„Een goede restauratie kan het daglicht ruimschoots verdragen" Nieuw 'groen' cosmeticamerk EwfaceomontBINNENLAND CONSUMENTENINFORMATIE Restaurateurs wijzen op internationale codes HUISI ■RAADk Beugelslot als bagagedrager „HOE ZIT DAT DAN Gehuwde vrouw me alsnog recht op wwv Idoor KARIN SWIERS DEN HAAG Neder landse restaurateurs wer ken hard om de kwaliteit van hun werk te verbete ren. Vorige week is bij de Rijksdienst voor Beelden de Kunst (RBK) een voor Nederland unieke cursus gestart. Vijftien toprestaurateurs leren hoe ze het schoonmaken van kunstwerken met oplosmidde len tot het verleden kunnen laten behoren. Het geheim: een goed receptje. Dr. Richard Wolbers, biochemicus en res taurateur-docent aan de Ame rikaanse Delaware Universi teit, ontwikkelde een nieuwe en veelbelovende methode om kunstwerken schoon te ma ken. Dat doet hij niet met op losmiddelen, hetgeen heel ge bruikelijk is, maar met harsze- pen, solventgels en enzymen. Wolbers is twee weken in Ne derland om het puikje van de Nederlandse restaurateurs op te leiden. „Er werd in het ver leden meer door restauratie beschadigd dan hersteld. Met deze methode kunnen de pro blemen veel subtieler worden aangepakt", aldus Hans de Herder, hoofdrestaurateur van de Rijksdienst voor Beeldende Kunst (RBK) in Den Haag. Schilderijen met stipjes papier en watjes liggen op een grote tafel in het atelier van de RBK. Op de plek waar zo'n papiertje zit, is een schilfertje verf van het schilderij afge haald. Zo'n piepklein schilfer tje wordt in polyester gegoten om het hanteerbaar te maken. Het blokje polyster wordt af geschuurd en vervolgens on der de microscoop gelegd. Als het honderd keer wordt ver groot, is al duidelijk te zien waaruit het monster is opge bouwd. Een laag vernis met een barst erin, een verf- en een grondlaag. Door middel van 'aankleuring' wordt dui delijk uit wat voor stoffen de verschillende lagen zijn opge bouwd, uit eiwit, koolhydraten Chocolademotten Op andere tafels staan allerlei potjes opgesteld. Die worden gebruikt om 'recepten' samen te stellen. De receptjes worden gemaakt op grond van de ver zamelde gegevens van het schilderij. „Je pakt een laagje aan met het ene recept en maakt een ander recept voor een volgend laagje. Met oplos sen moet je steeds op je watje letten op wat er van het schil derij afkomt. Je moet dan op passen dat je geen pigment of verf meeneemt. Met deze nieuwe methode kun je een schilderij schilletje voor schil letje uitpakken. Je kunt heel secuur en subtiel werken", legt De Herder uit. Er is geen standaardmethode voor het restaureren van mo derne kunst. Het materiaal dat de kunstenaars gebruiken ver schilt enorm. Velen gebruiken kwetsbare en vergankelijke materialen. Een schilderij van Mondriaan is al gauw zestig jaar oud. Verf van die leeftijd craqueleert, wat voor kwaliteit ook wordt gebruikt. Zijn werk is ook bijzonder moeilijk te restaureren, omdat het heel kwetsbaar is. Accepteer dan dat Mondriaan ook een dagje ouder wordt, vindt De Herder. Een aan het eind van de jaren zestig gemaakt beeld van cho cola van Dieter Roth wordt opgegeten door chocolademot ten. Heinz Althöfer, directeur van het Restaurierungszen- trum Düsseldorf, laat de mot ten hun gang gaan. Hij vindt dat het kunstwerk eetbaar moet blijven, omdat de kunste naar dat zo heeft gewild. Zo lang er geen vergif bestaat dat de motten doodt en tegelijker tijd het beeld eetbaar houdt, blijft het aantal gaatjes in het beeld toenemen, totdat een paar kruimels overblijven. Het grote voordeel van de he dendaagse kunst is dat de ma ker soms nog kan worden ge raadpleegd als er iets mis is met zijn werk. Zo was er bij voorbeeld gespuugd op het schilderij van Bram Boogaard dat de RBK had uitgeleend. De Herder kreeg de vlek er niet af en bracht het schilderij naar de kunstenaar. „Ik vroeg hem er een nieuwe laag op te zetten met zijn karakteristieke verf op zijn manier. Dat is dan wel een overschildering, maar wel