iefde als bespottelijke zaak Rammelend voer voor veganisten 23 I m Berichten uit het Duitse niemandsland li li Gedreven debuut van Baby Animals TidócSomxmt BOEKEN/PLATEN ZATERDAG 9 NOVEMBER 1991 t Hart dactie. rsteem rekst ïisch) loofdpersoon van d€ oman van Maarten al op de eerste pagina's het boek een ziekelijk Hij loopt over het Haagse rhout of daaromtrent, bij »enheid van het Voor- •festival, de presentatie theaterseizoen, ember, een zonnige zater- Om een of andere reden het niet goed met die me- die een zangeres heeft leid op de piano en daarna ji een gesprekje had met t vrouwen. Hij lijkt wel 1 te gaan: „Het leek of er toijn opkwam in mijn mid- [if! Het was of ik in mijzelf [ngen zat. Toen ik fzichtig over het Plein liep, lm er een onbegrijpelijke -Ipijn opzetten. Het was als- 7PT"lten schoorsteenveger een bol in mijn maag had la ten zakken en hem nu open trok". Twee bladzijden verder om schrijft hij het gevoel nog eens: „Het was of onder mijn mid denrif de zesde symfonie van Sjostakovitsj gespeeld werd. Het was of ik gefaald had, mijn leven lang gefaald had en dat nooit meer goed zou kun nen maken". Met deze zinnen eindigt het eerste van de 44 hoofdstukken van 'Onder de korenmaat', de nieuwe roman van Maarten 't Hart. Dat is een knap stom begin van een boek. Want de ik van het ver haal is, naar verderop blijkt, helemaal geen patiënt van de ziekte van Parkinson, maar hij is verliefd. En dat is kennelijk moordend. Puberaal Die verliefdheid wordt breed uitgemeten, op puberaal ni veau, mag je wel zeggen. Her haaldelijk zijn er kuspartijen tussen de 45-jarige meneer en zijn wat jongere geliefde. In de be druk maken, zo samen meneer, die met deze me vrouw heel schoorvoetend en heel onwijs een relatie begint, moet klippen omzeilen. Een daarvan is het feit dat hij ge trouwd is. Die relatie wordt uiterst krak kemikkig door Maarten 't Hart uitgewerkt. Dan is er ook nog het feit dat hij helemaal geen zelfvertrouwen heeft. Waar in de boeken van Maarten 't Hart zagen we al eerder zo'n fi guur? Het kost de man tijden voor hij de vrouw voor het eerst durft bellen. Een bespot telijke wending in de intrige. Hester is de zangeres, die door de ik van het verhaal, de kale, maar verder zeer behaarde (elk detail vernemen we), pia nist Alexander Goudveyl, veelal wordt begeleid op con certen. Zij voert met hem ver trouwelijke gesprekken over deze affaire. Zolang de man stiekum omgaat met zijn ge liefde en zijn echtgenote bui ten de zaak laat, blijft de zaak simpel en noodlottig dom. Bur gerlijk overspel, geknoei in twijfelaars op een boerderij- De zolder of i Burgerlijk Iedereen doet „het", blijkt zo nu en dan als extra-burgerlijk accentje. Zoals op het moment dat Goudveyl, nadat hij zijn echtgenote naar bed heeft ge praat om half tien 's avonds, snel het huis verlaat vanwege een afspraak met zijn vrien din. Dan ziet hij de buurvrouw in haar auto heen en weer rij den om tenslotte een of andere jogger op te pikken. Kortom: kamertjeszonde, geniepige seks, smalle burgermoraal en heel vervelende personages in een verhaal van uiterst twij felachtig allooi. Daarbij komt nog de hebbe lijkheid van Maarten 't hart om in zijn roman op verschil lende pagina's een emmer mu- ziekkennis om te gooien. En verderop kan hij het ook niet laten om weer wat vreselijks uit het kerkelijke wereldje in het boek te gooien, met name in de figuur van dominee Wa terreus. Wat een onmogelijk boek, deze nieuwe Maarten 't Hart. Maarten 't Hart ;d de Aarde, angstigend drukwekkend 69,90. eerd arde' realiseren dat alle ;regelen nog maar drup zijn op een gloeiende (o.c I L/n/0/|prachtige, milieuvriende- n