„Ik heb me wel eens alleen gevoeld" Ontbrekend gevoel aan verantwoordelijkheid l II inal Ie HENK HOFSTEDE OVER HONDERD JAAR CHRISTELIJK SOCIAAL DENKENg Onno Ruding, Johan Stekelenburg, Herman Bode, EeidócGouACWit - ZATERDAG 9 NOVEMBER 1991 PAGINA q Honderd jaar na het eerste Christe lijk Sociaal Congres onder leiding van Abraham Kuyper heeft de christelijke vakorganisatie het kabi net met christen-democraten de oorlog verklaard vanwege het be sluit over de wao. Aan de voora vond van het derde Christelijk So ciaal Congres, dat maandag begint, is voorzitter Henk Hofstede van het CNV de meest teleurgestelde vakbondsman. „Jazeker, dat wao- besluit is sterk in strijd met het christelijke begrip van de naasten liefde". Ondanks de diepe me ningsverschillen rekent Hofstede ook het CDA en de christelijke werkgevers (NCW) tot het kamp van het christelijk sociale denken. Bush niet, en de Staatkundig Gere formeerde Partij (SGP) evenmin. „Dat is puur liberalisme met een christelijk sausje. Maar dat wil niet zeggen dat Bush een slechter chris ten is dan Henk Hofstede. Alleen vraag ik me wel af of we straks in de hemel beslist naast elkaar, moeten zitten". Een openhartig ge sprek over de betekenis van het ge loof voor het sociaal denken. Vlak voor het derde Christelijk Sociaal Congres, dat maandag begint, is voorzitter Henk i teleurgestelde vakbondsman. DEN HAAG - Aan het Derde Christelijk Sociaal Congres dat maan dag begint ligt het basisdocument 'Bedreigde Verantwoordelijkheid' ten grondslag, dat als discussiestuk dient. De opstellers bekritiseren hierin de grote invloed van de marktwerking van vraag en aanbod. „Het is een kwalijke zaak dat de logica van de markt (kooplust en koopkracht) in toenemende mate wordt toegepast op gebieden waar geheel andere sturingsme chanismen van kracht moeten zijn. We denken aan cultuur-overdracht, openbare meningsvorming, persoonlijkheidsvormingen en dergelijke". De schrijvers van het basisdocument voor het congres constateren dat veel waar-i den onder druk staan. De zelfstandige mens voelt zich steeds minder gebonden aan kerk, overheid en bedrijf. Het christelijk sociaal denken wijst een andere kant op. „Christenen kunnen weten dat er een verband bestaat tussen gehoorzaamheid aan Gods geboden en de kwaliteit van leven en samenleven. Dat geeft hoop en een zekere inspiratie te blijven zoeken en tasten. We mogen leven uit de verwach ting dat er zegen op ons werk zal komen". De macht van het marktprincipe draagt bij aan de armoede in de Derde Wereld en beschadiging van het milieu, constateren de documentschrijvers. In het rijke Westen vertaalt het gebrek aan waarden zich in een toenemende geestelijke nood, zoals het gevoel van zinloosheid en gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel. In het basisdocument staat het verdwijnen van dat verantwoordelijkheidsgevoel cen traal. „Mensen en groepen veroorzaken wel allerlei toestanden, maar de bereke ning daarvan - het verantwoordelijk stellen daarvoor - blijft vaak achterwege". De opstellers van het document doen een aantal suggesties dat verantwoordelijk heidsgevoel te laten herleven. Zo moeten burgers meer oog krijgen voor hun plichten en moet daar ook een duidelijk sanctiebeleid voor komen. Ook het den ken over milieu en vrouwen-emancipatie moeten meer aandacht krijgen. Werkne mers moeten zich meer verantwoordelijk voelen voor het bedrijf en het produkt dat zij maken. Dat betekent dat zeggenschap, bewustzijn en kennis vergroot moet worden. De sociale fondsen worden eveneens op de schop genomen in het docu ment. De schrijvers menen dat nationale fondsen voor ziektekosten en werkloos heid niet