een gelegitimeerde". Als de RBK overgaat tot een nieuwe aankoop worden altijd vragen gesteld over materia len en technieken. Ook wordt aan de kunstenaar toestem ming gevraagd voor restaura tie. „Als hij of zij de veroude ring als onderdeel ziet van het kunstwerk, dan* moet je er als restaurateur niet aanzitten". Dat streven gaat niet altijd op. Jan Schoonhoven maakte in de jaren zestig spierwitte re liëfs van karton met een laagje krantenpapier beschilderd met latex. De objecten zijn inmid dels niet meer zo spierwit. „De kunstenaar zegt zelf: kwast het maar over met witte verf. Daar ben ik het niet mee eens. Dan zie je niets meer van de snippertjes papier, van het subtiele werk. Omdat zo infor matie verloren gaat, zal ik niet per se naar de kunstenaar luis- De vraag hoe moderne kunst moet worden gerestaureerd is niet te beantwoorden. Bij ieder werk wordt een keuze ge maakt. Restaurateurs laten zich leiden door het kunst werk. „Het kunstwerk vertelt je wat het probleem is. Al het andere: onderzoek, documen tatie en gesprekken zijn hulp middelen". Restaureren een vak. Het imago van restaura teurs die geheimzinnig in een achterkamertje bezig zijn, vindt De Herder onjuist. Een goede restauratie kan het dag licht ruimschoots verdragen. Kromme tenen Hij vindt het jammer er nog steeds verschillen zijn tussen kunsthistorici en restaura teurs. „Kunsthistorici hebben doorgeleerd in de plaatjes, res taurateurs hebben doorgeleerd in de laagjes, dat is bepaald niet hetzelfde. Als een kunst historicus een fout maakt, kun je zijn publicatie weggooien. Als een restaurateur een ern stige fout maakt, kun je het schilderij weggooien". Een beroepsvereniging zou veel kunnen doen voor restau rateurs. Bij voorbeeld een klachtencommissie instellen, waarin restauratiefouten aan de orde kunnen worden ge steld. De term restaurateur moet ook worden beschermd. AMSTERDAM Neder landse toprestaurateurs wezen onlangs in een open brief aan de directie van het Stedelijk Museum in Amsterdam en de Am sterdamse gemeenteraad op de internationaal gel dende restauratiecodes. De aanleiding was het gekon kel rond de restauratie van het schilderij 'Who's afraid of red, yellow and blue III' van Bar- nett Newman. Bij de 37 restau rateurs, die de brief onderte kenden, is „de indruk ont- i Kalender op horloge gaat 1100 jaar mee Eeuwigdurende kalenders be staan al sinds onze jaartelling, Seiko Nederland BV in Rot terdam heeft daar nu een hor loge met een elfhonderd jaren- kalender aan toegevoegd. Met een speciale zoekfunctie kan van elke gewenste datum tus sen 1400 en 2499 worden opge zocht op welke dag van de week de datum betrekking heeft. Quartz-technologie en micro-elektronica maken het ook mogelijk het horloge te programmeren voor een perio de van 1 januari 1400 tot en met 31 december 2499. De da tum draait binnen enige se conden na middernacht vol automatisch naar een nieuwe dag. De handmatige aanpas sing van de maanden met 28, 29 of dertig dagen is niet nodig bij dit horloge en ook het feit dat de jaartelling eenmaal in de vierhonderd jaar een onre gelmatig schrikkeljaar kent, vormt geen probleem voor dit nieuwe Seiko-produkt. Dit horloge is alleen verkrijgbaar bij juwelierszaken en kost 895 gulden. Het heeft van Seiko de naam Age of Discovery-horlo- ge meegekregen. De diverse functies op het horloge zijn Engelstalig. Onder de handels naam Lotus Seiko de Melody Watch op de markt. Een da mes-horloge, dat naar keuze 'Happy birthday' of 'Everybo dy loves somebody' speelt; prijs 99 gulden. staan, dat er verwarring be staat over een aantal interna tionaal aanvaarde codes ten aanzien van de conservering en restauratie-ethiek".Deze codes, zes in totaal, worden op gesomd. Een code is dat het restauratie-rapport toeganke lijk moet zijn. Dat is nu niet het geval. Een andere code is dat bijwerkingen strikt moeten worden beperkt tot de beschadiging van het schilde rij. Volgens kunsthistoricus Ernst van de Wetering