de iiitgegeven boek is een op- van (of zelfs een noodkreet) haar komen voor het milieu, ioont op zeer pijnlijke wij- (oezeer dat nodig is. Door Jel van bijdragen over de oerstoffen: aarde, lucht, iroblemen uit de hele :teur de Aarde' is „verluch- uitspraken en ge er het milieu van mdheden, met een voor van Prins Charles, iast worden de thema- onderbroken door on- rerpen die het predikaat (regenwouden, uitlaat- ïn, verstedelijking en wa- ibrek) meekrijgen. Het wnnivoora^ deze tijdbommen (ndruk maken. [wisseling in de onder- ikeuze en de schitterende j p houden, ondanks de "l van het milieuprobleem, de Aarde' goed leesbaar. is vooral voor ieder- denkt dat er al vol- ian het milieu wordt en must, want 'Red de laat er geen twijfel )ii de bestaan dat een maximale 43843iïo.or r?ddi?.g 3>ng keihard nodig blijft. irecteuu ïuk boek jrer Haags ;rleden balen Gilhuya en Danny Ver- 'Verhalen van aan Haags var- l. Uitgave BZZTöH. Prijs 25,-. Dpenbar^ IEK MOOR geweten dat het plein de Ridderzaal eens een speelplaats was voor Ingen van het Instituut Koninklijke Kwekelin- En wat Voltaire, Piche- en Napoleon in Den Haag pn uitgespookt? Of van de menlijk bades van Giacomo Casa- I in de residentie? i paar omendeDQ kijn slechts flie worden beantwoord boekje 'Verhalen van een ,worh.J Verleden', geschreven de journalisten Lex Da- b'l tïilhuys en Danny Ver- Het werkje staat bol van (ge anecdotes en grappige inn- rv!ng voltrokken. In 160 beschrijft het tweetal 'pen vlotte pen de periode 1575 tot aan de bouw het stadhuis aan het bur- iester Monchyplein in t aanbe-, ?e schrijvers hebben er 1st geen naslagwerk van h maken omdat die er al inina- eg ziJn Toch kunnen omaHo presseerden in de Hofstad (noeg van hun gading in 6n. En voor de overigen is ebrief [euk boek 0Irl er °P. e.en yan (iachtige zondag glimla- p een verhaaltje uit te le- [Een aanbeveler als Sin- pas- of Kerstpresentje ■^^Sde echte Hagenaars. b jllDY KORS "94 et aan minister Alders milieu ligt en niet aan alleen worden de bied Vtfen voor milieudelicten ivaard. Wie over de nood- daarvan nu nog twijfelt, orderiibch na het lezen van 'Red Marilyn Diamond: 'Hat groot levan lang fit kookboek'. Uitgava Da Karn. Het groot leven lang fit kook boek (formaat 29 bij 22 centi meter en 400 pagina's dik) is even omvangrijk als preten tieus, tendentieus, onzakelijk, Amerikaans, klef en nuance loos. Het bevat heel veel re cepten voor vaak lekkere en voor doorsnee burgers onver wachte gerechten. Maar dat wordt overschaduwd door de hoeveelheid informatie over hoe voeding echt gezond zou zijn. Het laatste mag een nuch tere Hollander best met een korrel zout nemen. Een korrel gemalen zeezout in het geval van de auteur. De vele recep ten maken het boek de hoge prijs niet waard. Marilyn Diamond is een van de auteurs van 'Een leven lang fit', een van de in Amerika po pulaire gezonde voeding best sellers en dit kookboek moet daar de praktische uitvoering van zijn. Het is een boek voor overtuigde vegetariërs (eten niets van gedode dieren) en veganisten eten helemaal geen dierlijke produkten), al zegt Diamond dat het boek bedoeld is voor iedereen. Ze zegt zelfs dat ze moeite heeft gedaan het voor iedereen acceptabel te maken door twee of drie filo sofieën te combineren. Die toegeeflijkheid, die nuancering dekt de lading van de rest van het boek niet. De toon waarin het boek is geschreven is zo schreeuwerig, dat het me alle maal teveel lijkt voor een goedwillende Nederlander. Het boek staat vol met voe dingsleer, maar die is onvolle dig en als een schot hagel ver spreid in het boek terecht ge komen. De lezer gaat