bijdragen tot dat gevoel van verantwoordelijkheid. „Het bestaan en zich verder ontwikkelen van grote anonieme economische machtsblokken kan niet als een zinvolle verdeling van verantwoordelijkheid worden aangemerkt", zo staat ii het document. ~'k Ie m DEN HAAG - „Ik heb me wel eens als die profeet gevoeld die on der een braamstruik lag en dacht: 'God neem me maar weg, want ik ben nog de enige die gelooft'. Maar toen bleken er nog honderden, ja zelfs duizenden te zijn die hetzelfde hadden. Bij het CNV hebben we wel eens gedacht dat alleen wij nog meenden dat christelijk sociaal denken van belang is. Gelukkig is dat iets aan het veranderen. En ik weet zeker dat het een grote toe komst heeft. Dit congres zal het zelfbewustzijn van christenen be vestigen, omdat ze mensen om zich heen zien die hetzelfde gelo ven". „Het kan best zijn dat je straks de zweep nodig hebt" Hofstede mag dan ontdekt hebben dat hij niet langer de enige profeet is, in ie der geval lijken de meningsverschillen tussen zijn organistie en de christen-de mocraten in de politiek (CDA) groter dan ooit. Hofstede: „Wat mijn voorgan gers deden loog er ook niet om, de ver schillen zijn niet groter geworden. Maar de teleurstelling is groot. Vooral mijn persoonlijke teleurstelling. Ik denk dat het wao-besluit de toets der kritiek van eigen CDA-studies niet kan doorstaan. Als het CDA het wao-besluit eerlijk zou evalueren, dan moet het constateren dat het ver buiten zijn boekje is gegaan. Ik wil daar niet mee zeggen dat bijvoor beeld Bush een slechter christen is dan Henk Hofstede. Beslist niet. Hij is wel een ander christen. En ik weet niet of wij in de hemel beslist naast elkaar moeten zitten. Maar als onze hemelse vader be doeld had, dat we allemaal hetzelfde zouden moeten denken, dan had hij wel robots van ons gemaakt. - Wal houdt hel christelijk sociaal den ken in nu blijkt dat christenen toch zulke grote meningsverschillen hebben? Hofstede: „De mens is meer dan een produktiemachine, de werknemer moet volledig tot zijn recht komen. Bij de mens kun je geest en lichaam namelijk niet scheiden. Dat is de mensbeschou wing die achter dat christelijk sociaal denken schuilgaat. Ten aanzien van de onderneming zeggen we dat het bedrijf niet gezien moet worden als de plaats waar werkgever en werknemer tegenover elkaar staan, maar waar ze samenwer ken. Veel verworvenheden worden op het ogenblik wel erg gemakkelijk afgeno men. Wie drie jaar geleden had gezegd dat de wao onder de valbijl zou komen, werd voor gek verklaard. Maar het ge beurde wel even. Dat is sterk in strijd met het begrip naastenliefde". - Waarom heet het dan speciaal 'christe lijk' sociaal denken? „Als u kijkt naar het humanisme, dan heb je het over mensen die autonoom willen zijn. Dan heb je het niet over ie mand die godsdienst accepteert en zich laat inspireren door begrippen als naas tenliefde. In het humanisme stelt de mens zich zelf de wet. Dat is anti-gods dienstig. hoewel dat niet altijd zo uit werkt in de maatschappij". - Bush beroept zich ook op de bijbel, maar komt bij een heel ander econo misch systeem terecht dan u. Is het ge loof dan wel zo'n goed uitgangspunt? „Toch wel. In Amerika - waar minstens zoveel christenen wonen als in Europa - heeft zaken doen en het vaststellen van arbeidsvoorwaarden niets te maken met christen zijn. Wij zeggen dat geloof en maatschappij alles met elkaar te maken hebben. Er zijn totaal verschillende uit werkingen van het geloof. Je kunt alleen niet zeggen dat Bush tot het kamp van het christelijk sociaal denken hoort. Op het congres komen allemaal mensen bij elkaar, maar daar zit geen Bush tussen. „Het CDA is