esteld uit „uniek" mate
iaal uit onder meer het
van|Nationaal Museum in Ja-
datum
al vó(
heeft
V1984d
karta en geven een beeld
/an de kunst en cultuur
ig lit de archipel.
)e tentoonstellingen worden
eorganiseerd door Stichting
eft aa )e Nieuwe Kerk in Amster-
iat aan am, het Rijksmuseum voor
turn dl Volkenkunde in Leiden en de
Vana (unstHAL in Rotterdam,
moe )e eerste van de drie tentoon-
an (en tellingen 'Het Goddelijk Ge-
angeto icht van Indonesië', zal vanaf
werk t-
11 lam plaatsvinden. Aan de
land van meer dan 100 voor-
kzoek i,erpen toont deze expositie
arbeid en 0Verzicht van meer dan
legen eeuwen beeldhouw-
°orJ{ unst.
Volgens de directeur van de
'P itichting De Nieuwe Kerk be-
re^ het één van de grootste
n meest unieke tentoonstel-
ingen die de Stichting ooit
19 AStt leeft gehouden. De Nederlan-
>2. Aar ier jan Fontein, voormalig di-
binne ecteur van het Museum of
?r' Fine Arts in Boston heeft de
W
jreerd,
kering
- verst!
ger da
ring ki
evei
35e jaa
twee
)f oude
Bij uitl
htersta
•ag in
komster
negai
uitki
tentoonstelling samengesteld.
Hij is ook verbonden geweest
aan het Rijksmuseum, medeor
ganisator van deze tentoonstel
ling.
De tweede tentoonstelling in
de reeks, die van 28 februari
tot en met 31 oktober in het
Rijksmuseum voor Volken
kunde in Leiden wordt gehou
den draagt de algemene titel
'Insulinde in Leiden'. De pre
sentatie bestaat uit twee delen,
getiteld 'Voorbij de Java zee'
en 'Boeddha en Shiva op
Java'. De laatste tentoonstel
ling is samengesteld uit voor
werpen uit de eigen collectie,
terwijl 'Voorbij de Java 'Zee'
de cultuur buiten Java en Bali
toont, met topstukken uit het
Nationaal Museum in Jakarta.
Veel van de kunstvoorwerpen
zijn door Nederlanders in de
kqloniale tijd verzameld en
nooit eerder buiten Indonesië
geëxposeerd.
Ook op de-laatste tentoonstel
ling in de reeks 'Hofcultuur
uit Indonesië' die van 3 okto
ber tot en met 3 januari 1993
in de KunstHAL in Rotterdam
is te zien, worden voorwerpen
gepresenteerd die nooit eerder
tentoongesteld zijn. Het gaat
om voorwerpen afkomstig uit
bekende Indonesische hoven.
Omdat de Rotterdamse Kunst
HAL, die momenteel nog
wordt gebouwd, niet beschikt
over een eigen collectie, treedt
de hoofdconservator van het
Tropenmuseum in Amster
dam, drs. W. Kal, als gastcon
servator op.
'The nail and the
angel' is de titel
van dit kunstwerk
van Salvador
Dali. Het
kunstwerk is een
van de vijftien
sculpturen van
Dali die tot 31
januari in de
Amsterdamse
galerie Rijkers Art
Diffusion zijn te
bezichtigen. Het
gaat om kopieën
van de originele
kunstwerken, die
wel door Dali zelf
zijn gemaakt. Ze
zijn voor
ongeveer 35.000
gulden per stuk te
koop.
foto: anp
Programmeren
van video is
straks fluitje
van een cent
HILVERSUM Het pro-
grammeren van een
videorecorder is straks
een fluitje van een cent.
Dat komt omdat minister
D'Ancona van wvc een
half miljoen gulden ter
beschikking heeft gesteld
voor de invoering van het
PDC-systeem (Program
Delivery System).