is dat zeker niet gebeurd. Sterker nog, volgens hem heeft restau rateur Daniel Goldreyer het schilderij met een verfroller overgeschilderd. Museumdi recteur Wim Beeren bestrijdt de beweringen van de Amster damse kunsthistoricus voorals nog fel. En heeft na een eerste discussieronde in de Amster damse gemeentelijke commis sie voor cultuur het Gerechte lijk Laboratorium in Rijswijk ingeschakeld om uitsluitsel te geven. Welles-nietes De briefschrijvers vellen niet echt een oordeel, wijzen geen fouten aan en geven niet echt een mening. Toch is de brief belangrijk. Het is voor het eerst dat de bijna volledige top van restaurateurs gezamenlijk een geluid laat horen. Martin Bijl, hoofdrestaurateur van het Rijksmuseum Amsterdam, heeft onder meer de brief on dertekend. Nicola Newman, geen familie van de kunste naar, maar wel restaurateur van het Mauritshuis in Den Haag, staat ook op de lijst. En Hans de Herder, hoofdrestau rateur van de Rijksdienst voor Beeldende Kunst. „Het zijn niet alleen de restau rateurs van het Stedelijk Mu seum die hun twijfels hebben over de restauratie van het schilderij van Barnett New man, vandaar deze brief. We zijn niet in de gelegenheid om meer te doen, want we mogen het gerestaureerde schilderij niet onderzoeken", licht Hans de Herder toe waarom niet deel wordt genomen aan het 'welles-nietes-spelletje' dat gaande is tussen Van de Wete ring en Beeren. Deze laatste heeft met belangstelling van de brief kennis genomen. De codes zijn hem bekend, aldus een woordvoerder van het museum. De Herder krijgt kromme tenen als hij op de gevel van bijvoorbeeld een lijstenmakerij ziet staan: wij restaureren al les! Onmogelijk, zegt hij. „Een goede restaurateur van schil derijen restaureert geen pa pier". Een erkend restaurateur hanteert de codes van de be roepsvereniging. En levert bij voorbeeld een restauratierap port af na de restauratie. Ge zamenlijk moet ook aan het verbeteren van de positie van restaurateurs worden gewerkt. Teveel nemen kunsthistorici en museumdirecties de beslui ten over restauraties. „Het wordt tijd dat de restaurateur met hen op gelijke hoogte wordt gesteld, meepraat en meebeslist, zoals bij de RBK wel gebruikelijk is", besluit De Nederlandse toprestaurateurs op cursus. De pol I FOTO: SACHA PIETL besl /an de de scl verval; Wat achterdochtig gingen we naar de perspresenta tie van het Engelse bedrijf 'Montagne Jeunesse' Het zoveelste 'groene' cosmeti- ca-merk op de overvolle Nederlandse markt? Al weer een milieu-organisa tie, Greenpeace in dit ge val, die zich ervoor leent een glad verkoopverhaal tje extra kracht bij te zet ten? Toch moesten we onze mening bijstellen. Het Engelse merk kiest voor produkten zonder dierenleed en gaat daarin ver der dan de normen, die gesteld zijn door de British Union for the Abolition of Vivisection (BUAV). Om aan deze normen te vol doen mag een bedrijf nooit eindprodukten testen op die ren of aan derden toestaan dit te doen. Ook mogen geen stof fen gebruikt worden die in de afgelopen vijf jaren op dieren zijn getest. Montagne Jeunesse daarentegen boycot alle ingre diënten die sinds 1978 zijn ver- 1 en die getest zijn op dieren. De stoffen zijn goedge keurd volgens de EG-cosmeti- carichtlijn 1976-8: een lijst van meer dan vijfduizend stoffen die officieel veilig zijn bevon den. Verder gebruikt Montag ne Jeunesse idleen plantenext racten en natuurlijke oliën en dus geen synthetische chemi caliën en oliën afkomstig van geslachte dieren. In de pro dukten zitten geen conserveer middelen. J. Harper-Hill, ma nager van Montagne Jeunesse: „Dat betekent niet dat we geen zorg besteden aan de houdbaarheid. We stemmen de ingrediënten zo op elkaar af dat niet ineens de olie komt bovendrijven". Campagnes De hele bedrijfsfilosofie staat in het teken van het milieu en van de milieucampagnes. Har per licht toe: „Het idee voor het bedrijf is in 1988 bij een kleine groep milieu-activisten ontstaan. We willen milieube