ver buiten zijn boekje gegaan" De christelijke werkgevers komen, om dat zij vanuit evangelische noties naar werknemers kijken. Het is zo, dat wij ons wel eens afvragen of de NCW zaken als overheidsfinanciën en economie niet te veel verabsoluteert. Want daarmee plaats je jezelf buiten het kamp van het christelijk sociaal denken". - Heeft honderd jaar christelijk sociaal denken resultaat gehad? „Je hoort stemmen die zeggen dat twee duizend jaar christendom niets heeft op geleverd. Arie Groenevelt van het FNV heeft dat laatst weer een keer geroepen. „Identiteit staat en valt met de mensen" Die mensen hebben nooit verder geke ken dan hun straatje lang is. Neem de pauselijke encyliek Rerum Novarum, neem Calvijn die arbeid zag als een god delijke taak. Als je dan kijkt hoe Europa is ingericht en dat vergelijkt met de Ver enigde Staten, dan zie je dat hier in ver houding weinig armoede voorkomt. Be kijk de landen eens waar het christelijk geloof helemaal geen rol speelt, dan zie je ook meteen hoe in-humaan dergelijke systemen zijn. Neem het kastensysteem in India of kijk eens naar China hoe hard zo'n land met zijn burgers om- - Het katholieke continent Zuid-Amerika is misschien wel slechte reclame voor het christendom, gezien de schrijnende ar moede en uitbuiting. „Ik weet dat er mensen zijn die dat zo uitleggen. Maar ik zie dat niet zo. In Zuid-Amerika weten ze tenminste dat ze slechte dingen doen". - Als het christelijk sociaal denken heil zaam is geweest voor de samenleving, heeft de secularisatie dan negatieve in vloed op de samenleving? „De secularisatie heeft inderdaad zeer negatieve invloed op de samenleving. Eerst heb je een ontbladerd christen dom. Dat is wanneer de samenleving christelijke organisaties kwijtraakt. Als dat verder gaat, raak je ook je geloof kwijt. Normen worden dan alleen nog gehandhaafd door goedwillende burgers en gaan onderdrukkend werken of ze worden vergeten. Op dat moment begin je waarschijnlijk weer bij het jaar nul. Ik ben bij mijn dochter op bezoek geweest in Zambia. Dat was toch een redelijk welvarend land onder de Engelsen. Daar zijn na hun vertrek nieuwe normen ont staan. Nu zie je het volk afzakken tot zeer lage niveaus. Wat zou je in Neder land in twee generaties kunnen kwijtra ken? Onderzoek naar de jeugd in Europa stemt weinig vreugdevol. Het kan best zijn dat je straks weer de zweep nodig hebt om wat fatsoen in de bevolking te stoppen. Het christelijk geloof is een voortdurende correctiefactor op het menselijke handelen. Honderd jaar gele den bestond er geen christelijke samenle ving. maar had je een liberale maat schappij en was godsdient een sausje. Nu heb je de SGP. Dat zijn nog steeds de oude liberalen van honderd jaar gele den. die ook christen zijn. Dat is op zich prima, maar ik zou ze niet inlijven bij het christelijk sociaal denken. Met hun visie kom je snel terecht bij de Ameri kaanse samenleving die economisch en sociaal gezien erg hard is". - Christenen gebruiken het woord naas tenliefde en niet-christenen vaak het be grip solidariteit. Maakt dat iets uit? „Naastenliefde gaat nogal even verder dan solidariteit. Wao-premie betalen is een vorm van solidariteit, maar hoeft geen naastenliefde te zijn. Bij naasten liefde zorg je niet alleen dat een ander wat krijgt, maar dat die ander volledig tot zijn recht komt. En eigenlijk zou ik hem hel evangelie ook nog moeten ver kondigen, want dat wordt vaak vergeten. Dat hoort ook tot het christelijk sociaal denken. De oproep tot persoonlijke be kering hoort daar zonder twijfel bij". „Dat is wel eens een probleem. Wij zijn immers geen zendingsorganisatie. Daar voor moeten de mensen