De publieke omroep ijvert al
sinds 1985 voor de invoering
van een video-programmeer-
systeem. In 1988 besloot het
NOS-bestuur om net als in
Duitsland het VPS-systeem in
te voeren. De meeste videore
corders zijn namelijk met VPS
uitgerust. Dit Video Program
meer Systeem is inmiddels
achterhaald. Daarom heeft de
NOS, samen met de partners
binnen de EBU, gekozen voor
PDC. Het voordeel van dit sy
steem is dat het geen aparte
beeldlijn nodig heeft, maar ge
bruik maakt van Teletekst-lij-
nen. Met gebruik van de PDC-
voorziening in de videorecor
der kan met een cursor op spe
ciale Teletekst-pagina's het op
te nemen programma worden
geselecteerd. Dit systeem is ge
bruiksvriendelijker dan VPS.
De consument heeft wel een
televisie-toestel met Teletekst
en een videorecorder met
PDC-schakeling nodig.
Inderdaad: er
was Geen
Onderbroek te
zien in Medialand
fjt MÈÏl
door RENÉ DE COCQ
Tenminste: het lijkt me geen gemakkelijke opgave
um een tribune vol met studiopubliek aan te leren
hoe je op commando een collectieve lachbui met
een speelduur van één seconde laat horen. En
zeker als er niks is waar om te lachen valt.
Dit effect kunnen we vanaf afgelopen donderdag
wekelijks waarnemen bij 'Medialand', het nu door
de A VRO voor uitzending goedgekeurde
mediaprogramma van Jef Rademakers. Satirisch!
Scherp! Snijdend! Sarcastisch! Vergeet het maar:
het is vooral sullig en sloom.
Je vraagt je af: was daar nou die rel voor nodig?
En een nog veel nijpender vraag is: wat is er
eigenlijk verbeterd ten opzichte van die eerste,
afgekeurde aflevering? Die moet dan wel héél
verschrikkelijk zijn geweest.
Het woord 'onderbroekenlol' viel in dat relletje, en
inderdaad: die was er nu niet bij. Het
presentatieteam maakte zich (gedurfd!) nog wel
even vrolijk over die voorgeschiedenis, en liet
Mariska van Kolck even melden dat ze voor alle
zekerheid maar geen onderbroek had
aangetrokken. Maar gelukkig was dat niet lollig.
Evenmin als de rest leuk was. De beurtspraakjes
van het panel achter de tafel waren niet leuk (en
ook nog 's opzichtig gejat van leukere
programma's). De poppen in café 'De Gooise
Matras' waren niet leuk. noch om te zien (wel érg
grof van uiterlijk), noch in hun grappen (alleen de
stemmetjes, zoals die van Mien Dobbelsteen, Ruud
Lubbers en Jaap van Meekren, kwamen er
redelijk geslaagd uit).
De presentatie van Marjolijn Uitzinger (ooit
veelbelovend bij de VARA als politiek
presentatrice) was ook al niet leuk, ze lijkt
behoorlijk uitgeblust. En het vijfvragenin terview
dat ze hield met Veronica-directeur Rob Out
(uitgedost als de mediamaffiabaas die hij denkelijk
ook is, compleet met zonnebril) was schandelijk in
zijn flinterdunne aanpak en uitwerking.
Kortom: 'Medialand' is een pretballon die is
opgeblazen door iemand met een zeer slechte
adem. Een onwaardig programma, waar in zijn
onbenul en flauwiteit alleen om gelachen kan
worden door die tribune met studiopubliek, die
een dag lang keihard heeft doorgeleerd in het op
commando afscheiden van lachsalvo's van één
seconde.
Ook niet leuk, maar om andere redenen: dc
muzikale praatshow van de NOS, die we elke
dinsdagavond krijgen voorgezet onder de naam
'Jansen Co.Die Jansen, dat is Leoni Jansen,
wie die Co is heb ik nog niet begrepen. De formule
is op zichzelf niet onaardig. Een praatje, een
muziekje, onderwerpen en mensen uit het
culturele circuit, zonder dat er duidelijk grenzen
worden getrokken: er wordt aan jazz gedaan, aan
klassiek, aan pop, aan dans, aan blues, aan theater.
Leuk dus, er zit altijd wel iets bij dat je kan
aanspreken.