wust cosmetica-artikelen ma ken, een ecologisch verant woord bedrijf opbouwen en alle winsten terug laten vloei en in milieu-campagnes en in onderzoek naar milieu-vrien delijke grondstoffen". Aan campagnes voor Antarc tica gaf het bedrijf vorig jaar 100.000 pond uit. Hoeveel pond per jaar precies aan milieu- De produkten van het nieuwe cosmetica-merk Montagne Jeunesse zitten in flesjes en potjes van gerecycled glas of in PET-flesjes. Voor het innemen van het laatste materiaal is in Nederland nog geen geschikt retoursysteem ontwikkeld. FOTO: PR campagnes wordt besteed is niet duidelijk. Het bedrijf heeft Pete Wilkinson, voorma lig voorzitter van Greenpeace Engeland en sinds twintig jaar activist, als onafhankelijk ad viseur ingeschakeld. Wilkin son: „Wat het bedrijf doet, is ethisch verantwoord. Ze ma ken niet alleen cosmetica, maar treden daarnaast ook op als pressie-groep. Als ik niet in ze zou geloven zou ik mijn twintigjarige reputatie niet op het spel zetten". Eco-fabriek In het Engelse Swansea is Montagne Jeunesse bezig met het bouwen van een zoge naamde eco-fabriek. „We wil len niet alleen groen zijn op de markt, maar ook aan de oor sprong, in de fabriek", zegt managing director Greg But cher. „De nieuwe fabriek, die in de loop van volgend jaar klaar moet zijn, zal grotendeels op wind- en zonne-energie wer ken. Uiteraard proberen we ook de hoeveelheid energie die voor de produktie wordt ge bruikt te minimaliseren. Daar naast wordt een gezonder kli maat voor de werknemers ge schapen. Zo worden materia len, die gebruikt worden voor kantoren maar waarvan be kend is dat ze allergieën ver oorzaken, vermeden. Formal dehyde bijvoorbeeld: een kan kerverwekkende stof, die on dermeer in bureaustoelen, ta pijt en verlaagde plafonds wordt verwerkt". In Engeland is het merk aan geslagen. Het wordt daar bij 1500 drogisten en via grote warenhuisketens verkocht. General Cosmetics is begin no vember met de distributie in Nederland begonnen. De naam van elk produkt bevat één van de gebruikte ingrediënten, zo als 'Lotus Blossom Massage Oil', en 'Orange Spice Shower Gel'. Ze zijn bij de meeste dro gisten en een groot aantal wa renhuizen te koop. De prijzen variëren van 5,95 gulden voor een stuk zeep tot 27,95 gulden voor een eye-gel. Om een einde te maken aan een loshangend beu gelslot aan een fietsstuur heeft directeur/eigenaar G. Doppenberg van de groothandel in fietsacces- soires Tweedo in Veen- huizerveld, een dorp on der de rook van Putten, een combinatie 'uitgevon den' van beugelsot en ba gagedrager. „Een beugelslot, dat los aan het fietsstuur hangt kan tot verkeersgevaarlijke situaties leiden. Bovendien beschadigt het de lak van de fiets. De nieuwe combinatie zorgt er voor dat tijdens het fietsen het slot fungeert als bagagedrager en bij stalling zorgt het extra lange slot ervoor dat de fiets aan bijvoorbeeld een lantaarn paal kan worden bevestigd, waardoor diefstal aanzienlijk wordt bemoeilijkt", aldus Dop penberg. In de bagagedrager heeft hij een Abus Granit-sleutelslot verwerkt, dat onlangs bij een test door de Consumentenbond tot het beste sleutelslot werd uitgeroepen. Doppenberg ontwierp combi naties van bagagedrager en sleutelslot voor gewone fiets, bromfiets, snorfiets en moun- tain-bike. De combinatie kost 175 gulden. Wie een model kiest, waarbij de combinatie is uitgerust met fietstas-bescher mers betaalt een tientje meer. Met name via Batavus-dealers heeft Tweedo (een samenvoe ging van de woorden 'twee- wieler' en 'Doppenberg') reeds ruim tienduizend combinaties op de Nederlandse markt afge zet. Langzamerhand krijgt hij met zijn 'uitvinding' ook grip op dealers van andere fiets- merken. De laatste tijd is hij druk doende de Duitse markt te veroveren. „En dat loopt lang niet slecht", aldus Dop penberg. Rijwielaccessoires Tweedo fabriceert de 'uitvin ding' van zijn directeur niet zelf. Dat gebeurt in een fa briek voor rijwielaccessoires in het Overijsselse