toch naar de kerk gaan, misschien wel naar de Evan gelische Omroep of andere christelijke omroepen. Wij moeten belijden. Als je geen meelevend christen bent kom je nooit in het bestuur van het CNV. Dat is uitgesloten. Identiteit valt en staat met voorzitter Nederlands Christelijk Werkgeversverbond (NCW) „Met voldoening kan worden vastgesteld dat er op sociaal ter rein veel is verbeterd. Maar het moet niet bij herdenken blij ven. Dit Christelijk Sociaal Congres dient er tevens toe 'de tekenen des tijds' te onderzoeken en te intrepreteren in het licht van het evangelie. De opstellers van het basisdocument voor het congres zijn niet op de goede weg wanneer zij sugge reren dat onze wijze van produceren en consumeren, oftewel de markteconomie, één van de grootste boosdoeners zou zijn. Niet voor niets heeft paus Johannes Paulus in zijn Encycliek Centesimus Annus benadrukt dat de sociale markteconomie straks ook bron en motor van welvaart moet zijn voor de ont wikkelingslanden en de landen in Centraal- en Oost-Europa. De beleving van verantwoordelijkheid is uitgehold doordat in onze verzorgingsstaat te veel de mogelijkheid bestaat tot het ontlopen en afwentelen daarvan op anderen en op de collecti viteit. Ik hoop van harte dat er opnieuw een evenwicht wordt gevonden tussen overheid, sociale partners en burgers bij de opbouw van een zorgzame samenleving. de mensen die je hebt om dat uit te dra gen. Kijk, vanwege de nestgeur word je bij ons niet aangesteld. Voor ons is het evangelie niet achterhaald". - Wat merkt u daarvan bij het CDA? „Bij het CDA zie ik dat we ten aanzien van de lange termijnstudies op dezelfde lijn zitten. Als het gaat over technologie of het maatschappelijk middenveld, dan herken ik mij daarin". - U heeft dit CDA de oorlog verklaard? „Ik heb het CDA niet de oorlog ver klaard. Ik heb gezegd dat er een moord werd gepleegd op de wao". - Maar het CDA is toch verantwoordelijk voor die wao-maatregel. Vanwege de nestgeur word je bij ons niet aangenomen" „Ik heb tot het kabinet gesproken. Maar het CDA als partij heeft daar een veel betere opvatting over. De fractie heeft zich niet aan het partijprogramma ge houden". - Hel congres staat in het teken van het gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef. Hoe kan dat besef vergroot worden? „Ik denk dat de verantwoordelijkheid voor werknemers aanmerkelijk vergroot kan worden als politici eens ophouden zich overal mee te bemoeien. Ze moeten offi tveec gewoon zeggen tegen werknemers ^lle werkgevers: regel zelf je zaakjes als Lui,- bijvoorbeeld werknemersverzekering aangaat. Dat is ook denkbaar ten a?ei? zien van de kwaliteit van arbeid, vpstig gens mij zijn er nog nooit zoveel moect nieuwe ministeries gebouwd als de la^kke ste jaren. En nu bouwen ze een prachtjjjf^ nieuwe Tweede Kamer. Dat wijst n|aaB op een overheid die zich wil terugtre, ken". llso an - Dat zijn toch allemaal dubbeltjes pm€ kwartjes in de politiek? It 0{ „Die terugtredende overheid is een grle v je. Als we nu eens het gebouw van Sdeinc ale Zaken bekijken met die bunkerners, gingen of dat gebouw van Onderwijslan w Zoetermeer. Dat is pure onthechting \jjeurt de klok slaat. Iets menselijks is daar nouwi meer bij. De overheid gaat steeds verfema van het Nederlandse volk afstaan. Hefoi bemoeien zich overal mee, terwijl ze fklen zelf niet eens aankunnen. Eerst zijn en g werknemersverzekeringen op de hellnekei gezet en nu moeten de pensioenen op pn h fel". in leinc - Kan het ook zijn dat de werknemers#jes werkgevers hel zelf niet aankunnen ioed< dat de overheid de problemen daarèuke moet oplossen? ïns jhrij' „Als wij in oktober afspraken maken dijk