zich waarschijnlijk ten onrechte ongerust zitten maken of hij of zij wel voldoende selenium en mangaan binnen krijgt. Er staat wel een lijst afgedrukt met voedingsmiddelen waar het inzit en wat de 'vijanden van de stof zijn, maar er is even 'vergeten' erbij te vertel len wat de eventuele aanbevo len hoeveelheid is en hoeveel er in welk voedingsmiddel zit. Er is overigens totaal geen re den tot ongerustheid, want van beide stoffen krijg je bij een gevarieerde voeding als sporen binnen. En dat is vol doende. Genoeg Wie het volhoudt vanaf het begin door te lezen, heeft bij pagina 21 waarschijnlijk al ge noeg. Dan is het boek al „met veel respect en liefde opgedra gen aan u, die het nu in uw hand heeft". Verder hebben 31/2 pagina lang al of niet rele vante Amerikanen het boek van Diamond bejubeld in een door haarzelf geschreven open brief aan de voormalige hoofd inspecteur van de volksge zondheid. Het klefst denkbare dankwoord is dan al gepas seerd, fabrikant Braun heeft zijn keukenmachines, staaf mixers en sapcentrifuges al mogen aanprijzen en Diamond heeft er een drie kantjes lange ^persoonlijke brief' tegenaan gesmeten. Het is een verwarrend boek. Staat hier een pleidooi voor vezels en vezelrijke produk ten, blijkt elders dat fruit wordt geperst voor een glas 'vloeibare zon', waarbij de ve zels weer verloren gaan, want die blijven achter in de citrus- pers. Wordt hier gemeld dat een mens - wil hij of zij fit worden en blijven - echt toe moet naar 10 procent vet in het eten, moet bij tal van groente-gerechten olie worden gebruikt bij de bereiding. En vergt een recept van ha ver koeken niet minder dan 1 3/4 deciliter olie. Dat levert, met 200 g dadel- of basterdsuiker en ook nog eens 13/4 deciliter honing een knap vet en zoet produkt op. Bepaald niet ge zond. Het is op die manier een misleidend boek. Het boek is pretentieus, want het is een heidense klus om een leven lang fit te blijven met de veganistische voedings wijze die wordt gepropageerd. De vermelding op de kaft dat het boek geschikt is voor vege tariërs, kan worden opgevat als een understatement. Er komt geen ei, geen melk, geen kaas voor in de recepten. Ook magere yoghurt komt er niet in. Onhandig en onterecht. Als calcium- en eiwitbron met slechts een spoortje vet is yog hurt een ideaal, goed verteer baar voedingsmiddel en het voorkomt de omweg om calci um via allerlei relatief calciu- marme plantaardige voedings middelen binnen te krijgen. Onhandig Los van de inhoud is het een slecht boek. Niet prettig lees baar en onhandig in de keu ken vanwege het formaat. Het ergst is, dat het van oorsprong voor de Amerikaanse markt geschreven boek niet is be werkt voor de Nederlandse si tuatie. Het boek is eigenlijk al leen letterlijk vertaald. Wat heb je er nou aan te lezen dat Amerikaanse mannen zo'n hoge cholesterolspiegel heb ben? En dat in geen enkele cultuur zo veel vet wordt ge geten als in de Verenigde Sta ten? Dan vraag je je af: is het in Nederland net zo erg als in het land van de vette fast-food met cola? De toon van het boek is daar bij irritant en er wordt gelo gen. Al in hoofdstuk 1, over moderne inzichten omtrent voeding, is het prijs. George Bernard Shaw (85): „Ik heb ruimschoots lang genoeg ge leefd en probeer te sterven; maar het lukt me gewoonweg niet. Een enkele biefstuk zou een eind aan mijn leven ma ken, maar ik kan het niet op brengen er een te verorberen. Ik ga gebukt onder de angst eeuwig te zullen leven. Dat is het enige nadeel van vegeta risme". En zo ben je weer te rug bij af. Een hoog choleste rolgehalte van de voeding is slechts een van de risicofacto ren van