Hardenberg. Doppenberg zorgt er wel voor, dat de orders voor zijn 'gees teskind' bij deze fabriek bin nenkomen. Tijdens het fietsen fungeert het nieuwe slot als bagagedrager, bij stalling zorgt het ervoor dat de fiets bijvoorbeeld aan een lan taarnpaal kan worden bevestigd. FOTO: PR Tot aan de stelselherziening sociale wetgeving per 1 januari 1987 maakte de wwv (wet werkloosheidsvoorziening) als vervolguitkering op de ww (werkloosheidswet) een we zenlijk onderdeel uit van het stelsel van werkloosheidsrege lingen. Werklozen ontvingen na hun uitkering ww over het algemeen aansluitend gedu rende twee jaar een wwv-uit- kering. De wwv uitgevoerd door de gemeentelijke sociale diensten kende een zogenaamde kostwinnersbepaling. Deze hield in dat gehuwde vrou wen, die geen kostwinster wa ren, geen recht hadden op een wwv-uitkering. Voor onge- huwden- en gehuwde mannen gold deze beperkende bepaling niet. Aan genoemde rechtsongelijk heid heeft het Europese Hof van de EG per 23 deckember 1984 een einde gemaakt. Een en ander heeft tot gevolg dat veel gehuwde vrouwen, die destijds door de toen geldende beperkende bepalingen van het kostwinnerschap, geen recht hadden op een wwv-uit kering, alsnog recht kregen op deze uitkering. Vorig jaar diende staatssecre taris Ter Veld van onder meer sociale zaken daarover een wetsvoorstel in, dat in juni door de Eerste Kamer is aan genomen. Wie komt nu alsnog voor een wwv-uitkering in aanmerking? Zoals gezegd werd per 23 december 1984 de gewraakte kostwinnersbepa ling voor gehuwde vrouwen uit de wwv geschrapt. De ge huwde vrouw, die werkloos werd of nog een ww-uitkering ontving, kon vanaf die datum ook een wwv-uitkering aan vragen, als zij geen kostwin ster was. Vrouwen, die al eerder werk loos waren geworden en die op 23 december 984 geen WW- uitkering meer ontvingen, kregen echter geen WW V-uit kering. Het gaat dus om vrouwen, die in het verleden werkloos zijn geworden en aan wie een wwv-uitkering werd gewei gerd, omdat niet aan de toen I ont V( Vana - toe )e geldende kostwinnerseis voldaan ingevolge de de Voortaan wordt op de e dag van werkloosheid ken of de betrokkene u loos was in de zin van de Ook wordt beoordeeld of voldaan aan de zogenaa 'dageneis'. Wanneer een ww-uitkering had gen, werd doorgaans voorwaarden voor de vi guitkering wwv voldaan. Voor het recht op w\ voorts aangetoond te dat werkloosheid bestond af de ingangsdatum recht. Deze ingangsdatum variëren. Voor wie al vót' december 1984 wwv heeft gevraagd (en werd geweig is de ingangsdatum van de kering 23 december 1984. wie pas na deze datum het eerst wwv heeft vraagd of alsnog gaat gen, is de ingangsdatum turn van aanvraag, datum van ingang m< werkloosheid bestaan zodanig worden aangetcijj in de zin van de werk heidswetgeving. Dit houd dat men beschikbaar i voor de arbeidsmarkt, schrijving als werkzoekt^ bij het gewestelijk reau. Wordt aan de hiervoor de voorwaarden voldaan, kan men alsnog aansp maken op een wwv-uitki Een aanvraag hiertoe worden ingediend bij de meentelijke sociale dienste wel tot 1 januari 1992 gen, die daarna nog binnt men. worden niet meer behandeling genomen, de aanvraag gehonoreerd, wordt een wwv-uitkering maximaal twee jaar verst Voor personen, jonger da jaar, kan de uitkering k( zijn. Voor ouderen eve langer, tot aan het 65e jaai na de duur van twee wwv, men 60 jaar of oude Tenslotte nog dit. Bij uitl ling van deze achtersta uitkering als bedrag in kan dit voor de inkomste lasting van het jaar van vangst financiële consequenties hebben. In situatie kan de fiscus wo verzocht voor deze uitke ineens 'middeling' van ting over meer jaren passen. v »rote /an Festiv entanaf eren; 'ereisc naar I oonstt 0 gestelc iaal i an Nation ■3[arta; -n di de iguit )e ten' eorgan aa )e Niei arbeid ,er Aai fel eigei nidde )lgens er te aaj L, XX jVolkenl iunstH Je eersi tellinge icht va febru; de Ni land vi 'erpen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 12