bijvoorbeeld de arbeidsongeschiktharrk terug te dringen, dan wordt dat een pa maanden later overstemd door eenzij|)_ ge overheidsbesluiten. Dat is zeer onj IV loofwaardig. Ik denk dat de werkgevt en werknemers de problemen minsti ee zo goed aankunnen als de overheid". -* Johan Stekelenburg. I FOTO: DIJKSTRA voorzitter Federatie Nederlandse Vakbeweging „Wij zijn pijnlijk getroffen door het feit dat wij niet zo bij de organisatie betrokken zijn en dat ik niet persoonlijk mag reageren op de conclu sies van het congres. Dat is jammer omdat de katholieke arbeiders- en vakbeweging deel uit maakt van de FNV. Er zijn echter genoeg actue le redenen niet bij frustraties te blijven steken, maar mee te doen aan de discussie. Zou het niet van ware oecumene getuigen ook niet-christelijk geïnspireerde zoekers naar sociale gerechtigheid uit te nodigen? Het congresdocument legt te veel nadruk op de verantwoordelijkheid van werknemers, terwijl die van de overheid en werkgevers onderbelicht is gebleven. Een aan scherping van persoonlijke verantwoordelijk heid voor tal van zaken heeft onze sympathie, maar het mag geen strafexpeditie worden. Er moet op het congres meer aandacht komen voor de verhouding arm en rijk. Wat mij betreft mag op het christelijk sociaal congres de strijdbare kant van een eeuw sociaal christendom meer naar voren komen. Met een soort ethisch reveil zonder oog voor georganiseerde beinvloeding van machtsverhoudingen kunnen wij als vakbe weging natuurlijk niet uit de voeten". voorzitter industriepastoraat DISK (Dienst in de Industriële Samenleving vanwege de Kerken). „Ik vrees dat het congres eindigt in mooie fra sen en dat er weinig concrete uitkomsten zijn. De organisatoren hebben zich te veel neergelegd bij de kapitalistische structuren. Ik zou willen dat het congres de werkgevers oproept scherper te letten op het feit dat hun activiteiten in over eenstemming moeten zijn met de capaciteiten van de mensen. Het is prachtig, dat er allerlei technologie wordt ontwikkeld, maar de mensen moeten daar ook op berekend zijn. Werkgevers zouden de winst moeten gebruiken voor het scheppen van arbeid die niet zo produktief is, maar goed is voor de mensen die langs de kant staan. Ook werknemers zouden hun verant woordelijkheid moeten nemen door de 'econo mie van het genoeg' te accepteren. Voor milieu en Derde Wereld moeten we meer over hebben. De overheid zou in dat opzicht meer wettelijke maatregelen moeten treffen. Natuurlijk is het goed op te roepen voor meer verantwoordelijk heid voor de mensen, maar de mensen moeten wel die ruimte hebben". I FOTO: MILAN KONVALINKA voorzitter organisatiecommissie ChriL lijk Sociaal Congres, Stichting 1991 „Het congres biedt de mogelijkheid v moreel beraad voor mensen met dez j de levensbeschouwelijke achtergro De mensen kunnen dan bijtanken.^ denk niet dat het gewenst is dat het c gres een soort 'mandement' of 'actiej r z gramma' zou presenteren. Dan zou congres volstrekt politiseren. Het gaare juist om vrijer met elkaar te spreken^ geloof echt niet dat congressen prol men oplossen. Het gaat om globale clusies, die waarschijnlijk wel tot _r slotverklaring zullen leiden. Ik loop jen vooruit op datgene wat het congres on moeten besluiten. De bezinning als rjg{ volg van het eerder opgestelde basisirs cument is op zich al een mooi result te Hieruit blijkt dat het christelijk soc aj( denken een vitale traditie is. Dat bj g kent niet dat het een intellectuele vit roefening moet worden. Maar ik wacht dat de deelnemers er wel ;pi zullen zorgen dat de zaken concreet maakt worden". e fe Seds id

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 26