hart- en vaatziekten. Stress en zorgen ook. Geluk kig voor Shaw, anders zou hij nooit doodgaan. De" Het voormalige IJzeren Gor dijn blijkt nu, ontdaan van de mijnenvelden en wachttorens, een schitterend natuurgebied. De Tsjechoslowaken willen er een lange fietsroute van ma ken, een recreatiegebied. De Duitsers weten het nog niet, want het grensgebied tussen de voormalige DDR en de Bondsrepubliek was en blijft een soort niemandsland tussen twee werelden, een spookge- bied, een scheur in de geschie denis. Toen de DDR nog bestond was het 'Spergebied' een strook land waar gewone burgers niets te zoeken hadden en slechts verveelde grenswach ters hun rondes mochten draaien. Louis Ferrons nieuw ste roman speelt in het gebied waarnaar hij genoemd is, in de eerste maanden na de val van de Berlijnse Muur, wanneer de nieuwe tijd al aanbreekt, maar de schimmen van de vorige nog rondwaren. De ik-figuur in 'Spergebied' is een Nederlandse historicus, een man die in zijn privé-le- ven en in zijn werk is vastge lopen. Hij gaat naar een naam loos dorp aan de grens van de DDR om daar in het archief van het heemkundig museum onderzoek te doen naar een zeventiende-eeuwse jezuët. Een bijna nutteloze detailstu die waar niemand op zit te wachten, niet meer dan een excuus om zich een tijdlang in dit niemandsland te begraven. Schilder In het enige hotel aldaar komt hij op het spoor van een schil der die zich bijna dertig jaar daadwerkelijk in dat provin cienestje begraven heeft en onlangs, vlak voor de 'Wende', is overleden. Prompt vergeet hij zijn jezuïet en gaat zich voor de schilder interesseren. August Beckering blijkt al die jaren de eigenaar van het ho- Louis Fer- ron... humor van een ab surdistisch toneelstuk... FOTO: ANP tel te zijn geweest en nooit één enkele gast te hebben ontvan gen. Zijn 'algemeen bediende', Kanner, deed het weinige werk dat er was. Het hotel was vroeger een-boerenhofstede en behoorde aan zijn ouders, die het weer van hun ouders had den geërfd. Een leeg hotel, met formicatafeltjes en bloe- metjesbehang, in een nauwe lijks bewoond gebied; een stukje Duitsland dat onge schonden de stormen van na zidom en communisme heeft overleefd. Dat laatste kan niet gezegd worden van de beide bewo ners, Beckering en Kanner. Beckering is dood, zodat de historicus hém niets meer kan vragen, maar Kanner is er nog steeds. Het verhaal is één doorlopende poging van de ik figuur Kanner aan het praten te krijgen over de reden waar om Beckering zich daar al die jaren heeft opgesloten. Kanner vertelt veel, over zijn gezamenlijke jeugd met Becke ring, de oorlogsjaren, de op- bouwtijd van het socialisme, de dagelijkse gang van zaken in het hotel, en vooral de ge haakte broekjes die de meisjes voor de oorlog droegen. Hij vertelt veel, maar nooit dat wat de geschiedkundige wil horen. Hij draait er omheen, hij verzwijgt. Ondanks de vrij statische handeling verveelt het verhaal echter geen mo ment, omdat Ferron veel hu mor in de verhouding tussen de verteller en Kanner legt en vooral door de toenemende spanning, want ook als lezer verwens je Kanner steeds va ker wegens zijn om-de-pot- draaierij. Rug onbeduidende foto's, van met geheven vuist demonstrerende menigten, maar de foto's waar het om gaat laat hij niet zien. Die liggen in de bezemkast, de kast die pas op de laatste blad zijde van het boek opengaat en het aangezicht van de geschie denis toont. Beckering en Kanner, de ogenschijnlijk ins Abseits Ge- schobenen, verpersoonlijken uiteindelijk de dramatische ge schiedenis van het Duitsland van de twintigste eeuw. De in elkaar verweven systemen De ik-figuur kan de