Alleen: het wordt gepresenteerd door Leoni
Jansen, dus. En daar zit nu net de moeilijkheid.
Want deze Jansen vindt zichzelf niet alleen een
godsgeschenk op het gebied van culturele
veelzijdigheid en leuke humor (zie haar eens
lachen om haar eigen grappenmaar heeft zich
ook nog eens, geheel ten onrechte, aan de NOS
weten te verkopen als zangeres.
Ze zingt elke keer eigenstemmig het
openingsliedje, begeleid door de huisband, en weet
dan van elk gegeven meesterwerkje een stukje iel
gepiep te maken. Want ze heeft wel iets van
techniek geleerd maar beschikt niet over enigerlei
zangvolume. Dat is al vrij erg. Maar veel erger is
nog dat ze elke keer met de gasten gaat meezingen.
Die willen nog wel eens van grote internationale
allure zijn, veelal in het programma uitgenodigd
ter gelegenheid van een wereldtournee. Om
promotieredenen doen ze dan zo'n tv-optreden
erbij, en tot hun schrik springt dan de gastvrouw
op het podium en gaat meejanken. Onlangs zagen
we Jansen tussen het formidabele Amerikaanse
jazzduo Tuck (gitaar) en Patti (stem) staan, en we
werden gek van plaatsvervangende schaamte: ze
kraaide nog véls ook. En Patti en Tuck maar
glimlachen, met zichtbare heldenmoed.
MUSEUMDIRECTEUR FUCHS:
(Vervolg van de voorpagina)
DEN HAAG Minister
D'Ancona staat zelf ook
kritisch tegenover de
plannen van het Haags
Gemeentemuseum voor
de verkoop van topschil-
derijen, zo liet zij gisteren
weten. Het gemeentebe
stuur van Den Haag moet
nog komen met een con
creet verkoopvoorstel,
maar de minister zei te
hopen dat het zover niet
zal komen.
„Mocht Den Haag onverhoopt
in afwijking van het advies
van de Raad en mijn stand
punt toch voor de Nederlandse
collectie onmisbare en onver
vangbare werken willen ver
kopen, dan zal ik niet aarzelen
dat besluit voor schorsing en
vernietiging door de Kroon
voor te dragen", zo zei de mi
nister bij de aanvaarding van
een rapport over de collectie
vorming in Nederlandse mu
sea, in Pulchri Studio aan het
Lange Voorhout in Den Haag.
Directeur Rudi Fuchs van het
Haags Gemeentemuseum, die
met de opbrengst van de ge
noemde werken een fonds
hoopt te stichten voor aankoop
van andere voor het museum
belangrijke kunst, wil de ver
koop toch doorzetten. „Het is
nodig dat er een diepgaande
discussie komt over wat de mi
nister aanduidt als 'onmisbaar
en onvervangbaar voor de Ne
derlandse collectie'. Daarnaast
ben ik een optimist. Een defi
nitief verkoopbesluit moet
eerst weer voorgelegd worden
ter advies aan de Raad voor
het Cultuurbeheer, zo is de af
spraak tussen gemeente en mi
nister. Misschien dat de Raad
zich tegen die tijd heeft laten
overtuigen door mijn argu
menten. Ik heb toch al het
idee dat de publieke opinie
Gering belang
Mocht de blokkade van de mi
nister uitgevoerd worden, dan
vreest Fuchs voor de heden
daagse collectievorming. „De
minister komt dan op het au
tonome terrein van de musea.
Als de verkoop niet doorgaat
dan wordt andere belangwek
kende collectievorming ge
blokkeerd", aldus Fuchs, die
de Picasso's die hij in de ver
koop wil doen „van relatief
gering belang" acht. Een be
langrijk deel van de Neder
landse kunstwereld deelt zijn
visie niet. Vorige maand stelde
een groep van 38 museumdi
recteuren, kunsthistorici en
kunstenaars een kroonberoep
in tegen het besluit van de
Haagse gemèenteraad dat de
weg vrijmaakt voor voorstel
len tot verkoop van topstuk
ken.