waarheid niet in het gezicht zien, maar welke historicus kan dat wel? „Had ik de geschiedenis dan ooit in het aangezicht gezien?" „De geschiedenis meneer", do ceerde Kanner, „is niets an ders dan een rug. De voor kant, die fantaseren wij er maar bij". De geschiedenis die, aldus Kanner, alleen maar be stond als je er een tastbare weergave van in je handen had. Kanner toont foto's, bergen de geest van militairistisch Pruisendom en romantisch idealisme. Meer nog dan in zijn andere romans heeft Ferron de vele contradicties die de Duitse ge schiedenis rijk is in de symbo liek van het hotel in het sper gebied en zijn bewoners kun nen vangen. Dat hij de roman bok nog de humor van een ab surdistisch toneelstuk en de spanning van een thriller heeft meegegeven maakt zijn prestaties des te bewonderens waardiger. Spanning in medische thriller Mie Uitf Met de aftiteling van Medisch Centrum West nog vers op het netvlies en de serie-melodie van de TROS-serie nog nak linkend in de oren is het lezen van 'Doodverklaard' van de 'nieuwe' auteur Michael Pal mer een wel heel andere in vulling van behoefte aan ver strooiing. Maar dan wel één, waarvan je bijna zou zeggen dat eventuele aspirant-patiën ten van een hartbewakingsaf- deling van een ziekenhuis die maar beter niet de hunne kun nen maken. Want Palmer, zelf praktizerend arts en met dit werk zijn tweede boek produ cerend, blijkt een meester te zijn in het inzetten, opbouwen, vasthouden en uitwerken van een 'spanningsveld', dat bijna zijn weerga niet kent. Alle af leveringen van MCW verble ken in één klap spontaan bij het verslinden van dit verhaal, waarin een ambitieus specialist in een Bostons hospitaal wordt betrokken bij een complot. Een samenzwering met als doel alleen de betrokken dok toren er 'beter' van te laten worden. Ondenkbaar, denk je. Maar Palmer heeft als insider de zaken zo op een rijde staan en beschikt over het talent die kennis zó indringend op pa pier te zetten dat je van de eerste tot de laatste bladzijde geboeid blijft, het verhaal (met excuus voor het cliché) bijna ademloos uitleest, maar vooral hartgrondig hoopt nooit in een ziekenhuis te belanden. Pal mer schetst de bloedstollende gang van zaken rond een ex periment met levende doden of nog niet gestorven leven den. Door welk thema heen Palmer ook nog eens de jacht op corrupte politie-functiona- rissen en de concurrentiestrijd tussen op promotie beluste art sen schildert. Na het lezen van de epiloog bekruipt ie het gevoel dat 'Doodverklaard' prima stof zou zijn voor een film of mis schien wel een serie. Hoewel die nooit zo goed kan zijn als het boek. Idoor GERT MEIJER De Nederlandse vertegen woordiging van de Australi sche Baby Animals moet een onvoorwaardelijk geloof in de nieuwe band hebben. Eerst rolde, als een soort van waarschuwing, de single 'Early Warning' in de brie venbus, een week later een video en weer een handjevol dagen is er dan de debuut- cd, waar het allemaal om ging. Baby Animals is de band rond de charismatische zan geres Suze DeMarchi. Haar stem zit ergens tussen die van Concrete Blonde's Na- politano en Melissa Etherid- ge in, een uitstekende basis dus om spetterende rock 'n roll te brengen. Voor de de- buut-cd 'Baby Animals' werd producer Mike Chap man aangetrokken (van The Sweet via Suzi Quatro en The Knack naar Pat Benatar en Blondie, kortom zeer rock 'n roll) en het is opval lend hoe men er in geslaagd is om in aanleg tamelijk tra ditionele rock 'n roll een meerwaarde mee te geven. Zelden klonk een rockde- buut de laatste jaren zo puur, zo gedreven en zo zelfverze kerd, zonder een ferme me lodie en spannende gitaar- riffs uit het oor te verliezen. Fish Sinds zijn scheiding met de rest van Marillion gaat het de sympathieke Fish nog niet echt voor de wind. De Schotse zanger maakte ten tijde van zijn solo-debuut de denkfout dat een kopie van het succesvolle Marillion-ge- luid hem wel bijval zou ople veren. Was 'Vigil In A Wil derness Of Mirrors' al een risicoloos album, de opvolger 'Internal Exile' is zo moge lijk nog vervelender. Fish trok nota bene Chris Kim- sey, producer van de meest succesvolle Marillion-albums 'Misplaced Childhood' en 'Clutching At Straws', aan. Het resultaat laat zich raden: op 'Internal Exile' gaat Fish iedere vorm van avontuur uit de weg en kiest hij voor nogal voor de hand liggende melodielijnen, rechtstreeks gekopieerd uit het bekende Marillion-oeuvre. Slechts in het titelnummer en de cover van Thunderclap Newman's 'Something In The Air' zijn Schotse folk-ingrediënten toegevoegd. Het doet aan het teleurstellende eindresultaat weinig af. Billy Bragg Na een frusterende periode met de punkgroep Riff Raff pakte Billy Bragg zijn elek trische gitaar en toog er mee door zijn vaderland. Overal zong hij van de politieke el lende en ander menselijk verdriet, maar vooral op de plaat gingen zijn goede be doelingen de mist in door het nihilistische karakter van de instrumentataie. Daar kwam gaandeweg ver betering in, bijvoorbeeld door toevoeging van uiteen lopende folk-instrumenten, maar pas op 'Don't Try This At Home' klinkt Bragg vol overtuiging. Veelal gesteund door een complete band, en met hulp van vocalisten als Michael Stipe en Kirsty MacColl, bezingt hij op pak kende wijze al het lief en leed op deze aardkloot. Me lodieuzer dan ooit zonder zijn principes te verlooche nen. Bragg gaat de strijd op nieuw aan en beslecht 'm definitief in zijn voordeel. Live Behalve de nodige compila- tie-cedees hebben we mo menteel ook te maken met een stortvloed aan live-al bums. Feestdagen, weetje- wel. Het hoogtepunt uit de greep, die we deze week doen, komt op naam van Neil Young Crazy Horse, die op de dubbel-cd 'Weid' zichzelf geen moment rust Bill Bragg...melodieuzer dan gunnen. Young gaat op zijn gitaar flink tekeer en zijn band klinkt traditiegetrouw al net zo bezield, zodat ze in tracks als 'Like A Hurrica ne' en de opvallende Dylan- cover 'Blowin' In The Wind' een verpletterende indruk achterlaten. The Ramones deden dat jaren geleden op hun manier ook, maar het kunstje van Amerika's popu lairste punkband begint uit te werken. Knap natuurlijk, om binnen zeventig minuten 33 nummers af te werken, maar 'Loco Live' legt ook pijnlijk de zwakke plekken van Tha Ramones bloot. Vijftien jaar na de start is er nog niks veranderd en dat begint nu knap vervelend te worden. 'Live Baby Live' is na zeven studio albums de eerste live-cd van Australië's meest succesvolle band INXS. Het opvallende is dat de band het opwindende ka rakter van de studio-platen op de bühne geen moment weet te benaderen, de cd klinkt opmerkelijk vlak. En overbodig ook, gezien het feit dat nergens van de over bekende versies wordt afge weken. Alleen voor de hard- core-fans derhalve. Met de opkomst van de pizza in Ne derland groeide ook de hon ger naar Italiaanse pop. Dat heeft al een uiteenlopend aantal artiesten opgeleverd, waarvan Eros Ramazzotti niet de interessantste, maar wel een van de succesvolste is. De dubbel live-cd 'Eros In Concert' zal z'n weg dan ook wel vinden, al had wat mij betreft het album tot een schijfje beperkt kunnen worden. Zoveel variatie biedt Eros immers ook i Neil Young ...geen moment rust..

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 23