De kans dat de werken door
een Nederlands museum kun
nen worden gekocht acht
Fuchs overigens uitgesloten.
Ook minister D'Ancona sloot
die mogelijkheid gisteren uit
door te wijzen op het relatief
geringe bedrag dat haar minis
terie in het budget heeft voor
aankopen. Verkoop wordt ver
der bemoeilijkt door verder
gaande EG-regelgeving die de
minister in haar beleid moet
verwerken.
In de nota 'Behouden is kie
zen' die in opdracht van wvc
werd samengesteld door de
vakgroep cultuur- en kunst
wetenschappen van de Eras
mus Universiteit, worden tal
van deskundigen aan het
woord gelaten over collectie
vorming. De samenstellers ko
men tot de conclusie dat steeds
per museum of kunstwerk be
keken moet worden of ver
koop gerechtvaardigd is. Ver
koop moet wel aan voorwaar
den gebonden zijn, „die de
zorgvuldigheid en grenzen van
Zolang er geen medicijn is. blijft aids als een zwaard van
Damocles boven de liefde hangen
Daarom mogen we niet rusten voor we de race tegen
aids gewonnen hebben En dat kost tijd Maar ook geld.
Hoe eerder hoe AIDS FONDS: GIRO 8957
beter Nu dus. isionen i
Toneelgroep Amsterdam: 'Penthesi-
lea' van Heinrich von Kleiet. Verta
ling: Gerrit Komrij. Regie: Gerardjan
Rijnders. Dramaturgie: Janine Brogt.
Decorontwerp: Jan Kletter. Licht:
Henk van der Geest. Met Chris Niet
velt, Pierre Bokma en o.a. Ramaea
Shaffy. Gezien in de Stadsschouw-
Meer dan honderd kaarsen
verlichten de twee etages hoge
klassieke bibliotheek waarin
honderden boeken staan opge
steld. Wat Toneelgroep Am
sterdam vertoont, 'Penthesilea'
van Heinrich von Kleist, moet
wel een romantisch toneelstuk
zijn, over iets uit het literaire
verleden. Dat klopt. Heinrich
von Kleist greep in de Griekse
mythologie en beschrijft de
hartverscheurende liefde tus
sen de koningin der Amazo
nen, Penthesilea, en de Griek-
liep slecht af: Penthesilea
doodt Achilles in een roes en
gaat verder dan dat. Ze stort
zich met haar honden op zijn
lijk en eet zijn hart op. Niet
gering. Regisseur Gerardjan
Rijnders laat dat alles niet
zien, hoor. Hij laat de koren
spreken, tooit zijn spelers in
jassen zoals ze in de tijd van
Von Kleist (1777-1811) droegen
en doet de handeling plaats
vinden buiten beeld, waarbij
de spelers de zaal in kijken
alsof ze door een groot raam
blikken. Dat doet hij met op
zet. Net als in zijn vorige 'klas
sieke' regie, Racines Andro
mache', gaat het hier om de
tekst. En die tekst is prachtig
en geeft helder de omzichtige
schijnbewegingen aan, die
Achilles en Penthesilea maken
voor de ramp geschiedt. Maar
mooier nog dan die tekst, die
je ook kunt lezen, is de stem
van Chris Nietvelt, wier Pen
thesilea tot het bot doordringt.
Zij maakt dat de kilte van het
verdriet van de Amazonenko-
ningin zich nestelt in de ziel,
als ze zegt: „Hoe menigeen
zegt, als ze haar vriend om
helst, de woorden niet: ze
houdt van hem, zoveel, dat ze
hem van liefde wel kan ver
slinden; maar neemt ze dit, de
dwaas eens letterlijk, dan
blijkt ze al vol van hem, tot
walgens toe".' De vertaling is
van Gerrit Komrij.
Tentoonstelling
Rembrandt trekt
320.000 bezoekers
BERLIJN/AMSTERDAM
De grote Rembrandt-tentoon-
stelling in Berlijn, die zondag
is afgesloten. heeft ruim
319.000 bezoekers getrokken.
Dezelfde tentoonstelling komt
binnenkort het Rijksmuseum
in Amsterdam.